KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 34 / 2017

9378. SK 34 / 2017

O25.8.2017 klo 20:00
Erikoisvaikea kolmetähtinen teemaristikko. Mielestäni hyvin erikoinen, mutta täyteen tuli. Osa vastauksista jäi ymmärtämättä, vihjeestä huolimatta.

Kiitokset Ilmo Juhani Liljeroos ja Heli Kärkkäinen!

Piilosana:
Antti Parkkinen
2. O25.8.2017 klo 21:50
Jatkoa.

Piilosanasta en tiedä sen vaikeustasoa, koska harrastukseni ovat vain kuvaristikot. :)
3. Hannu26.8.2017 klo 19:44
Tosiaan jotenkin aivan ihme ristikko. Teema selvisi kyllä ja ruudut täynnä, mutta vielä pitää ällistellä todennäköisesti pitkään muutaman vihjeen ratkaisua. Liljeroos-Kärkkäinen poppoolta vaikeatajuisin saavutus kyllä tähän mennessä omalla kohdallani.

"Piilosana haastavana, aivojani raastavana" päästi nyt kyllä helpolla. Että näin tällä kertaa ja kiitos.
4. PM27.8.2017 klo 14:08
Pitkälti samaa mieltä aiempien kommentoijien kanssa. Ristikko kuitenkin nyt täynnä, joskin Hannun tapaan on vihjeitä (minulla 3 kpl), joiden yhteys muodostuneeseen ratkaisusanaan odottaa vielä avautumistaan!

Etenkin ristikon laatijat ovat tässä kyllä kunnostautuneet!
5. Pr27.8.2017 klo 18:38
Teemaan liittyvät tähdet ja kertoimet sain todennäköisesti oikein jo eilen, mutta ylärivin sana jäi vielä arvoitukseksi. Nyt sekin selvisi. Vihjeeseen SIELLÄ PÄRJÄÄ AUDEIN tulee vain yksi piilokirjain, joten se pystysana on mikä on, vaikka en täysin kyllä ymmärräkään. Ehkä laatijat aikanaan avautuvat...
6. Juha N27.8.2017 klo 19:47
Kumma, ettei tämä kovisristikko ole poikinut enempiä kommentteja, kun sen laatimisen lähtöidea oli näin uniikki ja kekseliäs ja kun se sitten vielä toteutettiinkin näin kieron hauskasti eläinkunnan kautta vihjaamalla.

SIELLÄ PÄRJÄÄ AUDEIN ja ALUE TAI ASKATASUNA olivat vihjeistä kaikkein kovismaisimmat, mutta palkitsivatkin sitten eniten, kun valmiin ratkonnan jälkeisellä pähkäilyllä aukesivat.
7. Pr27.8.2017 klo 20:44
No jo tajusin! Pärjää varmasti! Ihan kiltti kovisvihje oikeastaan.
8. terveen paperit27.8.2017 klo 21:45
Pm, ristikon laatijat ovat mielestäsi kunnostautuneet kun ovat laittaneet käsittämättömiä vihjeitä. No mikäs siinä, voihan sitä noinkin ajatella.
9. PM27.8.2017 klo 22:56
Tuo laadinnan lähtöidea, jonka Juha N mainitsi ja perusteli hyvin, on yksi tämän ristikon hienouksista!

Äsken ristikkoa katsoessani avautui yksi vihje, jonka ideaa en iltapäivään mennessä ollut hiffannut. Jäljellä kaksi vihjettä, toisen osalta ei hajuakaan! Toisesta on aavistus, ja jos se on oikea, on vihje mielestäni hieman keinotekoinen.
10. TU28.8.2017 klo 01:29
Mä tykkään, ei tosin aivan täydellinen ratkonta vielä ole, kun älyää, on se palkinto.
11. Pike28.8.2017 klo 07:17
Olipa kekseliäästi ja kierohkosti laadittu ristikko, mutta oikein antoisa ratkottava pitkästä aikaa. Mielestäni ei ollut liian pahoja vihjeitä kuitenkaan. Kiitos laatjoille! Piilosana puolestaan oli liian yksinkertainen ja vaivaton. Se ratkesi kymmenessä minuutissa.
12. Pike28.8.2017 klo 07:59
Lisäänpä vielä, että aika kauan mietin, miksi sain järkevät sanat vastauksiksi vihjeisiin SELOLLA (9 kirj.) ja MIEHEKKÄÄT A-KILVET (7). Mutta olivathan ratkaisuni ihan järjellisiä ja vihjeitä vastaavia loppujen lopuksi. Nuo AUDI ja ASKATASUNA olivat minulle helppoja. Audit ovat olleet kauan minulla työkäytössä.
13. Pr28.8.2017 klo 10:45
Kun vilkaisin vielä tehtävää, huomasin harmikseni, että VARMUUSVÄLINE IDÄSTÄ olikin jäänyt ymmärtämättä. Ei toki tarvinnut tehdä muutoksia, mutta sain mielenrauhan vasta, kun olin tuonkin erinomaisen vihjeen tajunnut oikein. Kun näköjään minulta aiemmin unohtui, niin kiitos laatijoille!
14. Tapio28.8.2017 klo 15:19
Oikein hauska piilis. Ei mielestäni liian helppo - mielestäni edellinen Parkkisen piilis oli helpompi. Kolmosen rinnalla pitääkin olla helppo piilis.
15. Jiikoo29.8.2017 klo 10:12
Mielipide minullakin: Suomen Kuvalehden nykyinen linja ristikoissa – yksi- ja kolmitähtisiä neljäsosa kumpiakin, kaksitähtisiä puolet – on erinomaisen sopiva. Ja parin viime vuoden aikana uskon ratkoneeni jokseenkin kaikki lehden piilikset, mutta yksikään niistä ei ole ollut minulle liian helppo.
16. O29.8.2017 klo 21:50
Niin se pitääkin olla, jokaiselle jotakin. :)
17. Tapio31.8.2017 klo 16:45
Sain ristikon kohtuuajassa täyteen (,joten siinä mielessä ei pahis) , mutta kuten monilla muilla, muutamia vihjeitä jäi ymmärtämättä. Ehkä osan jossakin vaiheessa hoksaan, mutta todennäköisesti pitää joitakin myöhemmin kysyä.

Pääkuva hauska, mutta parin pääkuvaan liittyvän sanan logiikasta en ole ihan varma.
18. TU31.8.2017 klo 21:33
Mä en vaan ymmärrä, että ristikko on täytetty, mikäli ei ymmärrä kirjoittamaansa? Itse en ole koskaan siihen kyennyt.
19. Tapio31.8.2017 klo 21:41
Ks. esim kommentti no 4.
20. O31.8.2017 klo 21:55
TU.
Kirjoittamasi mukaan ei kukaan voisikaan täyttää ristikkoa, mutta ristikko voi täyttyä, kun osaa suurimman osan ja täyttää, niin apuja saa risteävistä. Tässä tapauksessa teema tietysti selvisi. :)
21. TU31.8.2017 klo 22:14
O hyvä, en voi sanoa täyttäneeni ristikkoa, mikäli en ymmärrä, miksi olen jotakin kirjoittanut.
22. O31.8.2017 klo 22:29
Olen aina ymmärtänyt mitä olen kirjoittanut, mutta pari sanaa voi jäädä vihjeestä huolimatta joskus (yleensä hoksaa myöhemmin jujun) hoksaamatta. Se on aivan eri asia, että ei ymmärrä mitä on kirjoittanut!
23. Tapio31.8.2017 klo 22:57
Arvioin mahdollisuuden ratkaisun oikeellisuuteen. Jos vihje, jonka logiikkaa en hoksaa, on yksinäinen, ratkaisu on todennäköisesti oikein. Jos on lähekkäin ongelmavihjeitä, virheratkontamahdollisuus on suuri. Tällä kertaa ratkaisu on kohtalaisen varma. En edes kuvittele, että koskaan hoksaan kovisten kaikki vihjeet - silti voin ratkaista vaikeita ristikoita sisältävän lehden täysin oikein (usein kuitenkin niin ei käy). Voin hyvällä omalla tunnolla sanoa ratkoneeni ristikon, jos oikean ratkaisun todennäköisyys on suuri.
24. Jaska31.8.2017 klo 23:21
Ristikko on täytetty, kun siitä ei puutu yhtään vihjeitten lukumäärää vastaavaa sanaa. Jos olettaa ymmärtävänsä jokaisen sanan yhteyden vihjeeseen, voi kehua myös ratkoneensa ristikon. Se ei silti välttämättä ole kovisten osalta aina laatijan tarkoittama oikea ratkaisu.
25. Tapio1.9.2017 klo 07:49
Jos jonkun ongelmasanan. kaikki risteävät ovat varmuudella oikein, syntyy tilanne, että voi katsoa ratkoneensa ristikon laatijan haluamalla tavalla. Piilokirjaimet luovat joskus enemmän tai vähemmän hyväksyttäviä duaaleja. Joissakin tilanteissa niitäkin voi pitää oikeina ratkaisuina.
26. iso S1.9.2017 klo 09:52
Jaska varmaan ymmärtää täyttäneensä viestinsä puutteellisella totuudella: "Ristikko on täytetty, kun siitä ei puutu yhtään vihjeitten lukumäärää vastaavaa sanaa." Ristikko voi olla vain osittain täytetty, jos ratkaisusanojen lukumäärä on sama kuin vihjeiden lukumäärä, mutta yhdestä vihjeestä tulee vähintään kaksi ratkaisusanaa.

[Muille näsäviisaille täsmennys: tuossa "yhdestä" tarkoittaa sitä, ristikossa esiintyy kyseinen piirre. Monimerkityksisyys voi koskea useampaa vihjettä, joista jokaisella on useampi kuin yksi ratkaisusana.]
27. Jaska1.9.2017 klo 12:00
iso S:n "totuus" poikkeaa jälleen minun Totuudestani. Valaisen Totuutta kaikessa kirkkaudessaan esimerkillä. Vihjeruudussa seisoo JÄRKI. Vaakaan tulee ratkaisusana YMMÄRRYS, pystyyn TOLKKU. Löytyykö ristikosta em. ratkaisusanoille tollkullinen ja ymmärrettävä vihje? Kyllä löytyy: JÄRKI. Vihjeitten lukumäärä vastaa siis ratkaisusanojen lukumäärää.

No joo. Olisin voinut eilen 23:21 kirjoittaa: Ristikko on täytetty, kun kun siinä on jokaista vihjettä vastaava yksi tai useampi ratkaisusana. Mutta siinä tapauksessa olisimme siis jääneet ilman "totuutta" ja Totuuden valaisua kaikelle ristikkokansalle.
28. iso S1.9.2017 klo 15:59
Valaiseva esimerkki Jaskan totuuden tulkitsemisesta. Jaska Eräs, Jaska Muuan ja Jaska Joku (nimet muutettu) työskentelevät samalla osastolla. He ratkaisevat töiden lomassa ristikon niin että vihjeiden lukumäärä vastaa ratkaisusanojen lukumäärää. Osaston pomo ("mies ja ääni") kuulee tästä ja kutsuu kolmikon puhutteluun ja huutaa heille kuin jokilaiva Pulassa (kaupunki Istrian niemimaan eteläkärjessä, Kroatiassa). Onko pomojen ja pomotettavien lukumäärä tässä tilanteessa sama? Kuinka monena tilanteen ulkopuolinen tervesilmäinen tarkkailija näkee pomon?
29. TU1.9.2017 klo 20:37
Jossarian kahtena.
30. TU1.9.2017 klo 21:18
Oi Pula, monessakin mielessä ammoin. Hyvin lämmin muisto Pulasta 70-luvun alkupuolelta, sellaiset vartaat ulkogrillissä, valkosipuliset jauhelihapuikulat, kyllä köyhälle maistuivat, ai että! Silloin ratkottiin vain selviytymisongelmia, mutta ratkaisimme ne!
31. Tapio8.9.2017 klo 07:46
Vaikka uskon täyttäneeni tämän ristikon oikein, tämä oli siinä mielessä pahempi ristikko kuin saman porukan PuPe 5/2017 ristikko, että PuPessa jäi vain yksi vihje osittain epäselväksi, mutta tässä useita, joista olen pihalla. PuPen sain varmasti oikein, mutta niin varma en ole tästä, mutta palkintokilpailuun osallistumista ajatellen se ei haittaa. Sanaris tarjoaa kyllä SK:n lukijoille toisinaan yllättävän haastavia ristikoita.
32. Tapio12.9.2017 klo 16:45
Aiemmin mainittujen lisäksi pari muutakin vihjeittä jäi minulla epäselväksi.

SIELLÄ PÄRJÄÄ AUDEIN > AUSTRALIA
AVAAKH > ISAAK
RUTSA- > TALI
ALUE TAI ASKATASUNA > ETANA

Tuon verran epäselviä kohtia jää minulla yleensä korkeintaan Joonas Anttilan ristikoista.
33. Tapio12.9.2017 klo 17:08
Miten LAUTA ja VAALIMAA liittyvät teemaa. Hyppylauta on olemassa, mutta ei loikka(ri)lauta. Vaalimaalta voi loikata, mutta ei ole kovin tavallista.
34. Jukkis12.9.2017 klo 17:33
No RATSUTILA kai ainakin. VAALIMAA:ta kysyit ja sitten vastasit saman tien. Muista en muista, ymmärsinkö joskus.
35. Jiikoo12.9.2017 klo 18:20
En saanut tätä ristikkoa aivan täyteen enkä ole varma kaikkien saamieni ratkaisusanojen oikeellisuudestakaan. Numeroidut 15 ratkaisevaa ruutua täyttyivät minulla muotoon RAMAISEEKOVASTI. Hohhoijaa!

Lauta vai liuta? Voisiko ristikon teemana olla liuta loikkivia eläin- ja ihmiskunnan edustajia?

Vaalimaa liittyy mielestäni loikkausteemaan varsin löyhästi: Mullovahan otti hatkat vasta Kuusamosta lähtien, esiinnyttyään sitä ennen jo muualla Suomessa.

Sana askatasun näyttää viisaiden wikipediatrien mukaan olla Baskimaassa puhuttavaa baskin kieltä eli euskaraa ja tarkoittaa vapautta. ”Euskadi ta Askatasuna eli ETA[1] (suom. Baskimaa ja Vapaus) on baskien järjestö, joka ajaa Baskimaan itsenäisyyttä Espanjasta sotilaallisin keinoin.”

Itse en päässyt yritelmässäni loikkaamaan aivan Australiaan saakka – omassa ratkaisuhahmotelmassani esiintyy Uusarabia. En kylläkään tiedä, pärjäävätkö sauditkaan siellä Audeilla ja tehdäänkö siellä ”suomalaista” posliini- ja kivitavaraa Arabian tehtaiden hiljennyttyä Helsingissä.

Olemmeko muuten tehneet isonkin loikkauksen päädyttyämme Kekkoslovakiasta Sauli-Arabiaan?
36. imx12.9.2017 klo 18:28
AUD on paikallinen valuutta.
37. Tapio12.9.2017 klo 18:37
Jukkikselle. Ei ole kyllä minun ydinosaamista tuo kirjainjärjestysten kääntely/poisto/lisäys - kääntelin kyllä kirjainten järjestystä, mutta ei mennyt oikein kertaakaan tuon RATSUTILA suhteen.

Jiikoolle.

LIUTA taitaa olla loogisempi - itselläni meni arvaukseksi.

ETANA suhteen näemmä olisi pitänyt googlata, mutta ajattelin, että on vain perin ovela jekku, jossa ei googlea tarvitse käyttää. PuPe 5/2017 IJL:llä ei juuri googlattavaa ollut.
Kyseessä kaksoisvihje, jonka alkupuolikin ihmetytti.
ALUE > ETANA.

SELOLLA > SAARRELLA

S+ELOLLA > S+AARRELLA eli viittaus Aarre Eloon. Siitä se AUSTRALIA

Imx:lle. Äh. Vastaavia on tullut vastaan (päätteellä LLA), mutta nyt jäin harhautukseen.
38. Jaska12.9.2017 klo 18:58
AVAAKH -> ISAAK etsipytu:)
39. Tapio12.9.2017 klo 19:52
Ei auttanut.
40. Pr12.9.2017 klo 20:08
Voi jestas että oli vaikea kaivaa tuo uudestaan esille. Siis (U)KAASI (U)HKAAVA nurin. Täytyy kai vielä kerran kiittää laatijoita!
41. Siru12.9.2017 klo 20:41
LEHMILLÄ UTTT, sain AREENAT. Jos oikein, niin millähän logiikalla? Liittyyköhän utareet kuvioihin?
42. Pr12.9.2017 klo 20:50
Skytismi. UT+AREE (T)+T. Näitä on joskus yhtä vaikea selittää kuin tajuta. Ideana kuitenkin se että kirjainten AREE tilalla on T.
43. Jiikoo12.9.2017 klo 20:54
Kiitos valistajille, ongelmakohdat tulivat paljonkin ymmärrettävämmäksi! Minulla oli ristikon yläosassa useampikin ratkaisusana väärin; sattuivat vain matsaamaan kumman hyvin keskenään (ja vihjeiden kanssa vähän huonommin...)

Taitaapa olla niin, että minun osaamiseni ja kovisristikoiden välillä on samanmoinen kohtaanto-ongelma kuin työttömien ja vapaiden työpaikkojen välillä.

Onnekseni olen jo päässyt vapaille vesille työelämästä joutumatta/pääsemättä kertaakaan nauttimaan työttömyyskorvaukseksi kutsutusta etuudesta :•)
44. Tapio12.9.2017 klo 21:30
Siihen ETANA vielä. ETA on talousalue ja baskijärjestö. Millä logiikalla NA loppuun?
45. IJL12.9.2017 klo 21:35
Kumpikin on ETAn A.
46. TU12.9.2017 klo 22:02
Aha, täällä jo apuja, mulla vasta muutamia sanoja. Kiinnostava ristikko ja lakkasin lukemasta viimeisiä kommentteja. Hyvin vaikea ja teema tähtineen, aivan käsittämätöntä vielä. Puol vuotta varmaan menee tähän mulla.
47. Heljä-Maija12.9.2017 klo 22:15
Miten olisi LUUTA? Joissakin kulttuureissa hääpari loikkaa luudan yli uuteen elämään.
48. Siru12.9.2017 klo 22:34
LAUTA voisi liittyä teemaan siten, että kolmiLOIKKAAJA ponnistaa laudalta!
49. Tapio12.9.2017 klo 22:50
Loogisin tulkinta - no tuli tehtävä sentään ratkottua ihan oikein, vaikka joidenkin vihjeiden logiikka jäi hoksaamatta. Oli tämä Ekin mainostuksen arvoinen ja kyllä tämä mielestäni olisi PuPe:ssakin mennyt kolmosesta (IS:ssä ehkä 3-, sillä aivan IS kolmosia ei SK:ssa pitäisi erään Ekin kommentin perusteella olla). Jos siinä olisi ollut, piilokirjaimeksi olisi ollut suotavaa sallia useampikin kirjain.
50. Keila13.9.2017 klo 00:18
Mikä ihme on tuo logiikka, siitä paljon puhetta, kun ymmärrystä ei sitten ole? Ratkoin, vaikka en ymmärtänyt ratkomaani, esittää Tapsa. Mitä ihmettä?
51. Keila13.9.2017 klo 00:25
Tapiolla pitää olla ratkaisut nähtävillä, että saa pikkasen luntata, luulen. Tapion tulisi rehellisesti tulla esiin taitoineen.
52. Tapio13.9.2017 klo 07:24
Ratkaisu oli täysin oikein ennen kuin kysyin ongelmakohtia. Jos tehtävä olisi ollut ristikkolehdessä olisin pohtinut ongelmakohtia pidempään. Olisi ollut palkitsevampaa.
53. Tapio13.9.2017 klo 07:32
Mielestäni LAUTA kyllä vähän ontuu. Lauta on ponnistuslauta eikä lautaan suoraan liity sana loikkari/loikkaaja kuten esim. Kike Elomaahan tai Lipsaseen.
54. Tapio13.9.2017 klo 07:34
Etsimääni suoraa liittymää en löytänyt koska sitä ei ollut.
55. Tapio13.9.2017 klo 07:43
Tosin oliko vijeessä kaksi asteriskia tai kerroin? Jos oli silloin se pitää liittää toiseen vihjeeseen eli LIPSANEN, jolloin yhdessä em. ratkaisusanan kanssa LAUTA toimii, muta yksinään mielestäni ei.
56. Siru13.9.2017 klo 12:05
Lipsasessa 3 tähteä, laudassa tms. 2 tähteä.
57. Jukkis13.9.2017 klo 12:17
Paitsi että yksi tähti.
58. vintilä13.9.2017 klo 16:19
Lipsasessa on 3X ja *, Kike:ssä ja Elomaassa 2X ja *, Mullovassa 1X ja *. Tarkoittaako nuo merkinnät sitä, että Mullova on loikannut kerran, Kike Elomaa kaksi kertaa (persuista sinisiin ja takaisin sinisistä persuihin) ja Lipsanen loikkaa aina kolme kertaa? Pelkkä tähti * esiintyy vihjeenä kolme kertaa: Loikkari, Vaalimaa ja Lauta (tai Liuta tai Luuta) sanoille. Veikkaisin, että sen Lauta (ponnistuspaikka tai ponnistusLauta).
59. Heljä-Maija13.9.2017 klo 17:30
Kolmiloikkaaja ponnistaa lankulta, ei laudalta. Onhan niissä pieni ero.
60. Tapio13.9.2017 klo 17:54
No sitten L?UTA ei kunnolla toimi laittaa piilokirjaimeksi minkä tahansa ei des kytkemällä yhteen toisen sanan kanssa. LOIKKARI on teeman kuvaus ja siten yleisana.
61. Tapio13.9.2017 klo 18:02
2009 Rajavartiolaitos kertoo loikkarista Vaalimaalla.
https://yle.fi/aihe/termi/freebase/m02mfm/suomen-r ajavartiolaitos?page=84
62. Tapio13.9.2017 klo 18:30
Pöljä olin, sillä eihän tuo tieto tee Vaalimaasta loikkaria - pitää liittyä Mullovaan, jotta tulee looginen pari loikkari & loikkauspaikka. Satunnaisen loikkarin ajatteleminen tekee ratkaisusnasta ontuvan, sillä loikkauspaikka itsesään ei loikkaa maasta toiseen - paitsi ehkä poikkeusoloissa.
63. Tapio13.9.2017 klo 18:38
Toki jos teema tulkitaan väljemmin "loikkaaminen" kattaa sekä henklön että paikan.
64. Jukkis13.9.2017 klo 20:45
Lainaus: 59. Heljä-Maija 13.9.2017 klo 17:30
"Kolmiloikkaaja ponnistaa lankulta, ei laudalta. Onhan niissä pieni ero."

Wikipedia: Kolmiloikka on yleisurheilulaji, jossa urheilija vauhdinoton jälkeen suorittaa hyppylaudalta peräjälkeen kolme loikkaa, päätyen pituushypyn tavoin hiekkakasaan.
65. Funny13.9.2017 klo 20:58
Hyppylauta tässä yhteydessä kuulostaa hyvin erikoiselta, mutta Wikipediahan on erehtymätön.
66. Heljä-Maija13.9.2017 klo 21:21
Kyllähän em. perusteilla LAUTA on todennäköisin ratkaisu.
67. Jukkis13.9.2017 klo 21:36
Nykäsessa "hyppylauta"-sanalla on tuo hyppylajien ponnistuslankkua tarkoittava merkitys.

Voi kun laatija kertoisi tai joku kysyisi laatijalta ja sitten kertoisi, että mikä tuossa oli ajatuksena. Voitaisiin lopettaa tämä eestaas spekulointi.
68. O13.9.2017 klo 21:47
Oletin, että näitä loikkareita olisi LIUTA. :)
69. IJL13.9.2017 klo 22:00
Kolmiloikkaajienkin käyttämä lauta oli ajatuksena.
70. Liisa16.9.2017 klo 18:52
En edelleenkään ymmärrä miksi "rutsa-" vihjeen vastaukseksi tulee "tali". Voisiko joku ystävällisesti selittää sen logiikan?
71. Jukkis16.9.2017 klo 19:11
RATSUTILA-sanassa ekan osan RATSU vokaalit vaihdetaan keskenään -> RUTSA. Silloin myös tokassa osassa TILA vokaalit vaihdetaan keskenään -> TALI.
72. Liisa17.9.2017 klo 11:12
Kiitos Jukkis!
73. kallej21.9.2017 klo 14:22
Tämä ristikko oli niitä harvoja 3-tähtisiä, jotka ratkesivat suht vaivatta. Yhtä kohtaa ihmettelin ja ihmettelen edelleen, joten josko joku avaisi sitä eli uosukainen ->utopia ja uosukaisen alussa olevan u:n alla viiva. Ratkaisusanassa ei ollut mitään epäselvyyttä muutoin, mutta en ymmärrä tuon viivan merkitystä tuon u:n alla ja siten tuon ratkaisusanan syntyä. En ole montaa kolmitähtistä saanut ratkottua, oliskohan tämä SK:n ristikoista kolmas tai neljäs, joten kokemuksen puutetta tällä saralla.
74. Pr21.9.2017 klo 14:40
UTOPIA, luetaan kuin U Topia, eli U on osa Topia.
75. kallej22.9.2017 klo 12:25
Kiitokset Pr, noinhan minäkin se sisäistin, mutta lähinnä tuota alaviivaa en ymmärrä :)) Onko sen käyttö normaalia näissä kolme-tähtisissä ristikoissa yhdistävänä merkkinä. Itse kun miellän alaviivan, en yhdistävänä vaan päinvastoin erottavana eli ilmaisemassa väliä sanojen ja kirjainten välissä, jotka pitää tietotekniikassa merkitä yhteen pötköön....
76. Jukkis22.9.2017 klo 12:37
Eihän se ole mikään alaviiva, vaan alleviivaus. Sehän tarkoittaa että "tämä!".
77. kallej22.9.2017 klo 14:16
No niin tietty:)) ei pitäis tehdä asiasta liian monimutkaista...tänään voi taas harjoitella uudessa SK:n kolmi-tähtisessä...
78. leena.ruohola@dnainternet.net9.10.2017 klo 10:56
Hei! SK 34:ssa, oikeassa reunassa keskipaikkeilla on kohta, joka jäi minulta keksimättä. Haluan nyt luovuttaa ja pyydän saada vastaukset seuraaviin vihjeisiin:

ILMOJEN HALKI, MÄÄRÄAJOIKSIKIN, OPPIA sekä maisemakuva, joka ei auennut.

Kiitos kovasti jos päästätte minut noita miettimästä! LR
79. Pr9.10.2017 klo 11:20
Taitaa olla kyseessä jokin muu tehtävä kuin SK 34.
80. Pr9.10.2017 klo 11:23
Hops, katsoin itse väärää tehtävää. Vastaan kohta...
81. Pr9.10.2017 klo 11:27
Ilmojen halki KOISAT
Määräajoiksikin URAKAT
Oppia ORIT
Kuvassa on KURU
82. Leena9.10.2017 klo 12:06
Maineeni menon uhallakin kehtaan vielä kysyä: Mikä logiikka on parissa OPPIA >ORIT.

Ja kiitos avusta, hieno homma...
83. huhu9.10.2017 klo 12:07
Kirjaimen poisto alusta.
84. Tapio9.10.2017 klo 12:13
Tarkalleen ottaen K. Satunnaisesti tulee noissa vieläkin mokattua. Ilkeäpiä ovat kuitenkin sanan keskeltä poistot ja varsinkin, jos useita kirjaimia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *