KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 13.-14.8.2016

8956. IS-viikonloppu 13.-14.8.2016

Eki12.8.2016 klo 22:11
Huomenna Keräsen/Kärkkäisen kolmipalloinen. Pikkutehtävissä myös ajankohtaisuutta.
2. Pr13.8.2016 klo 15:11
Kovis oli sopivan kimurantti. Vähän arvailujen varaan jäi pari sanaa, mutta olkoon. Vaikka en värillisestä kuvituksesta yleensä perustakaan, niin nyt se oli oikein onnistunut ja teksti myös.
3. Tuomas L.13.8.2016 klo 19:33
Oivallinen tehtävä, mutta onkohan vihje KA UONA MYÖS MIES ihan niin kuin pitäisi?
4. Pirjo13.8.2016 klo 19:54
Minusta ihan OK. Ristikko kokonaisuudessaankin hyvä, yllätyksellinenkin.
5. O13.8.2016 klo 19:57
Todellakin kimurantti. Sisällä ja sadesäällä meni päivä hiuksia haroen ja nyt on täynnä, mutta keskikohdassa ristikkäin tulevista sanoista vaakaan joku ei vaan istu. Innolla odottelen 23.8, jolloin voin kysyä.

Kiitos Jari Keränen / Heli Kärkkäinen
6. Tuomas L.13.8.2016 klo 19:58
Niin no, on se ehkä hahmotettavissa noinkin.
7. Marco Poloinen13.8.2016 klo 20:32
On se! Enkä sieltä muitakaan epätäsmällisyyksiä löytynyt, vaikka oikein tikulla yritin kaivella :) Tolkun teos, sopivasti harhautusjumitusajankulua, eikä yhtään jäännöskyssäriä. Hyvillä mielin päätän täältä tähän.
8. Rampe13.8.2016 klo 20:37
Tuomas L, minä ajattelin myös niin kuin sinäkin, mutta näitä on ollut ristikoissa molemmin päin. Taitavat olla oikein molemmat.
Ristikko on minulle sen verran kimurantti, että oikea yläsininen ja osa siihen risteävistä ovat vielä hämärän peitossa.
9. Auku14.8.2016 klo 14:15
Olipa upea ristikko;tuotti paljon oivaltamisen iloa. Kiitokset tekijöille!
10. O14.8.2016 klo 14:26
Nyt ratkesikin se ongelma, hieno juttu!!! :)
11. Juha N14.8.2016 klo 20:29
Loistelias piilosana, joka sopisi malliesimerkiksi niin mahdollisille ratkonta- kuin laadintakurssellekin!

Kaikki piilosanatyypit ovat edustettuina, paitsi alku- tms. kirjainten poimintaan liittyvä hajotelma, jota mielestäni tuleekin välttää, koska tämä vihjetyyppi on lattea, mikäli kirjainpoimintaohjetta ei saada luontevasti vihjesanarimpsuun ilman ylimääräisiä sanoja - ja yleensä ei saada.

Lisäksi sanoja ristiin sommiteltaessa näyttäisi edetyn vaikeimman kaavan mukaan sikäli, että pitkiksi sanoiksi - kuusi 12-13-kirjaimista sanaa - on huolittu vain jaotelmakäsittelyyn soveltuvia sanoja. Muutenkin jaotelmat ovat tässä piilosanassa selvästi runsaslukuisin vihjetyyppi.

En väitä, että jaotelmia pitäisi lähtökohtaisesti olla aina 'tosi paljon', mutta jotain se kertoo laatijan taidoista ja viitseliäisyydestä, jos jaotelmia on selvästi enemmän kuin anagrammeja. Mikäli laatija tyytyy siihen, että ylipäänsä saa kelvollisia sanoja ristiin (vihjeitä vielä miettimättä), tulee vihjeitysvaiheessa ongelmia, kun pitkille sanoille ei synnykään juuri muita kuin anagrammivihjeitä ja myös lyhyiden sanojen vihjeistä tulee enimmäkseen joko anagrammeja tai kätköjä. Tässä piilosanassa sen sijaan on jaotelmia enemmän kuin anagrammi- ja kätkövihjeitä yhteensä! Anagrammivihjeitä on vain kaksi, ikään kuin mausteeksi - aivan kuin ne olisivat mukana vain vihjeiden monipuolisuuden nimissä. (Sitäkään en väitä, että anagrammivihjeitä pitää itseisarvollisesti välttää, mutta niiden liiallinen paljous kielii taidon ja/tai vaivannäön puutteesta.)

Eri vihjetyyppejä esiintyy seuraavasti: 8 jaotelmaa + 1 jaotelma-muunnelma (näistä siis 12-13-kirjaimista 6 kpl), 5 kätköä, 2 sisäkköä, 2 anagrammia, 1 käännelmä, 1 käännelmä-muunnelma, 1 kerto, 1 kertomuunnelma.
12. HM14.8.2016 klo 22:20
Pakko myöntää, etten noin hienosti osannut analysoida, mutta kovasti kyllä tykkäsin. Hitaasti mutta epävarmasti eteni, ei tullut toivotonta tunnetta kuitenkaan. Kiitos!
13. vaari15.8.2016 klo 09:21
Tuomas L. Olen samaa mieltä. Mitä sanoo itse Keränen ?
14. vaari15.8.2016 klo 09:21
Tuomas L. Olen samaa mieltä. Mitä sanoo itse Keränen ?
15. jarike15.8.2016 klo 13:15
Keränen sanoo vaarille, että sen voi ajatella noinkin päin. Enempää ei aukaista, ettei paljastella liikaa.

Kiitti kaikille kommentoijille!
16. iso S15.8.2016 klo 19:02
Nytpä olisi mielenkiintoista tietää, miten viime tipan aikataululla tämä on laadittu ja varsinkin vihjeitetty. Yritän olla paljastamatta liikaa enkä usko että kovin moni tästä saa apua, mutta itselleni oli varsin ratkaiseva apu jumitilanteessa tapion jääräpäisyys! Kovin alkutekijöissään oleva ratkaiseminen sai uutta vauhtia, kun taannoista jänkäämistä muistellessa yksi sana ratkesi ja sen jälkeen homma eteni maaliin asti kuin katkokävely: hitaasti mutta pätkien. Kolmostaso on teoriassa minulle liikaa, mutta ei aina käytännössä.

Tarkemmin määritellen: täytetty, vaan ei ratkaistu. Joiltakin osin ymmärryksen saapumista odottelen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *