KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 17.-18.4.2021

9656. IS Viikonloppu 17.-18.4.2021

Ylläpito16.4.2021 klo 19:10
Huomenna Teemulta ja Heikiltä kakspuolonen kovis.
2. Elva17.4.2021 klo 23:56
Huippuhieno Kovis! Upea teema. Nautittavaa ratkontaa. Kaikki todella selkeää, kunhan ensin tajusi hienot vihjeet.

Kuutin Tavis oli totutun laafukas, viimeisenä ratkesi vasen alakulma. Yksi kirjain tosin jäi ymmärtämättä (keskellä).

Ekin Piiliksessä oli myös uskomattoman taidokas teema.

Kiitokset kaikille laatijoille!
3. Elva17.4.2021 klo 23:57
po. totutun laadukas
4. O18.4.2021 klo 00:08
2. Elva
Koviksessa peesaan sinua! :)
5. Tuulitukka18.4.2021 klo 08:17
Elva: rakastettava, etten sanoisi.
6. Jiikoo18.4.2021 klo 09:36
Kyllä noissa Teemun kaksjapuolpallosissa minulle haastetta riittää ja tekemistä yön ylikin, mutta täyttyipä sentään!
7. Kuju18.4.2021 klo 12:04
Juu, mukavan helppo, kun vauhtiin pääsi. Kaksi tuntia ja täysi, ilman epäselvyyksiä.
8. PM18.4.2021 klo 19:26
Kovis oli ratkontavuorossa tänään, katkoin, kun välillä upea sää veti ulos. Nyt kuitenkin täynnä, ja oli ihan mukava ratkottava.
9. Lars18.4.2021 klo 20:11
Aamulla aloittelin, oikea reuna vähän takkuaa, eiköhän se taas huomenissa selviä... mukava ristikko, kiitos.
10. Mörö18.4.2021 klo 21:13
Kovis oli mainio, Teemulle kiitos! Muutamassa kohtaa joutui ihan miettimään ja työllistämään jopa pyyhekumia.
11. Pike18.4.2021 klo 21:43
Ei mitään miettimistä.
12. JPR19.4.2021 klo 02:44
Erinomainen ristikko. Vasen yläkulma, neljä kirjainta puuttuu... Kiitokset laatijoille erinomaisesta työstä!
13. Lars19.4.2021 klo 08:27
Niin se yön yli nukkuminen auttoi, Pike ei tainnut osata lainkaan kun noin sanoi....
14. Jiikoo19.4.2021 klo 09:19
Antaahan palstan suvereenin hallitsijattaren isotella osaamisellaan – tavallisia kuolevaisia hän ei sentään onnistu naruttamaan saati nolaamaan, vaikka kuinka yrittäisi! Itseään hän vain satuttaa – överiksi menevällä omahyväisyydellä kun tahtoo olla vahvat bumerangin taipumukset. Omassa liemessään mahtaa olla kiva kiehua.
15. Jaska19.4.2021 klo 09:57
Pikeltä harmitonta provoilua. Näkyy muuten olevan yleinen käsitys, että hän on nainen. Minä arvaan toisin. Eri juttu on, että SM-finaalitason ratkoja mahdollisesti pystyy/pystyi ratkomaan tämän koviksen läpikirjoittaen eli alle vartissa. Olihan se selvästi helpompi kuin 2½-merkatut keskimäärin.
16. Jiikoo19.4.2021 klo 10:49
Harmitonta toki muiden kannalta, mutta omahyväisellä kehuskelulla ja toisten mollaamisella ei onnistu keräämään sympatiapisteitä. Eipä ilmiselvästi ole tarkoituskaan, ja kukin saakoon profiloitua juuri sellaiseksi kuin itse haluaa!
17. Ylläpito19.4.2021 klo 11:05
Tiedättehän, että nimimerkki Piken kommentteja lentää täältä usein pois ennen kuin niitä moni ehtii lukeakaan. Totuus on siis myös nähtyä karumpi. Moni asiaton kommentti myös jää, aiemmin kerrotuista syistä. On myös paljon rajatapauksia. Tähän ylemmäs kirjoitettu ei toki loukkaa ketään suoraan, joten poiston perusteita ei ole.

Kaikki muistavat, että netissä mikään ei ole varmaa, kun ollaan nimimerkkejä ja kerrotaan itsestämme.
18. PM19.4.2021 klo 11:59
Eilisiltana olivat ratkontavuorossa Kääntis, Kryptis, Piilis ja Tavis. Elvaa (2) peesaan kahden viimemainitun arvioinnissa, ja Taviksesta opin yhden uuden sanankin.
19. Jaska19.4.2021 klo 12:42
Elvaan on tosiaan helppo yhtyä. Teeman lisäksi erityismaininnan ansaitsee piiliksen symmetria 4x13-sanoineen ja nelikirjaimettomuuksineen (kp 7,00)

Niin ikään ansiokkaan taviksen (kp 3,45) keskiosan tripla-p on ymmärrettävästi painovirhe.
20. Jiikoo19.4.2021 klo 13:46
Iltiksen vkl-tehtävät menettivät paljon mielenkiintoaan, kun suurimmasta osasta tehtäviä ei voi enää tavoitella palkintoja! Kun Kovis on yritetty tehdä (aika usein onnistuttukin) ja ruokakunnan pehmisspesialisti on saanut vetäistä oman pehmopuolensa rutinoidusti täyteen, tahtoo loppuosa lehdestä olla jätepaperia. Istahdin nyt kuitenkin lounaan jälkeen toistaiseksi tekemättä jääneen Piiliksen pariin, ihan nautinnokseni. Ekin tematiikka oli lipsahtanut vähän...sanoisinko, lapselliseksi, mutta lipsahduksen soi mielellään anteeksi!

Kiitos lehden tuostakin annista on siis paikallaan! Nyt voisikin krupsauttaa kupilliset pressoa uudeksi nautinnoksi...
21. Lauri Kultti19.4.2021 klo 15:56
Nyt kun sen Jaska toi ilmi, niin tripla-p (Taviksessa) suorastaan hyppää silmille. Kuinkahan sitä ei sitten huomannut teko- ja tarkastusvaiheessa?

Mutta asiasta seuraavaan. Minua kiinnostaa kovasti ratkojan näkökulma. Laatijoiden kesken tuntuu olevan vallalla näkemys, että laajat aukiot ovat hyvä ja jopa itsessään tavoiteltava asia. Tämänkertaiseen Tavikseen sain aikaiseksi tavuristikoissa harvinaisen ison aukion. Se ei kuitenkaan ole herättänyt huomiota/kommentteja. Ovatko laajat aukiot ratkojalle lainkaan mieleisiä? Herättävätkö ihastusta? Vai ovatko kenties aivan yhdentekeviä? Mielipiteitä olisi kiva saada.
22. iso S19.4.2021 klo 16:02
Jokainen tulkoon omalla opillaan autuaaksi. Totean silti, että minun "oppini" on yhdessä suhteessa parempi kuin jonkun muun. Minun autuuteni ei edes värähtänyt, kun joistakin tehtävistä poistui palkinto. Kun ratkon vain omaksi huvikseni, en menettänyt palkinnon jännittämisen iloa.

Ylläpito on antanut hyvän neuvon, että Piken kommentteja ei kannata kommentoida, koska kommentointi vaikeuttaa kommentoitujen kommentien poistamista. Siksi kommentoinkin Jaskaa ("Näkyy muuten olevan yleinen käsitys, että hän on nainen. Minä arvaan toisin.") Pike on useaan otteeseen antanut ymmärtää ja suoraan väittänyt olevansa nainen. Hänestä ei tarvitse pitää muuten kuin sikäli, että häntä täytyy pitää naisoletettuna ellei vastakkaisesta ole näyttöä. Arvailemaan en ryhdy.
23. iso S19.4.2021 klo 16:34
Lainaus: 21. Lauri Kultti 19.4.2021 klo 15:56
Ovatko laajat aukiot ratkojalle lainkaan mieleisiä? Herättävätkö ihastusta? Vai ovatko kenties aivan yhdentekeviä? Mielipiteitä olisi kiva saada.

MIelipiteitähän minulla on, usein puolesta ja vastaan.

Pääperiaatteessa minusta laajat aukiot ovat ensisijaisesti laatijoiden välistä pullistelua, jolla osoitetaan oma osaamisen taso. Vähälahjaiselta laatijalta ei synny laajaa aukiota järjellisessä ajassa, etenkään rajusti sanaston laadusta tinkimättä. Joku tietysti voi kunnianhimoissaan venyttää kykyjensä rajoja käyttämällä laatimiseen järjettömän paljon aikaa.

Siinäpä tulikin sivuttua laajojen aukioiden helmasyntiä: joukkoon änkeää usein 1-3 sellaista kökkösanaa joita ei mielellään ristikkoon sijoittaisi ellei jokin yksittäistä sanaa tärkeämpi tavoite (kuten mahtiaukio) sitä vaatisi. Tällaisessa tapauksessa ratkojana kannattaisin kunnianhimosta tinkimistä tai sen suuntaamista pienmpiin aukioihin ja parempaan sanastoon.

Toisaalta, olen nähnyt myös suuria aukioita jotka on onnistuttu toteuttamaan hyvillä sanoja. Niiden ääressä hiljennyn (kaikkien onneksi) hetkeksi kunnioittamaan laatijan taitoa ja viitseliäisyyttä. Mutta, käsi sydämelle: kuinkahan suuri osa ns. tavisratkojista kiinnittää huomiota tällaisiin teknisluontoisiin asioihin? Veikkaan että enemmistö ei sellaisia ihmeemmin noteeraa. Vieläkin toisaammalta: nämä jättiaukiot eivät yleensä majaile yhden tähden ristikoissa, joten tavisratkojat eivät niille altistu.

Suurilla aukioilla on taipumus vaikuttaa ristikon vaikeusasteeseen, yleensä tiukkenevaan suuntaan. Se on tavallaan outoa, koska jokaiseen aukion sanaan voi saada apua useammasta poikittaisesta sanasta kuin pienessä aukiossa. Ongelmana tietysti on se, että ensin pitää saada ratkaistuksi niitä poikittaisia, joiden ratkaiseminen vaatisi apua niiden poikittaisista, jotka ovat juuri niitä joihin apua tarvittiin. Ilman suuria aukioita yksittäisen ratkaisuruudun todennäköisyys tulla ratkaistuksi on teoriassa suurempi, koska vihjeitä per ratkaisuruutu on enemmän! Vaikeuden lsääntyminen tai väheneminen on sinänsä kaksipiippuinen juttu. Jotkut tykkäävät helpommista, jotkut vaikeammista, ja vaikeiden ratkojat tykkäävät erilaisista vaikeuttamisen keinoista.

Vastaan siis kyllä ja ei. Jälkimaku riippuu kolmesta asiasta: onko aukio laadittu hyvillä sanoilla, vihjeitetty minua miellyttävällä tavalla ja erityisesti siitä, voinko arvioida sanaston laatua (eli pystynkö ratkaisemaan).
24. pelaaja19.4.2021 klo 17:31
Jos haluaisin, voisin hyvin väittää, että iso S kiteytti ajatukseni tuossa viimeisimmässä ilmiannossaan - siis tuossa, joka alkaa "Vastaan siis kyllä ja ei."
Olen ollut huomaavinani, että taitavat ratkojat(kin) ihailevat suuresti isoja aukioita. Minä taas tunnen pienen ahdistuksen ja harmistuksen lähestyvän, kun näen avaran ruututorin. Jotenkin se kismittää vaikka ratkonta sujuisikin sulavasti. Ja jos ei suju, silloin se vasta kismittääkin. Ehkä se johtuu alkukantaisesta ajatuksesta, että aukio ei voi olla ris-tik-ko.
Tämänkertaista Pallosen ja Kultin laatimusta en ole valitettavasti nähnyt, joten sanomani ei pääse viittaamaan niihin.
25. Tarja19.4.2021 klo 18:04
Yksi samansuuntainen mielipide lisää. Tykkään keskivaikeista ja vaikeahkoista ristikoista, mutta aukioiden koolla ei ole minulle merkitystä. Tärkeimpiä ovat vihjeet, niiden oveluus ja osuvuus. Myös persoonallinen ulkoasu ja mielenkiintoiset pääkuvat ovat plussaa.
26. PM19.4.2021 klo 18:48
Ratkojana laaja aukio herättää arvostusta, pidän sitä yhtenä merkkinä laatijan panostamisesta laatimukseensa. Laaja aukio ei syntyne yhtä helposti kuin vähemmän laajat. Sama pätee mielestäni ratkomiseen, laajuus lisää haastetta. Tämänkertaista tavista ratkoessani tulin ihailleeksi sen aukiota, tai oikeastaan aukioita koillisessa ja kaakossa, mutta lyhyestä kommentistani (18) tämä jäi pois.
27. Jaska19.4.2021 klo 19:08
Noteerasin toki Kultin 2x7-aukion, joka oli päätekijä tavupituuskeskiarvon nousussa pitkälti yli kolmen. Kyllä se on kova suoritus, mutta ei mikään miraakkeli sentään. Pitkä ja kapea suorakaide syntyy näet taviksessakin helpommin (paitsi yhdyssanaton) kuin pinta-alaltaan (lähes) sama, mutta kehältään lyhyempi. Laaja neliö on se kaikkein työläin, jos vaatimuksena on moitteeton sanasto. Tavislaatijoita hulluuteen yllyttämättä lupaan 3x5-aukion kohdatessani suorituksen arvoisen suitsutuksen. 4x4 taitaa olla liian utopistinen tavoite.
28. Ritu21.4.2021 klo 08:24
Kaikkien ei tarvinnut miettiä. Osa miettinyt ja saanut valmiiksi. Minua vielä mietityttää tämä kovis. Yksi kirjainkin puuttuu. Mahdollisesti joku laittamani risteävä sana voi olla vielä väärin ja sen takia ei ota ratketakseen. Oikea ylälaitakin teetätti hitokseen töitä, kun pari sinne ensimmäiseksi laittamaani sanaa eivät osuneetkaan oikeaan.
Vaikka tuossa talvilomani ajan ratkoin ristikoita niin paljon, että joku voisi kutsua sitä ristikoiden ylikuluttamiseksi, niin ei sekään poistanut sitä ongelmaa, että minulla oli vaikeuksia päästä alkuun tämän ristikon kanssa.
Sanotaan, ettei asiat miettimällä parane, mutta kyllä mietintämyssy päässä kulkeminen auttoi ja ristikko avautui pienissä erissä.
Paljosta miettimisestäni ei ole syyttäminen Teemua, vaan mitä ilmeisemmin minun on jatkettava harjoituksia. Ja sitä paitsi ihan mukavaahan tuo pähkäily oli.
PS. Miehenikään ei syyttänyt Teemua aikani viemisestä, kun hän kysyi minulta ratkontani aikana, että kuka nuo ristikot oikein keksi. Annoin pienen ristikkohistorian oppitunnin hänelle mennen aina 1900-luvun alkupuolelle Yhdysvaltoihin. Johon hän totesi, että siis amerikkalaisia on syyttäminen tuosta (ristikko)epidemiasta. Näin on, mikäli tartuntaketju on oikein jäljitetty.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *