KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3365
11928. HS 3365
Nabe4.4.2025 klo 16:58
Onpa hankala ristikko tällä kertaa! Miksihän tänne ei ole kukaan vielä kommentoinut? Apuja kaipaisin, kiitos!2. Tarkkailija4.4.2025 klo 17:02
Minusta ristikossa on kuusi virhettä.
3. Satunnainen täyttelijä4.4.2025 klo 17:16
Lainaus: 2. Tarkkailija 4.4.2025 klo 17:02Minusta ristikossa on kuusi virhettä.
Missä kohtaa olet virheitä nähnyt? minä en ole vielä huomannut ja ristikko on lähestulkoon täytetty. Laita tiedoksi Tapiolle edellisen ristikon 3364 ohjeen mukaa ja tietenkin myös tähän säikeeseen niin voidaan yhdessä pähkäillä onko näin.
4. Tulkitsija4.4.2025 klo 17:24
Tällaiset virheet mielestäni: - A3 vihje pitäisi olla tuplaveellä, jotta oletettava ratkaisu täsmäisi
- Soittimen F-G1 toinen kirjain taas ei käy yksiin edellämainitun sanan viidennen (F3) kirjaimen kanssa,
tulee eri asiaa merkitseva nimike.
5. Vaari4.4.2025 klo 17:26
Lappalaiset harrastaa ristiinnaimista olipa mukava vihje aika juoni ristari minusta mutta olena noviisi
6. Tarkkailija4.4.2025 klo 17:27
Mahdolliset virheet, joista osan jo nimim. Tulkitsija toi esille. Mielestäni virheitä on enemmän kuin nimi. Tulkitsija esittää. Jos virheitä on näin paljon, se on kyllä eniten, mitä olen kohdannut.A3 Lavson mahdollisesti pitäisi olla Lawson, sillä sillä vihjeellä saisi ratkaisusanan. Vihjeellä Lavson en löytänyt lähelläkään toimivaa ratkaisusanaa.
F-G 1 ei tule kuvan laitetta, jos A3 vihje olisi Lawson. Löysin laitteen kuvan netissä hieman eri kulmassa ja olen melko varma, mitä kuva esittää. Eri F-G 1 vihjekuvalla ja vihjeellä Lawson ruudussa A 3, vihjeet A 3 & F-G 1 saisi toimimaan keskenään.
F 5 karttapaikan löysin, mutta sen viimeinen kirjain ei sovi vihjeeseen YLÖS MAASTA. Jos vihjeen YLÖS MAASTA sijaan olisi eri, kohta voisi toimia.
M 5 GROGILASI sijaan sain ratkaisusanan, jolle sopisi vihje SNAPSILASI. Ratkojat.fi jonkun tänään laittama ratkaisusana ei kohtaan mielestäni sovi. Ratkaisusana, jonka sain on looginen, sillä sille löytyy peruste netistä.
K 16 ELOKUVA sain ratkaisusanan, jolle sopisi vihje NÄYTTELIJÄ(TÄR). Sopiva elokuvaa en ainakaan löytänyt. Saatoin toki ratkoa väärinkin.
O 21 ei tule ratkaisusanaa. Vihjeitä on yksi enemmän kuin ratkaisusanoja.
7. Max Luftdruck4.4.2025 klo 17:30
F-G1 keyboard löytyy kyllä, niin kuin Dawsonkin.
8. Artsi4.4.2025 klo 17:36
Pidin tästä ristikosta. Yhdyn 7. Max Luftdruck näkemykseen A3 vihjeestä joka pitäisi olla Dawson. F-G1 keyboard löytyy kyllä. Joten en huomannut muita virheitä kuin A3 vihjeen kirjoitusasun.
9. Tulkitsija4.4.2025 klo 17:47
F-G3: Löytyy kyllä sopivan merkkinen keyboard, mutta se on näppäimistö, eikä kosketinsoitin ('sähköurut'),kuten vihjekuvassa. Urkujen toinen kirjain on eri.
10. Tarkkailija4.4.2025 klo 17:50
Tosiaan Dawson, ei Lawson, kuten vahingossa laitoin, olisi oikea vihje. Mielestäni F-G1 nimi on esillä vasemmassa yläkulmassa ja Auliksenkin kuvassa toinen kirjain on hahmotettavissa. Se on kyllä eri, mitä vihjeellä Lawson tulee. Ratkaisusana mukainen esine, on kyllä aivan eri kuin mitä on kuvassa.Aulis käytti mielestäni seuraavaa kuvaa (suttasin kuvasta laitteen nimen). Hän hieman laitto kuvan eri kulmaan, että se mahtuisi tilaan:
https://i.ibb.co/pj9gWqXC/Untitled96-2025040417461 6.jpg
11. Tiltti4.4.2025 klo 17:57
Elokuvan piilokirjaimiin tyssäsi. Muuten tuli täyteen v-w muunnoksineen. Pitänee jatkaa googlettelua ensimmäistä piilokirjainta vaihtelemalla, niin eiköhän tuokin vielä paljastu.
12. Jiikoo4.4.2025 klo 17:59
Pääsin tämän ristikon kimppuun eilen n. klo 21.30. Puolenyön aikoihin keskeyttäessäni olin saanut peittoa vasta n. 85 %. Perjantairistikko valmiiksi torstaina jäi nyt siis haaveeksi.Aamuvuorossakin homma jäi kesken kahden leffan (D1 ja K16) sekä edellisen kanssa risteävän Davsonin/Dawsonin osalta enkä osaa olla tyytyväinen sanoihin, joita vihjeistä F15 ja S9 on muodostuvinaan.
Tuntuu kuin laatija olisi viimeistelyssään ulkoistanut jotakin ratkojaparalle. Ratkojiin näkyy tänään tulleen jotakin uutta. Jokohan sommittelusta alkaisi tulla jotakin tänään iltalöysissä?
13. EK4.4.2025 klo 18:34
Puuttuuko D16 kirjaimia?
14. Tarkkailija4.4.2025 klo 18:35
Entä ne muut esittämäni kohdat. Netissä on GROGILASI ratkaisusanallatuoteluettelossa nimike snapslilasi - onko snapsi- ja grogilasi riittävän lähellä toisiaan käydäkseen synonymeistä.
Kairon lähellä on melko tunnettu paikka, mutta se ei sovi risteävään. En löytänyt risteävän kanssa sopivaa paikkaa.
Pari muutakin asiaa vielä mainitsin, joihin toivon kommentteja. Elokuva saattaa löytyä. D1 leffa on lisätty ratkojiin. Lisäsin minäkin sinne joitakin perin outoja ratkaisusanoja.
15. Jiikoo4.4.2025 klo 18:36
EK, puuttuu toki, mutta eikös vaakunakilvestäkin puutu kaistale?
16. Arto4.4.2025 klo 18:44
En ole vielä aloittanutkaan tämän ristikon ratkaisemista.Ylläolevat kohdat 1-15 luettuani on mielenkiintoista aloittaa ratkaiseminen.
Kuinkahan paljon virheitä löytyy ja löytyykö ?
17. Jiikoo4.4.2025 klo 18:52
Joo. Ratkojien ehdottamalla toimintaleffalla saan luoteiskulman täyteen. Dawson vaatii ristiin harvinaisia mieskaimoja ja kosketinsoitin F–G1 saa tyytyä kypärämerkin nimeen, jonka kaimoja lienee jonkinlaisina näppäimistöinäkin. Ristikkosanana tuttu myös sellisti Seppo Kimasen pianistipuolison nimenä. Kuvan keyboard on luullakseni vanhaa tuttua japsi-HiFi-merkkiä, joka oli muutama vuosikymmen sitten tunnettu kelanauhureistaantutumpi nimi.Toinen leffa: näkyypä löytyvän tutumpi nimi yhden välivokaalin verran lyhennettynäkin, joten se kohta kuntoon.
P5: Niilin suistosta löytyy yli 400 000 hengen kaupunki, jonka nimi sopi omaan ratkaisuuni.
M6: nimeltään tähän löytämääni lasia myydään netissä lähinnä snapsi- eikä grogilasina. Kuvassa se ei ole mielestäni oikein kumpikaan.
Ristikkoni on nyt täynnä, mutta vihjeistä F10, S9 ja M16 saamissani ratkaisusanoissa on vastenmielinen maku. Taidanpa jättää ratkaisuni lähettämättä ihan hygieniasyistä, olipa sitten oikea tai väärä.
18. Jiikoo4.4.2025 klo 18:54
Korjataanpa (17.): kelanauhureistaantutumpi nimi => kelanauhureistaan
19. EK4.4.2025 klo 18:59
Kiitos, Jiikoo.Enemmän valoa...
20. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:01
"P5: Niilin suistosta löytyy yli 400 000 hengen kaupunki, jonka nimi sopi omaan ratkaisuuni."Sen minäkin laitoin (tarkistin asukasluvun), mutta viimeinen kirjain ei mielestäni sovi risteävän sanan kanssa. Maasta ei ainakaan Suomessa nouse ratkaisusanan mukaisia asioita.
Jos löysit elokuvan, minä en siinä onnistunut. Löysit D1 leffan ratkojista. Voisit ratkojiin lisätä sen toisen leffan nimen.
21. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:06
MAASTA minulla olikin viimeinen kirjain väärin. Kohta on kunnossa. Siinä ei ollut mitään virhettä.
22. Artsi4.4.2025 klo 19:15
20. Tarkkailija. Kyllä D1 toimintaleffa löytyy googlaamalla mikäli sinulla on ratkaisu oikein.
23. Antero4.4.2025 klo 19:23
U-V 23 kuvan mies on tutun näköinen mutta nyt ei vaan raksuta...
24. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:27
Lainaus: 22. Artsi 4.4.2025 klo 19:1520. Tarkkailija. Kyllä D1 toimintaleffa löytyy googlaamalla mikäli sinulla on ratkaisu oikein.
Tarkoitin leffaa K16, jota en löytänyt. D1 löysin kyllä.
25. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:31
Lainaus: 23. Antero 4.4.2025 klo 19:23U-V 23 kuvan mies on tutun näköinen mutta nyt ei vaan raksuta...
Entinen jääkiekkoilija - tunnetaan ehkä paremmin lempinimellään. Minä en puolestani P-Q 27 en varmuudella tunnista. Z 22-23 en lähtenyt etsimään enkä kuvasta tunnista.
26. Antero4.4.2025 klo 19:38
P-Q 27 teki pitkän uran musiikin parissa
27. Jiikoo4.4.2025 klo 19:51
Lainaus: 25. Tarkkailija 4.4.2025 klo 19:31”Z 22-23 en lähtenyt etsimään enkä kuvasta tunnista.”
En yrittänyt ratkoessani tunnistaa minäkään, mutta nyt olen yrittänyt itselleni kertoa, että mies voisi olla italialaisniminen, Korsikalla syntynyt ranskalaislaulaja. Henry Theeliä lienee pidetty hänen jonkinlaisena suomalaisvastineenaan.
28. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:53
Lainaus: 26. Antero 4.4.2025 klo 19:38P-Q 27 teki pitkän uran musiikin parissa
Arvelin eri muusikoksi. Kysyin vaimolta vahvistuksen toisesta henkilöstä. Vain se K16 elokuva kiusaa vielä.
29. Jiikoo4.4.2025 klo 20:00
Lainaus: 28. Tarkkailija 4.4.2025 klo 19:53”Arvelin eri muusikoksi. Kysyin vaimolta vahvistuksen toisesta henkilöstä.”
Näiden kuvien laatu on mitä on. Minäkin arvelin miestä erääksi näyttelijäksi, mutta muusikkonimellä googlattuani olin löytävinäni vihjekuvan toisinnon. Vanha kunnon Euroviisu-maestrohan se siinä!
Pääasia, ettei nimeen/ratkaisusanaan tarvitse kajota :•)
30. Tarkkailija4.4.2025 klo 20:38
K16 lähin osuma oli yksi kirjain pidempi nimi (yksi kirjain lisää sanan keskelle) ja se olisi TV-sarja, jonka itse asiassa toivoisin Ylen ostavan Suomeen - se tuskin on mahdollista. TV-sarjaan liittyen olen TV-sarjan aihetta koskevan äänikirjan vaimon kanssa kuunnellut. Muita piilokirjaimia kuin ko. TV-sarjaan liittyen en ole osannut kokeilla.
31. Aksu4.4.2025 klo 21:02
Vihje S9 on tosi kinkkinen: vihje on SIIRTYÄ eikä SIIRTÄÄ. Kaksi vaakariviä pitäisi saada muuttumaan muttei onnistu millään.
32. rampe4.4.2025 klo 21:16
S9:ään sain ihan kelvollisen ratkaisun,myös vaakarivit ihan ok
33. Rampe4.4.2025 klo 21:20
Muutin M16:n ratkaisusanassa yhden kirjaimen.
34. Aksu4.4.2025 klo 22:30
Hyvä, Rampe!Jos ja kun muutan "savikappaleita", niin onhan niitä kunttiakin. Kelvannee.
35. Rampe4.4.2025 klo 22:36
Näköjään on ehtinyt tulla kaksi uutta Rampea, pienellä ja isolla alkukirjaimella neljänj minuutin sisään.Kumpikaan niistä en ollut minä.
36. Allez4.4.2025 klo 23:29
Vain absolutisti ei ymmärrä mitä eroa on grogilasilla ja snapsilasilla. Ratkaisusana viittaisi jälkimmäiseen. Äskettäin joku vihjasi, että Aulis ottaisi kuppia. Ristikon perusteella taitaa olla päin vastoin.
37. mattip4.4.2025 klo 23:41
Lainaus: 30. Tarkkailija 4.4.2025 klo 20:38K16 lähin osuma oli yksi kirjain pidempi nimi (yksi kirjain lisää sanan keskelle) ja se olisi TV-sarja, jonka itse asiassa toivoisin Ylen ostavan Suomeen - se tuskin on mahdollista. TV-sarjaan liittyen olen TV-sarjan aihetta koskevan äänikirjan vaimon kanssa kuunnellut. Muita piilokirjaimia kuin ko. TV-sarjaan liittyen en ole osannut kokeilla.
Tarkkailija, meinaatko, että tuo filmin nimi olisi ryssitty pahan kerran ja siitä puuttuu yksi kirjain? Siitä on nyt kiinni mun ratkaisu.
38. Jontte5.4.2025 klo 06:19
Onko joku saanut kohtaan K16 jonkun järjellisen vastauksen. Minä en ole saanut edes järjetöntä elokuvaa. Auttakaa
39. Jiikoo5.4.2025 klo 06:51
Jontte, olen kirjoittanut vihjeestä K16 saatavaksi sanaksi Katariina Suuren venäläisversion suomalaisen Katariina-translitteraation vähennettynä yhdellä konsonantilla ja yhdellä vokaalilla. Näin saamani sana on Google-hakuni perusteella viittaavinaan johonkuhun näyttelehtijättäreen, ei elokuvaan. Parempaakaan en ole tuohon keksinyt. Jos laatija tuollaiseen väkivaltaan taipuu, niin ehkä ratkojankin on syytä nöyrtyä. Voinhan tietenkin olla ihan pihallakin, na dvore tjsp.Ruhtinaantytär, prinsessa Sophie Auguste Friederike von Anhalt-Zerbst jostakin Pommerista oli se myöhempi ”Venään rouva ylpeä”, jota vastaan Ruotsin kunkku Kustaa III ”vankkumatta taistella tiesi”, mikäli J. L. Runebergin Gamle Hurtigia ja Paavo Cajanderia on uskominen. Kummitteleiksen meille HS-ratkojille näköjäkseensä yhä.
40. Tarkkailija5.4.2025 klo 07:09
Lainaus: 39. Jiikoo 5.4.2025 klo 06:51Jontte, olen kirjoittanut vihjeestä K16 saatavaksi sanaksi Katariina Suuren venäläisversion suomalaisen Katariina-translitteraation vähennettynä yhdellä konsonantilla ja yhdellä vokaalilla. Näin saamani sana on Google-hakuni perusteella viittaavinaan johonkuhun näyttelehtijättäreen, ei elokuvaan. Parempaakaan en ole tuohon keksinyt. Jos laatija tuollaiseen väkivaltaan taipuu, niin ehkä ratkojankin on syytä nöyrtyä. Voinhan tietenkin olla ihan pihallakin, na dvore tjsp.
Ruhtinaantytär, prinsessa Sophie Auguste Friederike von Anhalt-Zerbst jostakin Pommerista oli se myöhempi ”Venään rouva ylpeä”, jota vastaan Ruotsin kunkku Kustaa III ”vankkumatta taistella tiesi”, mikäli J. L. Runebergin Gamle Hurtigia ja Paavo Cajanderia on uskominen. Kummitteleiksen meille HS-ratkojille näköjäkseensä yhä.
Uskon, että samaa näyttelijättären nimeä sinäkin tarkoitat ja samasta TV-sarjasta kirjoitat. Kyseessä olisi silloin pieneksi viaksi luokiteltava vihjeitysvirhe. Vihjeitysvirheen ja laadintavirheen ero on siinä, että vihjeitysvirheen voi korjata toisella vihjeellä, mutta laadintavirhe ei korjaannu vihjettä muuttamallakaan.
Jos ei joku parempaa vaihtoehtoa keksi, minunkin on päädyttävä samaan päätelmään kuin Jiikoo. Pahaltahan tähän päätelmään päätyminen tuntuu ja mielellään soisi löytävänsä jonkin toisen ratkaisun.
Ihan hauskaa on ollut tätä ristikkoa kanssasi julkisesti miettiä.
41. Raipe5.4.2025 klo 07:10
Sorry aito Rampe,olin täällä joskus parikymmentä vuotta sitten ja unohdin joka olin silloin,ehkä dementia on iskenyt kun olen j kasiviis,mutta slava saipa.
KOMMENTOI