KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 2/2018

9508. SK 2/2018

Jiikoo11.1.2018 klo 15:26
”Tämän viikon piilikseen Erkki Vuokila on kehitellyt yhden kaikkien aikojen parhaista vihjeistään. Katsotaan oletteko samaa mieltä ja löydättekö tuon vihjeen.”

Onko joku palstalainen löytänyt jonkin vihjeen, joka erottuu ratkaisevasti muista? Minusta tehtävässä oli montakin oikein hyvää, mutta niiden keskinäinen rankkaus jää minulta tekemättä.

Parivaljakolta Pallonen/Kontunen oikein laatuunkäypä kakspallonen.

Kivat tehtävät, kaunis kiitos laatijoille!
2. Pike12.1.2018 klo 16:49
Mikä on vihjeenä pystysuoraan 2? Minun lehdestäni se puuttuu. Kenen moka?
3. Jiikoo12.1.2018 klo 17:03
Lainaus: 2. Pike 12.1.2018 klo 16:49
Mikä on vihjeenä pystysuoraan 2? Minun lehdestäni se puuttuu. Kenen moka?

Puuttuihan tuo minunkin lehdestäni. Tyhmyyttäni käytin tuohon kohtaan hyväkseni vihjettä pystysuoraan 1. ja sain sillä mieleiseni ratkaisusanan. Vihjeelle pystysuora 1. ei löydy ykkösen kohdalla 13 kirjaimen verran tilaakaan, joten tuntui jotensakin luontevalta yrittää tunkea sana väkisin kohtaan pystysuora 2.

Ettäkö kenen moka? Lieneekö tuon pikku lipsahduksen syyllisen etsimisellä isommin väliä?
4. Tapio12.1.2018 klo 17:20
Riippumatta siitä, oliko moka Sanariksen vai SK:n toimituksen, olisi kiva, jos Eki laittaisi tähän säikeeseen ja seuraavaan SK:hon puuttuvan vihjeen.
5. Täyttelijä12.1.2018 klo 17:38
Lainaus: 4. Tapio 12.1.2018 klo 17:20
Riippumatta siitä, oliko moka Sanariksen vai SK:n toimituksen, olisi kiva, jos Eki laittaisi tähän säikeeseen ja seuraavaan SK:hon puuttuvan vihjeen.

Oletko edes nähnyt tätä piilosanaa? Sitten kun olet sen nähnyt ja vielä tarvitset puuttuvaa vihjettä, palaa asiaan.
6. Pike12.1.2018 klo 19:06
En kyllä tajua, mikä piilosanassa olisi se lehden mainostama "yksi Vuokilan kaikkien aikojen parhaista vihjeistä". Kaikki vihjeet olivat mielestäni ihan tavanomaisia ja helposti ratkaistavissa. Silti oikein hyvin laadittu piilosana.
7. Matti12.1.2018 klo 22:03
Ei monta hetkeä tarvinnut katsoa kun havaitsi, että pystyyn 1 pitikin olla pystyyn 2. Joka tuosta hermostui, vaihtakoon lajia.

En kyllä minäkään spotannut Ekin supervihjettä. Mutta älkää syyttäkö Ekiä. Kiva piilosana. Niin, ja myös kiva ristikko.
8. TU12.1.2018 klo 22:47
No niin, en ole ehtinyt vielä katsoa. Mulle kelpaa ja lystiä lisäävät pienet ongelmat. Ratkaisu, sitä haetaan. Ei muuta
9. Juha N12.1.2018 klo 23:00
Minusta on pläkkiselvää, mihin yksittäiseen vihjeeseen Eki viittaa.

Kyse ei ole oikeastaan vihjeestä, vaan vihje-ratkaisusanaparista. Piilosanan laatijat (tai heistä ainakin Eki ja Pertti) ovat käsittääkseni täpinöissään, kun mieleen juolahtaa sana, jolla on piilosanallisia erityisansioita eli jolle on kehitettävissä poikkeuksellisen kätevä ja luonteva piilosanavihje. Tällainen sanakeksintö voi olla koko laadinnan lähtökohta, ja sen mukaan saaminen kruunaa koko ristikon.

Eki tarkoittaa vihje-ratkaisusanaparia vs 20: Tuo teiniporukka pännimässä. (12)

Lehdessä siis lukee: "--- on kehitellyt yhden kaikkien aikojen parhaista vihjeistään". Kyllä, yksi Ekin parhaista vihje-ratkaisusanapareista tämä varmasti on. Mutta kenties ei paras kuitenkaan. Luulen, että kultamitalivihje löytyy anagrammiosastolta. Ekillä näkee pitkille ratkaisusanoille niin briljantteja asiayhteyden kannalta erinomaisen luontevan yksisanaisen anagrammin sisältäviä mutta silti lyhyen lakonisia piilosanavihjeitä, ettei sellaisia ole kellään muulla.

Miksi tämä on yksi Ekin kaikkien aikojen parhaista vihje-ratkaisusanapareista? Yhden hengen jury (muita jäseniä ei tähän hätään löytynyt) lausuu perustelunaan:

"Vihje tiivistää kaiken olennaisen kolmeen sanaan siten, että suora ja piilovihje limittyvät toisiinsa ja ratkaisun löytyminen johtaa ratkojan mielessä samaan katarsikseen, jonka laatija jo koki sanakeksintönsä yhteydessä."

Soisin, että jokainen piilosanalaadinta alkaisi sanakeksinnöstä, josta laatija on etukäteen ja vielä jälkeenpäinkin erityisen ylpeä.
10. Eki12.1.2018 klo 23:20
Ei lisättävää, ei poikkipuolista sanaa. Huh mikä mestariratkoja ja -analysoija.
11. Jaska12.1.2018 klo 23:35
Varsin vaikealta vaikuttaa. Siis ilman risteäviä... Luovutan. Täytyy piipahtaa huomenna kirjastossa.
12. Jaska12.1.2018 klo 23:50
Hampaita harjatessa hoksasin! Huigeen hyvä!
13. joskus13.1.2018 klo 07:32
Pallonen jälleen hyvä, tosin yksi vihje aika korni.
14. Pike13.1.2018 klo 08:37
En pidä siitä, että ristikon numeroiduista kirjaimista muodostuva avainsana on helposti arvattavissa, kun on sen puolikkaan saanut oikein. Tällä kertaa ei tarvinnut taaskaan täyttää koko ristikkoa, kun vastaus oli arvattavissa. Tästä syystä ristikon tähditys oli täysin pielessä. Vain yksi pienen pieni tähtönen ja miinus perään. Sanon näin ilman mitään itsetehostusta! Arviointini on aina erittäin subjektiivista ja perustuu käyttämääni ratkonta-aikaan! En koe olevani mikään mestariratkoja tai -analysoija vaan vuosien kokemuksella ristikoiden täyttelijä.
15. Tapio13.1.2018 klo 09:00
Eihän sitä avainsanaa ole pakko hyödyntää. SK:ssa en koskaan yritä sitä hydyntää (PuPessa on tullut hyödynnettyä). Usein ei synny mitään sanaa. Itse asiassa Pike antoi nyt lisävinkin, etä avainsannasta on nyt hyötyä.
16. Jiikoo13.1.2018 klo 11:35
Avainsanaan on monestikin sijoitettuna pieni kompa: jokin kirjaimista ei olekaan se, mikä sanaan näyttäisi luontevasti kuuluvan. Tällä kertaa en tuollaista kompaa havaitse, vaan avainsana on kokonaisuudessaan mielekäs. Tällä kertaa minun ei kuitenkaan tarvinnut käyttää muodostuvaa avainsanaa hyväkseni jonkin ongelmakohdan selvittämisessä, vaan kokosin avainsanan ihmeteltäväksi ja postattavaksi vasta täytettyäni ristikon.

Vaikka onnistuinkin saamaan ristikon täyteen varsin joutuisaan tahtiin (omalla asteikollani), en ottaisi kahdesta tähdestä sakaraakaan pois. Ristikko vastasi hienosti mieltymyksiäni ja kykyjäni; kolmoskovikset pakkaavat useimmiten jäämään pätevämpien selätettäviksi (vaikka olen sellaisista päässyt pari voittoakin nappaamaan).
17. Tapio13.1.2018 klo 15:21
Jaska kehui ratkaisseensa vihjeen ilman risteäviä. Itse en siihen ryhtynyt, mutta tehtävä oikein mainio ja periaatteessa ratkaistavissa ilman risteäviä. Tosin minun musiikkitietämykseni ei siihen ainakaan kantrimusiikin osalta olisi riittänyt. Piti käyttää googlea ja Wikipediaa sen selvittämiseen, kenestä on kyse.

Väärä numerointi yhteen pystysanaan ei minuakaan mitenkään haitannut, sillä kyse on vain kirjoitusvirheestä.

Mitä ristikkoon tulee, vaikeus riippuu paljon siitä, miten tuttua on käytetty sanasto tai laatijan tyyli. Vire vaikuttaa suuresti, joten johtuneeko siitä, että ei ollut minulle erityisen helppo kakkoseksi.

Minusta ristikko oli enemmän kuin yhden vihjeen osalta korni (jossakin määrin korni vihje Teemulta oli myös PuPe 1/2018). Tyylistä iso miinus minulta Teemulle.
18. Tapio13.1.2018 klo 15:23
Seuraavaksi kai Teemu ja Toni Pitkälä alkavat viljellä fingerporilaista korniutta, kun kornille tielle ovat lähteneet.
19. Tapio13.1.2018 klo 15:28
Itse asiassa jossakin määrin fingerporilaisella linjoilla jo ollaan, mistä en ristikoissa pidä lainkaan
20. Anna-Liisa13.1.2018 klo 16:25
Monet vihjeet olivat tavanomaisen nerokkaita. Teiniporukka jne. oli lopulta melko helppo.
Vaakaan 9 oli vaikeampi.
21. Pike13.1.2018 klo 16:38
Tapio on nyt jostakin keksinyt sanan korni, jota on kiva viljellä eri ristikkokeskusteluissa. Tähän ei tarvitse vastata, Tapio.
22. Jaska13.1.2018 klo 18:21
Tapio, mikset edes yrittänyt. Olisin mielelläni kehunut sinuakin!
23. Täyttelijä13.1.2018 klo 18:42
Luepa Tapio vsikka tätä säiettä ”9242. SK 17/2017” ja tule sitten tänne puhumaan korniudesta.
24. Funny13.1.2018 klo 18:57
Hieman hassua. Kommentista 14. päätellen Pikeä siis ei kiinnosta ristikon ratkaiseminen, vaan ainoastaan vastauksen lähettäminen ("ei tarvinnut taaskaan täyttää koko ristikkoa"). Onko silloin aihetta valittaa, että ristikko on turhan helppo?
25. O13.1.2018 klo 19:37
Kiva ristikko kaikenkaikkiaan ja kokonaan täytettynä tietenkin. Tottakai täyttämisaika lyhenee huomattavasti, jos vain numerokohdat laittaa. Kaikkiin ruutuihin tuli kirjain!

Kiitos Teemu Pallonen ja Sampo Kontunen!
26. TU13.1.2018 klo 20:27
Heh, minä olen mielelläni käyttänyt hyväkseni sitä numerosanaa, kun on tiukka paikka. Siitä oletetusta sanasta voi olla hyötyä, tai sitten ei. Kivaa.
27. TU13.1.2018 klo 20:34
Kelasin takaisin ja Tapio ilmoitti, että SK, siinäkin olisi muka avainsana. Enpä ole havainnut. Numero 15, Tapio. Pupen osalta, kaikkihan sen älyävät, joten Pike ei mitään vinkkiä antanut.
28. TU13.1.2018 klo 20:55
No niin, olin taas kerran ulalla. Ajattelin vain Pupen numerosanaa, en ikinä olekaan ajatellut muodostaa SK ratkaisunumeroista sanaa. Ajatukset sekaisin siis säikeen, ja kaiken suhteen, auts. Tulin just muilta mailta.
29. Jukkis15.1.2018 klo 11:15
13.1. klo 15:21: "Minusta ristikko oli enemmän kuin yhden vihjeen osalta korni. Tyylistä iso miinus minulta Teemulle."

13.1. klo 15:28: "Itse asiassa jossakin määrin fingerporilaisella linjoilla jo ollaan, mistä en ristikoissa pidä lainkaan"

Nyt kun ristikon ratkoin, niin pakko noiden ristikon sisältöön nähden tyystin käsittämätöntä asiaa sisältävien lainausten valossa kysyä: Mikä helevetti sua Tapio oikein vaivaa?
30. Tapio15.1.2018 klo 11:35
Pidän nyt vain joitakin vihjeitä tyylillisesti huonoina ja tuon sen julki. Epämiellyvät vihjeet pilaavat ratkontanautintoa.
31. Jaska15.1.2018 klo 12:14
Fingerporissa on usein seksuaalisia kaksimielisyyksiä, joista Tapio ei arvattavasti pidä. Hän on siis seurannut sarjakuvaa. Suositan seurannan lopettamista, jos/kun se aiheuttaa mielipahaa. Fingerporia tuskin vielä lopetetaan, vaikka alkuaikoihin verrattuna aika väkinäistä jälkeä Jarlalla on jo välillä havaittavissa .

Palloseln vihjeissä en ole havainnut fingerismejä.
32. Tapio15.1.2018 klo 12:18
Ei fingerporin seksuaalisia kaksimielisyyksiä sentään,

Yksi eettisesti arveluttava vihje ja yksi muulla tavoin tyylillisesti huonohko vihje. Kumpikin pilasi minun ristikkonautintoni.
33. Täyttelijä15.1.2018 klo 12:29
Mikä tässä nyt on ongelma Tapio? Jos kyseisen laatijan tuotokset eivät tuota sinulle ratkontanautintoa, niin lopeta hyvä mies niiden ratkonta (ja lopeta täällä meuhkaaminen)!
34. Jiikoo15.1.2018 klo 12:59
Olen Täyttelijän linjoilla: omahyväinen, kaiken oman mukavuusalueen ulkopuolelle jäävän yletön kritisointi, puritaaninen ahdasmielisyys ja megalomaaninen into kirjoittaa tikuista asiaa pilaa täällä nähtyjen mielenilmausten mukaan monen muunkin kuin minun palstallakäyntinautinnon.
35. Pr15.1.2018 klo 13:57
Minne muuten katosivat noin 3 v sitten Fingerpori- ja Viivi et Wagner -aiheiset ristikkolehdet? Helppojahan ne tehtävät olivat, mutta se on tässä sivuseikka. Olivat varmaan Kolmiokirjan julkaisuja. Muistaakseni jopa tilasin ne Iisakin yhteydessä, mutta tulematta jäivät. Mielestäni niissä oli ideaa.
37. Clas15.1.2018 klo 18:31
Tapio vaan trollaa, luultavasti ei ole pystynyt ratkaisemaan tuota tehtävää ja harmituksissaan väittää vihjeiden olevan korneja, kun nyt on sattunut oppimaan uuden sanan jota pitää käyttää. Tehtävän vihjeissä / ratkaisusanoissahan ei ollut mitää tyhmää!
Kun saa ratlaisun niin tulee (ehkä?) kertomaan että oli yhdessä (huom! yhdessä sanassa 1 kirjain väärin ja siitä johtui että ratkaisusana oli hänellä korni, jos nyt ymmärtää mitä korni tarkoittaa
38. tuffa Porist15.1.2018 klo 18:35
Ristikko ainakin minulle aika vaikea, mutta kiva sitä oli täyttää ja sain jopa pientä onnistumisen iloa, kun sain täyteen. Täytyisi varmaan ratkoa Pallosen ristikoita enemmän, että oppisi hänen tyyliään ja "kompiaan"!
39. Tapio15.1.2018 klo 18:41
Itse asiassa nimimerkki "joskus" esitti ekana tyylikritikin. Hänen kritiikkinsä ohitettiin ilman kommentointia. Vain minua kielletään kritisomasta.
40. östen15.1.2018 klo 18:48
Tapio, kritisoitko sinä sitä, että kritisoijat eivät anna sinun kritisoida, mutta muut saavat kritisoida?
41. Tapio15.1.2018 klo 19:09
"13. joskusLainaa13.1.2018 klo 07:32
Pallonen jälleen hyvä, tosin yksi vihje aika korni."

kukaan muu kuin minä ei tuohon reagoinut. Toki esitin pohjimmiltaan hyvin samantapaisen mielipiteen kärjekkäämmin.
42. östen15.1.2018 klo 19:13
Vastaus oli siis kyllä, mutta sinä esitit sen toistamalla asian.
43. joskus15.1.2018 klo 19:37
Perustelen ko. sanan käyttöni ratkaisuajan kuluttua.
44. Jukkis30.1.2018 klo 11:42
Tässä ristikossa en aikoinaan viitsinyt miettiä valmiiksi oikean yläkulman näitä:

VÄREIN -> VI--
KULKUIHIN -> --AT

Ekan vika kirjain on tokan eka.
VIRI, VIRE? ja I-AT, E-AT, IFAT?

Ja siinä vähän alempana on
ÄEKÄS -> ANO-A

ANOVA, ANOJA? Joku simppeli selitys varmaan.
Onko SÄEKÄS sana? Sellainen, jolla on paljon säkeitä.

Nyt tosin tuli mieleen sellainen mahdollisuus, että koko oikea ylänurkka on jotenkin pielessä.

Tunnen itseni tapioksi.
45. Tapio30.1.2018 klo 11:55
VÄREIN > VILU
KULKUIHIN > URAT

(V)ÄEKÄS > (V)ANTAA

Olen minäkin (turhan) monta kertaa noiden kanssa tapellut ja jekku on jäänyt huomaamatta. Suosittelen itse kunkin laatimaan jekkulistan, jota käyttää, jos ratkonnan jälkeen jää epäselviä kohtia.
46. Jukkis30.1.2018 klo 12:07
Eikun mullahan on tuolla oikealla ylhäällä jotain väärin. Mitä tulee pystyyn HYPPIJÄLLÄ?
47. Tapio30.1.2018 klo 12:16
HYPPIJÄLLÄ > TWISTNARU
48. Jukkis30.1.2018 klo 12:31
Sitä paitsi, kun vastustat SAIRAALLE -> KUOLINAPU, niin siitä päättelen, että sinusta terveillekin pitää tarjota kuoliapua. Minusta eettisesti varsin kyseenalaista. Sad.
49. joskus30.1.2018 klo 13:13
Kyseessä oli tosiaankin tuo vihje, jota pidin kornina. Sairaalle tulee antaa hoitoa tai hoitoapua.Parempi olisi ollut esim. Parantumattomalleko??
50. Aksu30.1.2018 klo 13:54
Piilosanan 4. vihje oli "Voivat potkia kaviot ojossa", mutta okapit ovatkin sorkkaeläimiä.
51. Eki30.1.2018 klo 14:48
Asiaa käsitellään viikon lehdessä. Tästähän on kaksi kantaa.
52. Jiikoo30.1.2018 klo 15:23
Sorkat tai kaviot... lieneekö tuolla varpaiden lukumäärällä niin merkitystä, ainakaan piilismielessä? Minun faunan tuntemuksellani ei tuollaista pikku finessiä ainakaan huomattu.

Tätini oli lähes puoli vuosisataa minua vanhempi ja eli harvinaisen iäkkääksi – 102½-vuotiaaksi! Suurimman osan elämästään hän hoiti lehmiä. Oli kova paikka, kun niistä aikanaan oli luovuttava! Hoidokkeihinsa hän samaistui niin, että puhui sorkista omia jalkojaankin tarkoittaessaan...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *