KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 4.-5.6.2016

8884. IS-viikonloppu 4.-5.6.2016

Eki3.6.2016 klo 10:56
Keräsen ja Kärkkäisen kolmemiikkakovis, muuten peruskamaa.
2. HM4.6.2016 klo 23:37
Jos peruskamaa, miksi aivosolut eivät nyt toimi???
3. Eki4.6.2016 klo 23:48
Kovis on kovis ja tekijät vaihtuvat, muut ovat peruskamaa eli pysyvämpiä etenkin tänä viikonloppuna.
4. Rampe5.6.2016 klo 06:53
Kolmemiikassa on se miikka ainakin minulle turha.
Vasen yläkulma edelleen auki.
Eivät toimi aivosolut täälläkään..
5. Tarja5.6.2016 klo 11:53
Kyllä se miinus puoltaa paikkaansa, koska minä sain ristikon viime yönä valmiiksi. Pitäähän tämän erottua Skytän täyskolmosista, jotka usein jäävät minulla vajaiksi.
6. Arjatuula5.6.2016 klo 17:10
Kyllä minustakin miikka oli turhaa vähättelyä!
Kiitos aivojumpasta.
7. -5.6.2016 klo 17:17
Ristis (19), laatija Erkki Vuokila.

Vaakaan 24 on vihjeenä AISTIRAJOITTEINEN. Ihmisellä on viisi aistia: maku, haju, näkö, kuulo ja tunto. Mikä näistä on rajoittunut sillä, jonka tulee vastaukseksi?
8. Eki5.6.2016 klo 17:39
Onhan tuossa perää.
9. pelaaja5.6.2016 klo 17:47
Miksi tuo väittämä, että ihmisellä olisi vain 5 aistia? On niitä perusaisteja ainakin 7.
10. Hannu5.6.2016 klo 18:36
Komppaan viivaa. Vastaussanassa ei oikeastaan ole kysymys aistirajoitteisuudesta, vaan kyvyn puutteesta. Kaksi aistirajoitteista voidaan kyllä kuvata myös tietyn kyvyn puutteesta.
11. Tarja5.6.2016 klo 19:25
Rudolf Steiner (antroposofinen liike) erottaa ihmisellä kolmenlaisia aisteja. 1. Alemmat aistit: elämän-, kosketus-, liike- ja tasapainoaisti. 2. Keskialueen aistit: haju-, maku-, näkö- ja lämpöaisti. 3. Korkeammat aistit: kuulo-, puhe-, ajatus- ja minä-aisti.
12. -5.6.2016 klo 20:07
Onko mykällä puheaisti vajaa?
13. Hannu5.6.2016 klo 20:31
Steinerin näkemyksiä opetetaan hänelle nimetyissä erityiskouluissa, joten enpä yleistäisi antroposofisia aistimalleja.
14. Hannu5.6.2016 klo 20:45
Noista Tarjan ilmi tuomasta 3:sta Steinerin kategorioimasta eri aistiryhmästä voi niputtaa tuntoaistiin aika monta.
15. O5.6.2016 klo 20:58
Oli vaikea ristikko tosiaan. Alkuun ei meinannut saada juuri mitään, mutta lähti etenemään etanavauhdilla. Muutama kohta jäi ymmärtämättä, vaikka sana tulikin. Pääkuvan lause ja sana olivat oivallisia.
Miinus oli minunkin mielestäni turha sen kolmosen perässä.

Kiitos Jari Keränen ja Heli Kärkkäinen!
16. Tarja6.6.2016 klo 07:54
Kun ristikoissa hyväksytään kelpo vihjeinä Kain tappajana (Raamatun Kain ja Abel) tai Nasu Nalle Puhin kaverina, niin mikseivät Steinerin aistit kelpaisi. En rajaisi vihjeiden "totuutta" kovin tarkasti, koska se on eri ihmisillä erilainen.
17. -6.6.2016 klo 08:28
Eipä taida Steinerinkaan oppien mukaan mykkä olla aistirajoitteinen.
18. Tarja6.6.2016 klo 09:52
No, oli miten oli, minulle vihje kelpasi hyvin.
19. Rampe6.6.2016 klo 10:02
Minulle ei ole valjennut, mitä kokki on pataan höystöksi laittanut.
Siksi oman, täysin subjektiivisen, näkemykseni mukaan tämä ristikko on täyskolmonen ja ylikin.
Muualta ratkesi sentään kohtuudella, mutta vasemman ylänurkan voin joutua kyselemään.
Mutta vasta sitten kun on kyselyjen aika.
20. Tarja6.6.2016 klo 10:09
Minä sitten ilmeisesti vain pääsin ratkojan kanssa samalle aaltopituudelle poikkeuksellisen nopeasti, mitä sen sijaan minulla ei tapahdu Skytän kanssa.
21. Tarja6.6.2016 klo 10:10
Piti kirjoittaa "laatijan kanssa"!
22. Rampe6.6.2016 klo 10:13
Tarja,
muistaakseni olet Antin ristikon repinytkin, ainakin uhkaillut.
23. Tarja6.6.2016 klo 10:16
Olen vähän turhan temperamenttinen, mistä aiheutuu välillä jos jonkinlaista harmia. Mutta oikeasti en ole repinyt yhtään ristikkoa.
24. Hannu6.6.2016 klo 20:17
Tuosta Ristiksestä vielä kun Tarja mainitsi, että: "En rajaisi vihjeiden "totuutta" kovin tarkasti, koska se on eri ihmisillä erilainen."

Toki näin on, mutta itse ajattelen Steiner-koulua käyneiden olevan murto-osa Suomessa kaikista koulunkäyneistä. Opetussuunnitelma poikkeaa aikalailla ns. "normaalikoulujen" vastaavasta. Ja eiköhän kaikenlainen elämänkatsomus kehitty itse kullekin vasta eletyn elämän ja omien kokemusten kautta pikkuhiljaa, oli koulutausta mikä tahansa, vaikka se toki suuntaa elämälle antaa.

Ristis tuli täyteen ja eikös Eki ymmärtääkseni viivan ensi kommenttiin lapsuksen myöntänyt...niitä sattuu itse kullekin elämän vaiheissa... :-)

Mitä kovikseen tulee, niin kohtuu nihkeältä tuntui alku, mutta sitten eilispäivänä eteni ihmeoivalluksin ja kunnon harppauksin eteenpäin. Rampen jumittanut luoteiskulma selveni hetkessä, kun mietin tarkemmin mäkihyppääjää.

Rattoisaa ratkontaa...itsellä myös pohdintaa muutamien vihjeiden ratkaisuihin, kuten tavallista :-)
25. pelaaja7.6.2016 klo 18:40
(Nimi)merkki - ei sitten ikinä vaivautunut vastaamaan kysymykseeni aistien määrästä vaikkei se ratkaisuun vaikutakaan. Jos minä olisin pelkkä pikkuviiva eli -, vastaisin silti kaiken maailman pelaajien kysymyksiin :(
26. Rampe7.6.2016 klo 19:06
Luoteiskulma ratkesi lopulta täälläkin. Ei voi sanoa, että siinä mikään vihje olisi ollut ylivoimainen, mutta en vain saanut yhtään "varmaa" sanaa siihen helpottamaan.
Mäkihyppääjästä minäkin sen alulle lopulta sain.
SOVITTU PAINO- vihjeen ratkaisulle en ole toistaiseksi löytänyt vahvistusta Ratkojia kummemmasta auktoriteetista.
Auktoriteetti ei ole häävi, mutta sanan täytyy olla oikea.
27. -7.6.2016 klo 19:17
pelaajalle vastaukseksi, etten syventynyt asiaan, koska puheaistia ihmisellä nyt kumminkaan ei ole ja tämä oli olennaista itse asian kannalta. Mutta piti nyt vähän syventyä aiheeseen ja toden totta, Wikipedian mukaan perusaisteja on ainakin seitsemän. Ovat asian pikkuisen muuttuneet sitten minun kaukaisen nuoruuteni.
28. Rampe7.6.2016 klo 19:23
No helvetti!
Sittenhän kuudes aisti on totta!
29. pelaaja7.6.2016 klo 19:26
Kiitos vastauksesta - :) Tasapainoaistin tiesin vanhastaan ja sen seitsemännen nyttemmin. Tärkeitä ovatkin, melkein vertaisin vaistoon.
30. Kimmokas8.6.2016 klo 11:03
Siis älyvaikee....
31. Pekka8.6.2016 klo 18:57
Olen Rampen kanssa samassa tilanteessa SOVITTU PAINO -sanan suhteen.
Laatijat voisivat jossain sopivassa tilanteessa kertoa, minkälaista faktapohjaa ko. sanalle löytyy.
32. seurailija8.6.2016 klo 19:03
Sanahan on ollut Keräsellä ennenkin. Google tietää, jos sana on oikein.
33. Hannu8.6.2016 klo 20:07
Kakspuolosilla koviksilla kun aikansa harjoittelee niin kyllä ne kolmemiikat ja täyskolmosetkin alkavat aueta. Jos ei heti ratkea, niin minä laitan pinoon ja yritän myöhemmin jatkaa ja yhä useammin on maaliin päästy omin avuin, vaikka hitaasti. Joskus kyllä loppuu sinni ja pitää luntata Ristikon anatomiasta, varsinkin Skytän ja Pitkälän täyskolmosissa, vaikka en siihen läheskään heti ole turvautumassa. Nytkin on Liljeroosia pinossa odottamassa omaa oivallusta...

Katselepa Kimmokas Ristikon anatomiasta minkälaisia harhautuksia kovisvihjeissä viljellään...kieroja ne on nuo laatijat ;-)

Mulla on yhtenä lähdeteoksena muutama vuosi sitten kirpparilta löytämäni Ristisanakirja by Erkki Vuokila, johon ulkoasun on tehnyt Jouko Nyyssönen ja piirrokset taiteillut Pekka Joutsi. Painos on vuodelta 2001 ja on nidotun laitoksen ensimmäinen, joka kyllä tuntee ratkaisusanan vihjeeseen "SOVITTU PAINO". Kirja on ilmestynyt ensimmäisen kerran 1984, mutta tekijä varmaan tietää, onko myöhemmät painokset korjattuja tai täydennettyjä. Ainakaan omassa ei sellaisesta mainintaa ole.
34. meester_Henk8.6.2016 klo 20:41
Toinen juttu on se, pitääkö ristikossa olla "sovitun painon" kaltaisia sanoja. Laatijan ammattitaidon pitäisi riittää moisten välttämiseen. Onpahan opittu uusi "sivistyssana", jos sitä sellaiseksi voi kutsua. Ei monesta lähteestä löydy, kai se kuitenkin on oikea sana. Muistan esiintyneen aiemminkin.

Tällaisten käyttö mielestäni ei ole hyväksyttävää; ko. ristikossa oli muitakin arveluttavia sanoja, mikä ei oikein sopinut aiemmin ko. laatijan tuotoksista syntyneeseen mielikuvaan.
35. iso S9.6.2016 klo 12:58
Esimerkiksi Nykysuomen sivistyssanakirja, vierasperäiset sanat (1975) kertoo ratkaisusanasta: (liike-elämässä) vakiintuneen kauppatavan mukainen taara.

En tiedä miten elävää todellisuutta tuo sana nykyään on edes liike-elämässä, tuskin sen koko kirjon alueella. Kappaletavaran ja aineettomien hyödykkeiden myynnissä painolla ei ole kovin keskeistä roolia. Sitä sun tätä olen ehtinyt elämäni aikana ostaa mutta asiakkaan roolissa en ole ratkaisusanaan törmännyt, ristikoissa olen nähnyt muutaman kerran.

Sanan käyttö ristikossa voi perustua sivistämisyritykseen, laatijan sanasokeuteen (on itselle niin tuttu että luulee enemmistön tuntevan) tai laadinnan muiden tavoitteiden aiheuttamaan pakkotilanteeseen. Omasta mielestäni sana ei missään nimessä ole tavanomaisessa ristikossa suositeltava, mutta jos sen käyttämisellä saavutetaan jotain erityistä niin on se parempi kuin jotkut sadan asukkaan pikkukylät Boliviassa.

Googlekin löytää ratkaisusanalle vain 3 osumaa ja nekin kaikki ristikkoalalta, mikä puhuu omaa karua kieltään sanan merkityksellisyydestä. Siis: hyvin tarmokkaasti välteltävä sana, ellei kyseessä ole liikealan lehteen tehty teemaristikko, jossa alan termien mahdollisimman runsas viljely on plussaa.

Jos yrittää kääntää ratkaisusanan englanniksi, löytää muutamia linkkejä joissa arvattu käännös esiintyy etuliitteellä k-. Kun tämän tyrkkää hakusanaksi, Google hylkää tavuviivan ja antaa sanalle merkityksen ........ is basically calling someone a "Shithead". Silloin ei olla enää sovitussa painossa vaan ihan painotus on ihan sopimatonta!
36. Jaska9.6.2016 klo 15:54
Häveliäästi vain 62.5 %.
37. meester_Henk9.6.2016 klo 16:09
iso S, viimeinkin olemme löytäneet toisemme!
38. iso S13.6.2016 klo 12:04
Joskus olen kuullut sellaisen viisauden että turvajärjestelmien suunnittelussa pitää ottaa huomioon kaikki mahdollisuudet, myös ne joiden todennäköisyys on hyvin pieni. Jos jokin tapahtuma on mahdollinen, vaikka kuinka epätodennäköinen, on vain ajan kysymys kun niin käy. Nyt meille kävi näin. Syyttäkäämme systeemiä!
39. Wattoo16.6.2016 klo 14:19
Ei tunnu omin voimin ratkeavan... Koskas saa alkaa kyselemään lisävihjeitä?
40. Rampe16.6.2016 klo 15:37
Kun palautusaika on loppunut. Eli pari päivää on jo ollut lupa kysellä ja antaa vihjeitä.
41. Wattoo16.6.2016 klo 20:30
Esim. oikea yläreuna on tyhjillään, siis lisävihjeitä seuraaviin kaivataan:
- tieteenharjoittajia
- monesta
- loppuun
- tiivistä
42. Wattoo16.6.2016 klo 20:48
Ei ihme jos ei ristikot ratkea kun oikea ja vasenkin menevät sekaisin ;-)
43. Rampe16.6.2016 klo 20:53
-eliöiden ja ympäristön tutkijoita
- kuin mätäs
-seisoo lopussa
-häirikön pää on varmaan tehty tästä
44. Wattoo18.6.2016 klo 20:43
Kiitos Rampe, noistahan se lähti mukavasti aukemaan. Tosin omakin pää taitaa olla umpiluuta ja/tai vasemmalla alhaalla vielä virheitä, kun en saa tolkkua vihjeisiin "klo 12-16" ja "8." . Ratkaisuiksi on minulla muodostumassa vastaavasti "kuudennet" ja "anten", enkä kyllä ymmärrä yhteyttä...
45. Rampe18.6.2016 klo 21:01
Klo 12-16 =4 h
24/6=4h
Anten on väärin, Jaakobin poikaa siihen haetaan.
46. Mie28.7.2016 klo 14:34
Vieläkö jollakin tallessa tämä?

Oikea reuna tyhjää, kaivelin ristikkopinoa ja tätä voisi jatkaa.

Eli:

sinisiin tulevat sanat oikealle päin, alaspäin on jo valmis

Mulle teräviä
sitkeää
päihin
hoitaa tätä
47. Rampe28.7.2016 klo 15:51
On niin vanha ristikko että annetaan nyt suoria vastauksia:
Mulle teräviä >NAULAT, OSTAVA
sitkeää>TAHMA
päihin>ETANOLIT
hoitaa tätä>VAAL
Siniset vaakaan KUMINASTAPA NASTA
48. Mie28.7.2016 klo 17:10
Äsh sanoin epäselvästi; kaipailin siis koko sinistä lausetta joka alkaa oikealle.

Lisäksi vasen alanurkka, kellotettu?

keskellä sovittu paino?

ylhäällä yksi kaksosista saunaan?

Mitä tuo vaal oikein on, siis varmaan vaalia mutta mistä se tulee?

Kiitos vastauksista!
49. Hannu28.7.2016 klo 17:30
KUMINASTAPA NASTA MAKU PASTAANKIN
KELLOTETTU > PIKATAIVAL
SOVITTU PAINO > USOTAARA
YKSI KAKSOSISTA SAUNAAN > KASTOR
VAAL on joki Etelä-Afrikassa
50. Mie28.7.2016 klo 18:58
Kiitoksia!
51. iso S28.7.2016 klo 20:12
Mie, sie et ilmeisesti ole harrastanut ristikoita vielä kovin pitkään, koska Vaal ei ole tullut tutuksi. Onhan se yksi yleisimmin ristikoissa virtaavista eikä mikään turha puro, vaikka onkin vain Oranjejoen sivujoki. Mittaa on 1210 km eli hiukan enemmän kuin Suomineidolla. Kannattaa painaa nimi mieleen, tulee varmaan vastaan toistekin.

Vaal on osana myös sanassa Transvaal, joka on turunnettuna "tois puol jokke". Se ei kuitenkaan liity tähän ristikkoon eikä muihinkaan yhtä usein kuin Vaal itse, joten jätän tarkempien tietojen hakemisen oman uteliaisuuden varaan.

Muuten, ei se ole mikään synti eikä häpeä jos on vasta-alkaja. Sehän korjaantuu kuin itsestään kun jatkaa harrastusta. Kokeneimmatkin konkarit ovat aloittaneet ensimmäisestä kerrasta.
52. Hannu28.7.2016 klo 20:54
Mie:lle, jos/kun hän ilmeisesti on vielä vähemmän koviksiin perehtynyt, mutta ristikoita kuitenkin helpommasta päästä pitkäänkin harrastanut ja niissä pärjännyt, niin tässä lainattua jatkopohdittavaa:

"Kaksoset (lat. Gemini, genetiivi Geminorum) sijaitsee Orionin, Härän, Ajomiehen ja Kravun tähdistöjen vieressä. Sen kirkkaimmat tähdet ovat Castor (α Geminorum) ja Pollux (β Geminorum). Tähdistö ja sen kaksi kirkkainta tähteä on nimetty kreikkalaisen taruston kaksosten, dioskuurien, Kastorin (lat. Castor) ja Polydeukeen (lat. Pollux) mukaan."
53. Hannu28.7.2016 klo 20:56
Sen saunayhteyden löydät kyllä :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *