KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 31.8.-1.9.2024

11655. IS Viikonloppu 31.8.-1.9.2024

Ylläpito30.8.2024 klo 14:35
Huomenna Teemun ja Helin 2½ kovis sekä Ekin ja Helin jännällä pääkuvalla varustettu pehmis.
2. Joutilas31.8.2024 klo 12:31
Aloitin oikeasta alanurkasta ja vaikutti huolestuttavan helpolta. Turhaksi osoittautui huolestuminen hyvinkin pian. Vaikeutta alkoi löytyä sopivasti arvioon nähden. Olipa mukava ratkottava, tosin pari nimeä jouduin kuukkeloimaan. Vakaata, ammattimaista työtä tältä parivaljakolta, kuten odottaa saattoikin. "Toinen linjamies" oli kiva vihje. Kiitokset!
3. Kuju31.8.2024 klo 21:05
Valmista tuli ja täytyy todeta, että on niitä helpompiakin kakspuolikkaita ollut. Sanoisin kolmemiikka. Kuvasta lähtevät siniset sanat muodostuivat muiden kirjainten kautta eikä niitä pysty muutoin kuvasta keksimäänkään.
4. pelaaja1.9.2024 klo 10:05
Voi kun on kiva kovis. Rakastuin ristikon ulkoasuun, jossa ei iloiseksi yllätyksekseni ole autioita aukioita eli ei Pallonen niitä kaikkialle tunge toisten iloksi, toisten harmiksi. Tapojeni mukaan jäi kuitenkin taas ne 2 tajuntavajetta. 2 pientä sanaa vain. Niittenpä syntyhistorian kanssa joudun vielä pinnistelemään. Muilta osin voin antaa aplodit tekijöille ja itselleni onnistumisista.
5. isoäiti1.9.2024 klo 12:45
Oikein mukavaa sadepäivän ajanvietettä ratkomani kovis, tavis ja piilis. Pallosen ristikon kanssa sain otella ihan kunnolla, niin kuin aina. Kolme miikka minulle. Hieno teema! "On juuston ympärillä" on vihjetyyppi, jonka aina unohdan ja jonka kanssa aina painin. Ehkäpä joskus opin.
6. Justiina1.9.2024 klo 16:43
Mukava ristikko, vaikka ei meinannut lähteä alkuun, mutta sitten alue kerrallaan alkoi täyttyä. Mukavat ja loogiset siniset sanat, itse hoksasin ne jo hyvin vähäisistä risteävistä, mikä helpottikin ratkontaa. Joutilaan mainitsema "kiva vihje" on mulla vielä ymmärtämättä, sanoin tuo -nella, vaikka ristikko täynnä onkin. Täytyypä kysellä sitten, kun vastausaika umpeutuu. Kolme miikasta käy mulle.
7. Kuju2.9.2024 klo 06:54
Tuon "kivan vihjeen" laitoin lennosta oikein heti ilman risteileviä. Oli mielestäni ainoa looginen selkeä ratkaisu siihen.
8. Hilkka2.9.2024 klo 08:46
Olen satunnainen ratkoja, pitkiä aikoja ristikoihin en ole puuttunut ollenkaan. Osittain sen vuoksi sanon, että tämä ristikko on minulle täysi kolmonen. Heti alku oli hankalaa, mutta vähitellen olen saanut isojakin alueita täyteen. Loppuun asti en tule pääsemään, on sellaisia kohtia, joista en pääse yli. Mikä se toinen linjamieskln on?!!!
9. Kuju2.9.2024 klo 18:32
On olemassa linja, johon liittyy ensimmäinen ja toinen. Se linja on hyvin tuttu.
10. Ylläpito2.9.2024 klo 18:35
Kiitos, ei enempää vinkkejä.
11. PM2.9.2024 klo 20:23
Koviksen ratkonnassa jää piilokirjain tässä vaiheessa puuttumaan kahdeksan pistettä sisältävän vihjeen sanassa.
12. Hilkka2.9.2024 klo 20:33
Lainaus: 9. Kuju 2.9.2024 klo 18:32
On olemassa linja, johon liittyy ensimmäinen ja toinen. Se linja on hyvin tuttu.

Ei ollut tarkoitus pyytää vihjettä, tokaisimpa vain merkillistä vihjettä!! Mutta kiitos Kujulle, ei avautunut vieläkään. Ja itse ristikko on pahasti kesken!
13. Hilkka2.9.2024 klo 21:36
Po …. tokaisinpa….
14. Yksivaan2.9.2024 klo 21:51
"...kahdeksan pistettä sisältävän vihjeen sanassa."

On kaksi täysin erillistä vihjettä. Jälkimmäisessä huutomerkki perässä.
15. Jaska3.9.2024 klo 11:38
Näämmä auttelu senku jatkuu. Niinpä kannan minäkin korteni kekoon. Jos ihmettelet samaa ratkaisusanaa kuin minä, tsekkaa se Googlesta. Osumia on. Muutenkin kovis oli merkintäänsä vaikeampi, mikä oli ihan kiitettävä juttu.
16. Jiikoo3.9.2024 klo 12:54
Ei ollut 2½ helpoimmasta päästä, mutta täyttyi sentään eilen. Apujen käyttötarve oli huomattavaa luokkaa ja sanavarastoni karttui ainakin yhden adjektiivi ja yhden substantiivin verran.

IS-kovikset ovat olleet minulla kuukausia jotakuinkin kesannolla. IS Extra -digilehdet olisivat olleet käytettävissäni, mutta tulostimen puute ja muun tekemisen runsaus mökillä ovat pitäneet minut jokseenkin erossa kovispaheesta.
Oli nyt erinomainen tilaisuus yrittää paluuta näihin ympyröihin, kiitos Teemulle ja Helille on paikallaan!
17. Hilkka3.9.2024 klo 14:11
Kun täällä ratkojavirtuoosit hehkuttavat täysiä ristikoitaan, annan minä itselleni lähes täydestä ristikosta arvosanan vaikkapa kahdeksan. Vielä puuttuu kirjaimia ja sanojakin. Ja esimerkiksi linjamieskin on vielä oivaltamatta. Varmasti tiedän, mitkä tutut siinä ovat taustalla, mutta ei vain avaudu. Olen montaa nimeä (legendaakin) yrittänyt sovittaa, mutta risteävät eivät ole sooineet! Mutta viihdyttävää ajanvietettä oli taas!
18. Ahaaelämys3.9.2024 klo 14:58
Muutaman vuoden tauon jälkeen innostuin taas Kovis ristikoista. Viikko sitten sain tehtyä, samoin kun tämän uusimman. Olen pähkäillyt vasenta ylänurkkaa samoin kuin paria yksittäistä sanaa. Ja mikä ratkomisen riemu kun sanat ovat yks'kaks avautuneet. Viimeinen säätöihin äsken kun tulin kaupasta. Noin vaan, ahaa! Tosi hyvää aivojumppaa ja tykkäsin todella tästä ristikosta.
19. Hilkka3.9.2024 klo 19:37
Linjamies oivallettu, päivänselvä!! Olin aikaisemmin ihan pihalla!
20. Hilkka4.9.2024 klo 20:25
Milloin tämän ristikon ratkaisu julkaistaan?
21. Ylläpito4.9.2024 klo 20:41
21.9.
22. Hilkka4.9.2024 klo 21:57
Kiitos!
23. Ritu10.9.2024 klo 19:23
Tänään ratkesi minulla auki jäänyt ristikon vasen alakulma. Ei se ratkettuaan ollut edes niin hankala, mutta kun olin tyrkännyt yhden väärän ratkaisusanan sinne, niin ei meinannut valmista tulla. Mielenkiintoiseksi tuon kulman teki se, että kahteen auki olleeseen Helin piirrosvihjeeseen olen törmännyt aiemminkin, mutta se ei tuntunut nyt auttavan yhtään, kun en malttanut luopua väärästä ratkaisusanastani.

Nyt oli Teemu pitänyt huolen siitä, että aloituskohta löytyi. Oli jopa niin helppo kohta, että iski epäusko, että näinköhän on. Vaikka kuvavihjeestä tulleen etanan ja sen lähitienoon sai ratkaistua heti, niin loppu eteni sitten etanavauhtia kuten kovisten kanssa aina.

Tämän koviksen pääkuva ratkaisulauseineen miellytti minua kaikin tavoin, mutta tässä ristikkovarastojani siivotessa satuin löytämään muutaman tosi vanhan Mäkelän Markun kuvittaman koviksen. Hymyilytti ne nähdessäni. Kuvittaisikohan se Mäkelä meille yhden hupikoviksen, kun kauniisti pyytää.
24. Jaska10.9.2024 klo 22:32
(Pallo)kana oli se kuukkelointia vaatinut sana. Ihka uutta tietoa.
25. ++juh15.9.2024 klo 15:05
(Helmi)kana on kai Jaskallekin tuttu.
26. PM16.9.2024 klo 09:53
Ratkoessani jäi avautumatta kahdeksan pisteen vihje osittain, ps sanan osalta piilokirjaimen (11). Neljästä pisteestä ratkoin vs sanaksi APIS.

Pidin vihjettä yhtenä kokonaisuutena, johon ps sana sopisi. Siihen muodostui SE?S, jota en saa sopimaan vihjeeseen.

Olinko täysin pihalla? Olisi kiinnostavaa kuulla oikea vastaus.
27. Jiikoo16.9.2024 klo 10:07
PM, minäkin sain vaakaan sanan APIS. Pystysanan vihjeeksi käsitin ainoastaan vihjeruudun alaosan ....O! Käsitin tässä ajettavan takaa imperatiivimuotoa ”seiso!” ja siis siitä erotettavaa osaa SEIS.

”Oikea vastaus” ei ole tiedossani.
28. PM16.9.2024 klo 10:24
Jiikoo, ajattelin ratkoessani tuotakin, mutta pidin vihjettä yhtenä koknaisuutena.

Kaksi eri vihjettä kun tavallisesti erotetaan toisistaan isommalla rivivälillä, jonka kyllä olisi saanut aikaan käyttämällä pienempää kirjainkokoa. Mutta näitä sattuu..
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *