KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE TAMMIKUU
11849. HS kuukausiliite tammikuu
Uusi4.1.2025 klo 07:56
Eipä ihmeemmin ongelmia. Vain oikean yläkulman kuvasta en saa selvää, joten ratkaisuni epävarma.Muuten olisi ok
2. anna h4.1.2025 klo 11:00
Eilen päivänvalon aikaan täyttyi minullakin tämä suht nopeasti. Vasemman yläkulman taloustermille en löytänyt vahvistusta, mutta kun piilokirjaimia ei ole niin antaa mennä. Oikean yläkulman salkkareiden Aki Nikkiselle tuli turkkilainen nimi mutta menköön sekin.
3. Jiikoo4.1.2025 klo 11:05
Näköislehti jäi avaamatta tästäkin ”aattoiltana”. Paperilehden parissa mukava tuokio aamukahvittelun ohessa, muutama kohta jäi odottamaan tarkempien kuvien saantia ja Google-varmistuksia. Kun nyt avasin läppärin, sain puuttuvat ruudut täyteen vaivattomasti. Oikean ylänurkan kuva selvisi minullekin vasta näköislehdestä. Kumittelemaankin pääsin parin sanan osalta, mutta mitään ei tainnut jäädä kummittelemaan Aika tavalla eilisen perjantairistikon kaltainen ratkontakokemus: muualta enimmäkseen iisin luontevaa täyteltävää, vaikeudet keskittyivät pääkuvasta saatavien sanojen ympäristöön.
4. Muru4.1.2025 klo 12:33
Tämä lehti tuli minulle jo torstaina ja ristikko on ollut valmis hyvän aikaa. Minusta helpohko.
5. Elva4.1.2025 klo 12:56
Tämä taisi olla helpoin ratkomani kk-liite ristikko. anna h, kuva esittää viime vuosisadan mahtimiestä
6. Ville4.1.2025 klo 14:16
anna h (2), mikset kysy tekoälyltä taloustermiä?
7. Jontte4.1.2025 klo 14:46
Parikymmentä vuotta olen Aulista ratkonut. Tämä kuukausiliite on ehkä helpoin. Laatijan ote iänkin vuoksi on herpaantunut. Kuten myös meidän ratkojien, minkä voi helposti päätellä ristikoiden voittajien etunimistä ja mielipiteistä. Edelleen odotan kuitenkin innolla perjantaiaamua ja ekaa lauantaita. Hyvää uuttavuotta kaikille.
8. outsider4.1.2025 klo 21:23
Nimim. Epätietoinen tyttö maalta kysyy, miten ihmeessä otteen herpaantuminen näkyy voittajien etunimistä?!
9. Rampe4.1.2025 klo 22:43
outsider, herpaantuminen ehkä ei, mutta ikä näkyy.Aivan kuin meidän nuoruudessamme esimerkiksi etunimistä Aukusti ja Kustaava.
10. TJV5.1.2025 klo 09:36
Voittajien nimet useimmiten tuttuja. Heidän mielipiteitään en kuitenkaan tällä sivustolla tunnista.
11. Niih5.1.2025 klo 11:59
Kk-liitteen keskikuvista en oikein tykkää, kun kuvasta riippumatta niihin tulee aina suurinpiirtein samat sanat. Tämä täyttyi kyllä helposti, mutta kaakkoiskulman blondi ja vihreäpaitainen kaipaisivat apuja.Itse olen ilmeisesti ratkojien nuorempaa osastoa, vaikka 70-luvulla syntyneenä jo tukevasti keski-iässä. Ratkomishistoriaa kuitenkin on jo lapsuudesta, kun joskus +10-vuotiaana keksin hesarin ristikot. Klassiset ristikkosanat ovat siis tulleet tutuiksi, mutta vanhempieni sukupolvelle tutut näyttelijät sun muut eivät aina avaudu.
Nimeni olen harmi kyllä nähnyt vain kerran voittajien joukossa. :D
12. Jiikoo5.1.2025 klo 12:07
Niih, ettei vain tuo blondi liene suomalainen näyttelijä(tär), jo tukevasti seniori-iässä, 15 vuotta minuakin vanhempi? Vihreäpaitaisessa mielestäni oleellinsta on se, mitä häneltä puuttuu.
13. Erkki5.1.2025 klo 14:33
Oikean yläkulman kuvan sekasotku ei avaudu minulle edes suurennuslasilla. Kaikille muille näköjään ihan nätti kuva?
14. vintilä5.1.2025 klo 16:42
Lainaus: 13. Erkki 5.1.2025 klo 14:33Oikean yläkulman kuvan sekasotku ei avaudu minulle edes suurennuslasilla. Kaikille muille näköjään ihan nätti kuva?
-------------
Minä näen siinä violetin kukan terälehdet.
15. Jiikoo5.1.2025 klo 16:43
Erkki, minunkin mielestäni tuo koillisnurkan kuva on painetussa lehdessä luokattoman suttuinen, vaikka tarjolla on aikakauslehden paperi ja painotekniikka! Olisikohan mitään apua netissä olevan näköislehden skaalatun kuvan kuvaruutukaappauksesta, johon linkki ohessa? Päätä itse, näkyykö kuvassa orvokki vai turvokki ja miten tämä voisi vaikuttaa ratkaisusanaan.https://aijaa.com/LRMMay
16. Funny5.1.2025 klo 16:57
Se nyt vaan on niin, että kun kuvat ovat aivan liian pieniä, niin paraskaan tekniikka ja paperi eivät pysty pieniä yksityiskohtia kovin hyvin näyttämään. Sentähden useimmat laatijat yleensä käyttävätkin pelkistettyjä piirroskuvia.
17. kumma5.1.2025 klo 17:42
Tunnistan ( mielestäni) naisnäyttelijän oik. alaosassa, mutta sana ei sovi vihreäpaitaisen sanan kanssa. Ärsyttää kun olisi muuten valmis.. Naisnyttelijän sukunimi alkanee H- tai S -kirjaimella?
18. Allu5.1.2025 klo 19:51
Lainaus: 17. kumma 5.1.2025 klo 17:42Tunnistan ( mielestäni) naisnäyttelijän oik. alaosassa, mutta sana ei sovi vihreäpaitaisen sanan kanssa. Ärsyttää kun olisi muuten valmis.. Naisnyttelijän sukunimi alkanee H- tai S -kirjaimella?
Minä en tunnista, vaikka tutulta näyttää. Ihan oon samassa jumissa vihreäpaitaisen kanssa.
19. Oispa5.1.2025 klo 20:01
kumma ja Allu, kts kohta 12. Jiikoo. Tunnettu elokuvanäyttelijä ainakin 60-luvulta kanssaan Petti Siimes, Tommi Rinne ym. sen ajan vastanäyttelijöitä.
20. Allu5.1.2025 klo 20:57
Lainaus: 19. Oispa 5.1.2025 klo 20:01kumma ja Allu, kts kohta 12. Jiikoo. Tunnettu elokuvanäyttelijä ainakin 60-luvulta kanssaan Petti Siimes, Tommi Rinne ym. sen ajan vastanäyttelijöitä
.
Joo, nyt löytyi näyttelijän nuoruudenkuva. Kiitos!
21. mattip5.1.2025 klo 23:42
Muistinpa juuri, että minun piti käydä kommentoimmassa tämänkertaista eläinsanaa, joka yleensä on sukupuoli+laji/rotu tms. Nyt vaaditaan ristikkoon harmaan linnun ratkaisuksi kyllä ihan väärää sukupuolta!Minulla ei muuta!
22. Jiikoo5.1.2025 klo 23:51
mattip 21.: Olen aina suhtautunut hieman skeptisesti näihin Auliksen sukupuolenmäärittelyihin eläinmaailmassa. Itselleni ei tuossa mielessä selektiivistä silmää ole suotu monenkaan eläinlajin osalta, joten olen aina tyytynyt siihen sukupuoleen, mitä risteävät sanat kulloinkin ehdottavat. Ja eiköhän noita transsukupuolisia olentoja löytyne muistakin lajeista kuin meistä inehmoista...;•)
23. Omalius6.1.2025 klo 00:43
Mitä mahtavat olla vihjeen "lehti" välittömästi alapuolella olevat "purnukat"? Suhteessa siihen, minulle pääkuvan oikeanpuoleiset ratkaisusanat antavat jotakuinkin mahdottoman sana- ja kirjainyhdistelmän.
24. Jiikoo6.1.2025 klo 05:56
Omalius, oman tulkintani mukaan esineet ovat hyvin ohuista puusäleistä punottuja koreja, kulhoja tms. Kuva onneton.
25. iso S6.1.2025 klo 11:13
Lainaus: 15. Jiikoo 5.1.2025 klo 16:43Olisikohan mitään apua netissä olevan näköislehden skaalatun kuvan kuvaruutukaappauksesta, johon linkki ohessa? Päätä itse, näkyykö kuvassa orvokki vai turvokki ja miten tämä voisi vaikuttaa ratkaisusanaan.
Muistin, että noin vuosi sitten tulin hankkineeksi Image Upscaler -ohjelman, jonka pitäisi mukamas pystyä terävöittämään kuvia suorastaan taianomaisesti. Demovideossa näin jopa tapahtuu. Käytännössä useimmissa tapauksissa muutosta saati parannusta on usein vaikea havaita. Voi olla että vika on selkänojan ja näppäimistön välissä.
Sovellus on asennettu koneelle joka siirtyi vaimon käyttöön, mutta nätisti pyytämällä sain käydä kokeilemassa orvokin turvottamista. Asetukset Standard ja Picture eivät tehneet mitään paljaalla silmällä havaittavaa, mutta Anime teki. Asia erikseen on se, vastaako mulkattu kuva todellisuutta. Tässä kuitenkin on linkki kuvaan, jossa on vierekkäin Jiikoon luoma versio ja Upscalerin näkemys siitä.
https://aijaa.com/TgxRBA
Muuten, Windows 11:n mukana tuli uusi Paint, jossa on joukko kosmeettisia (lue: hämääviä) muutoksia entiseen verrattuna. Uutena ominaisuutena on taustan poisto. Jos kokeilen sitä Jiikoon versioon, oletetusta kukasta katoaa oikeanpuoleinen terälehti melkein kokonaan. Terävöidyssä kuvassa terälehteä säilyy enemmän, mutta tulos ei ole silti kelvollinen. Kunnolla toimiakseen taustan poisto vaatii suhteellisen tasaväristä taustaa ja selvärajaista pääkohdetta.
26. Funny6.1.2025 klo 11:59
[Muuten, Windowsin Valokuvat-sovelluksessa tuo taustan poisto on ollut jo kauan, henkilökuvissa se toimii hyvin, mutta eihän se aina voi tietää, mikä on taustaa, mikä pääkohdetta. Manuaalisesti voi sitten muuttaa haluttua aluetta, jos ohjelma ei itse osaa. Valokuvien parantelussa tuo sovellus on kätevämpi ja paljon monipuolisempi kuin Paint, ainakin Windows 10:ssä. Ensin tietysti pitää löytää sen kaikki toiminnot ja sitten vielä oppia käyttämään niitä. Muutoksia on tullut aika ajoin, ja aika lailla viipeellä huomaan ne. Mitä tulee tuohon Image Upscaler -ohjelmaan, eihän se tyhjästä voi paljon nyhjästä. Filmeissä usein suttuisilta videoilta pystytään tarkentamaan rekisterinumeroita ja henkilöitten kasvoja, mutta käytännössä se ei ihan niin helposti käy.]
27. Juuse6.1.2025 klo 18:05
Formula-autolla ei ajeta sorateillä.
28. Artsi6.1.2025 klo 19:33
Ratkon ristikon jälkijunassa aivan ennätysajassa. Kuten joku jo aikaisemmin totesikin taisi olla helpoin ristikko kyseessä.
29. Erkki-Pekka6.1.2025 klo 22:33
Naiskaimoja-kohtaan ei vissiin kaikkein yleisin nimi.
30. Jiikoo6.1.2025 klo 23:54
Erkki-Pekka, nähdäkseni Ruotsissa jopa yleinen. Yksikkö 4- ja suomenkielinen monikko sopivasti 6-kirjaiminen.
31. Erkki-Pekka7.1.2025 klo 00:52
Nyt aukesi. Oli väärä vokaali ekana.
KOMMENTOI