KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 25.-26.9.2021

9840. IS Viikonloppu 25.-26.9.2021

Ylläpito24.9.2021 klo 00:15
Perjantaita jo mennään, joten täältä pesee. Ilmo Juhani Liljeroosilta ja Heli Kärkkäiseltä on semmoinen lempeä kolme miikka.
2. eol25.9.2021 klo 09:43
Kovis on tosiaan kolmemiikaksi todella lempeä, mutta mukava. Hyvä sanasto ja vihjeistö, mainiot pääkuvasanaketjut.
3. Joutilas25.9.2021 klo 14:02
Muuten samaa mieltä, kuin Ylläpito ja eol, paitsi sitä lempeyttä en minä havainnut. Minulle täysi kolmonen. Kiitos!
4. Elva25.9.2021 klo 15:57
Merkillisen sujuvasti ratkesi ristikko. Sanasto oli mielialaani juuri sopivaa kivaa ratkomista. Kahden oikean laidan sanan kahta piilokirjainta vielä mietin (viisi- ja kuusikirjaimiset).

Taviksessa ei ollut ongelmia. Piiliskin oli totutun mainiota ratkomista.
5. Elva25.9.2021 klo 16:02
Viisikirjaiminen sana ratkesi saman tien.
6. Kaapo25.9.2021 klo 17:03
Hieno ristikko. Mihin tämä Ilmo vielä kehittyykään, kun vähän harjaantuu!
7. PM26.9.2021 klo 09:02
Pääkuvasta lähtevät ilmaukset oli kirjoitettavissa melko aikaisessa ratkonnan vaiheessa, nehän olivat IJL:lle perin tyypilliset. Muutoinkin ratkonta eteni koko ajan, ja vihjeiden joukossa oli hienoja uutuuksia. Vielä puuttuu 4 kirjainta keskellä neljän nelikirjaimisen sanan risteyksessä.
8. Jiikoo26.9.2021 klo 09:47
Nimen sanotaan olevan enne. Kuudentoista vuoden ajan olen pähkäillyt, onko päähenkilö enkeleellinen vai merkeleellinen hahmo. Ehkä ei kumpaakaan. Ääniä tuo ”Mutti” ei taida enää isommin kalastella.

Ristikkoni on periaatteessa täynnä, mutta epävarmuus jäytää parin sanan kohdalla. Yksi yhdeksästä arvontaan oikeuttavasta avainkirjaimestakin on tämän myötä vaakalaudalla. Pitäisiköhän vielä kyseenalaistaa jotakin?
9. Jiikoo26.9.2021 klo 09:55
Lainaus: 8. Jiikoo 26.9.2021 klo 09:47
”Pitäisiköhän vielä kyseenalaistaa jotakin?”

Piti. Ilmeisesti auttaa, kun avautuu tänne. Kyseenalainen avainkirjain meni oivalluksen myötä vaihtoon, kaksi muuta kirjainta vaihtoi paikkaa keskenään ja ongelmani poistui. Nyt vain postaamaan tekstaria...
10. iso S26.9.2021 klo 11:03
Erästä tuomaria hyvin vapaasti mukaillen: helppo on lempeyttä pyytää jos kolmonen vertani hyytää. Tämä ei hyytänyt, paitsi PM:n oletettavasti tarkoittamassa 3*4-miniaukiossa. Jonkinlainen selvänäköisyyden puuska lienee iskenyt, sillä tämä ratkesi tuota ongelmakohtaa lukuun ottamatta hämmästyttävän kitkattomasti, ainakin Ilmo-itetun vaikeusasteen huomioiden.

Jos yhdelle kirjaimelle on kaksi vaihtoehtoa, puhutaan duaalista. Jos kokonaiselle aukiolle on kaksi vaihtoehtoa (laatijan tarkoittama ja ratkojan tuhertama), voisiko puhua alueduaalista? Tässä saattoi tulla sellainen, sillä sain aikaan hyvinkin kelvolliset sanat mutta en tajunnut minkäänlaista kunnollista yhteyttä vihjeisiin.

Olen törmännyt samaan ilmiöön muutaman kerran ennenkin. Jos joku kohta ei ratkea vihjeiden perusteella, yritän miettiä mikä sana/mitkä sanat tuohon kohtaan voisi laittaa poikittaisten perusteella. Joskus sanaehdokkaan löytäminen sytyttää kynttilän ja hoksaan yhteyden vihjeeseen, joskus ei. Jos kyse on useammasta kuin yhdestä sanasta, jotka olen "ratkaissut" tällä tavalla eli itse asiassa laatimalla, eikä yhteydet vihjeisiin selviä, on mielestäni laatijakin mennyt hiukan metsään. Kaikki vika ei ole minun tiedoissani ja hoksauskyvyissäni. On se niin väärin jos kulman tai aukion voi ratkaista selvästi helpommin ilman vihjeitä kuin vihjeiden avulla!

Nyt googlailtuani löysin kahteen kolmesta ongelmasanasta jonkinlaista vahvistusta. Toinen oli minulle tuntematon, tai ehkä hämärästi tuttu, mutta ei aktiivimuistissa. Tämä selvä. Toinen olisi ymmärrettävä jos vihjeen sanamuotoa viilaisi, mutta sekään ei ole minun tarkasti seuraamaltani alalta eikä ylen aikaa sivusilmään osunut. Kolmanteen ymmärrän hämärän yhteyden jopa tuoreesta henkilökohtaisesta tapauksesta, mutta mielestäni saamani ratkaisusana ei vastaa vihjeessä esitettyyn kysymykseen. Joka tapauksessa ratkaisuni saattaa jopa olla "laatijan" tarkoittama. Sitaatit siksi, että laatija on ymmärtääkseni mielikuvitusolento, jolta ei puutu mielikuvitusta pusatessaan meille mielihuvitusta.

Yhdessä pelkeleen vihjeessä on nykyisen loukkaantumisinnon mukaan tulkittuna pilkattu vähemmistöä, mikä ei ole poliittisesti korrektia. Lisäksi siinä on asian ymmärtämisen vaikeuttamisesti kaksoiskikka, jollaisesta en tykkää ja siksi annan toisen pikkuisen miinuksen. Ensimmäinen tuli sen miniaukion vihjeistä, jotka selvästi ylittivät (minun näkökulmastani) ristikon muun vaikeustason. Kymmenen pistettä ilman papukaijamerkeliä.
11. Tuomas L.26.9.2021 klo 11:12
Mukavan tehtävän oli IJL laatinut. Mielestäni kolmemiikka on nappiin osunut arvio.

Vihjeestä PINTA-ALASSA SEITSEMÄS tuli mieleen, että se saattaa olla tottuneelle kovisratkojalle jopa vaikeampi kuin helpompia harrastaneelle? Ei tässä vaiheessa kuitenkaan enempää kommentteja.
12. Jiikoo26.9.2021 klo 12:04
Kyllä ei ollut kiva juttu, että IS karsi palkintoarvontoihin oikeuttavia tehtäviä isolla kädellä, kyllä minä niin mieleni pahoitin! Kun asiat vielä silloin vanhaan hyvään aikaan olivat paremmin, tapasin aloittaa vkl-Iltikseni Piiliksestä. Nyt sen ratkonta jää joskus jopa väliin. Nykyinen 2,95 euron sijoitus lehteen pelkän Koviksen takia kirpaisee minua perskohtaisesti (mielitiettyni ratkoo Pehmiksen mielisuosiolla ja -hyvällä, joten jään sitä iloa paitsi).

Tänään kuitenkin otin ja täytin Piiliksen ihan nautinnokseni. Kyllä kymmenottelija Eki on vahva senkin lajin laatijana!
13. iso S26.9.2021 klo 12:47
Lainaus: 12. Jiikoo 26.9.2021 klo 12:04
Nykyinen 2,95 euron sijoitus lehteen pelkän Koviksen takia kirpaisee minua perskohtaisesti (mielitiettyni ratkoo Pehmiksen mielisuosiolla ja -hyvällä, joten jään sitä iloa paitsi).

Toisessa säikeessä arveltiin mottoni olevan "Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä käsken". En myönnä enkä kiistä, enkä nyt käske vaan ehdotan: jos omistat printterin, lakkaa hakkauttamasta Suomen metsiä ja siirry digilehden tilaajaksi. Nyt maksat 11,80 euroa neljässä viikossa. Digilehden tilaajana maksat 9.95 euroa kuukaudessa ja saat samaan hintaan myös arkipäivän lehdet, joista ristikkomielessä maanantai ja tiistai ovat erityisen mielenkiintoisia (Histis, Keskis ja Uutisristikko). Voit printata Pehmiksen kahtena kappaleena, joten pääset itsekin ratkomaan sen. Säästyt lehdenhakureissuilta ja siltä riskiltä että lehti on myyty loppuun. Jos lehti jää matkan tai muun syyn takia hankkimatta, ei hätää, onhan digilehden tilaajalla arkisto käytössä. Pääset näkemään samaan hintaan näköispainoksen mistä tahansa Iltiksestä 3.1.2011 alkaen ja lisäksi joukon erikoislehtiä. Säästyneellä rahalla (noin 34 euroa/v) voit rahoittaa mustekasettien ja tulostuspaperien hankkimista, vaikka täytyy myöntää että niiden hinnan huomioiden taitaa mennä hiukan tappion puolelle. Yli puolentoista vuoden kokeilun jälkeen olen kuitenkin tuohon ratkaisuun tyytyväinen.

Jos Iltiksen talousosasto sattuu näkemään tämän niin provikat voi lähettää tililleni...
14. Kuju26.9.2021 klo 13:32
Muuten tuli täyteen, mutta keskeltä puuttuu yksi kirjain visailuvelhon ja viimeisteltyä -sanojen risteyksestä. Ja alhaalta puuttuu kaksi kirjainta vasemmalla sotkettuna, sen myötä myös viimeinen kirjain -alup -vihjeestä. Ei oikein vielä leikkaa. Muutoin oli kyllä nautinnollinen ratkottava.
15. Kuju26.9.2021 klo 13:43
Taisi löytyä nyt se keskeltä puuttunut.
16. PM26.9.2021 klo 13:52
Aiemmin (4) puuttumaan jääneet kirjaimet uskon nyt löytäneeni, edelleenkin omin avuin. Vs sanat keksin, jolloin samalla muodostuivat myös ps sanat. Ne tuntuvat lähdetietojenkin avulla olevan ok.
Tuo sama alue oli siten ainakin kolmelle ratkojalle (iso S10, Kuku 14 ja 15) ristikon ehkä hankalin kohta.
17. PM26.9.2021 klo 13:54
Anteeksi, piti kirjoittaa "aiemmin (7) ...".
18. Kuju26.9.2021 klo 14:00
Hiffasin ne alempaakin puuttuneet. Kinkkisiä vihjeitä!
19. Jiikoo26.9.2021 klo 14:48
iso S, kiitos vinkeistä vinkeistäsi! Ekonomisesti ottaen varmasti OK, mutta olen lukutottumuksiltani perin konservatiivinen. Paperilehti on käyttöliittymänä mielestäni ylivoimaisen miellyttävä, vaikka se tietynlaista jätepaperiongelmaa merkitseekin. Yksikään lehtitalo ei ole toistaiseksi saanut minusta sähköisten versioittensa tilaajaa ja lukemattomia sähkökirjoja on maailmassa omalta kannaltani katsoen lukemattomia – itse asiassa juuri niin monta kuin niitä on tyrkylle pantu.

Mietitään, mietitään...
20. pelaaja26.9.2021 klo 17:06
Miellyttävä ristikko, kyllä vaan. Omaa oloa kuitenkin harmittaa, kun tuntuu jäävän 1 pönäkkä kysymysmerkki taakakseni. Ristikossa on vaikka kuinka monta kivaa juttua ja sitten täytyy löytyä yksi sana, jonka syntytapaa en millään tajua. On se niin väärin vaikka se onkin oikein.
21. Aleksanteri26.9.2021 klo 19:28
Olipa hieno ristikko koviksessa! Pari asiaa piti varmistaa googlesta,muuten täyttyi sutjakkaasti. Taviksessa oikea yläkulma ei "aukea" Voisiko joku vinkata pienen avun,koska kyseessä ei ole palkintotehtävä!?
22. happonen26.9.2021 klo 20:42
Oikein mukava ja laadukas ristikko. Ei erityisen hankala - ehkä kahden tuopin työmaa, jos olisi baarissa ratkonut. Pääkuvan lauseista alkoi aika pian paljastua "IJL-tyylinen" hassuttelu, jonka jälkeen ratkonta oli nopeahko vyörytys eri suuntiin.

VISAILUVELHOn ympäristössä oli pari hankalampaa juttua, joita piti kyllä hetki pohtia. PINTA-ALASSA SEITSEMÄS -vihjettä koitin minäkin ratkoa vaikeamman reitin kautta. Olikohan tahallinen harhautus?

Ja erityiskiitos laatijatriolle siitä, että leffatrivia loisti poissaolollaan :)
23. Joutilas26.9.2021 klo 21:15
21. Aleksanteri: Taviksen oikeassa yläkulmassa JALKINE ei ole stereo, vaan ....
24. Kuju26.9.2021 klo 21:17
PINTA-ALASSA SEITSEMÄS oli ensimmänen sana, jonka laakista kirjoitin. En ryhtynyt pähkäilemään ansaa sen kohdalla. Joukossa oli yksi sana, joka ratkesi itsestään muiden kirjaimien kautta, mutta jota en mitenkään osannut ensin hahmottaa vihjeeseen kuuluvaksi, koska vihje vaikuttti absurdilta. Sitten tajusin, että vihjehän oli suorastaan synonyymi tuolle sanalle.
25. Aleksanteri26.9.2021 klo 21:25
Kiitos vinkistä Joutilas!
26. Justiina26.9.2021 klo 22:21
Mukavan sopiva kovis vaikka pari sanaa joita en ymmärrä, mutta jotka täyttyivät risteävillä sanoilla, ristikon keskellä.
27. Ritu26.9.2021 klo 22:44
Minun ristikkooni voisi piirtää suoran viivan ristikon vasemmasta yläkulmasta oikeaan alalkulmaan.Suoran molemmin puolin yksittäisiä ruutuja, jotka vielä tyhjää täynnä.
Tähän saakka ratkominen ollut jopa kepeää ja hauskaa, vaikka kyseessä on kovis. Minusta ristikko ei ollut kolmonen edes miikan kanssa. Paitsi, että nyt kun jäin jumiin ja vain luoja tietää miten pitkäksi aikaa,niin saattaahan tuossa olla, että se onkin kohdallani sitten jo kolmonen ja pari plussaa päälle. Aika näyttää.
Yhden pitkän vaakasanan sain laitettua paikoilleen ihan alkumetreillä. Vaikka se ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan kokonaan oikein, niin sen avulla ristikko lähti vihje vihjeeltä aukeamaan sutjakkaasti.
Sikäli kummallista, että aika usein väärä ratkaisusana hidastaa merkittävästi etenemistä.
Tänään ratkontahetkeni oli taas niin täydellinen. On mukavaa, että kovisristikkokin voi olla näin viihdyttävä. Olin koko viikonlopun töissä ja kun tänään palasin töistä kotiin, niin istahdin auringonpaisteeseen talomme rappusille sitä ratkomaan. Aurinko lämmitti niin, että ainakin vielä kerran sai vetäistä kesäisempää vaatetta ylleen. Oma rauhallinen hetki poissa ihmisvilinästä, kahvimukillinen, lämmittävät auringonsäteet iholla, huippuhyvä ristikko, hauskanpitoa omien korvien välissä. Tämäkin ristikko oli minulle niin paljon enemmän kuin vain sanoja ristiin rastiin.
28. Jaska26.9.2021 klo 23:58
Ei huono. Keskipituuskin erinomainen 5,9. Pisimmät sanat 18, 17, 17 ennennäkemättömiä. 2½-raamiin solahti. Yhdeksän (9).
29. Kaapo27.9.2021 klo 15:42
EKIVLAT?
30. Ylläpito27.9.2021 klo 15:49
Semmoinen vihje siellä on.
31. iso S27.9.2021 klo 17:56
En ole ennen käyttänyt El Goog -selainta, mutta tuntui että olen pakkoraossa. Löysin löysin tiedon, että ekivlat on "azirebme allenirtic". Siitä mainitaan vielä, että "ekivlat bakrot liem amlis egiõklee lidooirepdavek."

Valitettavasti Googlen kääntäjän hampaat eivät tuohon pysty, vaikka se osaakin epäillä että voisi olla vietnamia. Jotenkin luulen että asiasisältö ei ymmärrettynäkään avittaisi ratkaisun jäljille, mutta mistäpä tuon tietää. Vihje siellä kuitenkin on, semmoinen kummoinen. Siis ristikossa.
32. Ritu5.10.2021 klo 17:58
Eilen oli ratkaisujen viimeinen lähetyspäivä tällä ristikolla.Vihjeen EKIVLAT yhteyttä ratkaisuun en ole pystynyt ratkaisemaan. Ratkaisusanaksi siihen minulla tuli ALAVAT. Ja nyt on taas se hetki koittanut, että on vedottava palstalaisten väliseen YYA-sopimukseen ja laitettava avunpyyntö tänne.
33. Juse5.10.2021 klo 18:07
Tarvike -> tavara ärrävikaisena takaa luettuna.
34. Ritu5.10.2021 klo 19:50
Kiitos Juse. Ajattelin, kun asiaa kysyin, että pitäis olla sellainen "Äh, niinpä tietysti -vastaus" valmiina odottamassa.
Mutta tuo oli sikäli kimurantimpi, kun kirjaimen vaihdos ei ollut ihan samalla kohtaa molemmissa sanoissa. Vaikka olisin tuon keksinyt, niin en osaa sanoa, olisiko minulle tullut se täysvarmuus, että olenko keksinyt oikean ratkaisun vai onko olemassa jotain vielä nokkelampaa, jota en ole oivaltanut.

Kerron vielä itseäni naurattaneesta hetkestä tähän ristikkoon liittyen, kun se kerran vielä muistissa on. Vihjesana oli ristikon keskivaiheilla oleva EDESTAKAISIN. Ensimmäiseksi siitä tuli mieleeni, että vastaussanan täytyy olla palindromi. Siis sama sana molempiin suuntiin luettuna. Olin ratkaissut pystyyn vastaussanat IDYLLI ja LAATAT, joiden molempien viimeinen kirjain oli vaakaan tulevan vastaussanani kirjaimia. Ratkaistava sana oli 6-kirjaiminen ja päättyi nyt noiden sanojen ansiosta IT. Sitten vaan käänsin ratkaisusanan alkuun kirjaimet toiseen suuntaan eli TI. Ja näin minulle muodostui vastaukseksi helponlaisesti TISSIT. Pystyyn tullut vastaussana RIIPUS tuli vielä ässällään tukemaan sitä, että keksimäni vastaussana on oikea. Naurahdin ja mietin sopivuutta vihjeeseen. Mutta kun muut konsonantit eivät väliin sopineet, niin hymyillen ajattelin, että no jopas on laatijatiimi nyt revitellyt oikein kunnolla. Jos oli pääkuvan Merkelistä merkillistä, niin oli tuo minustakin :).
Jatkoin ratkomista ja jossain vaiheessa pääkuvasta tullut sana pakotti minut laittamaan ratkaisusanaksi LOSSIT.
35. pelaaja5.10.2021 klo 20:19
Ai niin, minullakin on se yksi ratkaisusana edelleen ymmärtämättä vaikka tuntuukin että siinä olisi muka jotain tuttua. Vas. alh. vihje VIRE ILMO-JEN HALKI! Sain siihen SARS. Opettaisiko joku.
36. Tarja5.10.2021 klo 20:35
vie ilmojen halki = SAS (ärrät veks)
37. pelaaja5.10.2021 klo 20:39
Kiitos, Tarja. Voih, en sano, miltä minusta nyt tuntuu!
38. iso S6.10.2021 klo 14:13
Lainaus: 10. iso S 26.9.2021 klo 11:03
Yhdessä pelkeleen vihjeessä on nykyisen loukkaantumisinnon mukaan tulkittuna pilkattu vähemmistöä, mikä ei ole poliittisesti korrektia. Lisäksi siinä on asian ymmärtämisen vaikeuttamisesti kaksoiskikka, jollaisesta en tykkää ja siksi annan toisen pikkuisen miinuksen.

Lainaus: 31. iso S 27.9.2021 klo 17:56
En ole ennen käyttänyt El Goog -selainta, mutta tuntui että olen pakkoraossa. Löysin löysin tiedon, että ekivlat on "azirebme allenirtic".

Lainaus: 13. iso S 26.9.2021 klo 12:47
Toisessa säikeessä arveltiin mottoni olevan "Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä käsken".

Noissa kahdessa ensimmäisessä viestissä syyllistyin vihjeen antamiseen kesken palautusajan, mitä kadun edes vähän. Älkää siis tehkö kuten minä, ja itsekin yritän jatkossa pysyä ruodussa.

Jonkinlaisena selittelynä: puhevian käyttäminen vihjeen keinona ei ole sataprosenttisen korrektia. Jotkut voivat siitä loukkaantua omasta puolestaan, jotkut toisten puolesta. Minua se häiritsee, jos häiritsee, toisten puolesta. Omasta ärrävikani lieveni vuosien saatossa lähemmäksi oikealta kuulostavaa, mutta en löytänyt tarvittavaa motivaatiota oikeaopppisen ääntämisen riittävään harjoittelemiseen. Motivaatio löytyi kun kävin kuorsausleikkauksessa. Kitakieleke nipsaistiin pois ja entinen tekniikka ei enää toiminut. Nykyisin homma sujuu kohtuudella, paitsi kun olen väsynyt tai pitää sanoa Israel. Se on jostakin syystä hankala.

Molemmissa viesteissäni pyrin kohtalaiseen epämääräisyyteen, että kovin moni ei saisi vihjeestä apua, Toisessa vihjeessä el Goog -selain on tietenkin Google takaperin, ja tällä paljastin asian jo hoksanneille että minäkin ymmärsin vihjeen edellyttävän takaperin lukemista. Ihan uteliaisuuttani halusin katsoa, merkitsisikö talvike jotakin. Kyllä, se on keltasirkku (Emberiza citrinella) viroksi ja otteeni on takaperin kirjoitettu pätkä virolaisesta Wikipediasta.

Kyseinen ote on kokonaisuudessaan ja oikein päin: "Talvike (Emberiza citrinella) on linnuliik tsiitsitajalaste sugukonnast tsiitsitaja perekonnast. Rahvapäraseid nimetusi: talvik, talvikene, külmatihane, talitsiitsitaja, tits, jõhvilind. "

Googlen kääntäjä ei selviä tuosta liehuvin lipuin: "Talvelintu (Emberiza citrinella) on lintulaji brooders -suvussa. Suosittuja nimiä: talvi, talvehtiminen, kylmähäntä, talvehtiminen, tissit, nosturi."

Näin pääsimme siihen että Ritun mainitsemat tissit todella liittyvät tähän ristikkoon, vaikkakin melkoisen mutkan kautta.

Sitä en pysty selittämään, miksi änkytin: löysin löysin tiedon. Se ei kuulu tapoihini enkä toista sitä toista kertaa ennen seuraavaa kertaa.
39. Arska10.10.2021 klo 14:53
1-9?
40. Ritu10.10.2021 klo 15:33
Arska, tällainen muodostui minulle: FIGYISTOR
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *