KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANALOUHOS

11645. Sanalouhos

Eikka20.8.2024 klo 17:23
Aloitan uuden ketjun sanalouhoksista, koska niiden keskustelu on aiemmin ollut miniristikoihin otsikoidussa.

Tänään sanalouhos näytti siltä, ettei vaihtoehtoista ratkaisua löytyisi, mutta löytyipä hyvinkin. Vieläpä kokonaan muilla sanoilla.

Nyt kun louhoksia on ollut teemalla ja ilman, niin itse kallistun teemattomien kannattajaksi. Syynä on se, että teemallisissa teeman löytymisen jälkeen loppu on turhan helppo ja viimeisen sanan löytymisen ilo jää anopin tehtäväksi.
2. Eki20.8.2024 klo 17:58
Meidän porukasta useimmat löysivät haetun, mutta minä löysin ihan toisen.

Teemat ovat tosiaan aika helppoja.
3. Eki21.8.2024 klo 08:45
Tänään oli porukallemme keskimäärin erittäin visainen louhittava. Vaihtoehtoja ei taida juuri olla.
4. Eikka21.8.2024 klo 12:34
Lainaus: 3. Eki 21.8.2024 klo 08:45
Tänään oli porukallemme keskimäärin erittäin visainen louhittava. Vaihtoehtoja ei taida juuri olla.

Visainen oli, mutta löysin myös vaihtoehtoisen ratkaisun. Siinä oli kaksi poikkeavaa sanaa (4- ja 6-kirjaimiset sanat muuttuivat 3- ja 7-kirjaimisiksi).
5. Pete21.8.2024 klo 21:32
Tämän päiväisessä on kymmenkunta ratkaisua, riippuu hiukan laskentatavasta. Yhdestä niistä (7-sanainen) ei ole yhtään samaa sanaa esimerkkiratkaisun kanssa. Kaikikssa muissa B-kirjaimen sisältävä sana on sama.
6. Eikka21.8.2024 klo 21:46
Pete, miten pystyit tarkistamaan noin monen ratkaisun oikeellisuuden? Kymmenellä eri käyttäjätunnuksellako? Erisnimiähän ei saa olla. Vain perusmuotoisia sanoja, substantiiveissä vain yksiköitä jne. Minulle ainakin tuli hylky parille melko tavalliselle perusmuotoiselle verbille, jolloin ne eivät kelvanneet ratkaisun osaksi.
7. Eki21.8.2024 klo 21:52
Eivät kelpaa mm. euro ja aasa.
8. Eikka21.8.2024 klo 22:04
Minulle tuli hylky ainakin sanoista ”mustata” sekä ”samba” ja olikohan vielä ”saava”.
9. Pete22.8.2024 klo 17:33
Tein ohjelman joka etsii kaikki ratkaisut käyttäen kielitoimiston julkaisemaa sanalistaa. En tosiaan tarkkaan tiedä mitä sanalistaa hesari käyttää, mutta tähän mennessä muutama testaamani harvinaisempikin sana on löytynyt molemmista. Omassa listassani ei ole aasaa eikä saavaa, mutta euro, mustata ja samba löytyvät.

En ole noita yleensä testannut, mutta sen voisi tehdä yhdelläkin pelillä, kunhan testaa sanat yksittäin. Pelihän ei vaadi kirjautumista, joten voihan sitä halutessa pelata useastikin samana päivänä.

Tämänpäiväiseen löytyi yli 6000 ratkaisua, kun huomioidaan sanojen käyttämä ala ruudukossa.
10. Eikka22.8.2024 klo 18:19
Ok, mulla on kirjautuminen koko ajan päällä, eikä silloin voi ratkoa uudestaan, jos on saanut louhoksen täyteen.

Tarkoittaako tuo 6000 sanojen määrää vai eri variaatioita koko ratkaisusta?
11. Louhija22.8.2024 klo 20:41
Meinasin jo luovuttaa tämänpäiväisen sanalouhoksen kesken, mutta 1,5 h uurastettuani sain ratkaisun seitsemällä sanalla, joista yksikään ei ollut malliratkaisussa.
12. öppis23.8.2024 klo 06:51
Lainaus: 9. Pete 22.8.2024 klo 17:33
Tein ohjelman joka etsii kaikki ratkaisut käyttäen kielitoimiston julkaisemaa sanalistaa. En tosiaan tarkkaan tiedä mitä sanalistaa hesari käyttää, mutta tähän mennessä muutama testaamani harvinaisempikin sana on löytynyt molemmista. Omassa listassani ei ole aasaa eikä saavaa, mutta euro, mustata ja samba löytyvät.

Heh, meitä on näköjään muitakin koodareita :) Tuli tehtyä tuollainen samanlainen ohjelma myös. Hesarissa oli linkki kotuksen sanastoon (https://www.kotus.fi/aineistot/sana-aineistot/nyk ysuomen_sanalista), jota on käytetty pelin pohjana, mutta sanottiin kyllä myös, ettei siitä käytetä kaikkia sanoja. Liian pitkät ja kaksikirjaimiset ainakin on karsittu pois, mutta olisiko myös yhdyssanat? Ja huomasin, että joitakin ehkä rivoina pidettäviä on myös poistettu.
13. iso S23.8.2024 klo 09:31
Pikaisella kokeilulla näyttää siltä että pitää imaista jollakin muulla tavalla kuin sillä mitä minä käytin. Tulos tuli suoraan Exceliin eikä ole kovin käyttökelpoinen. Esimerkiksi kaksi peräkkäistä "sanaa":

aakkosittainadverbi99
aakkosjärjestyssubstantiivi

Tuolta ne näyttivät taulukossa, mutta tänne kopioituna tältä:

"aakkosittain adverbi 99"
"aakkosjärjestys substantiivi "

eli erottimena lienee tabulaattori.

Kielitoimiston sanakirja ei ole kritiikittömästi imuroituna aivan nuhteeton. Siellä on jonkin verran virheellisä sanoja, joiden tarkoituksena on opastaa oikeaan sanaan. Esimerkiksi

hälyyttää
verbi pitää olla: hälyttää.

Exceliin tupsahtaneessa listassakin on
"hälyyttää verbi 100"

Siispä hälyyttää saattaa olla louhoksen hyväksymä sana, vaikka onkin kielitoimiston paheksuma.

Nyt en ehdi perehtyä asiaan sen tarkemmin, täytyy lähteä luokkakokoukseen kauas pois muistelemaan sitä, kun 55 vuotta sitten saatiin "lunta katolle"..
14. Eikka23.8.2024 klo 13:41
Tänään vaihteeksi kokonaan eri sanoilla kuin ratkaisu.
15. Eki23.8.2024 klo 13:47
Minä löysin täsmälleen ne sanat. Meinasin jo luovuttaa, meni yli puoli tuntia.

Yksi mallivastauksen sana on mielestäni yhdyssana.
16. Eikka23.8.2024 klo 13:56
Lainaus: 15. Eki 23.8.2024 klo 13:47
Minä löysin täsmälleen ne sanat. Meinasin jo luovuttaa, meni yli puoli tuntia.

Yksi mallivastauksen sana on mielestäni yhdyssana.


Onhan se, vaikkei sitä heti tule ajatelleeksi. En esim. minä, kun katselin vaihteeksi Takaa-ajetun eilen.
17. iso S24.8.2024 klo 12:10
No niin, olen palannut ja enemmin tai vähemmin tolkuissani. Sivulla
https://www.kotus.fi/aineistot/sana-aineistot/nyky suomen_sanalista
kerrotaan: Sanalista on CSV-muodossa, ja merkistönä on UTF-8. Listaa päivitetään Kielitoimiston sanakirjan päivitysten yhteydessä, ja siihen voidaan tehdä muitakin muutoksia.

Tuo merkistössä käytetty koodaus aiheutti sen, että tiedosto avautui Excelissä skandien osalta siansaksana. Se pitää ensin tallentaa koneelle ja avata hieman kiertotietä. Silloin se tulee selväkielisenä, mutta jostakin syystä väliviivojen Ascii-koodi on yhdyssanojen osissa (kuten tera- ja -aaltoinen) 63, kun näppäimistöstä tulevan merkin (-) koodi on 45. Listan vertaamiseksi aikaisemmin poimimaani listaan nuo välivvivat piti yhdenmukaistaa. Sanaston olen poiminut viimeistään vuonna 2020, mahdollisesti jo aikaisemmin. 63 vastaa oikeasti 128-bittisessä Ascii-merkistössö kysymysmerkkiä, mutta näissä on menty jollakin tavalla 256-bittisen koodiston kautta.

Nyt näytti siltä että aikaisemmin poimituista 102174 sanasta on poistettu 82 ja uuden listan 104743 sanasta 2072 on sellaisia jotka ovat lisäyksiä vanhaan verrattuna. Jälkimmäinen havainto voi pitää paikkansa, mutta edellinen ei aivan. Esimerkiksi Tiehallinto on todellakin poistunut, mutta kuvanauhoitus on edelleen Kielosessa, vaikka puuttuukin edellä mainitusta sivusta imuroidusta listasta. Siellä on kyllä kuvanauha, kuvanauhoite, kuvanauhoittaa ja kuvanauhuri, joten Kielitoimisto ei ole täysin menettänyt uskoaan kuvien nauhoittamiseen. Muitakin "valepoistoja" voi olla.
18. Matias-Myyrä24.8.2024 klo 15:44
Mitähän se iso S höpisee 128- ja 256-bittisistä koodeista. Ei taida tuommoisia missään olla. Tarkoittanee 7-bittistä, jolla voi ilmaista koodit 0-127 ja 8-bittistä, jolla saadaan koodit 0-255.
Minä avasin tuon csv-tiedoston Notepad++ -ohjelmalla ja muutin koodaukseksi ANSI. Sen jälkeen Excel luki sen ilman ongelmia ja viivat sekä ääkköset näkyivät ihan oikein.
19. iso S24.8.2024 klo 17:27
Sitähän minä höpisin. Kolmannen vajaaksi jääneen yöunen jälkeen ajatus harhaili bittien määrästä niillä ilmaistavissa olevien koodien määrään.

Sanaston imuroijalle siellä on vielä ainakin yksi törppöansa. Erilaisten sanojen määrä ei olekaan 104743, vaan 104261. Kakkossarakkeen otsikko on Homonymia ja se on enemmistöllä tyhjä, mutta joillakin sanoillahan on merkityksiä enemmän kuin yksi, esimerkiksi sanalla kuusi niitä on kaksi. Tuossa sarakkeessa ne merkitykset on numeroitu. Esimerkiksi sanalla lakka on neljä merkitystä (katsokaa vaikka Kielosesta), joten sanalla on neljä muuten identtistä riviä, mutta sarakkeessa 2 on numero 1-4). Joillakin sanoilla, esimerkiksi aika, on eroja sanaluokassa ja/tai taivutuksessa (kuusen, kuuden).
20. iso S24.8.2024 klo 17:57
Hyvä kun sanoin ainakin yksi. Ristikkosanoja ajatellen siellä on sellaisia epäkelpoja kuin 4H-kerho (numeroita, väliviivoja), rock'n'roll (heittomerkkejä) ja crème brûlée (aksentteja ja välilyöntejä). Au pair -tyttöä voi toki hakea jos sellaista tarvitsee eikä ole rahasta kiinni, mutta minun kielikorvani mukaan "au pair - tyttö" ei ole hakuSANA.
21. spa2.9.2024 klo 13:02
Tämän alan utami kysyy: hyväksytäänkö monikkomuodot?
22. Eki2.9.2024 klo 13:11
Ei hyväksy. Tänään oli jopa niin höveli, ettei hyväksynyt eskimoa.
23. spa2.9.2024 klo 13:18
Kiitos, Eki! Mäkin aioin ehdottaa eskimoa, täytyy miettiä uusiks.
24. Eikka2.9.2024 klo 13:26
Lainaus: 22. Eki 2.9.2024 klo 13:11
Ei hyväksy. Tänään oli jopa niin höveli, ettei hyväksynyt eskimoa.


Tuo sana oli niin houkuttelevasti esillä, että ajattelin hetken, onko järjestelmässä virhe. Ratkaisin louhoksen 6 sanalla, joista 2 oli kuten malliratkaisussa.
25. spa2.9.2024 klo 13:35
Tulipa mieleen, että jäätelönkin nimi muutettiin, kun eskimoa pidettiin loukkaavana. Ratkaisin muuten minäkin (mallisanoilla), yksistä kirjaimista vaan tunki väkisin monikkoa, vaikka oli lopulta ihan selvä.
26. Eki2.9.2024 klo 13:35
Samoin minulla lähinnä se vasemman laidan sana sama.
27. Eikka4.9.2024 klo 15:56
Tänään oli hyvin rakennettu louhos. En tiedä kuinka paljon olisi vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta minulla meni esimerkin mukaisesti.

Tällä kertaa oli helppo päättää mistä aloittaa, kun kaksi f-kirjainta odotti sanoitusta. Riffi ja raffi houkuttelivat, mutta eivät kelvanneet, ihan hyvä niin. Eräs edesmennyt kollega sanoi, että suomen kielessä on kaksi f:n sisältävää sanaa: kaffepannu ja pesufati. Kumpikaan ei ollut tällä kertaa vadilla.

Aamulla olisi voinut jälleen kerran lähettää muutaman toimittajan puheopetukseen. Sen verran oli taas uutisia ”Gatarista”. Missä maassa arvon ankkurit ovat käyneet koulunsa? Ehkä guussa…
28. Jukkis4.9.2024 klo 16:11
Hiukka kyllä kiinnostais tietää, että mitä oikeasti tarkoittaa tämä "Tämänpäiväiseen löytyi yli 6000 ratkaisua, kun huomioidaan sanojen käyttämä ala ruudukossa", jonka laittoi Pete viestissä 9.
29. Pete4.9.2024 klo 23:53
Tuo siis tarkoitti, että sana lasketaan niiden ruutujen mukaan, jotka se varaa.

Jos samoista kirjaimista voidaan luoda eri järjestyksessä eri sanoja tai yhdistää useammalla tavalla niin ne lasketaan samaksi ratkaisuksi. Siis SATA ja TAAS on yksi ratkaisu riippumatta miten kirjaimet yhdistetään kunhan kirjaimet ovat samoisssa ruuduissa.

Toisaalta, jos viereiset sanat voivat vaihtaa keskenään esim. A-kirjaimen, niin ne lasketaan eri ratkaisuksi.

Eikalle tiedoksi, tämän päiväiseen ei näyttänyt olevan vaihtoehtoratkaisuja.
30. Jukkis5.9.2024 klo 10:49
En kyllä tajua tuota. Näköjään edellisiin sanalouhoksiin ei pääse käsiksi, joten en voi katsella, millainen tuo elokuun 22. päivän 6000 ratkaisua antava oli. Ja sekin jää tajuamatta, että jos tuo antoi 6000 ratkaisua, niin miten on mahdollista, että tämänpäiväinen ei anna yhtään ylimääräistä. Vai tarkoittaako "vaihtoehtoratkaisu" jotain muuta kuin se asia, joka löysi 6000 ratkaisua? Jos tarkoittaa, niin montako ratkaisua tekemäsi ohjelma löytää tämänpäiväiselle, siis tälle
SYÄME
ÄSHEN
IVYTS
ALÄKÄ
SLÄÄH
ÄENNE
31. Eki5.9.2024 klo 11:23
Meidän louhijaporukassa kaksi jäsentä sai tänään malliratkaisun, toinen ajassa 3.47 ja toinen 10.16. Minä taas sain ratkaisun, jossa ei ollut yhtään samaa sanaa kuin mallissa, aikaa meni 9.43. Ovat keskimääräistä huonompia tuloksia, alle minuutinkin yksi jäsen usein pääsee ja muutkin tuntumaan.
32. Eikka5.9.2024 klo 11:44
Tänään aikaan 5.23 kokonaan omilla sanoilla. Harmi sikäli, että alle minuutissa olin yhtä kirjainta vaille, mutta se kun voi tarkoittaa, että on paljonkin väärin.
33. Eki5.9.2024 klo 12:09
Sehän on tilanne usein, että jää kirjaimesta kiinni tai kone ei hyväksy jotain sanaa, esim. riffi ja sinervyys viime aikoina. Interjektioita kannattaa yrittää.
34. Jaska5.9.2024 klo 13:31
Olen täysutami sanalouhoksissa. Ymmärrän vain, että sääntöjen mukaan sanoja muodostetaan vierekkäisten ruutujen kirjaimista. Tässä Jukkiksen esittämässä ruuduilla on vierekkäisiä naapureita seuraavasti. Kulmaruuduilla 4x3 = 12, kulmaruutujen väleissä olevilla reunaruuduilla 14x5 = 70, ja keskustaruuduilla 12x8 = 96. Jos yhtä kirjainta saa käyttää useammassa kuin yhdessä sanassa, tuosta 30 kirjaimen rykelmästä varmaan syntyykin kymmeniä eri sanoja. Mutta satoja tai peräti tuhansia 5x6-.ruudukosta - en usko.

Debyytissäni noudatin mahdollista sääntöä, että kutakin kirjainta saa käyttää vain yhden kerran. Muutamassa minuutissa löysin seitsemän sanaa, sitten jouduin umpikujaan kaakossa kirjaimiin HNNE. Ei helppoa. Ehkä uusi yritys lenkin jälkeen.
35. Eikka5.9.2024 klo 13:40
Jaska, sanoisin perussääntönä, ettei vokaaleja kannata tuhlata. Ja kannattaa aloittaa vaikeimmista kirjaimsta ts. niistä, joiden viereen kelpaa rajallinen määrä kirjainvaihtoehtoja.
36. Eki5.9.2024 klo 13:48
Tosiaan, samaa kirjainta ei saa käyttää kahdesti.
37. Pete5.9.2024 klo 20:14
En ole mitenkään järjestelmällisesti noita testanut, mutta kyllähän yli 1000 ratkaisua on poikkeuksellista. Vähiten ratkaisuja tuntuu olevan teema versioissa, joskus vain yksi. Eilisessä tuo tupla F rajasi vaihtoehtoja tehokkaasti, jos ei edes RIFFI kelvannut. Oma sanalistani on kyllä hesaria laajempi, en kyllä ymmärrä miksi esim. RIFFI ei kelpaa.

Tässä on tuo keskustelun alla oleva sanalouhos (22.08.2024) ja lyhyt analyysi siitä .

AKSOO
TAIHU
NOAKL
TKNNA
AAORI
NUOSI

Eri sanoja tuosta löytyy huomattavasti vähemmän kun on ratkaisuja, koska sanat voidaan muodostaa eri kirjaimista. Tuosta löytyi 591 yksittäistä sanaa, kun kaikki erilaiset kirjainjärjestykset lasketaan eri sanoiksi. Kun tutkitaan sanojen varaamia ruutuja, niin eri sanoja on 498. Jos taas lasketaan eri sanat riippumatta missä ne ovat, niin sanoja on 235, joista 48 ei saa sopimaan mihinkään ratkaisuun.

Lyhyet sanat ja lähekkäin olevat samat kirjaimet aiheuttavat suuren lopullisten ratkaisujen määrän. Esim. ratkaisu SANTA, KARI, KIHO, NANO, TANU, ISO, LUO ja OKA voidaan saada 16 eri tavalla.

6 sanan ratkaisuja on 63 kpl (KANTA, HOOSIANNA, KOTA, ALKU, NUORI, ISO),
7 sanan ratkaisuja on 1771 kpl (LANKAKORI, KANTA, NANO, ISO, ISO, TAU, UHO)
8 sanan ratkaisuja on 4018 kpl (LAINKAAN, KATO, ISO, ISO, KAT, NUO, RNA, UHO)
9 sanan ratkaisuja on 258 kpl (HANKA, ANTO, ATK, ISI, ISO, LUO, NUO, OKA, RNA)

Palataan tämän päiväiseen, kun ratkaisuaika on ohi.
38. Jaska5.9.2024 klo 21:13
8 sanaa kahdesti ISO, ISO, toisen pitänee olla ISI
39. Eki5.9.2024 klo 21:20
Hyväksyy muuten saman sanan kahdesti!
40. Eikka5.9.2024 klo 21:23
Lainaus: 37. Pete 5.9.2024 klo 20:14
En ole mitenkään järjestelmällisesti noita testanut, mutta kyllähän yli 1000 ratkaisua on poikkeuksellista. Vähiten ratkaisuja tuntuu olevan teema versioissa, joskus vain yksi. Eilisessä tuo tupla F rajasi vaihtoehtoja tehokkaasti, jos ei edes RIFFI kelvannut. Oma sanalistani on kyllä hesaria laajempi, en kyllä ymmärrä miksi esim. RIFFI ei kelpaa.

Tässä on tuo keskustelun alla oleva sanalouhos (22.08.2024) ja lyhyt analyysi siitä .

AKSOO
TAIHU
NOAKL
TKNNA
AAORI
NUOSI

Eri sanoja tuosta löytyy huomattavasti vähemmän kun on ratkaisuja, koska sanat voidaan muodostaa eri kirjaimista. Tuosta löytyi 591 yksittäistä sanaa, kun kaikki erilaiset kirjainjärjestykset lasketaan eri sanoiksi. Kun tutkitaan sanojen varaamia ruutuja, niin eri sanoja on 498. Jos taas lasketaan eri sanat riippumatta missä ne ovat, niin sanoja on 235, joista 48 ei saa sopimaan mihinkään ratkaisuun.

Lyhyet sanat ja lähekkäin olevat samat kirjaimet aiheuttavat suuren lopullisten ratkaisujen määrän. Esim. ratkaisu SANTA, KARI, KIHO, NANO, TANU, ISO, LUO ja OKA voidaan saada 16 eri tavalla.

6 sanan ratkaisuja on 63 kpl (KANTA, HOOSIANNA, KOTA, ALKU, NUORI, ISO),
7 sanan ratkaisuja on 1771 kpl (LANKAKORI, KANTA, NANO, ISO, ISO, TAU, UHO)
8 sanan ratkaisuja on 4018 kpl (LAINKAAN, KATO, ISO, ISO, KAT, NUO, RNA, UHO)
9 sanan ratkaisuja on 258 kpl (HANKA, ANTO, ATK, ISI, ISO, LUO, NUO, OKA, RNA)

Palataan tämän päiväiseen, kun ratkaisuaika on ohi.


Sanoiksi ei voine lukea seuraavia: tau, kat, rna ja atk.
Lisäksi on hyvä muistaa seuraavat yhdyssanat (kaikissa sijamuodoissa): teemaversio sekä tämänpäiväinen. Ja bonuksena tupla-F sekä Hesari.
41. Eikka5.9.2024 klo 21:25
Lainaus: 39. Eki 5.9.2024 klo 21:20
Hyväksyy muuten saman sanan kahdesti!


Tuon mahdollisuuden voisi mielestäni poistaa. Lisäksi nostaisin pituusvaatimuksen kolmesta neljään kirjaimeen.
42. Eki5.9.2024 klo 21:40
Lainaus: 41. Eikka 5.9.2024 klo 21:25
Lainaus: 39. Eki 5.9.2024 klo 21:20
Hyväksyy muuten saman sanan kahdesti!

Tuon mahdollisuuden voisi mielestäni poistaa. Lisäksi nostaisin pituusvaatimuksen kolmesta neljään kirjaimeen.


Sopisi minulle.
43. Eki6.9.2024 klo 08:50
Tänään (yöllä heti puolenyön jälkeen tietysti!) eräs ryhmän jäsen ratkoi aikaan 1.30, minulla 1.39. Kummallakin oli haettu ratkaisu. Nyt on helppo sanoa, että oli ihan kiva!
44. Eikka6.9.2024 klo 09:52
Lainaus: 43. Eki 6.9.2024 klo 08:50
Tänään (yöllä heti puolenyön jälkeen tietysti!) eräs ryhmän jäsen ratkoi aikaan 1.30, minulla 1.39. Kummallakin oli haettu ratkaisu. Nyt on helppo sanoa, että oli ihan kiva!

Tämä oli myös tyyliltään minun makuuni, mallisanoilla menin, mutta (onneksi vain) aikaa tuhraantui retkiolosuhteissa 5.19.

Eilisen ratkaisuprosentti oli varmaan alle 30?
45. S6.9.2024 klo 12:41
Eilinen ratkaisuprosentti oli illalla 25% kun perheen toinen ratkaisija sai valmiiksi. Unohdin itse harmillisesti tehdä loppuun illan kiireiden keskellä, joten muistaako kukaan, että mitkä olivat eilisen ratkaisusanat? Jäi kiinnostamaan.
46. Eki6.9.2024 klo 12:48
mässäillä
yhteensä
enää
ähky
vasen
47. Eki6.9.2024 klo 12:50
Minulla oli:

käheä
sentään
emä
hys
sävy
alli
säen
48. iso S7.9.2024 klo 09:45
Joku saattaa erehtyä luulemaan, että S on iso S. No kirjaimellisesti onkin ja ilman vieläpä ilman jankuttamista, näkeehän sen silmällä että S ei ole pieni s. Minä en kuitenkaan ole nimimerkin S takana. "Turha" iso nikissäni ei ole pelkästä tyhmyydestä johtuva lisuke, sillä on (minulle) oleellinen merkitys. Mahdollisista väärinkäsityksestä huolimatta toivotan minimalistisen kaimani tervetulleeksi joukkoon kummaan.

Voi olla että tämä S ei olekaan uusi tulokas, vaan horroksesta herännyt. Jukkiksen mainioiden tilastojen mukaan tuolla nimimerkillä on kirjoitettu (yksi tai useampi kirjoittaja) 966 merkkiä viidessätoista viestissä kymmeneen säikeeseen vuosina 2006 - 2014. Ensimmäinen noista tuli 15.10.2006 säikeeseen 3016 (Muistaako/tietääkö kukaan? ja viimeinen 20.06.2014 säikeeseen 8024 (Hyvästi).

Tuossa säikeessä 8024 ovat mukana sekä S että iso S ja kommentoin vastaavasti kun tässäkin: "S, joka ei ole sama kuin iso S".
49. S, joka ei ole sama kuin iso S7.9.2024 klo 10:00
Heippa iso S! Olen uusi tulokas täällä, löysin foorumin kun yritin etsiä Googlesta vanhojen Sanalouhosten ratkaisuja. En siis tiennyt, että tämänkaltainen nimimerkki on jo käytössä, pahoittelen. Jos kirjoittelen vielä jatkossa tänne, niin keksin itselleni uuden nimimerkin. :)
50. Eki14.9.2024 klo 13:29
Tänään on aivan liikaa vaihtoehtoja, meni alle kahdessa minuutissa omilla viritelmillä.

Vastikään oli kyllä sellainen, johon oli varmaan vain yksi vastaus.
51. Eikka14.9.2024 klo 18:59
Lainaus: 50. Eki 14.9.2024 klo 13:29
Tänään on aivan liikaa vaihtoehtoja, meni alle kahdessa minuutissa omilla viritelmillä.

Vastikään oli kyllä sellainen, johon oli varmaan vain yksi vastaus.


Näin on: minulla 4- ja 5-kirjaimisia sanoja, joista vain yksi oli malliratkaisussa. Perustaktiikalla (kulmat ensin) ratkesi mukavasti.
52. iso S15.9.2024 klo 10:49
S, minun takiani ei todellakaan tarvitse nimeä vaihtaa ja entinen S on ilmeisesti poistunut kuvioista, joten aktiivisia päällekkäisyyksiä ei ole. Äärimmäisen korrektiuden kunnioittamiseksi voit toki vaihtaa. Osoitteesta
https://drzf55.angelfire.com/listoja.html
näet suht tuoreen katsauksen jo käytettyihin nimimerkkeihin.
53. Aksu15.9.2024 klo 19:18
Sanalouhosta en tee, mutta missä piilee päivän Miniristikko?
54. Ylläpito15.9.2024 klo 19:45
Kyllä se on julkaistu.
55. Eikka17.9.2024 klo 19:42
Olikohan tämänpäiväinen louhos sellainen, ettei vaihtoehtoisia ratkaisuja juurikaan ollut?
56. Eki17.9.2024 klo 20:02
Hahhahhaa, minulla oli aivan erilainen!
57. Eikka17.9.2024 klo 21:16
Lainaus: 56. Eki 17.9.2024 klo 20:02
Hahhahhaa, minulla oli aivan erilainen!

Hienoa, laitatko huomenna sanoja jakoon.
58. Eki17.9.2024 klo 21:21
Tottahan toki.

Hävettää, etten löytänyt kumpaakaan haettua Ä-sanaa. Tyydyin ainoisiin löytämiini.
59. Eikka17.9.2024 klo 21:41
Lainaus: 58. Eki 17.9.2024 klo 21:21
Tottahan toki.

Hävettää, etten löytänyt kumpaakaan haettua Ä-sanaa. Tyydyin ainoisiin löytämiini.

Itse hirttäydyin omaan ä-sanaani ja yritin löytää ratkaisun muualta, turhaan.
60. Eki18.9.2024 klo 00:55
RÄMÄ OJA VÄKÄ ENIN ARVIO TALVI MITEN
61. Eikka18.9.2024 klo 11:35
Lainaus: 60. Eki 18.9.2024 klo 00:55
RÄMÄ OJA VÄKÄ ENIN ARVIO TALVI MITEN

Aika lailla noilla yritin, mutta usein jäin kirjaimen tai kahden päähän. TALVI ja MITEN eivät kuitenkaan kuulosta tutuilta, joten siksi ei onnistunut, vaan lopulta tulin samaan ratkaisuun kuin esimerkkinä ollut.
62. Eki18.9.2024 klo 11:58
Niinhän se minullakin oli pitkään, että melkein muttei ihan.
63. Eki19.9.2024 klo 12:52
Tänään taitaa olla vain yksi ratkaisu. Oli työläs minulle.
64. Eikka19.9.2024 klo 14:03
Lainaus: 63. Eki 19.9.2024 klo 12:52
Tänään taitaa olla vain yksi ratkaisu. Oli työläs minulle.

Minulla oli täysin eri ratkaisu, 7 sanalla. Aloitin keskiyön jälkeen lentokentän hihnajonossa. Ratkaisu löytyi aamulla vasta, kun luovuin ilmiselvästä, t-alkuisesta sanasta, joka onkin esimerkkiratkaisussa.
65. Eki19.9.2024 klo 14:13
Jännää. Minä en luopunut.
66. Eikka19.9.2024 klo 14:17
Lainaus: 65. Eki 19.9.2024 klo 14:13
Jännää. Minä en luopunut.

Käytin siitä kuitenkin vajaan puolikkaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *