KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 7/2016

8748. SK 7/2016

Pike19.2.2016 klo 14:55
Ristikossa ei ollut mitään pulmallista, mutta eipä juuri piilosanassakaan. Eikös piilosanan pitänyt olla vaikeahko silloin kun ristikko on yksitähtinen ja ratkeaa kymmenessä minuutissa? Piilosanassa oli vain yksi miettimistä vaatinut kohta: vaaka 15, joka jäi minulle viimeiseksi, mutta ratkesi RISTEÄVIEN AVULLA (tapion kiusaksi uskalsin kirjoitin tuon).
2. Pike19.2.2016 klo 15:01
... kirjoitin tuon...uskallan kyllä vaikka mitä...
3. Eki19.2.2016 klo 15:26
Niin, se on jonkunlainen periaate, mutta jos Oskalan piilosana ei jollekulle ole visainen, ei maha mittää.
4. Pike20.2.2016 klo 11:27
Eki hyvä, ei piilosanan ole mikään pakko joka kerta olla visainen, yhtä kaikki piilosanat ovat aina kiinnostavia. Joskus vain odottaisi sellaista, joka sisältäisi esim. enemmän sivistyssanoja, ulkomaisia paikannimiä tai ulkom. henkilöitä, kansanperinnettä tms. Vai onko niitten laatiminen ihan ylivoimaista? Onko mahdollista tehdä piilosanaa jonkin teeman ympärille? Nykyisellään ne ovat niin lattean samanlaisina toistuvia, oli laatija sitten kuka hyvänsä. En muuten ikinä kiinnitä mitään huomiota siihen, kuka on laatija.
5. tapio3.3.2016 klo 11:27
Ekin ja Pertin ovat usein aika samankaltaisia.

Antti laittaa välillä vähän sofistikoituneempia ratkaisusanoja.

Viimeksi kiitin Jaria siitä, että tehtävien vihjeet keskimäärin tavanomaista tasoa luontevampia. Usein Jarin tehtävät ovat olleet selvästi em. helpompia, mutta tässä suhteessa tilanne vähän tasoittunut.
6. tapio3.3.2016 klo 11:32
Antin erona muihin on se, että symmetria on peilikuvasymmetriaa joko sivusuunnassa tai pystysuunnassa tai molempiin suuntiin. Muut käyttävät vinoleikkaussymmetriaa.
7. tapio3.3.2016 klo 15:29
Mitä vaikeuteen tulee, on tämä ainakin minulle ja minun tyylilläni ratkoen ollut keskim. vaikeampi, sillä pahasti vielä kesken.

Yhden huomautuksen aiheenkin löysin, josta olen jo Ekille maininnut - nipotusta, tiedän, mutta minua häiritsee silti tietyt epäjohdonmukaisuudet.
8. tapio5.3.2016 klo 09:47
Nipotuksessa kyse samantapaisesta asiasta (ei siis samasta) kuin viimeksi, jolloin Pertti oli virheellisesti laittanut linkin oikealta vasemmalta lukemiseen "lännestä", kun oikea sanamuoto olisi ollut "länteen" tai "idästä".
9. Eki7.3.2016 klo 13:44
Tässä tapion kritisoimassa vihjeessä olivat kyllä kaikki asiat kohdallaan. Kuten hän itsekin minulle päin totesi, taisi tulla hätiköityä.
10. Jukkis7.3.2016 klo 14:09
No mikä tämä kyseinen vihje on?
11. Eki7.3.2016 klo 16:59
Torstaina kaksikymmentä munaa nousee ylävirtaan, päinvastoin kuin tukit.(5)
12. Jukkis7.3.2016 klo 17:14
Tuon arvelinkin olleen kyseessä.
13. tapio10.3.2016 klo 10:43
Kyllähän tuo menettelee, mutta on hämmentävä, sillä sama vinkki tavallaan kahteen kertaan.

Intuitiivisesti väärin päin lukemisen tuossa lukee VÄLITTÖMÄSTI asiaan liittyvien sanojen ("Torstaina kaksikymmentä munaa") jälkeen eli sanasta "nousee". Siitä lukeminen sotii logiikkaa vastaan, sillä tuo toimisi loogisesti vain PYSTYsuuntaisessa vihjeessä, mutta nyt on vaakasuoraan menevä vihje.

Laadintatekninen vinkki tulee lopussa sanassa "päinvastoin", joka on eri asiayhteydessä (liittyy lopun lauseeseen "päinvastoin kuin tukit").

Intuitiivisen ja laadintateknisen tuplavinkin käyttö on aika hämmentävää.

Jos tuo olisi pystyvihje, toisen vinkin voisi poistaa ja vihje olisi esim. muotoa:

Torstaina kaksikymmentä munaa nousee ylävirtaan, toisin kuin tukit.(5)
14. tapio10.3.2016 klo 11:01
Laadintateknisellä vinkillä tarkoitan sitä, että vinkki esittää LOOGISELLA tavalla väärinpäin lukemisen. Tuosta nyt sellainen löytyy, mutten pidä vihjettä teknisesti ottaen kovin onnistuneena.

Aikaisempaan verrattuna "lännestä" on selkeä virhe. Se voi kyllä toimia intuitiivisesti vinkkinä, mutta pidän sitä laadintateknisenä virheenä, sillä se ei LOOGISESTI hyväksyttävällä tavalla esitä asiaa asiaan kuuluvalla tavalla.
15. Jukkis10.3.2016 klo 11:03
Olipas harvinaisen tarpeeton analyysi.
16. tapio10.3.2016 klo 11:11
Minua nyt hämmensi tuo kaksoisvinkitys - mielestäni vihje olisi pitänyt laatia siten, että siinä yksi sekä loogisesti että intuitiivisesti toimiva vinkki.
17. Selma10.3.2016 klo 11:22
Tapio, olisko näin ollut parempi?
Käännä to ja tiu väärin päin, se ilmaisee miten tukit saadaan metsästä tehtaalle (5).
18. EJlo10.3.2016 klo 11:26
Selma
Luulenpa Tapion tarkoittavan epäloogisuudella sitä että tukit eivät nouse ylävirtaan. Hänellä on varmaankin oikea sana vaakarivillään.
19. Selma10.3.2016 klo 11:42
;-)
20. Selma10.3.2016 klo 11:47
Tapio ei ymmärrä, että piilisviheissä voi olla useita vihjeitä ja jopa niin että niillä hämätään toisia vihjeitä.
21. tapio10.3.2016 klo 12:03
EJlo 10.3.2016 klo 11:26

En minä epäloogisuudella tuota tarkoittanut, tulkitsin kyllä vihjeen tarkoittavan, että tukin menevät alavirtaan (kulkevat päinvastoin kuin sana "nousee" ilmoittaa). Kyse VAIN siitä, että sana "nousee" ei loogisessa mielessä toimi vaakasuuntaisessa vihjeessä väärin päin lukemisena.

Kyse siitä, mitä 10.3.2016 klo 10:43 selitin.

Tiedän kyllä, että useita vihjeitä voi olla, mutta koin vihjeeseen sisältyvän tarpeetonta hämmennystä.
22. --10.3.2016 klo 12:09
Kyllä hämmennystä saa piiliksistä itselleen, jos antautuu niiden vietäväksi liian auliisti. Ja nyt sitten ovat kaikki muutkin hämmennyksissä, tosin eri syystä kuin tapio.
23. Jaska10.3.2016 klo 13:00
Minusta on epäloogista, jos tekstissä on ylipäänsä sana nousee. Siis vaakasuoraan. Sen tulisi loogisesti olla näin:

e
e
s
u
o
n
24. Selma10.3.2016 klo 15:16
Tapio, siinä vihjeessähän on järkyttävämpi epäjohdonmukaisuus: eihän munat nouse vastavirtaan kyllä ne menevät myötävirtaan hurjaa vauhtia. Miten tällaisia vihjeitä voidaa laittaa?
25. Olavi Kivalo10.3.2016 klo 18:30
Nghh… (Yritän olla sanomatta mitään.)
26. tapio11.3.2016 klo 18:24
Ymmärrän Olavia - kyllähän piilosanavihjeet ovat toisinaan sisällöllisesti ihan mitä sattuu. Olavi hyvä, on piilosanatehtävissä myös ihan luonteviakin vihjeitä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *