KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 1/2022

9990. Iisakin ristikot 1/2022

Vellu8.1.2022 klo 20:55
Missäs Pike kun ei ole jo täällä hehkuttamassa ristikon helppoutta?
2. Nursei9.1.2022 klo 06:17
Takasivun toinen rivi, ei aukea millään?????
3. Sirpa9.1.2022 klo 13:25
Takasivu oli hankala, ja kuva n:o 7 aiheuttaa hiukan päänvaivaa. Siitä tuntuisi tulevan selkeästi aiheeseen sopiva johtaja, jos yhden kirjaimen vielä vähentää pois. Onko kenelläkään muulla sama ongelma tämän kuvan kanssa, jos tällasta saa kysyä?

Hyvää alkanutta vuotta, Kiitos hyvästä lehdestä!
4. Aleksanteri9.1.2022 klo 14:05
Pohdin juuri samaa asiaa kuin Sirpa, Yksi kirjain tuntuisi olevan liikaa!
5. Nursei9.1.2022 klo 16:33
Viitosessakin on yksi kirjain liikaa. Kovin tuntuu vaikealta, mutta kivaa
6. anna h9.1.2022 klo 17:51
Samaa mieltä Sirpan ja Aleksanterin kanssa, seitsemänteen kuvaan tuntuu änkeävän yksi kirjain liikaa, tai sitten ollaan ihan hakoteillä. Viides kuva on minulle ainakin ihan selvä, ei virhettä. pari kuvaa vielä hakusessa. Alfit ei ylivaikeita tällä kertaa, mutta Janne Salossa muutam kohta menee ainakin tällä hetkellä yli ymmärrykseni, ja niissa piilokirjain tietenkin.
7. isoäiti9.1.2022 klo 19:50
Seiskaa takasivulla minäkin olen aikani käännellyt. Minua on kiusannut se, että yleensä jos kuva on valmiiksi väärinpäin, otetaan poistettava kirjain myös siitä väärinpäin olevasta sanasta. Sillä tavalla ei syntynyt mitään järjellistä, joten päätin hyväksyä pienillä oikaisuilla (myös se tuplakirjain) syntyneen sanan. Tai sitten olemme todella hakoteillä!
8. Leena9.1.2022 klo 20:49
Viitoskuvassa ei mielestäni ole virhettä.
9. Pekku9.1.2022 klo 22:50
Minullakin on takakansi muuten valmis paitsi se seitsemäs kuva. Jos siihen tulee se sana mitä ajattelen niin silloin siinä täytyy olla tuo yllämainittu virhe. En kuitenkaan ole varma koska en tajua miten vihjeen numeroista tulee loppuosa kuvittelemaani ratkaisuun.
10. Tuulia10.1.2022 klo 20:02
En minäkään tajua.
11. Joutilas11.1.2022 klo 12:15
6. anna h, minulle Alfit olivat jälleen haastavat ja erittäin vaikeat. Kovan puurtamisen jälkeen kuitenkin ratkesivat. Alf käyttää vihjeissään sanoja, joiden merkitys tällaiselle metsäläiselle ei ole tuttua kauraa. Vaan eipä se haittaa. Tällä keinoin elähtänyt ummikkokin ohjataan edes pieneltä osin sivistyksen piiriin. Alf ei kikkaile puuttuvilla kirjaimilla, tavujärjestyksillä, tai muilla kommervenkeillä. Siitä minä kovasti pidän.
Salo ja Skyttä olivat myös vaikeat, haasteelliset,mielenkiintoiset ja iloa tuottavat, vaikka ovatkin jo keskenään, saati sitten Alfiin verrattuna aivan erityyliset.
Aivan liian helppoja ristikoita oli monia itsensä visaiseksi luokittelevaan lehteen. Jos joku haluaa "lämmittelyn" vuoksi helppoja ristikoita, niin niitä löytyy kyllä pilvin pimein. Eivätkä nuo helpot sovi edes "lämppäreiksi", sillä niin eri sfääreissä ja tyyleissä näissä koviksissa liikutaan. Kyllä näissä visaisissa ratkoja joutuu joka kerta erikseen virittämään kyseessä olevan laatijan moden päälle. Ugh, olen taas marmattanut tästä asiasta! ;)
12. Pike11.1.2022 klo 15:10
Joutilas, olen samaa marmatuksestasi. Heittäisin pellolle Iisakista Kokkosen, Puputin, Joutsin, Jyräksen, Savolaisen ja Piiraisen. Loput kelvollisia!!!
13. Pike11.1.2022 klo 15:38
...siis samaa mieltä...
14. tiipii11.1.2022 klo 15:47
Kiitos tästäkin palautteesta, en ole herkkähipiäinen. Täytynee vaan vielä harjoitella lisää...
15. pelaaja11.1.2022 klo 16:19
Höppön pöppö, tiipii jatkoon!
Turhan helpoista olen helposti samaa mieltä kuin muutkin marmattajat. Pahojen poikien ristikoista ihmettelen omalta osaltani sitä, että olen tippunut Salon reestä. Taannoin pysyin mukavasti mukana mutta sitten yhtäkkiä kyyti muuttui kuoppaiseksi ja niin putosin. En tosin ole vielä ehtinyt aloittaa tämänkertaista, joten ties vaikka hän ottaisi minut jo takaisin.
16. Joutilas11.1.2022 klo 16:20
12. Pike, minä kyllä palauttaisin Joutsin ja Piiraisen takaisin estradille. Laatijoina he ovat mielestäni aivan huippuja, ainoastaan heidän laatimuksensa tähän "visaiseen" lehteen ovat liian helppoja; liekö kustantajan vaatimus? Kumpikin kyllä hallitsee ja pystyy tason putoamatta vaikeuttamaan laatimuksiaan.
17. Jaska11.1.2022 klo 17:45
Jos ristikkolehdessä on visaisia tehtäviä, lehti on visainen ilman sitaattimerkkejä. Tarkoittaa, että julkaisija voi mainostaa sitä visaiseksi. Sataprosenttisesti täyskolmostasoiset lehdet eivät olisi kannattavia.
18. Joutilas11.1.2022 klo 18:35
Sitaateilla, tai ilman, visainen lehti on visainen ainoastaan niiden visaisten ristikoiden osalta; liian helpot ovat edelleen liian helppoja. Joku roti sentään pitäisi olla, jos mainostaa itseään visaiseksi! Enkä minä mitään kolmostasoista lehteä olekaan haikailemassa, minulle riittäisi aivan hyvin skaala 2½-3. ;)
Ps. PuPe:n kannessa: Ristikkolehti helpoista tosi vaikeisiin. Tuosta Iisakkikin voisi ottaa mallia, jos ei kerran kannata niitä helppoja vaikeuttaa taloudellisista syistä, niin ei ratkoja kokisi tulleensa huijatuksi.
19. iso S11.1.2022 klo 19:36
Jos oikein puhdasoppisen vaateliaiksi ryhdytään, niin lehteä ei saisi mainostaa ristikkolehtenä jos siina on vähänkään muuta kuin ristikoita. Kaikki pulinat, kuten päätoimittajan terveiset, palautusohjeet ja muu ylimääräinen pois, ja tyhjät marginaalit myös! Ristikoita sivun täydeltä olla pitää!

Kesällä ostin pari Iisakkia. En tykännyt. Vaikeusasteen nosto tapahtui kuin herra ja ylhäisyys kenraaliluutnantti T. J. A. Heikkilän tervehdys, niskaa nykäisten. Minua ei häirinnyt se että alkupään tehtävät olivat "liian helppoja", ratkon hyviä helppoja mielikseni, mutta useissa niistä ulkoasu oli jotenkin luotaantyöntävä. Kaikilla laatijoilla ei ole siistiä käsialaa ja/tai piirustustaitoa, jolloin hyvä kuvittaja olisi tie ratkojan sydämeen. Loppupuolella kuvitteellinen tunnusluku hikeä/mielihyvä oli liian hikinen ja muutama ristikko jäi kesken, kun taito tai kärsivällisyys loppui. Tässä vaiheessa elämänkaarta olen ilmeisesti käyttänyt huumorintajuni loppuu, joten en ymmärrä kaikkia nykytyylin kotkotuksia.

Ymmärrän että lehdellä on vankkumaton ihailijakuntansa ja niin on hyvä, sekä ihailijoiden että varsinkin lehden kannalta. Omalta osaltani jouduin toteamaan: ei jatkoon. Jätän soihdun tuoreempien voimien kuljetettavaksi.
20. zzzzz13.1.2022 klo 14:19
Mielestäni saisi joka numerossa olla yksi sellainen ristikko, jota ei saisi kukaan tai korkeintaan 1-3 ratkojaa selvitettyä. Se olisi sitten haasteiden haaste. Pikellekin.
21. iso S13.1.2022 klo 19:04
Everest-dokumentissa eräs itseään arvostettuna pitävä kiipeilijä ihmetteli ja kritisoi monien muiden kiipeilijöiden talttumatonta tahtoa päästä huipulle. Vastaavasti monet ratkojat haluavat saada ristikon ratkotuksi. Minä en osaa pitää kumpaakaan halua outona. Ken leikkiin ryhtyy niin leikin kesken jättäköön, sekö muka olisi parempi tavoite?

Sanasepossa oli aikoinaan ristikko josta kukaan ei palauttanut ratkaisuajan puitteissa oikeaa ratkaisua. Samoin ratkontakisojen kolmannessa välierässä on kerran käynyt niin että säädetyssä ajassa ei tullut yhtään täysin oikeaa ratkaisua. Se ei mielestäni ole tavoiteltava tilanne.

Aloittelevan ratkojan täytyy tyytyä siihen että visaisimmat jäävät kesken. Kokemuksen myötä pääsee pitemmälle. Kokeneelle ratkojalle hyvä ristikko on sellainen, joka vaatii aikaa ja ponnistustusta, mutta ratkeaa lopulta ja tuottaa matkalla ahaa-elämystä. Tietenkin kokeneelle ja pätevällekin ratkojalle voi tulla vastaan sellaisia ristikoita, joissa joku alue vaatii itselle vieraan aihepiirin tuntemusta, mutta jos 100 Suomen parasta ratkojaa kompastuu johonkin ristikkoon niin silloin se on viritetty liian kireäksi. Ristikot on tehtävä ratkottaviksi, ei välttämättä kaikkien. Ugh, olen puhunut, pulinoita en vaadi pois.
22. zzzzz13.1.2022 klo 22:10
Hyvin perusteltu, mutta silti. Olisi tosi hieno juttu, että keskellä lehteä tai muualla olisi supervaikea tehtävä, johon voisi keskittyä koko kuukauden ja jättää muut muille, menisi se sitten läpi tai ei. Hieno tunne ja kokemus ja voi sitä riemua jos onnistuisi.
23. Pekku20.1.2022 klo 23:45
Sain juuri Janne Salon pahiksen valmiiksi ja tällä kertaa olen myös varma että kaikki sanat ovat myös oikein. Ristikossa oli muutamia niin hauskoja vihjeitä että meinasin ihan "kuolla nauruun". Vielä on aloittamatta Simbergin "Aukkopaikat" ja Jyräksen ristikossa puuttuu pari sanaa "Goottikuninkaan" ympäriltä. Jos takasivun seitsemännen kuvan vihjeessä ei ole virhettä niin sitten minun ratkaisusana on ilmeisesti väärä.

Kyllä tuo tiipiin "Tipattomalla" oli sen verran haastava että kyllä se tähän lehteen kuuluu joidenkin mielipiteistä huolimatta.
24. tiipii21.1.2022 klo 01:09
No hyvä että tuli edes yksi puoltoääni! Toki kuulun mielelläni listattuna samaan joukkoon Pekka Joutsin ristikoiden kanssa.

Ihmettelin jo että ei kai sen niin helppo pitänyt olla. Sellainen pikkuhaastava, johon aina pyrin Iisakkiin tehdessäni. Ei mahdoton, mutta vihjepuolella vähän jokaiselle jotakin, josta tulee toivottavasti aina tarpeeksi kinkkinen keitos. Kovinhan täällä on laatijapoika aika yksin norsunluutornissaan, kun miettii vihjeitä ja ristikon vaikeustasoa. Helpon saa kyllä aina helpoksi, mutta vaikean kanssa on vähän niin jä näin. Se on monesti veteen piirretty viiva.

Iisakin vaikeissa mulla olleet tälläiset omat lähtöajatukset.

1. Hyvä sanasto (toki tämä pätee jokaiselle tekemälleni ristikolle)
2. Hyvä rakenne, mielellään jotain isompaa aukiota joukossa.
3. Toivottavasti jotain sanaseppomaisuutta
4. Vihjeiden kiva sekametelisoppa, joka tuo sitten sen vaikeuden/helppouden tehtävälle
5. Mielellään jotain erikoista/harvinaista, jos vaan mukaan keksitään.

6. Ja että ristikoiden lähtökohdat vähän vaihtelisivat, joskus enemmän avaisanoja, joskus enemmän sanaseppomaisuutta tai sitten aikioisuuden kautta. jne jne Pysyy itsekin näin virkeämpänä duuniin.

Eli ehkä olen Iisakissa enempi kultaisen keskitien kulkija/kannattaja. Joskus lipsahtaa vaikeammaksi ja joskus helpomman puolelle. (ja tämähän on hyvin ratkojakohtainen elämys/mielipide)

Edustan myös samaa kuppikuntaa Iso S:n kanssa, että mahdotonta ristikkoa ei ole mielekästä laatia!

Joutilas osui tuolla vähän asian ytimeen. Tosiaan silloin kun ammoin vaikeita ristikkoja minulta pyydettiin Iisakkiin, niin ensimmäinen ja käytännössä ainoa ohje, minkä olen saanut on/oli, etten tekisi liian vaikeita/mahdottomia, ratkaistavaksi tehtävät ovat tehtävä. Tuota ohjetta olen pyrkinyt noudattaa, muita ohjeita en ole sitten toimitukselta saanutkaan! Eli kait ne on olleet siis toimituksen mukaan tarpeeksi vaikeita/helppoja kun vaikeuttamaan tai helpottamaan ei olla sen jälkeen kehoitettu

Kiitos kaikesta palautteesta. Se on yksi tie kehityksen polulla!
25. Sirpa21.1.2022 klo 11:42
Tiipiin Tipattomalla -ristikossa oli kyllä ihan mukavasti tekemistä, ei se helpolla ratkennu. Oikea alakulma tökki jonkun aikaa ennenkuin sain sen täyteen, en tosin vieläkään ole ihan varma että se olisi oikein.
26. tiipii21.1.2022 klo 15:02
Mukavasti tekemistä, se kuullostaa hyvältä määrältä!
27. Pekku22.1.2022 klo 23:36
Nyt on Simberg myös selätetty sekä puuttuvat aukkopaikatkin. Ainoastaan kuvan 7 oikeus jäi vaivaamaan.
Lehti on siis kokonaan valmis, taka-aukeaman "pahiskunkun" tittelissä Salo vs Simberg tuli tällä kertaa tasapeli.

Kiitokset kaikille laatijoille, hieno kokonaisuus. Nyt on sitten pitkä tauko ennen seuraavaa Iisakkia ja Punaista Pelikaania, onneksi on Sanaseppo lehdessä vielä ristikoita jäljellä karanteeni-iltojen iloksi.
28. trabantti26.1.2022 klo 10:40
Lainaus: 27. Pekku 22.1.2022 klo 23:36
Nyt on Simberg myös selätetty sekä puuttuvat aukkopaikatkin. Ainoastaan kuvan 7 oikeus jäi vaivaamaan.
Lehti on siis kokonaan valmis, taka-aukeaman "pahiskunkun" tittelissä Salo vs Simberg tuli tällä kertaa tasapeli.

Kiitokset kaikille laatijoille, hieno kokonaisuus. Nyt on sitten pitkä tauko ennen seuraavaa Iisakkia ja Punaista Pelikaania, onneksi on Sanaseppo lehdessä vielä ristikoita jäljellä karanteeni-iltojen iloksi.


Joo tuo seiska tuntuu äkkipäätä virheelliseltä. Iisakilla ei ole virhepalvelua kuten punaisessa pelikaanissa. Olisi ehkä hyvä olla...mutta toki jos seiskakuvassa ei olekaan mitään virhettä vaan ratkoja onkin väärillä jäljillä...ja onhan toki joskus laatija kommentoinut mikäli selkeä virhe jossakin kohtaa laatimuksessaan olisi....
29. Eltsu11.2.2022 klo 12:42
Mitähän tulee s. 23 Aukkopaikat -ristikkoon keltaisille kohdille. Kiitos jo etukäteen.
30. isoäiti11.2.2022 klo 18:29
Eltsu, minulla on "kovat onkimiehet" ja "kyllin hajurakoa", mutta risteävissä on yksi kysymysmerkki, joten en ole täysin varma ratkaisusta.
31. Rampe11.2.2022 klo 20:05
Samaan päädyin kuin isoäiti. Minulla risteävistä ihmetytti eniten hampurilaisesta tuleva sana, mutta näköjään se pitää
ensin ajatella hamppariksi.
32. Eltsu13.2.2022 klo 12:00
Vielä tarvii apua s. 23 Aukkopaikat
Mitä tulee kohtaan kulta-aika sekä tavataan reunassa
33. isoäiti13.2.2022 klo 14:08
Eltsu, voittokausi ja alarivit
34. Eltsu13.2.2022 klo 14:22
Kiitos Isoäiti!
35. trabantti14.2.2022 klo 10:27
Mikä siihen takasivun seiskaan tuli?
36. isoäiti14.2.2022 klo 15:05
Trabantti, minulla on siinä tyranni, vaikka se ei oikein vastaa vihjeytystä. En vain viitsinyt miettiä enempää.
37. Sirpa14.2.2022 klo 15:31
Isoäiti; TYRANNI minäkin laitoin kun en muuta keksinyt, mutta ei tuo ihan vihjeitä vastannut.
38. Pike14.2.2022 klo 20:26
Tyranni sen on pakko olla, kun se on minullakin! Alku oli Ryti lopusta alkuun ja jatkokuvioita en muista.
39. Matias-Myyrä14.2.2022 klo 22:04
Vihjeiden mukaan minä sain siihen TYR-RAN-NI
Rytistä tulee TYR, Iranin lippu -1 = RAN, 60/90 = enin, keskimmäiset numerot mustia -> NI
Pike selittäköön miten se toinen ärrä saadaan häviämään.
40. isoäiti15.2.2022 klo 00:55
Minun logiikkani tyrannin kanssa oli hieman toinen. Ryti nurinpäin eli ityr ja neljäs pois, eli r pois. Lopun päättelin samoin kuin Matias-Myyrä. Minulla jäi siis ylimääräiseksi alun i. Ityrannia kun ainakaan minä en tunnista, päädyin tyranniin.
41. trabantti16.2.2022 klo 09:40
Minun logiikkani tyrannin kanssa oli hieman toinen. Ryti nurinpäin eli ityr ja neljäs pois, eli r pois. Lopun päättelin samoin kuin Matias-Myyrä. Minulla jäi siis ylimääräiseksi alun i. Ityrannia kun ainakaan minä en tunnista, päädyin tyranniin.

Tyraani olisi myös mahdollinen mutta yhtä huono kuin tyrranni. Jos tyranni hyväksyttävä hauska olisi kuulla perustelut laatijalta.
42. Kity21.2.2022 klo 16:22
Vieläkö joku muistaisi Salon Puolustuskannalla toisen päälauseen?Eka oli panssarivaunukomppania,mutta se toinen ?
43. Rampe21.2.2022 klo 16:48
Kity,
toka oli kranaatinheitinjoukkue. Ei kylläkään mikään lause.
44. Tarja22.2.2022 klo 14:51
Janne Salon ristikon vasen reuna, vihje USA tai U8A. Sain siihen ANSA. Keksikö joku selityksen?

Myös takakannen 8. kuvan alkuosa on keksimättä. Loppuosaan, jossa on työmies, ajattelin ahertaa, josta aherra, mutten ole siitäkään varma. Alkuosan kuvassa ovat ikään kuin pilkku ja tavuviiva.
45. isoäiti22.2.2022 klo 20:48
Tarja, minulla on kysymysmerkki ansan vieressä, joten en ole keksinyt sille selitystä. Takasivun maaherran selityskin on ontuva, mutta ajattelin, että pilkusta on alun p poissa, joten siitä jää ilkku. Ilkkuma on jonkinmoinen sana ja siitä ma. Loppu on kuten sinulla aherra. Parempia selityksiä odottelen minäkin.
46. klaara23.2.2022 klo 07:36
Minä perustelin itselleni kuvan 8 maaherran sillä, että alun pilkku + viiva olisivat loppupuoli merkinnästä 'viiva + pilkku + pilkku + viiva', jota on käytetty merkitsemään 'sama kuin yllä' eli SAMA.

USA -> ANSA minullakin kysymysmerkillä, en sitä alku-A:ta edes suostunut laittamaan.
47. Tarja23.2.2022 klo 08:22
Hienoa, klaara! Noin se MA siihen varmasti tulee.
48. iso S23.2.2022 klo 11:12
Jos tämä olisi kotoisin erään tunnetun laatijan kynästä, luonnollinen ajatus olisi että jossakin Borneon viidakossa asuu kansa jonka nimi on kusa. Näin ei nähtävästi ole. Sen sijaan Kusa on kaupunki Venäjällä ja kylä Latviassa. Näitä on vaikea yhdistää sekä vihjeeseen että ratkaisuun.

Outo yhteensattuma kuitenkin paljastui: suomisanakirjan mukaan Kusa on slanginimi Kansan Uutisille. Siinä olisi yhteys kansaan ja alkukirjaimen pudotukseen, mutta ei oikein kelpaa selitykseksi tämäkään. Uskon että Salo on kiero, mutta suoraselkäisemmällä tavalla!
49. Joutilas23.2.2022 klo 11:27
Minä annoin itseni selittää tuon ANSA ratkaisun itselleni seuraavasti: USA luetaan takaperin tavuttaen A-SU ja siitä seuraa SA-NA. Liekö tuossa kunnon logiikkaa???
50. Rampe23.2.2022 klo 12:41
Joutilas, sana takaperin olisi kuitenkin anas eikä ansa.
Mutta en tajua vihjettä minäkään joten toivoisin vielä muiltakin arvauksia tai parempaa tietoa.
Joudun myös tunnustamaan, että en käsitä miten ANSA:n yläpuolelle tuleva SUOLATON voi antaa liemun.
Minulla on olevinaan muistikuva, että olisin vihjeen älynnyt, mutta nyt epäilen sitä kun ei millään sytytä!
51. Sirpa23.2.2022 klo 12:57
ANSA-USA = MANSA MUSA oli Malin kuningas.
52. isoäiti23.2.2022 klo 13:27
Sirpa, kiitos Mansa Musasta!
53. Kamu23.2.2022 klo 13:31
Nainen myös 1324567 ja E=mc3 aivan hakusessaan.Saisko apuja ? Salon ristikko.
54. Tarja23.2.2022 klo 13:52
Olipas vaikea tuo Mansa Musa.
Antaa riemun = suo raton
Nainen = Kristen
Kaavassa on virhe.
55. Rampe23.2.2022 klo 13:55
Kamu, nainen on minulla KRISTEN ja koska E=mc2, on E=mc3 VIRHE.
56. Rampe23.2.2022 klo 13:58
Tarja, kiitos!
Oikeastaan aika selvä kun selitetään, mutta Malin kuningasta on turha harmitella kun en ole koskaan kuullutkaan.
57. Joutilas23.2.2022 klo 16:13
50. Rampe, teoriani on tällaiselle osaamattomalle homekorvalle pirun hankala selittää, mutta yritänpä vielä kerran:
USA aletaan lukea tavuttaen siten, että lopun A on ensimmäinen tavu ja se luetaan oikeaan suuntaan, minkä jälkeen suunta vaihtuu ja seuraava tavu onkin SU, eli sanaksi muodostuu ASU. Seuraavaksi ratkaisusanan AN-SA jälkimmäinen tavu SA myöskin luetaan oikeaan suuntaan ja ensimmäinen tavu AN nurinperin, eli NA. Näin saamme tuon sanan SA-NA, minkä SA-tavu vastaa A-SU:n A-tavua ja NA-tavu SU-tavua, minkä jälkeen tavut pyöräytetään logiikan mukaisesti ja sijoitetaan paikoilleen, eli AN vastaa US ja SA vastaa A. Taidatkos sen selkeämmin sanoa? ;)
Ai, mistä ja miksi minä tuon SA-NA:n tähän repäisin? No, koska A-SU on SA-NA.
Ehkä tätä ei kukaan ymmärrä ja ehkä tämä logiikkani ei edes pelitä, mutta yritinpä kuitenkin ja tunnetustihan yrittänyttä ei laiteta, joten armoa anelen! ;)
58. Rampe23.2.2022 klo 18:04
Joutilas,
toimiihan se noinkin, mutta olisi suorastaan riemastuttavaa nähdä tuo teoria esimerkiksi Ristikon anatomiassa.
Onneksi vihjeelle löytyi yksinkertaisempikin selitys.
59. iso S24.2.2022 klo 11:22
Joutilaan meriselitys toimii, vaikka vihjeessä ei ole moiseen kiemurointiin minkäänlaista vinkkiä. Joidenkin laatijoiden ajatusmaailma tuntuu kehittyvän tuohon suuntaan. Valitettavasti. Aina täytyy keksiä jotakin uutta ja ihmeellistä entistä visaisempia vaativien tyydyttämiseksi ja kohtuuden ystävien tyydyttämättomiseksi, jos tuo nyt on mikään sana. Ehkä tulevissa ristikoissa on...

Hämärän muistikuvan mukaan joskus on ratkojaa jymäytetty niin että vihjeenä on käytetty palindromia, joka ilman näkyvää syytä pitääkin lukea takaperin, jolloin ratkaisusanakin pitää kirjoittaa nirepakat. Esimerkiksi vihje voisi olla ALLA. Artistin alla on LAVA, joten takaperoistaen saadaan vekselitakaukselle AVAL uusi uljas vihje. Tuollaiseen kun vielä lisäisi kirjainpudotuksen, tavujärjestyksen vaihdon, ärrävikaisuuden ja ylimääräisen askeleen (muodostuvan sanan yllättävä assosiaatio) niin johan syntyisi sellainen soppa että useimmat vaikeuden vaatijatkin hiljenisivät. Tai sitten eivät. Voisivat innostua että nyt on oikeansuuntaisen kehityksen orastavaa alkua.

Onneksi totuus oli tällä kertaa yksinkertaisempi. Musaa olen joskus kuunnellut ja Musastakin ehkä kuullut, mutta eipä ainakaan ollut muistissa enkä tullut testanneeksi muita kirjainpudotuksen mahdollisuuksi kuin koon.

C voisi toimia? No ei, mutta melkein: Kristoffer kuninkaan maanlaki: "käykän riuinoman sakott wlos haaua sackoin CANSA; CUSA ei liuskausta tule se seisokan"

Yksi virheellinen lähde väittää että Malin kuningas olikin Hansa Husa. Toinen tieto väittää että Hansa Husa on "GolfSpa Hotel, San Juan Playa, Alicante."

Mansa Musan mainitaan olleen kaikkien aikojen rikkain ihminen ja tämä tieto kilautti päässä pientä kelloa. Tuntuu kuin olisin tuon tiedon joskus jossain nähnyt.

Joku mainostaa maailman rikkain mies -paitaa. Siinä nimi on muodossa Nansa Nusa, mutta kuvahaku löytää vain Musan nimellä.

Mystiseksi jäänyt linkki: "Vansa vusa. the built cliff dwellings and it was made from adobe , sun dried brick." Tämä oli joku Social studies Flashcards | Quizlet jonka sisältö on muuttunut, mutta Googlen robotti muistelee vanhaa.

Tämä pieni sormiharjoitus osoitti, että systemaattinen haku voi paljastaa oikean kirjainpudotuksen, mutta myös vääriä. Joskus voi käydä niinkin että löytyy jokin hämäräperäinen istuva versio jota laatija ei tarkoittanut. Lopuksi Google antoi minulle ystävällisen neuvon:

Haullesi ei näemmä löytänyt monia hyviä tuloksia
Vinkki: Kokeile käyttää sanoja, jotka voisivat esiintyä hakemallasi sivulla. Esimerkiksi "kakkureseptit" eikä "miten kakku leivotaan"
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *