KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANA ERI TAIVUTUSMUODOSSA

955. Sana eri taivutusmuodossa

Eki5.7.2004 klo 13:27
Suomalaiset sanat ovat tosi monipuolisia. Eräät sanat ovat synonyymeja, vaikka toinen on toisen taivutusmuoto.

ALUS - ALUSTA
TAUS - TAUSTA
SELUS - SELUSTA

Ja sitten se, josta tämä tuli mieleeni, kun moisen juhannuksena näin:
PELÄTTI - PELÄTIN

Lisää ja mahdollisimman erilaisia!?
2. iso S5.7.2004 klo 13:34
Suoralta kädeltä voin vain matkia eri puolia tarkastellen:
SIVU - SIVUSTA
PÄÄLLYS - PÄÄLLYSTÄ

kättä rivologisesti koukistaen:
HAI (ystävällismielinen tervehdys) - HAISTA... (ei niin ystävällinen)
3. jupejus5.7.2004 klo 14:07
Tattis, tattista vaan!!
4. Titta5.7.2004 klo 15:19
Tuosta pelätistä tuli mieleen Variksen elätin, joka löytyy Haihatus-näyttelyn 2004 Lehdistökuvista. Ihan eri asia kuin elätti! :)

http://personal.inet.fi/koti/haihatus/main.htm

Jos joku sattuu Joutsaan päin, kannattaa Haihatus käydä kokemassa. Itse kävin 2 vuotta sitten. Siellä sai hiplata, nauraa, kokeilla naamareita ja keinuttaa metallinukkea, joka pyysi lisää vauhtia... :)
5. Juhani Heino5.7.2004 klo 16:42
Luvut seitsemän - kymmenen ovat itsensä genetiivejä. Ei ihan sitä mitä Eki haki, mutta tuli mieleen.

Ja missä on arpoja, siellä on yleensä arpoja.
Samaten aitoja, katkoja...

Lisää outoja mielleyhtymiä: Titania on taivutus toisesta kuusta, Titanista. (Titan on tietenkin taivutus tutusta laatijasta...)
Algeria ja Tunisia taas ovat pääkaupunkiensa taivutuksia.
6. Eki5.7.2004 klo 17:05
Juhani, varastit toisen aiheeni, sillä olin jo kirjoittanut alustukseeni noista afrikkalaisista kaupungeista, mutta pyyhin pois. Lisäksi kaksi maata, Niger ja Nigeria, istuvat tuohon, melkein.

Niin ja Titta on se, jolta puuttuu ti ja pisteetkin :)
7. Eki5.7.2004 klo 21:33
Ristikoistakin aika tutuksi tullut pari on ANTI & ANNIN.
8. Seija5.7.2004 klo 22:16
Peruskoulussa luodaan elämälle perusta.
9. Kravattimies6.7.2004 klo 04:52
Säikeen 746 alusta löysin tähän kohtaan sopivia:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&p2=info_3.php&id=746&alku=195&t=k2


Olin hakemassa säiettä tälle ME-uutiselle: Japanilainen Takeru "Tsunami" Kobayashi ahmi 53 1/2 hot doggia 12 minuutissa.

Kun TAKERU syö kuumia koiria, ei kurkkuun TAKERRU.
10. Kravattimies6.7.2004 klo 06:45
Vaimoni antama nimi hot dog -ahmijalle: hotkija.
11. HooTee6.7.2004 klo 15:25
Purettiin tänään poikani pihamaalta vanha grillikatos...............Katos! Katos.katos
12. Eki6.7.2004 klo 15:28
Ensi viikolla: Katso Katso! HooTeen komeita kuvia aukeaman ristikossa! Kuvaaja mainitaan!
13. HooTee6.7.2004 klo 15:33
Mielenkiinnolla odotellaan ,mitä niistä sait aikaiseksi...ja mitkä kuvat "kehtasit" laittaa...
14. Eki6.7.2004 klo 15:44
Oliko siinä yhdessä kuvassa (WW) jotain, mitä ei sensaatio- ja perhelehteen voisi panna? Panin sen sinne nimittäin. Kyseessä on muuten lehden vaikeampi aukeama, yhteensä 5 sivua tehtäviä!
15. HooTee6.7.2004 klo 16:23
Eihän Wanha Wihtahousu (WW )mikään harvinainen tapaus ole...kaikkiahan se joskus lähellä on....eli ei oo paha kuva vaikka kuvassa on paha....ajattelin lähinnä sitä öljylampun pidikettä....että jos sen....
16. Eki6.7.2004 klo 16:27
Toivottavasti olen ymmärtänyt kaiken kuvassa olevan oikein. Ken elää, hän näkee, mutta näkeekö Barbie?
17. HooTee6.7.2004 klo 16:34
Sittenhän sen näkee...ensviikolla ostamaan Katso...ei ainakaan minulle tule tilattuna...nähdään
18. Kravattimies7.7.2004 klo 05:07
Erinäisiä leikkimielisiä ideoita ja inspiraatioita:

ASUINSPIRAATIOT nuo alla
ASUINKELVOTON nakuranta?
ASUINNELIÖT vaatekaupan tiloja?
ASUINPITÄJÄ ei-nudisti?
ASUINTOVERI vaatteiden lainaaja?

ELÄMÄNMENO kuolema?
ELÄMÄNVARSI (elämänvarrella)

CHATTUILU verkkojuttelu pahimmillaan (taisin itse keksiä sen)
19. Eki7.7.2004 klo 10:41
Jossain tuli vastaan toinen, SISUS tai SISUSTA, jota ei vielä ole taidettu mainita.

Hassua, SIVU ja SISUS johtavan samanlaiseen synonyymiin.
20. Matti7.7.2004 klo 21:25
Kraka, tuo chattuilu on hyvä. Sellasta olen tässä puolisen tuntia lukenut, kun olen perannut tämän illan antia.
21. Kravattimies28.10.2004 klo 03:56
TITAN kylmä pyöreä on kuvattu

http://www.theaustralian.news.com.au/common/story_ page/0,5744,11210931%255E29098,00.html
22. iso S8.1.2022 klo 10:23
Tämä on otsikon mukainen eli liittyy sanan taivutuksiin, mutta ei ihan puhtaasti johdannon mukainen.

Eilen alkoi Yle Areenassa sarja Mieheni vaimo. Päähenkilöksi oletetun (kuolee heti ensimmäisessä jaksossa) etunimi on Ahti. Sarjassa ja Iltiksen sarjaesittelyssä nimi taivutetaan Ahtin, kun omassa kielikorvassani Ahdin tuntuu luontevammalta. No, Ahti - Ahdin vastaa johdantoakin.

Kotimaisten kielten keskus on näköjään sallivampi etunimen Ahti suhteen kuin sukunimen Ahti suhteen.

Etunimi Ahti
https://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php ?s=tietue&id=18
sijamuoto, yksikkö, monikko
nominatiivi, Ahti, Ahdit ~ Ahtit
genetiivi, Ahdin ~ Ahtin, Ahtien
partitiivi, Ahtia, Ahteja
illatiivi, Ahtiin, Ahteihin
allatiivi, Ahdille ~ Ahtille, Ahdeille ~ Ahteille

Sukunimi Ahti
https://kaino.kotus.fi/sukunimientaivutus/index.ph p?s=tietue&id=1063
sijamuoto, yksikkö, monikko
nominatiivi, Ahti, Ahdit
genetiivi, Ahdin, Ahtien
partitiivi, Ahtia, Ahteja
allatiivi, Ahdille, Ahdeille

Ahdin pehmeän teen voi korvata etunimissä kovalla teellä, sukunimissä ei.
23. Jiikoo8.1.2022 klo 13:34
isoS:n Ahti-teemasta:

Muuan neitokainen saattoi aikoinaan itsensä ahdinkotilaan avioitumalla lankoni Ahdin kanssa. No, selvästikin hyvinvoivina ja onnellisina elelevät yhdessä edelleen...

Tämä vaimoni käly (nato? kyty? tiesmikä) on omaksunut tavan taivutella miestään (tai siis tämän nimeä) paradigman
Ahti | Ahtin kautta. Omaan suuhuni Ahti | Ahdin tuntuu jotenkin istuvan paremmin.

Ahdin (kuten niin monen muunkin) auton kulkua siivittää turbomoottori, Ahdin ahdin siis määrää Ahdin tahdin.
24. Jiikoo8.1.2022 klo 13:47
Palaan vielä edelliseen. Uoti ja Outi ovat samankaltaisia nimiä kuin Ahti, näistä ainakin Uoti on käytössä sekä etu- että sukunimenä.

Vaikka taivutankin mielelläni etunimeä Ahti genetiivimuodossa ”Ahdin”, särähti korvaani, kun kuulin Jari Sarasvuon puhuvan taannoin jossakin TV-ohjelmassa ”Uodista” tarkoittaen tunnettua henkilöä sukunimeltään Uoti. En myöskään itse osaisi puhua ”Oudeista”.

Kielikorvani on joko päässyt paleltumaan tai tulehtumaan tahi on jotenkin muuten kummallisen valikoiva.
25. iso S8.1.2022 klo 14:00
Sarasvuo on hakenut mallia V-tyylistä eli taivuttaa Outia kuin voutia. Virallinen taho on molempien (Outi ja Uoti) suhteen tiukasti kovan teen linjalla. Oleellinen ero Ahtiin verrattuna lienee siinä että ahti on myös yleissana: yksi osa kuuteen osaan jaetusta Jeesuksen kärsimyshistoriasta.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/188
antaa ohjeet etunimien taivutuksesta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *