KESKUSTELUT > RISTIKOT > APURISTIKON NYKYTILANNE

11648. Apuristikon nykytilanne

kp23.8.2024 klo 10:57
Apuristikon kuvat suurenevat, kuin pullataikina.
Onhan tuossa laatijan näkökannalta järkeä. Laadinta aika lyhenee...
Mutta onko se ratkojan näkökannalta hyvä?
2. Rune23.8.2024 klo 11:36
Lainaus: 1. kp 23.8.2024 klo 10:57
Apuristikon kuvat suurenevat, kuin pullataikina.
Onhan tuossa laatijan näkökannalta järkeä. Laadinta aika lyhenee...
Mutta onko se ratkojan näkökannalta hyvä?

Samaa huomioin ja mietiskelin. Lehti on melkein kuin kopio Passeli Pelikaanista.
3. Ylläpito23.8.2024 klo 11:39
Puhuttelo te samasta asiasta, Apu-lehti/Apu Ristikot?
4. kp23.8.2024 klo 11:59
Apu lehteä minä tarkoitin..... Mutta apuristikoissa on sama suuntaus.
5. kp23.8.2024 klo 12:16
Muuten ihan hyvä jippo. Tuo on ihan hyvä esimerkki toisille laatijoille.....
A4 ristikon alueesta kuva niin isoksi, että ei tarvitse paljon laatia.......
Vaiko onko tuo sitä, että on haalittu liikaa töitä, ettei aika riitä?
6. Rune23.8.2024 klo 12:22
Lainaus: 2. Rune 23.8.2024 klo 11:36
Lainaus: 1. kp 23.8.2024 klo 10:57
Apuristikon kuvat suurenevat, kuin pullataikina.
Onhan tuossa laatijan näkökannalta järkeä. Laadinta aika lyhenee...
Mutta onko se ratkojan näkökannalta hyvä?

Samaa huomioin ja mietiskelin. Lehti on melkein kuin kopio Passeli Pelikaanista.

Apu-ristikosta kommentoin.
7. Eki23.8.2024 klo 12:29
Kysyin asiaa Avun ulkoasupäälliköltä.

"Enpä ole tällaista huomannut. Musta kuvakoot ovat oikein hyviä. Vaihtelua voi ja pitääkin olla. Ristikoidenkin kuvat ovat osa lehden visuaalista kokonaisuutta eikä niiden ole tarkoitus olla mahdollisimman pieniä.

Myös lehden muista jutuista tulee säännöllisesti palautetta, että miksi laitatte kuvia niin paljon ja niin isolla, kun minä haluan lukea vain tekstejä. Tai miksi laitatte lehteen niin paljon niin isoja ilmoituksia, kun minä haluan lukea vain tekstejä.

Eli kiteytetysti jatketaan samalla, hyväksi havaitulla linjalla."
8. Kp23.8.2024 klo 12:47
Tuossa on hyvä polku kaikille laatijoille.... Kun A4 koko on yleensä mitä laaditaan... Niin Ekin suostumuksella kuva niin isoksi, ettei tarvitse kuin puolet laatia....
9. Kp23.8.2024 klo 12:53
Jos minä alkaisin tekemään noin... Niin palkkapussini tuplaantuisi.... Siis tyhmäkö minä olen nyt?
10. EMS23.8.2024 klo 13:58
Ristikon pääkuvan kokoon vaikuttavat usein siitä lähtevien ratkaisusanojen pituus. Näyttäisi olevan (kirjoittamaton ?) laki, jonka mukaan näiden ns. lauseiden pitää päättyä ristikon reunaan - mikä vaikuttaa ristikon visuaalisuuteen?
11. kp23.8.2024 klo 14:21
"lauseiden pitää päättyä ristikon reunaan".
EI mikään välttämätön. Tuon kuvan koon suuruus ja lauseen pituus tai lyhyyn on laatijan käsissä.
MUTTA pitäisi myös olla ratkojan silmät. Ja kysyä: tuleeko tästä sellainen, jos olisin ratkoja niin
lähdenkö ratkomaan tätä vai en.
12. kp23.8.2024 klo 14:22
lyhyyn pitää olla lyhyys.
13. Ylläpito23.8.2024 klo 14:25
Viitaten Avun lehtien ulkoasupäällikön viestiin: ei ole mikään muuttunut, aina on ollut eri kokoja ja hyvä niin.

Jää todentamatta, että olisi pullataikinailmiötä. On vain ilmassa leijuva väite.
14. kp23.8.2024 klo 15:01
Jää todentamatta, että olisi pullataikinailmiötä. On vain ilmassa leijuva väite.

Katsokaa vanhoja Apuja.... Ei tarvitse mennä kovin kauas menneisyyteen....
Kun vertaa niitä ristikkoja ja näitä nykyisin, niin hullukin huomaa eron.........
15. MM23.8.2024 klo 15:35
Onko joku kuullut/nähnyt ratkojilta kommentteja tyyliin:
”En viitsi ratkoa kun pääkuvat ovat niin suuria”?
Eiköhän ratkojien kommentit yleensä liity vaikeustasoihin, vihjeiden viekkauksiin/tylsyyksiin tai ulkoasun miellyttävyyksiin/vastenmielisyyksiin. Joillakin myös lempilaatijansa tai kuvittajansa, kuten myös inhokkinsa.
Ristikon tilaajiltakaan en ole ikinä kuullut toiveita pääkuvan koosta, aiheista kylläkin.
16. Ylläpito23.8.2024 klo 15:36
Mutta miten ulkoasusta vastaava ei? Ehkä hän ei ole hullu?
17. kp23.8.2024 klo 15:45
Ihan uusimmassa Avussa kahden sivun ristikko on puolentoista sivun....
Jos joku maksaa kahdesta sivusta, niin voisi kysyä onko mitään järkeä enää....
18. Ylläpito23.8.2024 klo 16:03
Iät ja ajat on vasemman laidan pääkuva ja vastauskuponki vienyt päällekkäin vasemmasta sivusta 11/20 eli yli puolet. Vain hullu ei ole huomannut.
19. kp23.8.2024 klo 16:10
Eki jääkö nyt sanomatta, että sitä on levennetty ihan tarkoituksella levemmäksi.
Eli se ristikko on puolitoista sivuinen......
Eki sinä olet tehnyt ihan hyvän diilin. Maksu kahdesta sivusta. Laadit puolitoista...
Tuohon pitää päästä kaikki laatijat!
20. Ylläpito23.8.2024 klo 16:32
"Iät ja ajat" tarkoittaa että jo ennen kuin Sanaris alkoi vastata Avun tehtävistä.

Meidän diileistä sinä et tiedä mitään. Sinä itsehän olet sanonut joskus, että miksi tehdä vaikeamman kautta, jos pääsee vähemmälläkin. Mutta tästä ei nyt ole kyse.

En ymmärrä, missä on oikeasti vika, jos Avun tyyli on monikymmenvuotisen ulkoasupäällikönkin mukaan ennallaan ja oikein hyvä. Joskus on iso pääkuva tai kuvia ja joskus erikokoisia pienempiä, ei siinä kyllä ajatella tekemisen helppoutta vaan monipuolisuutta ja visuaalisuutta. Ristikot kruunaavat Suomen parhaat ristikkotaiteilijat.

En näe muutosta enkä ongelmaa.
21. kp23.8.2024 klo 16:45
Eki tuo manintani että on levennetty tuota kuvaa... Pitää paikkansa.
Katso kupongin viivoja. Ennen kuva oli leveä kupongin kanssa.
MUTTA uusimmassa on kaksi ruutua siirretty oikealle. Eli aukeamman ristikko on kohta sivun kokoinen?
Tämähän on mainio diili! Kauppias myy puoli kiloa jauhoja kilon hinnalla.....
22. Ylläpito23.8.2024 klo 16:57
Hohhoijaa, kuva on saman kokoinen kuin ennenkin, siinä on annettu Markku Mäkelän mainioille piirroksille vähän enemmän tilaa. Nyt meni kyllä todella saivarteluksi.
23. kp23.8.2024 klo 17:10
Hohhoijaa ei ole. Myönnä tuo kuin mies.....
Kaikkihan tuon näkee, että suurentuu koko ajan.
24. Ylläpito23.8.2024 klo 17:25
Kuva on täsmälleen taulukon levyinen kuten ennenkin. Tämä tästä.
25. Jukkis23.8.2024 klo 17:25
Tulee mieleen vanhat hyvät ajat kun kp kertoi totuutena, että yleisurheilukentän sisärata ja ulkorata ovat samanpituiset.
26. kp23.8.2024 klo 17:51
Tulee mieleen vanhat hyvät ajat kun kp kertoi totuutena, että yleisurheilukentän sisärata ja ulkorata ovat samanpituiset.
Mistä Jukkis tuon tempaisit? Ei ollut kyse radoista vaan juoksusta.
27. kp23.8.2024 klo 17:58
Kuva on täsmälleen taulukon levyinen kuten ennenkin. Tämä tästä.
Lue Eki Nörtti nimimerkin kirjoitus. JA myönnä viimein, että kuva suurentuu...
Ei tarvitse kuin ruutu kerrallaan... Ja etenkin kun tuohon lisätään toinen kuva,
niin ratkonta alaa ei kohta ole ollenkaan.......
28. Kp23.8.2024 klo 22:52
Ekillä on todiste että ristikko on muuttunut.... Tämä oli sitten tässä.
29. J24.8.2024 klo 09:48
Luulenpa että kp on tienannut uransa mittaan pitkän pennin, kun hänen ei ole tarvinnut päättää ratkaisulauseitaan ristikon reunaan.
30. Eki27.8.2024 klo 11:29
Kun täällä porttikieltoa uhmaten yritetään kirjoittaa viestejä, niin tulkoon täsmennettyä paria asiaa.

Apu-lehden fyysinen koko muuttui hieman pienemmäksi vuodenvaihteessa. Tämän takia sivun ristikostakin otettiin yksi ruutu pois kummastakin suunnasta. Tämän unohdin aiemmin kirjoittaessani.

Ne jotka Apu-lehdestä eivät tilaushintaa maksa, eivät tätä lehden kokoeroa huomaa, koska se ei nettiversiossa mitenkään näy.

Ristikon laatijan vaikeudet eivät liity paljonkaan ruutumääriin tai kuvakokoihin. Enemmän vaikuttaa, kuinka paljon panee lauseita tai millaisia alueita jää kuvat sijoittamisen jälkeen. Laatimisen voi tehdä todella hankalaksi huonoilla esivalinnoilla, varsinkin jos on korkeat kriteerit sanaston laadussa, asetelman kauneudessa, alku- ja loppupiiloissa sekä lauseiden päättymisessä reunaan.

Muistan aikoinaan Pitkä Ristikko -lehden, jonka ristikon leveys oli 9 ruutua. Se oli lähes mahdoton laatia ilman alkupiiloja. Jos leveys olisi ollut kymmenen, laadinta olisi ollut "miljoona kertaa helpompaa", sillä leveyden voisi jakaa kahteen osaan.

Myös joskus iso ristikko syntyy paljon helpommin kuin puolet pienempi, vaikka ei olisi pääkuvaa ollenkaan. Tästä tuleekin mieleen, että joskus näkee haukuttavan sellaisia ristikoita, joissa ei ole pääkuvaa. Minusta laadukas ristikko toimii ilman pääkuvaakin, vaikka itse lähes aina pääkuvallisia teenkin. Sanaris on tuottanut huikeita pääkuvattomia kolmitähtisiä esim. Pelikaaneihin, Suomen Kuvalehteen ja Iltikseen. Niissä ratkottavia ruutuja sitten riittääkin. Monipuolisuus on ilomme!
31. kp28.8.2024 klo 08:21
Unohdit Eki mainita, että nykyään peität ristikon ruutuja tuolla (yli)suurella valokuvalla. Miksi? Vasemmalle sivulle mahtuu ratkontaa. Näyttäisi enemmän aukeamman ristikolta, kuin nyt.....
Ja samalla voisit sanoa mikä pinttymä on se, että lauseet pitää mennä reunaan asti?
Ja tästä tullaan kolmanteen asiaan. Eräs sana on mietintä myssyn alla.......
32. Eki28.8.2024 klo 08:39
"Unohdit Eki mainita, että nykyään peität ristikon ruutuja tuolla (yli)suurella valokuvalla. Miksi? Vasemmalle sivulle mahtuu ratkontaa. Näyttäisi enemmän aukeamman ristikolta, kuin nyt....."

Jos lukisit vastauksia, tietäisit, että mikään ei ole kuvissa muuttunut ja kuvakoko vaihtelee lehti lehdeltä. Jos kuva on vasemmassa laidassa, se on itse asiassa pienentynyt yhdellä ruuturivillä. Muutos liittyy lehden fyysiseen kokoon, muu on ennallaan.

"Ja samalla voisit sanoa mikä pinttymä on se, että lauseet pitää mennä reunaan asti?"

Se on tyylikästä. Silmä lepää. Ei siitä ainakaan pitäisi kenenkään valittaa.

"Ja tästä tullaan kolmanteen asiaan. Eräs sana on mietintä myssyn alla......."

Odotellaan, ja odotellessa opettele yhdyssanasäännöt.
33. kp28.8.2024 klo 08:57
On sanasta kyse, jota et normaalissa keskustelussa sanoisi (ei varmaan kukaan).....
Eli älä ota sitä "jumalan" virkaa, että tuhoat kielen... Tuota ei kukaan muu laatija tee, niin
miksi sinä sitä yrität?
34. Eki28.8.2024 klo 09:06
Kyllä mietintämyssy on hyvinkin tavallinen yhdyssana.
35. Jaska28.8.2024 klo 10:20
Samoin oikeinkirjoitus.
36. Jukkis28.8.2024 klo 15:14
Kp syyttämässä Ekiä kielen tuhoamisesta on kyllä melko ... olisko "ironista" tähän käyvä sana?
37. kp28.8.2024 klo 16:09
Jukkis älä liiottele.
En syyttele. Esitin kysymyksen kuten kaikki pitäisi tehdä sitä...
Ainoa joka voisi syyttää on kielitoimisto.... Kuten sanoin eräs sana
on mietintämyssyn alla......
38. kp28.8.2024 klo 16:11
Jukkis ei Eki tarvitse puolustajaa... Iso mies pärjää ilman sinua :)
39. kp28.8.2024 klo 18:15
Vastaus tuli..........
40. kp29.8.2024 klo 09:27
Odottakaa hetki. Ristikossa vielä vastausaikaa...
41. Eki29.8.2024 klo 10:04
Muistuu mieleen SUPERVERISUSIKUUVALOKUVAESIMERKKI. Kielitoimiston ihminen ei ensin tuntenut termiä superverisusikuu, mutta sen selvitettyään hyväksyi tuon yhdyssanaksi, toki todeten ettei sitä normaalissa puheessa varmaankaan käytettäisi.

Tämä sana oli ehkä kaikkien aikojen parhaassa laadinnassani, jossa oli runsaasti myös virallisia pitkiä yhdyssanoja.

Jos kyse on nyt Avun ristikossa olevasta pitkästä sanasta, niin se on aivan mainio yhdyssana, vaikkei sitä "normaalissa kielenkäytössä kovin yleisesti käytettäisikään" Kielitoimisto ei voi muuta väittää ja tämä riittää minulle ja suomen kielen taitajille, jotka ristikoista pitävät.

Tästä asiasta ei kannata alkaa uudestaan kinata. On hyvä, että ristikoissa on eri "koulukuntia". Se on ristikoiden suola. Emme kai me laatijat ala toisiamme painamaan alas ja pilaamaan sopuisan ammattikunnan mainetta.
42. Kp29.8.2024 klo 10:37
Selvyyden vuoksi kaikille on ensi viikolla paljastettava totuus.... Ei riitelyn kannalta, vaan kielen näkökannalta...
43. Eki29.8.2024 klo 11:08
Yksi on loukkaantunut sananvalinnoistani mutta ketään ei ole vahingoitettu! Kaikki on esillä Suomen suurimmissa viikkolehdissä ja odotan muitakin valituksia kuin kollegan kirjoittamia, niitä ei vain tunnu tulevan. Tämän paremmin en voi puolustautua, vaikka vastapuoli minua vaatiikin siihen ilman taustatukea.

On tietysti monia muitakin sanoja, joita voisi kysyä kielitoimistolta. Käytetäänkö nykyisin sanaa atra normaalissa kielensä, kun sitä ei kunnon sanaksi ole hyväksytty edes 1940ä-luvun Nykäseen? Näitä esimerkkejä olisi paljon. Itse en käytä esim. sanaa atra ikinä.
44. Jukkis29.8.2024 klo 11:16
Kp syyttää: "Eli älä ota sitä "jumalan" virkaa, että tuhoat kielen... Tuota ei kukaan muu laatija tee, niin
miksi sinä sitä yrität?"

Kp kieltää: "En syyttele".
45. Kp29.8.2024 klo 11:22
Lue kysymys kokonaisuutena ... Siinä on kysymysmerkki ja johdanto ....
46. Kp29.8.2024 klo 11:39
Kun minua tässä on vähän painettu alas, niin totuus tulee sitten 4.9. jälkeen...
47. Eki29.8.2024 klo 11:56
Minusta on kyse siitä, että minua painetaan alas, pyydetään puolustautumaan, mutta kun asiallisesti selitän, se tuntuu kaikuvan kuuroille korville. On vain se sama tylsä "totuus", jossa kukaan ei käytä täysin oikein johdettua yhdyssanaa "normaalissa keskustelussa".

Ja jos minä mainitsenkin Aulis Lehdon nimen, niin silloin olen epäkorrekti, sillä korkeampi voima eli Helsingin Sanomat on antanut hänelle kaikki valtuudet käyttää kieltä kuten itse haluaa.

Jos nyt oikein havaitsitte ja mitä olen Avun osapuolten kanssa keskustellut, minulla on heiltä täysi tuki.

Superverisusikuuvalokuvaesimerkin julkaisseen tahon päätoimittaja ja lehden asiakkaat joka kiittelivät juuri sitä ristikkoa, jota pidän parhaanani.

Ymmärrät varmaan, että on turhauttavaa edes yrittää selittää tätä tämän enempää.
48. Kp29.8.2024 klo 12:14
Haluatko Eki että panen vastauksen heti. Vaiko jaksatko odottaa. .
49. Kp29.8.2024 klo 12:37
Selvennän nyt tässä että tuleva selvitys eli vastaus ole minun keksimäni eikä lekalla lyö ketään päähän...
50. Eki29.8.2024 klo 12:40
Enkö ole jo selittänyt sen sisällön?
51. Kp29.8.2024 klo 15:11
Tarkoitin tuota Kielitoimiston selitystä.
52. Eki29.8.2024 klo 15:28
Niin minäkin. Jos en ole väärässä, sen sisällön kerroin.
53. Eki29.8.2024 klo 16:04
Voin rauhoitella numeron 38 Apu-aukeamani suhteen, että on kaksi pienehköä kuvaa ja sanoja on 166, keskipituus yli 5,7. Numerossa 36 sitä ennen on kaksi isohkoa kuvaa, sanoja 141, keskipituus 5,6. Tässä puhutussa numerossa 34 on 138 sanaa ja keskipituus 5,7. Numeroon 40 on tulossa yksi pienehkö kuva ja todennäköisesti noin 170 sanaa. Näin se vaihtelee ja toimituksen ja ulkoasupäällikön mielestä se on pelkästään hyvä.

Tämä nyt on vain yksi aukeama ristikkomaailmankaikkeudessa. Itse olen pitänyt tätä mukavana paikkana laatia. On niitä paljon muitakin.
54. kp30.8.2024 klo 09:33
Vielä viisi päivää...........
55. kp30.8.2024 klo 16:05
Netissä näyttää puhuttavan Apu lehden ristikot. Mollaaminen on väärin ennen tuomiota.
Varttukaa tuo viisi päivää vielä.
Voisin jo paljastaa, jos ei itsehillintä teillä riitä........
56. Aslakki30.8.2024 klo 18:13
Minun kysymys Ekille ei liity tällä palstalla oleviin Apu ristikoihin mutta luin tänään Kirkko ja kaupunkilehteä jossa Sinusta Eki oli mielenkiintoinen hyvä juttu ristikoiden laatimisesta.

Sanoit siinä että olette Sanaris porukan kanssa urakoineet jollekin asiakkaalle peräti LAKANAN kokoisen ristikon. Me mietimme että jos se oli normaalin lakanan kokoinen, noin 2 x 1,5 m, kuinka kauan sitä urakoitte ja oliko se palkinto ristikko jossa joku sai mukavan korvauksen oikeasta ratkaisusta?

Toinen kysymys: oletko tehnyt johonkin lehteen tms normaali sivun kokoisen ristikon johon ratkaisuun ei tule yhtään A-kirjainta?

Odotamme Sinulta Markku Mäkelän kanssa laadukkaita ristikoita ja myös toisen huippulaatijan Auliksen laadukkaita perjantairistikoita, jollaista tänäänkin pääsi nauttimaan.
57. Eki30.8.2024 klo 18:30
Ihan noin isoa emme ole koskaan tehneet, oisko isoin ollut noin puoli metriä kertaa metri. Ei tainnut olla palkintoristikoita. Katuratkontakisaan tehtiin myös aina isokokoinen ristikko.

On tehty joskus ilman A-kirjainta, aika monikon laatija. Joka ilman AOU.

Kiitos kysymyksistä ja kommenteista.
58. ++juh30.8.2024 klo 23:34
Aslakin mainitsema Kirkko ja kaupunki -lehden juttu (s. 8–9):
https://issuu.com/kirkkojakaupunki/docs/kirkko_ja_ kaupunki_2024_13_helsinki
59. portteri30.8.2024 klo 23:50
Eikös bigbrotheris ollu iso ristikko
60. Eki31.8.2024 klo 00:27
Muistaakseni isokokoiseksi printattu tavallinen sivun kokoinen ristikko.
61. Kp31.8.2024 klo 13:25
Enää 4 päivää.
62. Eki31.8.2024 klo 14:54
Kiitos kp! Olen viikonloppuna laatimassa Porissa tulevia Ilmo Juhani Liljeroosin mestariteoksia. Juuri nyt on työn alla Punaisen pelikaanin seuraava päätösaukeama, ristikko joka tulee taatusti puhuttamaan! Mikäs sen mukavampaa on kuin että huomioidaan. Jos kukaan ei sano mitään, onko ristikko silloin ollut merkittävä?
63. kp31.8.2024 klo 15:11
Teen täällä tabloidia. Enkä odota, että kukaan sanoo siitä mitään...
64. kp31.8.2024 klo 15:12
Silloin ristikko on onnistunut kun kukaan ei sano mitään.
65. Eki31.8.2024 klo 17:33
Niin että jos ihmisillä vetää sanattomaksi, kun ratkovat jonkun ristikon, se on hyvä asia.
66. Kp31.8.2024 klo 17:47
Etkö ole Eki huomannut, että suomalaiset on hiljaa kun kaikki on hyvin... Mutta jos ei ole, niin siitä puhutaan.
67. Eki31.8.2024 klo 18:20
Olen tässä juuri viime päivinä puhunut paljon ihmisten kanssa palautteen antamisesta ja saamisesta. Jos saa vilpittömästi hyvää palvelua, kannattaa aina kiittää siitä. Se voi pelastaa palvelua antaneen päivän. On tosi mukava saada kehuja ristikostakin. Toki rakentavaa kritiikkiäkin on hyvää saada. Olen siis eri mieltä kanssasi tästä asiasta.

Kun olen tässä Porissa, niin huomio kiinnittyi paikallislehden ristikkoon. Oikein mukavan oloinen ristikko, oli jopa kaksi Ä-kirjainta. Pari rakentavaa huomiota. Vasemman laidan kolmen ruudun levyinen vihjealue vei lähes 17 % koko 18x12 ruudun kokoisen ristikon alueesta, ylärivillä oli vain yhden ruudun korkuinen. Yksi vihje ei ollut täysin korrekti. Vihje AHTOLAN SUKUISIA ei toimi sanalle ANITRAT. Kannattaa keskittyä siihen, mikä on suku, mikä (etu)nimi.
68. Kp1.9.2024 klo 14:19
Enää 3 päivää
69. Millie1.9.2024 klo 15:00
Lainaus: 68. Kp 1.9.2024 klo 14:19
Enää 3 päivää

Kylläpä on outoa hommaa...
70. Kp2.9.2024 klo 12:08
2 päivää
71. Rippe2.9.2024 klo 22:29
Aikaisempien ulostulojensa perusteella, tuo ilmeisesti odottaa joulupukkia.
72. kp3.9.2024 klo 09:20
Enää päivä.....
73. Jaska3.9.2024 klo 11:23
71. Aikaisempien viestien perusteella pikemminkin pukki itse meille huomenna lahjansa etuajassa jakelee.
74. kp3.9.2024 klo 11:47
Saa nähdä.........saa nähdä.
75. kp3.9.2024 klo 11:50
Pienen pieni varoitus.... Heikkohermoiset ei kannata ehkä lukea huomista.
76. Ritu3.9.2024 klo 13:35
Lainaus 64. kp 31.8.2024 klo 15:12
"Silloin ristikko on onnistunut kun kukaan ei sano mitään."

66. Kp 31.8.2024 klo 17:47
"Etkö ole Eki huomannut, että suomalaiset on hiljaa kun kaikki on hyvin... Mutta jos ei ole, niin siitä puhutaan."

Ratkoin kyseisen ristikon.Olen vaiti.
77. Kp3.9.2024 klo 19:25
Ritu sitten kaikkihan on hyvin.....
78. kp4.9.2024 klo 08:44
Ajattelin kovasti tarvitseeko illalla mitään saatesanoja......
Sitten kävin koko keskustelun / kirjoittelun läpi....
Saatesanoiksi kelpaa hyvin kohta 41. ja 43.
79. kp4.9.2024 klo 18:28

Kyse on siis Apu lehdessä oleva yhdyssana. JÄRVENRANTANÄKYMÄVALOKUVA

VS: järvenrantanäkymävalokuva

Kotus_laatikko_kielineuvonta
28.8.2024 'klo' 17.26 (7 päivää sitten)
Hei

hyvin muodostettuna tuota huomaamaanne sanaa ei voi pitää, sillä muodosteen osina olevat sanat näkymä ja valokuva ikään kuin törmäävät toistensa merkityksiin ja rooliin kovin pitkäksi venähtäneessä yhdyssanasssa. Voisi sanoa esim.

valokuva järvenrantanäkymästä

tai vielä paremmin

järvenrantanäkymästä otettu valokuva

mutta ei oikein noin kaiken pitkään yhdyssanaan mahduttaen. Yhdyssanoissakin on kuitenkin paljon tilapäisiä ja myös sellaisiksi jääviä muodosteita, joita ei varsinaisesti täysin kielenvastaisina voi pitää, ainoastaan vähemmän toimivasti muodostettuina.

Petri Lauerma

Kielitoimiston neuvonta

Kotimaisten kielten keskus
80. Jukkis4.9.2024 klo 18:58
Ja koska tuossa vastausviestissä ei todeta tyyliin "Mutta koska kyseessä on kuvaristikon ratkaisusana, niin silloin tietenkin tällainen suomen kielellä leikittely on täysin sallittua ja hauskaa ja suositeltavaa", niin voi päätellä että kp ei tietenkään liittänyt sanaa oikeaan kontekstiin kysymyksessään.
81. kp4.9.2024 klo 19:12
Arvasin, että sinä Jaska olet ensimmäinen.....
Sanoin, että huomasin ristikossa tällaisen yhdyssanan... Onko tämä oikea sana?
Mikä sinua Jaska tuossa mättää?..... Ja tuo on selvä vastaus tuohon...
Ristikko sanasto on Suomen kieltä. Ei voi olla erillään kielestä.
82. kp4.9.2024 klo 19:15
Ei kielitoimisto tee eroa. Onko sana ristikossa vai jossakin muussa.
Sana pitää olla suomea
83. kp4.9.2024 klo 19:16
Jaska pitää olla Jukkis... sori
84. Jukkis4.9.2024 klo 19:22
Täällähän on Kotuksen kielineuvojia muutamat mollanneet, minusta yleensä turhaan, mutta jos tosiaan tässä vastaaja ei mitenkään ota huomioon ja kommentoi sitä, että tämä sana on esiintynyt kuvaristikon ratkaisusanana, eikä ole lainkaan kiinnostunut siitä, millainen vihje sanalle oli (valokuva kenties?), niin mollaanpä tällaista asiantuntijaa nyt sitten, että parannettavaa on. Ja totta helkutassa on merkitystä sillä, missä joku sana esiintyy. Ymmärrän kyllä että kp ei tätä ymmärrä; oletko noudattanut suositustani ruveta lukemaan innokkaasti laadukasta suomenkielistä kaunokirjallisuutta?
85. kp4.9.2024 klo 19:30
Lopeta heti Jukkis tuo......
Olet äänessä sellaisessa paikassa missä pitäisi olla hiljaa....
Ja jos kielitomiston varpaille uskallat hyppiä, niin luulet suuria itsestäsi.
- Eli keskustellaan aiheesta jos selvästa asiasta on aihetta.
86. Eki4.9.2024 klo 19:49
En kyllä ymmärrä, miksi nämä olisivat ristikon sanaa parempia, ihan sama asia!

valokuva järvenrantanäkymästä
tai vielä paremmin
järvenrantanäkymästä otettu valokuva

Eli siis en ymmärrä!

Terveiset pubivisasta, sielläkin tätä makusteltiin.
87. Jukkis4.9.2024 klo 19:52
Tässä on 20 vuoden aikana nähty, kuka (kp) luulee suuria itsestään. Eihän sille mitään voi (paitsi voisi jos olisi lukenut ikänsä laadukasta kaunokirjallisuutta), että taju suomen kielen hienoudesta on jäänyt alakouluasteelle, mutta kyllä ihmisen pitäisi tajuta, että jos jostain (suomen kielen vivahteista) ei oikein mitään ymmärrä, niin ei pidä silloin esiintyä sen asian suurena asiantuntijana ja päällepäsmärinä.
88. kp4.9.2024 klo 19:54
sillä muodosteen osina olevat sanat näkymä ja valokuva ikään kuin törmäävät toistensa merkityksiin

Tuossa syy.
89. kp4.9.2024 klo 19:57
JUKKIS tuo on jo niin paksua. Etten viitsi sinulle vastata.
90. kp4.9.2024 klo 19:58
88 On vastaus Ekille.
91. kp4.9.2024 klo 20:02
Sen verran Jukkis vastaan. ETKÖ tosiaan osaa enää lukea!
EN minä tuota sanaa tuomitse VAAN kielitoimisto!!!
92. Jukkis4.9.2024 klo 20:04
Sinä siis hyväksyt sen? Okei, onhan se mainio ristikkosana.
93. kp4.9.2024 klo 20:12
92 Olet sinä hauska mies!! Ole onnellinen oloissasi.
Selvennän kysyin kielitoimistolta ja sain vastauksen.
94. kp4.9.2024 klo 20:19
Jukkis ei tajua yhtä asiaa. EI ole olemmassa erikseen sellaista ajatusta, että ristikossa käytetään omaa
kieltä. EI kielitoimisto erottanut tuota sanaa. AI sen oli ristikossa, niin se oli sitte oikein!
Ei noin kirjoittanut.
95. pelaaja4.9.2024 klo 20:30
Koska tuossa julkaistussa pitkässä yhdyssanaratkaisussa ei ole mitään ihmettelemistä, niin ihmettelen sitten sen ihmettelijää syystä että hän kirjoittaa kommentissaan 81 näin: "Ristikko sanasto on Suomen kieltä." Ääh. Hyvällä tahdolla tuosta löytyisi yhdyssana vaikkei sitä siinä näy.
96. Jukkis4.9.2024 klo 20:59
Ei tässä ristikossa mitään omaa kieltä ole käytetty, ihan suomea näyttää olevan.
97. Eki4.9.2024 klo 21:05
Yritin vain sanoa, että Kielitoimiston vastaaja kumosi oman negatiivisimman väitteensä esimerkeissään. Muuten en vaivaudu vastailemaan, sillä kp ei ikinä vastaa omiin virheisiinsä yms. mitenkään.
98. Kp4.9.2024 klo 21:18
En minä ole pannut tuota sanaa ristikko on.
99. Kp4.9.2024 klo 21:19
Enkä minä tuollaista mokaa tee
100. Jaska4.9.2024 klo 21:27
On itsestään selvää, että Petri Lauerma ei viran puolesta voinut pitää Ekin yhdyssanaa hyvänä. Ei hän sitä kuitenkaan varsinaiseksi kielivirheeksi väittänyt. kp:n tuomiopäivän pasuunan töräyttely-yritys ei siis tärykalvoja räjäyttänyt. Ei syntynyt mainittavaa melua pitkästä.
101. Kp4.9.2024 klo 21:31
Lukekaa mitä siinä lukee älkääkä luulko mitä siinä lukee.
102. Kp4.9.2024 klo 21:33
Ensimmäinen lause jo sanoo kaiken
103. Eikka4.9.2024 klo 21:43
Lainaus: 102. Kp 4.9.2024 klo 21:33
Ensimmäinen lause jo sanoo kaiken

Aivan: ”Hyvin muodostettuna tuota huomaamaanne sanaa ei voi pitää”. Sanaa moititaan kuvatulla tavalla, mutta ei sanota vääräksi. Samaan kategoriaan joutuu varmasti monikin ristikoissa esiintyvä yhdyssana. Esim. Lehdolla on lähes joka ristikossa omaperäinen yhdyssana, jota ei välttämättä reaalimaailmassa tapaa. Ilman näitä sanoja ratkaisut olisivat liian ennalta-arvattavia.
104. Kp4.9.2024 klo 21:47
Toinen on että näkymä valokuva ei käy yhteen...
105. Eki4.9.2024 klo 21:55
Kp, ihmiset ovat nyt ihan vilpittömästi sitä mieltä, että tuo on kelpaava yhdyssana. Hyvänä sitä ei tarvitse pitää, jos ei pidä. Ei "valokuva näkymästä" ole sen kummempi kuin "näkymävalokuva", tämä väite kumosi asiantuntijan keskeisen väitteen. SiinäKIN törmäävät ihan yhtä lailla, jos pitää niitä törmäävinä. Eri asioita ne kuitenkin ovat.
106. Eikka4.9.2024 klo 21:56
Lainaus: 104. Kp 4.9.2024 klo 21:47
Toinen on että näkymä valokuva ei käy yhteen...

Mielipidekysymys… merinäkymävalokuva, parvekenäkymävalokuva, mieluummin ehkä valokuva jostakin, mutta huono on noita em. sanoja väittää kieliopillisesti virheellisiksi.
107. Kp4.9.2024 klo 22:03
Antakaamme tuo yhdyssanojen teko kielitoimistolle. Se on taiteen laji... Ei yhdyssana muodustu niin että sanoja pannaan pötköön.
108. Eikka4.9.2024 klo 22:13
Lainaus: 107. Kp 4.9.2024 klo 22:03
Antakaamme tuo yhdyssanojen teko kielitoimistolle. Se on taiteen laji... Ei yhdyssana muodustu niin että sanoja pannaan pötköön.

Nykyään suurempi ongelma tuntuu olevan nimenomaan tuo "sanojen paneminen pötköön" eli yhdyssanojen muodostaminen. Esim. yleisön_osasto_kirjoitukset pursuavat yhdys_sana_virheitä.
109. J4.9.2024 klo 22:55
Onhan ristikossa nähty myös sana laulajamies, kun pitäisi tietenkin olla mieslaulaja.
110. Ylläpito4.9.2024 klo 23:04
Tuo näyttää siteeraukselta 20 vuoden takaa, kun kp suoritti ensiesiintymisen. Esimerkki oli kuitenkin hypoteettinen.
111. Kp4.9.2024 klo 23:05
105 on koko ajan kyse tässä onko se Kielitoimiston mukaan oikein. Lue ajatuksella. 1. Kohta näkymä valokuva ei sovi yhteen. 2. Liian pitkä... 1. Ensimmäinen lause... Onko tuota niin vaikea ymmärtää?????
112. Eki4.9.2024 klo 23:11
Valitettavasti niin siinä ei sanota.
113. Ko4.9.2024 klo 23:28
Jos siinä sanotaan että on hyvä. Olet tosi hyvä lukija...
114. Eki4.9.2024 klo 23:45
Sanoin vain että tulkintasi oli väärä. Jos ei pidä sanaa hyvänä, se ei ole hyvä. Jos tykkää, että se on ok, kuten täällä yleisimmin sanotaan, hyvä homma. Väärä se ei ole.

Jos tämä olisi tässä. Ollaan eri mieltä. Ketään ei vahingoitettu.
115. Kp4.9.2024 klo 23:47
Älä koskaan puutu tästä lähtien minun ristikkoihin.
116. Johanna5.9.2024 klo 00:28
Siis tätäkö tässä odotettiin oikein laskurin kera, ja minä kun luulin että vähintään maailmanloppu on tulossa :D Minä sanoisin että oikein nokkela ja hyvä ristikkosana.
117. kp5.9.2024 klo 08:39
hyvin muodostettuna tuota huomaamaanne sanaa ei voi pitää : kielitoimisto

Ihan hyvä sana : Eki

Kaikkea sitä näkee, kun vanhaksi elää...
118. Millie5.9.2024 klo 08:44
Lainaus: 116. Johanna 5.9.2024 klo 00:28
Siis tätäkö tässä odotettiin oikein laskurin kera, ja minä kun luulin että vähintään maailmanloppu on tulossa :D Minä sanoisin että oikein nokkela ja hyvä ristikkosana.

Samaa mieltä. Tylsiäpä olisivat ristikot, jos ei nokkeluuksia sallittaisi. Turhaa jatustelua koko asian vatvominen.

Laatijat, jatkakaa edelleen meidän ratkaisijoiden yllättämistä hauskoilla vihjeillänne.
119. Eikka5.9.2024 klo 09:01
Lainaus: 115. Kp 4.9.2024 klo 23:47
Älä koskaan puutu tästä lähtien minun ristikkoihin.


Kummin päin tässä olikaan se lähtötilanne? On muuten varsin todennäköistä, ettei kukaan viitsi kommentoida ristikoitasi (eikä ratkoakaan). Toki voisihan sitä joka kerta laittaa ylistävän kommentin jokaisesta (toistuvasta) naamanäkymäpiirroskuvasta. Milloin se on Alma, milloin taas Selma. Tai Jouko tai Kosti...
120. Eki5.9.2024 klo 09:10
Vastaus on aina, että Ekin pitää puolustautua itse. Miten voi puolustautua, kun jankutetaan vain samaa eikä suostuta ottamaan itse olenkaan palautetta? Ja eikö paras puolustus ole, että antaa muiden kertoa? Ratkojillehan tätä tehdään.

Vuosikymmenten varrella olemme välillä tulleet siihen tilanteeseen, jossa on päätetty antaa kummankin olla rauhassa omassa koulukunnassaan. Toisessa edetään lyhyillä sanoilla ja hyväksytään enemmän nk. fakkisanoja (ei niistä sen enempää), toisessa käytetään pitempiä sanoja, enemmän ääkkösiä ym. Eläköön se iso ero! Se on iso. Kumpikin taho voi rauhassa miettiä olevansa parempi koulukunta. Näinhän sen pitäisikin mennä. Siksi tämä on aika joutavaa sanailua.

Tyhmäpä olin, kun panin Apuun ensin kolme läpi menevää ilmaisua, joista alimmaksi järvenrantanäkymävalokuva. Sitten vasta aloin laatia ristikkoa. Se ei siis ollut pakkosana. "Pakkosanoja" voivat pitkin sanoin laativat joskus panemaan ja minä en todellakaan ole ainoa, vaikka näin kollega väittää.

Jos kp ei lopeta, en minäkään, mutta riitelemään en suostu, vain keskustelemaan asiallisin argumentein. Kielitoimiston vastaus ei ikävä kyllä ottanut kaikkia asianhaaroja huomioon. Ei maha mittää.
121. kp5.9.2024 klo 09:18
Eki ei sinun tarvitse puolustella.
Kunhan alat ajatella suomen kieltä. Kielitoimisto tekee
virallisesti sanoja... Ja sitä että ristikossa EI ole toisenlaista kieltä
kuin muualla... -Tosin mulle riittää, ettei tuo ollut sana.....
122. Eki5.9.2024 klo 09:25
Noh, otetaan tämä näkökanta.

Jos minun ristikkoni ovat Avun toimitukselle ok ja saan (muuten) pelkkää positiivista palautetta, mitä se kenellekään kuuluu? Jos tekisin virhearvioita, kyllä minä siitä kuulen.

Johtamani Sanaris Oy siis tekee A-lehdille Avun, Apu Ristikoiden, Apu Krypton, Apu Terveyden, Eevan ja Eevan (pian jatkavan) ristikkolehden kaiken ristikkomateriaalin, joten on tässä vähän enemmän kuin yksi pitkä harkitusti asetettu yhdyssana eikä minua oikeasti huvita jankuttaa pitempään, ryhdyn laatimaan.
123. kp5.9.2024 klo 10:06
Mitäpä tätä päivää tähän pilamaan.
Muuten sanon vielä Eki nuo "fakkisanat" on kieltä... Tai murre.
Onko niin, ettei kukaan uskalla sanoa negaa sinulle? Mieti sitä...
Nyt sitten tämäkin pöivä on työpäivä minulle........
124. Jukkis5.9.2024 klo 10:11
Lainaus: 107. Kp 4.9.2024 klo 22:03
Antakaamme tuo yhdyssanojen teko kielitoimistolle. Se on taiteen laji... Ei yhdyssana muodustu niin että sanoja pannaan pötköön.
--------------------------------

Tämä kertoo, miten pihalla kp on suomen kielen kanssa. Yhdyssana nimenomaan muodostetaan panemalla sanoja pötköön peräkkäin. Miten niitä muuten voisi muodostaa? Ja se, että vain kielitoimisto saisi muodostaa uusia yhdyssanoja, on aivan järjetön ajatus. Ja se, että kp varmaankin tähän perään kommentoi näitä tosiasioita samalla 20 vuotta jatkuneella ymmärryspuutteisella jankkauksellaan, on vaan lisätodiste siitä, miten pihalla hän on.
125. iso S5.9.2024 klo 10:24
Lainaus: 94. kp 4.9.2024 klo 20:19
Jukkis ei tajua yhtä asiaa. EI ole olemmassa erikseen sellaista ajatusta, että ristikossa käytetään omaa
kieltä.

Lainaus: 80. Jukkis 4.9.2024 klo 18:58
Ja koska tuossa vastausviestissä ei todeta tyyliin "Mutta koska kyseessä on kuvaristikon ratkaisusana, niin silloin tietenkin tällainen suomen kielellä leikittely on täysin sallittua ja hauskaa ja suositeltavaa", niin voi päätellä että kp ei tietenkään liittänyt sanaa oikeaan kontekstiin kysymyksessään.

Jukkiksen viestistäsaa sellaisen käsityksen että hänellä on sellainen ajatus. Jos näin on, silloin kp on väärässä väittäessään ettei sellaista ajatusta ole olemassa. Olemassaolon kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, onko ajatus oikea vai väärä - siitä voi kinata erikseen. Vaikka Jukkiksella ei kyseistä ajatusta olisikaan, niin minulla ainakin on. Aikamoinen selvänäkijä täytyy olla, jos pystyy varmuudella tietämään mitä kaikkia ajatuksia on tai ei ole olemassa!

Tietenkin tilanne ja asiayhteys vaikuttaa siihen minkälaista sanastoa käytetään. Presidentin uudenvuodenpuhe eroaa paljon huumoripitoisesta huulenheitosta. Savossa kuulee sanoja joita ei Kielitoimiston sanakirjasta löydy. Raumalaisten puhetta ei normisuomalainen ymmärrä. Asiateksteissä on perusteltua välttää moniosaisia yhdyssanoja, jos saman voi ilmaista lyhyemmillä sanoilla. Se helpottaa asian ymmärtämistä. Virastojen kapulakielessä ei ensisijaisena tavoitteena ole ymmärrettävyys.

Ristikoissa tilanne on erilainen. Niissähän voi olla sellaisia (lyhyitäkin) sanoja jotka eivät ole kaikille ratkojille tuttuja. Useimmat ensikertalaiset ratkojat ovat huuli pyöreänä, kun vastaan tulee anas, atta, Anaa tai Atiu. Hyvä laatija pystyy luomaan sanastoon vaihtelevuutta käyttämällä pitkiä sanoja ilman että joutuu turvautumaan tuon neljän koplan tasoisiin fakkeihin. Hyvin laadittuun ristikkoon voi istuttaa vähemmän tunnetun sanan, joka ratkeaa poikittaisten avulla. Syntyneen itselle vieraan sanan voi sitten googlata tai kysyä kaverilta. Näin voi oppia uutta, jos on oppimishaluinen, ja toivon mukaan tuo opittu sana on sellainen jolle on myöhemmin käyttöä, eikä jokin intialainen pikkukylä (joka löytyykin huonosti laaditusta ristikosta).

Huumorintaju ei välttämättä ole huono ominaisuus. Jos sitä ei ole, niin ei ymmärrä sanoilla leikittelyä, ja jos ei ymmärrä niin ei voi sellaista hyväksyä. Ristikossa voi käyttää ratsupoliisin työparista nimitystä virkahepo (tahallinen muunnelma sanasta virtahepo, ei liity Apuristikoihin), virallisessa kielenkäytössä ei. Asiayhteydellä on merkitystä ja ristikot ovat jossakin määrin oma maailmansa.
126. Eikka5.9.2024 klo 10:31
Niinpä, yhdyssanoja kun syntyy tarpeen mukaan. Esim. sarja-alkuisia syntyi solkenaan, kuka lie aloittanut. Oli -roskaajaa, -kakkaajaa ja -syömäriä, erilaisista rikollisista puhumattakaan. Ei niitä sanoja ole Kielitoimisto hyväksynyt, saati keksinyt. Kuitenkin ihan kelvollista suomea ovat.

Otetaan vaikkapa erilaiset tarjoukset. Tarjous-sanaahan esim. Lehto käyttää ristikoissaan usein yhdyssanan osana. Tuoksupyyhekumitarjous tai tarjoustuoksupyyhekumi ovat ihan kelvollisia suomen sanoja, mutta ei niitä varmaan koskaan ole käytetty, eikä niitä missään tarvitsisi hyväksyä.

Ja näkymään ja valokuvaan palatakseni: seinälläni voisi olla vaikkapa merinäkymävalokuva, eikä sitä millään voi tuomita vääräksi sanaksi, vaikka parempi tai ainakin helpimpi olisi varmaan sanoa valokuva merinäkymästä. Siinä on huonon ja väärän ero. Eihän kp:n ristikoitakaan voi vääriksi tuomita.
127. Ritu5.9.2024 klo 10:41
Kirjoitin aiemmin, että ratkoin kyseisen ristikon ja olen vaiti. Valtiololla viittasin kp:n mainitsemaan asiaan, että jos kaikki on hyvin, ratkojat ovat silloin hiljaa.
En kuitenkaan itse allekirjoita tuota väitettä, joten rikon vaitiololupaukseni.

Minusta ristikot ovat niin hieno sanoilla ja kirjaimilla leikittelyn tyyssija, ettei paremmasta väliä. Laatijoilla, joilla riittää kunnianhimoa, kykyä ja taitoa, käyttävät ristikoissaan vaihtelevasti eri sanoja ja koko aakkostemme skaalaa. Vaihtelevat pääkuvien paikkaa, määrää ja osaavat yllättää silloin tällöin ratkojan mielenkiintoisilla pääkuvista lähteville ratkaisulauseilla.

Ymmärrän osittain kp:n kantaa, että hän piti sanaa JÄRVENRANTANÄKYMÄVALOKUVA tönkkönä. Pitkähän se on, emmekä me muutkaan välttämättä sitä puhekielessä käyttäisi, syystä että valitsemme kieleemme mielellämme helposti ymmärrettävän muodon eli vaikkapa sitten valokuvan järnenrantanäkymästä. Mutta minusta tuossa ristikossa tuon sanan selkeys omana sananaan ei jäänyt epäselväksi.

Joskus kp:lla oli ristikossaan pääkuvasta lähtenyt ratkaisulause: AATTOKUUSESSA LASSE SUUKOTTAA. Aattokuusta olisi voinut pitää erikoisena valintana ristikkoon, kun tarjolla olisi ollut käyttää sanaa joulukuusi. Toki aattokuusikin on oikein muodostettu yhdyssana. Tuo ratkaisulause oli kuitenkin hieno juuri noin, koska sehän oli luettavissa molempiin suuntiin eli palindromi. Aivan toissijainen juttu, löytyykö yhdyssana kirjoista ja kansista. Aattokuusenkin ymmärsi hyvin. Ristikoissa pitääkin olla mahdollisuus sanoilla leikittelyyn ja niiden monipuoliseen käyttöön. Sitä ainakin minä ratkojana kaipaan.
128. Kp5.9.2024 klo 10:54
127 huomasit varmaan että tuo aattokuusessa...oli lause joka on lopusta alkuun ja alusta loppuun sama....
129. Ylläpito5.9.2024 klo 10:56
Huomasitte varmaan, että kp ei lue toisten kirjoituksia.
130. Kp5.9.2024 klo 11:00
Erotin tuon Jipon tarkoituksella tuohon että jokainen huomaa tuon lauseen ja Jipon.
131. Funny5.9.2024 klo 11:01
Hassu juttu, mitä jos heti alussa olisi myönnetty, että totta se on, ristikoissa pääkuvat ovat välillä tarpeettoman suuria? Olisiko koko säie jäänyt siihen? Pitäisi jo olla tiedossa, että kp ei lopeta inttämistä, vaan keksii uuden aiheen, jos näyttää jäävän häviölle.
132. Kp5.9.2024 klo 11:01
Ylläpito ei pitäisi olla noin kärkäs mollaamaan.
133. Eki5.9.2024 klo 11:04
Olin kalastamassa lastenlasten kanssa järvenrannassa. Oli kaunis iltapuhde ja näkymä oli tosi kaunis. Otin järvenrantanäkymästä valokuvan. Kielikorvallani muodostin siitä ristikkoon sopivan yhdyssanan. Jos olisin pannut järvenrantanäkymänvalokuva, se olisikin pitänyt jakaa kahteen osaan, mutta nyt ristikossa oleva sana on kieliopin mukaan täysin oikein muodostettu, kömpelö puhekielessä mutta kieliopillisesti oikein.
134. Ylläpito5.9.2024 klo 11:05
Lainaus: 132. Kp 5.9.2024 klo 11:01
Ylläpito ei pitäisi olla noin kärkäs mollaamaan.

Et siis lukenut vieläkään?
135. Kp5.9.2024 klo 11:05
En ole häviöllä.... Alunperin oli tarkoitus tuoda Kielitoimiston kanta esille... Ja sen toin... Toinen juttu on se että osataanko sitä täällä lukea....
136. Jukkis5.9.2024 klo 11:13
Näköjään kaikki muut paitsi Kp osaavat sen lukea ja ymmärtää.
137. Millie5.9.2024 klo 11:16
Lainaus: 135. Kp 5.9.2024 klo 11:05
En ole häviöllä.... Alunperin oli tarkoitus tuoda Kielitoimiston kanta esille... Ja sen toin... Toinen juttu on se että osataanko sitä täällä lukea....

kp, ryhdytkö seuraavaksi ruotimaan kieliopillisia erheitä esim. iskelmien sanoituksista, runoista, kaunokirjallisuudesta. Aika paljon tylsempiä tuotoksia saisimme, jos ei kielellisiä leikittelyä sallittaisi.
138. iso S5.9.2024 klo 11:25
Johan sen Johnny taiten totesi: onko ihanampaa niin kuin on tää?

Minun kielikorvani mukaan komparatiivia voi käyttää silloin kun verrataan jotakin johonkin ja molemmat mainitaan tai kumpikin verrattava käy ilmi asiayhteydestä. Onko tämä keskustelu ihanampaa ja jos on niin mihin verrattuna? Käsirysyyn?

Asiayhteys on tärkeä juttu muutenkin kuin ristikoissa ja Kielitoimistossa.
139. Kp5.9.2024 klo 11:26
Ihan toinen juttu on kuka arvostaa ristikkoa kuka ei. Ristikossa pitäisi olla sanaston rima korkealla. Pienten lasten tapana on hiekkalaatikolla puhua siansaksaa... Tuo ei kuulu ristikkoon...
140. Eki5.9.2024 klo 11:31
Siansaksa on ihan eri asia. Ja rima on aina korkealla.
141. Ihmettelijä5.9.2024 klo 11:40
Tämä on niin sisäpiirin juttua, että saako kysyä kuka on kp?
142. Eki5.9.2024 klo 11:41
Mutta oikeasti kp. Ole tarkkana, esim. tässä:

Vihje AHTOLAN SUKUISIA ei toimi sanalle ANITRAT. Kannattaa keskittyä siihen, mikä on suku, mikä (etu)nimi.
143. Jukkis5.9.2024 klo 11:41
Se, että Kp pitää tässä käsiteltyä, jokaisen suomea jotenkuten hallitsevan ymmärtämää sanaa siansaksana, on taas yksi osoitus siitä, mitä nämä 20 vuotta jatkuneet jankkaukset ovat muutenkin osoittaneet.
144. Ylläpito5.9.2024 klo 11:43
Lainaus: 141. Ihmettelijä 5.9.2024 klo 11:40
Tämä on niin sisäpiirin juttua, että saako kysyä kuka on kp?

Sen saa kp kertoa itse.
145. Kysymys5.9.2024 klo 11:45
Missä näitä kp:n ristikoita on saatavilla/ ratkottavissa?
146. Eikka5.9.2024 klo 12:06
Lainaus: 145. Kysymys 5.9.2024 klo 11:45
Missä näitä kp:n ristikoita on saatavilla/ ratkottavissa?

Jossain ilmaisjakelulehdessä olen muistaakseni nähnyt. Hinta-laatusuhde melkein kohdallaan. Suurin jännitys on siinä, mikä mahtaa (samalle) piirrosnaamalle kullakin kerralla tulla.
147. Jiikoo5.9.2024 klo 12:30
Lainaus: 145. Kysymys 5.9.2024 klo 11:45
”Missä näitä kp:n ristikoita on saatavilla/ ratkottavissa?”

En ollut aluksi kiinnostunut tästä säikeestä, koska en ole vuosikymmeniin kuulunut Apu-lehden lukijoihin ja minulle on riittänyt ratkottavaa yllin kyllin muissakin julkaisuissa. Kun tämä säie näkyi venyvän ja venyvän. kiinnostuin lukemaan sen läpi. Olipas hullunhauskaa juttua! Onnittelen itseäni siitä, että olen luullakseni välttynyt saamasta ratkottavakseni erään jankuttajan laatimia ristikoita. Toivottavasti vältyn vastaisuudessakin.
148. Eki5.9.2024 klo 16:39
Me on privaatisti solmittu kp:n kanssa rauha, välirauha ainakin!
149. iso S5.9.2024 klo 17:58
Laiha sopu on parempi kuin lihava riita. Sen kunniaksi ehdotan seuraavan Uutisristikon aiheeksi välirauhansolmimismaljanjuomiskuvaa. Jos sana on liian pitkä, niin sitten aiheeksi kuva laihasta sopulista ja toiveikkaasti hymyilevästä rauhankyyhkystä. Siinäpä Helille haastetta!
150. kummeksuva5.9.2024 klo 20:46
Eniten ihmetyttää se, mitä Kielitoimiston työntekijä tarkoitti "sanat näkymä ja valokuva ikään kuin törmäävät toistensa merkityksiin".
151. iso S6.9.2024 klo 10:19
Eiköhän työntekijä tarkoita sitä, että näkymä ja valokuva tarkoittavat tuossa yhteydessä suunnilleen samaa asiaa, eli sanassa on toistoa. Riittäisi järvenrantanäkymä, kun silmällä näkee että kyseessä on valokuva eikä piirros. Vaan kun ristikossa ei riittänyt, kun laatija halusi sanan riittävän reunaan asti. Visuaalisesti perusteltu halu.

No, jos protestoida halutaan, niin paheksutaan myös esimerkiksi Kymijoki, jonka mm. Googlen kartta hyväksyy. Kielitoimiston sanakirjan mukaan (eli varmaan Kielitoimiston työntekijän hyväksymä määritelmä) kymi on "leveä, mahtava joki", vieläpä ylätyylisesti. Joki on saman lähteen mukaan "puroa suurempi luonnonuomassa liikkuva vesivirta". Kymijoessa kymi ja joki ikään kuin törmäävät toistensa merkityksiin ja jossakin määrässä jopa riitelevät keskenään.

Muuten, puro ei ole "jokea pienempi", tämähän olisi kehäpäätelmä, vaan "kapeassa luonnonuomassa tav. nopeasti liikkuva vähäinen vesivirta" ja kuvaannollisesti "sadevesi valui puroina pitkin selkää".

Kielosen sanastoa täydennetään tarpeen mukaan. No, minulla heräsi kaksi tiedon tarvetta.

1. Onko kapeassa luonnonuomassa tavattoman hitaasti liikkuva suuri vesivirta uoman syvyydestä riippuen joki, kymi, muu ja jos muu niin mikä?

2. Jos vesi virtaa puroina pitkin selkää, niin se tarkoittaa että puroja on enemmän kuin yksi. Voiko näin käydä edes kuvaannollisesti, jos kyseessä on nuori sileä selkä? Vaatiiko ilmiö kurttuisen selän, jolloin siinä on luonnollisesti määritelmän mukaisia kapeita uomia? Onko sateen voimakkuudella väliä? Kaatosateella vesimäärä ei ole vähäinen. Tosin vähäisen ja runsaan välinen ero on veteen piirretty viiva.
152. Poikkeuslaki6.9.2024 klo 18:41
SUPERVERISUSIKUUVALOKUVAESIMERKKI

Ja valokuva toisessakin pitkässä sanassa mukana. JÄRVENRANTANÄKYMÄVALOKUVA
153. Jaska6.9.2024 klo 21:58
151. Minulla ei ole saunassakaan koskaan virrannut hiki puroina pitkin selkää. Noroina kylläkin, kovassa löylyssä noin 2,5 millilitraa sekunnissa. Mahtavina puroina sitä ryöppyäisi kenties jopa desilitra. Mutku minulta puroa ei irtoa, vaikka kuinka pinnistelisin. Hävettää, kun olen näin huono hikoilemaan.
154. kp8.9.2024 klo 09:58
Täällä päin oli muutama päivä ukkonen / kaatosasade, joka teki kaupungin keskustaan jokia.
155. Ylläpito8.9.2024 klo 10:19
Wikipedian mukaan se on vielä kunta.
156. Jaska8.9.2024 klo 11:03
Pitää paikkansa, jos kunta on kuusikirjaiminen ruotsiksi. Siitäpä tulee mieleen Santtu Raitalan lupaava ravuritamma - - - - - - Rita.
157. Kp8.9.2024 klo 12:55
Tarkennan... Tarkoitin Mikkeliä en sitä missä asun...
158. Ritu8.9.2024 klo 16:13
No mik' keli siel on? :)
159. eol8.9.2024 klo 16:17
... Eilen oltiin Mikkelissä,
huomenna, en muista missä ...
160. kp11.9.2024 klo 15:02
ITSETUHOKOHUTESTI
Tuon sana panen ristikkooni.......
161. kp13.9.2024 klo 17:51
>ITSETUHOKOHUTESTI
ITSETUHOKOHUTESTI
162. MM13.9.2024 klo 20:36
Voisikohan tämä kp aloittaa vaikka uuden aloitusotsikon tälle rakastamalleen ITSETUHOKOHUTESTI-yhdyssanalleen.
Tämä kun ei liity Apuristikoiden nykytilanteeseen mitenkään.
163. Funny14.9.2024 klo 00:12
Hieno palindromi, mutta sille pitää keksiä myös kuvaava vihje, muuten sana on ristikkoon käyttökelvoton.
164. Kp14.9.2024 klo 09:31
Sille on jo kuva.....
165. kp21.9.2024 klo 15:01
Tämän viikon aukeama ristikko näyttää aukeama ristikkolta! Hyvä......
166. Eikka21.9.2024 klo 16:28
Lainaus: 165. kp 21.9.2024 klo 15:01
Tämän viikon aukeama ristikko näyttää aukeama ristikkolta! Hyvä....


aukeama ristikkolta?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *