KESKUSTELUT > RISTIKOT > PITKÄLÄN VAIKEAT RISTIKOT.

8994. Pitkälän vaikeat ristikot.

TU19.9.2016 klo 00:46
Kuviksen puutteessa perjantaina, jota Posti ei kopsauttanut, palasin mökillä illalla taas vanhaan Pitkälän kolmoseen. Nyt olen jo kaupungissa, joten en pysty kertomaan, että mikä ristikko kyseessä. Niin vaikea. En ihmettele, että en tykännyt Pitkälästä aikoinaan muutamia ahaa- ja hauskoja idiksiä, mutta. Ei aavistustakaan, ovatko oikein. Myöhemmin olen alkanut tykkäämään Pitkälän ristikoista, mutta olisko tuo jo tapiollekin jo kolmonen, heh. Viikon päästä voin katsoa, että mikä IS kyseessä. Aivan ylivaikea mulle.
2. TU19.9.2016 klo 00:56
Todellakin, tämä Iltsarin ristikko, ei Kuvatuksen, jonka mieluusti olisin ottanut lakanoihini ja luku-led-valooni, jossa on nipsu, jotta voi ratkoa, ennen kuin nukahtaa.
3. tapio19.9.2016 klo 11:15
"olisko tuo jo tapiollekin jo kolmonen, heh. Viikon päästä voin katsoa, että mikä IS kyseessä. Aivan ylivaikea mulle."

Jos TU ei ole ratkonut Punaisen Pelikaanin kolmosia, hän sai IS:n kolmosesta käsityksen, minkä tasoisia ovat Tonin (ja monen muunkin) PuPe:n kolmoset. Uskoisin, että Tonin PuPe:n ja IS:n kolmoset ovat samaa tasoa - oletus, jonka joku voisi vahvistaa.

Kuten olen tuonut moneen kertaan esille, SK:n "kolmonen" ei ole aito kolmonen vaan n. 2 1/2 PuPe- ja mitä todennäköisemmin myös IS-asteikolla.

Minulle oikean Tonin (ja monen muunkin) kolmonen on ristikko, jonka vaivoin pystyy ratkomaan. Melkein ylivaikea, mutta ei kuitenkaan - ei ainakaan tähän asti.

Uskoisin, että Jukkis pystyisi Tonin kolmoset aina selättämään - mutta veisi kyllä varmaan liikaa aikaa.

Jaska selättänee ne, mutta ymmärtääkseni vähän tuskaisesti.

Ehkä ake, Tuomas jo selvästi helpommin - mestari Juhasta nyt puhumattakaan.
4. tapio19.9.2016 klo 11:53
Oman arvioni perusteella suurin piirtein yhtä haastavia kuin Tonin ristikot ovat PuPe:ssa Joonas Anttilan ristikot, Ilmo. J. Liljeroos-porukan ristikot ja useimmat Harto Hakosen ristikot. Muiltakin lähes yhtä vaikeita löytyy. Antti Viitamäen PuPe-ristikoihin en voi ottaa tässä vaiheessa kantaa, mutta ainakin joskus ratkomani muutamat nettiristikot herättävät rimakauhua.
5. tapio20.9.2016 klo 08:11
Taitavat Tonin tehtävät sittenkin olla PuPe:n pahimpia. TU:n, Jukkiksen ja Iso S:n tavoin minullakin taitaa jäädä ainakin yksi Tonin kolmen tähden ristikko kesken (kaksi sain loppuun asti ratkottua).

No nimettömällä olisi nyt enemmänkin kohteita, joille irvailla.

Iso S kertoi joskus, että ristikoita ei aina ole tullut ratkottua loppuun asti - ja Tonin vaikeat ristikot ovat sellaisia, että ainakin niiden kohdalla tulee vaikeuksia, joten tein oletuksen, että Tonin ristikoiden kohdalla on käynyt niin. Jos Pike tai nimetön kehuu ne aina kivuttomasti ratkaisevansa, kehu ei ole uskottavaa.
6. Funny20.9.2016 klo 14:33
Ei ole mitään näyttöä siitä, että Pike tai nimetön saisivat täyteen yhtään kovisristikkoa. Ne, jotka niitä tosissaan ratkovat, eivät keskity toisten pilkkaamiseen.
7. tapio21.9.2016 klo 15:40
Ei viimeksi ratkomani Tonin ristikko ainakaan pahasti jää kesken ja on varsin todennäköistä, että saan sen loppuun asti ratkottua.

Mutta kenelle oikeastaan lähes ylivaikeat ristikot ovat? Jos olisin töissä ja ratkoisin Tonin kolmosta viikonloppuna, joutuisin pe-su sitä ratkomaan aika monena tuntina. Sama varmaan monella muulla. Kenellä aikaa moiseen?
8. Jukkis21.9.2016 klo 15:51
Esim. sinulla?
9. tapio21.9.2016 klo 16:02
Näemmä kommentoit retooriseen kysymykseen. Olen tehnyt nyt sellaisen oletuksen, että saisit kyllä kaikki PuPe:n kolmoset ratkottua, mutta sinullakin siihen menisi aikaa samaa luokkaa kuin itselläni - ja et vain halua käyttää yksittäisen ristikon ratkontaan niin paljon aikaa tai sinulla ei ole yksinkertaisesti niin paljon aikaa käyttää ratkontaa. Ei tarvitse vastata.
10. tapio21.9.2016 klo 16:22
Muutama vinkki TU:lle:

* pitää yrittää tunnistaa, milloin kyse piilisvihjeestä tai piilisvihjeiden kaltaisesta vihjeestä (olen kehittynyt itse tässä aika paljon)

* pitää yrittää tunnistaa, milloin kyse kirjainleikittelystä (ei aina onnistu itseltäni täysin, mutta PuPe 4/2013 olen niiden suhteen pärjännyt kiitettävästi - silti paljon petrattavaa, sillä olen niiden kanssa mokaillut turhan paljon)
* välillä epätavallisia assosiaatioita
11. TU21.9.2016 klo 19:02
Voi kiitos tapio. Ratkon sitä mukaa ilokseni, kun taitoni antavat myöten. Mikäli en osaa, laitan lepäämään.
12. tapio21.9.2016 klo 20:09
Osta 10 kpl vanhoja PuPe:ja ja ratko laatijan mukaan peräkkäin, niin pääset paremmin jyvälle eri laatijoiden laadintatavoista.

Toimi erityisen hyvin Harto Hakosen ristikoiden kanssa - ihan mahdottomia satunnaisina ristikoina SK:ssa, mutta kun ekasta joten kuten selviää, voi seuraavasta selvitä jo paljon helpommin.

Vaikka Tonin laadintatavasta tietää jotain, aina tuntuu vaikealta. Kun ei etene, ratkon piiliksiä.

Pikku vinkki. Jos on kaksi sanaa vihjeessä, voi kyseessä olla jaotelma!
13. TU21.9.2016 klo 22:19
Kiitän.
14. tapio25.9.2016 klo 14:03
Tosin vaikka useimmat Tonin metkut tietää, taitaa silti nyt ratkonnan alla jäädä kesken (kaksi normaalikokoista ja yksi aukeaman kokoinen kolmen tähden ristikko tuli ratkottua). Täyttöaste tällä hetkellä n. 50%.

Olisi siis saattanut pystyä ratkomaan TU:n ratkoman ristikon tai sitten en. Todennäköisyys siihen, että olisin pystynyt sen ratkomaan on kuitenkin suurempi kuin se, etten olisi sitä pystynyt ratkomaan.

Vaikka tiedän, että TU:n ohella eräät muutkin ovat Tonin kolmosia jättäneet kesken, tuntuu silti jotenkin masentavalta tehdä niin - olisi nimittäin eka ristikko, jonka jättäisin noin kesken.
15. TU25.9.2016 klo 18:51
Hitsi, en muistanut koko juttua, pari kertaa mökillä vielä, ennen talvikuntoon panoa. Nyt oli kuvatus helppo, sikäli että yöpuulla tuli ratkottua. Yhden ampiaisenkin kuoletin, kun kehtasi hypätä käteeni. Haki talvehtimista, oletan.
16. TU25.9.2016 klo 18:56
Hieman insektikammoinen. Olen varon vuoksi tappanut muitakin, ikävää. Hämähäkit ovat mukavia, ne yleensä huolehtivat siitä, että hyönteisten määrä vähenee.
17. tapio25.9.2016 klo 20:20
Olet ollut TU viime aikoina ihan hauska (nainen? - yhden keskustelun perusteella tulkitsin niin).

SK oli aika helppo joo. Mutta entä se IS?

Ymmärrän, jos jää kesken. Ainakin 6/2013 ihan pirullinen - yksi todellinen ansa, jota oli ihan mahdoton havaita lukaisemalla vihjettä. No jonkin verran helppoja vihjeitä, mutta koskaan ei tiedä, onko kyse helposta vihje-ratkaisusana -parista vai ei. Aina pitää ratkoa kuin liikkuisi heikoilla jäillä.
18. TU25.9.2016 klo 21:28
Juu, kesken on useita, ei haittaa, hyviä varapähkittäviä. Kirjat ovat mainio vaihtoehto joskus.
19. tapio26.9.2016 klo 17:25
No palatakseni vielä alkuun ja siihen miten nämä koen. PuPe 6/2013 s. 30-31 tätä kirjoittaessa n. 95% ratkottu, joten ei nää pahasti ainakaan jää kesken, mutta hitosti vie aikaa miettiä ratkaisuja.

Ratkonnan alla olevasta esimerkki epätavallisesta sanan merkityksistä (assosiaatiovihje)

NÄYTTÄÄ SILTÄ, ETTÄ SIITÄ TEHDÄÄN ONKI? > VAVAHTAA

Vastaavia Toni ristikot täynnä - yksi noista meni ohitse, mutta yritän skarpata.
20. tapio27.9.2016 klo 16:20
TU voisi heittää tähän säikeeseen omia vaikeita kohtiaan, joita voisi yhdessä pohtia - antamatta liikaa vinkkiä vaan juuri sopivasti.
21. TU29.9.2016 klo 00:55
Tapio hyvä, ratkon aivan itse. Saatan kysyä jotakin, mikäli en ymmärrä, kun vastaus on tullut. En ole kiinnostunut puimaan näitä täällä päntiönään.
22. tapio8.10.2016 klo 09:20
Minulle se julkisesti puiminen on myös ajanvietettä - joskin nimettömät ja eräät muut kyllä pilaavat fiilistä.

Vielä kerran johdannon minulle heittämään retoriseen kysymykseen. Olisiko minulle liian vaikea? Siinä mielessä tuskin, että olisin mitä todennäköisimmin ratkonut tehtävän niin, että jokaisessa ruudussa olisi jotain. Olisiko ratkaisu oikein, ei välttämättä. Todennäköisyys sille, että ratkaisu olisi ollut ruutu ruudulta oikein on vain n. 50% luokkaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *