KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 30.10.-1.11.2015

8622. IS-viikonloppu 30.10.-1.11.2015

Eki30.10.2015 klo 07:52
Lehtihän tulee jo tänään. Erikoisuuksina Skytän kolmitähtinen kovis ja Parkkisen piilosana.
2. Owlie30.10.2015 klo 09:43
Antin vuoksi kävelen ihan mielellänii Ärrälle.
3. :)30.10.2015 klo 09:48
Kumman Antin?
4. Pekka Harne30.10.2015 klo 12:26
Päivän kovis lähti hyvin liikkeelle oikean alakulman vihjeestä HERÄTYSPAIKKA. Herkullisin vihje oli JOULULAULUN MAJAN PAIKKA! Kiitos, Antti ja Heli!
5. Owlie31.10.2015 klo 14:31
:},
Skytän. Onhan tuossa toinenkin kääntöpuolella.

Pekka Harne,
Molemmat mainitsemasi olivat minunkin ristikossani ensimmäisiä "varmoja". Oikea ylänurkka jumittaa. Muuten täynnä ja hilpeätä on ollut ratkoa.
6. Marco Poloinen1.11.2015 klo 00:14
Aika rauhallista ollut säikeellä, päivää vietetty varmaan nimensä mukaisesti. Itse tosin koen usein häivähdyksen pyhää näitä Antin teoksia ratkoskellessani. Täydellinen ei varmaan ollut tämäkään, mutta semmoista "hyvän vihollista" odotellessa aika kuluu mukavasti tämmöisten lähes-tapausten parissa.

Ratkomaan pääsin eilen vasta iltamyöhällä ja alun aprikoinnin jälkeen homma tuntuikin luistavan odotusarvioon nähden rivakasti. Yön pimeinä tunteina maaliviivan lähestyessä alkoi meno muistuttaa muutamankin maratoonarin puolitiedotonta horjahtelua ja niin vain kävi, että vaivaisen yhden (1) ruudun vajaana piti ristikko jättää lepäämään yön (ja koko tämän pitkän majanmuuttopäivän) yli. Äsken tuossa sitten honasin toisen ko. kohtaan lliittyvistä vihjeistä, sain kirjaimen, ja kotvan miettimisen jälkeen valkeni myös se, miksi toisinpäin näytti siltä miltä näytti. "Helppoja" ne näin jälkeenpäin ovat, kummasti vain joskus tammeaa.

Yksi totaalinen google-sana (minulle), muuten hyvänä päivänä junassa ratkottavissa. Epäselväksi ei jäänyt kerrassaan mitään, eikä toteutuksestakaan ole kuin positiivista sanottavaa. Eximiana lähtee minulta eteenpäin!
7. Rampe1.11.2015 klo 08:35
Ei ollut pahinta Skyttää tämäkään, mutta erästä joululaulua tulee vastaisuudessa kuunneltua uusin korvin.
Ratkaisusanan ja vihjeen yhteyttä vihjeessä -JÄTÄ en meinannut millään ymmärtää.
Ja kuten Antin ristikoissa usein, ratkaisu tuntuu jälkikäteen naurettavan helpolta.
Kiitän ja kumarran.
8. O1.11.2015 klo 12:40
Rampe.
Minusta Skytän kovikset ovat olleet aina vaikeampia verrattuna muiden laatijoiden (ns Skytismit) koviksiin. Tämä oli minulle tuskien taival, mutta sen korvasi ilahduttavat hoksaukset. :)

Kiitos tekijöille!
9. Emma1.11.2015 klo 12:47
Huippulaatijalta (tietysti) hieno ristikko! Vaati minulta melkoista revittelyä useammassakin kohdassa, ja mikäs sen mukavampaa. Sanasto tosi monipuolinen.

Tekijän samassa ristikkosivustossa mainitsema "rakennevihje" tuli hyvin demonstroitua, jos ei niihin ennestään ole riittävästi törmäillyt!
Minusta ollaan nyt lähestymässä jonkinlaista pitoisuuskipurajaa niissä, mutta joku varmaan tykkäisi enemmästäkin.

Cum laude - kiittäen! ( ei vaan, on se eximia...)
10. Kaapo2.11.2015 klo 15:25
KUDOKSIA, siihen on minulla tullut epäsana.

Oletteko muut ymmärtäneet asian?
11. Marco Poloinen2.11.2015 klo 17:29
Luultavasti sulla on ihan tarkoitettu sana, vaikka se oudolta vaikuttaakin. Sana on "Kielos"-kelpoinen, eikä mulla ensihämmennyksen jälkeen ollut ymmärtämisessä vaikeuksia.
12. Ripe2.11.2015 klo 17:30
Kaapo!

Se on varmaan ihan oikein. Muodosta yksikkö oikein.
13. Kaapo2.11.2015 klo 17:42
Joo, suomenkieli taipuu joskus kummasti.

Skytän kopeet ovat kuitenkin huippua!
14. Tuomas L.2.11.2015 klo 19:34
Nykysuomen sanakirjassa tuo sana näkyy ihan kirjoitettuna. Enpä ollut minäkään siihen tässä muodossa ennen törmännyt.
15. Jussi9.11.2015 klo 10:57
Mikäs tuo KUDOKSIA sitten oli? Kovasti outo sana siihen mulle muodostui...
16. O9.11.2015 klo 11:29
Minulle tuli HAPAAT.
17. Rampe9.11.2015 klo 11:57
O,
taisit olla yhden päivän verran liian hätäinen.
18. O9.11.2015 klo 13:10
Voi apua!
Poistetaan. Olen todella pahoillani. :-(
19. Mettalo10.11.2015 klo 18:23
Joko nyt saisi apuja mm. KUDOKSIA ja se intoileva pikkupoika?
20. Jaska10.11.2015 klo 18:58
Kudokset ovat HAPAAT, niin kuin O epähuomiossa eilen ilmoitti. Yksikössä havas. Vrt. ryväs - rypäät.

Poika on pikkupoika. Kikkavihjeenä olisi voinut olla PITKONEN.
21. Rampe10.11.2015 klo 19:22
Havakseen päädyin minäkin, mutta monikkomuodolle en ole saanut vahvistusta. Mutta uskotaan.
Mutta KALSOIKSI SANOTTUJA ?
Ratkaisuna epäsana, joka jäi näköjään ratkoessa huomaamatta.
22. Mettalo10.11.2015 klo 19:32
Kiitos Jaska.
Entä ratkaisusanat MILLIMETRINTARKAN mitä?
Ja MIELIPITEET MELKEIN mitä?
23. Rampe10.11.2015 klo 19:43
Mettalo , millimetrintarkka mikä ja mielipiteet melkein miten.
24. Marco Poloinen10.11.2015 klo 19:50
KALSOIKSI SANOTTUJA => VILAKAT ; kalsahan on kylmä tai ainakin viileä ja niin on vilakkakin, joka on enemmän tai vähemmän murresana, mutta on kelvannut esim. Ilmatieteen meteorologin sääennustukseen.
25. Marco Poloinen10.11.2015 klo 20:00
Muuten olen - ollut jo kauan - sitä mieltä, että jos haluaa vinkin tai sanan, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa ilmoittaa esim. neljännesristikon tarkkuudella ko. paikka. Kun omasta ratkonnasta on jo aikaa niin huonomuistisen on kohtalaisen paljotöistä plarata ristikkoa moneen kertaan... Plaraus ärsyttää, avitus/kommentointi ei.
26. Rampe10.11.2015 klo 20:06
Marco Poloinen, kiitos. Oikea sana oli, mutta kirveenkalsoja mietiskelin.
Ja paikan ilmoittamisesta puhut asiaa. Itse etsin noita KUDOKSIA ainakin parikymmentä minuuttia.
27. Mettalo10.11.2015 klo 20:09
Oikea yläkulma, vaakasana VÄISSÄ , miten se voi olla SAMI?
28. Eräs10.11.2015 klo 20:14
Lisää konsonantti molempiin sanoihin, niin yhteys löytyy.
29. Mettalo10.11.2015 klo 20:20
Selvä pyy, yksinkertaista, kun sen hoksaa!
30. HM10.11.2015 klo 20:53
En hoksaa enkä löydä yhteyttä VOISTANAAMIO-vihjeen ja ratkaisun välille! Mukava ristikko oli kyllä.
31. Tarja10.11.2015 klo 20:56
MU:n paikalle laitettu VOI.
32. Tarja11.11.2015 klo 08:57
Minulla jumittaa vielä oikea yläkulma, jossa vihjeinä UKKO, ILTA-SANOMAT ja 1 KG.
33. iso S11.11.2015 klo 09:53
Rampe 10.11.2015 klo 19:22 ja kumppanit, ratkojien ja miksei muidenkin kannalta on hieno juttu että jokin aika sitten julkaistiin Kielitoimiston sanakirja netissä. Osoite on
_http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe? motportal=80

Sieltä moni asia selviää virallisen tahon vahvistamana, muun muassa tämä havas ja sen monikko. Hakusanaksi havas ja sieltä tulee:

yks. nom. havas
mon. nom. hapaat

Suosittelen lämpimästi osoitteen laittamista kirjanmerkiksi.
34. Rampe11.11.2015 klo 11:06
Iso S, näin se varmaan on. Wikipedia tarjoaa monikkomuodoksi havakset, mikä ei sinänsä todista mitään.
Tarja,
Ukko on tässä muinaisjumala ja ILTA-SANOMAT kysyy kirjainten lukumäärää.
35. Rampe11.11.2015 klo 11:31
No,
se oli Wikisanakirja , jossa havas oli eri sijamuodoissa. Siellä on monikon nominatiivi muodossa HAVAKSET.
36. Tuomas L.11.11.2015 klo 12:12
Sukunimeä taivutetaan yleensä kuten vastaavaa yleisnimeä, mutta Havas taipunee sukunimenä kuitenkin "Havakset".
37. Jaska11.11.2015 klo 12:14
Meijun sukuko: Supaat!
38. ++juh11.11.2015 klo 13:04
Kielitoimiston sanakirjankin mukaan hapaalla eli havaksella on kaksi taivutusta.

Kielitoimiston sanakirjasta puuttuvat taivutusmuodot voi tarkistaa Joukahaisesta: _http://joukahainen.puimula.org/
39. Tarja11.11.2015 klo 14:14
Rampe, kiitos. Sain yläkulman valmiiksi. Pari epäselvää yhteyttä (muualle ristikkoon) ratkaisusanan ja vihjeen välille jäi, mutta ne ehtii selvittää mahdollisen anatomian joskus ilmestyessä.
40. Eki12.11.2015 klo 05:58
Anatomia aiheesta on paikallaan!
41. iso S12.11.2015 klo 13:02
Hauskasti sanottu, voi tulkita kahdella tavalla ja molemmat oikein. Anatomian tekeminen noin haastavasta ristikosta on todella paikallaan, ja näin on jo tehtykin eli siellä oikealla paikallaan se anatomia on.

Sieltä selviää että päädyin oikeaan ratkaisuun virheellisen oletuksen perusteella. KUIN ANKI => ARTO onkin tavun vaihto (kina => tora). Luulin että haetaan Anki Lindqvistin kaimaa. En edes vaivautunut googlaamaan. Nyt sen tein ja kyllä, Arto Lindqvist on olemassa mutta Biofarm oy:n aluemyyntipäällikkö ei taida olla niin tunnettu että läpäisisi Skytän ristikkoseulan. Hesarissa meriitit riittäisivät kirkkaasti (muistammehan tapauksen John Lailare!)
42. iso S12.11.2015 klo 13:05
Höperehtiminen muistuttaa enemmän rumuutta kuin kauneutta, se pysyy ja lisääntyy. Edellisessä ei tietenkään ole kysymys tavujen vaihdosta vaan kirjainten järjestyksen vaihtamisesta samalla tavalla.
43. iso S12.11.2015 klo 13:30
Vielä yksi mielipidetason asia. Ristikossa oli useita anagrammivihjeitä, mikä on ihan ok. Minusta onkin parempi että samaa vihjetyyppiä käytetään ristikossa vähintään kahdesti, vähän vastaavasti kuin kryptossa kunkin käytetyn kirjaimen pitää esiintyä vähintään kahdesti. Tämä vahvistaa ratkojan luottamusta siihen että on ymmärtänyt oikein.

Tuota luottamusta horjuttaa se jos yksittäisessä ristikossa anagrammi muodostetaan välillä taivutetusta sanasta suoraan, välillä taivutetun sanan perusmuodosta. Mikään sääntö ei kiellä laatijaa näin tekemästä, mutta minun sielunrauhaani se häiritsee.

Tässä ristikossa useimmissa tapauksissa sana piti ensin muuttaa perusmuotoon. Esimerkiksi PAADEN HAJOTUS => paasi anagrammiksi => Saipa.

Yhdessä tapauksessa anagrammi tehdään taivutetusta muodosta: VANHAA KAARTIA => ANHAVA. Tämä täytynee tulkita piilosanatyyppiseksi vihjeeksi, toisin kuin ristikon muut anagrammivihjeet. Koko vihje on suora vihje (Tuomas Anhava ei ole mikään nuori runoilijanplanttu, vaan vanhaa kaartia, suorastaan menneen ajan kaartia). Anagrammin kantasana vanhaa on sitten se piilovihje. Näin ajateltuna ok, mutta muihin verrattuna hämmentävä, kun "kaartia" ei mitenkään viittaa kirjainten sotkemiseen, toisin kuin vaikkapa se "hajotus".

Ihan uteliaisuuttani tutkin, olisiko sanasta paaden saanut käypää anagrammia. Löytyi suorastaan käynyt! Ristikkosanaksi en kyllä sitä suosittele. Ratkonnan piristäjänä voisi mennä.

_http://penadawine.com/Media/Default/Wines/Penada- Wine1.jpg
44. Tarja12.11.2015 klo 13:32
Omia virheitään ei ehkä kannattaisi julkituoda, mutta jospa joku saisi edes vahingoniloa niistä. Käytän joskus sanaa "matsata", kun pitäisi käyttää joko "natsata" tai "mätsätä" (eli sopia yhteen). Siksi minulla oli aluksi "matsausprojekti". Ensiksi-vihjeeseen tuli tällöin "avaustikat", kun ajattelin dartsia.
45. HM12.11.2015 klo 22:28
Tarjalle kiitos vinkistä, mutta mulla on siinä ilmeisesti jokin virhe, kun en millään ymmärrä siltikään... Avaustikoilla minäkin siellä nurkassa pitkään menin.
46. Tarja13.11.2015 klo 10:42
Oikea yläkulma oli hankala senkin vuoksi, että kirjailija Ata Airi Tuulikki Hautamäki (o.s. Anto) oli entuudestaan tuntematon. Nyt hänkin sitten on nimeltä tuttu. Enpä muuten nuorena tyttönä olisi halunnut sukunimeni olevan Anto.
47. iso S13.11.2015 klo 18:55
Sama henkilö tai sitten ei, mutta muistikuvaputki -ohjelmassa (visailujakso) yksi kommentoijista oli Ata Hautamäki. Muistini mukaan putkella ollut kuva ei oikein vastaa Googlen kuvahaulla löytyvää kuvaa.
48. Pekka9.12.2015 klo 20:47
Minua jäi vähän ihmetyttämään, että sana TAPA esiintyi kaksi kertaa, Anatomiaselityksenkin mukaan.
49. Jaska9.12.2015 klo 22:02
Kiintoisaa. En tullut lukeneeksi anatomiaa, kun ei ollut mitään probleemia ratkaisusanaston osalta. Minä päädyin vihjeen UHATEN tarkoittavan TANAa, vaikka nominatiivia ei esiinny ainakaan vanhemmissa sanakirjoissa. Mutta muistan joskus, useammin kuin kerran, yhyttäneeni ristikosta kuvavihjeen, jossa jäbä nyrkit tai peitsi tanassa ratkaisusananaan pelkkä TANA. En pohtinut mahdollista virheellisyyttä tässä sen enempää. Varmasti korrekti kovisvihje TANAlle olisi esim. VETINEN.

Kaksi samaa ratkaisusanaa on yleisen ristikkoelämänkokemuksen mukaan suosituksen vastainen heikkkous, jos ei tohdi virheeksi tuomita. TAPAusta en osaa selittää muulla kuin sekä laatijan että tarkastajan uinahduksella..
50. Antti Skyttä10.12.2015 klo 14:31
Kiitos, Pekka, tarkkaavaisuudesta!

Minulle on todella tullut moka, mutta ei itse ristikossa, vaan ristikon anatomiassa.

Vihjeitysvaiheessa ristikossa oli todella kahteen kertaan tuo sana TAPA. Huomasin sen viime tingassa ja muutin alemman sana TAPA => TANA, jossa N on piilokirjain.

Anatomian teen yleensä siten, että ratkaisen tehtävän (sen lähettämisestä Sanarikseen on saattanut kulua 4-5 viikkoa) ja selitän ne kohdat, jotka minusta kaipaavat selitystä. Nyt ratkaisin alemman kohdan vanhasta muistista (=TAPA) ja anatomiassa selitin sen.

Olen pahoillani virheestä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *