KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3182

9853. HS 3182

Jiikoo1.10.2021 klo 08:55
Vaikutti helpohkolta: tunnissa peittoa noin 90 % ilman apuja, täyteen saaminen vaati toisen ja totta kai lunttaustakin. Korjatakin piti lunttausten myötä.

Mieliviskimerkkinikin löysin ristikosta, mutta saamani ratkaisusana ei sitten yllättäen viitannutkaan tisleisiin vaan miedompiin juomiin. No, vaativathan ne tisleetkin valmistuksen alkuvaiheessa käymisreaktion...

”Tätä viskiä joko rakastetaan tai vihataan; rakas se on maistajalle, joka voi kuvitella nuolevansa vastatervattua purjevenettä.” (ote eräästä opaskirjasta v:lta 1996)

Kun kerran aikoja sitten pyysin Viking Cinderellan Admiral Hornblower -baarissa ”venetervaa”, nappasi kokenut baarimikko hyllystä oitis pullon tavaraa, jonka etiketissä vihjesana. ”Tätähän tarkoitit?”
2. lapatossu1.10.2021 klo 10:28
Melko helppo mutta ei kuitenkaan ihan helpoimpia. Jonkin verran tarkistelua vaati... Kartan L8 tiplu tuntuisi olevan hiukan sivussa ratkaisuksi saamastani sanasta, mutta olen kyllä varsin varma pystysuorista ratkaisuistani.
3. Uusi1.10.2021 klo 11:14
Ei tämä ihan helppoa ollut. Muutaman oikeaksi ajatellun kohdan joutui korjaamaan. Nyt puuttuu vielä AHVENANMAAta, harmaat on mielestäni oikein, mutta jotenkin vaan ei keksi. Tauon paikka.
4. Jiikoo1.10.2021 klo 14:03
Uusi, olen antanut hakukoneen kertoa itselleni, että ratkaisusanaksi saamani Ahvenanmaan paikka saattaisi olla Brändön kunnassa sijaitseva saariryhmä, joka tunnetaan kai paremminkin nimellä Blåskär (tai ilman skandiääkkösiä Blaskar). Pääsaarelta katsoen kaukana idässä, Houtskarin (Houtskär) suunnalla. Mene tiedä, en mene takuuseen. Nämä Auliksen maantieteelliset kohteet eivät ole aina koolla eivätkä tunnettuudella pilattuja.
5. kaplas1.10.2021 klo 15:00
Ei ihan helposti mee. Muutama jumipaikka vielä..
6. Rampe1.10.2021 klo 15:09
Minun ahvenanmaalaispaikkani tuntuu löytyvän Korppoosta, joka ei sentään Ahvenanmaan saaristoon kuulu.
L8 karttakuvan ratkaisusanaan viittaava paikka löytyy kyllä Norjasta, mutta aivan eri suunnalta.
Ehkä näillä paikoilla on pienemmät kaimat Auliksen osoittamilla seuduilla.
Eipä tuo V11 Intian karttaan piirretty täpläkään mikään metropoli ole.
Tuskin Intiassakaan moni on siitä kuullut.
7. vaari1.10.2021 klo 15:16
Jiikoo. Hyvin olet vainulla!:)
8. Uusi1.10.2021 klo 15:36
Ahvenanmaata selvisi. Kiitos vihjeistä.
9. Elva1.10.2021 klo 16:08
Aivan mainio ristikko, ei liian helppo. Harmaat tosin eivät olleet totutun hankalat. Muuten valmis, mutten löydä aurinkolaseja. Kaikkien risteävien pitäisi olla oikein.
10. Jiikoo1.10.2021 klo 16:27
Elva, mollikkakakkuloiden synonyymi näkyy ilmestyneen Ratkojiin tänään. Tämä sai minulla kaksi sanaa vaihtumaan. Sinänsä nevö hööd -osastoa enkä löytänyt esim. Urbaanista Sanakirjasta.
11. kaplas1.10.2021 klo 16:36
Entäs oik alareunan kasvihomma? Onko tuttu juttu?
12. Elva1.10.2021 klo 16:39
kaplas, ei ollut tuttu, mutta kokeiltuani kaikki mahdolliset kirjaimet, niin nyt on tuttu.
13. kaplas1.10.2021 klo 16:49
Normaalia pitempään väkersin. Ratkojiakin hyödynsin..
14. lapatossu1.10.2021 klo 17:07
Lainaus: 10. Jiikoo 1.10.2021 klo 16:27
Elva, mollikkakakkuloiden synonyymi näkyy ilmestyneen Ratkojiin tänään. Tämä sai minulla kaksi sanaa vaihtumaan. Sinänsä nevö hööd -osastoa enkä löytänyt esim. Urbaanista Sanakirjasta.

Luulen, että on tuotemerkki. Haku aurinkolasit toimitti kuvia ja mainoksia.
15. lapatossu1.10.2021 klo 17:08
Kas, kulmasulkeiden käyttö poisti kkoko sanan... haku oli siis .."ratkaisusana" aurinkolasit ....
16. Jiikoo1.10.2021 klo 17:17
Google-haku hakusanalla ”sunglasses Xxxxx” näyttää tuottavan osumia, ja näkyypä noita koituvan myös haulla ”aurinkolasit Xxxxx”. Vaikuttaa siis tuotemerkiltä.
17. Elva1.10.2021 klo 17:25
Jiikoo, minulla on erinomainen sana kukkakuvalle ja se muuttuu aivan hölmöksi jos laitan tilalle googlen aurinkolasit.
18. isoäiti1.10.2021 klo 17:37
Elva, googlatuilla aurinkolaseilla sain syntymään ihan hyvän nimen kukalle.
19. Jiikoo1.10.2021 klo 18:13
Elva, minun saamani kukka tunnetaan vanhastaan myös hyötykasvina, jota on käytetty lääkkeenä, syöty ja käytetty nautintoaineiden korvikkeissakin. Sopii näköjään yhteen aurinkolasienkin kanssa.
20. Elva1.10.2021 klo 18:27
Kiitos isoäiti & Jiikoo. Minulla on ilmeisesti sama kasvi kuin Jiikoolla ja ehkä myös isoäidillä. Lisäksi kukan kuva on aivan identtinen ristikon kuvan kanssa. Olen nähtävästi löytänyt Googlesta eri lasit. En nimittäin etsinyt niitä Ratkojista.
21. Elva1.10.2021 klo 18:55
Nyt löysin googlaamalla aurinkolasimerkin joka minulla on ollut alusta alkaen. En ymmärrä. Ehkä niitä on googlattu sen verran useasti, että ne putkahtivat eturivin nähtävyydeksi :)
22. tuse1.10.2021 klo 20:00
Lehti ei tullut, vaikka luvattiin puhelimessa 17.30 mennessä. Onneksi mieheni kävi ostamassa sen R-kioskista, joten perjantai.ilta on pelastettu.
23. Pekkatyttö1.10.2021 klo 21:31
Laatija limboaa ammatikseen mieälenkiintoista kustantajalta joka ostaa tallaista liirumlaarumia
24. Artsi2.10.2021 klo 01:36
Aloitin ristikon poikkeuksellisesti vasta illansuussa ja jatkoin saunan ja brittijännärin jälkeen. Yhdyn moniin muihin, että päävihjekuvasta tuli helposti toimivat ratkaisut, mutta yläosassa oli joitain kohtia jotka teetätti töitä.
25. Artsi2.10.2021 klo 09:12
24. Artsi. Mielestäni Aulis Lehto oli laatinut ovelan vihjeen H4 laitos. Kyseisen vihjeen ratkaisu muodostui ikään kuin itsestään yhtä piilokirjainta lukuunottamatta. Kyseistä ratkaisua sai vähän pureskella, mutta ratkaisu oli oikeastaan luonteva, kun sijoittaa sen mielessään vaikkapa 60-luvulle ( viittaan opettajiin ja pappeihin). Pidin jälleen kerran päävihjekuvasta ja muodostuneista ratkaisuista. Totta kai sivun kokoiseen ristikkoon mahtuu myös moneen kertaan ylösalaisin olleita vihjeitä, vaakunan kuvia ja samoja näyttelijöiden pääkuvia kuin aikaisemminkin, mutta kaiken kaikkiaan taas kerran aika hurahti eilen illalla nopeasti ristikon parissa.
26. Leenanneli2.10.2021 klo 09:47
En tunnista naista T11. Luulin aluksi, että kuvassa on Anki ja laitoinkin sen, mutta eihän kirjaimet sopineet ja joku virhe siinä on, sillä saamallani nimellä ei kyllä löydy kuvan naista.
27. Rampe2.10.2021 klo 10:03
Eiköhän se Anki ole.
60-luvun musiikista on kysymys. Vastaussana ei ole henkilönimi.
28. Jiikoo2.10.2021 klo 10:06
Leenanneli, minä uskon kuvan naisen olevan juuri Anki Lindqvist. En kuitenkaan saanut tuohon hänen nimeään vaan jotain muuta.
29. Jiikoo2.10.2021 klo 10:09
Niinpäs vain Rampe postasi kun minä vasta rustasin!
:•)
30. Jiikoo2.10.2021 klo 10:13
Kokeilin nyt varmistukseksi Google-kuvahakua artistin nimellä (kutsumanimi + sukunimi). Avautuvista kuvista viides ja kuudes olivat identtisiä vihjekuvan kanssa.
31. Leenanneli2.10.2021 klo 10:39
Hei, kiitos, näinhän se onkin. Menin jotenkin lankaan ja aloin etsiä ulkolaista artistia.
32. Sitrus2.10.2021 klo 13:09
Mahtaako rivillä 11 oleva räjähdys-sana olla kirjakieltä? En löytänyt sanaa nykysuomen sanakirjasta.
33. Owlie3.10.2021 klo 12:51
32. Sitrus
Taitaa olla laatijan lukihäiriö? Tarkistin omat lähteeni. Nykänen ei tunne. Eikä Kielonen, eikä Urbaani sanakirja. Pesoselta löytyi lähin vihjeeseen sopiva. Yhdellä ässällä!
34. lapatossu3.10.2021 klo 13:38
Tai sitten tämän ristikon Oulun murteen esittely. (Google löytää sanan)
35. Junamies3.10.2021 klo 16:49
Se oli Oulussa aikoinaan Typen tehtaalla iso possaus. Aulis pohjoisen miehenä tuntee varmaan tapauksen.
36. Eikka3.10.2021 klo 17:11
Ratkaisusanojen ei kai pitäisi olla murteellisia, mutta tässä ollaan kai yhä suvaitsevampia. Murteellisten ilmausten lisäksi esiintyy aika paljon slangia tai ns. puhekieltä. Esim. ”iisi” esiintyy aika usein Lehdon ristikoissa, myös ratkaisusanana

Yokon, Valtosen ja Edgar Allanin keksimät onomatopoeettiset sanat ovat sikäli hankalia, että periaatteessahan niitä voi luoda rajattomasti. Tällä viikolla oli naksahduksen ääni ja ko. ”pamaus”. Eivät ehkä parhaita ratkaisusanoja, koska oikeinkirjoitusta on joskus mahdoton varmistaa.
37. iso S4.10.2021 klo 12:54
Iisi esiintyy yhden jos toisenkin laatijan ristikoissa eikä siinä ole nokan koputtamista. Suht yleinen laatijan ohje on että sana on ristikkokelpoinen jos sillä on Kielitoimiston siunaus, eli se on Kielitoimiston sanakirjassa ("Kielosessa") hakusanana. Iisi on.

Toisaalta tuohon ohjeeseen ei laatijan kannata sokeasti uskoa. Kielosessa on myös hylättäviä sanoja hakusanana. Niiden osalta ei riitä sanan löytyminen, pitää lukea myös selitys. Esimerkiksi

Naivi
pitää olla: naiivi.

Minä olenkin naiivi, koska virallisen tahon määräyksenluontoisesta suosituksesta sellainen pitää olla.
38. Eikka4.10.2021 klo 13:30
Kyllä iisi-sanasta voi ja pitääkin koputtaa nokkaa, koska tuollaisten sanojen käyttäminen on kieltä köyhdyttävää anglistista idiotismia.

Kielonenhan sisältää paljon muitakin arkikielisiksi määriteltyjä sanoja. Mielellään niiden näkisi pysyvän kansan syvien rivien puhekielessä, eikä rappeuttamassa ristikoiden kielellistä tasoa.
39. Arialisa6.10.2021 klo 19:19
Mikähän vempele on kohdassa P6 ja sen perusteella selviäisi Lapin pohjoiskolkan paikan nimikin minulle? Kiitos, jos autatte minua!
40. kaplas6.10.2021 klo 20:45
Arialiisa, nostolaite. Vuoteen 1971 asti nosti myös liikenneturvallisuutta!
41. Ink6.10.2021 klo 21:11
Ratkesi muuten, mutta mitä ihmettä ovat lakanat, u12? Myös Intian paikasta puuttuu kirjain.
Harmaissa on järkevä sana ja pystysanat tuntuisivat olevan oikein.
42. Eikka6.10.2021 klo 21:24
Ja voihan ’tuollaisia’ (tai ainakin tuon nimisiä…) ostaa vaikkapa Lapista. Kauppatorillakin niitä myydään matkamuistoiksi. No joo, vakavammin ottaen: kuvan vempele lienee keksitty tuhansia vuosia sitten. Alakoululaisillekin tuon toiminta opetetaan.
43. Eikka6.10.2021 klo 21:25
Tarkoitin siis Arialisan (39.) kysymystä.
44. kaplas6.10.2021 klo 21:27
Ink, Ingvar Kamprad ..
45. kaplas7.10.2021 klo 08:28
Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd
46. momentti7.10.2021 klo 08:57
P6, Laite on arkipäiväinen kaksivartisen vivun sovellus. Voimavektorin suuntaa voidaan muuttaa mutta ei suuruutta.
47. Jiikoo7.10.2021 klo 09:03
Lainaus: 45. kaplas 7.10.2021 klo 08:28
”Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd”

Kirjoittavat tuon paikannimen nykyisin muodossa ”Älmtaryd”. Sijaitsee Ljungbyn kunnassa Smoolannissa. Kansainväliseen nimilyhennekäyttöön tuo vanha E on luonnollisesti passelimpi kuin Ä.

Ingvar itse muutti tuonpuoleisiin jo yli 3 vuotta sitten, mutta olihan tuota ikääkin jo melkoisesti.
48. Ink7.10.2021 klo 12:27
Kiitos vihjeestä kaplas, nyt kuitenkin menee vielä mietintämyssyyn. Kyseisestä lafkasta löytyy kyllä tuote jonka nimi pituudeltaan sopisi vihjesanaksi, mutta se ei sovi pystysuoriin. Voi myös olla että harmaissa on jokin virhe vaikka ne tuntuvat loogisilta ja oikeilta. En löydä myöskään Intian paikkaa siltä kohdalta mihin ristikon kartta viittaa. Onko kyseessä eräs kanava? Ovatko nuo etunimet raamatullisia?
49. Jiikoo7.10.2021 klo 13:02
Ink, minulla Intian paikka on taajaväkinen yhdyskunta (kylä tms.) lähellä kaupunkia nimeltä Bhuj. Pakistanin raja ei ole kaukanakaan. Etunimet voivat olla vanhatestamentillisia tai vaikkapa kaikkien lastenkin tunteman, varsin simppelin melodiarenkutuksen ukkoja.
50. Jiikoo7.10.2021 klo 13:13
Noista lakanoista tulevan ratkaisusanan voisi vaikka kyseenalaistaakin. Kyseessä on nähdäkseni suomen kielen kannalta vierasnimi, jota ei nähdäkseni pitäisi taivuttaa suomenkielisten sanojen taivutuskaavojen mukaisesti vaan liittää taivutuspääte aivan perusmuotoiseen sanaan. Ratkaisusanasta tulisi tämän mukaan 7- eikä 6-kirjaiminen.

Sääntöä toki rikotaan surutta. Vaikkapa Volkswagenin mallinimen Jetta pitäisi olla monikossa Jettat, ei Jetat, eikä pitäisi sanoa ajavansa Jetalla vaan Jettalla – käytäntö vaihtelee puhujasta ja kirjoittajasta toiseen.
51. Ink7.10.2021 klo 13:17
Kiitos vihjeistä Jiikoo ja kaplas, nyt ratkesi : )
52. Funny7.10.2021 klo 13:32
Hassu juttu, tuo Jiikoon (50.) mainitsema Jetat oli aikoinaan ratkaisusanana Ristikko-SM:n alkuerässä. Minua muoto vähän ihmetytti, mutta muille näytti menevän täydestä, löytyi Ristikkorengistäkin. Mutta muuten en ole huomannut, että tuota vieraiden nimien taivutussääntöä niin "surutta" rikottaisiin.
53. Eikka7.10.2021 klo 13:45
Lainaus: 50. Jiikoo 7.10.2021 klo 13:13
Noista lakanoista tulevan ratkaisusanan voisi vaikka kyseenalaistaakin. Kyseessä on nähdäkseni suomen kielen kannalta vierasnimi, jota ei nähdäkseni pitäisi taivuttaa suomenkielisten sanojen taivutuskaavojen mukaisesti vaan liittää taivutuspääte aivan perusmuotoiseen sanaan. Ratkaisusanasta tulisi tämän mukaan 7- eikä 6-kirjaiminen.Sääntöä toki rikotaan surutta. Vaikkapa Volkswagenin mallinimen Jetta pitäisi olla monikossa Jettat, ei Jetat, eikä pitäisi sanoa ajavansa Jetalla vaan Jettalla – käytäntö vaihtelee puhujasta ja kirjoittajasta toiseen.

Onneksi tuota sääntöä eivät pääse urheiluselostajat päivittämään. Esim. Toni Nieminen ei osaa(?) sanoa ainuttakaan perusmuodossa olevaa vieraskielistä nimeä lisäämättä i:tä perään. Formuloista löytyy myös samaa tautia, jonka oireita ovat esim. [suumahheri ja verstappeni]. Hyvä ettet ottanut esimerkkiisi Honda Jazzin alkuperäistä mallinimeä, siis toisen t:n katoamiseen geminaatasta.
54. Jiikoo7.10.2021 klo 14:27
Lainaus: 52. Funny 7.10.2021 klo 13:32
”Mutta muuten en ole huomannut, että tuota vieraiden nimien taivutussääntöä niin "surutta" rikottaisiin.”

Googlasin hakusanalla ”jetan”. Huomaan lehdistöstä mm. Apu-lehden ja Tekniikan Maailman käyttäneen taivutusmuotoa ”Jetan”, ainakin joskus. Löysin myös Autowiki-artikkelin, jossa käytetään vaihtelevasti molempia muotoja ”Jetan” ja ”Jettan”.

Ehkäpä sääntöjä ei niin surutta rikota, mutta hieman surullista on, että niitä rikotaan – ristikoissakin!
55. Funny7.10.2021 klo 15:03
Jetta kuulostaa suomalaisperäiseltä sanalta. Säännön rikkominen tapahtuu huomaamatta eikä aiheuta vaaraa kenellekään, joten ei kannata surra.
56. Jiikoo7.10.2021 klo 15:22
Niin, onhan maassamme VRK:n tilaston mukaan toistasataa henkilöä, jolla on etunimenä Jetta (joukossa vähäinen määrä miehiäkin). Jotenkin olen muistelevinani, että jopa VW-maahantuojakin on mallinimeä taivutellessaan joskus käyttänyt muotoja, joista toinen t on hävitetty – lieneekö tämä ollut vierasnimen tietoista ”kotouttamista”? Asia ei tuon nimen kohdalla minua niinkään kiusaa, koska minulla ei ole yli kuuteen vuoteen ollut konsernin autoa. Minulla viimeksi ollut Golf Variant oli kotoisin Meksikosta ja sitä myytiin Rapakon takana mallinimellä Jetta Wagon.

Aistejani kuitenkin risoo, jos joku puhuu tai kirjoittaa ”Olivetista” tai ”Pavarotista”. Tämän HS-ristikon 3182 lakanoitakaan ei tehnyt mieli ihan purematta niellä.
57. Riku7.10.2021 klo 15:59
Israelilainen vai Israelin järjestö! (G7) Mistä Lehto moisen löytänyt. Kapinoin suuresti tuonkaltaisia vihjeitä. Jospa joku antaisi lähteen, mistä sana löytyy. Mielestäni Lehto voisi vähentää kovin runsasta piilokirjainkäyttöään. Monet ratkaisusanat arvattavia. Arvosana KEHNO.
58. Jiikoo7.10.2021 klo 16:39
Riku, eihän tuossakaan ole yhtään piilokirjainta, risteävistä saat siis kaikki kirjaimet! Syötät ne hakukoneen kitaan, niin heti ensimmäinen löydös kertoo, onko kyse israelilaisesta henkilöstä tms. vai järjestöstä.

Ratkoja löytää tässäkin tapauksessa ratkaisusanan juuri sieltä mistä laatijakin on sen (mitä todennäköisimmin) kaivanut esiin. Ken ei googlaamisesta tykkää, löytää ristikoita muiltakin maakareilta kuin Google-spesialisti Lehdolta.
59. vintilä7.10.2021 klo 17:23
Lainaus: 57. Riku 7.10.2021 klo 15:59
Israelilainen vai Israelin järjestö! (G7). Jospa joku antaisi lähteen, mistä sana löytyy.

Jiikoo kertoi tuossa ylempänä jo yhden lähteen. Toinen vaihtoehto on Ratkojat.fi.
60. tschau23.10.2021 klo 15:06
Koska nimeäni ei ollut palkittujen joukossa, katsoin ensin oliko minulla kaikki edes oikein. Ei ollut. Pystysana Salo olikin EliNa. Ja N-kirjaimen kohdalla vaakasan Intiaa oli ANua.

Ok, mutta itselläni oli EliSa ja ASua. Perustelut: myös Elisa Salo on julkisuuden henkilö ja Asua löytyi Intiasta, kun ristikkoa ratkoin. Itse asiassa samasta Uttar Pradeshin osavaltiosta kuin Anuakin. Molemmat vähäisiä kyläpahaisia.

Oliko siis väärin ratkottu vai vain vaihtoehtoinen ratkaisu kuin laatijalla?
61. kaplas23.10.2021 klo 16:08
Pitäisikö tehdä oikaisuvastimus(vrt. verottaja).
Tulisi ennakkotapaus! :=))
62. kaplas23.10.2021 klo 20:52
Se Asua taitaa olla jo käytetty, A24
63. tschau24.10.2021 klo 13:34
Hyvä huomio, kaplas. Siinä siis selitys, miksi sinänsä oikea vaihtoehtoinen ratkaisu ei kuitenkaan ollut mahdollinen. Aloittelijan moka!
64. Jaska24.10.2021 klo 19:23
Anua löytyy muuten myös Amerikan Samoalta. Siellä lienee Wikipedian mukaan vielä vähemmän asukkaita kuin Intian kaimalla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *