KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3180

9829. HS 3180

Jiikoo17.9.2021 klo 08:20
Huomenta! ”Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise”, tapasi ukkosenjohdattimen keksijänäkin tunnettu valtiomies kuuleman mukaan sanoa. Tokkopa minä tälläkään kertaa edes kahdellakympillä rikastumaan pääsisin saati viisaaksi mainituksi tulisin, vaikka ristikkoni täyteen saisinkin. Yhtä piilokirjainta puuttuu, mutta eiköhän se tämän palstan avulla ennen pitkää selviä! Ratkojiin oli ainakin yksi täsmäapu ehtinyt tulla jo eilen.
2. Jiikoo17.9.2021 klo 08:33
Tulkoon mainituksi, että kuvasta/kuvista (?) A26-25 en kykene hahmottamaan mitään; vaakasanani ovat tässä risteävien varassa. Lehdon ansioksi voi taas tälläkin kertaa sanoa, että taito rakentaa yhdestä pääkuvasta useampi rinnakkainen mielekäs sanaketju ansaitsee ihailuni – vaikka en tuollaisen tematiikan itseisarvoa täysin ymmärräkään.
3. Uusi17.9.2021 klo 08:53
Vasemman alakulman kuvista en minäkään saa selvää.
4. Rampe17.9.2021 klo 08:59
Kuvassa näyttäisi olevan naisprofiili silmät kiinni ja huulet juomalasin reunalla. Kun sen nettihesarista lunttasin, näyttää se selvemmältä myös omassa paperilehdessänikin.
5. marutzella17.9.2021 klo 14:59
Aluksi näytti haastavalle,mutta täyteen tuli. Mukava ratkottava
6. Jondalar17.9.2021 klo 15:03
Ovela vihje tuo läkätäkkö.
7. Rampe17.9.2021 klo 15:43
Ovela on, kunpa vielä tajuaisin sen!
8. Uusi17.9.2021 klo 15:56
Ovela on tosiaan, minullakin muodostui vaan risteävistä. Ehkä selviää myöhemmin.
9. Jondalar17.9.2021 klo 16:03
Pikkuisen läkättytti, kun sen tajusin.
10. Jiikoo17.9.2021 klo 16:26
Minullakin tuo vihje on yhä tajuamatta ja sana (sinänsä kelvoillinen) risteävien määrittämä. Sen verran lukiohäröinen olen, että luin vihjeen aluksi muodossa LÄ-TÄK-KÖ ja yritin miettiä kelvollisia lätäkön synonyymejä.
11. Rampe17.9.2021 klo 16:45
Nyt tajusin !
12. Jondalar17.9.2021 klo 16:48
Jiikii, ekkönää vielä hoksannu? Minulla on hukassa vielä yksi kirjain. J11,
13. Rampe17.9.2021 klo 16:52
Kyllä minäkin vähän hölötin kunasian tajusin.
14. Uusi17.9.2021 klo 17:06
No just, miten ei heti tajunnut. Parempi myöhään, kun ei milloinkaan.
15. Artsi17.9.2021 klo 17:09
Pidin taas kerran tästä ristikosta. Mainio päävihjekuva ratkaisuineen. Z10 vihje oli todella kiva, kun ratkaisuksi tuli harvemmin käytetty mainio synonyymi.
16. Jiikoo17.9.2021 klo 17:19
Jondalar, minulla on sytytys kieltämättä vähän myöhäisellä. Mitä kirjaimeen J11 tulee, niin tuon ratkaisusanan kuvavihjeessä olen (pitkän pähkäilyn jälkeen) näkevinäni kahden tuotepakkauksen (tuubin, putkilon...) eri päät. Saamani ratkaisusanan mukaista tuotetta pakattaneen mm. vastaaviin putkiloihin.
17. kaplas17.9.2021 klo 17:27
Varsin mainio ristikko!
18. Elva17.9.2021 klo 17:29
Onpa hieno ristikko, monine oveline jujuineen. Auliksella riittää mielikuvitusta!
19. Jondalar17.9.2021 klo 18:03
Kiitos, Jiikoo. Nimesi tuli vahingossa väärin, sillä minulla oli kiire katsomaan Onnenlahtea ja hosuin.
20. Oispa17.9.2021 klo 19:56
Mukava ristikko. Vihjekuva M11 , henkilön etunimi on kai nelikirjaiminen, nyt tässä viisi. Myös A22 nauratti.
21. Elva17.9.2021 klo 20:26
Oispa, M11 henkilön nimi esiintyy Suomessa kahdessa kirjoitusmuodossa, kuten monet muutkin 1400-luvun henkilöiden nimet.
22. Oispa17.9.2021 klo 21:28
M11 esiintyi myös HS 3148 vihjekuvana, jolloin ratkaisu oli nelikirjaiminen. Sen Googlekin tunnistaa paremmin. Toki nimi lausuttaessakin kuulostaa enemmän viisikirjaimiselta. Suomalaisimmillaan se ehkä on kuusikirjaimisena vokaaliin päättyvänä.
Kiitos Elva tarkennuksestasi.
23. Elva17.9.2021 klo 22:10
Oispa, Wikipediassa on (sekä kuvalllisessa introduktiossa että tekstiosuudessa), otsikoissa lyhyempi muoto ja tekstissä pitempi. Ajateltiinkohan että varmiuden vuoksi kompromissi.
24. Heppu17.9.2021 klo 23:09
Hyvä oli jälleen. Uusia sanoja tuli opittua niin kasvitieteestä kuin astiastoista. Harmaisiin tuli aika helpot sanat, joista kuitenkin tokat olivat minulle vaikeita kun ei meinannut Auliksen kirkkaat pystyvihjeet aueta. Tunnistaako joku A9 ylösalaisen naisen? Ratkaisu ilmeinen, nainen ei. Aulis ei suuresti anna arvoa Omenayhtiölle.
25. TJV17.9.2021 klo 23:19
Katson aamulla, vieläkö läkätäkkö tuntuu selkeältä, nyt alkaa silmät painaa.
26. Elva18.9.2021 klo 00:18
Heppu, naisella on oma hyvin suosittu TV-sarja.
27. Tuulitukka18.9.2021 klo 07:08
Millähän hakusanalla löytyy tuo M 11 Wikipediasta? Tiedonhaluisena haluaisin tietää enemmän kuin nimen, muistin kyllä tutun naaman edelliseltä kerralta. Nimihän minulla on. Tyyppi vaan on tuollainen androgyyni kuvassa.
28. Pike18.9.2021 klo 07:35
Lähes joka toisessa ristikossa on tuon äijän (M11) sukunimi. Luulisi jo jokaikisen toopenkin tajuavan.
29. Ylläpito18.9.2021 klo 07:57
Myös hyvät tavat opitaan tai ei opita sitten millään.
30. Elva18.9.2021 klo 08:53
Tuulitukka, M11 on tunnettua ruotsalais-suomalais- alkujaan tanskalaista aatelissukua. Ristikoissa esiintyy usein sukulainen, joka oli kuningas Kustaa Ii Aadolfin serkku. Sukunimi on nelikirjaiminen.

Älä anna ymmärtämättömien ja hävittömien kirjoitusten häiritä mielenrauhaasi.
31. Tuulitukka18.9.2021 klo 09:00
Elämä on kaunis ja hyvää elää sille, jolla on aikaa ja ja tilaa unelmille, tuo kappale alkoi soida mielessäni. Kiitos!
32. Tuulitukka18.9.2021 klo 09:13
Wikipediasta luettu henkilöstä. Olipa tämäkin mielenkiintoinen retki, kaikkineen.
33. Heppu18.9.2021 klo 09:32
Elva 26 kiitos. Minulle nämä kaikki televisioon liittyvät nimet ja kasvot ovat ihan terra incognitoa.
34. Jiikoo18.9.2021 klo 11:27
Elvalle kaunis kiitos minultakin, postauksesta 30. Sain lopultakin puuttuvan piilokirjaimeni ja ristikkoni täyttyi. Androgyynihahmo M11 löytyi nyt Google-kuvahaulla, kun lisäsin hakusanakenttään sukunimioletetunkin. Olin etsinyt kuvaa pelkän etunimioletetun 4- ja 5-kirjaimisilla versioilla, turhaan. Henkilö ei totta vieköön kuulunut tuttavagalleriaani entuudestaan.
35. Jiikoo18.9.2021 klo 14:34
Harmin paikka, että en tutustuttanut itseäni Aulis Lehdon ristikkotaiteeseen silloin ”parempina aikoina”. Pidin Hesarin ristikoita itselleni täysin mahdottomina.

Nettiä aloin käyttää aktiivisesti n. 20 vuotta sitten, kun laajakaistayhteydet alkoivat mahdollistaa nopean ja ”ilmaisen” surfailun. Sitä ennen käytin nettiä ja sähköpostia vain tositarpeeseen modeemiyhteyden varassa.

Päästyäni yhdeksättä vuotta sitten löhöilyneuvokseksi löysin SK:n piilosanat ja niiden kautta innostuin vähitellen ristikoistakin. Aikaisemmin olin ratkonut lähinnä vain SK:n helpompia ristikoita ja niitäkin hyvin satunnaisesti.

HS:n ristikoiden maailmaan sisälle pääsemisestäni lienee viitisen vuotta. Aluksi ratkoin vain kk-liitteen juttuja ja sittemmin huomasin perjantaipläjäystenkin ratkeavan.

Tämä minulle ”tutuksi” tullut Lehto tarjoaa ratkojalleen nähdäkseni sekä aitoa oivaltamisen iloa että myötähäpeän tunteita puolivillaisten ratkaisujensa johdosta: hän selvästikin helpottaa taakkaansa kelpuuttamalla ratkaisusanoiksi lähes mitä tahansa netistä kaivamiaan erisnimiä tai kirjainyhdistelmiä pakottaen ratkojatkin hakukoneiden orjiksi.

Lehto poikkeaa muista laatijoista selvästi sekä hyvässä että pahassa, Lehto on Lehto Itse ratkon hänen ristikoitaan joka tapauksessa halulla hartaalla ja onpa noista muutama kaksikymppinenkin ropsahtanut laihan lompsani täytöksi.

Olisipa mielenkiintoista tutustua sen ”vanhan hyvän Lehdon” tuotantoon, jota jotkut täällä peräänkuuluttavat!
36. kaplas18.9.2021 klo 15:09
Eikös ne vanhatkin hesarit joistain arkistosta löydy, muistelen kuulleeni..
37. Jondalar18.9.2021 klo 15:33
Minulle Auliksen ristikot Hesarissa on ollut erittäin mieleinen harrastus noin 40 vuotta. Silloin alussa ei tosiaan ollut nettiä eikä googlea. Noista alkuajoista keskusteltiin vilkkaasti näillä säikeillä. Kerroin silloin, etten aloittelijana osannut laittaa paljon muuta kuin t-kirjaimia monikkoratkaisun loppuun. Vähitellen opin löytämään ratkaisut ja saamaan ristikot täyteen. Apuvälineitä olivat tietosanakirjat, kartastot yms. Auliksen ristikko oli, ja on yhä minulle se, joka täytyy ratkaista. Siitä saa hyvän mielen. Voittoja on tullut mukavasti.

Niin nytkin Hesarin Aulis on mieluisa ratkaista. Kun sen ratkonnan aloittaa. yleensä löytää nopeasti monta oikeaa sanaa. Tulee tunne, että tämähän on helppo. Sitten tulee vastaan ne kinkkiset kohdat. Vihjekuvista ei saa selvää, on outoja Intian paikkoja ja tosi harvinaisia nimiä. On myös nerokkaita kuvia ja ovelia ratkaisuja. Yhä edelleen saa tuntea onnistumisen iloa.

Auliksen vihaajia ei liene kovin monta. Pekkatyttö sekoilee usein viikonloppuisin ja puhkeaa räksyttämään. Eipä siitä kannata mieltään pahoittaa.

Toisten laatijoiden ristikoita olen vähän huono ratkaisemaan. Hesarin maanantairistikkoakin saan katsella pitkän tovin keksimättä yhtään sanaa. Ehkä minulla on siinä mielessä kokemuksen puutetta.
38. Rampe18.9.2021 klo 15:45
Vanhoja Hesareita löytyy ainakin HS-aikakoneen avulla. Eri asia on printata niitä jotenkuten ratkontakelpisiksi. Minut taidoillani tai tulostimellani siitä ei tule mitään, varsinkin kun Hesari oli ennen oikean sanomalehden kokoinen.
39. Artsi18.9.2021 klo 15:56
Vanhat Hesarin löytyvät digiversioina. Tulostaminen vaatii tulostusasetusten säätämistä. Näissä nykyisissä Aulis Lehdon laatimissa ristikoissa on paljon hyvää, mutta myös Jiikoon mainitsemia maneereja ja harvinaisia nimiä joihin ei Suomessa törmää.
40. iso S18.9.2021 klo 16:03
Lainaus: 37. kaplas 18.9.2021 klo 15:09
Eikös ne vanhatkin hesarit joistain arkistosta löydy, muistelen kuulleeni..

Täällä ne ovat.
https://www.hs.fi/aikakone/

27.8.2017 julkaistiin uutinen "Hesarit vuosilta 1904–1997 ovat nyt digitilaajien luettavissa"... "Palvelussa on kaikkiaan 32 003 näköislehteä."

Jotenkin olin muistavani että käyttöoikeus olisi laajennettu kaikkiin Hesarin tilaajiin, mutta ehkä näin ei ole. Digitilaajat pääsevät käsiksi tuota aikaväliä uudempiinkin Hesareihin osoitteessa
https://www.hs.fi/lehdet/
mutta se arkisto alkaa 8.1.2013 eli väliin jää melkoinen musta aukko.

Vanhoista lehdistä ristikoita etsivän on hyvä tietää että ennen ristikko julkaistiin lauantaina. Perjantaille se siirtyi kesämökille menevien iloksi kai 1980-luvulla.
41. pelaaja19.9.2021 klo 11:21
Laatuunkäypä ristikko ostoporkkanoineen päivineen. Yksi uusi yhdyssanakin taas.
42. TJV19.9.2021 klo 13:05
Kiitos pelaajalle porkkanoiden mainitsemisesta. Minulla olikin jäänyt kolme kirjainta vajaaksi vasen alanurkka paperilehden alimman vihjeen haaleuden takia. Rampelle (viestinsä 4.) sanoisin, että ei nettilehdestä kuvan tarkistaneen tarvitse tuntea mitään lunttaavansa.
43. Pikku R19.9.2021 klo 15:23
Jondalar, yhtä pitkän ajan olemme ratkoneet näitä ristikoita. Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
44. Jondalar19.9.2021 klo 16:41
Pikku R, kiitos sanoistasi, hauska tutustua! Ylläpidolle kiitos valppaasta valvonnasta.
45. Aslakki19.9.2021 klo 17:15
Jondalar 37. Ei Pekkatytön jutuista kannata välittää. Hän on niska punaisena yrittänyt näitä ratkoa mutta on saanut ristikkoon vain monikon teet ja joskus verbin a- ja ä- kirjaimeen päättyvän sanan eikä naapurikaan ole auttanut joten ei ole mikään ihme että kiukkuhalvaus iskee joka perjantai kun muutamat kertovat saaneensa ratkaistua jo aamupäivällä.
Olen ratkonut Aulista jo 70-luvulta mutta en muista koska tuli ensimmäinen Auliksen laadinta. Joku varmaan muistaa?
Kyllä hän on laatijana ehdoton ykkönen erinomaisine vihjeineen niinkuin esim tämä LÄKÄTÄKKÖ.
46. Yussuf19.9.2021 klo 17:45
Lainaus: 45. Aslakki 19.9.2021 klo 17:15
...Olen ratkonut Aulista jo 70-luvulta mutta en muista koska tuli ensimmäinen Auliksen laadinta. Joku varmaan muistaa?...

80-luvun alussa olen ratkonut ja sitten seurasi useamman vuosikymmenen tauko.
Hesarin aikakonetta kurkkimalla voisi päätellä, että 6.1.1979 olisi hyvä kandidaatti ekaksi. Täytyypä käydä toimeen :)
47. iso S19.9.2021 klo 17:52
Lainaus: 38. Rampe 18.9.2021 klo 15:45
Vanhoja Hesareita löytyy ainakin HS-aikakoneen avulla. Eri asia on printata niitä jotenkuten ratkontakelpisiksi. Minut taidoillani tai tulostimellani siitä ei tule mitään, varsinkin kun Hesari oli ennen oikean sanomalehden kokoinen.

Tulostamisesta on annettu aikojen saatossa monenlaisia ohjeita. Niiden löytäminen on eri asia, pitäisi osata keksiä hakukenttään oikeat avainsanat.

Säikeessä 7322. Ristikon tulostaminen IS-digilehdestä on yksi minun kirjoittamani versio. Siinä tosin on säikeen nimen mukaisestikysymys Iltiksestä, mutta sama periaate toimii Hesariinkin.

Muutaman vuoden takaisen kokemukseni mukaan tulostetusta ristikosta tulee varsin ratkaisukelpoinen. Suttukuvavihjeet eivät tietysti tulostettuna ainakaan parane, joten joitakin kohtia joutuu ehkää katsomaan alkuperäisestä lähteestä. Selkeämpää jälkeä tietysti saa, jos vaivautuu voimistelemaan ristikon kahdelle sivulle. Se vaatii hieman enemmän osaamista ja varsinkin viitsimistä.

Toisaalta kutistetun Hesarin ristikon muoto suorastaan houkuttelee kahdelle sivulle jakamiseen, koska se on melko neliömäinen eli yhdelle sivulle tulostettuna alareunaan jää väkisin käyttämätöntä tilaa (tai toiseen reunaan, jos yrittää tulostaa vaakana). Tämän voi hyödyntää esimerkiksi niin, että tulostaa yhdelle arkille noin 65 % sivun vasemmasta reunasta ja toiselle saman verran ristikon oikeasta reunasta. Silloin näiden tulosteiden sisältö on osittain päällekkäinen. Saksimalla ja teippaamalla/liimaamalla ne voi yhdistää, tai ratkoa erillisinä. Vasemmanpuoleisen tulosteen oikeassa reunassa olevat osuudet voi kopioida oikeanpuoleisen vasempaan reunaan ja päinvastoin. Lyhyet yhteiset sanat ovat kätevästi (hah!) nähtävissä molemmissa papereissa ja vain pitkien vaakasanojen kohdalla tarvitsee katsoa molempia yhtä aikaa.

Aukeaman ristikko on käytännössä pakko tulostaa vähintään kahdelle sivulle, muuten on printterin ja silmän kyvyt liian kovalla koetuksella.
48. Jondalar19.9.2021 klo 19:00
70-luvulta alkaen olen minäkin HS-ristikota harrastanut. Aluksi laatijana oli shakkimestari Osmo Kaila, sitten välissä joku muu ja sitten tuli Aulis Lehto. Eki kertoi jossain säikeessä, milloin tämä tapahtui. Olen täällä kertonut, miten asuessani Helsingissä otin joskus lauantain Hesarin mukaani Seurasaareen ja siellä rantakalliolla auringossa mahallani maaten ratkoin ristikkoa.

Ensimmäisen voittoni sain ristikosta HS-1266. eli 1914 viikkoa ja 36 vuotta sitten. Se on ollut vuonna 1985. Sitä ennen olin toki ollut mukana ratkonnassa, mutta ilman voittoja.
49. O19.9.2021 klo 22:58
Jondalarin lailla, tosin n. 30v sitten, aloitin utamina ja sain alkuun vain ne t-kirjaimet. Säilytin aina sen jälkeen
lehden ja odotin 3 viikkoa ja täytin vastauksen tultua jokaisen ruudun.
Aika pian opin täyttämään enemmän ja enemmän kunnes kerran sain sitten täytettyä kokonaan ja lähetin vastauksen.
Seuraavassa ristikossa oli nimeni ja sain voiton!
Arvatkaa sitä iloa. :D
50. PM20.9.2021 klo 08:27
Ristikossa oli laaja "ääkköspitoisten" sanojen osio, mainiota sanasommittelua laatijalta ja nautinnollista ratkottavaa. Vihjeissäkin oli hienouksia, kärkipäästä A21. Humoristinen vihjekuva siitä juontuvine harmaine ilmaisuineen on kiva osa näitä ristikoita. Tällä kerralla ilmaisut olivatkin varsin luontevia.
Lähdetietoihin jouduin turvautumaan alaosan hankalien sanojen kanssa, mm. vihje Y21, jossa muuten taitaa olla yksi vokaali liikaa. Tuon vihjeen ja vaikkapa vihjeen Q24 tapaisia sanoja tapaan vain HS:n laatijan ristikoissa, joita olen ratkonut vasta vain muutamien vuosien aikana.
Ratkontani eteni hitaasti eri syistä, lehden sain vasta perjantaina iltapäivällä, päivisin on ollut ulkotöitä ja iltaisin mm. lentopallon seuraamista.
51. seitenvitonen20.9.2021 klo 08:29
Mieltä lämmittävää, kun näkee vuosien takaisia tuttuja nimimerkkejä. Minäkin olen Jondalarin lailla ollut koukussa jo Viikkosanomista lähtien, jolloin laatijoina oli mm. Osmo Kaila, Melasniemi (etunimen olen unohtanut). Tutkimusten mukaan sanaristikoiden ratkaisulla on myönteisiä vaikutuksia? Jos elän vielä ensi vuonna, tarjoan 90- vuotiskahvit teille ystäville, jotka olette kuin perheenjäseniä.
52. putko20.9.2021 klo 10:44
kaksi päivää sitä läkä.. :ää piti miettiä.

aulikselle kehuja teemaristikoista..
muistuu mieleeni se kerta kun oli aiheena suomen orkideakasvit ja yhden vihjeenä oli kaksi pesuvatia vierekkäin.
siitä syntyi aikamoinen huuto huonosta vihjeestä, kun haettu sana oli soikkokaksikko.
vaikka kasvinharrastaja olenkin, en tuntenut ko. nimeä. mutta mielestäni loistava vihje-ratkaisu.
53. Jondalar20.9.2021 klo 11:15
Läkätäkkö (8) on kyllä mukava vihje. Et ensin tiedä itkekkö vaiko keksit jotain muuta.

Silloin 15 vuotta sitten elettiin parempia aikoja Seitenvitonen oli nuorukainen, samoin O, pelaaja, Jondalar ja moni muu myös vähän nuorempia. Keskustelu oli runsasta ja antoisaa. Ilmastonmuutos, maailmanloppu ym. kauheudet kaukana tulevaisuudessa. Maapallo on rajallinen. Ihmisten pitäisi elää järkevämmin.
54. seitenvitonen20.9.2021 klo 11:46
Kun lukee tilastoja: ilmastonmuutos hiilensidonta y.m. nykyajan suosikkisanoja, ja täydellä mahalla röyhtäilee ja päästää metaanikaasuja ratkoessaan ristikkoa, lukee Suomen päästöistä, jotka ovat promilleluokkaa maailmassa, voi tämänikäisenä jatkaa samallaviisii. Eikä tarvitse menettää yöuniaan, että saastuttaa.
55. Tuu20.9.2021 klo 18:32
Oi, te viisaat, auttakaa mua vähän. Q24 Sennetin biisi, sain kummallisen sanan, jolle en löydä vahvistusta. Kiusaa mokoma...????
56. Oispa20.9.2021 klo 18:49
Kirjoita Googleen Sennet "xxxxx" (on ratkaisusana). Tai voithan kuunnella sen Spotifystäkin.
57. Tuu20.9.2021 klo 19:10
Kiitos Oispa. Outo nimi varmistui.
58. Riku21.9.2021 klo 17:07
Jondalar! Läkätäkkö on mielestäsi kiva vihje, ei minun, koska sillä ei ole oikeastaan mitään
merkitystä. Kehnoja vihjeitä ovat mm. N 1, A 3, T 12 ja L 24. Hyi, hyi! - vaakunantärvelijä!
59. Rampe21.9.2021 klo 17:13
Riku, vihjesanalla ei tarvitsekaan olla mitään merkitystä, kunhan ratkaisusanalla on.
Ja tässä tapauksessa on.
60. Eikka21.9.2021 klo 21:59
Lainaus: 59. Rampe 21.9.2021 klo 17:13
Riku, vihjesanalla ei tarvitsekaan olla mitään merkitystä, kunhan ratkaisusanalla on.Ja tässä tapauksessa on.


Lainaus: 58. Riku 21.9.2021 klo 17:07
Jondalar! Läkätäkkö on mielestäsi kiva vihje, ei minun, koska sillä ei ole oikeastaan mitäänmerkitystä. Kehnoja vihjeitä ovat mm. N 1, A 3, T 12 ja L 24. Hyi, hyi! - vaakunantärvelijä!


Näinhän se on, ettei vihjeen tarvitse olla sana. Se voi olla vajaa sana, esim. KAPE -> KAIT tai epäsana, kuten tuo LÄKÄTÄKKÖ, joka minunkin mielestäni oli varsin hauska ja hyvä vihje.

N1:n ratkaisusanan alkuosa on varmaan melkein jokaisessa Auliksen ristikossa. A3 ja T12 ovat tosiaan hiukan keinotekoisia yhdyssanoja, mutta kai ihan siedettävän kelvollisia. L24 on kyllä ratkaisusanan alkukirjain eikä vihje.
Ps on varsin tavallinen ristikkosana ja vs edustaa erästä vihjetyyppinsä ja hyvin edustaakin. Vaakunavihjeet, kokonaisina tai osina, alkavat olla jo vähän kuluneita. Toki on ymmärrettävä, että siten saa vihjeen pieneen tilaan.
61. Kurki21.9.2021 klo 22:27
Toiset pitävät lässytysvihjeistä, toiset eivät. Hoksasin heti, mutta olen kai tosikko, koska ei naurattanut. Tässä ristikossa oli kaksi lässytysvihjettä. Aulis on huippulaatija, jolla riittää ideoita. Minulla ainakaan ei ole halua eikä kanttia moittia Aulista. Innolla odotan seuraavaa.
62. Riku22.9.2021 klo 18:36
Eikka! Jos ei tarvi ......,niin tällöin kai ratkaisusana voisi liittyä Hämeenlinnaan vai! Eiköhän em. selviä parin viikon päästä, edelleenkin main. ' lätäkköä' pidän varsin kelvottomana ' kökkönä '. Parasta Lehdon ristikoissa ovat nuo vars. harmaat, vaikka soisinkin niitten olevan ns. peruslauseita.
63. Jondalar22.9.2021 klo 19:23
Rikulla on tapana moittia Lehdon ristikoita, vaikka hän ei ole ymmärtänyt vihjeitä. Hyvänä esimerkkinä voisi olla ristikon HS-3174 keskustelut.

Lainaus: 53. Riku 15.8.2021 klo 21:26
Kyllä minä maantietoni (oman maani) osaan, mutta jos V 16 esittää lakkautettua Pohjois-Karjalan kuntavaakunaa, niin miksi siihen tulee R eteen. Jos ko. vaakuna kuvaa jotain muuta, niin en voi kun ihmetellä Lehdon kuvaustaitoa. Mökkimme on Karstulan(Keski-Suomessa) Enonjärvellä. Jotta tällaisia puolusteluja ja terveisiä Tyhmyri

Selitin vihjeitä vastausajan päätyttyä mm. näin:

Lainaus: 60. Jondalar 22.8.2021 klo 09:25
Varsinainen helmi on Enon vaakuna. Vihjekuvassa Enon vaakunan päällä on Ö selällään ja hänen hameensa alta tulee vauhtiviivoja Enon suuntaan. Herää kysymys, mitä teki neiti Ö? Vastaus: Enon teki Ö! (Enontekiö.) Kirjoitin tämän tekstin siksi, että myös ystävämme Riku pääsisi taas veneeseen. Hän parjasi ankarasti ristikkoa ja sen laatijaa ja varsinkin tätä Enoa. Yritti sovittaa ratkaisua nelikirjaimiseen tilaan, jonka vihjeenä oli "kerma"..

(Korjailin vähän omaa kirjoitustani.)
64. Eikka22.9.2021 klo 23:00
Lainaus: 62. Riku 22.9.2021 klo 18:36
Eikka! Jos ei tarvi ......,niin tällöin kai ratkaisusana voisi liittyä Hämeenlinnaan vai! Eiköhän em. selviä parin viikon päästä, edelleenkin main. ' lätäkköä' pidän varsin kelvottomana ' kökkönä '. Parasta Lehdon ristikoissa ovat nuo vars. harmaat, vaikka soisinkin niitten olevan ns. peruslauseita.

Riku, en ihan ymmärrä kysymystäsi, mutta tarkoitin, ettei vihjesanan tarvitse olla ”oikea” sana, mutta siitä tulevan ratkaisusanan pitää olla ja vielä perusmuodossa. Tämä viimeinen vaade ei kuitenkaan koske harmaita tai muita pääkuvien ratkaisusanoja.

Kyseessähän ei ollut lätäkkö, vaan läkätäkkö. Se saattaa närästää jotakuta, kun sana on murteellinen ja konsonantin vaihtaminen on sama, joka usein mielletään lapsekkaaksi puheeksi. Kuitenkin koko kuvio on varsin tavallinen ristikoissa eli vaihda sama kirjain vihjeestä ja ratkaisusanasta. Vaikka vihjeessä muutettu kirjain tekee siitä epäsanan ja ratkaisusana on murteellinen, lopputuloksena on edelleen murteellinen sana, josta on yksi kirjain vaihdettu, mutta myös homonyymi perusmuotoiselle substantiiville. Siis täysin kelvollinen ratkaisusana.

Tämä on juuri se, miksi tämäntyyppiset vihjeet ovat parhaita: ei tarvita Intian paikallismaantieteen tai somevaikuttajien tuntemusta, vaan jonkinlaista ongelmanratkaisukykyä tai ehkä vain vähän hoksaamista.
65. Jondalar23.9.2021 klo 09:57
Mainittakoon vielä, ettei vihjeen LÄKÄTÄKKÖ ratkaisusana suinkaan ole epäsana. Sellainen kaluste löytyy melkein joka kodin eteisestä. Eikä laatijaa pidä panetella, vaikka ei osaisi ristikkoa ratkaista..
66. kaplas23.9.2021 klo 11:19
Anteeksi pieni säiehyopy, viitataan tässä viesissä ristikoihinkin!

No niin.Täydellisen utamiteetin luomalla ponnekkuudellä ryhdyin siis eka kertaa elämässä ratkomaan HS ma 20.9-piilaria. Lehdon ym ristikoita toki olen Jaakko Tepon sanoin täyttänyt jo "valovuosia."

Kuten ennustinkin, muutama n. tunnin sessio siihen menikin.(Vaaka 16 vielä hieman epäilyttää)
Ratkonta sujui aika nihkeästi, ristikoista oppimani hyppelevämpi tyyli ei oikein tuntunut oikealta.

Ongelma myöskin pienestä ohjeen tutkimisesta huolimatta oli keksiä mitä tekniikkaa kulloinkin käytettiin ja miten se painottui. Homman juju tietysti.
Rutiinin puutehan syynä tietysti on..

Mainiota aivojumppaa toki, ulkoistan oppimaani
varmasti vielä jonkin kerran.
Harvakseltaan varmaan näitä ratkokselen!
67. ak25.9.2021 klo 19:51
Minulla on oikea sana Läkätäkkö-kohdassa, mutta en millään tajua, miksi ratkaisu on tuo. Osaatteko valaista?
68. Eikka25.9.2021 klo 19:59
Lainaus: 67. ak 25.9.2021 klo 19:51
Minulla on oikea sana Läkätäkkö-kohdassa, mutta en millään tajua, miksi ratkaisu on tuo. Osaatteko valaista?

Kommenttini (64.) pitäisi valaista jotain. Vaihda molemmista L->R.
69. Juho25.9.2021 klo 20:01
Se on kuin Lotta ja hiili, molemmat ovat jylsijöitä..
70. Rampe25.9.2021 klo 20:02
ak, ainakin pohjoisen murteella nauratko sanotaan muodossa naurakko.
Kun homma muutetaan vielä ärrää osaamattomien kieleksi, naurakko on naulakko ja räkätäkkö on läkätäkkö.
Asiaan voi olla parempikin selitys, mutta näin minä sen päättelin.
71. Rampe25.9.2021 klo 20:04
Juho,
Lemu ja Löyhkä ovat molemmat lokkaleita.
72. Eikka25.9.2021 klo 20:21
Lainaus: 70. Rampe 25.9.2021 klo 20:02
ak, ainakin pohjoisen murteella nauratko sanotaan muodossa naurakko.Kun homma muutetaan vielä ärrää osaamattomien kieleksi, naurakko on naulakko ja räkätäkkö on läkätäkkö.Asiaan voi olla parempikin selitys, mutta näin minä sen päättelin.

Tuo ”ärrää osaamattomien kieli” ei taida ihan kuulua ristikkojen vihjesääntöihin. Kaikkeen tämäntapaisiin tarvitaan joku kaava tai sääntö.
Kun R=L
Räkätäkkö->Läkätäkkö
Naurakko->Naulakko,
joista ensin mainitut ovat synonyymejä ja naulakko kelpaa ratkaisusanaksi, koska se on (tämän kysyvän, murteellisen ilmauksen lisäksi) perusmuotoinen substantiivi.
73. Elva25.9.2021 klo 20:56
Minulle tuli oikea sana risteävistä, kohtaan A22. Kun kerrottiin että vihje perustuu murresanaan, lopetin asian pohtimisen. Onneksi lopetin, koska nyt kun sana selitettiin, ilmeni etten ole koskaan kuullut sitä. Ei taida olla Helsingissäpäin käytössä :)
74. Eikka25.9.2021 klo 21:13
Lainaus: 73. Elva 25.9.2021 klo 20:56
Minulle tuli oikea sana risteävistä, kohtaan A22. Kun kerrottiin että vihje perustuu murresanaan, lopetin asian pohtimisen. Onneksi lopetin, koska nyt kun sana selitettiin, ilmeni etten ole koskaan kuullut sitä. Ei taida olla Helsingissäpäin käytössä :)

Oletko Elva oikeasti sitä mieltä, ettei Helsingissä räkätetä? Väittäisin, että sanapari ”nauraa, räkättää” tai ”nauraa räkättäen” on kohtuullisen tunnettu Hangosta Petsamoon.
75. Jondalar25.9.2021 klo 21:22

Poimin tuolta netistä tällaasen tarinan:

"Tampereella on vaikea ostaa naudanlihaa.
Kum meet lihakauppiaan tykö ja sanot sille että nauranlihaa, ni se sanoo että naurav vaan.
Taikka voi se sanoo niinki, että meiräl lihat o aina hyviä, ei niis oo mitään nauramista.
Ni sik kun yrität selittää sille, ettem mää naura, vaan tarkotin että naurallihaa, ni se hermostuu ja sanoo, että koitan ny perkele päättää naurakko sää vai ekkö sää naura, mää meinaan käsken vartijan tänne aika äkkiä.
76. Elva25.9.2021 klo 22:14
Eikka, ehkä puhuin vasten parempaa tietoa. En vaan muista koskaan kuulleeni että joku räkättää, (sehän kuulostaakin ihan kamalalta). Räkättirastas on sanana tuttu ja jäkättää on myös tuttu, mutta nehän ei ole nauramista.
77. Pekkatyttö25.9.2021 klo 22:45
Täällä on mahdottoman monta kyselijää
Miksi?
Alkakaa vastata mikäli tiedätte
78. Ylläpito25.9.2021 klo 22:46
Ittekin kysyt!
79. Pekkatyttö25.9.2021 klo 22:53
1-0 mulle
80. Pekkatyttö25.9.2021 klo 22:56
0-1 sulle ja sun jengille
81. Eikka25.9.2021 klo 23:02
Lainaus: 76. Elva 25.9.2021 klo 22:14
Eikka, ehkä puhuin vasten parempaa tietoa. En vaan muista koskaan kuulleeni että joku räkättää, (sehän kuulostaakin ihan kamalalta). Räkättirastas on sanana tuttu ja jäkättää on myös tuttu, mutta nehän ei ole nauramista.

Eiköhän räkättirastaan räkättämä räkänauru ole samaa ”perhettä”, eikä sillä ole suoranaisesti tekemistä rään kanssa, vaikka toisaalta, voihan sitä nauraa räkäisesti. Sulassa sovussa nuo ovat Nykäsessäkin peräkkäin. Esimerkkinä teos käyttää mm. ”nauraa räkättää”, ”räkättävä nauru” ja ”naurun räkätys”.
82. ak26.9.2021 klo 01:33
Kiitos vastauksista. Selvisi
83. Kirsikka26.9.2021 klo 20:12
Hei, B 23, mikä ”taulu” tai ”näyttö” se mielestänne on? Taas olen selvittänyt koko hauskan ja haastavan ristikon muuten, mutta tästä alas uhkaa alas tulla käsittämätön sana.
84. Rampe26.9.2021 klo 20:37
B23 on kännykkänimi josta en ollut aiemmin kuullutkaan.
85. Kirsikka26.9.2021 klo 21:05
Kiitos paljon
86. Jiikoo26.9.2021 klo 21:28
Lainaus: 84. Rampe 26.9.2021 klo 20:37
”B23 on kännykkänimi josta en ollut aiemmin kuullutkaan.”

Vieras se oli minullekin. En vain ole varma, onko kyseessä lainkaan ”kännykkä” siinä mielessä, että laite olisi perinteisessä mielessä matkapuhelin tai edes älysellainen. Kenties sillä voi soittaa äänipuheluitakin? Kyseessä voinee olla joko valmistajan tavaramerkki tai (englanninkielinen) yleissana.

”Kännykkä” oli aikanaan suomalaisen Nokia Oyj:n rekisteröimä tavaramerkki, joka oli varattu periaatteessa vain yhtiön omien tuotteiden nimeksi. Nokia usutti juristiarmeijansa niiden tahojen kimppuun, jotka alkoivat käyttää tätä nimitystä muista kuin Nokia-tuotteista. Turhaan: kännykkä oli ehtinyt nopeasti muuntua yleissanaksi tarkoittamaan minkä merkkistä matkapuhelinta tahansa – ihan siinä missä monosta on tullut hiihtokenkä ja hetekasta teräsvuode, valmistajasta ja tavaramerkkisuojasta riippumatta.

Raja matkapuhelimen, kämmentietokoneen (PDA, Personal Digital Assistant) ja kameran eli valokuvauskoneen välillä vaikuttaa olevan varsin häilyvä. Matkaviestimiä markkinoidaan nykyisin pitkälle laitteeseen ympätyn kameran (tai kameroiden) tai näytön tunnuslukujen perusteella. Kameralla voi siis nykyisin kilauttaa kaverille tai lukaista netistä uutiset, miten päin vain.

Yksi nettisanakirja antaa saamalleni ratkaisusanalle erilaisia merkityksiä järjestyksessä ”palmu - kämmen - palmupuu - kämmentietokone”.
87. Elva26.9.2021 klo 21:33
D23-24 näyttää erehdyttävästi baaritiskiltä tilattavalta tuotteelta, joka kyydiksi on tarkoitettu.
88. Elva26.9.2021 klo 21:37
Sori, minulla oli tämän perjaintain lehti, kännykästä on kyse.
89. Rampe26.9.2021 klo 21:45
Jiikoo, löysin mainoksen tuosta värkistä "best small phone for minimalists", toki kaikki sanat isolla aivan kuin lauseessa "Julkkis Pomo Piilossa ."
Koska en osaa käyttää nykykielen sanoja, joissa yhdyssanat kirjoitetaan erikseen ja kaikki isolla, kutsun matkapuhelintanikin kännykäksi.
Ainakin ikäiseni jäärät sanan tuntevat.
90. Ananias27.9.2021 klo 22:15
Mainio kuva tämä F-G 23. Miksikähän vastaukseksi näyttää tulevan Salen ja Jennyn pojan nimi?
91. Aksu27.9.2021 klo 22:40
Ananias,
eipä taida tulla. Tarkista vaakasanat!
92. Jiikoo27.9.2021 klo 22:58
Ananias, viivapiirros F-G 23 muistuttaa mielestäni kovasti erään maantieteellisen muodostelman ääriviivoja. Muodostelman suomenkielinen nimi on sama kuin Nummisuutarin Eskon mielitietyllä ja Salmisen Eskon tyttärellä. Vaikka piirroksen vasemmasta laidasta on auliisti nipsaistu jotain pois, ei Aulis – yllätys, yllätys – ajane takaa noiden naishenkilöiden nipsaistua nimeä vaan...
93. Ananias28.9.2021 klo 12:04
Aksu ja Jiikoo:
Ka - Konevitsahan se siinä! Kiitos!
94. Jiikoo28.9.2021 klo 12:37
Lainaus: 93. Ananias 28.9.2021 klo 12:04
”Ka - Konevitsahan se siinä! Kiitos!”

Olepa hyvä, Ananias! Tulkitsen sinun saaneen kopin, vaikka vastauksesi viittaakin sivuraiteelle, mediterraanisilta mainingeilta Laatokalle :•)

Konevitsan nimi on kiehtonut minua pahaisesta pikkukoltiaisesta lähtien. Kun tavallisessa Koivuniemen herrassakin oli tarpeeksi peljättävää, niin koneellisen sellaisen hypoteettinen uhka aiheuttikin jo kauhuskenaarioita!

Nimihän voisi pikemminkin olla Konivitsa. Nimen venäläismuotohan on meikäpuustaimin Konevets, missä alkuosa viittaa suoraan hevoseen eli koniin (ven. kyrilliikan puutteessa kon' tai konj). Konevitsalla on sijainnut Hevoskivenä (ven. Konjkamen tjsp) tunnettu pakanallinen uhripaikka, joka on saanut nimensä muotonsa mukaan ja koko paikka tuon kiven mukaan.

Pieneeseen mieleeseeni jarlahti ajatus: minkähän näköinen tuo konevitsa-niminen kapistus mahtaisi olla fingerporilaisittain piirrettynä?
95. Tarja28.9.2021 klo 13:02
Konevitsaan liittyvä Fingerpori on julkaistu 26.8.2009. Löytyy kuvahaulla. Myös Asko Vileniusta kyseinen laite kiinnostaa...
96. Jarppa29.9.2021 klo 21:46
Milä mahtaa olla a26-27 hahmo?
97. Elva29.9.2021 klo 23:22
Jarppa, siinä näkyy ihmisen kasvoprofiili huulillaan juomalasi.
98. Jiikoo29.9.2021 klo 23:53
Elva, kunpa näkyisikin! Saamieni risteävien perusteella on helppo uskoa kuvan esittävän juuri sitä mitä sanot, mutta antamasi tietokaan ei auta minua näkemään omassa paperilehdessäni muuta kuin pelkkää tuhnua. Näiden kuvien painolaatu on täällä taajaan nähdystä palautteesta huolimatta paikoitellen luokattoman kehnoa. Tarkoituksellako?
99. Elva30.9.2021 klo 00:08
Jiikoo & Jarppa, postaan nyt juomakuvan, silläkin riskillä ettei se tule teille näkyviin. https://aijaa.com/6an7z2
100. kaplas30.9.2021 klo 08:56
Elva, näkyy Androidillakin!
101. Jiikoo30.9.2021 klo 09:26
Elva, minun Win 10 / Edge -yhdistelmäni ei nytkään kykene avaamaan linkkisi kuvaa näkyviin. Läppärissäni on jostakin syystä asennettuna myös Firefox. Kun yritän avata sillä tätä keskustelupalstaa, avautuu jokin typerä kirjautumissivu. En tunne tarvetta opetella minkään uuden selaimen käyttäjäksi, joten jääköön tulikettukokeilu sikseen.

Sotkamolaisen Tulikettu-nimisen majoitus- ja ravitsemusliikkeen pöydässä käväisin kerran hoitamassa akuutin janoni pois päiväjärjestyksestä; mutta käynnistä lienee kulunut aikaa yli 30 vuotta. Krouvin nimi perustui luullakseni johonkin sotkamolaisen kirjailijakuuluisuus Veikko Huovisen littlejuttuun. Olisikohan Piilaakson porukkakin (Mozilla) lukenut Huovista ennen selaimensa nimeämistä?
102. Jiikoo30.9.2021 klo 09:34
Kokeilin nyt vielä Android-honottimellanikin (Honor 9). Ei avaudu. Olisikohan reitittimessäni päässyt jokin bitti menemään poikittain?
103. Rampe30.9.2021 klo 09:38
Tuliketussa olin vajaat 40 vuotta sitten työyhteenliittymä Kostamus Savotan pikkujouluissa.
Kuultuani että alkoholi oli ilmaista, tilasin talon kalleimmaksi mainittua Gordon Bleu-konjakkia.
Loppuillasta saattoivat tuoda pelkkää Jalluakin.
Tuliketusta kertoi Konsta Pylkkänen Havukka-ahon ajattelijassa asuintalonsa pikkupojalle.
Kertoi tuliketun nahkoja käytettävän ruutitehtaan valaisimina, koska niissä ei ole pelkoa kipinöistä.
104. Jiikoo30.9.2021 klo 09:51
Lainaus: 103. Rampe 30.9.2021 klo 09:38
”Tuliketusta kertoi Konsta Pylkkänen Havukka-ahon ajattelijassa asuintalonsa pikkupojalle.Kertoi tuliketun nahkoja käytettävän ruutitehtaan valaisimina, koska niissä ei ole pelkoa kipinöistä.”

Niinpäs kertoikin, kun tarkemmin ajattelen! Olenhan minä Ajattelijan lukenut pariinkin kertaan ja kaksi elokuvaversiotakin nähnyt...

Veikko Huovisen Hilkka-vaimo (linkin kuvassa keskellä, jokin aika sitten edesmennyt hänkin) oli ensimmäinen leegolekurini, joskus 1950-luvun kansakouluaikoinani. Viisaudenhampaani ovat sittemmin kadonneet jo vuosikymmeniä sitten (sen kai huomaa kertomattakin). Lopuista yhden tilalla on monttu ja toisen tilalla implantti. Muissa amalgaamia ja muovia kerrakseen jos toisekseen. Näillä mennään.

https://www.kaleva.fi/galleriat/veikko-huovinen-vu okatinvaaran-huipulla/2494002/1534281
105. iso S30.9.2021 klo 10:04
Jiikoo, Firefox tosiaan tarjoaa ensikertalaiselle ja joskus itsensä päivittämisen jälkeen tunnusen luomista ja kirjautumista vihjaillen, että siitä on jonkinlaista iloa tai hyötyä, kertomatta tuleeko ilo/hyöty sinulle vai Mozillalle. Tuon välilehden voi surutta sulkea ja niin olen tehnytkin. Hyvin toimii ilman yhtä muistettavaa lisätunnusta.
106. seitenvitonen30.9.2021 klo 10:21
Laatokan rannan asukkaana "lapsena ennen" kuuntelin Konevitsan kirkonkellojen iltasoittoa ja olen nykyisin käynyt saarella useita kertoja. Mutta tuo kuvassa oleva on Välimeressä. Joitakin vuosia sitten olin siellä viikon.
107. Jondalar30.9.2021 klo 14:02
Agios Nikolaus oli myös meidän ensimmäinen etelänmatkakohde. Kyseinen kaupunki sijaitsee Kreetan itäpäässä, joka on leikattu vihjekuvan kartasta pois. Kävimme siellä uudelleen vuonna 2004 viettämässä 30-vuotishääpäivää.
108. kaplas30.9.2021 klo 14:25
AN tuttu reilun 20 v takaa. Onnistunut retki muuten, mutta hotellivalintamme oli huono.
109. Eikka30.9.2021 klo 14:27
Lainaus: 107. Jondalar 30.9.2021 klo 14:02
Agios Nikolaus oli myös meidän ensimmäinen etelänmatkakohde. Kyseinen kaupunki sijaitsee Kreetan itäpäässä, joka on leikattu vihjekuvan kartasta pois.

Oikealle ja vasemmalle on muistisääntönsä: oikea on on siellä minne vasemman käden peukalo osoittaa. Löytyisikö idälle ja lännelle yhtä hyvää?
110. Eikka30.9.2021 klo 14:28
Lainaus: 108. kaplas 30.9.2021 klo 14:25
AN tuttu reilun 20 v takaa. Onnistunut retki muuten, mutta hotellivalintamme oli huono.

Kummassa päässä saarta sinun AN oli?
111. kaplas30.9.2021 klo 14:52
Itä. Hotelli oli muutama km keskustasta saaren eteläosaan menevän tien varrella.
112. Jondalar30.9.2021 klo 17:22
Olette oikeassa: minä olin väärässä. Saaresta on näpsäisty länsi pois ja AN on oikealla idässä. Ajattelin jostain syystä karttaa katsottavan pohjoisesta päin. Sekoilen lisääntyvässä määrin. Se ei ole pelkästään naurun asia.

Oltiin me kyllä kerran kaksi viikkoa saaren toista päätä lähempänä olevassa Haniassa. Patikoitiin Samarian solassa etelärannalle asti.

Juhlamatkalla (AN) asuimme viiden tähden hotellissa Minos Palacessa.
113. seitenvitonen30.9.2021 klo 19:39
Eurooppa 75-tie,on pitkä. Sen toinen pää on kyseisellä saarella. Saarella ajellessa panimme merkille: tutun näköinen tiennumero.
114. sio30.9.2021 klo 21:05
Elva, tiedoksesi, että minun Win 10 / Edge:llä aijaa-linkkisi ovat avautuneet aina.
115. Elva30.9.2021 klo 21:21
kaplas & sio, kiitos tiedoista koskien selaimia. En todellakaan tiedä mistä ongelmat johtuvat, mutta uskon ettei syy ole tässä päässä. Vika on ilmeisesti asennuksissa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *