KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 5.-6.8.2017

9350. IS Viikonloppu 5.-6.8.2017

Eki4.8.2017 klo 00:00
Tulossa siis Brigitta Kalpa kolmemiinuskoviksineen ja Parkkisen Antin piilis, muuten standardikamaa.
2. Pr5.8.2017 klo 10:49
Tasokas tehtävä kaikin puolin. Erittäin siististi toteutettu. Mukavia vihjeitä kuten SUUREN CITYN KADUILLA ja ALKU SATIMISSA. Ja taas napsahti iPadin nappi, kun kovisalbumi karttui. Suosittelen muillekin oman ratkaisun tallentamista digitaalisesti. Kiitos!
3. O5.8.2017 klo 13:30
Pr.
Samaa mieltä kanssasi. Lisäisin vielä, että pääkuvan lauseet ja teema olivat hienosti toteutettu.
Hyvä oli myös SAARIÖYKKÄRI + T

Kiitos Brigitta Kalpa!
4. Ripa5.8.2017 klo 16:02
Myös minä kiitän mainiosta Koviksesta. Mikä mahtaa muuten olla Piiliksestä puuttuva 24. vaakasuoraan vihje?
5. Eki5.8.2017 klo 16:22
Toisella palstalla!
6. Pirjo5.8.2017 klo 16:31
Hauska ja kaikin puolin ihan "jees", mutta pisteytys kyllä on mennyt poskelleen! Itse antaisiin korkeintaan 2+...Vihjeityksessä liian paljon puhtaasti kikkailuun perustuvia juttuja - muutenkaan ei vaadita kovin kummoista tietopohjaa. Pieni pettymys tosikoviksen odotuksin lehden ostaneelle siis.
7. Kike5.8.2017 klo 17:29
Olipas taas mukava ristikko Kalpalta. Minulle pisteytys oli kohdallaan. Mielestäni kaikkien kolmostenkaan ei tarvitse olla
niitä yli-yön ratkottavia. Sanoilla leikittelyä, sitä kaipaan ristikoissa ja sitähän tässäkin oli.
8. Juha N5.8.2017 klo 18:08
Helpolta tämä tuntui minustakin. Moni Teemu Pallosen kakspuolikas on ollut itselleni selvästi työläämmin ratkottava, ainakin vaatimansa ratkonta-ajan perusteella. (Pitkän aikavälin vertailun mahdollistamiseksi kirjoitan ratkonta-ajat aina muistiin.)

Pirjolle kuitenkin huomauttaisin, että laatijalle on pelkästään ansioksi luettava asia, jos hän on selvinnyt laadinnasta ja vihjeityksestä ilman että spesiaalitietoa vaativia vihje-ratkaisusanayhdistelmiä tulee juuri ollenkaan. Siitä iso hatunnosto Brigittalle!

Brigittalle haluaisin antaa neuvon, että aina kun rakenne- (eli "kikkailu"-) vihjeeseen päädyt (oli taustalla sitten ratkaisusanan nippelitietoluonteen tai vihjetilan niukkuuden tai muun pakottavan syyn aiheuttama välttämättömyys taikka päinvastoin pelkkä vaikeuttamis- ja leikittelyhalusta johtuva ilkikurinen valinta), niin teet mielestäni ratkojalle vähän liian helpoksi, jos vihje heti ulkoasullaan paljastaa kikkailuluonteensa. Mikäli sen sijaan onnistut naamioimaan tällaisen rakennevihjeen hämäävän tavanomaiselta näyttäväksi vihjeeksi, ratkoja saa hikisemmät oltavat. Esimerkki: kun tässä ristikossa vihjeen VALIO saama ratkaisusana on luonteeltaan mikä on, niin mielestäni onnistuit sen vihjeittämisessä todella hyvin, kun ristikon yläkulmassa lupailtu kolmemiikkaisuus otetaan huomioon. Sen sijaan tapaukset SEUQCAJ (A alleviivattuna) ja GEORGO eivät minusta ole ristikolle luvatun vaikeusasteen kannalta riittävän haastavia.
9. O5.8.2017 klo 21:49
Tuttu.
Laatija on nyt vihdoin se numero 1 !!!
10. Tuttu5.8.2017 klo 22:00
O:lle, kiitos muistutuksesta. Huomasin kyllä, mutta olen päässyt vasta siihen vaiheeseen, että ostin illansuussa lehden. Itse ristikkoakaan en ole vielä vilkaissut. Nyt, kun avasin ristikot-keskustelupalstan ja tämän säikeen, huomaan positiiviset arviot. Ei muuta kuin töihin. Tosin puolen tunnin kuluttua alkaa TV:ssa Johan Falk, joka on must!! Mutta nyt alkoi viikon loma ja odottamassa mieluinen ristikko!! Hyvää viikonloppua kaikille ratkojille!!
11. O5.8.2017 klo 22:55
Tuttu-
Nautinnollista lomaviikkoa!! :)
12. Tuttu6.8.2017 klo 09:54
O :)
13. happonen6.8.2017 klo 11:34
Komppaan Juha N:ää - erinomainen yhteenveto ja hyviä ehdotuksia. Ihan miellyttävä ristikko oli, mutta ei mielestäni ihan kolmemiinus vaikeustasoltaan. Tosiaan muutama liian ilmeinen rakennevihje helpottivat vähän liikaakin tätä ristikkoa. Toki näiden vastapainoksi oli myös hyviä oivalluksia ja sanoja.

Lehdessä on muuten myös Juha Leinosen ristikko, oli ihan mukava keskis sekin.
14. iso S6.8.2017 klo 11:37
Ristikkoa toistaiseksi näkemättäkin peesaan Juha Ännää siinä, että esimerkiksi nostetut vihjeet vaikuttavat helpohkoilta oivallettavilta, jos tarvittava tieto on hallussa ja täytyyhän sen olla, jos on ennenkin ratkonut, Ratkaisusanojen pituuksille annan "arvosanat".6 ja 4.

Muuten olen sitä mieltä että ristikon vaikeusaste on kokonaisuus, joka muodostuu tarvittavasta tietomäärästä ja vihjeiden keskimääräisestä viekkaudesta. Onhan se arvo sinänsä, jos vaikeusaste on tasainen kautta ristikon, mutta lienee kohtuutonta vaatia että se olisi vailla vaihtelua jokaisen vihje-ratkaisusanan suhteen ja vielä jokaiselle ratkojalle. Siinäkään ei ole mitään pahaa, jos kaikki vihjeet olisivat noin kevyitä (paitsi tosi visaisia himoavien mielestä). Vaikeusaste pitäisi tietysti silloin noteerata vähemmillä ja pienemmillä palloilla.

Joillakin laatijoilla tuntuu olevan sellainen tapa, että visaiseenkin ristikkoon laitetaan pari helpommin murtuvaa kohtaa. Ne antavat ratkojalle toivoa ja jonkinlaisen jalansijan, josta voi lähteä vyöryttämään niitä oikeasti vaikeita. Tällaista joku voi pitää turhana pehmoiluna, mutta minusta se ei ole ollenkaan hullumpi tapa. Viehän se joka tapauksessa jonkin verran aikaa, että löytää nuo helpot kohdat - ja uskaltaa luottaa siihen että ne eivät todellakaan ole jotain umpikieroja harhautteita. Ehkäpä Brigittakin on ajatellut näin.
15. O6.8.2017 klo 13:56
Minusta on mukava, että pääsee jostain kohtaa ristikkoon sisään ja sen myötä sitä jatkaa eteenpäin. Toisinaan on laadintoja, joissa kestää ennekuin pääsee aloittamaan, tai ei tiedä mikä vihje kuuluu mihinkin kohtaan. Esimerkiksi yläosassa on paljon vihjeitä päällekkäin ja sivuttain, eikä ole alkuun hajuakaan mihin kohtaan se ja se vihje on tarkoitettu.
16. Tuttu6.8.2017 klo 20:35
Erityisesti O:lle
Olen nyt päässyt tässä Brigitassa noin 3/4-osaan. Aloitin puolen päivän jälkeen. Nyt on kyllä sanottava, että aika tavanomaisia ratkaisuja, ei yllä edellisen ylistämäni ristikon tasolle läheskään. Mutta kelpaa kyllä!
17. Tuttu6.8.2017 klo 22:12
Jatkuu: Enintään kaksi tähteä, valmis on!
18. Hannu7.8.2017 klo 21:02
Kyllä tämä kovistoleransseihin hyvin mahtuu, vaikka ei kinkkisintä astetta edustakaan. Toivottavasti houkuttelee uusia ratkojia kovisten pariin. Ihmisethän näitä laativat ja ratkovat.
19. Kovistelija7.8.2017 klo 21:32
Oli kyllä mielestän kovistasoa. En kokenut tavanomaiseksi kuten Tuttu mieltää asian. Millä tasoa mitataan? Laatijat ovat kaikki erilaisia ajatuksineen. Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle ratkojalle.
20. iso S8.8.2017 klo 10:36
Elämäni helpoin kovis. Ratkoin sen viime yönä ennen nukahtamista katsottuani ensin "nauhalta" päivän MM-annin, joten en edes ollut ylen virkeänä. Ehkäpä se sitten auttoi, ajatus ei jaksanut harhailla. Oikean ylänurkan tienoilta en saanut mistään sanasta varmaa otetta, piti vähän hahmotella ehdotelmia. Siihen alueeseen tuhrautui noin 10 minuuttia ja kokonaisaika karvan verran vaille puoli tuntia. Kahden ratkaisusanan yhteyttä vihjeeseen piti vielä miettiä pari minuuttia, joten ymmärrykseen asti pääseminen vaati vähän yli puoli tuntia. Taisi olla päällä sellainen kerran elämässä -flow.

Korostan samaa kuin monta kertaa ennenkin: minusta on mukavaa jos ristikko ratkeaa kohtuullisen sujuvasti. Minulle kelpaa läpikirjoitettavakin ristikko, kunhan se vain on laadittu hyvillä sanoilla ja toteutettu silmää miellyttävästi. Parhaan nautinnon saan kuitenkin silloin, kun joutuu suht tasaisesti hiukan miettimään ja oivaltamaan. Tämä oli loppuajan suhteen hyvin lähellä optimia, vaikeusaste (minulle) olisi saanut olla vähän tasaisemmin jakautunut. Yli 10 minuutin tuumaustauot nitistävät mielenkiinnon. Sellainen ristikko lentää helposti syrjään, mutta seuraavana päivänä sitä voi kokeilla uudelleen ja silloin uusilla silmillä saattaa päästä melko helpostikin eteenpäin.

Olin ristikkoon ja itseeni tyytyväinen. Kovistelijan kirjoittamaa muunnellen: onni täällä vaihtelee. Mikä istuu yhdelle ei tärppää toiselle ja päinvastoin. Jos tämä tuntui takkuisemmalta kuin minulle niin jossain toisessa ristikossa tai jonain muuna päivänä (mm. Simbergin nimeä mainitsematta...) osat vaihtuvat.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *