KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3219

10181. HS 3219

Rampe17.6.2022 klo 11:23
Tästä ristikosta en niinkään ole innostunut, toisin kuin viimeviikkoisesta.
Johtuen omasta tyhmyydestäni ja siitä että en mitenkään hahmota kuvaa FG/12 vasemmat harmaat eivät aukene.
Kuva Q/21 kertoo, että olen pahasti pudonnut nykymenosta kärryiltä.
Joskus sanottiin, että jos tädillä olisi munat, hän olisi setä. Nykyään jotain ihan muuta.
2. Nix17.6.2022 klo 12:07
Samaa mieltä Rampe, hankala tapaus oli tällä kertaa: vasemmat harmaat tuottivat poikkeuksellisen paljon töitä, risteävistä ei meinannut saada millään tolkkua.
F-G/12 saattaa löytyä lahoavan koivun kyljestä.
H/8-12 ratkaisusanassa konsonsntit näyttäisivät vaihtaneet paikkaa?
3. Uusi17.6.2022 klo 12:32
Edellisten kanssa samoja ajatuksia. Ja myös H 8-12 konsonanteista. Harmaissa vielä itselläni epäselvyyksiä. En oikein tykännyt.
4. Rampe17.6.2022 klo 14:49
Nix,
hyvä että kerroit tuon konsonanttien vaihtumisen. Tuskailin sitäkin kohtaa, kun en millään saanut risteäviin järkeä.
Valitettavasti virhe ei taida olla tahaton.
Kyllä ruutuihin pitäisi mahtua ratkaisusana sellaisenaan mitään tarkoittamattoman anagrammin sijaan.
5. PM17.6.2022 klo 15:01
Ratkonnan ollessa vielä kesken törmäsin minäkin laatijan konsonanttikommellukseen H9..10. Asia näkyy jo selitetyn edellä.
6. lapatossu17.6.2022 klo 16:32
Samaa mieltä kirjainten vaihtumisesta kuin edelliset. Lisäksi epäilen, että vihje 'Halpoja' pitäisi olla ruudussa K10
Varsin hutaistulta vaikuttaa tämä ristikko. Harmaat ihan kivat, mutta muuten ei yllä joidenkin aiempien tasolle.
7. nykkis17.6.2022 klo 16:52
Samaa mieltä lapatossun kanssa. K10: stä yläviiva pois. Viereiset 'Sen' ja 'vaatealalla' taas laatijan tympeitä Googletuksia.
8. Uusi17.6.2022 klo 17:09
Samaa mieltä K 10 suhteen. Silloin Hart on myös ok
9. Artsi17.6.2022 klo 17:27
Samat ongelmat kuin aiemmin täällä kommentoineilla. Konsonantit vaihtaneet paikkaa ja en löydä järkevää ratkaisua J11 Sen, M12 lennättää sekä N12 lääkenimi vihjeille. En ole myöskään varma ketä vihjekuva Ö1 esittää, kun on niin haalea kuva. Muuten ristikko on ratkaistu. En pitänyt tästä ristikosta. Mahtoikohan tuo konsonanttien vaihtuminen keskenään olla tahaton? Eli virheellinen keitos.
10. Artsi17.6.2022 klo 17:30
9. Artsi. Nyt hiffasin ketä tuo vihjekuva Ö1 esittää.
11. Jondalar17.6.2022 klo 17:53
Tätä vähän arvasin odottaa. Edellisen laadukkaan ja ensi viikon juhannusristikon välissä saattaisi olla hätäisesti laadittu tekele. Kyllä meitä koetellaan.
12. Elva17.6.2022 klo 18:08
Toivottavasti tällaista ei tarvitse toiste kokea!
13. Uusi17.6.2022 klo 18:16
Artsi, saitko W 8 alaspäin sanan oikein ? Jos, niin mulla on sitten jotain väärin harmaissa.
14. kaplas17.6.2022 klo 18:36
Heikko. Kai voi tekijää arvostella.
Liekö itsekin huomannut, kun kuvatekstiinkin laittanut kirjoitusvirheen!
15. Artsi17.6.2022 klo 19:15
14. Kaplas. Olin saunassa joten vastaan viiveellä. Kyllä sain oikean sanan W8 vihjeestä alaspäin. Mielestäni se kuvaa hyvin vihjekuvaa.

Minun ongelma on se, että ristikon painojälki on niin heikko etten saa selvää mitä FG 12 esittää. Ainoastaan teksti Tästä sitä erottuu. Samoin on päävihjekuvan laita. Siinä ollaan ilmeisesti kukkakaupassa.
16. Artsi17.6.2022 klo 19:20
Anteeksi 14. Kaplas. Minun piti vastata 13. Uusi ratkojalle. Pahoittelen, että silmät heitti näin pahasti. Vanhuus ei tule yksin. Joten 13. Uusi . Kyllä sain sanan W8 sanan oikein.
17. kaplas17.6.2022 klo 19:34
Ammattimies oli nyt amatimies.
18. lapatossu17.6.2022 klo 19:41
Artsi 15, siitä vihjaistiin jo kohdassa 2
kaplas, amatimies olisikin hauska, mutta se on ammatimies
19. Artsi17.6.2022 klo 19:47
18. Lapatossu. Hienoa. Kiitos sinulle. Kaikesta huolimatta olen tainnut olla oikeilla jäljillä.
20. kaplas17.6.2022 klo 19:51
lapatossu(18), juu. Noh, idea sama!
21. Ei älyä17.6.2022 klo 20:18
Mikähän on setä QR 1?
Entäs kasvo Q5? Painomustetta liikaa tällä kertaa.
22. Elva17.6.2022 klo 20:28
Ei älyä, QR1 on naapurimaan kuninkaallisia, Q5 on kuopiolainen sanoittaja ja kirjailija, edesmennyt.

Onko kukaan keksinyt vihjeelle Tukholmaa jotain järkevää. Itse löysin kovan haun tuloksena paikan 88 km Tukholmasta,
23. Amatööri17.6.2022 klo 20:40
Elva, ei kai siihen sen tukholmaisempaa saa. Minkähän alan miehiä V7 mahtaa olla, kun puuttuu alkukirjain,
eikä ole se tunnettu hiukseton mies, mikäli kuvasta erotan. Ja rotuakohan siitä ylösalaisin olevasta koirasta (?)
haetaan?
24. MR17.6.2022 klo 20:54
23. Amatööri
Mies on poliisi (V7)
25. Artsi17.6.2022 klo 20:58
22. Elva. Minäkin löysin lounais-Tukholmasta ratkaisun vihjeelle.
26. lapatossu17.6.2022 klo 21:28
Amatööri, se ei ole koira vaan kissa
27. Juho17.6.2022 klo 21:35
Artsi, taitaapa Tukholma jäädä sinne lounais-puolelle, kun paikkakunta on ainoa sen niminen koko maailmassa.
Tukholman läänihän ulottuu melko pitkälle pohjoisenkin suunnalla.
28. tschau17.6.2022 klo 21:41
Elva (22), kyllä sulla taitaa olla se Tukholmaa oikein, koska Tukholma on paitsi kaupunki myös lääni.
Artsi (25), se paikka on kylläkin 88 km pohjoiseen Tukholmasta.

Kaikki taitaisi olla nyt ok, mutta minua kuten aiemmin kirjoittaneitakin harmittaa silti laatijan virheet, erityisesti vihje "halpoja", jonka tosiaan täytyy olla väärässä paikassa. Lisäksi haluan aina saada jonkin varmistuksen ratkaisulleni: nyt X10 väärin päin oleva mies, minkä alan miehiä?
29. Uusi17.6.2022 klo 21:52
tschau, piirtäjä.
30. Artsi17.6.2022 klo 22:01
27. Juho ja tschau. Juuri näin kuten korjasittekin. Se sijaitsee noin 88 km:ä jota kuinkin pohjoiseen Tukholman kaupungista Tukholman läänin alueella. Olemme selvästikin samassa paikassa, mutta kyseinen paikka sijaisee ns. järvimerestä lounaaseen, Ei pitäisi tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, kun kirjoitan näköjään mitä sattuu.
31. Elva17.6.2022 klo 22:28
Minulle ristikon hankaluus oli vasemmat harmaat. Viisi ekaa risteävää pystyin vain selvittämään kovalla netti-etsinnällä. Toinen risteävä vasemmalta ei selvinnyt ennen kuin tajusin että sen eka ruutu olikin ylimääräinen.

Joten ei ihme, että turhautti enemmän kuin koskaan Aulista rarkoessa.
32. tschau17.6.2022 klo 22:37
Kiitos, Uusi (29)! Hyvin bongattu, en tunnistanut ilman viiksiään, jotka olivat myöhemmällä iällä "tavaramerkki".

Tarkastuksessa tuli vielä esiin yksi outo kohta, vihje V12, johon luulin aluksi ratkaisuksi sanaa "idut". Nyt sen ensimmäisen kirjaimen kanssa risteää harmaiden ylin sana, joka on slangia. (Säännöthän ovat nykyään joustavat, meän kielikin käy.) Ja se slangi, mitä itsekin voisin käyttää, tuo siihen konsonantin, jolloin ratkaisusanasta tulee outo. Onko tämä muille pässinlihaa?
33. lapatossu17.6.2022 klo 23:14
tschau, vähän outo on sana. Googlaamalla opin, että näyttäisi olevan käytössä läntisemmässä Suomessa.
34. Hidas Käsi17.6.2022 klo 23:30
Kiitos kaikille. Aloin olla jo epätoivoinen kunnes sain täältä uskonvahvistusta vaihtuneisiin konsonantteihin. Vähän liikaa omituisia eris-, paikkakunta- ja tuotenimiä tässä ristikossa. Ilman avuja en selvinnyt. Juhannusta odottelen.
35. Amatööri17.6.2022 klo 23:59
Laitoin menemään varustettuna nuolella alaspäin ruudussa K10. Kiitos Lapatossu (26) eläintuntemuksesta,
ilmaisumuoto olikin minulle aivan uusi.
36. kekkeruusi18.6.2022 klo 08:03
Mitähän mieltä olette ruudusta K10?
37. lapatossu18.6.2022 klo 08:22
kekkeruusi, lue alkupään keskustelu, niin saat selville ;)
38. kekkeruusi18.6.2022 klo 08:30
Samaan olin päätynyt.
39. Leenanneli18.6.2022 klo 08:58
Onkos Ö 10/21 yksi kirjain liikaa myös? Eli Ö12?
40. Leenanneli18.6.2022 klo 08:59
Siis Ö 15.
41. Leenanneli18.6.2022 klo 09:00
Äh, oma moka. Kaikki kunnossa.
42. Heppu18.6.2022 klo 10:20
Olihan tämä nyt kökkö esitys Aulikselta. Paljon tekevälle sattuu? Ehkäpä Juhannusristikko vienyt voimat?
43. Heleena18.6.2022 klo 15:38
10Q nukke? 10R mikä kuva? Voisiko joku vihjailla näitä kahta sanaa?
44. Heppu18.6.2022 klo 16:07
43. Nukke on se kaikkein tunnetuin. Vieressä oleva hämykuva on lippu.
45. Pekkatyttö18.6.2022 klo 16:46
Nytkö te ymmärätte mielipiteitäni lehto on pasee joutaa kökkötraktorikuskiksi espanjanerämaihin adjöö
46. Katti18.6.2022 klo 16:52
Olipa aika punnerrus. Onneksi sain apua tältä palstalta, Googlesta ja
Ratkojista. Nimien googletus ja virheet kyllästyttävät, mutta onneksi tällaiset viikot ovat Auliksella aika harvinaisia. Odotellaan parempia ristikoita ja juhannusta.
47. Heleena18.6.2022 klo 17:09
Sitten kun älysi kokeilla oikea kirjainta niin johan aukesi. Yleensä käykin niin,että kun kirjoitan avunpyynnön niin itsellä välähtää!
Kiitos!
Harmittaa tuo arkkuvirhe ja kauan meni aikaa myös ennen kuin ymmärsin että se yläviiva oli liikaa.
48. tschau18.6.2022 klo 18:02
Olen nyt harrastanut HS-ristikoita ensimmäisestä koronakeväästä lähtien. Ne ovat yleensä mukavia ja siitä on tullut koukuttavaa, jota aina odottaa. Tämä oli oman kokemukseni perusteella kelvottomin tekele virheineen.

Mutta tulossa on taas Juhannus ja kahtena edellisvuonna se on merkinnyt tuplaristikkoa (koko aukeama) ja kaiken lisäksi lehti ilmestyy jo torstaina. Siis sitä odotellessa!
49. kaplas18.6.2022 klo 19:02
Itse en juuri perusta niistä jättiristikoista.
Yleensä ne ovat varsin haasteettomia...
50. Uusi18.6.2022 klo 20:53
X12 Palloseuraa en ole saanut varmennetuksi. Onko kellään ongelmaa siinä. Tai sitten minulla on ylempi harmaa jotenkin väärin, kun tuo W 8 myös takkuaa.
51. Jondalar18.6.2022 klo 21:42
Löysin sopivan palloseuran Oulun Lintulammelta.
52. Uusi18.6.2022 klo 21:53
Jondalar, kiitos, nyt selvisi .
53. Elva19.6.2022 klo 01:41
Löysin palloseuran Riihimäeltä.
54. Luke19.6.2022 klo 08:35
Riihimäki-Oulu 2-1
55. Uusi19.6.2022 klo 09:14
Minäkin muutin nyt palloseuran.
56. Jondalar19.6.2022 klo 09:15
Riihimäki sopii paremmin. Uusi, neuvoni meni vikaan. Pisarat ruudussa V13 eivät olekaan mustia. Minä muutan myös ja sitten postitan vastaukseni.
57. Eikka19.6.2022 klo 15:36
Mielestäni kaksi aiemmin mainittua virhettä vie maun tästä ristikosta. Sen verran ammattiylpeyttä pitäisi olla, että viitsisi oikolukea tuotoksensa. Vaikkapa matkalla pankkiin… Vielä kukaan ei ole valistanut kansaa Patean-/poolopaitatyyppisillä selityksillä. Ja voihan se tyhjä ruutu olla ensi kertaa esillä oleva tehokeino. Ei hyvä, ei millään.
58. Ludvik19.6.2022 klo 16:22
57. Eikka
Tyhjä ruutu ollut aiemminkin
59. kaplas19.6.2022 klo 16:40
Ammatimies(kts kuvateksti)
60. Eikka19.6.2022 klo 16:52
Lainaus: 58. Ludvik 19.6.2022 klo 16:22
57. Eikka
Tyhjä ruutu ollut aiemminkin

Juu vihjeenä, mutta onko myös virheenä?
61. Funny19.6.2022 klo 18:48
Pieni vinkki. Hesarin tilaushinnalla saa suuren kasan hyviä ristikkolehtiä, joissa ei virheitä vilise. Tai vaihtoehtoisesti huonoja, jos virheitten ihmettely kiinnostaa enemmän kuin ratkonta.
62. Eikka19.6.2022 klo 19:10
Lainaus: 61. Funny 19.6.2022 klo 18:48
Pieni vinkki. Hesarin tilaushinnalla saa suuren kasan hyviä ristikkolehtiä, joissa ei virheitä vilise. Tai vaihtoehtoisesti huonoja, jos virheitten ihmettely kiinnostaa enemmän kuin ratkonta.

Olet aivan asian ytimessä.
63. kaplas21.6.2022 klo 11:09
'https://www.dropbox.com/s/q8r9i9cc082xu1w/anoppi. jpg?dl=0
Ei pidä kenenkään mieltänsä pahoittaman!
(Varsinkaan Eikan :-D)
Hyvää juhannusta kanssaratkojille!
64. PM21.6.2022 klo 12:13
Ristikon ilmeiset heikkoudet, harvoin esiintyvien erisnimien rykelmät ja selvät laadintavirheet on edellä käsitelty. Niitä oli liikaa.
HS:n tilaan kuitenkin pääasiassa lehden journalistisen tason, en niinkään ristikoiden vuoksi. HS:n jutut menevät usein pintaa syvemmälle asian ytimeen, tai pitäisikö sanoa juurisyihin. Lehti ei tyydy klikkausotsikoihin eikä briljeeraa revittelemällä otsikoita.
Ristikot eivät vaikuta tilaukseeni. HS:n ristikoita ratkon, jos muilta puuhailuilta jää aikaa. Sitä jää vähemmän kesällä tai ulkoilusään ollessa hyvä, talvella ja sateella enemmän. Odotan tasokkaassa mediassa myös ristikoilta tasokkuutta. HS:n ristikoiden laatijan osaamista arvostan, mutta tuotosten tasossa ja laadussa on hajontaa melkoisesti.
Näissä keskusteluissa olen monesti havainnut kehuvia kommentteja sellaisistakin HS:n ristikoista, joiden kehumisen olisin välttänyt. Nyt ei tainnut kehuja olla!
65. Jondalar21.6.2022 klo 19:37
Pari pahaa virhettä tässä ristikossa oli. Kirjainten vaihtuminen kirstuissa ja HALPOJA vihje väärässä ruudussa. Tai tyhjän ruudun yli olisi pitänyt laittaa nuoli alas. Ei varmaankaan kovin usein laatijoille satu moisia mokia.

Olen muutaman kerran kirjoittanut ratkaisut lehdessä olevaan ristikkoon ja sitten tulostanut tyhjän ristikkosivun A4 koossa. Kirjoittanut sen jälkeen ratkaisut tulostettuun arkkiin, jonka lähettänyt arvontaan. Siitä tuli siisti ja voitonkin sillä sain. On aika suuri työ kirjoittaa valmiiksi keksityt kirjaimet, joten kyllä varmaan laatiminen ja ratkaisun kirjoittaminen käy työstä. On ollut aikaiseminkin puhetta, kuinka kauan pelkkien kirjainten kynällä piirtäminen kestää.
66. Elva21.6.2022 klo 22:16
Jondalar, yleensä minua eivät pienet virheet häiritse, mutta tähän ristikkoon hermostuin oikein kunnolla, johtuen etenkin vasempien harmaiden alkupuoliskon laajasta blokista, joka oli ratkaistavissa vain googlaamalla mahdottomia kirjainyhdistelmiä.

Aivan syystä muistutat siitä miten suuren työn Aulis joutuu joka ikinen viikko tekemään saadakseen ison ristikkonsa valmiiksi, kuten kuvien etsimiset, piirrokset, tekstit. Lisäksi tietysti varsinainen laadinta, johon vaadimme huumoria ja älykkäitä jujuja.
Unohtamatta tapahtui- ja anagrammiristikoden kehittelyt. Olen siinä käsityksessä että hän tekee kaiken yksin, ilman virheiden tarkastajia tai avustajia, eläkepäiviensä ”iloksi”. Mahtaa stressi välillä olla melkoinen!

Toivottavasti hän jaksaa vielä pitkään, vaativan asiakaskuntansa motkotuksista huolimatta!
67. Eikka21.6.2022 klo 23:07
Lainaus: 66. Elva 21.6.2022 klo 22:16
Jondalar, yleensä minua eivät pienet virheet häiritse, mutta tähän ristikkoon hermostuin oikein kunnolla, johtuen etenkin vasempien harmaiden alkupuoliskon laajasta blokista, joka oli ratkaistavissa vain googlaamalla mahdottomia kirjainyhdistelmiä.

Aivan syystä muistutat siitä miten suuren työn Aulis joutuu joka ikinen viikko tekemään saadakseen ison ristikkonsa valmiiksi, kuten kuvien etsimiset, piirrokset, tekstit. Lisäksi tietysti varsinainen laadinta, johon vaadimme huumoria ja älykkäitä jujuja.
Unohtamatta tapahtui- ja anagrammiristikoden kehittelyt. Olen siinä käsityksessä että hän tekee kaiken yksin, ilman virheiden tarkastajia tai avustajia, eläkepäiviensä ”iloksi”. Mahtaa stressi välillä olla melkoinen!

Toivottavasti hän jaksaa vielä pitkään, vaativan asiakaskuntansa motkotuksista huolimatta!

Onko tässä nyt joku säälipisteiden haku käynnissä? Tarinasi kuulostaa pohjoiskorealaiselta sankaritarinalta. Ihan kuin HS-ristikoiden laadinta olisi joku kirkkain kruunu, jota tyhmien ei kannata tavoitella.
Jos ei jaksa, uutta laatijaa kehiin. Tämä ristikko virheineen oli aivan väärässä paikassa.

Ristikon laatijan tehtävänä on laatia tasokas ja virheetön ristikko. Toki kuvien haku voi olla työlästä, kun Aulishan ei nettiä käytä. Kuva esim. anopista tulee näin: kirjoita Googleen ”anoppi” ja tulee yllättäen kuva anopista. Tarkista tekijänoikeudet ja käytä kuvaa.
68. Elva21.6.2022 klo 23:37
Eikka, tässä on vain siitä kyse, että hyviä laatijoita on pilvin pimein, mutta vain yksi Aulis, joka virheistään huolimatta on uskomattoman suosittu ja täysin omaperäinen laatija. Syystä pelätään kauanko hän vielä jaksaa.

Sen jälkeen ristikko ei enää erotu muiden lehtien laaturistikoista.
69. Funny21.6.2022 klo 23:39
Eikan on helppo arvostella, kun ei tiedä laatimisesta yhtikäs mitään. Eikä myöskään laatijasta, jolla on yli 40 vuoden aikana kertynyt arkisto erilaisia kuvia. Takuulla siellä on Eikan fiktiivinen anoppikin.
70. Eikka21.6.2022 klo 23:50
Lainaus: 69. Funny 21.6.2022 klo 23:39
Eikan on helppo arvostella, kun ei tiedä laatimisesta yhtikäs mitään. Eikä myöskään laatijasta, jolla on yli 40 vuoden aikana kertynyt arkisto erilaisia kuvia. Takuulla siellä on Eikan fiktiivinen anoppikin.

Hienoa Funny, olet todella osaamisesi äärirajoilla. Vielä muutama rivi Kim-Il Sungista, kiitos.

Lainaus: 68. Elva 21.6.2022 klo 23:37
Eikka, tässä on vain siitä kyse, että hyviä laatijoita on pilvin pimein, mutta vain yksi Aulis, joka virheistään huolimatta on uskomattoman suosittu ja täysin omaperäinen laatija. Syystä pelätään kauanko hän vielä jaksaa.

Sen jälkeen ristikko ei enää erotu muiden lehtien laaturistikoista.

”Uskomattoman suosittu”? En ole huomannut, että minun Hesarissani olisi vaihtoehtoisia ristikoita. Kekkonenkin oli uskomattoman suosittu. Suosion paras takuu on se, ettei ole vaihtoehtoja. Venäjä on tämän alan mestari.
71. Funny22.6.2022 klo 00:08
Vai ei ole vaihtoehtoja! Eikkahan se tuntuu Pohjois-Koreassa elävän, kun ei ole oivaltanut, että ristikkoelämää on Hesarin ulkopuolella valtaisasti. Yritin tuolla jo aiemmin vinkata siitä, mutta ei mennyt perille.
72. Elva22.6.2022 klo 00:21
Minulla on runsaasti suosikkilaatijoita, enkä aseta heitä paremmuusjärjestykseen. Aulis kuuluu joukkooon, erilaisena, hyvine puolineen ja heikkouksineen.

Luulisi että Hesari on hyvin tarkkaan punninnut Auliksen asemaa sopimuksia tehdessään. Eiköhän heillä ole melko hyvää tietoa hänen suosiostaan.
73. Epäilys222.6.2022 klo 01:59
Lainaus: 70. Eikka 21.6.2022 klo 23:50
”Uskomattoman suosittu”? En ole huomannut, että minun Hesarissani olisi vaihtoehtoisia ristikoita. Kekkonenkin oli uskomattoman suosittu. Suosion paras takuu on se, ettei ole vaihtoehtoja. Venäjä on tämän alan mestari.

---
Sais tosiaan Hesarissa olla laaduntarkkailumielessä ajoittain jonkun muunkin tekemiä ristikoita, kuin aina samoja Aulis Lehdon sinänsä ansiokkaita tekemyksiä. Ainakin Erkki Vuokila ja Teemu Pallonen teki Hesarille vuosi sitten maanantaipäivänä ilmestyneitä pienempiä ristikoita.Noitten kanssa lienee joitakin sopimuksia Hesarilla olemassa, niin voisi tilata niiltä perjantairistikoitakin vaihteeksi.

Vai onko Lehto tehnyt semmoisen HS-yksinoikeussopimuksen, että jos ei saa yksinänsä tehdä, niin sitten hän ei tee enää yhtään, vaan alkaa silloin tosissaan eläkkeelle?

Onhan tässä semmoinenkin, että aikanaan Lehdolta tekemiset joka tapauksessa loppuu. Jos ei ole ketään päässyt harjoittelemaan yhtään isojen perjantairistikoiden tekoa, niin voi tulla ikävää gäppiä ja klappia, tyhjää rakoo siihen kohtaan. Kylmiltään syvään veteen heitetyiltä tekijöiltä tulee viikko toisensa perään niin heikoja ja kökköjä ristikoita, että alkaa HS-tilaajat vihaisina jo kaikota pois.

Täällä puhutaan ja kehutaan aina täysin varmana asiana, että olipa taas hieno perjantairistikko Aulis Lehdolta. Mutta onko nämä oikeasti enää Lehdon yksinään tekemiä ristikoita lainkaan? Tässäkään 17.6 ristikossa ei näy missään Lehdon nimeä, ei nimikirjaimia eikä puumerkkejä. Mielestäni koko vuonna ei ole ollut yhdessäkään ristikossa Lehdon nimikirjaimia missään, tai en osaa niitä jostakin piilopaikasta, kuvan nurkasta löytää.

Laatiiko näitä oikeasti nyt jo joku työryhmä? Lehto olis vaan jonkinlaisena “Lehto, tavaramerkki” -tyylin vartijana ja tarkastajana enää vaan mukana. Hiukan enää päältä katsomassa.
Muun ajan vaan golfaa ja nauttii elämästä, niin kuin tietysti ihan oikein näin juhannusviikolla onkin.
74. Jondalar22.6.2022 klo 09:43
Hyvää keskustelua. Meillä on tässä monipuolinen ja aktiivinen joukko nimimerkeillä juttelemassa. Eikka vertaili ylempänä Aulis Lehtoa ja Urho Kekkosta. Urho oli Presidenttinä ajalla 1956-1981. Hän oli hyvä hallitsija aikansa, suhteet suureen naapuriin suhmuroitiin ovelasti. Kekkosen olisi pitänyt tosin malttaa jäädä eläkkeelle 75 vuotiaana.

Pohdiskeltiin kuka päättää Hesarin ristikon koon ja muodon. Ilmeisesti lehden toimitus ja laatija yhdessä. Koko sivun ristikko on minusta hyvä, samoin suurten juhlapyhien aukeaman kokoiset. Tapahtuma- teema- ja anagrammiristikot ovat myös oivallinen keksintö. Siksikin meitä on suuri joukko HS-ristikoita ratkomassa ja niistä keskustelemassa.

Itse en tykkää oikein vaikeista ristikoista. Jos ei tunnin tuijottelun jälkeen keksi yhtään sanaa, on parempi jättää ristikko rauhaan.
75. Jiikoo22.6.2022 klo 09:49
Kuukauden metsittymisen jälkeen sivistyksen pariin toissapäivänä, ristikko työn alle eilen illalla (lehden tämä numero oli kannettu jo kotiosoitteeseeni). Täyttyi, toki apuvälineiden ja tämän palstan kommenttien tuella. Ei todellakaan Auliksen parhaita aikaansaannoksia, laatija vaikuttaa olleen (helteiden uuvuttamana?) vähän kesäterässä ja jättäneen grillauksensa luineen ja karvoineen kypsyysasteeseen ”rare”.
76. Jaska22.6.2022 klo 11:42
Jondalarille Urkki oli Presidentti. Voisiko joku muu ansaita saman kunnian? Kyllä vaan, kun tiedämme titteliä presidentti käytettävän muistakin kuin valtioiden johtajista. Toistaiseksi kuvitteellisen ratkojakerhon Laaturistikoiden ystävät ry:n puheenjohtajaksi paras ehdokas on Eikka. Hänen johdollaan voisi HS-ristikkojenkin taso nousta vieläkin korkeammalle.

Eikka Presidentiksi!
77. Katti22.6.2022 klo 11:45
En tiedä miksi, mutta koen aina vähän kohtuuttomiksi nämä suorasukaiset kritiikit Lehdon ristikoita kohtaan . Omasta mielestäni Lehto on laatijana ihan ykkönen. Toki mukavaa on ratkoa myös esimerkiksi Vuokilan, Joutsin ja Pallosen ristikoita, mutta perjantain Hesarissakin on aina sitä jotakin. Erityisesti pidän Lehdon ristikoissa kulttuuriaineksesta: kirjailijoiden ja taiteilijoiden valokuvista, vaakunoista, mytologisista hahmoista ja sivistyssanoista. Luovat uudet ratkaisut, kuten viime viikon ” hengellinen pläjäys” ovat täysin omaa luokkaansa, ratkaisuja, joihin vain harva pystyy. Monet logot, atlasnikamat ja vanhat työkalut toki toistuvat, mutta niistäkin on tullut ikään kuin Lehdon tavaramerkkejä. Jokainen tietenkin ratkoo sellaisia ristikoita, joista eniten pitää. Minä kovasti pidän näistä lehdoista. Hauskaa juhannusta kaikille! Nautitaan luonnosta - ristikoiden lisäksi.
78. iso S22.6.2022 klo 12:29
Jos epäkohtia esiintyy jatkuvasti eikä hellävarainen asiasta vihjaaminen auta, on suorasukainen kritiikki paikallaan. Joskus asiat paranevat kun reippaasti ravistelee. Harmi kyllä, tässä tapauksessa sekään ei auta. Onko ratkaisu siis se, että jos ei ole tyytytyväinen niin iäksi vaietkoon tai erotkoon "seurakunnasta"? Hesarin suhteen olen tehnyt jälkimmäisen ratkaisun. Turha purhaaminen on, no, turhaa, mutta tuloksiin johtamattomallakin kritiikillä voi olla hyötyvaikutuksia. Se voi alentaa verenpainetta, kun saa purkaa mieltään.

"Tässäkään 17.6 ristikossa ei näy missään Lehdon nimeä, ei nimikirjaimia eikä puumerkkejä". Jos joku löytää yhdestäkään Hesarin perjantairistikosta Lehdon tunnistetiedon niin tietäköön, että on harvinaisuuden äärellä. Jostakin merkillisestä syystä pävittäislehdessä on tässä suhteessa eri linja kuin kuukausiliitteessä. Muuten, kaikki eivät ehkä tiedä tai muista sitä, että aikoinaan perjantairistikko oli mielikuvitusolento. Ristikko julkaistiin perinteisesti lauantaina. Viikonlopuksi mökille lähtevät ristikkofanit olivat tästä syvästi pahoillaan ja Hesari vaihtoi julkaisupäivän. Ratkojien ääntä on siis kerran kuultu, mutta sen ei ole annettu muodostua tavaksi.

Nykymallisia Lehdon ristikoita voi tiettävästi rakastaa. Jos niin on päässyt käymään niin sehän on hyvä juttu. Niitä voi arvostaa hyvien juttujen vuoksi ja oppia sietämään ne huonot. Sekään ei ole huono juttu. Jos ei osu noihin lokeroihin niin voi ratkoa jotain muuta. Valinnanvapaus on erinomainen juttu. Mihinkään ihmeenomaiseen muuttumiseen en usko ennen kuin Lehto päättää lopettaa tai Hesarissa astuu remmiin toisin ajatteleva henkilöstö.
79. Jondalar22.6.2022 klo 12:32
Hyvä esitys Jaskalta. Anoppi olisi vävystään ylpeä. Huumori on mukavampaa kuin panettelu.
80. Oispa22.6.2022 klo 13:31
HSTeema -lehti lopetti Lehdon ristikon julkaisemisen jo kauan aikaa sitten. Lupasivat, että tilalle tulee jotain vastaavaa. Ristikot olivat pieniä, mutta teemaan sovitettuja ja pidin niistä. Tuo oli aikanaan syy lehtitilaukselle. En silti ole katunut tekemääni, vaikka puutos onkin ollut pysyvä.
81. PM22.6.2022 klo 14:21
Mitenkähän yleinen sana on tuo oikeanpuoleisten harmaiden ylärivin sana, joka tässä on elatiivissa?
Yritin löytää sanaa perusmuodossaan, siinä onnistumatta enempää kuin että joidenkin yritysten nimessä sana esiintyy osana. Nykysuomen sanakirja ei näytä tuntevan sanaa,
82. Maikku22.6.2022 klo 15:51
Aloitin vasta aamulla tämän ratkomiseen ja nyt pienen tauon jälkeen alkaa olla valmis, joten pääsen kehumaan taas laatijan oivalluksia, joita muilta laatijoilla on vaikea löytää. Virheitä tulee väkisinkin joskus enkä usko että muutkaan laatijat ovat täysin virheettömiä. Kun yli 50 vuotta näitä laatii väkisinkin joku virhe joskus tulee. Olen joskus sanonut, että Lehto ja Markku Mäkelä olisi lyömätön kaksikko näitä yhdessä laatimaan. Tietenkin moni on eri mieltä.
PM 81. Meillä lapsena lehmät olivat sähköpaimenen langan takana laitumella. Kun joskus uskalsimme aitalankaan koskea saimme tietenkin pienen sähköiskun. Me sanoimme aina että saimme juuri tuon sanan vaikka sitä ei sanakirjoissa olekaan.
Nyt sitten odotamme huomenaamua niin Auliksesta tykkäävät kuin häntä närästävätkin. Ehkä se on koko aukeama?
Oikein mukavan helteistä Juhannusta kaikille sinne laiturin nokkaan.
83. Jondalar22.6.2022 klo 17:33
Lainaus: 82. Maikku 22.6.2022 klo 15:51

PM 81. Meillä lapsena lehmät olivat sähköpaimenen langan takana laitumella. Kun joskus uskalsimme aitalankaan koskea saimme tietenkin pienen sähköiskun. Me sanoimme aina että saimme juuri tuon sanan vaikka sitä ei sanakirjoissa olekaan.

Maikku, Tuo on hyvä selitys harmaan ylärivin toisesta sanasta.
84. Owlie22.6.2022 klo 18:14
PM 81.
Nykysuomen sanakirja 5, luku Slangisanat, tuntee sanan, mutta antaa eri merkityksen.
85. Riku22.6.2022 klo 19:12
Kännyni heittää jostain syystä pilkun ylös' eikä oikeaan paikkaan. Kumma. ettei kukaan kommentoi tai anna vihjettä W8 kasvottomaan piirrokseen. Luulen. että -tiivi johtaa ns. takakohtaiseen pronominiin ja harmaan kirjaimet ovat K. A ja S. Vaan piilokirjain puuttuu. Liekö Lehto luonut uuden sanan kieleemme. Eiköhän palloseura viittaa Espooseen. Kyllä tämä on sieltä kehnoimmasta päästä.
86. Jondalar22.6.2022 klo 20:48
Aukeaman kokoinen tapahtuma-ristikko näkyy jo HS-viikossa. Hyvältä pikavilkaisulla näyttää.
87. Luke22.6.2022 klo 22:51
Riku(85)

W8: Kasvot suuntautuvat eteenpäin
Harmaat kirjaimet: Kaksi vaihtoon
Riihimäki-Espoo 4-1
88. Max Luftdruck22.6.2022 klo 23:01
Lainaus: 87. Jondalar 22.6.2022 klo 20:48
Aukeaman kokoinen tapahtuma-ristikko näkyy jo HS-viikossa. Hyvältä pikavilkaisulla näyttää.

Ei ole helppo printattava nettitilaajalle, tai sitten en vaan osaa.
89. Pike23.6.2022 klo 07:28
Mikä siinä niin vaikeaa on?
90. kaplas23.6.2022 klo 09:42
Pike, etkö älyä. Printtaus
91. Pike23.6.2022 klo 17:51
Sehän on maailman helpoin asia - tai ainakin IT-asia.
92. Pike23.6.2022 klo 17:51
Ei tosin läheskään kaikilla!
93. Pke23.6.2022 klo 17:52
...kaikille...voi hitsi tätä hätäilyä.
94. Vipe24.6.2022 klo 16:16
Minulle vaikein paikka on vasen ylänurkka. En keksi mikä kisa, ketkä palelee ja toi eläinkään ei auta.Muuten on valmis. Saisinko jonkun pikku-
vihjeen? Kiitos.
95. lapatossu24.6.2022 klo 17:51
Vipe, urheilija on yksi tunnetuimpia suomalaisia. Miltä paleleva näyttää? Eläimellä on kaviot.
96. E(i)kka24.6.2022 klo 21:49
Lainaus: 93. Pke 23.6.2022 klo 17:52
...kaikille...voi hitsi tätä hätäilyä.

Vaikka Lehdon ristikoissa ”ottaminen” on usein ja eri muodoissaan toistuva teema, vesi on ihan potentiaalinen vaihtoehto.
97. Kirsikka25.6.2022 klo 10:40
Hyvää juhannusta! Oikea ylä- ja alakulma enää: x 2 lentokone ja u 27 onko logo vai mikä?
98. Jondalar25.6.2022 klo 11:42
Kirsikka, sähkökoneesta X2 sana tulee pystyyn ja lentävästä koneesta vaakaan. T27 on logo.
99. Vipe25.6.2022 klo 13:32
Lapatossu 95, Kiitos vinkeistä. Ratkaisusanani olivat väärissä ruuduissa, koska en huomannut sitä yhtä pientä vihjekuvaa, joka myös tarvittiin.
100. Kirsikka25.6.2022 klo 13:45
Höh mua typerystä, lentokonekuvasta täysin selkeä sana, kun vain ö1-mies sai oikean nimen. Ois heti pitänyt tunnistaa silmälaseista. Kiitos Jondalar.
101. Ananias26.6.2022 klo 22:00
Nyt te olette kaikki väärässä. Potkupallojoukkuetta haetaan historiasta ja kotipaikkakunta oli Mikkelj. Seura pelasi vielä 1981 silloisessa SM-sarjassa. Kyllä Rehellinen Lapin--ja RoPS:n Mies tietää nämä hommat!
102. Ananias30.6.2022 klo 11:19
Huomio huomio!
Olkaahan tarkkana näitten khiitten, phiitten, fiitten, ksiitten, piitten, myitten, nyitten ja muitten muumimammojen kanssa, ettei mene arvonnassa muuten voittaisaksi noussut ristikkonne tarkistuksessa roskakoriin!
103. Jondalar7.7.2022 klo 22:14
Arkut on "oikeassa ratkaisussa" todellakin AKRUT" ja vihje halpoja väärässä ruudussa. Siihen piti jättää tyhjä ruutu.

Minulla oli kaksi virhettä. Kreikkalaisen kirjaimeksi Psii olin vahingossa laittanut Ksii ja vihjeestä KOSTEITA liotteet, olisi pitänyt olla lietteet. Pääkuvassa oli TERVEISET SÄHÄRISTÄ, siis tohelo sähkömies. Ja palloseura oli RIPS. Oikeita virheitä ristikossa oli.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *