KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 27.-28.11.2021

9936. IS Viikonloppu 27.-28.11.2021

Ylläpito27.11.2021 klo 10:34
Teemu Pallosen ja Heikki Lavoniuksen 2½ vuorossa.
2. Kuju27.11.2021 klo 19:33
Helpohkosti lähti liikkeelle. Jätin kuitenkin muista syistä kesken ja jatkan huomenna. Luulen tämän kanssa pärjääväni. Edellisen viikon kovis valmisui vasta tänä aamuna lounaisnurkan ja itäkaakon pakerruksen jälkeen.
3. Jaska27.11.2021 klo 23:41
Minäkin jätin kesken, kun piti katsoa jahtaajien tappio junioritietäjälle. Sen jälkeen jatkoin ratkaisusanojen jahtaamista. Sainkin kaikki kiinni ennen 2½-ylärajan täyttymistä. Katson siis voittaneeni Pallosen.

Yksi pitkä sana piti tsekata. Siinä sitten muistinkin, että minähän hiljakkoin luin siitä jutun. Sen ristikkodebyytti tuli siis varsin pikaisesti. Sanasto muutenkin tasaisen hyvä, kärkitriviaaleja vain yksi. Knoppisoppa jäi laihanlaiseksi, mutta riittää kakspuoloseen. Mausteena on kylläkin yksi kolmoseenkin kelpaava. Joitakin lakonisia vihjeitä piti pitempään funtsia, niissä pari yllättävää plussan arvoista ahaata.

Kun toteutuskin on tutusti selväpiirtoinen, piirretään arvosanaksi selväpiirteinen l. Se ei siis missään tapauksessa ole iso i, huh.
4. Elva28.11.2021 klo 00:53
Tämä oli tuttua Pallosen/Lavoniuksen laatua. Vihjeet olivat jälleen ensiluokkaiset ja lukuisat kerrat menin lankaan ennen kuin älysin ansan. Olin vaikeuksissa keskellä alhaalla ja koilliskulmassa, mutta kovan pähkäilyn jälkeen nekin täyttyivät. Mitään kysyttävääkään ei jäänyt. Taas kerran, kaunis kiitos!
5. Joutilas28.11.2021 klo 12:53
On tuo vaikeusaste vaan todella mielenkiintoinen "elementti". Yleensä olen Pallosen 2½:aat selvittänyt suht kepoisasti ja jopa kolmosetkin ilman suurta tuskaa . Tämä ristikko taas oli minulle luokkaa 3+, jos sekään riittää. Oli paljon minun sivistykseeni kuulumatonta tavaraa ja ajatuksenkin lienee Rukan pakkaset jähmettänyt, vaikka vain kotona kisoja seurailen. Lopulta ristikko täyttyi, vaikkakin koko ajan takuten. Kiitokset!
6. Kuju28.11.2021 klo 13:47
Keskiosassa on vielä ongelmaa. Ratkaisusana on kuitenkin koossa.
7. Kuju28.11.2021 klo 15:00
Jaskan tarkoittamaan pitkän sanankin nyt hoksasin. Enää pitäisi joitakin ruutuja keksiä/ vaihtaa siitä hiukan vasemmalle päin ja yksi saman sanan loppupään risteäväkin pitäisi korjata ...
8. Jiikoo28.11.2021 klo 15:02
Kuju, olin jo kirjoittamassa tänne samat sanat, 9-kirjaimisen ratkaisusanan kirjain 4 oli ratkennut viimeisenä. Siitä lounaaseen päin oli aukkoa vielä melkoisesti. Ennen lähetä-painikkeen klikkaamista juolahti yksi mahdollisuus mieleeni, ja tukos aukesi. Täyttä tuli.

Kyllä nämä 2½-palloset minulle kolmosista käyvät. Iltiksen ostopäivänä eilen en saanut paperille montakaan sanaa, muun ohjelman painaessa päälle oli jätettävä homma pääosin tälle päivälle. Lehti oli ensin saatava pois vaimokullan hyppysistä – työnjakomme mukaisesti hän pikaratkoo pehmikset ja minä hikoilen pitkään ratkoessani kovikset tai ainakin yrittäessäni sitä. Viime vkl-kovis (Keränen/Kärkkäinen, 3–) on vielä vaiheessa.
9. Hidas Käsi29.11.2021 klo 00:09
Valmista tuli. Kahta ratkaisusanaa jäin ihmettelemään: jälkeläisin ja voi sisällään kohde. Ehkä ymmärrän kunhan lähetysaika on ummessa ja joku viisaampi valaisee.
10. Pike29.11.2021 klo 07:46
Minusta noissa ei ole mitään ihmettelemistä. "Voi sisällään kohde" oli aivan nerokkaasti keksitty vihje.
11. Kuju29.11.2021 klo 08:59
Tuo "voi sisällään kohde" on siinä mielessä erikoinen vihje, että se on oikeastaan helpotettu vihje verrattuna pelkistetympään versioon, mutta tuo helpottaminen on sangen hämäävää ja aikaansaa ylimääräistä pähkäilyä. (Toivottavasti en paljastanut liikaa.)
12. Pike29.11.2021 klo 10:27
Totta turiset Kuju. Kolmosen ristikossa vihje olisi ilmaistu toisin eli vaikeammin.
13. Jiikoo29.11.2021 klo 13:47
Pakkasi huvittamaan, kun vihjeestä ”voi sisällään kohde” pukkasi ratkaisusanaksi naapurini ja hyvän kaverini nimen (kutsumasellaisen). Tokihan tuon vihjeen logiikkakin sitten avautui, piankin. Ei lainkaan hassumpi vihje!

:•)
14. Hidas Käsi29.11.2021 klo 23:06
Aissaateri! Nyt mä tajusin ton voi sisällään kohde -vihjeen ja ratkaisusanan. Näin se alitajunta toimii. Hitaasti mutta kumminkin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *