KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 1/2018

9483. Punainen Pelikaani 1/2018

Eki14.12.2017 klo 22:02
Punainen 1 ja Passeli 8 ovat jo hallussamme ja postinkin hallussa. Saisipa posti vain toimitettua lehdet kaikille huomenissa.Viime aikoina on ollut monia esimerkkejä, että osa lehtierästä juuttuu johonkin matkalle ja se aiheuttaa paljon vaivaa ja ikävyyttä tilaajille ja sitten meille, koska joudumme käsittelemään asiaa puheluissa ym.

Sanaseppokin on toivottavasti tulossa jouluksi. Painossa se jo on. Hieno lehti sekin, olen sen nähnyt vedosvaiheessa. Jo ainakin toista vuosikymmentä on neljäntenä klassisena joulunaluslehtenä tullut Talvi-Kirppu. Valitettavasti se ei enää ilmesty. Toivotan mahdollisimman hyvää vointia ja voimia kustantajaperheelle.
2. Eki15.12.2017 klo 10:26
Ei tullut meidän kappaleita postissa tänään.
3. Täyttelijä15.12.2017 klo 10:44
Kaupasta sai!
4. Eki15.12.2017 klo 10:50
Perjantai ilmestymispäivänä on yhteinen tilaajille ja kaupoille. Tämä on valitettavaa, jos se on laajalti tapahtunutta.
5. Lars15.12.2017 klo 12:40
Postin kulku on nykyään niin huonoa että ei ole ihme jos ei tule tänään. Täällä maaseudulla "päiväjakelu" tarkoitta illalla n klo 18 mennessä jakoa.
6. Tapio15.12.2017 klo 13:10
Tuli päiväpostissa, joten uskoisin, että suurimmalle osalle tulee 15.12.
7. Tapio15.12.2017 klo 13:17
Äkkivilaisulla ulkoasu muutrn ok paitsi Joonas Anttilalla tekstiä on ikävä lukea punaista taustaa vasten.
8. peehoo15.12.2017 klo 15:56
Ei tullut kumpikaan Pelikaaneista, no kunhan jouluksi ehtisi.
9. Lars15.12.2017 klo 17:59
Joo, ei tullu tontunp******een, ens viikolla varmaan jakavat vain joulukortteja...
10. M15.12.2017 klo 21:14
Ei tullut PuPe postissa tänään.
11. TU15.12.2017 klo 21:34
Tänään kopsahti minulle! Kiitos ihanasta lehdestä!
12. Saarivaari16.12.2017 klo 08:23
Ei tullut eilen... Ei jakajan syy, vanhan kupletin sanoin "vika on johdossa, ei missään muuss´".
13. mummo16.12.2017 klo 17:02
Onko sivu 25 vajaa alaosastaan vai tarkoituksella lyhyempi?
14. Tapio17.12.2017 klo 14:39
Vaikuttaa olevan tarkoituksellisesti lyhyempi kun katsoo montako pystysanaa pystyriveille tulee.
15. Tapio17.12.2017 klo 15:07
Minusta Tapio L. on tässä vähän enemmän kuin vain kuvittaja. "Naps. Läks haps." puhekuplassa on nimittäin taatusti lähteenmäkiläisyyttä tyypillisimmillään. Lähteenmäki on saattanut lisätä laadintaan muitakin omia ilmaisujaan.
16. Tapio17.12.2017 klo 16:20
Tavallista haastavampi, varsin ovela avoristikko - minulle lähempänä kolmosta kuin kahta puolta. Ainakin ihan tavanomaista avoristikkoa haastavampi. Hauska ratkontakokemus.
17. Tapio17.12.2017 klo 20:55
S. 18-19 on minusta tosi huonoa huumoria - ei kyllä yhtään naurata!
18. paivi17.12.2017 klo 23:34
Jopas on sivun 23 vihjetekstien painoasu sellainen että ei millään tahdo saada selvää.
19. Rampe18.12.2017 klo 06:28
Sivu 23 on minullakin sen näköinen, että kuva on tärähtänyt. Sen takia jätin sen viimeiseksi.
Joonas Anttila kyllä taitaa jäädä pitkäksi aikaa vajaaksi, mutta se johtuu vain omien kykyjeni rajallisuudesta.
20. Tapio18.12.2017 klo 08:03
Huomautin tuosta jo komm. 7. Ongelmana on tekstin ja taustavärin välinen huono kontrasti. Laatija on etsinyt jouluista taustaväriä selkeyden kustannuksella. Viime numeron vihreä olisi sopinut joulun aikaankin. Kyllä sitä ratkoo kun on riittävän tehokas valaistus - hämärissä valaistusolosuhteissa ratkonta on mahdotonta
21. Tapio18.12.2017 klo 08:15
Se taustaväri siis koski Rampen mainitsemaa Antilaa. Mitä 23:en tulee tuon tapaista jälkeä syntyy joskus eri formaattien välisessä epäonnistuneessa konversiossa. Tuotantovaiheessa jokin asia on selvästikin mennyt pieleen. Olisi kiva saada ristikosta nettiin uusi kuva.
22. Jukkis18.12.2017 klo 15:33
Tuli lehti. Tapio lupasi huonoa huumoria. Eikä sitä sitten ollutkaan, mikä pettymys.
23. Tapio18.12.2017 klo 15:39
Kysyin ristikosta myös vaimoltani - myös hän oli samaa mieltä alemman pääkuvan huonosta huumorista. Me molemmat katsoimme, että laatijalta on pettänyt arvostelukyky ja hyvä maku. Asiasta saa olla eri mieltä, mutta me olimme tuota mieltä.
24. Jukkis18.12.2017 klo 15:40
Varmaan sun pitää nyt perua tilaus. Ai mutta niinhän sä olet jo tehnytkin.
25. Eki18.12.2017 klo 15:47
Julkaisemme Jari Koiviston piirtämät laadullisesti epäonnistuneet ristikot uusiksi virhepalvelussa.
26. Tapio18.12.2017 klo 17:05
Kiitos. Eräistä teksteistä ja kuvista ei todellakaan saanut tolkkua. Tallensin myös Passelin ristikon.
27. Ihmettelevä18.12.2017 klo 17:08
Lainaus: 23. Tapio 18.12.2017 klo 15:39
”Kysyin ristikosta myös vaimoltani - myös hän oli samaa mieltä alemman pääkuvan huonosta huumorista. Me molemmat katsoimme, että laatijalta on pettänyt arvostelukyky ja hyvä maku. Asiasta saa olla eri mieltä, mutta me olimme tuota mieltä.”

Kyllä on pienet murheet eräällä herralla, eikö elämässään ole mitään muuta kuin nämä ristikot (ml. tablettiratkominen), hohhoijaa!!!
28. MM18.12.2017 klo 18:52
Minusta Pitkälän s.3 pääkuva edustaa huonoa huumoria. Vaimonikin mielestä.
29. Tapio18.12.2017 klo 20:22
Tietenkin jonkun täytyy heittää lekkeriksi ihan tosissaan kirjoitettu kritiikki. Laivalla tapahtuneesta kuolemantapauksesta vitsaileminen on minusta peräti mautonta, vastenmielistä, henkisesti etoavaa, yäk.
30. HHS18.12.2017 klo 20:33
Tapio on oikeassa!
31. Jukkis18.12.2017 klo 20:48
Eihän siinä mitään vitsailla. Vaikuttais pari poliisia keskustelevan, miten jatkavat laivalla tapahtuneen kuolemantapauksen selvittelyä. Minusta poliisit tekee tarpeellista työtä, eikä siinä ole mitään mautonta tai etovaa. Kummallinen mielikuvitus Tapiolla. Pitäiskö tuollainen kuolemantapaus jättää tutkimatta?
32. Tapio18.12.2017 klo 21:02
Jukkis tietää kyllä, mitä tarkoitan ja voin myöhemin perustella, mitä tarkoitan.
33. Tapio18.12.2017 klo 21:23
Näemmä viimeisestä laivakuolemasta on jo vähän yli vuosi. Ajattelin lyhyempää aikaa. Ajattelin että mitähän kuolleen omaiset tuumisivat kun tapauksen pohjalta luodaan hauskoiksi tarkoitettuja ratkaisusanoja.
34. O18.12.2017 klo 22:12
29. "yäk"
Eikö tuollaisen ilmaisun käyttö kuulu lapselle, jota inhottaa joku muu...
35. MM19.12.2017 klo 07:54
Ensinnäkin, onko siinä Pitkälän alemmassa kuvassa tarkoituskaan olla jotain huumoria, vai vain puhekuplia joiden tekstit antavat vinkkiä nokkeliin ratkaisuvärssyihin?

Kökköhuumorin ammattilaisena olen todennut, ettei ole semmoista huumorinlajia, halpaa, kallista, helppoa tai hienovaraista, etteikö joku loukkaantuisi. Jos ei itse, niin ainakin jonkun puolesta.
Jos esim. tekee pilapiirroksen missä näkyy ruumisarkku, niin aina löytyy joku jonka enon naapuri on juuri haudattu ja on siten loukkaava. Tai jos piirtää jostain sairaudesta jonkun huumoria tavoittelevan teelmyksen, niin taas joku ottaa nokkiinsa kun jollain sukulaisella/tutulla on sama sairaus. Uskovaiset ja jonkun puolueen tai aatteen fanaattiset kannattajat ovatkin sitten jo ihan omaa luokkaansa loukkaantujina.

Taannoin tein pilapiirroksen astmasta. Sain vihaista palautetta astmaa sairastavalta lukijalta. Kun sitten kerroin että itsellänikin on astma, muuttui piirroskin yhtäkkiä hauskaksi ja oivaltavaksi.
Loukkaantumisiin.
36. Tapio19.12.2017 klo 08:39
MM:n kuten Pertti Jaarlan huumori menee toisinaan mauttomuuksiin, mutta molemilla välillä hyvinkin onnistunutta huumoria. Pitkäsellä huumori liittyy puhekupliin ja niistä vedettyjen ratkaisulauseiden muodostamaan kokonaisuuteen. Varsinaisesti vain yksi ratkaisulause oli mielestäni kyseenalainen. Ristikossa kuitenkin aiheen taustalla on oikea kuolemantapaus laivalla ja sellaisesta huumorin vetämisestä en pitänyt.
37. östen19.12.2017 klo 10:10
Pertti Jarla
Toni Pitkälä

Rispektiä tekijöille heidän omilla nimillään!
38. huhu19.12.2017 klo 14:14
Eihän Tapio koskaan kenellekään respektiä anna. Nytkin on koko ajan tullut haukkuja ja moitteita. Ekin on varmaan oikein miellyttävä lukea heti pitkän julkaisu(deadline)puristuksen jälkeen Tapiolta tulevaa moite- ja haukkuryöppyä.

Eki, unohda tuon yhden nikin jatkuva päteminen ja ylireagonti. Kiitos hienoista ja hyvistä ristikkolehdistä, niistä on iloa vielä jatkossakin. Luojan kiitos Tapio peruutti tilauksensa, ei tarvitse hänen kommenttejaan enää näistä PuPe-säikeistä lukea (tabulettiratkaisemisessa kun on jo ihan tarpeeksi, jopa liikaakin).

Ja Jarlan huumori on niin älyttömän älyperäistä, ettei Tapio vaimoineen siitä puoliakaan ymmärrä (enkä nyt tällä vihjaa, että Tapiolla olisi useampi vaimo).

"Mutta kun on oikein puhdas ja aatteelinen, niin on ahdas ja puutteellinen."
39. Tapio19.12.2017 klo 15:35
Muutamaa ristikkoa kritisoin. S. 25 ohella tässä vaiheessa haluan erityisesti kehua Ekin mainiota riimipiilistä ja Pihlajamäen ristikkoa.
40. huhu19.12.2017 klo 15:37
I rest my case.

Annettakoon laatikkoni olla rauhassa.
41. Jaska19.12.2017 klo 23:07
Se joku muu oli Eki 15:47. Lyhyt on muisti joillakuilla (minun lisäkseni).
42. Täyttelijä19.12.2017 klo 23:10
Täyttelen virhepalvelusta ladattua versiota.
43. Tapio20.12.2017 klo 08:48
Mielestäni "Täyttelijä" tarkoitti, että vihjeessä "--ETTY ELIN" saattaisi olla virhe. Kiinnitin asiaan heti huomiota eikä tilanne muuttunut katsottuani virhepalvelun kautta parempilaatuista ristikkoa. Muuten ristikko oli oikein hyvä.

Pahoittelen, että kirjoitin nimet väärin. Kyse ei ole kunnioituksen puuttesta vaan hätäisyydestä. Pitkälän ristikko on laadintateknisesti loistava. Vaikka en ole aloittanu Anttilan ristikon ratkomista, oletan sen olevan laadinnallisesti laadukas.

Jarlan humorin yleensä ymmärrän, mutta joskus menee ohi, kun en tiedä vitsin taustoja.
44. Bisse20.12.2017 klo 17:10
Silloin kun ei ymmärrä vihjettä tai huumoria kannattaa tietenkin ilmoittaa kaikille, että se on huonoa huumoria eikä sovi ristikkoon.
45. Tapio20.12.2017 klo 18:03
Kyse oli siitä, MISTÄ huumoria revitään, ei muusta asiasta.
46. Täyttelijä21.12.2017 klo 09:45
Oikeutetusti poistettuun viestiini. Vihje oli ihan oikein - en vain heti tajunnut yhteyttä siitä tulevaan vastaukseen. Peukku laatijalle!
47. nykkis21.12.2017 klo 09:58
Sivun 10 Ekin ristikossa lienee pientä huolimattomuutta
oikean laidan keskivaiheilla vihjeessä LAULUN KAUNOINEN.
Muuten tämä alkupään ristikoista tuntui tähän mennessä
helpoimmalta, yhden tähden arvoiselta.
48. Tapio21.12.2017 klo 21:51
Holopaisen ristikko oli jälleen kerran hauskan yllätyksellinen kuten edellisessä lehdessä. Joitakin vihjeitä sai pohtia pidempään, mutta kaikki lopulta selvisivät.
49. Ei vielä21.12.2017 klo 22:53
Lainaus: 38. huhu 19.12.2017 klo 14:14

”Luojan kiitos Tapio peruutti tilauksensa, ei tarvitse hänen kommenttejaan enää näistä PuPe-säikeistä lukea (tabulettiratkaisemisessa kun on jo ihan tarpeeksi, jopa liikaakin)."

Tapiollahan on 1/2018 vielä kesken, joten PuPe:n kommentteja riittää vielä tivin.
50. Jaska21.12.2017 klo 23:30
Vai ei muka tarvitse lukea. Kyllä tarvitsee. Eihän muuten voi kommentoida Tapion kirjoittelua. Asiallisesti tai asiattomasti. Totuus on konditionaalissa: ei tarvitsisi lukea. Ei ole pakko. Paitsi modella tietysti.
51. Tapio22.12.2017 klo 08:44
Jospa sitä sallittaisiin rehellinen mielipide puuttumatta siihen hirveän hanakasti. Ei kenenkään tuntemukset muutu, vaikka itse kokisi toisin.

Tähän astisista ratkotuista vielä vähän lisäruusuja. Salokankaan ristikot jälleen mainioita. Helpommaksi merkitty ei minulle juuri helpompi ollut, mikä sinänsä oli positiivista kun ristikkoa sai pohtia enemmän kuin keskiverto kakkosta. Näihän se joka lehdessä on ollut. Harmittavasti vain muutama ratkontavirhe on vuoden aikana tullut, mutta sellaista sattuu.
52. iso S22.12.2017 klo 10:47
Tapio, taas on aika toistaa ystävällinen neuvo: älä klikkaa Lähetä ennen kuin olet huolellisesti ja ymmärryksen kanssa lukenut mitä olet kirjoittanut.

Mietipä näitä:

Mitä tarkoittaa "vain muutama ratkontavirhe on vuoden aikana tullut"? No sitä että ratkontavirheitä ei ole paljon.

Mitä tarkoittaa "Harmittavasti vain muutama ratkontavirhe on vuoden aikana tullut"? No sitä että jonkun, oletettavasti sinun, mielestä on harmittava tapaus ettei ratkontavirheitä ole tullut enemmän.

Jos lähetät tällaisia ajatuskukkasia vähemmän niin hirveän hanakasti puuttumistakin voi tulla vähemmän.
53. Tapio22.12.2017 klo 15:37
S. 23 jäänyt toistaiseksi eniten ymmärrysaukkoja. Pajakosken Passeli Pelikaanin ristikko 2 1/2 tasoa mielestäni ja jos aikaa jää, kannattaa ratkoa linkistä http://pelikaaniristikot.fi/wp-content/uploads/201 7/12/pa1708s32.pdf, jos ei ole lehden tilaaja.
54. Funny22.12.2017 klo 15:58
Harmittavasti vain on iso S taas kunnostautunut väärinymmärryksen mestarina!
55. Tapio22.12.2017 klo 15:59
"Sivun 10 Ekin ristikossa lienee pientä huolimattomuutta
oikean laidan keskivaiheilla vihjeessä LAULUN KAUNOINEN.
Muuten tämä alkupään ristikoista tuntui tähän mennessä
helpoimmalta, yhden tähden arvoiselta."

Laitoin asiasta virheilmoituksen. Vihje po. LAULUN KAUNOISEEN.
56. Tapio22.12.2017 klo 20:59
Helpoista s. 6 oikein kiva. S. 5 pääkuva ei miellyttänyt.
57. Satunnaistekijä28.12.2017 klo 15:30
Sivun 10 Erkin ristikko tosiaan täyttyi aivan liian lepsusti.

Näköjään en tänne äkäiseen yhteisöön enempiä pohdi.
58. Tarja28.12.2017 klo 19:48
(Kyllä täältä äkäisestä yhteisöstäkin paikkansa löytää, kun sitkeästi yrittää...)

Olipa hykerryttävän ihana Holopaisen ja Kurkelan aukeama. Hymy suupielissä siirryin vihjeestä toiseen. Ihan parasta laatua.
59. Pr28.12.2017 klo 20:57
Minä en ole vielä ehtinyt noin pitkälle, kun tuo Anttilan verenpunainen painajainen jumittaa. Virekään ei ole nyt topmost, mutta kaipa vaivatkin (löi Antti Skyttä) taas välillä helpottavatkin.
60. Tarja28.12.2017 klo 21:14
Minä aloitinkin lehden nurin päin, eli tein ensin Lähteenmäen tavuristikon ja seuraavaksi aukeaman. (Tuo laatijan isku oli yksi niistä vihjeistä, joille nauroin ääneen :)
61. Tapio29.12.2017 klo 13:45
Minä puolestani ratkon vähän fiilisen mukaan helppoja ja vaikeita vuorotellen. Kuitenkin niin, että neljä etukäteen vaikeimmaksi arvioimaani tehtävää ratkon lopuksi. Siten Hartosen, Pitkäsen, Anttilan ja Lähteenmäen kolmitähtiset ristikot ovat vielä ratkomatta.
62. Pr1.1.2018 klo 14:58
Täyteen tuli sitten Holopainenkin. Se oli kyllä minunkin mielestäni varsin onnistunut tehtävä. Vielä en ainakaan ole huomannut että jokin vihjetyyppi alkaisi dominoimaan hänen laadinnoissaan. Eli tehtävät pitää ratkoa koko lailla puhtaalta pöydältä, kun liikoja ennakko-oletuksia ei parane tehdä. Muista vaikeista Anttila oli työläs, mutta toki palkitseva. Pitkälän kovis ei oikein vaikeudessa mielestäni yltänyt taannoisen IS-koviksen tasolle. Mutta laatukamaa sekin kauttaaltaan. Kiitos ja hyvää uutta vuotta niin laatijoille kuin ratkojillekin!
63. Tuula2.1.2018 klo 17:36
Sivujen 25 ja 28 ristikot ovat pitkälti vielä tekemättä. Mietin ja mietin eivätkä aukea. Oikean alakulman olen saanut Anttilan ristikossa kyllä täytettyä. Ihan pikku vinkkiä kaipailisin. ????
64. Rampe3.1.2018 klo 08:24
Anttilan ristikossa vinkkiä kaipaisi varmaan monikin, mutta tässä vaiheessa niitä ei vielä anneta.
65. Tapio3.1.2018 klo 16:14
Minä en ristikkoa ole vielä aloittanutkaan enkä ihan heti aino niin tehdäkään.

Pitkälästä olen Pr:n kanssa samoilla linjoilla. Aikaa ratkontaan meni 2 1/2 -tasoisen ristikon verran. Joidenkin vihjeiden logiikka sai hieman pohtia ratkonnan jälkeen, mutta kaikki selvisivät melko pian ratkonnan jälkeen, joten tässäkin suhteessa 2 ½ olisi oikeampi tähditys. S. 23 ristikko olisi toisaalta minusta voinut merkitä kolmoseksikin kuten s. 25 ristikko.

Harto Hakosen ristikko jälleen kerran hauska, mutta muutamia kysymyksiä jätti. Tässä mielessä sekin oli minulle Toni Pitkälän ristikkoa vaikeampi. Vihjekuvista ei jäänyt mitään oleellista informaatiota erottumatta, vaikka ei suurennuslasia käyttänytkään, joten vihjekuvat olivat melko kelvollisia. Piti kuitenkin katsoa suurennuslasilla, missä vasemman alanurkan tonttutytön toinen käsi on. Vasemmalla lumiukon viereen on jäänyt jotain ihmeellistä sottaa, jolla nyt ei käytännössä ole mitään merkitystä.
66. Kariheikki3.1.2018 klo 16:48
Lieneekö näössäni vikaa, mutta sivun 14 ylälaidassa ahkeroivan naishenkilön toiminta mielestäni poikkeaa vastaukseksi arvelemastani sanasta.
67. Tarja3.1.2018 klo 16:57
Tapio, eikö tässä vaiheessa ole aivan liian aikaista pohtia, millä kuvien osilla on merkitystä ja millä ei. Tai ainakaan sitä pohdintaa ei pitäisi tehdä julkisesti. Jokaiselle ratkojalle pitää antaa rauha pohtia ihan itse niitä merkityksiä.
68. Tapio4.1.2018 klo 14:52
Ei ollut tarkoitus antaa mitään apuvinkkiä. Mielestäni lumiukon suhteen kyse oli tahattomasta sotasta, joka on jäänyt siivoamatta pois. Täytynee silti varoa kommentoimasta kuvia liikaa - joskus komentoinnit voivat antaa apuvinkkejä, kuten joskus on käynyt.
69. TU4.1.2018 klo 23:01
Kiitos, ei tahattomiakaan vinkkejä. Tykkään kovasti tästä Pupesta yleisesti, taitaa olla kolmas lehti nyt. En luovu tilauksesta, vaan on mulle sopiva ja vaikeimmat jäävät kimpparatkontaan. Hienoja ristikoita! Ai että mä tykkäsin siitä Pihlajamäen Mirjan pääkuvasta, jossa radiosta tuli luontoääni. Siis niin symppistä kerrassaan!
70. TU4.1.2018 klo 23:08
Selvennykseksi, että ratkon kaikkia ristiin, joten kyseinen rakas Pihlis, oliko tässä vai edellisessä, aivan sama ratkontanautinnon kannalta.
71. TU4.1.2018 klo 23:16
Hirviänä kun nyt kehun, niin se Pitkälä, jonka lauseista laiva-asiassa, Tapsa (Tapio) pahoitti mielensä, oli minusta älyttömän hauska ja kiitos taas kerran Pitkälälle, kenestä vaikean alun jälkeen olen oppinut suuresti tykkäämään.
72. Wexi5.1.2018 klo 02:10
Pitkähkön tauon jälkeen tulin silmäilleeksi ”palstaa”. ”Punaiseen” kaipasin osviittaa mahdolliseen laadinnalliseen epätarkkuuteen. Asia kuitenkin valkeni jo ennen tarkempaa nuohousta, olin itse puolisokeana lukenut väärin vihjeen. On hämmästyttävää havaita, miten ”lukivirheeseen” saattaa jäädä jumiin.

No, tulin kuitenkin samalla silmäilleeksi hiukan ”ympärilleni”. ”Muut aiheet” eivät näköjään saa itsessäni aikaan samaa innostuneisuutta, kuin jokunen vuosi sitten. Tietysti asiaan vaikuttaa myös omien aktiviteettien muokkautuminen viime aikoina (siitä huolimatta olen säilyttänyt ”Pupen” ”maatamenorituaalina” lukemisen lisäksi, enkä oikein näköjään osaa luopuakaan siitä enää).

Taidanpa lisätä arviointejani Punaisen Pelikaanin arvioinneista... ja niin lisäänkin.
Olen vuosien varrella silmäillyt vaihtelevalla aktiivisuudella ”keskustelua”, milloin hymähdellen, milloin hyväksyvästi nyökkäillen, myötäillen. Harvoin otan itse osaa ”keskusteluun”.
Jos mä kaipaisin ristikkoihin jonkinlaista ”auktoriteettia”, nostaisin pari nimimerkkiä esille. ”Teknisen puolen” ruotijana olen oppinut pitämään ”Jaskaa” miehenä, joka suurin piirtein tietää mistä puhuu. Aikanaan opin myös pitämään lupsakkaan ”Marco Poloisen” sanallisesta annista.
Nämä molemmat herrasmiehet suhtautuvat/suhtautuivat (?) pieteetillä aiheeseen. He eivät myöskään tarttuneet niin kovin herkästi epäolennaisuuksiin, eivätkä tuohtuneet, tai pahoittaneet mieltään turhanaikaisista yksityiskohdista laadinnoissa.

Ps. Mun mielestä on hiukan murheellista, jos sosiaalisen elämän painopiste on nettikirjoittelussa, millä ”saitilla” hyvänsä.
73. Tapio5.1.2018 klo 14:01
Pikkuseikatkin pitää olla kunnossa. Kun ei ole Jaskan kaltaista pätevyyttä kokonaisuuden arviointiin, tulee kiinnitettyä pikkuseikkoihin.

Pisti silmään Lähteenmäen ristikossa sana "luriteltut"

Kielosen mukaan väärin (näin sanoi kielikorvanikin, vaikka se on tunnetusti epätarkka):

" akt. 2. partis. luritellut"
74. Eki5.1.2018 klo 14:17
Onhan se ihan väärin.
75. Tapio5.1.2018 klo 15:12
Katsoin yhtä sanaa Nykäsestä. Nykäsen perusteella "rääsikköinen" pitäisi mielestäni olla "rääseikköinen".
76. Eki5.1.2018 klo 15:43
Tapiolla on paljon pohjoisen kieltä ja puhekieltä, jota tuo näyttää olevan mm. Paasilinnan tekstissä. Eli ei Lähteenmäkiä kannata hinkata puhki näillä jutuilla.
77. Muuan5.1.2018 klo 16:00
Sen verran kommentoin Lähteenmäkeä, että minulle hänen tavuristikkonsa ovat PuPen parhaimmistoa. Hyvä välillä ns. rikkoa rajoja ja tuoda murretta ristikoihin. Eilen ratkesi ristikko, monia mukavia oivalluksia.
78. Tapio5.1.2018 klo 16:31
Jotta sanojen merkitykset voi löytää, en pidä murreilmaisuista. Olisivat nyt voineet olla esille ottamani sanat kirjakielisiä.
79. Tarja5.1.2018 klo 17:16
Jos vastaussanat ovat oikeita sanoja ja kirjakielen mukaisia, niin vihjeethän voivat olla mitä tahansa. Esim. rakennevihjeet ovat hyvin usein ns. epäsanoja. Ja hauskoja juuri sen takia. Kyllä persoonalliset vihjeet pitää sallia, muuten tulee ristikoista tylsiä.
80. Tarja5.1.2018 klo 17:31
Äläkä, Tapio, nyt ala paljastelemaan kaikkia rakennevihjeitä kertomalla, miten mikäkin vihje kirjakielellä pitäisi olla.
81. nykkis5.1.2018 klo 17:31
Keränen sivulla 27.
Vasemman laidan keskivaiheilla
ETA-
META-
pukkaa minulle outoa ratkaisusanaa.
Viistoon alapuolella 'ANTOTIT' vihjettä
en viitsi sen enempää kommentoida.
82. Onerva6.1.2018 klo 11:36
Tykkään Mirja Pihlajamäen ristikoista. Ei tarvitse etsiä netistä outoja henkilönimiä.
83. Pekku9.1.2018 klo 23:43
Harvoinpa olen saanut ristikoiden ratkaisusta yhtä suurta tyydytystä kuin tänä iltana saatuani viimeisetkin sanat Joonaksen "Punaiseen Paholaiseen" ja samalla koko lehti tuli pakettiin. Olipa harvinaisen hyvä painos.
84. Tarja10.1.2018 klo 10:10
Minulla Anttilan ristikko on vielä pahasti puolitiessä. Ja luultavasti jääkin. En vain saa hänen ajatuksenjuoksustaan kiinni. Muut ristikot olen nautiskellut (paitsi sokko uupuu vielå) täyteen ja kekseliäät pääkuvalauseet (erityisesti s. 5, 6 ja 18-19) ja ovelat vihjeet (Salokangas on yksi suosikeistani) ovat ilahduttaneet kovasti. Laatulehti, tottakai.
85. Peehoo10.1.2018 klo 17:03
Anttila jäi täälläkin pahasti kesken, kuten aina. Muuten loistava lehti taas, Holopaisesta on nopeasti tullut suosikkilaatijani Hakosen ohella. Myös helpommat tässä lehdessä miellyttivät.
86. Jaska16.1.2018 klo 19:22
P.S. Osasta vihjeitä oli vaikeuksia saada selvää vihjeruutujen punaisen pohjan johdosta. Mikähän idea siinä mahtoi lla? Toivottavasti ei toistu.
87. Rampe16.1.2018 klo 19:42
En osaa sanoa, olisiko tämä Anttila omalla asteikollani helpompi vai vaikeampi kuin muut ratkomani.
Monta niitä ei olekaan, olisiko 2 tai 3 ?
Ratkonta-aikaa meni enemmän kuin Jaskalla, mutta uskoakseni sain ristikon täyteen ja oikein.
Voi olla, että alan päästä laatijan aaltopituudelle pikkuhiljaa.
Punainen pohja vihjeruuduissa oli huono idea. Ehkä se selvisi vasta kun lehti tuli painosta.
Ps. Holopaisen/Kurkelan kikkailuista en parissa aiemmassa ristikossa oikein pitänyt, mutta tämän kertaisessa
jippo on riemastuttavan hyväi. Kiitos tekijöille!
88. Tapio22.1.2018 klo 20:49
Vaikka nyt on vähän rimakauhua Anttilan kanssa muiden kirjoittelun takia, aloitin ratkontaa. Kun väri on niin vaikea, voiko joku kertoa

..-
..A.T.
P.E..i/!

Onko viimeinen kirjainmerkki I vai !
89. Tarja22.1.2018 klo 21:05
Otin Anttilan ristikon viikon tauon jälkeen uudelleen käsittelyyn. Ja ihmeekseni ja ilokseni sain sen ratkottua loppuun asti. Se siis ei ole mahdoton, vaikka vaikea onkin.
Suurennuslasilla tuon viimeisen merkin näkee, mutta en tiedä enää, mitä täällä uskaltaa kertoa, jottei tulkita vihjeeksi. Tuskin tuo tarkoituksellisesti epäselvä on. Vaikeutta riittää muutenkin.
90. Jukkis22.1.2018 klo 21:14
Ihan selvä huutomerkkihän se on.
91. Tuomas L.22.1.2018 klo 21:15
Minusta tällainen avunanto on sallitun rajoissa. Merkki on huutomerkki.

Tällainen helpotus on mielestäni verrattavissa ristikossa olevan painovirheen tms. korjaamiseen.
92. Jukkis22.1.2018 klo 21:17
"...jottei tulkita vihjeeksi". No vihjehän se onkin.

Muissa vihjeissähän on I-kirjaimia, ihan ovat erilaisia kuin tuo huutomerkki.
93. Anni25.1.2018 klo 06:43
Minulla on Anttila vielä kesken kun ei ole ollut aikaa siihen oikein keskittyä, mutta kiittäisin Lähteenmäkeä hänen ristikostaan. Varsinkin vihje rokkibändifani toi hymyn huulille. Yleensä vaikeita ristikoita tehdessä haroo hiuksiaan ja manailee, kiva kun on tällaisia iloa tuottavia vihjeitäkin. Ja sanavarasto karttuu Lähteenmäen kanssa myös, murresanoja on tullut viimeisimmistä lehdistä opittua
94. hannu-5831.1.2018 klo 12:14
Missä on s. 26 ruutu nro 1.
95. Tarja31.1.2018 klo 12:20
Keskellä vasemmalla, vihje "mukulasta saatu?".
96. hannu-5831.1.2018 klo 14:24
Kiitos Tarja. Sokeekskin tässä vielä....
97. mummo1.2.2018 klo 10:08
Pajamäen ristikon epäselvä painojälki harmittaa, sama oli passelin numerossa 8. Mistä kummasta se johtuu? Katsoin virhepalvelussa julkaistun sivun ja se oli koneella katsottuna ok, mutta printattuna vielä pahempi kuin painettu jälki.
98. Tuomas L.1.2.2018 klo 11:06
Minä en printannut tuota korjattua sivua, vaan pidin sitä auki ja ratkoin lehteen.
99. mummo1.2.2018 klo 11:38
Toki olisin voinut tehdä samoin Tuomas L. mutta ihmettelen mistä moinen johtuu? Onko odotettavissa tulevissa numeroissa samanlainen jälki?
100. Tapio1.2.2018 klo 11:57
Uskoisin, että ongelmia ei tulisi jatkossa.

Oikein kiva lehti. Kaikkia ristikoita, joiden laatijoita ei muualla tapaa, jää enemmän tai vähemmän kaipaamaan, jopa Lähteenmäkeä. Vihjeiden verbaliikka on hauskaa, vaikka kuvituksesta en pidä. Tällä kertaa Lähteenmäki ehkä tuli ratkottua väärin, sillä yksi selkeä ongelmakohta jäi. Toivottavasti saan joskus tulevaisuudessa muutamat ongelmakohdat selvitettyä.
101. Eki27.2.2018 klo 10:29
Ei käsitellä vielä tätä lehteä. Vastausaika on loppunut eilen. Eikö Tapiokin ole suositellut pitempää odotusaikaa. Tänään ei postia jaettu, joten huomiset kirjeet on voitu postittaa tänäänkin.
102. Jukkis27.2.2018 klo 11:10
Oho. Nyt hävettää, jotenkin tyhmänä kuvittelin että palautuspäivä olisi ollut jo perjantaina ja siksi tulin vastanneeksi Tapiolle.
103. Tapio27.2.2018 klo 11:48
Olen aiemmin ottanut esille ongelmat joko palautusajan jälkeisenä päivänä tai siitä seuraavana päivänä. Milloin sitten saisin ottaa ongelmakohtani esille?
104. Jaska27.2.2018 klo 13:12
Sivulla 2 ilmoitettu viimeinen postituspäivä oli eilen. Joku ratkoja saattoi tiputtaa ratkaisukuoren postilaatikkoon sen viimeisen tyhjennyksen jälkeen. Siihen ei siis tule maanantain postileimaa. Olisi kuitenkin kohtuutonta hylätä sellaiset ratkaisut, koska ohjeissa ei ole leiman päivämäärävaatimusta. Tiistain leimat siis hyväksytään. Joku filunkiratkoja voisi käyttää ainakin teoriassa tilannetta hyväkseen utelemalla täällä tänään yhden tai useamman puuttuvan ratkaisusanan ja viemällä sitten lehden ajoissa laatikkoon tai postitoimistoon.

Siispä vastaus Tapiolle kuuluu: vähintään kaksi päivää lehdessä ilmoitetun viimeisen postituspäivän jälkeen, jos se on ma-to. Jos se on perjantai, pitää odottaa tiistaihin saakka.
105. Tapio28.2.2018 klo 08:28
Tänään kaiketi voisi käsitellä ongelmakohtia?
106. Eki28.2.2018 klo 08:40
Odotellaan ainakin perjantaihin. Posti on nykyisin niin epävarma ja jättää myös leimaamatta kirjeitä, joten on pakko ottaa perjantain postit mukaan arvontaan.
107. Ronny Logitech28.2.2018 klo 13:05
Jokainen on varmasti huomannut kuinka epävarmaa postin kulku nykyisin on. Hyvä että odottelette kirjeitä reilusti. Postin kulun laadun kehityssuunta on varmasti arvattavissa, toivottavasti mietitte miten vastaaminen toteutettaisiin vaikkapa 3 tai 5 vuoden kuluttua. Monissa jutuissa tiettyyn päivään mennessä postittamisesta tai leiman päiväyksestä on jouduttu tavalla tai toisella luopumaan.

Ymmärrettävää on että Pupessa ei ole tarkoituksenmukaista vain 6 kirjaimen avainsanan lähettäminen. Olisiko ratkaisu pidemmät avaimet jotka eivät ole järkeviä sanoja ettei se helpota arvaamista? Ja avainkirjainten miettiminen huolella, ne hankalimmat piilokirjaimetkin mukaan.

Minua kismittää myös että esimerkiksi Pupen tai Ristikko SM:n tehtävissä ei ole mahdollista selvittää onko vastaus varmasti tullut perille. (Ristikko SM:ssä sitä kai saa kyllä erikseen kysymällä tietää) Ymmärrän ettei niitä voi esim netissä laittaa isona listana, mutta olisiko edes tilaajilla mahdollista käydä katsomassa esim. tilaajanumero ja postinumero antamalla, onko vastaus tullut perille ja onko se ollut väärin vai oikein. Tiedot kai kuitenkin tallennetaan johonkin sähköisesti? Nythän jos palkinto ei osu kohdalle, ei tiedä onko edes osallistunut arvontaan, onko tehtävä tarkistettu virheettömäksi (oman kopion vertaaminen lehden ratkaisuihin joo, mutta kai tarkastajillekin voi sattua virheitä?), onko vastaukset edes saapuneet.
108. Ronny Logitech28.2.2018 klo 13:08
Kurja jos Postin kadottaman tai viivästymisen takia jää kisasta tai arvonnasta. Tosin onhan ne 5 euron maksumuistutukset maksettava vaikka kuinka on ettei posti ole tuonut laskua perille. E-laskujen kanssa ei tätä ongelmaa ole mutta ristikkolehdillä ei ole vielä e-vastauksia...
109. Clas28.2.2018 klo 17:17
Veikkaanpa ettei kaikkia tehtäviä tarkasteta...
110. Eki28.2.2018 klo 17:24
Kaikki SM-ristikot tarkastetaan alusta loppuun. Pelikaaneja toki ei.

Jos nimeä eli löydy maanantaina lehdestä, kannattaa soittaa Juhani Tolvaselle ja kysyä syytä. Jos tehtävä löytyy hylättyjen kasasta, syy selviää. Jos ei, sitten se ei ole tullut perille.
111. Clas28.2.2018 klo 18:39
Tarkoitinkin muita kuin SM-ristikoita.
112. Tapio28.2.2018 klo 20:30
No eilen tuli yhtä ongelmakohtaa vielä mietittyä ja yhksi kysymys on vähemmän.
113. Tapio2.3.2018 klo 07:38
Epäselvimmiksi jäivät nämä:

s. 23

Tälle sivulle jäi lopulta vain yksi kysymystä herättänyt kohta (on tullut esille tässä säikeessä).

-ETTY ELIN > SIIRRE (ylhäällä oikealla)

Luulin, että po. ”-TTY ELIN”. Mutta ”-ETTY...” tulee SIIRREETTY, jota joissakin netin teksteissä käytetty, mutta ei mielestäni ole kunnon suomea. Varmaankin on jokin muu idea.

s. 32

hinnanpolkijoilta puentaan > TAR-VE-SU-KAT / niuhottajalla vähäinen > VE-TO-VA-RA (oikealla melko keskellä)

Tarvesukat ovat halpoja ja jalkaa poljetaan niiden kanssa. Vetovara tarkoittanee samaa kuin sietokyky/sietovara eli kyseessä olisi symbolinen merkitys seuraavaan tapaan:

Rauman kielen tulkinta osoittautui niin vaikeaksi, että turvauduimme Nortamo-seoran apuun. Seoran gapteen vastasikin nopeasti ja kertoi ilmaisun merkityksestä seuraavasti:
"Tuo duu blokk, tai itse asiassa rauman kielellä tuu plok tarkoittaa umpihumalassa. Kun köysillä kiristetään purjeita, käytetään kahta pylpyrää eli plokia, joiden välillä köydet kulkevat ja antavat näin lisävoimaa vedolle. Jossain vaiheessa plokit kulkeutuvat yhteen, jolloin vetovara on loppu. Näin kuvaannollisesti voi merimieskaveruksiltakin sataman houkutuksissa ”veto loppua”."

Jos korvaa VE-tavun SIO-tavulla, ei oikein millään järkevää vaakasanaa.
Nykäsestä löytyi verbiä ”tarsia”, josta voitaisiin ehkä johtaa sana ”tarsio”, joka tarkoittaisi vaivalloista kulkemista. Tarsiosukat ovat vaivalloisia jaloissa, mutta eivät mitenkään liity hinnan poljentaan.

Tähän en saanut järkevää risteävää sanaparia. Olen siis todennäköisesti ratkonut ristikon väärin. ”hinnanpolkijoilta puentaan” luontevin olisi mielestäni A-LE-SUKAT, mutta A ei sovi risteävän kanssa. Risteävät voivat toki olla väärin ja pitää kysellä enemmänkin, mitä muut saivat risteäviin.
114. Heljä-Maija2.3.2018 klo 07:44
113. Tapiolle:
Tavuristikossa TARJOUSSUKAT ja JOUSTOVARA
115. Tapio2.3.2018 klo 07:47
No läheltä liippasi. No on minulle käynyt joskus muulloinkin, että Lähteenmäki mennyt yhden tavun verran väärin.
Jäiköhän virhe yhteen tavuun:

sopimattomia > JÄÄ-VIL-LI-SET / mahdollistaa lossarin lomalle pääsyn > JÄÄ-SIL-TA (vasen reuna melko keskellä)

Olisko näin oikein päätelty:

Jäävien ei sovi osallistua kokoukseen. / Kun on jäätie ja siten ikään kuin jääsilta, ei tarvita lossikuskia (on sitä ihan sillan näköistäkin jääsilta rakennettu, mutta tuskin sillä kukaan on kulkenut).
116. Heljä-Maija2.3.2018 klo 07:59
115. Tapiolle:
Eipä tuohon kohtaan muutakaan ratkaisua vaikuttaisi löytyvän.
117. Tapio2.3.2018 klo 08:13
Ok. Hieman harmittaa, että tuo yksi moka tuli tehtyä, kun jäin jumiin väärin ratkaisusanoihin. Tuon TAR... olisin kyllä voinut keksiä, jolloin olisin saanut ratkottua lehden täysin oikein.

Hieman epäselviksi/epävarmoiksi jäivät seuraavat vihjeet tai niissä oli muuten vaan esille tuotava näkökulma:

s. 24

HAMPAASSA > EMALI (alhaalla oikealla)

Vaikka emali on kiille, emali on keinotekoinen lasite, joka eri asia kuin hampaan kiille, joten mielestäni hampaan kiillettä ei voi kutsua emaliksi. Ketjussa HAMPAASSA > KIILLE > EMALI kaksi sanaa liittyvät toisiinsa, mutta eivät kaikki kolme.

s. 26

Pääkuvasta keskellä ASAN RUUTUKUVA

Viitattiinko joskus aikoinaan filmikameroissa lumihiutalekuvaan? Vai oliko Asa-tv:n ruutukuva lumisateinen? Ilman lähetystä/lähetyskatkoksen aikaan sanottiin, että ruudussa on lumisadetta – kyllä sitä litteissäkin TV:ssä on.

TONTTUA MUKA SOTKENUT NÄYTTELIJÄ > KUONAT & TATUM (keskeltä hieman alavasemmalle)

Anagrammivihje, jossa ratkaisusanat tulevat sanoista TONTTUA MUKA. Tatum O’Neal on näyttelijä. Sana ”SOTKENUT” viitannee anagrammaukseen, mutta ehkä myös siihen, että KUONAT ovat sottaavia eli siten sotkevia. Vai onko tässä jokin muu ajatus?

s. 27

ETA-
META >NOLIT (vasemmalla keskellä)

Ratkaisusanan logiikasta sinänsä ei ole epäselvyyttä, mutta mihin NOLIT oikein viittaa? Mietin, mikähän laatijalla on ollut mielessä. Suorana vihjeenä kelpaisi ”entisen kamputsealaisen kenraalin sukulaiset”, joten olisiko tämä taustalla? Tuo viittaa tunnettuun hlöön/asiaan. Muut löydetyt eivät olleet tarpeeksi yleisesti tunnettuja.

s. 30

ROON > MI.K > MICK (keskiosassa hieman vasemmalle)

Kaiketi viitataan Mick(ey) Roon(ey) -nimiseen näyttelijään? Yleensä poistoja on vain yksi kirjain, mutta joskus on useampikin, joten tuo tuntuu loogiselta.
118. Jukkis2.3.2018 klo 08:38
"...mielestäni hampaan kiillettä ei voi kutsua emaliksi".

Tämä selvä. Varmaan nyt kaikki sitten lakkaavat tuota sanaa käyttämästä hampaisiin liitettynä, koskapa ovat olleet väärässä. Onhan se niin, että yksi sana ei voi koskaan tarkoittaa muuta kuin tasan yhtä tiettyä asiaa, ja kun "emali on keinotekoinen lasite", niin se ei voi tietenkään silloin tarkoittaa mitään muuta.
119. Tapio2.3.2018 klo 08:40
Tarkistin sanan merkityksen Nykäsestä enkä ole missään nähnyt/kuullut sitä käytettävän muulla tavoin.
120. Tapio2.3.2018 klo 08:43
Myönnän, että minulla on aina silloin tällöin ollut puutteita sana merkityksissä enkä ole tullut aina tarkistaneeksi Nykäsestä tai Kielosesta sanojen merkityksiä mutta tällä kertaa tarkistin asian.
121. Kielonen2.3.2018 klo 08:44
emali
1. lasimainen metallin tm. päällyste
2. vanh. lääk. (hammas)kiille
122. Heljä-Maija2.3.2018 klo 08:47
Minun Nykäseni ja Kieloseni kyllä tuntevat emalille myös merkityksen hammaskiille. Google myös.
123. Tapio2.3.2018 klo 08:54
Taisin katsoa Nykäsestä kohdan hieman huolimattomasti. Kun tarkemmin luin Nykästä, siitä löytyy hampaaseen liittyvä merkitys. Nykäsessä ei sanota, että kyseessä olisi hammaskiille vaan täyte. Merkitys ei ole esillä kohdassa "emalji" vaan hakusanan "emaljipinta" kohdalla.

"hampaiden täytteenä käytetty emalji" - tuo kyllä sopii vihjeelle HAMPAASSA.

Myönnettäköön, että sanan merkityksen tarkistaminen oli huomimatonta.
124. Heljä-Maija2.3.2018 klo 09:00
Minun Nykäsessäni (painettu 1996) emalj/i -sanan kohdalla: 4. hammaskiille
125. Tapio2.3.2018 klo 09:13
Luinpa hätäisesti, kun tuo jäi huomaamatta.
126. Tapio2.3.2018 klo 09:21
Olipa tuo nyt pahin riman alitus sanojen merkityksien tarkistamisessa kautta aikojen, mutta jos sais jo muihinkin vastauksia.
127. Jaska2.3.2018 klo 10:48
Itseruoskintaa, oikein hyvä. Ansaitsee vastauksen ongelmaan -ETTY ELIN -> SIIRRE. Kyseessä on laatijan virhe. Myös laatijan työ voi olla joskus huomimatonta:)
128. Tapio2.3.2018 klo 10:54
Tässä säikeessä epäiltiin jo varsin varhain, että kyseessä oli virhe, mutta vihettä ei laitettu virhepalveluun.

"43. TapioLainaa20.12.2017 klo 08:48
Mielestäni "Täyttelijä" tarkoitti, että vihjeessä "--ETTY ELIN" saattaisi olla virhe. Kiinnitin asiaan heti huomiota eikä tilanne muuttunut katsottuani virhepalvelun kautta parempilaatuista ristikkoa. Muuten ristikko oli oikein hyvä."
129. Tuomas L.2.3.2018 klo 11:24
Minulla olisi kysymys ainakin sivun 25 avoristikosta. Viidenneksi alimman rivin ensimmäinen vihje on VÄYLLÄTTY, josta ratkaisuksi tulee TIETTY. Kukaan ei ole tästä huomauttanut mitään eikä virhepalvelussakaan ole mainintaa, joten onko tuossa vihjeessä tarkoituksellisesti kaksi L-kirjainta? Minkä takia?

Ihan täysin en ymmärrä myöskään Hakosen ristikon vihjettä LEVITTÄEN TÄTÄ VALITTAA = URPU. Valittaa = urputtaa, mutta mikä tuon vihjeen logiikka ihan tarkkaan ottaen on?
130. Tapio2.3.2018 klo 11:37
Oliskohan VÄYLLÄTTY murteellinen ilmaisu. Kuvittaja on Lapista, laatijan maakunnasta en tiedä.

Jälkimmäiseen. Eiköhän jälkimmäisessä ole kyse vain ymmärrettävissä olevasta assosiaatiosta. Yleensähän noissa on substaantiivin taivutus, tässä po. olla oikeastaan substantiivi URPUA, josta nominatiivi. URPUA ei ole verbi, joten kun tarkemmin miettii, vihjeessä ei ole minunkaan mielestäni ihan kunnon logiikkaa, vaikka en tuohon aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota.
131. Jukkis2.3.2018 klo 12:02
Levittää hiekkaa = hiekoittaa.
Levittää lunta = lumettaa.
Levittää urpua = urputtaa.

Eh?
132. Matias-Myyrä2.3.2018 klo 12:10
Koska urpu on astevaihtelullinen sana, sen pitäisi olla 'urvuttaa'.
133. Tarja2.3.2018 klo 12:29
Eikö sen voisi ymmärtää yksinkertaisesti vain siten, että levitetään eli levennetään sanaa lisäämällä siihen kirjaimia, tässä tapauksessa "ttaa".
134. Tuomas L.2.3.2018 klo 13:22
Tarjan tapaan kyllä ajattelin tuota vihjettä. Se on vain vähän epämääräinen selitys, joten jäin miettimään, olisiko vihje ymmärrettävissä jotenkin täsmällisemmällä logiikalla.
135. Tapio2.3.2018 klo 13:33
Koska jäi tuolla tavoin kiusaamaan, ei kovin onnistunut vihje. Toisaalta itse tuli ohitettua, joten ei niin kamalan huonokaan.

Voisko 117. loppuihin saada jonkun kommentin.
136. Tapio2.3.2018 klo 15:26
Loppujen lopuksi Tarjan 133 selitys on ihan hyvä.
137. Jukkis2.3.2018 klo 17:07
No enpä tiedä onko. LEVITTÄEN TÄTÄ HYÖNTEINEN -> HEPO koska hepokatti on levitetty hepo.
138. Tapio2.3.2018 klo 20:16
Tuota en ratkoessani hirveästi miettinyt, mutta saman tehtävän ASAN RUUTUKUVA edelleenkin epäselvä. Koska 117. S. 27 ja 30 osalta taisin ajatella aika lailla samaan tapaan kuin yleensä, joten niissä ei taida olla jatkokommentoitavaa. Harmittaa vieläkin yksi moka, sillä ilman sitä, olisin jopa ymmärtänyt lehden vihjeet logiikkamielessä oikein.
139. Jaska2.3.2018 klo 21:12
Kannatan Jukkista. Urvun levitys on ajatuksena. Matias-Myyrä on muodollisesti oikeassa, mutta tässä oiva knoppi tietysti syrjäyttää kieliopin. Ei siis miinusta, vaan plussa!
140. Jukkis2.3.2018 klo 21:37
Eihän tuossa Asa-hommassa ole mitään epäselvää. Analogisen TV:n ruudussa oli lumisadetta, jos signaali puuttui. Digitaalisen TV:n ruudussa ei. Asa-merkkisiä digitaalisia TV:itä ei ole.
141. Jukkis2.3.2018 klo 21:42
Mitä ihmettä tuli s. 32 tavuristikon oikean yläkulmaan, jäi auki kun kyllästyin miettimään. Esim. vihje "ku----rkkailijan tirkisteltävänä", josta kaksitavuinen varmaankin nelikirjaiminen. Ja mitä tuli ihan nurkassa olevasta kuvasta, jossa pitelee hyppysissään jotain helminauhaa tai vastaavaa?
142. Tapio2.3.2018 klo 21:52
140:een. Kyllä minusta digitv:n ruudussa on lumisadetta myös, joten ilmiön rajoittaminen analogisiin tv:hin tuntui oudolta.


"ku----rkkailijan tirkisteltävänä" > VATA
ei tuntunut kovin luontevalta, mutta tuli näi
RUU-VA-TA
KAR-KAA-MIS-TA-PA
143. Tapio2.3.2018 klo 22:01
Vielä lumisateesta tv-ruudulla. No jos muissakin tv:ssä on lumisadetta, ei ASA:n lumisade siitä muuksi muutu.
144. Tarja2.3.2018 klo 22:08
Minulla on siinä RI-PAUS sekä RUU-VA-RI ja KAR-KAA-MIS-TA-PAUS.
145. Jukkis2.3.2018 klo 22:10
No ei ole digitaalisen TV:n ruudussa lumisateeksi kutsuttua kuvakohinaa. Paitsi tietysti jos ohjelmassa näytetään analogisen TV-ruudun lumisadetta. Tai digitaalista lumisadesimulaatiota.

Ettäkö siitä oikean ylänurkan helminauha- tms. -kuvasta tulisi TAPA? Niin no, helminauhan tms. pitelytapa sitten vissiin. Tosin lieneekö hyvän laatimistavan mukaista että sana KARKAAMISTAPA risteää sanan TAPA kanssa.

Onko tuosta nurkasta muita näkemyksiä?
146. Jukkis2.3.2018 klo 22:11
Aha, Tarjalla oli näkemys.
147. Jukkis2.3.2018 klo 22:14
Eikä tuo "kuvatarkkailijan tirkisteltävänä" oleva VATAkaan kauhean riemastuttavalta tunnu. Nai no, jos siinä tarkkailtavassa kuvassa on vata, niin kyllähän silloin se sitä tirkistelee, että sikäli ehkä kai.
148. Tapio2.3.2018 klo 22:33
Tuli Tarjaltakin VATA, josta olen samaa mieltä kuin Jukkis.

Mielestäni tuossa on duaali, jossa sekä omanni että Tarjan ehdotus on hyväksyttävissä.

"Tosin lieneekö hyvän laatimistavan mukaista että sana KARKAAMISTAPA risteää sanan TAPA kanssa."

Vastaavaa on aiemmin ilmennyt Lähteenmäen ristikoissa ja sitä on joskus kritisoitukin. Tarjan ehdotuksessa se vältetään, joten siinä mielessä se on parempi.

Helminauhan hypistely on tapa. Jotain ainetta voi laittaa ripauksen. Kuva on tulkittu eri tavoin.

Vaikka olen pitänyt Lähteenmäen verbaliikasta, tämä ristikko osoittaa myös piirteet, joista en pidä. Niitä on kuvien monituökinnallisuus ja tavuristikoiden rakenteesta johtuen duaalien mahdollisuus. Niiden kanssa saa sitten tapella itsensä ja muiden kanssa, käykö oma ratkaisu duaslista vai ei.
149. Tarja2.3.2018 klo 22:35
Ei siinä kyllä mitään helminauhaa ole, vaan raesokeria tms. ripotellaan.
150. Tarja2.3.2018 klo 22:38
Jos katsoo noiden sormien kokoa verrattuna muruihin, niin en minä ainakaan ole koskaan nähnyt noin pienistä rosoreunaisista partikkeleista tehtyä helminauhaa. Kuva on minusta aivan selkeä ja duaalista puhuminen turhaa.
151. Tapio2.3.2018 klo 22:39
Kuva sopii paremmin Tarjan näkemykseen, mutta kuivien monitulkinnallisuus on yleisesti Lähteenmäen ristikoiden ongelma. Toisinaan monitulkinnallisuus on tavoite eli kyse Juha Hyvösen tavoin toteutetusta monitulkinnallisuudesta. Toisinaan monitulkinnallisuus on vahinko.
152. Tarja2.3.2018 klo 22:44
Kuka minkäkin kokee ongelmaksi. Minusta persoonalliset kuvat ovat viehättäviä ja rikkaus tehden ristikosta mielenkiintoisen ja taiteellisestikin miellyttävän.
153. Tapio2.3.2018 klo 22:44
Olen muutamia kertoja tulkinnut Lähteenmäen kuvat väärin ja jos olen tulkinnut mielestäni todennäköisesti oikein, en ole voinut luottaa aina tulkintaani, koska ei Lähteenmäen kuvista aina tiedä, mitä ne esittävät.
154. Tapio2.3.2018 klo 22:50
Koska olen VATA suhteen samaa mieltä kuin Jukkis, en ristikolle laadinnallisesti täysiä pisteitä antaisi. Minulla ei nyt vaan ole kompetenssia arvioida ristikkoa kokonaisuudessan. Kuvistus on ... Kuten olen todennut, Lähteenmäen ristikkoja toisaalta kaipaa suurestikin ja toisaalta ei sitten tippaakaan.
155. Tapio2.3.2018 klo 22:55
Sain PuPe 1/2017-1/2018 kaikki ristikot täytettyä, jotka aloitin (ratkoin vain yhden sokkokrypton). Sain ratkottua oikein yli 90% 2 1/2- 3 ristikoista, mikä itse asiassa ylitti alkuperäisen tavoitteeni selvästi. PuPe 2/2018 kohdalla minulla oli jopa mahdollisuus ei vain ratkoa oikein kaikki vihjeet vaan myös ymmärtää kaikki vihjeet, mutta mokasin mahdollisuuden. Joka tapauksessa mielestäni ratkoin 1/2017-1/2018 PuPe:t varsin hyvin eikä minulla ole itselleni eikä muille mitään tarvetta todistella ratkontataitojani, joita pidän melko hyvinä, vaikken mitään huippua olekaan. Satunnaisia floppeja tulee vieläkin. Ainakin toistaiseksi minulle riittää koviksista (vanhat ja uudet) SK:n ristikot, sanaristikot.net, Sanaris ja Pelikaaniristikot-sivuilta löytyvät tehtävät. Toivotan hyvää jatkoa muille.
156. Heljä-Maija2.3.2018 klo 23:13
Lainaus: 155. Tapio 2.3.2018 klo 22:55
" PuPe 2/2018 kohdalla minulla oli jopa mahdollisuus ei vain ratkoa oikein kaikki vihjeet vaan myös ymmärtää kaikki vihjeet, mutta mokasin mahdollisuuden. "
Mitä tuo tarkoittaa? Lehteähän on mahdollista ratkoa vielä 25.4. asti.
157. Tuomas L.2.3.2018 klo 23:28
Mainitsenpa nyt, että minulla oli tuossa nurkassa vielä vähän erilainen ratkaisu: RUUVARI ja RIPA. Ajattelin, että "helminauha" olisi otsaripa. Tarjalla lienee joka tapauksessa oikea ratkaisu.
158. Tapio3.3.2018 klo 07:25
156. Heljä-MaijaLainaa2.3.2018 klo 23:13
Sen TAR... olisin voinut ratkoa oikein, jos olisin vain kokeillut enemmän sanoja. Kun Lähteenmäen kuvat ovat mitä ovat, hyväksyisin oman ratkaisuni oikeanpuoleiseen ylänurkkaan, vaikka se ei ole laatijan ajattelema ratkaisu.

148. TapioLainaa2.3.2018 klo 22:33 jää minun mielipiteekseni Lähteenmäen ristikoiden ongelmallisuuksista ja hieman ylipäätänsä tavuristikoiden ongelmallisuudestai. En usko olleeni yksin niiden kanssa.

Jukkikselle lumisateesta. Digiboxini näyttää lumisadetta, jos tv on päällä, mutta digiboksi on valmiustilassa. Toki siinä tyhjä kanavapaikka ei ole lumisateinen, mutta perinteistä tv:n lumisadetta olen usein nähnyt.
159. Tapio3.3.2018 klo 08:15
Heljä-Maijalle. Laitoin vahingossa
Lainaus: 155. Tapio 2.3.2018 klo 22:55
2/2018, mutta tarkoitin 1/2018. Jos satun käymään kirppiksellä ja jos siellä sattuu olemaan PuPe 2/3018, ostan lehden.
160. Clas3.3.2018 klo 08:23
Et tule löytämään ikinä tuota lehteä.
161. Tapio3.3.2018 klo 08:33
PuPe 1/2017 kerran näin yhdellä kirppiksellä, josta ostin joskus kaksi Iisakin albumia.
162. Clas3.3.2018 klo 08:49
Mutta tuota lehteä ei edes ikinä paineta.
163. Tarja3.3.2018 klo 10:08
Vielä kerran: Lähteenmäen kuvissa ei ole mitään vikaa. Se on ratkojan hoksaamattomuutta, jos ei tajua kuvaa.
Tapio kuuluu varmaan niihin ihmisiin, jotka eivät hyväksy arvostetun taiteilijan, Rafael Wardin tekemää muotokuvaa Tarja Halosesta, koska se ei ole yksi yhteen valokuvan kanssa. Kyllä ristikoissakin pitää olla sijaa piirtäjän omalle näkemykselle asiasta.
164. Tarja3.3.2018 klo 10:26
Mainittakoon vielä, että uusimmankin PuPen ratkomisen aloitin nimenomaan Lähteenmäen tavuristikosta ihan sen takia, että tykkään niistä niin paljon :)
165. Tapio3.3.2018 klo 10:52
Näemmä makunsa kullakin. Lähteenmäen ristikoissa aivan oikein ratkaistujen tehtävien prosentti on minulla kaikkein alhaisin, toki niidenkin kohdalla ylittää 50% rajan.
166. Jukkis3.3.2018 klo 11:46
"...eikä minulla ole itselleni eikä muille mitään tarvetta todistella ratkontataitojani,..." sanoo hän todisteltuaan ensin samassa virkkeessä ratkontataitojaan ja jatkaen sitten saman tien ratkontataitojensa todistelua samassa virkkeessä.
167. Jukkis3.3.2018 klo 11:50
Kaikilleko nämä on selviä:

S. 11, vas. alanurkka: LEGENDA JO ELÄESSÄÄN -> SALAMA.
Tietysti melkein kenestä vaan voi sanoa että leg. jo el., mutta on tuo vähän laimea, jos parempaa selitystä vihjeelle ei ole.

Sama ristikko, oikea reuna keskellä: USEIN KOTOISA -> ASLAK.
Aulis Lehdon suosikki, Aslak-tuoli? Kota-sanan johdannainen?

S. 24, vasen ylänurkka: MYÖHÄÄN ÄÄNTÄ KOHTI -> ILTAATERIA.
Mitä tuo ääniviittaus tarkoittaa?

S. 31, kuudes rivi alhaalta: PUPUT JUMALASSA -> RANKATA.
Ra on jumala, ankat on pupuja?
168. iso S3.3.2018 klo 12:07
Lehteä näkemättä: ääntä kohti viittaa suuhun suuntaamiseen. Sieltähän ääni tulee ja sinne ruoka/juoma menee. Sanontaa taidetaan käyttää enemmin alkoholin kera, samassa tarkoituksessa kuin kippis, skål tai Pohjanmaan kautta.
169. iso S3.3.2018 klo 12:08
Ja heti perään: ankka on perätön uutinen eli puppua.
170. Tuomas L.3.3.2018 klo 12:23
Ainakin minulla on USEIN KOTOISA -kohdassa ASKAR.
171. Jukkis3.3.2018 klo 12:27
Ääh, PUSKEA, ei KAATAA vaan RAATAA, jolloin ei AS_AK, vaan AS_AR. Noloo.

Ja muutkin: Ääh. Paitsi toistaiseksi SALAMA.
172. Tapio3.3.2018 klo 12:31
s. 31 on piilovihje tyyppiä "sisäkkö". Varmaan jo hoksasit tuon.
Onko muuten Lähteenmäellä ollut piilisvihjeitä ts. että on sekä piilovihjeeksi että suoraksi vihjeeksi kelpuutettava osio. Tuossahan on vain piilovihje-tyyppinen vihje ts. vihjeen ja ratkaisusanan välillä ei ole asiayhteyttä.
173. Tapio3.3.2018 klo 12:36
Tuon äskeisen laitoin siksi, että ei äkkiseltään sellaista vihjettä tule mileen.
174. Tarja3.3.2018 klo 12:55
Teemu Selänne alias Teukka Salama tai The Finnish Flash mainitaan aika usein kiekkolegendana tai Leijona-legendana.
175. Tarja3.3.2018 klo 12:58
Eräskin otsikko: "Teemu Selänne valittiin legendojen joukoon eli NHL:n kunniagalleriaan eli Hall of Fameen."
176. Tarja3.3.2018 klo 12:59
(po. joukkoon)
177. Tuomas L.3.3.2018 klo 13:07
Onhan Hannu Salamakin aika legendaarinen kirjailija.
178. Tapio3.3.2018 klo 13:11
Häntä minäkin taisin ajatella.
179. Tarja3.3.2018 klo 13:34
Joo, taisin hakea turhaan mutkan kautta, kun tämä ei ollutkaan kolmosen ristikko.
180. Heljä-Maija3.3.2018 klo 13:39
Lainaus: 167. Jukkis 3.3.2018 klo 11:50
S. 24, vasen ylänurkka: MYÖHÄÄN ÄÄNTÄ KOHTI -> ILTAATERIA.Mitä tuo ääniviittaus tarkoittaa?

Kokki Jyrki Sukulan olen kuullut käyttävän ilmaisua usein nimenomaan ruoasta.
181. imx3.3.2018 klo 14:52
Mitenkäs nämä pari kohtaa, jotka jäivät minulta ymmärtämättä:

s. 24 Salokangas
Oikealla alhaalla vihjeet
IHAN IRTI
KRAANASTA
EROTTUVIA
joista sain vaakaan VESA ja pystyyn SAOT. Pysty lienee selvä (kraanalla tai ilman) mutta miten tuo vaaka selittyy?

s. 25 Hopearanta
Avoristikon toinen oikealta pystyosion toinen vihje, palindromi IME kuviossa. Sain ILOLIEMI mutta ei tuo vihje täysin avautunut.
182. Jukkis3.3.2018 klo 15:03
IME ILOLIEMI on palindromi.
183. Jukkis3.3.2018 klo 15:04
VESIHANAsta pois IHAN --> VESA.
184. imx3.3.2018 klo 15:12
Aah...no nyt valkeni, kiitokset. Noista jo edellä käsitellyistä en noita puppuankkoja olisi minäkään ikinä itse keksinyt. S. 32 tavuristikon JÄÄsiltaa en hoksannut myöskään vaan laitoin ekaksi tavuksi "½" edellisen aukeaman numeroratkaisuiden innoittamana vaikka arvasinkin sen väärin olevan, pystyn puolivillaiset eivät kai oikein sopimattomista käy. Mielestäni aika luova ratkaisu silti! :D
185. Jukkis3.3.2018 klo 15:39
Edelleen olen sitä mieltä, että LEGENDA JO ELÄESSÄÄN on laimea vihje kenelle tahansa legendallekin, ellei ole jotain erityistä syytä laittaa tuo vihje. Sellainen syy voisi olla se että a.o. henkilöstä on kirjoitettu kirja "Legenda jo eläessään" -sarjaan. Hannu Salamasta ei ole, sen sijaan hän on kirjoittanut Pentti Saarikoskesta kirjan tuohon sarjaan. Lieneekä laatija katsonut asioita huolimattomasti?

Ei sillä, että tällä aialla sen kummempaa merkitystä olisi. Vihje se on laimeakin vihje.
186. pelaaja3.3.2018 klo 17:21
Legendaarisen nimimerkin innoittamana oli pakko lukea uudelleen säie 6609. Legendaarinen Erkki Nysten.
187. Juha N3.3.2018 klo 22:46
Minäkin aloitan PuPe-ratkontani nykyään Lähteenmäestä. Se on paitsi lehden mietityttävin (aidosti kolmetähtinen) myös vihjeiltään kiehtovin. Tykkään tautisesti sellaisista harvinaisempaa kieltä käyttävistä pähkinöistä kuin tässä RÄÄSIKKÖINEN LUHTA > PAJUSUO, jossa vihjeellä tavoiteltu ajatuskuva ei ole pohtimatta ihan selvä. Toiseksi nämä tavuristikot antavat mahdollisuuden työläästi ratkeaviin vihje-ratkaisusanapareihin, vaikka ratkaisusanojen selvittyä tuleekin yleensä huomatuksi, että vihjeet ovat luonnehtineet niitä oivallisesti. Kuten tässä juuri edellä puhutut NIUHOTTAJALLA VÄHÄINEN > JOUSTOVARA ja HINNANPOLKIJOILTA PUENTAAN > TARJOUSSUKAT. Tai ELÄVÄÄ LIHAA KUVAAVA > RIISTAKAMERA. Tai kuvavihjeestään lähtevä KARKAAMISTAPAUS. Samoin sanastopuolella on välillä herkkuyllätyksiä. Tässä vihjeen ROKKIBÄNDIFANI antama HENGARI-HERTTA (tiedättehän Loirin kappaleen, johon tässä viitataan) on minusta koko ristikon nautittavin sana.

PuPe-brändin kannalta on minusta tosi hyvä juttu, että mukaan on saatu Tapio Lähteenmäen ja Harto Hakosen tapaisia laatijapersoonallisuuksia. Hakosen kimppuun käyn yleensä toisena, heti Lähteenmäen jälkeen. Hakosella pääkuvista lähtevät vierekkäiset temaattiset sanat ja lauseet ovat minusta ihan käsittämätön juttu, kun risteävä sanasto on kuitenkin pystytty pitämään hyvänä, toisin kuin Hesarin laatijalla, jolla sama onnistuu vain googlattavan harvinaisnimistön avulla.

PuPe 1/18 tarjosi nyt superyllätyksen, kun laatijatulokas Topi Hopearanta oli saanut avoristikkonsa toteuttajaksi Tapio Lähteenmäen. Pelottomasti oli laatija urakkaansa käynyt, kun lähtökohtana oli etuvokaalikylläinen palindromilause ja sanastossa eruvokaaleita paljon muutenkin. Hieno laadinta. Ja kruununa Lähteenmäen mainio vihjeitys. Toivon jatkoa! (Uusimmassa numerossa näkyy olevan Hopearannalta normaaliristikko, toteuttajana Hakonen, mielenkiintoista! Säästän kylläkin koko lehden vielä tulevia monituntisia lentomatkojani varten.)
188. Juha N3.3.2018 klo 23:02
Ratkoja-Tapiolle (ei laatija-Tapiolle):

KARKAAMISTAPAUS ei ole duaali. Eikä PuPen tasoisessa lehdessä mitenkään voisi tulla ristikkäin sanat KARKAAMISTAPA ja TAPA. (Vaikka Tapio ei tätä faktaa ymmärrä, niin en välitä perustella, kun kaikki muut säikeellä keskustelevat ilmeisesti ymmärtävät). Eivätkä vihjeet HINNANPOLKIJOILTA PUENTAAN ja NIUHOTTAJALLA VÄHÄINEN voi saada ratkaisuja TARVESUKAT ja VETOVARA. Tapion puolustukset ja selitykset näille ratkaisuille ovat käsittämättömiä suhteessa laatjan antamiin vihjeisiin. Kun ristikkoon pukkaa tuollaisia ratkaisusanoja, niin eikö kaikkein ilmeisin vastaus ongelmaan ole se, että ratkoja ei ole oikeita ratkaisusanoja vielä keksinyt?

Myös nillitys aiheesta ASAN RUUTUKUVA on kummallinen. Todennäköisesti ASAN RUUTUKUVA oli ollut koko laadinnan lähtökohta. 'Lumisade' on siis 'vanhan television ruutuun lähetyssignaalin puuttuessa tulevan vilinän leikillinen nimitys'. Kun Hakosen tapainen laatija rupeaa jostakin teemasta sanoja sommittelemaan, niin vähntään yhdessä lauseessa tai sanassa on aina jollakin lailla spesiaalimpi idea (leikillinen, yllättävä tms), että siitä voi päätellä, että vähintään tämän lauseen tai sanan Hakonen laadintaan ehdottomasti halusi sijoittaa. Minulle ratkonnan paras hetki oli juuri tämän ratkaisulauseen keksiminen.
189. Tapio4.3.2018 klo 07:25
Tuon jälkimmäisen suhteen Juha N. on täysin oikeassa. Koska ratkaisu ei tuntunut oikealta, kohtaa olisi pitänyt pohtia paremmin. Oli minulla lehden ainoa yksiselitteisesti väärin ratkottu kohta.

"KARKAAMISTAPAUS ei ole duaali. Eikä PuPen tasoisessa lehdessä mitenkään voisi tulla ristikkäin sanat KARKAAMISTAPA ja TAPA. "

Kun vaan voi olla. Lähteenmäellä on tuon tapainen joskus ollut ja sitä arvosteltiin huonona kohtana. Jos tuollaisia on ennenkin hyväksytty, en ongelmaan kiinnittänyt huomiota.
190. Tapio4.3.2018 klo 07:43
Tuolainen tapaus oli jossakin 3/2013-2/2015 PuPe:ssa, mutta en muista missä, 2013 alkupuolen lehdessä kaiketi, sillä niistä Lähteenmäen ristikoita aloittelin ratkoa.

Hakosen ristikko oli mainio. Kyllähän minä "lumisadetta" sinänsä ok näkökulmana pidin. Se nyt vaan ei ole vanhan tv:n juttu, sillä ainakin meikäläisen digiboksi tuottaa lumisadetta - kaiketi kyse Jukkiksen mainitsemasta keinotekoisesti tuotetusta lumisadesimulaatiosta, joka hyvin aidon tuntuisesti tuo mieleen vanhan kuvaputki Finluxini.
191. Clas4.3.2018 klo 09:48
Tuntuu oudolta ettei tapio "muista" missä lehdessä tuollainen oli. Eiköhän kaikki virheet tai sellaisiksi luullut ole listattu tapsa-exceliin kuten kaikki täällä muiden arvostelevat sanomisetkin, joita tapio voi sitten aina ottaa esiin puolustuksekseen?
192. Tarja4.3.2018 klo 10:25
Eikö olennaista ole se, että tässä ristikossa ei ole duaalia. Sen, mitä on ennen ollut tai ei ole ollut, ei pitäisi vaikuttaa tämän ristikon arviointiin. Jos raesokerin ripottelu tulkitaan tavaksi, niin silloin mikä tahansa voi olla tapa. Esim ratkaisusanan INTE tilalle voi yrittää laittaa TAPA, koska jollakulla (täälläkin) on tapana inttää aina vastaan.
193. Tuomas L.4.3.2018 klo 11:00
Tapio on kyllä sikäli oikeassa, että PuPessa 4/2013 oli tosiaan Tapio L:n ristikossa ristissä sanat TABU ja TABUKUURI. Asiaa puitu täällä:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&id=7497
194. Tapio4.3.2018 klo 12:23
Tuomakselle. Tuota tarkoitin.

Tarjalle. Helmiksi oli liian pieniä, mutta raesokeriksi ehkä vähän karkeaa. Raesokerin ripottelua en kyllä ajetellut tapana.
195. Tarja4.3.2018 klo 13:17
No voihan se olla mantelirouhetta, merisuolaa, mitä vain. Eihän sillä, mitä ripotellaan, ole tässä merkitystä (muuta kuin saivartelumielessä).
196. TU4.3.2018 klo 22:10
Auliksen puolesta, että laatii ison ristikon kerran viikossa tykkääjien iloksi ja ratoksi.
197. Jaska4.3.2018 klo 23:18
No senhän Aulis jo tekee Helsingin Sanomissa. Ei täällä PuPe-säikeessä ole tarvis Auliksen puolesta puhua. Täällä tykätään PuPen laatijoista.
198. Tapio5.3.2018 klo 07:38
Tykkäsin lehdestä, vaikka parin ristikon tyylisekkoja arvostelin. En pitänyt Teemun kohdalla siitä, miten ns. laitapuolen kulkijoista tehtiin piilistyylinen sanaleikki. Mielestäni ei sovi lehden tyyliin.

Harmittaa, että Lähteenmäki pilasi mahdollisuuden virheettömään ratkontaan ;)
199. Tapio5.3.2018 klo 08:47
Jossakin määrin näitä säikeitä jää kaipaamaan, mutta toisaalta ei pätkääkään. Jälkimmäinen johtuu siitä, että kritisoin sitten ihan mitä asiaa tahansa, ei koskaan tiedä, jos joku ylireagoi kritiikkiini.

Jos en pidä jostain ei kenenkään ylireagointi asiaa miksikään muuta. Aika harvoin muiden voimakasti kritiikki saa vastaavanlaisia ylireaktioita aikaan.
200. kkk5.3.2018 klo 10:35
Sivu 28 Joonas Anttila

Vihje kulhoihin?

Mielellään ratkaisusana kiitos.
201. Tuomas L.5.3.2018 klo 10:39
KÄHÄRÄENDIIVISATO.
202. Tapio5.3.2018 klo 11:16
Tuossa googlesta oli apua vasta loppuvaiheessa. Aika usein Anttilalla on tosi vaikeasti googlattava faktavihje, mutta lopulta yleensä faktan tarkistus on onnistunut. Taisin arvata sanan vähän väärin kun laitoin googleen, mutta onneksi google osaa korjata kirjoitusvirheitä ja ehdottaa oikeaa sanaa. Joskus viime vuoden puolella oli ihan vastaavanlainen ruokavihje. Kummalakaan kerralla vaimonikaan ei ollut kuullut moisista ruoka-aineista.
203. Kookoo5.3.2018 klo 11:36
Sä alat kuulostaa Columbolta.
204. kkk5.3.2018 klo 11:52
sivu 28

ei vaan aukea tuo vasen reuna

vihje kuvaa riippuvuutta

mielellään ratkaisusana kiitos.
205. Tarja5.3.2018 klo 11:54
Korrelaatiokerroin
206. Tarja8.3.2018 klo 13:08
Hakosen ristikosta Tapio kirjoittaa (kommentti 65.) "Vasemmalla lumiukon viereen on jäänyt jotain ihmeellistä sottaa, jolla nyt käytännössä ei ole mitään merkitystä." Kritisoin silloin kuvien osiin puuttumista liian aikaisessa vaiheessa, koska mielestäni tuossa lumiukon edessä ei ole mitään "sottaa" vaan tarkoituksella tehty auringolta näyttävän valolähteen aiheuttama varjo. Ja sillä oli mielestäni selvä merkitys myös vastaussanaan (valaisu).
207. Tapio8.3.2018 klo 13:12
Tarkoitin koilliskulmaa, jossa mielestäni oli pikkuriikkisen ylimääräistä.
208. Matias-Myyrä8.3.2018 klo 13:19
Ilmeisesti puhutte eri lumiukosta, Tapio ylemmästä ja Tarja alemmasta. Sen ylemmän lumiukon taustalla on ristikon teeman mukaisesti lumihiutaleita, eikä mitään sottaa.
209. Tarja8.3.2018 klo 13:19
Minun lehteni kuvissa kummassakaan lumiukossa ei ole millään puolella mitään ylimääräistä. Hämmentävää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *