KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE ELOKUU

8949. HS kuukausiliite elokuu

uusi6.8.2016 klo 11:12
Ratkesi pikku hiljaa. Olipa pitkä 22-kirjaiminen yhdyssana
2. Potter6.8.2016 klo 11:40
Pitkä tosiaan oli, mutta melko helppo arvata kun sai hiukan alkuja. Loviisa kokeilutti useaan kertaan, ja olihan tuolla alaosassa ainakin yksi vaikeasti hahmotettava kuva.
Ihan kelvollinen ristikko kylläkin.
3. Tamara6.8.2016 klo 15:44
Keskikohdasta luoteeseen on kuva, josta en pääse ymmärrykseen, eikä risteävistä sanoista ole apua kuin kahden kirjaimen verran eli kolme kirjainta puuttuu! Mitä kuva esittää?
4. Juho6.8.2016 klo 15:53
Tamara, tarkenna paikkaa.
5. Tamara6.8.2016 klo 16:54
Sanojen ILMAN VARASTOJA yläpuolella.
6. joskus6.8.2016 klo 16:58
Paikka olikin HS 2913:ssa!
7. Tamara6.8.2016 klo 18:28
Totta! Tein ristikoita rinnakkain ja laitoin kysymyksen väärän ristikon kohdalle! Vanhuus ei tule yksin!
8. tuffa Porist7.8.2016 klo 09:09
Mukava ratkottava. Keskinuolista kaakkoon oleva "värimöykky" ei täysin selvinnyt, vaikka ratkaisusanaksi löytyi pikemmin nuorisoseuran iltamiin sopiva juttu, jos on lainkaan oikein...
9. Potter7.8.2016 klo 10:16
tuffa Porist, se möykky tosiaan oli melko mahdoton arvata, mutta siihen tuli sana, jonka voi hyvällä tahdolla tuollaiseksi kuvitella.
10. kaplas7.8.2016 klo 13:28
Oikean alareunan pystyvihje,suurennuslasi ei lähettyvillä. Vihjeen voisin ottaa!😊
11. Mattus7.8.2016 klo 13:36
Omin voimin googlettamalla maaliin. En kyllä ymmärrä uu-vihjeeseen tullutta sanan yhtyttä vihjeeseen. Mietin saman oik. alakulman härveliäkin.
12. iso S7.8.2016 klo 13:37
Digilehdestä printattuna jälki oli totuttuakin huonompaa. Monet kuvat olivat pelkkää suttua ja jotkut tekstivihjeetkin jäivät arvailun varaan. Muuten täyttyi järkeenkäyvillä sanoilla (ei välttämättä vihjettä vastaavilla, kun vihjeet jäivät mysteeriksi), mutta vasempaan alakulmaan pukkaa outoa sanaa. So not, pitäköön tunkkinsa.
13. Jaana7.8.2016 klo 16:58
Pinnistelkää. Kyllä kaikki sanat ovat niin järkeviä ja löydettävissä kuin vain Aulis Lehdon ristikoissa voi olla. Leipuriako kaplas ihmettelee ja Mattus heinäkasaa?
14. Jaana7.8.2016 klo 16:58
Pinnistelkää. Kyllä kaikki sanat ovat niin järkeviä ja löydettävissä kuin vain Aulis Lehdon ristikoissa voi olla. Leipuriako kaplas ihmettelee ja Mattus heinäkasaa?
15. pelaaja7.8.2016 klo 17:39
Minun tulostimeni on varmaan priimakunnossa, koska saan selvää sekä sanallisista että kuvallisista vihjeistä. Tulostusta tosin häiritsi HS:n uusi ilmoitus "Ole hyvä ja käytä Tulosta-nappia sivuvalikossa tulostaaksesi sivun." Ekalla yrittämällä sitten tulostuikin vain tuo lause, kääk, kunnes pääsin sen yli.
No jaa, yksi kuva jää ymmärrystä vaille: oikeanpuoleisten sinisten yläpuolella 'Aitio Nurmi' -vihjeen viereistä mustavalkoista ruutua en saa sopimaan ratkaisusanaan. Kirjoittaisin siihen mieluummin vaikka plasma-tv.
Missähän kohtaa ristikkoa mahtaa olla tuo Mattuksen uu-vihje? En löytänyt vaikka kärsivä(llise)sti olin hakevinani.
16. kaplas7.8.2016 klo 17:44
Uu-vihje 2013-ristikossa!
17. Mattus7.8.2016 klo 17:50
Kiitos kaplas, olin väärällä foorumilla.
Kuukausiliitteen ristikon ratkaisin nopsaan.
18. Rampe7.8.2016 klo 18:25
Pelaajan plasma-tv olisi tosiaan kuvaan sopivampi kuin todennäköisesti oikea ratkaisusana.
Olisiko kuvitusvaiheessa mahdollisesti lipsahtanut väärä kuva?
19. kaplas7.8.2016 klo 19:53
Jaana,kiitos! Paakarihan siellä. Sana olikin jo minulla valmiina
20. Juho7.8.2016 klo 19:57
Rampe, Kokkolan Kaarlelan kirkon katto on vähän tuon tapaisesta
laudasta koottu. Ks. kuvahaku
21. Potter7.8.2016 klo 20:09
pelaaja, tuo kuva ei kyllä ole yhtään vastausta muistuttava, mutta sehän onkin noita henkimaailman juttuja.
22. pelaaja7.8.2016 klo 21:09
Joo, Potter, henkimaailman puolelle tässä todellakin pitää kääntyä nähdäkseen tuossa esim. Juhon Kokkolan Kaarlelan kirkon katon.. Hyvin on valaistunut mutta valaistuminenhan onkin henkimaailman asioita.
23. Tulokas8.8.2016 klo 10:12
Minä ihmettelen edelleen oikeapuoleisten sinisten alapuolella olevaa väriläiskää. Sana minulla siinä on, mutta en hyvällä tahdollakaan näe kuvassa sitä!
24. kaplas8.8.2016 klo 10:35
Tulokas,arpomiseksi meni täälläkin!😊
25. Seitenvitonen8.8.2016 klo 11:58
Onko laatijan pakko käyttää värillisiä kuvavihjeitä? Vaikka ratkoja pitkän väännön jälkeen saa mielestään ainoan sopivan sanan, joutuu etsimään yhteyttä kuvaan. Jos ristikon laatija tietää ongelman, olisiko parempi korvata kuva sanallisella vihjeellä?
26. iso S8.8.2016 klo 12:28
pelaaja, minulta on jäänyt kokonaan huomaamatta tuo Hesarin sivuvalikon alareunassa oleva Tulasta sivu -nappi. Sitä käyttäen sain printin jonka avulla tekstivihjeet selkeytyivät paremmin lukukelpoisiksi. Ymmärtääkseni oikeampi nimi napille olisi kuitenkin "Tulosta aukeama", jos ei älyä valita tulostimen ohjauksesta pelkän toisen sivun tulostusta.

Koko sivu tietysti tulostuu yhdelle arkille, jolloin ruutukoko (ja kuvavihjeiden koko) jää pienemmäksi kuin käyttämässäni systeemissä, jossa talletan ristikkosivun kuvatiedostoksi, yritän parannella sitä kuvankäsittelyllä ja tulostan Faststone-kuvakaapparin avulla kahdessa palassa. Nyt kokeilin Faststonea suoraan lehden sivuun ja silläkin tavalla tuli selkeämpää jälkeä kuin tiedoston kautta kierrättämällä. Ilmeisesti siinä tulee monta muunnosta matkalla ja jotain tärvääntyy joka vaiheessa.

Kirkastuneen tekstin (jonka olin arvannut väärin) perusteella alakulman nainen muutti nimensä tuntemattomammaksi, mutta pystysana muuttui vihjettä kakistelematta vastaavaksi.

Muutamat kuvat ovat edelleen suttuja ja suurentamalla saa vain isomman ja entistä epäselvemmän sutun. Siitä oikeassa reunassa pääkuvalauseiden alla olevasta epämääräisestä kuvasta rietas mielikuvitus saattaa olla näkevinään oikeassa yläkulmassa jököttävän ratkaisusanan loppuosan, mutta oikeasti siinä taitaa olla paakari käsi pystyssä, polakka kädessä.

Seitenvitonen ihmettelee ihan oikeaa asiaa, mutta monivuotisen ihmettelyn jälkeen vaikuttaa selvältä että laatija ei vain välitä. Kaiken järjen mukaan hänen kyllä täytyy olla tietoinen ongelmasta.
27. mummo8.8.2016 klo 13:02
Oikean puoleisten sinisten alla olevat väriläiskät ovat kirjapainosta tulleen lehden kuvissa selkeitä ja niihin tulee täysin kuvaa vastaavat sanat.
28. Potter8.8.2016 klo 18:00
Tuosta kuvan kaappauksesta sellaista, että windowsin ikkunan vasemmasta alanurkasta pääsee Etsi-valikkoon. Sinne kun kirjoittaa sana "kaappaus", niin avautuu työkalu, jolla voi kaapata kuvan siis vaikkapa digiristikosta tai mistä vaan.
No, kaipa tuon tiedättekin, se on helppo kikka.
29. Klenkku8.8.2016 klo 20:37
Onko kaikkien muiden mielestä laatijan kangaspuissa asiaankuuluvaa tavaraa? (Ratkaisu tuli risteävistä itsekseen. Kutojalle kyllä tuttu termi, mutta ei sieltä puista.)
30. Toinen mummo9.8.2016 klo 09:01
Mummo (8.8. klo 13.02) hei!
Kyllä näet hyvin. Minä en saa siitä väripläjäyksestä mitään vihjettä sanalle, joka ehkä on oikein.
31. Nix9.8.2016 klo 09:30
Klenkku
Lainaus: "Xxxxxt liittyvät lankavyyhtiin. Vyyhdet sidotaan yleensä yhteen, jotta ne eivät sekoittuisi. Yhdessä vyyhdissä voi olla monta xxxxxa, jotka on eroteltu xxxxxlangalla."
Eli ei tainnut laatijalta vihje ihan kohdalleen osua?
32. joskus9.8.2016 klo 09:30
Klenkku; olet oikeassa. Ei kyseinen termi liity kangaspuihin.
33. Aksu9.8.2016 klo 10:35
Nykäsen antaa toisenkin vaihtoehdon:
X on (kangaspuiden) kaiteen eli pirran 30 piinrakoa mittana.
Ja 20 xxxxxa leveä loimi.
34. pajen9.8.2016 klo 10:59
Sivun oikeassa yläkulmassa on kolme palleroa, tässä kaksi harmaata ja yksi musta. Onko se vaikeusastekoodi vai mikä?

Vielä kaappauksesta. Eikö helpoin tapa ole Print Screen ja sitten Paste in Picture Manager?
35. Potter9.8.2016 klo 11:52
pajen, koko sivulle tuo on ok, mutta jos haluaa kaapata sieltä yhden kuvan (digi-ristikko), niin tuo kaappaus onnistuu helposti kaappaustyökalulla, joka on windowsissa.
36. HT9.8.2016 klo 12:06
pajen:

Ymmärtääkseni palleroilla kirjapaino tsekkaa, miten hyvin värien tms. kohdistus on onnistunut.

Kaappauksesta: minun menetelmäni on Print Screen ja sen jälkeen käsittely (esim. rajaus) Paint-ohjelmalla.
37. Klenkku9.8.2016 klo 12:06
Aksu, kiitos sivistyksestä!

Nykästä en ole ikinä nähnytkään. Omassa käsitemaailmassani xxxxx on tähän asti ollut kuten Nix kuvasi. Vyyhdinpuille (xxxxx-laskurilla varustetuillekin) on tullut lankaa veivattua varmaan muutaman maailmanympärimatkan verran, ja käsin/koneneulontaa varten vyyhtejä sitten keritty...

Turvasin myös hyllystäni löytyvään vuoden 1931 Emännän tietokirjaan. Se tuntee kyllä kangaspuiden osan nimeltä käärimäkaide eli xxxxxkaide, ja selvittää kankaankudontaa sivutolkulla. Vaan pelkkä xxxxx ei esiinny tuossa aihepiirissä missään.
38. joskus9.8.2016 klo 12:12
Väärässä olin minäkin, kun uskoin taas suotta Wikipediaa. Kyllä Nykänen näkyy tuntevan myös tuon toisen selityksen, joka oli minulle "vanhalle kankurille" uusi.
39. Pike9.8.2016 klo 12:27
Nix, Klenkku ja joskus, väärässä olitte. Kyllä sana liittyy kangaspuihin, sen verran olen kangaspuita louskuttanut, että termi on aivan tuttu jo lapsuudesta lähtien. Ei pitäisi mennä äijien arvuuttelemaan mitään käsitöihin liittyvää.
40. lyyra9.8.2016 klo 13:29
kaipaan vihjettä kiukaan yläpuolella olevasta esineestä, sitten voisi aueta myös minkälaista kattoa? viereinen kuva esittää.
41. Nix9.8.2016 klo 14:20
lyyra,
se on hyvin kireä 'esine', ainakin joillakin joskus!
42. lyyra9.8.2016 klo 15:08
Nix! Kiitos!
43. Annele9.8.2016 klo 15:34
Mitä tuo kuva tuossa alareunassa kolmas rivi ylöspäin esittää? Mielestäni siinä on mies lapsi sylissään, mutta, mutta en saa siihen mitään järkevää sanaa sopimaan. Risteävä sana pieni, ei mitään hajua. Kiitos otan hauskoja vihjeitä vastaan ;=D
44. Aksu9.8.2016 klo 15:44
Annele,
huomaa, ettei sana ole pieni, vaan se on Pieni!
45. Annele9.8.2016 klo 15:50
Aksu ,
Ahaa, nythän minä hokasin. kiitos Aksu.
Edelleenkään ks kuvan vihje ei aukea : (
46. kaplas9.8.2016 klo 16:00
Annele,olisiko kantaja sukua ja utra?
47. Annele9.8.2016 klo 16:16
Kiitos Kaplas,
Kyllä meikäläinen nyt meni ihan ulalle. Voisiko joku vielä pikkusen valottaa enemmän? Ystävällisesti kysyn. Näköjään pitkä tauko tämän lehden ristikon täyttämisessä on ruostuttanut taitojani.
48. Potter9.8.2016 klo 16:31
Raskastahan se on joskus tuo lastenhoito miespuolisille.
49. Annele9.8.2016 klo 16:38
Ihana Potter,
Aivan kuin valo syttyi pikku-aivoissani. Kiitos avusta!!!
50. Pappaparka9.8.2016 klo 16:39
Posäilo
51. Annele9.8.2016 klo 16:57
Kiitti vaan,Pappaparka
Tämähän on ihan ylenpalttista;-)
52. rusina9.8.2016 klo 17:00
Vilauttakaa hiukan vihjettä, miten oikeanpuoleisten sinisten alla olevaa värikästä kuvaa pitää tulkita.
53. iso S9.8.2016 klo 17:34
8.8.2016 klo 12:28 paljastin jo liikaakin, mutta vain siksi koska se kuva oli ainakin täältä katsottuna niin epäselvä. Kuvan oikea tai ainakin vastaussanan kannalta riittävän oikea sisältö on siis käytettävissä.
54. Potter9.8.2016 klo 18:00
Annele, kiitos kommentistasi! Tuohan on enemmän kuin kymmenen jänistä :)
55. rusina9.8.2016 klo 18:03
Iso S,
tarkoitan kuvaa puunsahaajasta hiukan kaakkoon.
56. Annele9.8.2016 klo 18:54
Potter
Ole hyvä vaan 😊
57. Seitenvitonen9.8.2016 klo 19:02
rusina,
Älä yritäkään tulkita kuvaa. pieleen menee varmasti. Se on jossain tangomarkkinoiden ja olympialaisten välissä tai..

p.s. onko meidän pakko hyväksyä tällaisia vihjeitä?
58. Puunsahaaja?9.8.2016 klo 19:34
???Rusinakin voisi tarkentaa paikkaa.
59. rusina9.8.2016 klo 19:36
75:nen,
Seinäjoen sambakarnevaalit? Ihan tajuton vihje.
60. rusina9.8.2016 klo 19:38
No oksan sitten...
61. utami9.8.2016 klo 21:51
Joskus ihan rusinana
62. iso S9.8.2016 klo 22:23
rusina, ilmeisesti tarkoitit epämääräistä kirjavaa kuva, jota mm. tuffa Porist arvuutteli 7.8.2016 klo 09:09. Siitä ei kai tolkkua ole saanut kukaan muu kuin pelaaja, jolle epäselväksi jäi vain yksi kuva ja se ei ollut tämä. Se täytyy vain ratkaista mahdollisimman pitkälle poikittaisten avulla ja täydentää aukot niin että tulee järjellinen sana. Sitä sitten sopii yrittää hahmottaa kuvaan sopivaksi ja hyvinhän se sopii. Kuvahan kaikessa epäselvyydessään voisi esittää yhtä hyvin räkättirastaan päästöä tai Mintun kihlasormusta.
63. pelaaja10.8.2016 klo 20:46
Hah vaan itsellenne. Ei mua nyt saatu valheesta kiinni, koska ratkoesssani näin Mintun sormuksen sijasta vuorijonon yläpuolisine pilvenhattaroineen ja niitten yläpuolisine sinisine taivaineen (=> yksi taivas tosin mutta en osaa taivuttaa sanaa yksiköksi..) Nyt kun aloin käyttää mielikuvitusta, niin voihan siinä nähdä muutakin - samoin kuin pääkuvan koirahahmossa (kun digissä suurentelee). Mutta toki olen pahoillani, että se kuva muille tuotti mielipahaa ja sen sellaista :)
64. pelaaja10.8.2016 klo 20:59
=> Näin siinä käy, kun alkaa käyttää mielikuvitusta. Ilmeisesti ette puhuneetkaan siitä vaan siitä "karkkipussista". Muuten samat sanat mutta vuoret pois. Itse asiassa en tiedä, mistä oikein puhutte mutta ei se mittää, puhukaa vaan.
65. rosa rugosa10.8.2016 klo 21:45
Argh! Nyt tarvitaan selvänäkijää tuohon värikuvasekasotkuun, joka on samalla pystylinjalla kuin kiuas. Touhuaako siinä luolamies keilapallon kanssa? En omista mikroskooppia.
66. Rampe11.8.2016 klo 07:07
rosa rugosa,
jos luet yläpuoliset kommentit, huomaat ettei kuvasta ole kukaan muukaan saanut selvää.
67. rosa rugosa11.8.2016 klo 07:21
Kai sentään Pike ja Kake ovat asian selvittäneet.
68. Potter11.8.2016 klo 07:31
Ei siitä kuvasta kyllä selvää saakaan, mutta siinä on kuitenkin vaan yksi piilokirjain, joten tuleehan se siihen koska vaakasanat eivät ole mitenkään vaikeita.
69. EJlo11.8.2016 klo 08:20
Värimöykyssä on yksi piilokirjain. Vaakasanat saatuani siten että toiseksi alimman naiskaimoja nimen 2. kirjaimen arvuuttelin, aloin erottaa kuvassa korin tapaista hökötystä, jossa erilaisia pientavaroita sisällä. Iltamista sen voisi ehkä kotiin kantaa jos onni sattuu kohalleen. Onkohan ihan liikaa rautalangasta väännetty että joku vetää "herneen nenään", mutta näin arvuuttelemalla sain siihen toistaiseksi sopivan sanan
70. kaplas11.8.2016 klo 10:06
Alea jacta est?
71. iso S11.8.2016 klo 10:07
Minä viittasin selvyysasiassa tähän:
pelaaja 7.8.2016 klo 17:39
"Minun tulostimeni on varmaan priimakunnossa, koska saan selvää sekä sanallisista että kuvallisista vihjeistä.
...
No jaa, yksi kuva jää ymmärrystä vaille: oikeanpuoleisten sinisten yläpuolella 'Aitio Nurmi' -vihjeen viereistä mustavalkoista ruutua en saa sopimaan ratkaisusanaan."

Tuon lausunnon perusteella syntyy sellainen käsitys, että sait selvän kaikista kuvista (jopa ennen ratkaisusanan muodostumista?), mutta siitä yhdestä sait väärän selvän. Tämä riemunkirjava "karkkipussi" tuottaa useille hahmotusvaikeuksia jopa ratkaisun synnyttyä, minä mukaan lukien.
72. kaplas11.8.2016 klo 10:21
Olisiko pääteltävä tästä keskustelusta,että vihje yksinkertaisesti on vain huono?
73. pelaaja11.8.2016 klo 16:37
Pitää näköjään vielä palata tänne kamarille, koska iso S tituleerasi kommenttiani ihan lausunnoksi. Lausuntohan on kaiketi aina vakavasti otettava asia..
Aivan oikein luettu ja oikea käsitys saatu siitä, että yhdestä kuvasta sain väärän selvän. Näen kuvassa edelleen television. "Karkkipussin" hahmotan ratkaisunsa näköiseksi. Tuollaisen hökötyksen voi antaa onnettarelle vaikka pihatalkoissa houkuttelemaan erästä ikäpolvea muuhunkin hommaan kuin grillimakkaran kuumenemisen odotteluun. En kuitenkaan ole kirjoittanut, että vihje olisi hyvä tai kiva. En myöskään kirjoittanut, että olisin saanut kuvasta selvää ennen ratkaisun muodostumista vaan kuten eilisiltana vuorijonoa mainostaessani kerroin: ratkoessani. Näin ollen tässä ristikossa minulle jäi tuo ainokainen tv sopimatta ratkaisuun. Senhän taas toiset hahmottavat oikeammin kuin minä mutta en siihen kummempia perusteluja selvännäkijöiltä kaipaa. Näin on nähty, kuka mitäkin, mitä kukakin.
74. iso S11.8.2016 klo 18:35
Mainiota, nyt en jäänyt harhaisen käsityksen valtaan.
75. TJV11.8.2016 klo 18:50
Kun väriläiskästä suostuu kirjoittamaan tuon ratkaisun niin saattaahan kuvan nähdä sen mukaisena. "Plasma-TV" taas puolestaan risteää niin vaikeasti ratkeavien kanssa, että oli ainakin minulle vaikeampi. Eikä "Loviisaa" liioin voi pitää helppona.
76. Jondalar11.8.2016 klo 20:15
Minä näin kuvaruudun lasisena uuninluukuna. Komeasti paloi uunissa tuli. Aivan muuta ratkaisu oli. Karkkipussi juuri niin kuin pelaaja sanoi. Ovatko epäselvät kuvat hölmöyttä vai neroutta, raja on häilyvä...
77. Hansku12.8.2016 klo 14:00
Mulla on jäänyt jumittamaan tuo keskellä oleva kuva puun sahaajasta, kun muutama risteäväkin uupuu. Oisko tarjolla jotain sopivaa lisävihjettä avuksi. 😀
78. kaplas12.8.2016 klo 19:15
Onkohan puu kuivahtanut?
79. Potter12.8.2016 klo 19:21
Oliskohan tuon sahan nimitys kyseessä.
80. Seitenvitonen12.8.2016 klo 19:50
Hansku, kaplas, Potter,
Huomasitteko viivan alimman keskinuolen alla?
81. Hannu12.8.2016 klo 20:45
Pikkuhiljaa ja nyt varmaan tarpeeksi kokeneena on tullut se tunne, että ei oikein mieltä nostata aulislehtoristikot. Vaikea näihin on ollut tykästyä aiemminkaan ja saman jatkumon voi todeta uudestaan. Miksi tuhrata omaa aikaa selvittää ratkaisua pientä ja epäselvää pränttiä suurennuslasinkin ulottumattomasta olevasta vihjeestä?
82. Hansku13.8.2016 klo 00:28
Kiitos kaplas ja Potter vinkeistä. Osittain selvis ja eiköhän hoidu lopulta. Ilmeisesti tuo viiva nuolen alla olisikin siis vihje alaspäin tulevalle sanalle. Ihmettelinkin sitä. Samaa vähän olen miettinyt kuin Hannu, että ajankäyttöä vois kyllä optimoida eikä tuhlata näihin nippeleihin. Puolisen vuotta olen harrastanut tätäkk-liitettä ja nyt alkaa oppimiskäyrä taantua, vaikka ihmettelen välillä näitä pikaratkaisijoita, jotka ovat valmiita parissa tunnissa. Katsotaan, motivoidunko pyrkimään samaan.
83. Ananias16.8.2016 klo 09:57
Auliksella pääsi pujahtamaan vihjeytykseen heraldinen virhe:
Alikersantin arvoisella kapitulantilla ei koskaan ole kauluslaatassa havutuksia, koska ne kuuluvat vain kantahenkilökunnan kauluslaattoihin, ja alikersantin arvolla ei vielä kapiaisten sakkiin päästä (mutta kersantin arvolla jo kyllä).
Onkohan Auliksella jäänyt aikanaan LapItPston käyminen jotenkin vajaaksi? :)
Mutta muuten Aulikselle kovasti kiitoksia, kun muutama viikko sitten taas tälläsi nimpparini kokonaisuudessaan viikkoristikkoon!
84. -16.8.2016 klo 10:38
-https://fi.wikipedia.org/wiki/Alikersantti
85. Ananias16.8.2016 klo 10:46
Kyseisessä wikipedia-artikkelissa ei puhuta kantahenkilökunta-asioista mitään. Käytännössä havunatsat alkavat alimmillaan vasta virkapalvelussuhteessa olevilla kersanteilla.
Kts. myös wikipedia/korpraali - näin se kuuluisi näkyä alikeisarillakin!
86. -16.8.2016 klo 11:29
Onko kuvan esittämää kauluslaattaa olemassa? Jos on, puhutellaanko sen käyttäjää alikersantiksi?
87. Ananias16.8.2016 klo 13:50
Periaatteessa kuvan esittämää kauluslaattaa ei saisi olla olemassa, koska se on käsitteellinen ja käytännön mahdottomuus.
Varusmiesalikersanteilla ei ole koskaan havuja kauluslaatoissaan ja vakinaisessa palveluksessa olevat, joilla havukauluslaatta siis on, ovat sotilasarvoltaan kersantista ylöspäin.
Kuvan henkilöä luonnollisesti puhutellaan alikersantiksi natsojen lukumäärän mukaan.
88. -16.8.2016 klo 15:25
Maanpuolustus.net-saitin keskustelupalstalla 9.12.2012:

"Res. aliupseereille kuuluu nykyään havukoristeiset kauluslaatat harmaiden (M/83 ja M/58) kanssa. Eikös tuo havukuvio tullut aliupseerien kauluslaattoihin ammattialiupseerien myötä ja oli ainakin alkuun rajattu pelkästään heille siten, että ylikersantit ja sitä korkeammat saivat havut ja kersanteilla oli miehistömallin kauluslaatat ja miekka niissä. Nyt erottelua ei enää ole vaan res. alikersanteillekin kuuluu havukuviolla olevat laatat."
89. Ananias16.8.2016 klo 15:36
Näin ne ajat, valitettavasti, muuttuvat.
Ei kyllä minun armeija-aikana aikana ollut ammattialiupseereina alikersantteja.
Mutta, Rehellisenä Lapin Miehenä, tunnustan olleeni väärässä tässä asiassa - ajan hermolla pysyminen ei ole pahitteeksi meille ristikkomiehillekään.
90. -16.8.2016 klo 17:10
Minun ymmärtääkseni tekstissä kummastellaan, että reservin alikersanteillekin kuuluu havulaatat, vaikka ne oli alkuun rajattu ammattialiupseereille. Ei siis sanota, että ammattialiupseereissa olisi alikessuja.

Miksi Wikipedian kuvissa on vain ne "reservilaatat", sitä sopii ihmetellä.
91. mummo 80v.19.8.2016 klo 19:08
Kertoisitteko "vanhalle" mitä näätte vasemman alakulman -
enakkoja -vihjeen yläpuolella olevissa "kaarissa"
92. ep19.8.2016 klo 19:11
En keksi mitä on vihjeessä kahdeksas rivi alhaalta keskellä
vähän aallon näköistä vaaleaa söherrystä??
93. Juho19.8.2016 klo 19:15
mummo 80v., näyttää vahvasti lasioven yleisavaimelta.
94. Juho19.8.2016 klo 19:18
ep, maanosamme rajavuoristohan siinä kohoaa.
95. pelaaja19.8.2016 klo 19:47
Tuossa mummo 80v.:n kysymässä "kaarissa" Juholle on vissiin sattunut omakohtainen tapaturma, oi voi :) Minun oveani ei tuolla pyörätelineellä vielä kukaan ole uskaltanut tulla avaamaan.
96. ep20.8.2016 klo 13:37
Kiitos Juho!!
97. Alibaba23.8.2016 klo 16:31
Ei vaan sovi apina/keskimmäinen sininen/naisnimiä yhdistelmä mitenkään järkevästi.vihjeitä pliis
98. joskus23.8.2016 klo 16:51
Olisiko esim. apina väärä? Kyllä siihen ärrän saa.
99. Alibaba23.8.2016 klo 20:29
Joskus,siis pitäisikö apinasarakkeeseen saada ärrä?
100. joskus23.8.2016 klo 21:04
Minusta kyllä. Sinulla on kai makaki.
101. Alibaba24.8.2016 klo 13:16
Joskus.kiitos,se selvisi.Nyt ristikko muuten ok, paitsi sahaavan alarivi ja samalla pyörätelineen häntä.Vihjeitä siihen?
102. kaplas24.8.2016 klo 14:53
Alibaba, olisiko sahaavan alarivi (pysty) tehty hännän materiaalista?
103. Aksu11.9.2016 klo 11:13
Vihjekuvien selkeydestä puheen ollen tässäkin ristikossa ihmetyttivät PAANUMALLI ja ARPAKORI. Paanu näytti enemmän tv-ruudulta, ja oliko "korissa" arpoja vai arpajaisvoittoja!

Lehdon vihjeet muistuttavat Riitta Väisäsen juontamaa Kymppitonnia: vihjeestä ei välttämättä selviä, mikä on oikea vastaus.
104. Jondalar11.9.2016 klo 12:19
Minä olin kirjoittanut ratkaisuuni PAANUMAALI. Tuo kolmanneksi viimeinen kirjain oli piilo. TV-ruudulta se toden totta näyttää.
105. Rampe11.9.2016 klo 13:57
Eiköhän siihen käy paanumaalikin, vaikka paanut kaiketi vain tervataan. Kuvasta en kyllä paanua tai paanuja löydä parhaalla tahdollanikaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *