KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 11.-12.9.2021

9821. IS Viikonloppu 11.-12.9.2021

Ylläpito11.9.2021 klo 08:24
Tänään Keräsen ja Kärkkäisen kolme miikka. Ainakin.
2. Joutilas11.9.2021 klo 17:56
Mukavasti pirskahteleva, viipyilevä ja kohta taas pulpahteleva. Opettava ja sopivasti ovela. Vaikeusaste mielestäni kohdallaan. Kiitokset.
3. Rampe11.9.2021 klo 18:19
Vaikeusaste on ainakin minun kohdallani pahasti pielessä!
Osan sain ratkottua hyvinkin helposti, kunnes pamahti täydellinen jumi päälle.
Pakko laittaa sivuun koko lehti, jotta hermot säilyisivät lauantai-illan ajan.
4. anna h12.9.2021 klo 13:40
Minulle täyskolmonen. Ristikko nyt mielestäni valmis mutta mielessä kysymysmerkkejä, kaikki vihjeet ei avautuneet. Voi tietysti olla että olen ratkonut jotain väärinkin. Mutta kiitos tästä aivojumpasta! Nystyräterapia on tärkeää.
5. Rampe12.9.2021 klo 17:13
Aamulla eilen jumiin mennyt ristikko ratkesi sentään kohtuudella
Ehkä kolmemiinus oli kuitenkin oikea luokitus.
Eilen olin äimän käkenä mm. vihjeen KATKERUKAS kanssa. Se onkin mukava piriste ristikon vasemmassa laidassa, joka itselleni osoittautui vaikeimmaksi.
6. Elva12.9.2021 klo 18:44
Eilen kun silmäilin ristikkoa keksin yhden epävarman sanan. Tänään sateen ropistessa, olen saanut ruudut melkein täyteen, vähän puuttuu oikeasta laidasta. Hieno ristikko, upeita vihjeitä. Nyt pidän paussin ja jatkan huomenna.
7. Kuju12.9.2021 klo 21:25
Tämän päivän jäljiltä jäi viitisen prosenttia tyhjäksi. Pälvet joka nurkassa. Pitää yrittää jatkaa huomenna.
8. Mörö12.9.2021 klo 21:59
Oikein mainio Kovis ja 3- ihan kohdallaan arviona. KATKERUKAS työllisti, kunnes aukesi. Keräsellä on aina taattua laatua!
9. Elva12.9.2021 klo 22:46
En malttanut odottaa huomiseen, vaan ratkoin valmiiksi äsken.

Minulle tuotti eniten työtä sininen pitkä sana oikeassa laidassa, koska risteävissä oli ongelmia. Mielestäni siniset lauseet ovat parhaimmillaan, kun ne aukeavat pikku hiljaa ja ovat valmiita vasta yhtä aikaa ristikon kanssa.
AIT ILTAAN ITTEN oli hieno, KATKERUKAS sen sijaan ei ollut ongelma.

Paljon kiitoksia laatijoille hienosta ristikosta.
10. Aleksanteri13.9.2021 klo 12:24
Pitkästä aikaa ostin Iltiksen ja täyttelin viikonlopun ristisanat. Olivat ihan mukavia kaikki,koviskin "kohdallaan".
11. Miramarita13.9.2021 klo 22:29
Kerkesin vasta eilen illalla ristikon kimppuun ja tälle päivälle jäi vielä paljon purtavaa. Mutta ihme kyllä, sain täyteen muutaman kumittamisen myötä. Mutta ei ole vielä auennut tuo vihje KATKERUKAS, vaikka siihen varmaan oikean ratkaisun sainkin. Oikein mukava pähkinä taas, kiitos laatijalle.
12. Jaska14.9.2021 klo 23:22
Laatija olisi ollut tunnistettavissa tyylistään, vaikka nimi olisi pudonnut lehdestä. Useita helpohkoja aloituskohtia löytyy tästäkin. Siitä huolimatta minulla meni täytön osalta pikkasen täyskolmosen puolelle. Ratkonta ei ole päättynyt vieläkään kahden vihjeen osalta, yhteysymmärrys puuttuu. Yksi kuvavihje vaati puolestaan hyvää tahtoa ennen sen hyväksymistä. Taantumus rappio, tappio. Se kyrsii ratkojaa. Minä huono, Keränen hyvä. No, ehkä kiikun kaakun kiitettävä.
13. Elva25.9.2021 klo 10:05
Minulta jäi ymmärtämättä:

@ VOI OLLA SÄVEL, minulla on NÄÄT
YLÄPUOLISKOLLE OMINAISTA, minulla on ALKALISUUS
L. KUULUN NIMESSÄ, minulla on SAMUEL, liittyisikö Haberiin?
14. iso S25.9.2021 klo 10:18
Näät on minullakin ymmärrystä vailla.

Liuos on alkalinen eli emäksinen jos sen pH on yli 7, hapan jos se on alle 7.

Luullakseni kuulu on Mark Twain eli Samuel L. Clemens (L = Langhorn).
15. Rampe25.9.2021 klo 10:20
Elva, ph-taulukon alimmat luvut tarkoittavat hapanta ja suurimmat emäksisyyttä eli alkalisuutta.
Itse ajattelin että kyseessä on Samuel L. Clemens eli Mark Twain.
16. eol25.9.2021 klo 10:22
NÄ+ÄT = NÄ+ES.

Löytyy myös näyttelijä Samuel L. Jackson.
17. anna h25.9.2021 klo 10:22
Entäpä Samuel L. Jackson, ajattelin minä. Vaihtoehtoja taitaa olla monta.
18. Ylläpito25.9.2021 klo 10:28
Jacksoniin viittaa.
19. Elva25.9.2021 klo 10:34
Kiitos kaikille vastanneille. NÄÄT oli melko juoni vihje. Perin tuttu SAMUEL L. olisi pitänyt tajuta. Alkalisuudessa ei tullut mieleen että yläpuolisko tarkoitti asteikkoa, ajattelin tämän ristikon yläosaa tai jonkun säiliön yläosaa.
20. iso S25.9.2021 klo 12:03
Joo, Jackson on ilman muuta parempi selitys, koska hän käyttää nimenomaan tuota muotoa eikä Samuel Leroy Jacksonia. Mark Twainin oikeasta nimestä näkyy vaihtelevia versioita: Sam Clemens, Samuel Clemens, Samuel Langhorne Clemens ja myös Samuel L. Clemens joten kyllä ehdottamani selityskin toimisi, jos Jackson ei olisi ryhtynyt kuuluisaksi. Ulkomuistista siteeraamastani ällän selityksestä puuttui lopusta e, muisti ei riittänyt tarpeeksi pitkälle..

@ voi olla sävel ei ole ihan minun makuuni. Mistä siinä eteen singahtaa nä? Jos tähän löytyy selitys niin jäljelle jää se kiusallinen seikka että ilman mitään järkevää syytä jatketaan vielä synonyymiin. Syyksi ei riitä se että poikittaiset sanat menisivät pilalle ilman tuota ylimääräistä askelta. Kyllä vihjeen ja ratkaisun pitää pelata yhteen ilman ulkopuolista painostusta!
21. Tuomas L.25.9.2021 klo 12:22
En ihan ymmärrä iso S:n edellistä kommenttia. Vihjehän menee näin: NÄÄT ja NÄES ovat synonyymeja, joten sanan NÄÄT kirjaimien ÄT tilalla voisi olla kirjaimet ES.
22. Arska26.9.2021 klo 19:36
1-9?
23. Tarja26.9.2021 klo 20:33
MURRITELU
24. Arska26.9.2021 klo 20:37
Kiitos Tarja
25. iso S27.9.2021 klo 11:05
Lainaus: 21. Tuomas L. 25.9.2021 klo 12:22
Vihjehän menee näin: NÄÄT ja NÄES ovat synonyymeja, joten sanan NÄÄT kirjaimien ÄT tilalla voisi olla kirjaimet ES.

Taisi jäädä lähettämättä vastaukseni tuohon. Tarkistin lehdestä, miten vihje menee. Se oli
@
VOI
OLLA
SÄVEL

Tiedän kyllä että näät ja näes ovat synonyymeja, joten silloin kun jostakin on saatu näät niin ät voi olla es, joka on sävel. Ongelmani on edelleen se että en ymmärrä, mistä se nä tai näät saatiin. Seikkaillaanko tässä piilosanojen vai hämärän rajamailla? Nimittäin Kielitoimiston sanakirjan mukaan näät ja näes ovat arkisia muotoja sanasta näet, jonka selitys on nimittän. Onko vihje siis arkisesti lyhennetty versio piilosanamaisesta muodosta "Nimittäin nythän on niin, että @ voi olla sävel"?
26. Tuomas L.27.9.2021 klo 12:21
Eli iso S, onko sinusta myös seuraava vihje ongelmallinen?

J VOI OLLA E, ratkaisu EHJÄ.

Eihän tuossakaan sanaa EHJÄ varsinaisesti "saada" mistään. Vihje tarkoittaa vain, että ehjä ja eheä ovat synonyymeja.

Itse en näe tällaisissa vihjeissä mitään ongelmallista, mutta ehkä olet eri mieltä. Vai onko niin, että tuo J VOI OLLA E poikkeaa jotenkin olennaisesti vihjeestä @ VOI OLLA SÄVEL?
27. Jaska27.9.2021 klo 12:23
Laatija edellyttää ratkojan tietävän, että kiemura on tietokonenäppäimistön at-merkki ja äännetään äännetään ät. Ratkojan on sitten pääteltävä, että 1. ratkaisusana on jonkin muun synonyymi, ja 2. nelikirjaimisessa ratkaisusanassa SÄVEL voi olla jokin alennettu skaalan c d e f g a h sävelistä, tai se voi olla laulettavan asteikon sävelen nimi.sävelen laulunimi.

Utamille kohtuuton, mutta knoppologiaan perehtyneelle kokeneelle ratkojalle ei epäsuoranakaan liian vaikea. Vihjehän on samaa perustyyppiä kuin esim. suora EKA VOISI OLLA M -> (M)ÖRINÄ. Suora muoto on koviksissa suht, yleinen, eikä siitä ole muistaakseni protestoitu. Epäsuorasta on siis ainakin nyt.
28. Arska27.9.2021 klo 15:38
Pompöösi? Tasaluku murrettu?
29. Tarja27.9.2021 klo 15:59
Kokeilenpa antaa ensin vinkkejä. Pompöösi ja tirehtööri ovat tulleet muista kielistä meille. Murtaminen tarkoittaa tässä anagrammin tekoa.
30. iso S27.9.2021 klo 17:40
Lainaus: 26. Tuomas L. 27.9.2021 klo 12:21
Eli iso S, onko sinusta myös seuraava vihje ongelmallinen?J VOI OLLA E, ratkaisu EHJÄ.Eihän tuossakaan sanaa EHJÄ varsinaisesti "saada" mistään. Vihje tarkoittaa vain, että ehjä ja eheä ovat synonyymeja.Itse en näe tällaisissa vihjeissä mitään ongelmallista, mutta ehkä olet eri mieltä. Vai onko niin, että tuo J VOI OLLA E poikkeaa jotenkin olennaisesti vihjeestä @ VOI OLLA SÄVEL?

Luultavasti olisi ongelmallinen jos vastaan tulisi eikä poikittaisista saisi apua. Kovin vähän tarttumapintaa siinä tarjotaan, josjuuri tuo yhdistelmä ei ole tullut aiemmin vastaan ja tarttunut muistiin. Jaskan esimerkki on jo astetta helpompi, siinä täsmennetään sijainti. Sinänsä hyväksyn visaiseen tuon ehjän vihjeen ja muut sen tyyppiset. J voi olla E => JURO/EURO ei maistuisi, vaikka jollakin kielellä lausuttuna saattavat samalta kuulostaa.

@ VOI OLLA SÄVEL poikkeaa edellisistä Jaskan mainitseman epäsuoruuden vuoksi. Säveliä on moneen lähtöön ja sen kautta kulkeminen tuo vihjeeseen runsaasti lisää väljyyttä.

Nyt kuitenkin ymmärrän, että ei tässä ollut mitään ymmärrettävää!
.
31. Ritu27.9.2021 klo 18:40
Minulla kesti myös pitkään hahmottaa/ymmärtää NÄÄT ratkaisusanan synty. Tuomas L. selitti asiaa, enkä päässyt siitäkään jyvälle. Onneksi vielä Jaska väänsi rautalangasta lisää, niin lamppu syttyi.
Onhan nuo muut esimerkit ihan ok ja vastaan tulleita, enkä käsitä, miks tämä @VOI OLLA SÄVEL -vihje tuntui nyt niin vaikealta.
Nämä ovat välillä kinkkisyydessään niin kimurantteja vihjeitä, että kuuluvat siihen joukkoon, että vaikka saat vihjeen ratkaistua risteävien avulla, niin ratkaisusanasta jää epävarmuus. Eikä sen tarkistaminen ole käytännössä mistään mahdollista. Se on vaan oivallettava ja luotto ratkaisun oikeellisuuteen tulee varmoista risteävistä ratkaisusanoista. Sillä hetkellä ratkontaahan sen kokee plaah-tunteena, kun ymmärrys vielä puuttuu.
Nuo keskenään synonyymit sanat tiedän, mutta miten paljon ne ovat yleisesti käytössä?
Ehkä se olikin se syy, että vaikka tuon tyyppisiä vihjeitä olen ennen pystynyt ratkomaan, niin niissä ratkaisusana synonyyminsä kanssa on ollut tutumpi sanapari itselle.
Niin tai näin, tästä mennään vain eteenpäin.
32. Arska28.9.2021 klo 14:33
Entä mikä lie entinen kunta ja hitaasti juoksevia?
33. Elva28.9.2021 klo 14:46
Arska, TAHMEAT, ELIMÄKI.
34. Tarja28.9.2021 klo 14:49
Olisin antanut vinkin, että entinen kunta on nykyään osa Kouvolaa! :)
35. Arska28.9.2021 klo 15:24
Kiitos Elva
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *