KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO 1/2016

8798. Sanaseppo 1/2016

iso S30.3.2016 klo 15:29
Olipa Eki joutunut käsittämättömän hylkimisen kohteeksi (Raakkaustarinoita, osa 1). Melkein sydämestä riipaisee moinen. Mahtoiko juttu olla kirjoitettu ennen vai jälkeen kuun puolivälin, jolloin säikeessä 8741. Punainen Pelikaani 2/2016 kiukuteltiin musiikkipitoisesta teemaristikosta? Puolustuksen ennakoiva puheenvuoro?

Tässä kansiristikossahan sitä teemaa riitti yllin ja kyllin. Siten se olisi kaiken järjen mukaan ollut omiaan Rumba-lehteen. Ekin epäily maaperän otollisuuden puutteesta tässä lehdessä saattaa osua osittain oikeaan. Jotkut suut saattavat mennä mutrulle, jotkut vehnäselle.

Arvion "jos joku siitä selviää" korjaisin muotoon "jos joku siitä selviää ilman apuja". Minun tiedoillani ei ristikkoon kovin monta sanaa herunut, mutta kaverini Googlen avittamana se täyttyi varsin vaivattomasti.

Muuten olen sitä mieltä että tässä lehdessä sopii esitellä ristikoiden eri puolia, joten tällainen liki umpeen asti teemoitettukin sopii joukkoon. Etenkin kun teeman ulkopuoliset "täytesanat" olivat moitteettomia. Jonkinlaisena kauneuspilkkuna ehkä sentään se Hesarista tuttu 1911 järissyt, joka olikin kaksoisvihjeellä kesytetty helpoksi.
2. Jukkis30.3.2016 klo 18:49
Pakkohan oli kunnia-asiaksi ottaa tuo täyttää ilman mitään apuja. Onnistuihan se. Kiva.
3. iso S31.3.2016 klo 11:04
Jukkis, voit onnitella itseäsi samoin sanoin kuin amerikkalainen ilmavoimien kenraali toisessa maailmansodassa alaisiaan nähtyään Colosseumin rauniot: well done! Eki voisi pistää Pelikaaneja tulemaan, koska olet sen arvoinen.
4. Eki31.3.2016 klo 15:12
Oltaisiin Jukkikselle velkaa muutenkin, mutta emme ole häneen saaneet lähempää kontaktia. En muista enää, mikä oli syy.
5. Jukkis31.3.2016 klo 17:56
Syy on varmaankin se, että minä en ole koskaan mitään yhteystietoja mihinkään ilmoittanut. Minä olen tällainen mysteeri.
6. Eki31.3.2016 klo 19:39
Sen syyn muistan, mutta en sitä, mistä piti palkita.
7. Iikoo1.4.2016 klo 11:23
Minusta aika hauska ristikko, ilman Googlen apua tuo ei tulle minulta täyttymään. Ja vielä kun parin vihjeen kohdalla ymmärtäisi, miksi siihen tulee se vastaussana kuin mitä siihen näyttäisi tulevan (tai sitten olen aivan pihalla)...
8. MM2.4.2016 klo 08:21
Kyllä se taannoinen raakkaus minuakin pikkaisen riipaisi.
Sen koommin en Rumbaan ole kajonnut.
9. amia21.4.2016 klo 23:34
Punainen Pelikaani 3/2016 -säikeessä pohdiskeltiin Tapio Lähteenmäen tavuristikossa olevaa epäloogisuutta. Täytynee nostaa sama kysymys esille myös Lähteenmäen tavuristikosta, joka on Sanasepoissa 1/2016. En ainakaan itse saanut ristikon alaosassa keskustassa kahden vihjeen ratkaisusanojen viimeisiä tavuja solahtamaan luontevasti yhteen. Kyseessä ovat vihjeet "poikia" (vaaka) ja "Kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun" (pysty). Kyselenpä siis, herättikö tämä kohta muissa ihmetystä toisissa vai oliko se kaikkien mielestä ihan kohdallaan? (En siis ole pyytelemässä tähän mitään lisäapua, pähkäilenpähän vain, onko tässä kohdin kyse laatijan virheestä vai ratkojan tyhmyydestä.)
10. Marco Poloinen22.4.2016 klo 00:01
Eiköpähän tuo laatijan piikkiin menne, mutta itse otin sen enemmänkin huippuristikon pienenä kauneusvirheenä. Onhan ristikko varsinkin vihjeiltään sen sortin taideteos, että ei ihan myötäänsä (edes Lähteenmäeltä) vastaan tule!
11. amia22.4.2016 klo 09:08
Juu, moitteeksi en kommenttiani tarkoittanut. Hieno umpikiero ristikko.
12. JK22.4.2016 klo 19:27
Omaan silmääni kansikuvaristikko on visuaaliselta ilmeeltään kovin soundimainen, mitä ei kilpailevassa lehdessä välttämättä koeta ansioksi. Sääli sinällään, kyllähän se oli eri maata kuin Rumbassa aikanaan julkaistut höyryristikot. Sen verran klassikko-osastolla tässä pitäydyttiin, ettei googlailulle ollut tarvetta.

Niin ja samaista Lähteenmäen tavuristikon kohtaa itsekin kummastelin.
13. arjatuula24.4.2016 klo 23:01
Heip!
Mietin pitkään otanko tätä asiaa esille täällä lainkaan, mutta jotenkin jäi vaivaamaan ja haluaisin tietää mitä kanssa ristikoitsijat!? ovat mieltä Harnen tämänkertaisen ristikon erään vihjeen mahdollisesta? ratkaisusanasta!
14. arjatuula24.4.2016 klo 23:03
.. sori yhdyssana on yhdyssana: kanssaristikoitsijat!
15. JK25.4.2016 klo 12:59
Omasta mielestäni Harnen ristikossa oli ainakin toistakymmentä huonompaa sanaa.
16. iso S25.4.2016 klo 15:53
Luulen arvaavani mikä sana arjatuulaa pohdituttaa. Itse olin siihen päädyttyäni ällistynyt. En olisi luullut sitä näkeväni ristikossa, en varsinkaan Harnen ristikossa.

JK:n laskelmaa en osaa näin ulkomuistista kiistää enkä vahvistaa. Sellainen muistikuva on että ei savua ainakaan kokonaan ilman tulta.

[Kun nyt Harne on tapetilla niin tulkoon julkituoduksi eriävä mielipide Ristikkoakatemia-palstalla lauantaina olleesta väitteestä, jonka mukaan hiihtäjäsuuruus Mieto olisi jäänyt ilman olympia- ja MM-kultamitaleita. Ei jäänyt, ellei sitten Harne ollut aurinkoa tarkempi ja tarkoittanut, että Mieto ei saanut useita kultamitaleita. Innsbruckin olympiakisoissa 1976 miesten viestissä Mieto nosti toisella osuudella Suomen johtoon ja ankkuriosuudella Arto Koivisto sinetöi Suomen voiton. Kulta se on viestikultakin, etenkin kun Mieto kuului joukkueen kantaviin voimiin. Puolikas kultaa olisi tullut lisää, jos Mieto olisi hyväksynyt Wassbergin tarjouksen sahata mitalinsa kahtia. Reiluna miehenä Mieto oli sitä mieltä että nopeampi mies on ansainnut koko mitalin. Vuosi oli 1980 ja ero oli se kuuluisa sadasosasekunti, maastohiihdon historian pienin tappio.]
17.  -Jooseppi14.6.2016 klo 09:39
Onko se kiva, että meikäläinen huomioidaan ihan sanaristikossa asti?
Laatijan selitykset seuraavaan lehteen, kiitos.
18. Romero15.6.2016 klo 03:09
Se Harnen yllättävin sana on ollut aiemmin melko neutraali. Ehkä tämä selvittää asiaa. Myös eräs nuorison omaksuma sana jota käytetään välilyönnin tilalla näin. Maalla käytetään edelleen eläimen kohdalla. Ja maalla paska on paskaa.
19. iso S15.6.2016 klo 11:26
Elämme muuttuvassa maailmassa. Neekerikin on aiemmin ollut (Suomessa) melko neutraali. Nykyään ei saa enää edes pelätä Mustaa Pekkaa.
20. Romero16.6.2016 klo 22:51
Pekka ei olekaan musta :)
21. Jaska13.9.2016 klo 19:23
Matkaeväänä mm. Sanaseppo 1/2016. Kunnarin Pimeys konkretisoitui joukkueemme osalta vihjeeseen KANTELIJAN KERA -> KAAKATTAJAT. Lamppu ei vaan ota syttyäkseen. HORST LOPULTA -> ANNI pitää puolestaan kirjankantensa visusti meiltä suljettuna. Ristikon 4x16-aukeama on muuten aivan superbi, mutta jokunen kunnarismi sen alla osin pimentää kokonaiskuvaa.

Revideeriunhoon jäänyt Rosenvallin Minipiilis ei meille ollut yksitähtinen, vaan varsinainen tähtisumu vihjeen SUOMALAINEN YRITYS ON KOHTAUSPAIKKANA MAANANTAINA TAI TIISTAINA -> HELKAMA osalta. Ei pyöri rattaat, vaikka kuinka polkisi.

Valaisua vaille emme jääne, kiitos etukäteen.
22. Jukkis13.9.2016 klo 19:35
Eikö ole tämä tuttu: Kantelupukki kaakattaa, ei saa rauhassa maatakkaa.
23. Tuomas L.13.9.2016 klo 19:45
Minipiilis liittyy kiinteästi yllä olevaan juttuun, jossa kohtaamispaikkana toimii hotelli Helka.

Olisiko Horstin selitys vain SAKEMANNI?
24. Jaska13.9.2016 klo 21:46
Ei ollut tuttua pukin kaakatus. Se oli sunt ammottava aukko yleistiedossa. Siksi minulla ei ole oikeutta huomauttaa, että loogisemmin monikko kantelijat, koska ratkaisusanakin on monikossa.

Ekin jutun luin jo maaliskuussa. En lukenut uudelleen. Helkan kyllä arvelin kohtauspaikaksi, mutta tiistait olivat unohtuneet. Aika veltto esitys minulta.

Sakemannin olisi tietysti pitänyt heti hepityttää. Sysipimeää oli sen tajuamattomuus.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *