KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 22.-23.2.2025

11896. IS Viikonloppu 22.-23.2.2025

Ylläpito21.2.2025 klo 14:49
Huomenna Kuivasen kakspuolikas. Kiva "nelikko" tiedossa!
2. Joutilas22.2.2025 klo 12:44
Tämä oli mukava ratkottava, tosin melko helppo, kakkosen luokkaa. Kiitokset!
3. pelaaja22.2.2025 klo 20:37
Hauska nelikko. Viihdyn aina Kuivasen seurassa. Mutta sille en voi mitään, että 1 ? taas jäämässä.
4. Rampe22.2.2025 klo 20:42
Yksi tyhjä ruutu jää, kun en vihjeestä tajua tuon taivaallista. Mutta ristikon ehdin lähes täyttää, ennenkuin huomasin vihreiden sanojen vihjeet. Ihmettelin vain, että mistähän tällaisia sanoja pukkaa.
5. Maikku22.2.2025 klo 21:12
Laitoin rinnakkain perjantain Hesarin ja tämän ristikon. Täytyy todeta, että kyllä IS on todella kuivan tylsä laatimus, pelkkä sanaristikko. Ratkoin nuo 9 pakollista kirjainta, että pääsee arvontaan. En yhtään enempää.
Tiedän, että joillekin tämä on parasta laatua ja hyväksyn tietenkin sen, että tällaistakin tykätään, koska makuja on niin paljon kun on meitä ratkojiakin.

Nyt odotamme taas ensi viikonvaihdetta, jolloin saamme Aulikselta kaksi mielenkiintoista laadintaa.
6. Joutilas23.2.2025 klo 09:09
Täytyy myöntää, että tylsiähän nämä IS-ristikot ovat, kun ei tarvitse arvuutella Mongolian, Ugandan, Botswanan jne. jne. jne. kylien nimiä. Ulkoasukin näissä on siisti ja selkeä, eikä siten suo mitään haastetta ratkojalle. Ja ratkojanakin olen niin surkea räpeltäjä, etten ikuuna päivänä pystyisi ratkaisemaan pelkkiä avainkirjaimia, vaan joudun ratkomaan koko ristikon. Tosin noilla avainkirjaimilla ei ole minulle mitään merkitystä, kun en lähetä vastauksia, vaan ratkon puhtaasta nautinnosta.
Toivon silti, että IS:iin laatimuksia tekevät tylsimykset jatkavat edelleen samalla linjalla ja viihdyttävät tylsyyksillään meitä, jotka emme ole mitään virtuooseja.
7. Kuju23.2.2025 klo 09:35
Kyllä näitä koviksia odottaa joka viikko, kun niitä on tottunut ja oppinut ratkomaan. Muiden lehtien ristikoista en paljon perusta. Koviksen lisäksi ratkon vain IS:n lauantain pehmiksen. Se menee sitten koviksen päälle 10 minuutissa..
8. iso S23.2.2025 klo 10:05
Minulle kelpasi, olen selvästi tylsämielinen.

Erään teorian mukaan Sibeliuksen vaivana oli ryhtymisvapina ja siksi kahdeksas sinfonia jäi tekemättä. Sama vika rahikaisella (nimi muutettu käsitteeksi). Alkuun pääseminen kangerteli ja tuntui että tehtävä on luokitteluaan vaikeampi. Sitten kun sain muutaman sanan raapustetuksi, vyöryttäminen sujui melko sujuvasti. Ristikko täyttyi ja ymmärrys seurasi ripeästi perässä. Ei siinä pallottelussa ollutkaan aliampumista.

Mehukkaampiakin olen pureskellut, mutta ilman muuta kokemus meni plussan puolelle. Kauniilla kuvilla on oma arvonsa, mutta niitä voi katsella kuvalehdistäkin. Minulle tärkeämpiä ovat sanat, vihjeet ja niiden välinen ymmärrettävä yhteys, tulipa sen yhteyden ymmärtäminen heti tai viiveellä.

Kulmissa olevien kuvien kytkemisessä ratkaisusanoihinsa oli epätavallinen kikka, mutta pienen kakistelun jälkeen en pidä sitä huonona. Noin saa paria ruutua suuremmat vihjeet liitetyksi kaukana sijaitseviin ratkaisusanoihin tai lauseisiin - ja samalla saa niille muutaman ruudun verran enemmän tilaa. Parempi noin kuin pitkävartisella nuolella. Vaihtelu virkistää, kun heti tyrmäämättä sillä silmällä tirkistää.
9. ------23.2.2025 klo 10:35
Ristis: kaksi englanninkielistä ratkaisusanaa! Toinen ei edes ole yleisesti käytössä oleva termi vaan vain puhtaasti englanninkielinen sana, jolle kaiken lisäksi annetaan kaksi englannin kielellä operoivaa vihjettä. Näinkö se suomi vääjäämättä kuolee, kun suomenkieliseen ristisanatehtäväänkin ujutetaan yhä enemmän englantia.. Voisikohan laatija vaikkapa merkata sanat, joiden ratkaisusanat eivät ole suomenkielisiä ja erityisesti sanat, joiden vihje ei perustu suomeen...
10. Jiikoo23.2.2025 klo 11:22
No niin, Kuivaseni maaliin nilkutin lopulta minäkin – sunnuntai oli lauantaita viisaampi.

Vai pitäisi Sanoma-konsernin ristikoiden paremmuutta vertailla keskenään? Maistuvatko omenat paremmilta kuin appelsiinit? Täytyy tunnustaa, että jaksan edelleen viehättyä myös noista lehtolapsista, vaikka niiden ratkonta jonkin sortin masokismia vaatiikin. Niistä löytyy limboja, väkinäisyyksiä ja iänikuisia toistoja mutta myös kutkuttavia älynvälähdyksiä riittämiin. Mutta onneksi meillä on Iltiskin ja sen vakaan tasokas ristikkotarjonta useamman etevän laatijan voimin, herkkuja siis piisaa kaltaisilleni jakomielisille!
11. pelaaja23.2.2025 klo 13:24
Sainpa kumitettua eilisen kysymysmerkin Kuivasesta pois. Onneksi en kertonut, missä kohtaa minulla otti lujille. Nyt ei tarvitse niin hävetä.
Seuraavassa mitä ilmeisimmin tylsässä IS-koviksessa minäkin sitten ratkon vain 9 kirjainta. Asetan vähän lisähaastetta eli ratkon ne aakkosjärjestyksessä.
12. Funny23.2.2025 klo 13:48
Porukka täällä ottaa yhden trollaajan jutut kovin vakavasti.

Mutta onhan se toki mukava, että ristikossa on paljon kuvia, varsinkin jos ei juuri muuta siitä ymmärrä. Jos on tottunut etsimään vastaukset Googlella tai ratkojista, taikka toisilta kyselemällä, eihän näistä selviä mitenkään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *