KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN ALBUMI 1/2021

9646. Iisakin Albumi 1/2021

Topi11.4.2021 klo 16:26
Mahtaako kukaan tietää, milloin seuraava Iisakin Albumi putkahtaa näkösälle?
2. Sirpa11.4.2021 klo 16:55
Eikö se aina toukokuussa ole tullut?
3. Macke12.4.2021 klo 09:30
Topille ja kumppaneille muistutus netissä olevasta palvelusta josta voi tilata itselleen muistutuksen minkä tahansa lehden uuden numeron ilmestymisestä. Sähköpostia pamahtaa varhain sen aamun tunteina kun kuriirit ovat jakaneet irtonumeroita lehtiä myyviin kauppoihin ja kioskeihin ja näin itseä kiinnostava herkku ei pääse unohtumaan ja sitä paitsi nopeat syövät hitaat eli jos jo samana päivänä ilmoitusviestin saatuaan pääsee liikahtamaan kauppapaikoilla niin on parhaat mahdollisuudet saada saalista.

Samasta palvelusta pääsee myös tarkistamaan itseä lähimmät lehtipisteet missä se oma kiinnostuksen kohde on valikoimassa.

Esimerkiksi sivulta https://www.lehtipiste.fi/aikakauslehdet/ristikot/ 846163.html löytyy ilmestymisilmoituksen tilauslinkki koskien Iisakin Albumia. Samalla tavalla Pelikaanien irtonumeroiden ostajille löytyy muistutuslinkit etsimällä nimellä Lehtipisteen haulla haluttu lehti.

Kannattaa ainakin kokeilla ja muistutuksen voi tietenkin perua jos tarve palvelulle loppuu.
4. Leena14.5.2021 klo 09:41
Iisakin albumi ilmestyi tänään. Kävin jo hakemassa ei muuta kuin ratkomisiin.
.
5. Rampe19.5.2021 klo 08:36
Albumin erikoinen s.25 (Alf Simberg).
Maantieteellinen virhe joko minulla tai laatijalla?
6. Alf Simberg19.5.2021 klo 11:00
Kyllä vain käsittämätön kämmi käynyt, Onneksi puolet vihjeestä oikein. Mennyt koeratkojallekin jotenkin läpi. Puhelimessa vieläpä puhimme tvihjeestä ohimennen ko.. henkilön kanssa ... Pahoittelut! Tämmöstä ei pitäisi tapahtua, varsinkin kun oikeasti katsonut missä sijaitsee.
7. Joutilas20.5.2021 klo 10:29
Albumista noin puolet täytetty. Muutaman kikkailijan ristikot, joita sivumennen sanoen pidän näsäviisasteluna, ratkoin ekana alta pois. Laatijoiden nimiä ei tarvinne mainita.
Erityisesti haluan nostaa esiin Toni Piiraisen vastakkaisena esimerkkinä. Joskus olen "haukkunut" hänen ristikoitaan liian helpoiksi, vaikkakin laadukkaiksi. No, eipä tarvitse näitä liian helpoiksi mainostaa, vaan itselle hyvinkin sopiviksi ja haasteellisiksi. Huolimatta siitä, että vaikeutusta oli tullut rutkasti lisää, niin tasokkuus oli silti säilynyt. Plussaa tulee myös siitä, ettei lähdeteoksia tarvita näiden ratkomisessa. Kiitos, tätä herkkua lisää!
8. Jaska20.5.2021 klo 11:25
Alf Simbergin virhe ei ole statistisesti käsittämätön. Todennäköisyys sille, että tarkastaja ei huomaa laatijan tahatonta virhettä on pieni, mutta se ei ole nolla. Mitä useampi ristikko, sitä suurempi virheen todennäköisyys.
9. Kariheikki31.5.2021 klo 12:40
Kovin pientä ja ohutta kirjasinkokoa sivun 15 ristikossa.
10. tiipii6.6.2021 klo 18:48
Kiitos Joutilas kauniista sanoista...

Mulla on periaatteena että perustuksen pitää olla kunnossa (siis sanasto) ja sen päälle voi turvallisesti rakentaa vihjekokonaisuuden. Toki joskus joudun huonompaankin sanaan turvautumaan, mutta yritän välttää kuin ruttoa.

Pääasiassahan helppoja tehtäviä teen, Iisakkiin vaan tällä hetkillä vaikeampia. Joskus aiemmin olen tainutkin mainita, että en ehkä kaikista tiukinta turboruuvia olisi kiristämässä vihjeiden suhteen niissäkään. Vaan yritän pitää homman inhimillisenä, niin itselle kuin ratkojillekin. Hyvä, että joskus olen onistunutkin kyhäelmieni kanssa.

Ja kun albumissa näytti olevan AC/DC ristikkoa, niin siitähän aiheesta olisi juttua vaikka tarinoita laadinnasta osioonkin...
11. Pekku6.6.2021 klo 23:27
Tänään sain valmiiksi tuon Janne Salon aina niin tuskan hikeä nostattavan ristikon. Umpi kierot vihjeet meinasivat olla liikaa mutta sain ne lopulta valmiiksi. Pari meni taas yli hilseen mutta kun ei ollut piilokirjaimia ja risteävät sanat tuntuivat oikeilta niin eiköhän se ollut siinä. Vielä olisi pari viimeistä jäljellä. Kaiken kaikkiaan hieno sopivan vaikea lehti, eniten pidin ehkä Salon ohella Simbergin Albumin Erikoisesta ja tiipiin AC/DC :stä josta hän edellisessä kirjoituksessa mainitsikin :)
12. Pekku7.6.2021 klo 23:25
Sainpa viimeinkin koko lehden valmiiksi. "Pahiskunkut" olivat tälläkin kertaa Salo ja Simbergin viimeinen ristikko mutta molemmat tuli valmiiksi. Nyt sitten Iisakki 6:n kimppuun jossa mm. nuo samat lempiukkelini taas odottavat ratkoja raukkaa.

Hieno lehti jälleen, kiitos kaikille laatijoille :)
13. Sirpa14.6.2021 klo 22:55
Aloitin alusta ratkoa ja jumituin sivulle 15. Anttila uusi laatija minulle, tai en ainakaan muista, olisiko Albumeissa aiemmin ollut?

Ei helppo ristikko tämä, yksi pikkuaukko on eikä täyty millään. Onko muillekin vaikea?
14. Sirpa25.6.2021 klo 11:08
Täyttyihän se Anttilan ristikossa jumittanut aukkokohta... helle aivoja sumentaa...

*Hyvää Juhannusta !
15. Ultima Tuula15.7.2021 klo 19:46
Te jotka olette ratkoneet koko albumin: miten olette ratkaisseet Terhi Kontion piilosanan 1, kun pystysuorat vihjeet ovat ainakin osin virheellisiä? Eli eri kirjainmäärät kuin itse tehtävässä vihjeissä 1, 7, 14. Ja mielestäni ainakin 4 ja 7 ratkaisut eivät sovi vaakasuoriin, vaikka kirjainten määrä on oikea... Voi toki olla että itse olen kuutamolla, ja tässä tapauksessa valistakaa tyhmyriä!
16. Sirpa15.7.2021 klo 20:23
Ultima Tuula:

Täytetty on tuo piilosana ja ihan näyttäis olevan selkeät sanat joka kohdassa.

"4 ja 7 ratkaisut eivät sovi vaakasuoriin"
Vaakasuora 4 hyvin sopii, vaakasuoraa 7 ei ole olemassakaan, 7 vihje on pystysuoraan ja on ihan ok.

Teet vaan sen ruudukon mukaan, älä välitä jos suluissa annettu ratkaisusanan kirjainmäärä on väärä, taitaa parissa olla.
17. sirpa15.7.2021 klo 20:24
lisäys.. luin vähän väärin tuon Tuulan tekstin... sori... mutta siis tee ruudukon mukaan vaan niin täyteen tulee!
18. Ultima Tuula15.7.2021 klo 21:03
Sirpa, kiitos! Näinhän se olikin ja aukesi, kun hämmennyksen jälkeen katsoi ihan silmän kanssa uusiksi...
19. Tarja18.11.2021 klo 11:25
Janne Salon ristikossa jäi yksi vihje ymmärtämättä. MUSA-MASA > MARI. Selitys?
20. Rampe18.11.2021 klo 18:09
Musa-masa on ymmärtämättä täälläkin. Myös Simo Amman on minulle outo, liekö sukua sveitsiläiselle mäkihyppääjälle Simon Ammanille?
Tuo taitaa olla vain painovirhe, mutta tuohon musa-masaan minäkin haluaisin viisaammiltani selityksen.
21. Tarja18.11.2021 klo 18:14
Mäkihyppääjä on kahdella ännällä: Simon Ammann. Eli molemmista poistetaan yksi n.
22. Janne Salo18.11.2021 klo 18:26
Tarja ja Rampe: MUSAMASA = Kiviniemi = Mari

Ja Tarjan selitys mäkihyppääjästä on juuri noin.
23. Tarja18.11.2021 klo 18:34
Kiitos selityksestä. Musan merkitys kivenä ei ollut tuttu, joten siksi jäi keksimättä.
24. Jaska18.11.2021 klo 18:54
Outo minullekin. Kuka missä milloin lie vikan kirjaimen vaihtanut. Musuja pikkupojat entisaikoina heittelivät.
25. Rampe18.11.2021 klo 19:02
Masa oli minullekin musaa tutumpi, joten eipä ollut vaaraa että olisin tuon itse keksinyt.
Mäkihyppääjästä voin näköjään syyttää vain omaa lukutaidottomuuttani!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *