KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 23.-24.4.2016

8826. IS-viikonloppu 23.-24.4.2016

Lars22.4.2016 klo 23:06
Minkäslaisia konnankoukkuja on huomiseksi odotettavissa?
2. Eki22.4.2016 klo 23:10
Hyvä kun kysyit. Palloselta ja Lavoniukselta kakspuolpallonen kovis, Pitkälältä ikioma pehmis, Perkkiselta piilis.
3. Pekka Harne23.4.2016 klo 12:49
Kovis oli merkitty viimeviikkoiseen tapaan Riku Rosenvallin nimiin.
4. Kaapo23.4.2016 klo 15:22
Niin, mitäs sitä nimeä joka viikko muuttamaan.
5. O23.4.2016 klo 19:36
Kunnon alkua ei meinannut löytää, mutta pienin askelin sitä eteenpäin sittenkin pääsin. Erinomainen teksti tuli pääkuvasta. Todellakin herkullinen ristikko.

Iso kiitos ristikosta!
6. Rampe23.4.2016 klo 20:51
Niin, kaipa tämä on Pallosen/Lavoniuksen ristikko?
Suurimmaksi osaksi pallotuksensa mukainen, mutta vasen yläkulma on minulle vieläkin epäselvä.
LUPSIN KOTI minulle tosin selvisi. Se olikin ehkä paras vinkki tässä ristikossa.
Armin ratkaisu oli toinen jota jouduin aikani ihmettelemään.
Kiitän ja kumarran.
7. Masa I24.4.2016 klo 14:50
Morjens !
Vasen yläkulma jäi viimeiseksi ja en vieläkään ole hoksannut jujua koirasta tulevaan vastaukseen. Muuten Ok ! Eikä haittaa lumisateita odotellessa !
8. O24.4.2016 klo 15:41
Morjens Masa I !
Sama paikka jäi minullakin viimeiseksi. [Älä huoli, ei tule lumisateita ;)]
9. Tuomas L.24.4.2016 klo 21:35
Vasemmalta lähti käyntiin niin helposti, että epäilin jo keskiksen ja koviksen sekoittuneen keskenään, mutta tarjosi sitten loppujen lopuksi ihan mukavasti pohdittavaakin. Vasen ylänurkka ratkesi täälläkin viimeiseksi; yllättävän hankala oivallettava oli esimerkiksi LAMU.

Koirakuva saattaa olla joltakin osin selitettävissä useammalla kuin yhdellä tavalla; arvelisin kuitenkin hoksanneeni, mitä laatija on tarkoittanut.
10. Lars24.4.2016 klo 21:44
Jep, kakspuolonen kun jo sununtai-iltana valmis, paitsi tuo koirakuvan sana vielä käsittämättä. Se vasen nurkka kanssa takkus jonkin aikaa mutta Lupsin kodin kun hokasin niin siitä aukes...Näitä lisää.....
11. Masa I25.4.2016 klo 00:23
Morjens 0!
[paitsi että maa on jo ihan valkoinen , tuskin huomenna ulkotöihin]
12. [O]25.4.2016 klo 11:47
[Täällä paistaa aurinko. Tule tänne ulkotöihin. ;)]
13. meester_Henk25.4.2016 klo 15:09
Onko tämä joku deittipalsta?

No matter of your gender?
14. Lars25.4.2016 klo 16:38
Jep, ymmärsin koiravihjeenkin. Pikkasen kiero tapaus, en ole ennen tavannut tuonlaista vihjettä :)
15. iso S25.4.2016 klo 19:00
Melkein samat sanat kuin Tuomas L., sillä erolla että pääkuvan oikean puolen ongelma-aukiossa LAMU oli ainoa mistä minulla oli heti kohta helpohkon osuuden selvittämisen jälkeen aavistus joka lopulta osoittautui oikeaksi. Kaikki muu aukiossa oli niin ympäripyöreätä että mistään ei oikein saanut vahvistusta.

Koirakuviahan siinä oli kaksikin. Se "pääkuva" on edelleen täyttä ymmärrystä vailla. Minun ymmärrystäni voisi auttaa jos ne viivat olisivat lähempänä toisiaan! Kotia olin ensin sijoittamassa ihan muualle, jolloin koiran pää olisi ollut selvä, mutta silloin housun olisi tullut jotain sopimatonta. Täyteen tuli ja luultavasti oikein, mutta yhden koulukunnan mukaan ratkaisu ei ole valmis kun ei tajua tuon yhden sanan yhteyttä vihjeeseensä.
16. Lars25.4.2016 klo 20:42
Voi olla pikkasen helpotusta mutta juju on just siinä että ne viivat on vähän kauempana toisistaan ;) Ei kait tätä enää tässä vaiheessa kukaan ole lähettämässä......
17. Lars25.4.2016 klo 20:47
Eikun p****e, täähän oli uusin, viikko vielä, ylläpito poistanee jos paljasti liikaa :(
18. Lars3.5.2016 klo 21:55
No niin eikös tähän nyt saa kommentoida. Itse käsitin sen koiranpään ja kaksi viivaa niin että siinä oli se kieli ulkona ja siitä tuli kaksi kertaa kieli-oppi joten sain ratkaisuksi OPIT, olikohan sinnepäinkään ajatukseni. Siksi viivat vähän erillään ettei sotke = merkkiin.
19. Tuomas L.3.5.2016 klo 22:25
Onhan tuokin mahdollista. Itse ajattelin, että kyse oli kahdesta eri yhdyssanasta: kielioppi ja eläinoppi. Toinen viiva liittyi siis koko kuvaan ja toinen sen osaan.
20. Rampe4.5.2016 klo 06:25
Itse ajattelin samaan tapaan kuin Lars, vaikka sillähän ei tässä ole merkitystä.
Voihan siihen vaikka rotuopin ajatella, jos on siihen suuntaan nyrjähtänyt.
21. iso S4.5.2016 klo 13:18
Lehti on jo mennyt sinne minne vanhat lehdet menevät, joten viivojen tarkka sijainti on hataran muistin varassa. Sen mukaan ainakaan ylempi viiva ei oikein kohdistunut kieleen, pikemminkin kirsuun. Alempi oli ainakin hyvällä tahdolla kielen tienoilla, mutta yhtä hyvin sen voi katsoa viittaavan alaosaan. Siksi tuo kuva noin viivoitettuna antaisi mielestäni ratkaisusanaksi ymmärrettävämmin OSAT (kuono-osa, leukaosa) kuin (kieli)opin kahdesti. Poikittaisten takia täytyi kuitenkin tyytyä oppeihin, vaikka opit olivatkin minulle ymmärtämättömiä.

Tuomas L. -tulkinta menee minulle jakeluun ja jotain tuollaista laatija lienee ajatellut. Saattoi olla vihjetyypin ensiesiintyminen tai sitten ei.
22. Tuomas L.4.5.2016 klo 13:28
Rotuoppi onkin ehkä todennäköisemmin laatijan ajattelema sana kuin eläinoppi, molemmat tietysti sinänsä ihan mahdollisia.

En oikein usko kahden viivan viittaavan ratkaisusanan monikollisuuteen. Kyllähän jo vihjeestä KIELI- voi periaatteessa tulla ratkaisuksi OPIT, koska KIELIOPIT on ihan korrekti yhdyssana. (En tiedä, onko asiasta olemassa jotain sääntöä tai periaatetta, mutta loogisesti ainakaan en näe tuollaisessa mitään virhettä.) Monikon ilmaiseminen kahdella viivalla olisi siis aika turhaa.
23. Masa I14.5.2016 klo 19:18
Morjens !
Voisiko joku nyt ystävällisesti kertoa miksi koiran kuonosta ja 2 viivaa tulee OPIT ? Onko jotenkin koirankoppi jutska ? Kiitos etukäteen !
24. Jaska14.5.2016 klo 19:53
Mielestäni Tuomas L ja muut ovat jo kertoneet, jos tulkitaan asiallisesti = ystävällisesti, Mitä niitä enää kertailemaan. Mielestäni tyhjentävä selitys ratkaisusanalle OPIT on saatu.
25. Masa I15.5.2016 klo 00:23
Morjens Jaska !
En ollut lukenut aikaisempia kommentteja. Sorry siitä, Jaska hyvä !
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *