KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 11.9.2026
12798. HS 11.9.2026
Ylläpito10.9.2026 klo 13:48
Tänä iltana toivottavasti jo HS Viikossa ihan uniikki ristikko, jossa idean keksimiseen voi mennä hetki, mutta sitten homma etenee varmaan mukavasti. Sisäpiirin tietona: pääkuva on otettu Porissa. Ei auta mitenkään.2. Ratco10.9.2026 klo 20:32
Onkohan Hesari muuttanut näköislehtien ilmestymisaikoja? Harmi, olen jo pitkään ratkonut ristikon torstai-illan ratoksi.
3. Jiikoo10.9.2026 klo 22:01
Ratco, samaa olen ihmetellyt minäkin. Varmaan parin vuoden ajan olen kaivanut HS-perjantairistikon esiin torstai-iltaisin ilmentyneestä HS Viikko-näköislehdestä. Muistan sen tulleen pitkään saataville noin klo 19.15–19.20. Keväällä aikataulu tuntui lipsuvan jo klo 19.30:n tietämiin. Kesäkausi on mennyt minulta näiltä osin väliin: koskapa en ole raahannut kesäpaikkaani tulostinta, olen jättäytynyt perjantaisen paperilehden varaan (joka siellä jossakin kannetaan vasta iltapäivällä, väliaikainen osoitteenmuutos käy netissä näppärästi sinänsä).Nyt vilkaisin viimeksi klo 22.00, eikä HS Viikon uusinta numeroa vieläkään löytynyt.
4. TJV10.9.2026 klo 22:21
Tohtisko sanoa, että yleensä ollut jo kolme tuntia näkösällä.
5. Jiikoo11.9.2026 klo 10:07
Näyttää siltä kuin olisi tullut täpötäyteen. Huuli pyöreänä olin aluksi, otti aikansa ennen kuin mainio juoni paljastui. Paljon nautittavaa oivallettavaa, mutta älyn ja tiedon jatkeisiinkin oli turvauduttava – sitä ei tokikaan sovi väittää laatijateamin syyksi. Kiitos ja kumarrus!
6. Uusi11.9.2026 klo 10:56
Minä en keksinyt tuota ideaa. Ne sanat muodostui minulla risteävistä, joten työtä riitti. Nyt täytyy myöntää, olen liian tyhmä tällaisiin, en tykännyt.
7. Ylläpito11.9.2026 klo 12:08
Uuden kannattaa vielä miettiä jujua.
8. spa11.9.2026 klo 12:13
Kauan kesti ennen kuin keksin idean. Sitten helpotti ja täyteen tuli, tykkäsin.
9. Jaska11.9.2026 klo 13:17
Tuntemuksien perusasetelma: sain ristikon täyteen, tykkäsin - ristikko jäi kesken, en tykännyt. Sinnikkyydellä tykkäämättömyyden voi kääntää jopa kovasti tykkäämiseen. Minullekin kävi niin, joten yhdyn ylläpidon kehotukseen 7. ja annan ristikolle täydet pisteet.Jänskä juoni paljastui, kun ensimmäisen pitemmän stopin jälkeen oli syytä lähteä sitä kartoittamaan. Myös googlailu tuli tuttuun tapaan mukaan kuvioihin. Kun ristikko oli täyttymäisillänsä normaalisti keskisraamissa, tuli täydellinen seisokki. Havaitsin olevani umpitunnellssa. Olin humaltunut taas kerran vääriksi osoittautuneista "varmoista". En kuitenkaan antanut periksi. Korjaus venytti ratkonnan perjantaiuusristikkojen ensimmäiselle 2½-kovistasolle, mutta "ma pääsin voittajaksi".
10. Kiri11.9.2026 klo 13:17
Riemastuttavan nerokas idea noissa "numerovihjeissä"!
11. Jontte11.9.2026 klo 13:31
Ihan hyvä idea. Jossain puolivälissä ymmärsin jujun. Kiitettävän tason ristikko. Minun taidoilleni jotain tasoa kaks plus. Valtakunnan päälehteen hyvin passeli luomus.
12. Tintti11.9.2026 klo 13:33
Ihan älyttömän kivasti keksitty tuo jutun juoni, kiitos laatijoille! Olen täysin kääntänyt kelkkani, ja ihan varmasti jatkan Hesarin tilaamista!
13. lapatossu11.9.2026 klo 14:43
Kiva ristikko, selvästi vaikeampi kuin edellinen. Auri Saari tuli mieleen ratkonnan lomassa :)
14. Jiikoo11.9.2026 klo 14:54
Lainaus: 13. lapatossu 11.9.2026 klo 14:43”Auri Saari tuli mieleen ratkonnan lomassa :)”
Sama täällä. Oli vähän piilisfiilistäkin ilmassa.
15. Eki11.9.2026 klo 15:19
Oli odotettavaa, että Auri mainitaan.
16. Annapiita11.9.2026 klo 16:07
Täyteen tuli, vaikka numerovihjeiden merkitys edelleen täysin tajuntani ulottumattomissa. Risteävät kuitenkin auttoivat niin paljon, että järkevät sanat noille riveille muodostuivat.Hieno ristikko jälleen kerran, ensi viikkoa odotellessa.
17. Old fart11.9.2026 klo 16:27
Vanhana PuPe-diggarina juoni selvisi heti kärkeen, jonka jälkeen ihan kelvollinen keskivaikea sommitelma toi tunniksi pähkäiltävää syysiltapäivän ratoksi.
18. eol11.9.2026 klo 18:03
Idean toteutus on ensiluokkainen, ja sanasto ja vihjeistökin ovat kokonaisuudessaan vähintäänkin odotetun hyvätasoiset. Tosiaan keskivaikea ja juoheasti ratkottava - no oli siellä kyllä suolana yksi kummalta näyttänyt vihje, joka ei alkuun tahtonut avautua. Minulle ei jäänyt mitään narinan aiheita. (Toki idea ei ollut minullekaan mikään uutuus.)
19. Ukko11.9.2026 klo 19:06
Täyteen tuli. Tai ainakin aivan ymmärrettävät sanat sain joka riville.En kyllä vieläkään ymmärrä noita numerovihjeitä.
Liittyvätkö ne jollakin tavoin pääkuvaan?
Auttakaa nyt vähän, ettei ukolta mene yöunet!
20. Jiikoo11.9.2026 klo 19:09
Minulle sellainen seikka kuin sanojen keskipituus ei ole mikään itseisarvo, eikä keskipituuden mahdollinen lyhyyskään siten mikään narinan aihe. Olinpahan vain tätä ratkoessani huomaavinani, ettei tässä ole juurikaan pyritty mässäilemään pitkillä sanoilla mutta neljän–viiden kirjaimen sanoja tuntuu olevan runsaanlaisesti. Minulle tämä ei nytkään ristikon arvoa alenna.En muista koskaan itse vaivautuneeni ristikon sanojen keskipituutta laskemaan enkä tee sitä nytkään. Ottaako joku kopin?
21. Tallukas11.9.2026 klo 19:22
Keksinhän sen jujunkin, kun suurin osa ruuduista oli jo täynnä. Alkuun pääsemiseksi piti kyllä haeskella apuja netistä - se ei ole kovin ylentävää. Ruudun V5 vihjeet eivät minulle selvinneet, mutta saamillani sanoilla on kyllä jokin merkitys - lieneekö sitten oikein. Edellä kuvatusti edeten pääsin loppujen lopuksi tästä ristikosta liian helpolla.
22. Skipper11.9.2026 klo 19:31
Voisiko noiden numerovihjeiden logiikka avata (ilman, ettei niiden ratkaisuja kerrota)? En ole tällaiisiin aiemmin törmännyt. Oma ristikkoni on oikeaa alakulmaa vaille valmis.
23. Ylläpito11.9.2026 klo 19:34
Pahoittelut mutta ei tässä vaiheessa paljastuksen häivääkään.
24. Tuutikki11.9.2026 klo 19:58
Keskitasoisena ratkojana keksin kuin keksinkin noiden numerovihjeiden jujun, kesti kyllä aika pitkään.
25. Allez11.9.2026 klo 20:34
Kaksi mahtavaa parannusta Hesarilta! Kahteen viikkoon ei PERJANTAI-ristikkoa ole netissä ollut jo TORSTAINA. Se on todella hyvä muutos. Enää eivät kovis-ratkojat pääse pätemään jo torstaina, kuinka nopeasti ratkoivat ja kertomaan minkähänlaisen arvosanan tälle antaisivat.Sitten se toinen parannus. 2 viikkoa sitten itse sain koodin, joka ei ollut mikään sana. Eikä BÖGÄTMENI sitä ollutkaan. Taisi olla ensimmäinen kerta perjantai-ristikossa, kk-ristikoissa puolestaan ei ole tämän koodiratkaisun aikana ollut vielä koskaan (?) mikään oikea sana, aina vähintään yksi kirjain väärin. Vielä kun vähän vaikeuttaisi koodia, laittaisin johonkin piilokirjaimeen numeron.
26. Eikka11.9.2026 klo 21:10
Ihan asiallinen muutos tuo uusi ilmestymisajankohta. Melko tavallinen aika on klo 3.00 ilmestymispäivänä.Eihän bögätmeni ole tietenkään sana, koska siinä on kaksi sanaa. Onneksi ei kuitenkaan kehäkolmosulkopuolisystävällisesti pökät, vaikka se lienee hyväksytympi muoto.
27. PM11.9.2026 klo 22:46
Äkkäsin melko pian pääkuvan idean. Sitten kävi niin, että ensimmäisen kyseisistä vihjeistä ratkomani sanan valitsin toisin kuin laatijat, ja siitä tuli ratkontahidaste joksikin aikaa.Muutoin ratkontani oli tasaista etenemistä, melko nopeaa, miellyttävää, ja helpohkoa. Yleistietouden riittäessä eivät tietolähteet tulleet tarpeellisiksi. Ratkontaan käytin aikaa selkeästi vähemmän kuin SK:n kaksitähtiseen.
28. Ukko12.9.2026 klo 09:17
Lainaus: 19. Ukko 11.9.2026 klo 19:06Täyteen tuli. Tai ainakin aivan ymmärrettävät sanat sain joka riville.
En kyllä vieläkään ymmärrä noita numerovihjeitä.
Liittyvätkö ne jollakin tavoin pääkuvaan?
Auttakaa nyt vähän, ettei ukolta mene yöunet!
Hieman tämän viestini jälkeen "hogasin" vihjeet. Päivänselviähän ne olivat.
29. iso S12.9.2026 klo 09:57
Häpeäkseni joudun myöntämään että uteliaisuus ja pitkästyneisyys sai rikkomaan Hesariin kohdistuvan boikotin, onneksi kustannuksia aiheuttamatta. Jouduin notkumaan useita tunteja hotellin aulassa ja sen lehtihyllyssä oli mainittu lehti. Otin ristikosta kuvan ja ajattelin printata ja ratkoa sen kotona, mutta päädyinkin ratkomaan sen paikan päällä. Idea oli tuttu, mutta eiväthän ratkaisusanat silti ilmaiseksi tule. Pitää ne kuitenkin keksiä ja jonkin verran tarvitaan useimpiin risteävien apua. Muutamassa kohdassa joudutin ratkontaa Googlen avulla ja ainakin yksi (ideaan liittymätön) sana oli minulle uutta tietoa ja lievästi erikoinenkin. Vaikeusaste oli oikein sopiva ja viihdyttävä. Tunnin verran tuhersin, en tullut tarkkaan katsoneeksi menikö alle vai yli.Tämän yksittäisen näytteen perusteella ristikko ei ei ole enää este Hesarin tilaamiselle. Tämähän ei yllätä, kun tekijöiden päästöt ovat ennestään tuttuja. Hesarin asenne, hinta ja oma jääräpäisyys sen sijaan ovat tuomiot yhdistäen liian korkea muuri ylitettäväksi.
Idea, joka ei ole varsinaisesti suosikkini, oli runsaalla kädellä ja kaikin puolin ansiokkaasti toteutettu. Pari kolme kertaa vuodessa tuollainen menee erikoisuutena, enempi alkaisi nyppiä.
30. Mooses12.9.2026 klo 10:15
En minäkään tajua numeroiden ratkaisuja,mutta täyteen tuli ristikko. Onneksi tyhmyyteni ei vaikuta eläkkeeseen.
KOMMENTOI