KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 51-52/24
11831. SK 51-52/24
Ylläpito19.12.2024 klo 13:05
On pyydetty esittelemään SK:n tuleva matsku IS:n viikonlopun tapaan.Kuvaristikkona on Toni Pitkälän xxx.
Piilosanassa pitkästä aikaa tekijänä eläköitynyt Pertti Oskala.
Sokkokryptoa Erkki Vuokila uumoilee kohtuulliseksi, ei tahallaan helpoksi ollenkaan, mutta konkarit löytänevät alun suht helposti?
2. Eikka19.12.2024 klo 13:40
Ristikko on kyllä haastava.
3. Inga19.12.2024 klo 16:59
Kekseliäisyyttä ja hoksaamista tämän kertainen sanaristikko vaatii. "Lapsen leipään?" vielä mietinnässä.
4. vintilä19.12.2024 klo 19:03
Oskalan piilis oli minulle melko kinkkinen. Vihjeet piti lukea aikas monta kertaa alusta loppuun ja lopusta alkuun. Lopulta kuitenkin sain kirjaimen joka ruutuun. Aika näyttää ovatko oikein. Tehtävä oli mielestäni varsin nautittava. Hyvää joulua laatijalle ja kaikille ratkojille.
5. Jiikoo19.12.2024 klo 22:27
Minun kyvyilläni ennuste ristikon loppuun saattamisesta varsin huono. Pilliksen osalta sopii olla aivan yhtä mieltä vintilän kanssa, lämmin kiitos maestro Oskalalle siitä, että muistat meitä ratkojia yhä aika ajoin!
6. Jiikoo19.12.2024 klo 22:29
Piiliksestä pillis... piru vieköön nämä luurien kosketusnäytöt!
7. kaplas20.12.2024 klo 21:21
Piilis selvitetty,mukava tuokio! Oskalan verboosi tyyli vaatii välillä totuttelua, mutta ei ihan pahistasolle kuitenkaan mennä.
8. PM21.12.2024 klo 09:00
Kun SK:n ratkontakattauksesta sain kaksi kolmesta ratkotuksi, on jo kommentoinnin paikka.Piiliksellä aloitin. Tapani mukaan pidän yhtenä haasteellisuuskriteerinä sitä, miten monen vihjeen vastaussanan löydän ensi lukemisella. Nyt löysin hieman alle puolet, ollaan jonkin verran tavanomaista haasteellisemmassa tehtävässä. Kuitenkin yhden istunnon aikana löysin kaikille vihjeille vastaussanat, viimeisenä niistä ps14:lle. Teknikkakin toimi ratkoessa, ei esiintynyt vihjeen ps7 tilannetta.
Ristikon parissa oli purtavaa pidemmäksi ajaksi ja muutamassa eri istunnossa. Etenemistä kuitenkin koko ajan, laatijan mainioiden sanasommitelmien vähitellen avautuessa, en jumittunut mihinkään kohtaan ärsyttävän pitkäksi ajaksi. Laatijan sanasto on ihalitavan laajaa ja vihjeet erityisen hyviä, piirrokset monipuolisia. Lopulta sitten tänä aamuna loksahti kohdalleen lounaiskulmakin.
Kiitokset näistä tekijöille! Vielä on sokkokrypto edessä tuonnempana!
9. Seppo-setä21.12.2024 klo 16:23
Samoin, viimeisenä ratkesi p14 piiliksessä. Hieman kökkö vihje mielestäni.
10. Heppu22.12.2024 klo 09:37
Ristikko oli laatijalta aikamoinen ansoitus ja ratkojalle moni-istuntoinen. Ekalla pysähdyksellä sain vain laatimuksen helpoimman vihjeen sähköautonaisista. Mutta kun alkuun pääsi, niin hiljalleen koiruudet avautuivat. Seassa ainakin yksi (kyseenalainen) uudissana, ainakin minulle. Minulla jäi ymmärtämättä muutakin kuin lapsen leipään?
11. HK22.12.2024 klo 11:50
Mielestäni piiliksen ps14:n vihje ei ole kökkö vaan aivan loistava. Suora vihje ja piilovihje limittyvät ovelasti toisiinsa, sen takia sana ei löytynytkään ihan heti.
12. PM22.12.2024 klo 14:12
Sokkokrypton ratkontaa aloittaessani havaitsin kirjaimia olevan 28 kpl, nyt mennään isolla määrällä kirjaimia. Ratkonnan sain alkuun sopivaksi arvioimastani aloitussanasta, mutta aluksi kirjaimet eivät menneet oikein. Kolmen kirjaimen vaihdon jälkeen lähti etemään, ja pääsinkin loppuuun asti. Muutaman sanan tarkistus varmistukseksi. Laatijasta en havainnut mainintaa, mutta arvelisin tämä olevan Erkki Vuokilan tuotoksia!?!Olipa varsin laadukas kattaus vuoden viimeisessä SK:ssa!
13. Eki22.12.2024 klo 14:35
Kyllä sokkokrypto oli minun värkkäämäni, kuten ylläpito alustuksessa kertoo. Nimeä ei tosiaan lehdessä näy.
14. spa23.12.2024 klo 00:16
PM:n tavoin kaksi kolmesta ratkottu.Ristikkoon sain tuhrattua melkoisesti aikaa, ymmärtämättä jäi kaksi vihjettä, "lapsen leipään" kyllä tajusin.
Hauska vihje mielestäni oli "ulkom. hellat".
Vihjeen "dottamatta" luin monta kertaa "odottamatta" ja ihmettelin ratkaisusanaa.
15. Macke24.12.2024 klo 13:57
Olipa hieno sokkokrypto, jälleen kerran. Ei todellakaan mikään läpikirjoitusjuttu. Kiitos ja virkistävän rentoa joulua kaikille, tasapuolisesti.
16. Eikka27.12.2024 klo 20:16
Tämä haastehakemus oli pöydällä odottamassa ja täytyy myöntää, että töitä sai tehdä loppuun asti, kirjaimellisesti. Vihjetyyppejä oli runsaasti ja kärjessä pääkuva. Minä yritin lähteä (sattuneesta syystä) talvisodan hengessä ja löysin itseni toki suomalaisesta korvesta. Ratkettuaan antoi toki tulitukea risteäviin.Muita loistavia vihjeitä: "urheiluhullu", "maton siirto", "sähkölaitteen vee". Peräpään pitäjätkin löytyvät: "lapsen leipään?", "pieni syö" ja banaaninkuori. Varsinkin tuo ensimmäinen on vihjetyypiltään melko kyseenalainen. Vastaussana toki sellainen, että alkaa varmaan olla vaikeaa keksiä hyviä vihjeitä.
Ehkä tällaisten mestariteosten jälkeen kannattaisi harkita onko asianmukaista puhua HS:n sutuista klassikkoina. Toki jokaisella lienee tähän oma kriteeristönsä.
17. Heppu27.12.2024 klo 21:06
Eikan kanssa samaa mieltä ristikosta sen peräpään pitäjiä myöten. Toki sen uudissanankin laittaisin häntäpäähän. Maton siirto oli niin loistava että jäi minulle hämäräksi.
18. Eikka27.12.2024 klo 21:47
Heppu, oliko uudissana koillisessa?Maton siirrosta voinee todeta, että se on aivan ristikkovihjeiden ja -sääntöjen ytimessä, mutta on niin hyvä, että vähän piti miettiä, vaikka vastaus oli jo paperilla.
Itse harhauduin myös puhekuplavihjeissä, etenkin ”kaikki tänne!”, kun oletin puhekuplan määrittävän vihjeen henkilökohtaisemmaksi. Onkohan ristikoiden puhekuplille jotain sääntöjä?
19. Heppu27.12.2024 klo 21:52
Uudissana minulla se pukupoika vasemmalla keskellä. Joo nämä puhekuplat näissä aika utuisia. Ei taida sääntöjä olla?
20. Eikka27.12.2024 klo 22:14
Lainaus: 19. Heppu 27.12.2024 klo 21:52Uudissana minulla se pukupoika vasemmalla keskellä.
Joo nämä puhekuplat näissä aika utuisia. Ei taida sääntöjä olla?
No joo, siinä mentiin aika lailla suomen rajamailla. Itselleni tuotti tuossa kohtaa ongelmia pääkuvan kanssa risteävä kirjain, kun ajattelin, ettei se sovi talvisodan (kuvittelemiini) päiviin. Olihan tässä se hyöty, että saattoi antaa vinkin maton siirtoon…
21. Isel27.12.2024 klo 22:14
Muutoin täysi, mutta yksi ruutu vielä kirjaimeton, koska "maton siirto" ja "sekakuorma" älyämättä. Mutta olipa kyllä vaikea laatimus, pitkään tuntui aivan ylivoimaiselta.
22. Mia29.12.2024 klo 17:15
Elämäni vaikein ristikko! Mutta hyvä mieli, kun sain valmiiksi.
23. Mittarimato29.12.2024 klo 20:25
Lainaus: 22. Mia 29.12.2024 klo 17:15Elämäni vaikein ristikko! Mutta hyvä mieli, kun sain valmiiksi.
Hieno suoritus! Laitahan tuulettaen oikein kunnolla. Ehkä jo laitoitkin, mutta kerta kiellon päälle! ????
24. Inga29.12.2024 klo 22:09
Samoin, elämäni vaikein ristikko, mutta lopulta valmis ja olen onnellinen.
25. Jiikoo31.12.2024 klo 13:18
Kylläpä oli nyt kahden viikon palautusaika enemmän kuin tarpeen! Kaivoin tämän tuplanumeron tehtävät tänään esille ja lähetin aluksi joulun tiimellyksessä ratkomani piiliksen vastausviestin. Oskalalle kiitos siitä, ettei maestro ole hylännyt meitä fanejaan kokonaan vaan jaksaa yhä väläytellä!Ristikossa oli peittoa tuskin kolmasosan verran. HS:n tehtävissä hyvinkin usein tuoreita täsmäapuja tarjoavasta Ratkojat -saitista oli tässä hyötyä tuskin lainkaan, mutta sitkeä puurtaminen liki verta, hikeä ja kyyneleitä -malliin ja kumia säästelemättä taisi tuottaa tulosta. Yksi risteyskohta (piilokirjain + risteävästä saatava kirjain) askarruttaa yhä, mutta muualla on täyttä ja ne tärkeät kirjaimet 1–15 riidattomasti koossa. Sähköpostituskonetta voi ryhtyä käynnistelemään jo toisenkin tehtävän osalta.
Tunnustusta Pitkälälle! Nämähän ovat totutusti kokonaistaideteoksia kuvituksineen kaikkineen, ja vihjeen ja ratkaisusanan yhteys usein yllätyksellinen mutta paljastuttuaan täysin ymmärrettävä. Tällaisista tehtävistä minä tykkään!
26. Jiikoo31.12.2024 klo 18:32
Lainaus: 25. Jiikoo 31.12.2024 klo 13:18”Yksi risteyskohta (piilokirjain + risteävästä saatava kirjain) askarruttaa yhä, mutta muualla on täyttä ja ne tärkeät kirjaimet 1–15 riidattomasti koossa.”
Askarruttava kohta tuli nyt uudemmassa pikkuistunnossa kuntoon – vaati kahden osuvan ratkaisusanan vaihtamista, mutta onneksi ei tarvinnut vaihtaa huonommin istuviin eikä jo tunteja sitten lähetettyyn ratkaisuun tarvinnut kajota.
Harhauttamisen taito oli siis laatijalla noilta(kin) osin hallussa!
27. kaplas31.12.2024 klo 19:35
Kaikki kunnia Pitkälälle ja ristikkonsa ratkoneille!Itse en nyt pyhiä ole näihin käyttänyt.
Hänen ristikkonsa eivät minulle ole ehkä yhtä mielenkiintoisia. Ehkä IS olisi jäänytkin kesken, SK ei ehkä. Yksi tykkää aidasta ja toinen aidan seipäistä.
Hyvää Uutta Vuotta!
KOMMENTOI