KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 12/2015

8666. Iisakin ristikot 12/2015

nykkis3.12.2015 klo 00:10
Lehti tuli hankittua eilen ja on ihan itsensä oloinen. Sivulla 7 S&L:n laatimuksessa tuli eka töksäys. Oikean reunan alin piilotavu ei tuo toistaiseksi muuta mieleen kuin tympeältä maistuvan yhdyssanan. No, jätetään hautumaan, ei muuta kuin eteenpäin.
2. nykkis3.12.2015 klo 21:32
Edelliseen viitaten. Kotiin tultuani ja Nykäsestä tukea saatuani voin vain todeta, että minulle huonosti maistuva muoto onkin 'salonkikelpoinen'.
3. Sinikka4.12.2015 klo 14:42
Joulukuun iisakki ei ole vieläkään tullut. Voiko olla vika postinkulussa vai missä.
4. Sinikka4.12.2015 klo 14:42
Joulukuun iisakki ei ole vieläkään tullut. Voiko olla vika postinkulussa vai missä.
5. aawee4.12.2015 klo 15:24
Sinikka, minä sain omani maanantaina, onpa tylsä odottaa noin kauan.
6. Auroran pappa4.12.2015 klo 16:09
Ei ole tullut postissa tilattua lehteä.

Onneksi ostin lehden jo eilen ja ratkonta hyvässä vauhdissa.
Kyllä on huonoa ollut tuo postin touhu viimeaikoina.
Ei varmaan ratkaisutkaan ole menneet ajoissa perille.
7. hilkka4.12.2015 klo 16:29
Postin lakko vaikuttaa vielä jakeluun, ikävä juttu.
Meille kyllä tuli Iisakki keskiviikkona mutta ystävälle ei ole tullut.
8. olli4.12.2015 klo 16:46
Minäkin sain lehden jo maanantaina, kohta puolet tehty. Pitänee ruveta kirjoittamaan myös joulukortteja, että ehtivät perille ennen joulua.
9. tiipii4.12.2015 klo 19:01
Keski-Suomeen saapui lehti tänään. Tainnut lakko sotkea/ruuhkauttaa postin pahanpäiväisesti.
10. seppo4.12.2015 klo 22:09
Tänään kolahti luukusta Forssaankin, hyvä kun on jotakin ratkottavaa ja huomenna onkin onneksi taas Iltis-päivä.
11. Pike5.12.2015 klo 13:47
Onko joku tosiaan vielä noin aataminaikainen (kuten olli), että kirjoittaa joulukortteja? Hehheh!!!
12. olli5.12.2015 klo 14:15
Pike + muut. Kyllä niitä aatameja on varmaan muitakin, koska kaupat on pullollaan kortteja. Meillekin tulee niitä lähes 30 kpl, joten aatameja ja kait eevojakin riittää, onneksi. Eikai se typerä tekstari korvaa itsekirjoitettua joulukorttia. Perinteet kunniaan!
13. Pike5.12.2015 klo 15:02
Sinulla on sitten aika monta aataminaikaista tuttavaa ja sukulaista. Minä en rahojani tuhlaa kortteihin ja postimerkkeihin, kun netti on pullollaan ilmaisia ja kuvitettuja jouluviestejä. Ei tarvitse edes typeriä (maksullisia) tekstareita lähetellä. On myös paljon niitä sukulaisia ja tuttuja, joita käyn henkilökohtaisesti tapaamassa joulun aikaan ja muistan heitä muuten kun typerillä pahvisilla aataminaikaisilla korteilla. Ja olli, mihin sinä heität ne pahvinpalat joulun jälkeen, roskiin, takkaan...?
14. maija5.12.2015 klo 15:20
Kauneimmat joulukortit minä ainakin laitan valokuva-albumiin. Niitä on mielenkiintoista katsella vuosien jälkeen. Muut pesään tai pahvikeräykseen. - Mutta takaisin ristikoihin. Iiisakin joulukuun numerossa sivulla 14 vasemmalla vaakasuoraan n. puolivälissä: puuttuuko ratkaisusta yksi kirjain?
15. manna5.12.2015 klo 19:17
Maija - onkohan se sana jossa jekku onkin se puuttuva irjain ?!
16. Kisse6.12.2015 klo 13:45
Joulukorttikeskustelu ei mielestäni mitenkään liity tähän osioon. Jokaisella olkoon valinnanvapaus. Pikelle vaan pieni huomautus, että kaikki eivät edelleenkään omista tietokonetta ! Aataminaikaisia sukulaisia löytyy minultakin useita. Ehkä hieman turha morkata ihan noin yleisesti
17. Korttimuorin prinssipuoliso7.12.2015 klo 09:20
Pike, ethän vain trollaa?
18. sirpa7.12.2015 klo 11:27
Onko takasivun tokarivin ekassa virhe? Tiedän kyllä mikä osavaltio siitä tulee, mutta vihjeessäkö moka kun hiukan tuntuu oudolta?

(ps. Joulukortit on kivoja saada ja kivoja lähettää.)
19. Eräs7.12.2015 klo 12:27
Kyllä se mielestäni on oikein, kun ajattelee 2016 tietyllä tavalla.
20. Olzi7.12.2015 klo 14:03
sirpa, kyllä takatokaeka on ok.
21. sirpa7.12.2015 klo 16:41
Eräs ja Olzi; Kiitti, joo on se oikein, ajattelin siihen toista sanaa keskelle, mut selvä tapaushan tuo on!
22. ron8.12.2015 klo 14:35
Simbergin Downshiftaus-ristikossa vihjeen PAPERILIUSKA ratkaisusana herättää ihmetystä. En ainakaan itse löydä siihen piilokirjainta, joka tekisi ratkaisusta millään tavoin tutun sanan (eikä sellaista löydy museosanakirja Nykäsestäkään). Herää kysymys, onko Allu itse ryhtynyt downshiftaamaan ja heittänyt ristikkoon laiskuuksissaan tuntematonta slangia. Toki on aina mahdollista, että meikäläiseltä on jäänyt jotain oivaltamatta, joten kyselen onko toisilla ollut tässä kohden mitään ongelmaa vai onko ratkaisu ollut kaikille aivan selvä.
23. Kisse8.12.2015 klo 16:17
Kyllä se paperiliuska googlaamalla löytyy. Liuskoja kun on kovin monenlaisia.
24. ron9.12.2015 klo 11:27
No jaa. Googlaamallahan löytyy aivan mitä tahansa, mutta onko kuitenkaan suositeltavaa käyttää ratkaisusanana slangahtavaa ilmausta, joka löytyy ehkä muutaman sekalaisen keskustelupalstan kulmasta. Toisaalta on tietysti hauskaa, että tuo mainittu ratkaisusana sopisi kuvaamaan miltei mitä tahansa, yhtä hyvin paperiliuskaa kuin laatijan/ratkojan kikkeliäkin.
25. Tulokas9.12.2015 klo 11:28
Ei ole minullekaan auennut vielä PAPERILIUSKA, vaikka kovasti olen googlannut. Sanan ensimmäinen kirjain tuntuu niin itsestään selvältä, mutta onko se sittenkin väärin... Muutkin vaakasanat tuntuvat oikeilta, mutta tiedä häntä.
26. olli13.12.2015 klo 16:24
Hiljaista ollut tällä Iisakin palstalla. Onko syynä jouluristikon helppous vai vaikeus. Minulla ainakin teettää töitä. Kuukauden Aulis vielä kesken monesta kohtaa, pääsanatkin tuntuvat oudoilta, vaikkakin ovat suomea. Alfit jätän viimeiseksi, tuntuvat perinteisen vaikeilta, lähes liian vaikeilta. Aika näyttää.
27. Matami13.12.2015 klo 16:31
olli; Taitaa lähestyvä Joulukin kiireineen vaikuttaa. Minä täyttelen yleensä ihan hissukseen ja paria lehteä rinnan. Iisakissa olen menossa puolivälissä, mitä nyt vähän olen krävännyt Aulista jonka ratkomisen aloitan aina ekana. Täyteen en minäkään sitä vielä ole saanut.
28. aawee13.12.2015 klo 20:19
olli, Matami, minullakin vielä ihan vaiheessa samoin kuin Iisakin albumi. Auliksessa paljon aukkoja Alfeista puhumattakaan. Mutta onhan tässä vielä aikaa vaikka joulukiireet painavat päälle :)
29. olli15.12.2015 klo 16:39
s. 21 kuukauden auliksen alarivin keskimmäinen sana aiheuttaa päänsärkyä. Mikä mättää, varsinkin kun suomenkielessä on vähemmän .ae... sanoja. Mitä muut on saaneet, olisi mukava kuulla.
30. Tuulia15.12.2015 klo 17:42
Tällä palstalla on hiljaista varmaan siksi kun täältä on ihan turha apuja odotella. Ei nimittäin kiinnosta pätkääkään lukea kuinka paljon ittekukanenkin on jo ratkonut, siitä vaan ärsyyntyy. Olis edes kieroja vihjeitä tai jotain...ae-sanan minäkin olen saanut, yläharmaat ovat ihan hebreaa. Tuokin, onkohan se joku vaakuna vai mikä lie, pitänee tutkia suurennuslasin kera.
31. Ari15.12.2015 klo 21:05
Sitä minäkin olen ihmetellyt kaikessa hiljaisuudessa, että miksi sitä ei anneta reilusti apua, jos joku sitä haluaa. Se, että joku lähettää lehden arvontaan, on mielestäni marginaalista. Tuskin siinä kukaan häviäisi, ainakaan muut kuin kateelliset. Tämmöisenä palstana kuin nykyään, tämä on viraton. Annetaan vihje vaikka hieman peitettynä, jos ei suoraan.
32. olli16.12.2015 klo 09:54
Tässä aamutuimaan olen käynnistänyt aivojani sivu 17 kanssa. Ihan ylhäällä oikealla on vihjesana, jota en ymmärrä enkä saanut selvitettyä guuglaamallakaan etuperin ja takaperin ja ristiin rastiin. Se vihje on siis ENTAT. Itse ratkaisusana tulee helposti noista poikittaisista sanoista eli ARTO? Onko se oikein vai ei? Mutta olisi mukava ymmärtää tuon vihjeen " entat" merkitys. Kertokaapa te viisaat, mitä olette hokanneet.
33. Auroran pappa16.12.2015 klo 10:48
En kommentoi tuota Entat vihjettä mutta kyllä se on ihan ok.

Minua ihmetyttää samalla sivulla oleva vihje Enkkoja?
34. olli16.12.2015 klo 11:10
Auroran papalle, minäkin kiusasin itseäni tuolla ENKKOJA vihjeellä, kunnes sain sen selville. Se tulee sanasta ennätys eli rekord eli rekka. Siis enkkoja on REKAT. Silti olisi mukava tietää myös tuo entat-vihje.
35. Olzi16.12.2015 klo 11:22
Olli, eikö ole sitten sama, että skannaat vaikka koko lehden, ja pistät jakoon vaikka Dropboxiin. Sieltä voi itsekukin sitten täydentää puuttuvat kohtansa.
36. Kisse16.12.2015 klo 11:31
Samaa mieltä Tuulian ja Arin kanssa ! Pieniä vinkkejä voisi ihan hyvin antaa niitä haluaville, tuskinpa se keneltäkään olisi pois. Palkinnon osuminen omalle kohdalle on niin minimaalista, ettei ainakaan rahan toivossa kannata pihdata lisävihjeitä.
37. Jaska16.12.2015 klo 11:33
Minä olen ihmetellyt, miksi palkintoristikkoon lisävihjeitä tarvitsevat eivät jaksa odottaa palautusajan päättymiseen saakka ja ratkoa siihen saakka muita ristikkoja.

Järkeen käypä selitys on tietenkin ahneus. Tuloa se on pienikin tulo. Pitää voittaa vaikka vippaskonstein. Ahneus on hyvä, toteaa Gordon Gekko. Ahneet ovat myös kateellisia. Kateuskin on siis hyvä. Lisävihjeiden kärttäjät ovat siis hyviä ihmisiä. Minä olen paha ihminen, kun vieroksun heidän heidän hyvyyttään.
38. Jaska16.12.2015 klo 11:42
P.S. Pahuuteni ei ole myötäsyntyistä, vaan aiheutuu sivustomme ylläpitäjän suostuksesta lisävihjeettömyydestä ennen ratkonta-ajan päättymistä (poikkeus Hesari). Iisakin kustantajalla lienee oma keskustelusivusto, jossa lisävinkkailu ei ehkä ole ei-toivottua?
39. Kisse16.12.2015 klo 12:57
Täyttä potaskaa Jaskalta. Ilmeisesti kuulut itsekin näihin ahneisiin, joita vain palkinnot kiinnostavat. Monet ratkojat ovat tyytyväisiä ilman palkintojakin, kunhan saavat jonkun ongelmansa selvitetyksi.
40. Olzi16.12.2015 klo 13:06
Ja tietenkään milläänlailla ahneita eivät ole ne, jotka vilunkipelillä haluavat saaliinjaolle. Noh, tämän keskustelun voisi kyllä lopettaa, ja palataan asialinjalle. Eli ei kerrota uuden lehden ratkaisuja ennen palautusajan päättymistä, mutta jo ratkenneiden ristikoiden mahdollisiin outouksiin toki kommentointi on suotavaa.
41. Ylläpito16.12.2015 klo 13:20
Apujen antaminen liittyy hyvin vähän palkinnonahneuteen. Kyse on kaikkein eniten laatijoiden työn kunnioituksesta. Kun laatija miettii vihjeen, se vesittyy selittämällä.

On selkeämpää, että ohje/kielto on kauttaaltaan sama (paitsi hesari, monesta syystä). Monessa tapauksessa apua voisi antaakin, kun kyse ei ole vihjeen hyvyydestä vaan jostain muusta.

Emme voi myöskään ottaa kontollemme sitä, että täällä vastailtaisiin esim. Iisakin tehtäviin ihan surutta. Tästä tulisi kustantajalta taatusti sapiskaa. Heillä ei muuten tällä hetkellä ole keskustelupalstaa.
42. Kisse16.12.2015 klo 13:46
Hesari on ihan turha esimerkki tähän liittyen. Onhan se meidän monenkin tavoitamattomissa. Olkoon sitten vihjekielto voimassa, mutta onneksi löytyy edelleen muitakin palstoja, joilta saa apua riippumatta siitä, mikä ristikko on kyseessä. Hyvää jatkoa vaan teille kaikille, jotka jaksatte jatkuvasti kertoa saavutuksistanne Iisakin ratkonnassa. Ei voisi vähemmän kiinnostaa, kuten Tuulikin totesi.
43. Ylläpito16.12.2015 klo 14:08
Ikävää jos näin voimakkaasti ajattelet tämän palstan ajatusten vastaisesti. Jos tehtäisiin toisin päin, olisi vastaavaa toiselta puolelta ajatusmaailmaa.

Kyllä tässä ristikoiden asialla kuitenkin ollaan, vaikkei sitä jokainen tajuakaan.
44. hoh-hoijaa...16.12.2015 klo 17:45
"Kyse on kaikkein eniten laatijoiden työn kunnioituksesta. Kun laatija miettii vihjeen, se vesittyy selittämällä."
Ai jaa, entä vesittyykö se myös sillä että joku keksii siihen ratkaisun?

Tämä on "minä olen ratkaissut jo niin monta tehtävää" -palsta. Outoa että joillakin on näin suuri tarve hehkuttaa saavutuksistaan...

En ole (onneksi) apuja pyytänyt vaikka olisin tarvinnutkin ja koska tällä palstalla hengaillaan vain itsetunnon kohottamisen takia, jätän tämän palstan seuraamisen.

P.s. Eikä tarvitse korjata kirjoitusvirheitä(ni), niin kuin täällä palstalla on tapana.
45. Ylläpito16.12.2015 klo 17:55
Kieltämättä tätä palstaa perustettaessa oli suuret luulot siitä, että ristikoista keskustelemiselle olisi tarvetta, mutta eihän se tällä tavalla etene.

Ristikkoalalla on kyllä aika vähän kerskailijoita, laatijoissa tai ratkojissa. Nettikirjoituksissa äänenpainot eivät välity, siksi melkein minkä tahansa voi kääntää melkein miksi tahansa. Ja sitten puhutaan ihan muusta kuin mistä kannattaisi.
46. hoh-hoijaa...16.12.2015 klo 17:58
Huoh...
47. nimimerkki16.12.2015 klo 18:22
hoh-hoijaa... 16.12.2015 klo 17.45:
Niinpä.

Ylläpito 16.12.2015 klo 17.55:
Luulosi oli kaunis ajatus, säälit siitä sinulle.

Mutta näethän sen itsekin, että ei tällä palstalla mitään keskustella. Tällä palstalla pannaan vaan paremmaksi esittelyissä mitä tehtäviä on selätetty. Jopa nimimerkit jotka ovat aiemmin olleet jyrkästi vastaan vihjeiden antamista, ovat hiljaisia saadessaan itse hyvän vihjeen, jollei jopa suoran vastauksen.
Koska tunnet ristikkoalaa harrastavien sielunmaailman ja tiedät että ns. vastahankaiset täällä kirjoittavat pelkkää potaskaa, annan sinulle kaiken tuen taistelussasi pitää palstaa yllä :) Ja samalla myös jättäydyn palstan seuraajista, mikä tuskin muita kiinnostaa koska omaan napaan tuijottaminen vie kaiken energian.

Samat peeässät kuin hoh-hoijaa:lla
48. Ylläpito16.12.2015 klo 18:30
Paljon enemmän kuin ihmisten kerskailu ärsyttää, kun halutaan useammalla nimimerkillä antaa se kuva, että tässä monikin olisi palstaa jättämässä.

Palsta elää miten elää, mutta ei ole kysymys- ja vastauspalsta.
49. nimimerkki16.12.2015 klo 18:40
ä-hää! Voin vain todeta, että Ylläpito on todella asiansa takana... mutta voi-voi, älä huoli, ei tätä palstaa muut ole jättämässä.

Nyt tämä paskanjauhanta loppuu tähän.
50. Anneli16.12.2015 klo 19:56
Ihan hevon humppaa ja höpöhöpöjuttua! Ihan hyvä keskustelusaitti. Ei tartte paljastella mitään, hienointa on IHAN itse keksiä ratkaisu. Niin sen pitää mennäkin. Onhan joskus käynyt niin, että Auliksen harmaat jäävät ratkaisematta, mutta mitäs sitten, ei haittaa. Ollin kysymys oli ihan hyvä, kyllä juuri tuo kohta Auliksessa mietitytti. Ja varmaan mietityttää vieläkin. Pitää vaan laajentaa katsontakantaa. Itse olen pitänyt taukoa puolen vuoden ajan Iisakin ostamisessa. Ehkä ihanaiset lastenlapset ovat vieneet ajatukseni. Nyt taas aloitin ja olen tosi tyytyväinen. Kaikki Simbergit ja Auliksen ristikko ratkottu. Jee! Olen niin tyytyväinen itseeni.
51. Kisse16.12.2015 klo 20:06
Eivät ainakaan he, jotka jatkuvasti jaksavat kehua saavutuksillaan, jättävät tätä palstaa, toinen asia on meidän tavallisten ratkojien kanta. Ylläpidon huoli lienee siis aivan turha, koska näitä uhoajia riittää pilvin pimein tällä palstalla. Onneksi ei ole pakko seurata, vaikka joskus pinna pimahtaa sen verran, että joku vastine pitää antaa.
52. Olzi16.12.2015 klo 20:42
Sallittu vinkki: Joskus on ristikossa kuva, joka ei kerro yhtään mitään. Ota kännykällä kuva, ja laita omaan sähköpostiisi. Tietokoneen kuvankäsittelyohjelmalla (esim. ilmaisella Gimpillä) rajaat valokuvasta vain sen ristikossa olevan kuvan. Ja sen jälkeen googlen kuvahaku etsimään. Muutaman kuvan olen tällä konstilla selvittänyt, viimeksi marraskuun Iisakista. Ja muuten, eipä tässäkään ketjussa kukaan ole pahemmin itseään kehunut. Ehkä minä tässä viestissä...
53. Kisse16.12.2015 klo 21:33
Tiedoksi vaan Olzille, että yli kuusikymppiset mummot eivät pahemmin konsteistasi perusta ja mitä kehumiseen tulee, niin näitä kyllä löytyy, vaikka et itse heihin tunnustaudukaan.
54. si-tee-raaja16.12.2015 klo 22:13
Parhaat itsekehut tässä säikeessä (?):

Lähettäjä: olli 4.12.2015 klo 16:46
Minäkin sain lehden jo maanantaina, kohta puolet tehty.

Lähettäjä: Auroran pappa 4.12.2015 klo 16:09
Onneksi ostin lehden jo eilen ja ratkonta hyvässä vauhdissa.

Lähettäjä: Kisse 8.12.2015 klo 16:17
Kyllä se paperiliuska googlaamalla löytyy. Liuskoja kun on kovin monenlaisia.
55. olli16.12.2015 klo 22:34
Keskustelu on vilkasta, mutta valitettavasti jonnin joutavaa. Parempi olisi, että kun joku haluaisi hieman apua jonkun sanan suhteen, niin annettaisiin siihen joko suora vastaus tai hieman peitelty ratkaisu. Se kehittäisi huomattavasti enemmän tätäkin saittia kuin typerä jankkaaminen, joka ei johda mihinkään.
56. Olzi16.12.2015 klo 22:54
Tiedoksi vaan Kisselle, että ainakin yli kuusikymppisillä papoilla on konstit hallussa :)
57. Marco Poloinen17.12.2015 klo 00:26
Tiedoksi myös Ollille, 22.34 :
Niinhän sitä apua annetaankin, mutta vasta vastausajan umpeuduttua. Ihan tarpeen mukaan (sillä ei ole avunantajien "ahneuden" kanssa mitään tekemista, eikä reilun viiden viikon odotus ketään tapa.) Palautuspäivä on hyvä raja ja systeemi kunnioittaa myös laatijaa. Oikeasti KOLMIOKIRJA OY voi halutessaan avata kysymys- ja vastausosaston vaikka ensimmäisestä päivästä lähtien. Harmi, että nämä tyytymättömät eivät kansoittaneet Kolmiokirjan Ristikkomaailma-nettisivua, siellä varmaan lopettamisen sijasta käytäisiin kehittävää ja tasokasta keskustelua tänäkin päivänä.

Tällä SANARIS OY:n ylläpitämällä "saitilla" on tällä hetkellä yli 8600 säiettä, tokkopa ne keskimäärin ovat niin "tasotonta jankkausta" kuin annat ymmärtää (tämä säie osin on.)

Kisselle sanoisin, että onhan se laillaan surullista, että tuollainen ymmärtäväinen empaatikko siirtyy muille ristikkosaiteille. Puutteistaan ("kehujat, uhoajat yms") huolimatta tämänkin Iisakki-säikeen osallistujat haluavat varmaan toivottaa sinulle hyvää matkaa valitsemallasi tiellä. Tuollainen ilopilleri saa aina runsaasti uusia ystäviä ja tulevien saittien tasokin nousee kohisten!
58. Jukkis17.12.2015 klo 08:49
"...muille ristikkosaiteille". Mitäs niitä nyt taas onkaan?
59. Ylläpito17.12.2015 klo 09:00
Kisse, ethän nyt nimeä sitä yhtä saittia, jossa kirjoittelet, koska siellä ei haluta "tämän saitin häirikköjen hyökkäystä".
60. Kisse17.12.2015 klo 22:15
Ylläpidolla ei mitään huolta asiasta. Ymmärrän kyllä "yskän". Kaikkea hyvää teidänkin saitille jatkossa. Sillekin lienee tarvetta. Etenette, miten parhaaksi katsotte. Häirikköjen hyökkäykset eivät jaksa pahemmin enää kiinnostaa.

Suuret kiitokset myös Marco Poloiselle, joka on erinomaisella tavalla osannut kuvata luonteenpiirteitäni minua koskaan tapaamatta. Ihailtava ominaisuus häneltä, harva siiheen pystyy.

Omat saittini olen todella valinnut ja olen onnellinen siitä, että poistumiseni tältä sivulta tuo hyvää mieltä kovin monille. Hyvää Joulua kaikille !
61. --17.12.2015 klo 22:29
Kisse, oletko Sinä tavannut noita haukkumiasi kerskujia? Omituisesti tunnut asettuvan kaiken yläpuolelle.
62. ---17.12.2015 klo 22:36
Siteeraajahan löysi kolme pahinta eivätkä ne kovin pahoja olleet!
63. olli19.12.2015 klo 19:07
haudi, haudi, haudi! Lehti on tehty lukuunottamatta viimeistä Alfia, jonka jätän suosiolla tekemättä. Inhoan kaikkia Alfin tekemiä ristikoita, ovat kieroja kuin korkkiruuvit, voi olla, että ruotsinkieli sen tekee, mutta yhtäkaikki ovat vastenmielisiä. Jatkossa en tee Alfeja ollenkaan, toivoisin, että lehteen tulisi Juha Leinosen sekä Seppo Rosenbergin tehtäviä, ne ovat ristikoiden aatelia.
Kaikille Hyvää ja Sanarikasta Joulua sekä mielikuvitusrikkaampaa Uutta Vuotta 2016 !
64. sirpa20.12.2015 klo 15:37
Alfin ristikot ovat just parhaita. Alkuun en ymmärtänyt niistä mitään, mutta niin vain nekin ovat alkaneet täyttyä. Erittäin hyvä laatija!
65. iso S21.12.2015 klo 19:09
Veikkaan että naama muuttuu siniseksi, jos odottaa hengitystä pidättäen Leinosen ja Rosenbergin ristikoita Iisakkiin. Heitä kaipaavan pitää investoida kilpailevan firman tuotteisiin (tämä lienee ollilla tiedossa, ellei sitten arvostus ole syntynyt Sanasepon kautta). Muuten, ollin idolit ovat ansioituneet tuoteketjun molemmissa päissä, molemmat ovat ratkonnan suomenmestareita!

Alfin ristikot eivät ainakaan ole keskiharmaata massaa, koska niille löytyy sekä ihailijoita että vihailijoita. Ei hän ole minunkaan suosikkilaatijoitani, mutta ristikoiden laatua en moiti. Kullakin laatijalla on oma tyylinsä ja joku tykkää enemmän yhdestä kuin toisesta, kun taas jollakin muulla ratkojalla tilanne on päinvastoin.
66. aawee28.12.2015 klo 22:55
Edelleen jumittavat Aulis, vika Simberg ja s. 10 piilosanan muutama sana.
67. Matami29.12.2015 klo 09:25
aawee
Samat auki minullakin ja lisäksi takasivu. Minusta Auliksen harmaat ovat tosi hankalat tällä kertaa. Tai sanotaan niin, että minulla ei ehkä riitä mielikuvitus niihin.
68. aawee29.12.2015 klo 10:56
Matami,
Auliksen alaharmaat lienevät minulla oikein, mutta ylemmät kohta puhki kumittamisesta, ovat tosiaan harvinaisen hankalat.
69. Hoopee31.12.2015 klo 07:25
Viimeinen Simberg nurkistaan ratkottu, mutta oikea keskusta teetättää. Aulis oli tooosi kinkkinen.
70. Anneli4.1.2016 klo 13:34
Olihan siinä Auliksen yläharmaissa vaikeita vaakasanoja. Muistelen, että kun keksin sen vaakunan niin siitä se sitten lähti rullaamaan. Lehti on nyt tarkistettu ja postituskunnossa. Samaa ihmettelen kuin ron aikoinaan. Kyseessä siis Simbergin Downshiftaus-ristikossa vihjeen PAPERILIUSKA ratkaisusana. Aivan outo juttu - arvaamalla pitää laittaa.
71. Matami4.1.2016 klo 16:23
Anneli,
Olisikohan Alfin Downshiftaus -ristikossa oleva sana murretta...
Aprikoin siksi, että olen törmännyt ratkaisusanaan Kalle Päätalon tuotannossa.
Minä puolestani en kekannu/löytänyt vaakunasanaa, vaan se tuli sitten ympäröivien sanojen ansiosta.
72. Anneli4.1.2016 klo 17:19
Matami, en pääse ällänpäälle siitä mikä se sana on. Iijoki-sarja on hyllyssä, kaikki 26 kirjaa. Ja luettu ne on! Todella moni Koillismaan murresana on tuttu. Onneksi on aikaa miettiä! Erikoista kyllä jos on noin outo sana tähän tällätty.

Ei sitä vaakunaa todellakaan löytynyt ja vahingossa se siihen tuli minullakin!
73. olli4.1.2016 klo 17:35
Sen verran annan vihjettä, että muistaakseni se vaakuna löytyi pitkällisen etsinnän jälkeen muistaakseni Norjasta. Tarkemmin en muista.
74. Matami4.1.2016 klo 18:38
Anneli,
Nykänenkään ei tunne ratkaisusanaa siinä muodossa kuin ristikossa. Minusta Päätalo käyttää sanaa parkkauksen yhteydessä syntyvästä jätteestä.
75. Anneli5.1.2016 klo 08:07
Olli, työ tekijäänsä kiittää ja vaakunakin löytyy, ei kuitenkaan Norjan suunnalta. Palataan näihin sitten vaikka ensi viikonlopun aikana. Silloinhan on postitukset postitettu eikä kukaan saa aihetta paheksua paljastuksia.

Mieleni niin hyvitin kun keksin Auliksen kiemurat. Eipä tuosta Alfin paperiliuskastakaan mieli pahoitu, liuska tulee mieleen jos on tullakseen. Matami, olen myös katsellut Nykysuomen sanakirjaa – tuloksetta.
76. ron5.1.2016 klo 12:32
Simbergin pieni vierasperäinen horjunta näkyy myös esim. uusimmassa Sanasepossa, jossa hänen ristikossaan on vihje SISÄLTÄÄ PONTEEN. Ratkaisusanasta on kuitenkin pakko todeta: ei sisällä, taivutusmuoto on väärä. (Tämä kommentti kuuluisi oikeastaan eri säikeeseen, mutta kun uudesta Sanaseposta ei sellaista ole, menköön tähän.)
77. Jaska5.1.2016 klo 23:06
Nyt on sitten kaksi viisikirjaimista samanalkuista substantiivia taivutettu väärin. Sen toisen pari kolme vuotta sitten julkaistun ristikon laatijaa en muista. Virhe oli lounaislohkon pohjoisosassa.
78. Jaska5.1.2016 klo 23:42
Korjaan, kaakkoislohkon pohjoisosassa (ilmeisesti sekosin slobon tasoitusmaalista).
79. Anneli12.1.2016 klo 13:29
Mikähän se oli se PAPERILIUSKA? Siinä Alfin ristikossa siis. Taisin arpoa siihen L-kirjaimen kun en muutakaan keksinyt. Kuka muistaa, ehkä Matami.
80. Matami12.1.2016 klo 15:30
Anneli,
Minä sain siihen sanan SUILU jonka muistan Päätalon käyttäneen tuotannossaan muodossa parkinsuiluja. Mistään opuksesta tai netistä en ole löytänyt tätä sanaa.
81. Anneli12.1.2016 klo 15:38
SUILUn minäkin siihen laitoin. Tuntui parhaimmalta vaihtoehdolta - makustelin sanaa. No, näkkyypähän ....
82. sirpa12.1.2016 klo 15:51
Minä laitoin SUIRU. Ihan arpomalla, en löytänyt netistä mitään, tuntui vain korvaan parhaimmalta.
83. Anneli12.1.2016 klo 16:33
Mullakin oli sirpan laittama sana ensin, mutta muutin lopuksi kuitenkin. Saapas nähdä mikä on oikein.
84. aawee12.1.2016 klo 18:58
Minulla suiru, se tuli ekana päähän.
85. amia12.1.2016 klo 20:00
Koska kyseessä on ilmeisestikin Alfin keksimä omatekoinen sana, ainoa kohtuullinen ratkaisu tuossa kohden olisi hyväksyä mikä tahansa kirjain. Esimerkiksi SUIBU tuntuisi istuvan erinomaisesti stadilaisiin ympyröihin, SUIGU taas Itä-Suomen karjalaisperäiseen kielenkäyttöön.
86. Olzi12.1.2016 klo 20:04
SUIRUn minäkin siihen pistin.
87. aawee12.1.2016 klo 20:22
Netissä oli joitakin askarteluohjeita papereista ja siinä puhuttiin suirusta, se oli paperinen palanen, joka liimattiin toiseen paperiin.
88. iso S13.1.2016 klo 09:48
pikkupiltti.blogspot.com/2011/08/nappilista-tuutor ial.html
12.8.2011 - Seuraavaksi leikataan suiru johon voi sitten halutessaan silittää tukikankaan.
89. Jaska14.1.2016 klo 11:05
Äänestän SUILUa, koska suikale = suilake = suilu.
90. amia14.1.2016 klo 17:42
Edellinen päätelmäketju sisältää kuitenkin tarpeettoman askeleen - mihin kummaan tarvitsemme "suilaketta"? Tartumme siis ns. Ockhamin partaveitseen ja leikkaamme sen pois. Tulos: suikale = SUIKU.
91. aawee14.1.2016 klo 21:31
Vähänkö hauskaa että tuolle pienelle paperiliuskalle on noin monta sanaehdokasta, ei malttaisi odottaa oikeaa vaihtoehtoa pitkään :)
92. aawee14.1.2016 klo 21:33
amian ehdottamat vaihtoehdot ovat aivan loistavia!
93. sirpa30.1.2016 klo 12:05
SUIRU näkyi olevan vastauksissa tuo paperiliuska. Oppipahan taas uuden sanan....
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *