KESKUSTELUT > RISTIKOT > HELMIKUU 2018, YLLÄTYKSIÄ SUN MUUTA

9530. Helmikuu 2018, yllätyksiä sun muuta

Eki1.2.2018 klo 17:13
Olemme lisänneet neljä ristikkoa Punaisesta Pelikaanista 1/1998 eri paikkoihin, mukana on kaksi visaista (aukeama osoitteessa pelikaaniristikot.fi 20 vuoden takaisissa) ja kaksi keskitasoista (avoristikko osoitteessa sanaris.fi/valikoima).

http://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/inde x.php?mag=vanhat&year=18&id=pp980128

http://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/inde x.php?mag=vhelpot&year=18&id=pp980120
2. Eki2.2.2018 klo 21:46
Mirja on kirinyt kärkeen jo yli 400 avauksella.
3. Tapio4.2.2018 klo 07:57
Olen ratkonut muut paitsi ristikkoarkiston vaikeamman tehtävän. Olivat kaikki kivoja ristikoita. Aukeamaristikossa oli mainiot pääkuvalauseet. Aukeamaan jäi kuitenkin muutama vihje, jonka logiikkaa en ymmärtänyt. Koska moni saattaa olla vielä sellainen, ettei ole ratkonut aukeanaristikkoa, en halua spoilata toisia, joten kysyn, milloin olisi sopivaa tuoda esille ongelmakohdat?
4. Joutilas4.2.2018 klo 14:53
Minä ratkoin Pihlajamäen **-tähtisen,Vuokilan ***-tähtisen aukeaman ja Hyvösen ***-tähtisen.Kaikki olivat hyviä,mutta erityisesti mieltä lämmitti se,että Ekikin on tehnyt joskus kolmosia.Minulle ei aukeamaan jäänyt mitään ymmärtämätöntä logiikkaa. Todella mukava oli ratkoa Hyvösen ristikkoa. Hyvönen on niin konstailematon,kieron suora ja eleetön laatija. Ehdottomasti yksi suosikeistani. Valitettavasti uusia laatimuksia häneltä en ole nähnyt missään. Toivottavasti hänestä kuullaan vielä?
5. Rampe4.2.2018 klo 15:00
Kyllähän Eki on kolmosia tehnyt. Minä en helmikuun yllätyksistä kyllä löydä muuta kuin Pihlajamäen ja Hyvösen ristikot (joista Hyvönen tuntuu minulle tuskaisen vaikealta). Mistä ne toiset kaksi löytyvät?
6. Lars4.2.2018 klo 15:39
(aukeama osoitteessa pelikaaniristikot.fi 20 vuoden takaisissa) ja kaksi keskitasoista (avoristikko osoitteessa sanaris.fi/valikoima).
7. Tapio4.2.2018 klo 18:01
Ks. http://sanaris.fi/tekijat Juha Hyvönen
Avoristikko http://sanaris.fi/wordpress/wp-content/uploads/201 8/02/pp9801s10.jpg
Aukeamaristikko http://pelikaaniristikot.fi/images/20v/pp9801s30-3 1.jpg

Koska joillekin nuo tulivat vasta tänään tiedoksi, odotan muutaman päivän ennen kuin laitan esille itselleni ongelmalliset kohdat.
8. Tapio4.2.2018 klo 19:47
Juha Hyvösen ristikossa eräät vihjeet on laadittu niin, että on vaikea usein päätellä, tuleeko ratkaisusana yksikössä vai monikossa. Kyse ei ole monikon partitiivista. Ratkaisun jälkeen

LÄHES LOPUSSA > PIIA

jäi epäselväksi
9. östen4.2.2018 klo 19:48
Nimipäivä 28.12.
10. Tapio4.2.2018 klo 19:54
Unohdan, että tuon tyypin vihjeitä käytetään ja lähes aina mokaan niissä. Yritin etsiä jotain ns. rakennevihjettä.
11. Lars4.2.2018 klo 19:54
Tunti 46 minuuttia on Tapsan "muutama päivä" :)
12. Rampe4.2.2018 klo 20:48
Kiitos, löysin puuttuvat ristikot. En vain tiedä miten niitä ratkoisin, Hiirellä saan vain suurennuslasin ja kuvan suuremmaksi tai pienemmäksi eivätkä taitoni riitä printtaamaan ristikkoja oikeassa mittakaavassa.
13. Tapio4.2.2018 klo 21:11
Aukeamaristikon kohdalla printattu lopputulos on aina enemmän tai vähemmän huono. Avoristikko kyllä pitäisi printtautua ilman mitään skaalauksia ihan kivasti.
14. Rampe4.2.2018 klo 21:15
Okei,
jätän osaavammille, kun en viitsi piirtämälläkään kopioida.
15. Tapio4.2.2018 klo 21:22
Jokainen nyt tietää, miten minä nuo ratkoin ja kokemus oli oikein miellyttävä.
16. Hm.4.2.2018 klo 21:34
Minulla ei ole aavistustakaan, että miten Tapio ratkoo.
17. Funny4.2.2018 klo 21:41
Toisin kuin Tapio arveli, ei tullut enemmän eikä edes vähemmän huono lopputulos, kun printtasin aukeaman kahdelle arkille. Tietysti tarvittiin kuvankäsittelyohjelman apua.

Parasta jutussa kuitenkin oli, että tulostimeni, jonka luulin sipanneen lopullisesti, toimiikin taas. Olin jossain vaiheessa epähuomiossa sulkenut luukun, ja sentähden kone vain naksutteli.
18. Tapio4.2.2018 klo 21:44
Olihan tuossa kuitenkin näpertelyä ja ristikko on kahdessa osassa.
Ks. 9369. Ristikon ratkominen tabletilla loppu.
19. Funny4.2.2018 klo 22:55
Juu, pakko on näperrellä muutama minuutti, kun en omista tablettiratkontalaitteistoa. Ja vielä lisää näpertelyä, kun kehitin aukeamaristikkoa varten pahvisen taustalevyn. Ensin harmitti, kun käsiini osunut, muuten mainio pahvin kappale on vääntynyt kaarevaksi. Mutta sitten huomasin, että se onkin tarkoitukseensa mainio, samasta syystä kuin kaareva tv. Hyvä, Tapio, kun otit esille tuon aukeamaristikon ongelman. En ole aiemmin tullut miettineeksi siihen ratkaisua, vaikka en itsekään tykkää ratkoa pöydän ääressä.
20. Joutilas5.2.2018 klo 09:55
Minä tulostin aukeaman yhdelle A4-arkille vaakasuoraan. Samassa asennossa sähkösäätöisellä sängylläni maaten uusin Punainen Pelikaani tulosteen alla ratkoin ristikon. Mitään teknisiä ongelmia en havainnut,älyllisiä kyllä (itselläni). Ei teippauksia,ei liimailuja,ei mitään räpellyksiä. Vaikka podenkin ikänäköä,niin silti sain lukulaseillani suht hyvin selvää tekstistä ja kuvista. Tablettia en ole kokeillut tulosteen alla,koska se on hieman pienempi ja mielestäni turhan kova. PuPe on minulle hyvä!
21. iso S5.2.2018 klo 10:46
Lainaus: 18. Tapio 4.2.2018 klo 21:44
Olihan tuossa kuitenkin näpertelyä ja ristikko on kahdessa osassa.Ks. 9369. Ristikon ratkominen tabletilla loppu.

Luulin että Talttumaton Tapio yllätti ja lopetti tabletilla ratkomisen. Kurkkasin säiettä 9369 ja sieltä sain sen käsityksen että tabletilla ratkominen ja siitä kertominen jatkuu, jatkuu ja jatkuu. Onneksi se on miellyttävää, ainakin Tapiota miellyttävää! Jälleen kerran ihan oikeasti, lue ennen lähettämistä kirjoittamasi teksti ja mieti, onko se ymmärrettävää vai mahdollisesti väärin ymmärrettävää.
22. Tapio5.2.2018 klo 11:53
Joutilaalle. Oletin, että A4 -kokoon sovitettuna tuloste ei olisi kovin hyvä. Jos tuli yhdelle sivulle siedettävästi luettava ristikko, ihan hyvä juttu. Minulle tuo ei ollut vaihtoehto, koska kyseessä on moniväriristikkko ja ratkon kaikki verkossa tai omalla tietokoneellani olevat moniväriristikot tabletilla (mustavalkoristikoita välillä tulostan). Kaksi A 4 kokoista sivua rinnakkain on minusta aina epäkäytännöllinen ja erityisen epäkäytännöllinen irtosivuina. En ole silti viitsiny PuPe:n aukeamia skannata ja ratkoa tabletilla, koska siinä olisi aika paljon ylimääräistä työtä.

En ymmärrä iso S:n kritiikkiä ts. en ymmärrä, mikä kirjoituksessani nyt oli niin kovin huonosti ymmärrettävää.
23. Tapio5.2.2018 klo 12:06
Sori, luin taaskin vähän hätäisesti - iso S tarkoitti sanaa "loppu", jonka pitäisi olla "-säikeen loppukommentit", jotta teksti olisi ihan ymmärrettävää.
24. Tapio6.2.2018 klo 09:10
Aukeamaristikkoon jäi epäselviä kohtia s. 31 osalta:

”RESSUN JÄLKI” > SANATORIO (ylhäällä)
SPR (P alleviivattuna)
-I > SASU (ylhäällä)
-P + kaksi kuusta > HEIKKO (alhaalla oikealla)
SIINÄ ON MANNER > HAKUPALAT (alhaalla oikealla)

Voi olla, että noissa on virheratkaisuja ja jos on, mitkä pitää miettiä uusiksi.
25. östen6.2.2018 klo 10:04
parantola
punanen
uupuu
sen ajan tv-ohjelma
26. Tapio6.2.2018 klo 11:44
Parantolaa minäkin ajattelin, mutta miten "Ressu" liittyy parantolaan.
27. Tapio6.2.2018 klo 11:46
PARAN + TOLA - vasta nyt oivalsin.
28. Tapio6.2.2018 klo 11:59
Minulla ei uusimpaan PuPeen missään ristikossa jäänyt näin paljon kysymyksiä, joskin mietin uusia ristikoita paljon pidempään ja tarkistelen enemmän googlella. SASU;n olisi voinut tarkistaakin, vaikka olisi muutenkin voinut tulla mieleen. Olisi minusta mennyt uudessakin PuPessa kolmosena. Vanhoissa lisähaasteena aikaansa sidotut vihjeet. En muitanut tuon ajan TV-ohjelmaa enkä muistanut Nelosen päällikköä. En Googlella löytänyt Nelosen päällikköä ennen kuin olin saanut risteävien avulla ratkaisusanan kasaan. Googlella sain sentään tarkistettua ratkaisuanan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *