KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 6.-7.8.2016

8950. IS-viikonloppu 6.-7.8.2016

Hannu6.8.2016 klo 19:27
Aika nihkeä alku tässä koviksessa...
2. Pirjo6.8.2016 klo 21:01
... mutta lopussa kiitos seisoo! Sain juuri valmiiksi ja tarkisteltua kolme kohdetta googlesta.

Yllättävän kimurantti ja monipuolinen. Yhden sanan kohdalla vähän "nikottelin", mutta lienee ok.

Kiitos myös Mannisen pääkuvasta, ja oli hyvä, että muut kuvat ovat mustavalkoisia - pieniin vihjeruutuihin ei oikein väriä mahtuisikaan!
3. O6.8.2016 klo 21:22
On sitä alkuun jotenkin päästy, mutta loput pähkäilen huomenna. Toivottavasti yön yli nukkuminen auttaa. :)
4. Pr7.8.2016 klo 11:04
Minulla auttoi yön yli nukkuminen. En pahemmin protestoisi vaikka olisi merkattu kolmitähtiseksi.
5. O7.8.2016 klo 15:50
Vaikeusaste tuntui minustakin kolmoselta. Makealta tuntui, parin kohdan korjauksen jälkeen, huomata miten ovelia vihjeet olivatkaan. Erinomainen ristikko!

Kiitos Teemu Pallonen ja P. A. Manninen!
6. Marco Poloinen7.8.2016 klo 16:02
Kohtalaisen tomakka kakspuolikkaaksi. Jokunen harvempi (meikäläisen vinkkelistä) sana toimitti jonkun verran hidasteen virkaa, mutta muuten hommasta selvisi laittamalla asetukset laatijan tunnusomaisen juonikkuuskuvioinnin edellyttämälle aaltopituudelle.

Tarkistusten jälkeen ei kyssäreitä jäänyt teoksen kehyksiä rumentamaan, mikä selkeydestä mielihyvällä mainittakoon. Kiitän ja kuittaan!
7. Rampe7.8.2016 klo 16:12
Kyllä tämä minunkin mielestäni alkoi olla täyskolmosen vaikeustasoa, varsinkin jos vertaa samojen tekijöiden kuukauden takaiseen kakspuolikkaaseen.
Itselleni uusia sanojakin opin, esimerkiksi pääkuvan alla olevan vaakasanan.
8. Hannu7.8.2016 klo 17:37
Kyllä se vaan yön yli elpymisellä tuli taas todistettua, että seuraava päivä voi olla aivan toisenlainen. Illalla tosin olosuhteetkaan eivät olleet parhaasta päästä, joten ristikko suosiolla sivuun pakkoväännön sijasta.

On näissä tosiaan aika heilahteluja vaikeustason suhteen laatijaparilla, mutta eipä tuo niin suuresti haittaa. Minusta kuitenkin sietorajojen sisään mahtuu tämäkin.

Lienen hieman "nikotellut" samaa sanaa kuin Pirjo, mutta kielipoliisin homma on liian rankka ja vaativa johon en sen suurempaa mielenkiintoa tunne.

Mutta kiitokset tästä aivojumpasta.
9. Lars7.8.2016 klo 20:33
Minun mittapuulla selkeä kakspuolonen, eilen aloittelin muutamalla sanalla ja tänään pikkupätkissä valmista jo ennen iltaa. Pikkuisen googlea tartti, oli pari oudompaa sanaa mutta ei myöskään jäänyt kysymysmerkkejä. Palloselta mun mielestä joskus ollut vaikeampiakin kakspuolosia....
10. iso S7.8.2016 klo 21:13
Jotenkin vaikeasti määriteltävä tuntuma vaikeusasteeseen. Ajoittain tuotti tuskaa kolmoselta maistuvasti, pariin tietopohjaiseen vihjeeseen piti ratkonnan jumittuessa hakea netistä apua, pari omaa väärää arvausta jarrutti myös, mutta sitten viimeinen vastaan potkinut noin neljännes (vasen laita ja alareunan vasen puolikas) ratkesivat melkein ryöppynä.

Olin valmistautunut väittämään että ristikko seisoi varpaillaan väitetyn vaikeusasteensa yläreunalla, mutta kaipa se sitten loppujen lopuksi mahtuu luokkansa raameihin. Ei mikään läpihuutojuttu ollut. Välillä ihan mykistyin...
11. Mie9.8.2016 klo 02:34
Onko Lavonius lopettanut nämä hommat? Kaipaillut kovasti.

Ei pahalla, mutta tästä Mannisen pääkuvasta en saa selvää että mitä se mahtaa esittää ja sama juttu aiemmin pikkukuvien kanssa.
12. Eki9.8.2016 klo 06:29
Lavonius palaa rikospaikalle ensi kuussa.
13. iso S9.8.2016 klo 10:52
Onni täällä vaihtelee, Manninen sai sekä kiitosta että moitetta pääkuvasta. Minä hahmotin sen vaivatta, mutta täytyy myöntää että ei voi kieltää, että Lavonius on piirtäjänä eri planeetalta kuin Manninen. Siltä paremmalta planeetalta.

Manninen on muuten ihan pätevä alallaan, mutta piirrosten osalta hänen suurin ansionsa on siinä että näyttämällä osoittaa, ettei Skyttä osaa piirtää. Hänhän on paljon toiminut Skytän ristikoiden kuvittajana, jos oikein muistan. Kohtalainenkin taito on parempi kuin olematon! Tuota mainintaa Skytän piirustustaidottomuudesta ei pidä ottaa moitteena, eihän kukaan voi olla mestari joka asiassa. Pikemminkin kyse on riittävästä realismintajusta ja ylimitoittamattomasta egosta, kun ei halua jääräpäisesti tehdä itse kaikkea alusta loppuun. Hyvä parivaljakko on enemmän kuin osiensa summa.

Lavonius on ollut suosikkikuvittajiani kauemmin kuin muistan. Ainoa pikku miinus on se pikkujuttu, että yläreunan vihjeiden sijoittelu ei aina parhaalla mahdollisella palvele sen hahmottamista, mikä vihje kuuluu millekin ratkaisusanalle. Joskus lievä epävarmuus saattaa olla pakon sanelemaa seurausta siitä, että jokin kuvavihje vaatii tietyn tilan ja muiden vihjeiden pitää joustaa, mutta minun mielestäni joskus tuo sijoittelu on hämäävä ilman pätevää syytä. Voi olla tahallista vaikeusasteen säätämistä, mutta siinä tapauksessa keino on minun makuuni väärä.
14. Antti Skyttä9.8.2016 klo 10:56
iso S!

P. A. Manninen ei ole kuvittanut ainoatakaan minun laatimaani ristikkoa.
15. iso S9.8.2016 klo 12:07
Anteeksi, muistini petti. Tarkoittamani kuvittaja lienee Paavo Joensalo. Onneksi en sentään esittänyt kivenkovana faktana, vaan "jos oikein muistan".
16. Lars9.8.2016 klo 17:01
Pääkuvan sanan taisin laittaa toisena tai kolmantena paikalleen, toki muutamaan kertaan se pyyhin mutta aina vaan se alkuperäinen ja oikea sana siihen tuli. Eli kyllä pääkuva oli ihan selkeä....
17. O9.8.2016 klo 20:38
Lars.
Minulla kävi samoin tuon pääkuvasta tulevan sanan kanssa. :)
18. Hannu9.8.2016 klo 21:16
Skytän pikainen kommentti kielii närkästymisestä(kö)??

P.A. Mannisen pääkuva aivan ymmärrettävä...tohtorismiehellä rento ja rempseä ote...:-)
19. Jaska9.8.2016 klo 21:46
Onko siis myös Vuokilalla ja Pallosella ylimitoittamaton ego ja realismin tajua, kun eivät osaa tai halua piirtää? Lisää analyysia kehiin, iso S!
20. iso S9.8.2016 klo 22:40
Vuokilalta on joskus nähty ristikoita jotka hän on kuvittanut itse. Varsinaisia piirroksia niissä on tainnut olla niukasti. Palloselta en muista nähneeni muita kuin kuvittajan käsien kautta kulkeneita. Molempien ego on luullakseni kunnossa, riittävä vaan ei liiallinen. Veikkaus on että molempien mielestä tulos on parempi kun piirtäjä on parempi, eli realismin tajua oletan olevan. Tietoa minulla ei ole, saattaahan olla kysymys puhtaasti ajankäytön suuntaamisesta. Skytän osalta muistelen joskus lukeneeni tai kuulleeni luotettavalta taholta, että piirtäminen ei ole hänen vahvinta osaamisaluettaan.

Kuvittajan käyttöön johtaa yleensä se että laatijalta itseltään puuttuu siihen kyky tai halu.Tiedän jopa sellaisen tuotantomäärällisesti(kin) rajoittuneen laatijan jolta puuttuu molemmat. Tuon visuaalistuotannollisesti rajoittuneen kuva on peilissäni eikä lähde pois pesemälläkään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *