KESKUSTELUT > RISTIKOT > ISORUUTUISIA RISTIKOITA

8616. Isoruutuisia ristikoita

Pojantytär18.10.2015 klo 22:17
Hei,
Olen etsiskellyt isoäidilleni ristikkolehteä, mutta kaikkien vihjesanat, -kuvista puhumattakaan, ovat pienenpientä pränttiä. Toki ristikoita voisi tulostaa netistä suurennettuna, mutta haluaisin tilata isoäidilleni ristikkolehden lahjaksi.
Onko siis lehteä, jossa olisi huononäköiselle sopivia ristikoita? Suurennuslasi, kyniä ja kumi on jo, vain ristikot puuttuvat.
2. tonimikael18.10.2015 klo 23:49
Mustassa Pelikaanissa (R.I.P.) sellaisia oli loppuaikojen melkein joka numerossa. Voiskohan niistä kasata yhden lehdykän tai jotenkin muuten tuoda ne Pojantyttären kaltaisten kaipaavien saataville. Ekihän tähän vois jotain kommentoida.

Sehän vois olla jopa hyvä liikeidea alkaa tehdä uutta ristikkolehteä, jossa kaikki ristikot olisivat isoruutuisia. Erottuisi muiden kymmenien ristikkolehtien joukosta ja voisi olla sellaisilla hyvinkin kysyntää tihrusteluun kyllästyneiden joukossa.

(Nyt jatkan pieniruutuisen laadintaa, aamuksi pitäis olla valmis, Eki pakotti.)
3. Eki19.10.2015 klo 00:04
Kaikki on mahdollista, mutta ei isoäidin ratkontahimoja noilla yksittäisillä ristikoilla tyydytettäne.

Useissakin lehdissä on kohtuullisen selkeitä ristikoita ja suurennuslasi yleensä auttaa tosi paljonkin.

Olen kyllä joskus tätä ideaa ajatellut soveltaa lehdeksi asti, mutta tällä hetkellä ei uuden lehden tuominen tupatuille markkinoille onnistu tällaiselta pieneltä kustantajalta.
4. Henry19.10.2015 klo 00:04
Helppo Kirppuja monet ratkojat ovat kiitelleet suuresta ruutukoosta. Nyt kun oma näkö ei ole enää nuoruusvuosien tasolla, minun on helppo tuo ymmärtää. Kyllä tuo tarve olisi hyvä muittenkin ristikon tekijöiden huomata. Monet vanhemmat ratkojat suostuvat ratkomaan vain Lasten Kirppua, ja niissä onkin tosi iso ruutukoko..
5. Henry19.10.2015 klo 00:08
Kun Eki ehti kirjoittaa juuri minua ennen, siitä tuli idea: Passeli Pelikaani kokonaan isoruutuiseksi, Helppo Kirpun tapaan.
6. Pojantytär19.10.2015 klo 00:43
Kiitos vastauksistanne! Uskon, ettei isoäitini ole ainoa, joka kaipailee isoruutuisia ristikoita aivojumpaksi. Toivottavasti idea muhii vielä kelvoksi julkaisuksi!
7. joskus19.10.2015 klo 08:21
Asiaa auttaisi myös se, että tavallisten ritikoiden kuvat olisivat suurennuskelpoisia eli riittävän hyviä sujurennuslasia varten. Nykyisin osa ratkontaa on yritys saada selville, mitä suhruisessa kuvassa on.
8. iso S19.10.2015 klo 15:44
Minulla sattui olemaan käsillä kaksi vertailukohdetta: Iltiksen viikonvaihteen kovis ja HelppoMIX 4/2015.

Iltiksen ruutukoko näyttää olevan noin 9 milliä. Kuvittaja on Heli Kärkkäinen, jonka kädenjälki on kiitettävän selkeää. Tekstit olivat minun silmilläni (ei priimat) helposti luettavia ja jokaisesta kuvasta näki mitä se esittää. Tässä ruutukoossa kaikissa ristikoissa näin ei ole. Suurennuslasi saattaa auttaa minuakin heikkonäköisempää hieman, mutta vain hieman, koska rasterointi nousee heti esiin.

Risikkolehden ruutukoko on 11,5 milliä, noin 30 % suurempi kuin Iltiksessä. Jo tuo ero saattaa auttaa. Ristikoissa on eri kuvittajia, mutta yleislinja on selkeä sekä tekstin että kuvien osalta. Jonkin verran eroja on, joidenkin käsiala saattaa olla heikkonäköiselle hankalampi. Suurennuslasi antaa saman tuloksen kuin Iltiksessä: rasterointi nousee näkyviin.

Isoäitikin on varmaan huomannut, että lehtien selkydessä on eroa. Kannattaa siis valikoida niitä joiden luettavuus on paras.

Testasin yhtä ajatusta. Jälkipolvet voisivat avittaa, kun markkinat eivät vastaa huutoon. Ristikon voi skannata tai kuvata digikameralla ja siirtää tietokoneelle. Kuvan voi jakaa haluamallaan tavalla, vaikkapa Paint-ohjelmalla ylä- ja alaosaan ja printata ne vaakapaperille. Sillä tavalla A4 muuttuu A3-kokoon. Paperit voi yrittää teippailla yhteen tai ratkoja voi tyytyä pieneen lisävaivaan kun jakokohdassa pystysanat jakautuvat kahteen paperiin. Kokeilin yhdellä ristikolla ja ruutukoko kasvoi 15,3 milliin, mikä on noin 70 % suurempi kuin Iltiksessä.

Temppu toimii varsin vaivattomasti A4-kokoisiin (yksi sivu) ristikoihin. Aukeama pitäisi skannata kahdessa osassa (harvalla on kotona A3-skanneria) ja tulostaa neljässä palassa, eli sellaiset on ehkä paras jättää suurennuslasin varaan.
9. iso S19.10.2015 klo 16:11
Seuraa mainoskatko.

Nakkisormeni tekevät ajoittain virheitä enkä aina muista lukea mitä olen kirjoittanut. Siksi olen asentanut selaimen (Firefox) lisäosaksi Voikko-oikolukusanaston. Se merkkaa virheellisinä pitämänsä sanat punaisella aaltoviivalla. Valitettavasti se lakkasi jossakin vaiheessa toimimasta, mahdollisesti siinä yhteydessä kun sallin koneeni päivittyvän Windows kymppiin. Nyt asensin sen uudelleen ja teksteissäni on jatkossa hieman vähemmän häikiöitä. Sisältö ei parane, valitettavasti.

Asentamaan pääsee täältä:

_https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/finni sh-spellchecker/

Asennuksen jälkeen selain pitää käynnistää uudelleen. Se ei vielä riitä, oikoluku pitää aktivoida valitsemalla kieleksi suomi. Tämä tapahtuu klikkaamalla tekstikenttää hiiren oikealla painikkeella ja valitsemalla suomi esiin ponnahtavasta ikkunasta.

Suosittelen kokeilemista, jos on huomannut tekevänsä virheitä.

(Tässä viestissä Voikko merkkasi sanan häikiöitä. Tarkka kakara, Häikiöitä sille kelpaa. Martti, Juuso ja muut Häikiöt ovat siis sille tuttuja. Sille Voikko ei mahda mitään, jos väärin kirjoitettu sana on myös suomea. Esimerkiksi jos tarkoitan "väärin" ja kirjoitan "värin", Voikko ei silmäänsä räpäytä.)
10. kravattimies20.10.2015 klo 08:02
iso S:



Oikolue tekstisi:

_https://oikofix.com/

Merkkasi sanan häikiöitä.

Ei tarvinnut asentaa.
11. iso S20.10.2015 klo 09:09
Tuo Voikon evoluutioversio näyttää mielenkiintoiselta ja hyödylliseltä. Asennettu versio on kuitenkin tähän käyttöön sikäli näppärämpi, että ei tarvitse avata tarkistusikkunaa ja kopioida tekstiä sinne. Muuhun käyttöön laitoin siitä itselleni kirjanmerkin eli kiitos vihjeestä.

Testasin tonimikaelin 18.10.2015 klo 23:49 lähettämällä viestillä. Oikofix merkkasi sanat Pelikaanissa, R.I.P., Voiskohan, Pojantyttären, vois, ja tihrusteluun pitäis. Muut punaisella, mutta Pelikaanissa ja Pojantyttären sinisellä (systeemin mielestä kielioppivirhe, eivät ole erisnimiä). Pienellä peellä molemmat kelpaavat.

Tämä lennossa toimiva asennettu versio merkkaa vain Voiskohan, tihrusteluun ja pitäis (myös tonimikaelin ja Oikofix). Jostain syystä vois kelpaa.

Oikein epäluuloinen voisi aprikoida sitä, menevätkö tarkistettavaksi lähetetyt tekstit johonkin jemmaan ja mihin tarkoitukseen. Itse en tarkistuttele mitään niin tulenarkaa että osaisin ryhtyä vainoharhaiseksi. Tietenkin sama epäilys voisi koskea myös itse selainta ja/tai tätä lisäpalikkaa. Joka tapauksessa: äkkivilkaisulla sivustolta ei löydy mitään lupausta siitä että tarkistettavat tekstit päätyvät bittitaivaaseen. Ihan hyvän hyvyyttään ilmaista palvelua tarjoavat, eihän sentään ole kysymys ilmaisista lounaista jotka tunnetusti ovat mielikuvitusolentoja.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *