KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 8/2016 RISTIKKO

8755. SK 8/2016 Ristikko

Olavi Kivalo26.2.2016 klo 17:46
Hieno kaksitähtinen. Ja ihan sensuroimattomana. Olen ihastunut näihin Mirjan assosiatiivisiin vihjeisiin. Ne ovat eri maailmasta kuin jotkut "Syksyn sävel -voittaja" tai "Pokkasi Oscarin".
2. O26.2.2016 klo 18:24
Todellakin mieluinen ristikko, jotenkin uudenlainen. Eikä ihan helppokaan, minkä kaksi tähteä osoittaa.

Kiitos Mirja Pihlajamäki!
3. lp26.2.2016 klo 19:20
Mirjan ristikoita on ollut pelikaaneissa ja niitä on kiva ratkoa. Eikä ollut pettymys tämäkään. Kiitokset Mirjalle!
4. TU27.2.2016 klo 02:56
Pihlajamäen ristikot ovat aivan omaa luokkaansa. Henki on symppis ja kuva upeasti toteutettu. Oivalluksesta tulee hieno fiilis, sisältöä löytyy.
5. tapio27.2.2016 klo 19:56
Mielestäni TU on aivan oikeassa. Mirjalla paljon mieltä askarruttavia assosiaatiovihjeitä kuten Olavi johdannossa hehkutti. Todella harvoin keinotekoisia jekkuja (tällaisen kohdatessa tulee heti mieleen, että Mirja ei ole ihan pysynyt periaatteissaan). Mirjalla myös 2 1/2 -tason assosiaatiotehtäviä. Joskus PuPe:ssa laitettu kolmosiksi, mutta mielestäni tällöin puolikas on vähän liikaa.
6. Pike28.2.2016 klo 11:32
Kiitokset minultakin laatijalle nokkelasti toteutetusta ristikosta. Näitä lisää!!!
7. Mirja28.2.2016 klo 12:57
Kiva kuulla kannustavia kommentteja. Valitettavasti saatte nyt jonkin aikaa odottaa seuraavia ristikoita, koska minulle tehtiin sinänsä yksinkertainen leikkaus joka ei kuitenkaan mennyt ihan kuin Strömsössä, vaan haava aukesi ja tuli muitakin mutkia. Tämän ruljanssin jälkeen menee jonkin aikaa toipumiseen mutta sairaala-aiheisen ristikon ainakin sitten saatte, kunhan kerään voimia ensin.
8. TU28.2.2016 klo 18:24
Lämpimät paranemisen toivotukset Sinulle Mirja, lempilaatijani!
9. Sepi29.2.2016 klo 15:57
Minä olen aika aloitteleva ratkonnan harrastaja, vain puolisen vuotta harrastelua takana. Minullekin Mirjan ristikot ovat lemppareita: kauniit ja hauskan sympaattiset käsin piirretyt kuvat (muutenkin käsin laaditut ristikot viehättävät minua eniten, kaikenlaista tietokoneella tehtyä printtiä ja tuotosta saa lukea ja nähdä nykyisin kyllästymiseen asti, laatijan yksilöllinen käden jälki on paljon mielenkiintoisempaa katseltavaa ja itsessään taidetta), hieno oivaltava vihjeytys ja ainutlaatuinen koko ristikon läpi toistuva teema, joka on itse oivallettava. Molemmat Pelikaanit tulevat kestotilauksena ja Mirjan laatimukset niissä odotetuimpia. Uusimman SK:n ristikko kyllä tuntui aiempia Mirjan kaksitähtisiä vaikeammalta, tai sitten aivoni olivat vaan jotenkin jumissa. Läpi se kyllä sitten lopulta meni. Paranemisia toivottelen minäkin!

Samaan hengenvetoon totean, kun kehumisen makuun pääsin, toinen suosikkini on Hannu Salokangas, jonka karun näköiset laatimukset nyt eivät silmiä hivele, mutta ovat karulla tavallaan myös mielenkiintoisen yksilöllisiä olemukseltaan ja nokkela vihjeytys on myös ilo ratkoa.
10. Hakro1.3.2016 klo 20:26
Makuja on monia. Itse olin jo aikaa sitten päättänyt, että Pihlajamäen ristikkoihin en koske, kun minun ja laatijan ajatuskulut menevät niin eri ratoja. Nyt kuitenkin tulin ratkoneeksi tämän ristikon, ja taas harmistuin – jos kohta hienosti keksittyjä vihjeitäkin oli, täytyy myöntää.

Ihmettelen myös, miten täällä ihaillaan Pihlajamäen piirrostyyliä. Minusta piirrokset ovat huolimattomasti sutaistuja ja pääkuvan värikynäväritys suorastaan lapsellinen. Ymmärtääkseni Pihlajamäellä pitäisi olla ammattitaitoa parempaankin kuvitukseen.

Tällä kertaa minua häiritsi eniten kahdessa kohtaa esiintyvä kasvi/kukka/heinä/tms. ja yhdysviiva. Kummassakin kohdassa ratkaisusana liittyi kuvaan vain hyvin kaukaa haettuna.

Vihje "asuttu" olisi yhtä hyvin voinut olla "asumaton".

Vihjeen "siellä raatajia" yhteys ratkaisusanaan on täysin käsittämätön, ainakin minulle.

No, tästähän päästään sillä, että otan uudelleen käyttöön alussa mainitsemani päätöksen.
11. Jukkis1.3.2016 klo 21:25
Näköjään tapio ei ole ainoa, joka laittaa laatijan syyksi sen, kun ei ymmärrä, mistä ratkaisusanat tulee.
12. Hakro1.3.2016 klo 22:26
Myös luetun ymmärtäminen on vaikea laji.
13. TU1.3.2016 klo 23:06
Minua viehättävät juuri Pihlajamäen piirrokset. Harvoin näkee sellaista ja harva osaa niistä nauttia. Sama juttu taitaa olla oivallusten kanssa, ainutlaatuisia.
14. Sepi2.3.2016 klo 17:44
Meitä on moneksi. Ensimmäistä kertaa Salokankaan ristikkoa ratkoessani tuntui, että ajatuksenjuoksuni ei niin millään kohtaa laatijan kanssa. Olin valmis lyömään hanskat tiskiin ja toteamaan, että varmaan kaikkien laatijoiden tekeleitä ei vaan voi tehdä. Ristikko jäi silloin kesken, tosin jonkin viikon jälkeen uudella yrittämällä sitten kuitenkin ratkesi ja rohkenin seuraavan PuPe:n ilmestyttyä tarttua taas haasteeseen. Melkein samanlaista oli Pihlajamäen laatimusten kanssa ensi alkuun. Salokangas ja Pihlajamäki tuntuivat tähtiluokitustaan paljon vaikeammilta haasteilta, ja tuntuvat usein vieläkin. Nyt olen sitten kai kasvanut ihmisenä ja ratkojana, kun olen oppinut ajattelemaan näidenkin laatijoiden käyttämän vihjeytyksen mukaisesti. Tartun aina innolla Salokankaan ja Pihlajamäen aikaan saamiin haasteisiin ja jos samassa lehdessä sattuu olemaan vaikka kaksi laatimusta kummaltakin, tuuletan mielessäni. Näitä ratkoessani olen ehkä saanut kehitettyä ainakin hieman sellaista älliä, joka auttaa vaikeammissakin ristikoissa jopa niin, että nyt joskus saatan päästä kolmetähtisissäkin ainakin alkua pitemmälle, vaikka menestys niissä ei vieläkään päätä huimaa yleisesti ottaen. Jotenkin Pihlajamäen ja Salokankaan kaksitähtisissäkin harrastama vihjeytys on saman kaltaista kuin se, millä kolmitähtisiin haetaan vaikeutta.

Edes ensimmäisten yritysten epätoivon hetkellä ei kyllä koskaan käynyt niin, että vihjesanan ja ratkaisusanan välinen yhteys olisi jotenkin jäänyt oudoksi, kunhan nyt sen ratkaisusanan ensin sain keksittyä. Enemmänkin sanan ratkettua oli sellaista hämmästynyttä itseäni otsaan läiskimistä, että voihan jumaliste miten on tällaisenkin vihjeen joku keksinyt.

Piirrostyyli jos mikä on makuasia. Minä pidän Pihlajamäen satukirjamaisista mutta selkeistä piirroksista, jotka ovat osa Mirjan ristikoiden muutenkin persoonallista, varmaankin kaikista laatijoista kaikkein persoonallisinta, tyyliä. Yleensäkin pidän kaikista käsin piirretyistä, kun ne tuovat piirtäjänsä mukana persoonallista olemusta mukaan ristikkoon. Mutta erään nimeltä mainitsemattomaksi jätettävän piirtäjän piirrusteluja kyllä melkeinpä inhoan.
15. Sepi2.3.2016 klo 17:51
Taisi tuossa SK:n ristikossa kyllä olla jokunen sellainen ratkaisusana, jonka yhteys vihjeeseen oli kyllä tosiaan sen verran etäinen, että ei ollut toivoakaan niiden sanojen keksimisestä ennen kuin oli kylliksi apuja risteävistä sanoista. Tästä voi olla tai voi olla olematta pahoillaan; minä suhtauduin jälkimmäisellä tavalla ottaen asian lisähaasteena. Ennemmin vaikka sitten sellaisia vihjeitä, kuin vaikka vihjeenä päivämäärä ja sitten ko. päivän nimipäivävaihtoehtoja hakemaan.
16. tapio13.3.2016 klo 13:16
Ratkoin Mirjalta yhden vanhassa PuPessa olleen tehtävä. Se merkattu kolmitähtiseksi ja mielestäni sen arvoinen. Siinä kyllä Mirja oli muutamaan otteeseen sortunut kirjainjekkuiluun (monissa tehtävissä niitä ei ole lainkaan).
17. TU13.3.2016 klo 18:39
Nyt kyllä on pakko sanoa, että kummallinen ilmaisu, olla jonkin tähtiluokituksen arvoinen. Huh. Taidettahan nämä ovat.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *