KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 24.-27.6.2021

9732. IS Viikonloppu 24.-27.6.2021

Ylläpito23.6.2021 klo 13:24
Huomenna Vuokilan ja Kärkkäisen kakspuolonen. Pääkuvalauseiden ymmärtämättömyyksiä ootellessa...
2. Jaska24.6.2021 klo 23:47
Saa niitä ootella, tulevat, jos ovat tullakseen. Tuskin ainakaan tulvehtimalla. Nyt on sitten alkuvuoden toinen ääripää saavutettu, takavuosien vaikeimmasta on laskeuduttu helpoimpaan. Hyvä niin, sillä Jussin (hauskaa kaikille) voi viettää muutenkin kuin koviksen kiemuroita suoristellen siinä onnistumatta.
3. Jiikoo25.6.2021 klo 09:26
Aluksi tuo rankkaus 2½ tuntui vitsiltä, mutta yön yli nukkumisen jälkeen ja kohtuullisesti apuneuvoja käytellen täyttyi sentään yhtä piilokirjainta vaille valmiiksi, ihme ja kumma! En minäkään havainnut pääkuvalauseissa mitään outouksia. Kiva kovis!

Piiliksen sainkin valmiiksi jo eilen ja lehti on nyt luovutettu pehmistä odotteleviin käsiin.
4. Kuju25.6.2021 klo 11:01
Sopivan nautinnollisen helppoa kovistasoa. Edellytti hoksottimia, mutta ei mennyt väkisin puurtamiseksi.
5. junkero25.6.2021 klo 18:30
Lauseista täysi ymmärrys, ovelia olivat.
6. Lars26.6.2021 klo 08:37
Meinas oppikoulun äidikielen opit olla hakusessa mutta ymmärsin kyllä jujun.. Mukava keskitason ristikko, pari kohtaa piti kuukkeloida muuten hyvä, KIITOS.
7. Elva26.6.2021 klo 11:42
Mielestäni vaikeusaste oli kohdallaan. Kakkoslauseen viimeistä sanaa en ymmärrä. Lisäksi on vasemmalla kaksi nelikirjaimista sanaa jotka jäivät tajuamatta. Aamulenkin jälkeen viihdyttävää seuraa.
8. JPR26.6.2021 klo 17:28
Leinosen lakana oli mukavaa ratkottavaa????
Erittäin onnistunut juhannuksen keventäjänä. Kiitokset tekijälle!
9. Elva27.6.2021 klo 15:52
Juha Leinoselta todella upea ristikko. Yhdyn JPR:n arvioon, että tämä lakana on nappiosuma juhannukseksi. Vaikeusastekin kohdallaan. Pidin myös siitä, että keksittyään ratkaisusanan tiesi myös heti oliko osunut oikeaan. Paljon kiitoksia!
10. Maikku27.6.2021 klo 18:38
Olen JPR:n ja Elvan kanssa samaa mieltä Leinosesta joten tonnia odottelemaan.
11. Ripe27.6.2021 klo 19:24
Koviksessa toisessa päälauseessa taitaa kieliopin terminologia horjua, mikäli ymmärsin jujun oikein. Muuten mukava ristikko.
12. Ripe27.6.2021 klo 19:27
Yllä olevan kommentin (ja tämän) voi poistaa. Lause on sittenkin ihan looginen… (lievää häpeää tuntien)
13. Ritu28.6.2021 klo 09:48
Juhannus kului pitkälti töissä kuin myös sen jälkeinen viikonloppu. Lauantaiaamuna ennen töihin lähtöä aloitin Leinosen aukeamalla. Vasen puoli ratkesi lähes kokonaan aamun aikaisina tunteina. Su-aamuna sama homma ja oikea puolikas sai pitkälti kirjaimet ruutuihinsa. Tänä aamuna jatkoin samalla linjalla kuin edeltävinä aamuina. Peitto terassille ja sinne ratkomaan. Sillä erolla, ettei tänään tarvitsekaan lähteä töihin. Se on kesäloma ny!
Leinosen mukava ristikko pikkusta vaille valmis. Oikea yläkulma vaatii vielä pohtimista. Samoin alareunasta yksi sana. Mutta olihan kiva ratkottava! Sen äärelle palaamista oikein odotti. Kekseliäät vihjeet, kun ratkaisusanojen tietynlaisesta helppoudesta huolimatta niitä ei noin vaan heti keksinyt. Aamujeni ilo on ollut se ristikko.
Nyt kun tuota aikaa on niin aurinkoinen terassi selvästi kutsuu ratkomaan pehmiksen ja koviksen. Jospa tuo Leinosen oikea ylälaitakin siinä samalla aukeaisi.
14. Pike28.6.2021 klo 12:17
Tulisipa jo kolmannen kerran tonni - perheeseen - kun taas lähti mökkimaisemista useampi vastaus!
15. Ritu28.6.2021 klo 14:20
Onni olisi voittaa sellainen tonni, joka lisäisi onnellisuutta niin paljon, että se näkyisi vaikka tälläkin palstalla muita kohtaan ystävällisyytenä. Siispä sellaista onnentonnia tai useampaakin toivomaan!
16. Pike28.6.2021 klo 15:48
Ei ne ns. ystävälliset ole tainneet yhtään tonnia voittaa.
17. Ritu28.6.2021 klo 16:36
Voit olla oikeassa tai sitten et. Toivottavasti ovat voittaneille iloksi olleet. Mä voin jo nyt eliminoida itseni pois tonnin voittajista ja luvata näin julkisesesti, että jos tonni osuis kohdalle, niin IS saa lahjoittaa suoraan sen Sanasepot ry:lle ja siten tehdä mahdollisesti monta sanaseppoa onnelliseksi jakamalla sen pienempinä ristikkovoittoina eteenpäin.

P. S. Terveisiä Kärkkäisen Helille, suloinen siiliperhe koviksessa.
18. Kuju29.6.2021 klo 08:03
Meinasi se Leinosen lakana mennä minulta förbi, kun en huomannut lainkaan, että sivuilla ennen pehmistä ja kovista oli moinen Juhannustonni odottamassa. No, pitihän sitä sitten eilen alkaa väsätä ja vasen puoli on nyt täysi - oikeasta uupuu puolet. Jatketaan sitten illalla. Mielenkiintoinen haaste. Sellaista koviksen ja keskiksen puolivälin tasoa tyyliin kaksi - kaksplus. Monia uusia sanojakin siinä oppii, esimerkiksi sikalasanasto ei ole ollut vahvuuksieni keskiössä aiemmin. Vihjeet tuntuvat olevan kohdallaan, mutta silti melko kinkkisesti valittuja.
19. Ritu2.7.2021 klo 20:23
Minulta meni kokonainen päivä koviksen kanssa urakoidrssa. Ja vieläkin yksi nelikirjaiminen sana odottaa valaistumisen suurta hetkeä. Ratkaisusana minulla siinä siis on, mutta ymmärrys puuttuu. Tuntuu kuin kaiken mahdollisen olisin vihjeen suhteen pähkäillyt. Miettinyt josko kirjaimet on sekoitettu, tai josko siitä puuttuisi kirjain. Kuukkeloinut ratkaisusanaa ihan suoraan, että josko yhteys vihjeeseen löytyisi, mutta kun ei niin ei. Hautumaan se on jätettävä.
Mielenkiintoinen ratkontakokemus. Alku oli minulle aika puurtamista. Sitten osuin erään hauskan vihjeen kohdalle. Joku sen vihjeen ratkaisemisessa muutti ratkontani kepeämmäksi. Ratkaisut vihjeisiinkin alkoivat löytyä kuin itsestään. Eilen satuin katsomaan telkusta Jahti-tietovisan, jonka vuoksi erään vihjeen kohdalla lamppu välähti kivasti. Ristikko ei ollut niin vaikea (toivoton) , kuin mitä tuntuma itselläni oli sen alkumetreillä. Mukava kesälomakovis!
20. Ritu3.7.2021 klo 09:19
Ja kello oli aamulla tasan kahdeksan, kun lamppu syttyi sen viimeisenkin arvoitukseksi jääneen ratkaisusanankohdalla. Riemuni määrää kuva se, että siinä vähän hihkahtessa koirammekin innostuivat haukkumaan. Piti sitten niitä nopeasti rauhoitella, ettei koko naapurustokin herää :).
21. K3.7.2021 klo 16:40
Lainaus: 14. Pike 28.6.2021 klo 12:17
Tulisipa jo kolmannen kerran tonni - perheeseen - kun taas lähti mökkimaisemista useampi vastaus!

Takavuosina yritin minäkin oikein urakalla täytellä
saman lehden kaikkia ristikoita. Monta sain valmiiksikin ja lähetin tekstiviesteinä. Mitään en voittanut! Sama toistui muutaman kerran, ja kun mitään ei tullut takaisin, turhauduin ja lopetin lähettelemisen. Voitin siten ainakin säästyneet tekstarirahat!! Ei ole minusta voittajaksi olen sitten hyvä tai paha!!!
22. K3.7.2021 klo 16:43
Jatkoa edelliseen: ristikoiden ratkomista en ole lopettanut!
23. Elva6.7.2021 klo 09:35
Ristikossa on kaksi vihjettä jotka jäi ymmärtämättä.

Vihje -SANA, minulla on ELIO, enkä tajua yhteyttä, paitsi että on nimi.

Vihje BIISI, minulla on RANA, minulle tuntematon.

Alin lause on minulla SUOMEKSI PARTITIIVI ISKUVERBI. En ymmärtänyt että kolkata tarkoittaa iskemällä tappaa jotakin jollakin. Sittemmin olen valistunut asian suhteen.
24. Ritu6.7.2021 klo 10:28
Elva, minulle tuohon vihjeeseen -SANA muodostui OLIO.

uo toinen kysymäsi vihje on juuri se, joka jäi minuakin pisimpään vaivaamaan. Ymmärsin sen lopulta näin BII(T)SI - - >RAN(T)A
25. Ritu6.7.2021 klo 10:33
Edellisessä kommentissani uo piti olla tuo. Kirjoitustaitoni tai huolellisuus sen suhteen senkun heikkenee.
26. iso S6.7.2021 klo 10:40
Juu, olio minullekin siihen tuli.

Pienen Tietosanakirjan (http://runeberg.org/pieni/4/0185.html) mukaan oliosana on substantiivin synonyymi. Kielonen ei tunne oliosanaa, mutta tunnustaa pitkin hampain substantiivin synonyymin olevan vanhahtava nimisana.

M. A. Nummista on aikoinaan häirinnyt sanan olio käyttämistä filosofian terminä entiteetin synonyymina. Maallikot, jotka nykyään myös saattavat filosofiasta kiinnostua, nimittäin hämääntyvät luulemaan että puhutaan elävästä otuksesta. Hän kehitti omin kätösin korvaavan sanan olenne, jonka suomen kielen lautakunta hylkäsi.
https://www.kielikello.fi/-/olion-korvaamisesta-fi losofian-kielessa

Kaukaa viisas päätös, eihän olenne olisi tähän kohtaan mahtunut, kun tilaa oli vain neljä kirjainta.
27. Elva6.7.2021 klo 10:46
Ritu, kiitos. Minulla oli ESINE ja EMONEN, siis pikku emolla on kaksi pienokaista, vähän ontuva ratkaisu. BIISI:stä uskoin että siinä on jokin minulle tuntematon kappale, enkä edes miettinyt muita kirjainmahdollisuuksia. Upeasti keksitty!
28. Elva6.7.2021 klo 10:48
Kiitos iso S selvityksestä.
29. Ritu6.7.2021 klo 10:58
Sanonta on, että mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Tässä taisi käydä niin, että mitä pikku Ritu edellä, sitä iso S perässä. Tulikohan sittenkin liian aikaisin annettua suoria vastauksia. Huomasin, että vastausten lähetysaika meni umpeen vasta eilen. Etanapostitse vastauksia käsittääkseni jonkin aikaa odotellaan.
Kyseisessä koviksessa oli hauska vihje YKSI AASEISTA. Kuinka ollakaan, tunnen nyt itseni sellaiseksi. Toivottavasti ei tule poliisi ja pamputa!
30. Jaska6.7.2021 klo 11:11
Välineestä riippuen joku voisi toivoa toisin:)
31. Tuomas L.6.7.2021 klo 11:19
Pääkuvalauseet viittaavat siis saman kaupungin erikielisiin nimityksiin. Bengaliksi Kolkata ja suomeksi Kalkutta, joka on partitiivissa Kalkuttaa. Kolkata ja kalkuttaa ovat molemmat iskuverbejä.
32. Jaska6.7.2021 klo 11:37
Elvalle huomautettakoon, että kolkkaamisen seuraamus ei ole aina kohteen kuolema. Kolkkakalakin saattaa vain taintua.
33. Ritu6.7.2021 klo 11:51
Tämä kovis kuului minulla niihin pitkäkestoisiin ristikkoiloihin, että vaikka sen sai näennäisesti täyteen, niin monen ratkaisusanan kohdalla lamppu syttyi vasta myöhemmin. Ja mikään ei jäänyt askarruttamaan, kun oikean ratkaisusanan oli keksinyt.
Kun ensimmäisen kerran vilkaisin ristikkoa, siitä osui silmään Kärkkäisen Helin suloinen siilitrio. Se sai myöhemmin vielä hellyttävämmän luonteen, kun huomasin yhden siilin kyyneleet. Tokkopa muistan pääkuvaa kovin pitkään, mutta tuo pieni siililuomus painui söpöydessään jonnekin näkömuistin sopukoihin.
34. Elva6.7.2021 klo 13:06
Ritu, sori että houkuttelin sinut pahantekoon. En ole huomioinut Suomen Postin ihmeellisyyksiä, kun olen ollut siinä uskossa että vastaukset lähetetään tekstiviestitse, eikä kukaan ole huomauttanut asiasta. Mikähän olisi säällinen aika?

Olen aikaisemminkin huomannut että olisi syytä tutkia piirroksia tarkemmin, kun niistä usein on paljastunut detaljeja jotka edesauttavat ratkaisusanan löytämistä, kuten tässä siiliressukassa.

Tuomas L., vasta nyt minulle todella aukesi pääkuvalauseiden nerokkuus. Kiitos siitä. Aikaisemmin mietinkin onko kolkata todella partitiiviverbi.

Jaskallekin kiitos kalan kolkkaamisesta ilman lopullista seurausta.
35. JPR7.7.2021 klo 11:51
Vuokila / Kärkkäinen aukesi. Hieno ristikko joka aiheutti paljon päänvaivaa. Kiitokset tekijöille!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *