KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/2013

7593. Punainen pelikaani 5/2013

Jaska20.8.2013 klo 18:53
Avattu.
2. Pena20.8.2013 klo 20:05
Lehden viimeinen, Viitamäen laatimus, ratkottu muutamassa tunnissa. Uskomatonta! Tavallisesti menee päiväkausia. Rohkenen kyseenalaistaa tähdityksen.
3. Tuomas L.20.8.2013 klo 21:53
Viitamäen ristikon yläosa oli kokeneelle kovisratkojalle melkeinpä läpikirjoitusta, mutta alhaalla tuli sitten jo kinkkisempää. Odotettua helpompi kuitenkin koko tehtävä.

Virhepalvelussa on jo huomautettu Auri Saaren ristikon virheellisestä pääkuvasta. Lehdessä on ainakin yksi toinenkin virhe: sivun 12 ristikon ylälaitaan on ilmeisenä vahinkona tullut teksti "Ristikko on piilokirjaimeton." Ristikossa on tosiasiassa useita piilokirjaimia.

Käärmeessä on pari ratkaisusanaa, jotka vähän ihmetyttivät. Onkohan tämä jokin uusi tapa vaikeuttaa ratkontaa?
4. Kaapo20.8.2013 klo 22:29
Ajattelin, että ne Käärmeen kaksi sanaa olivat niin ekiä niin ekiä. Vain pomo saa rikkoa sääntöjä.
5. Kaapo21.8.2013 klo 18:29
Mielestäni Tapio Lähteenmäki on täyttänyt hyvin RA:n paikan tavuristikon vihjeyttäjänä ja ulkoasun tekemisessä.
6. Emma23.8.2013 klo 15:25
Lähteenmäen, Luukkalan, Hakosen ja Keräsen kolmitähtiset mielestäni ihan huippukivoja (=vaikeita!) Kuulemma Vuokilan kaksikko on myös hyvä, mutta sitä en ole vielä tehnyt.
7. h23.8.2013 klo 21:18
Sivulla 12 Seppo I Lahden ristikko pitäisi olla piilokirjaimeton. Sitä se ei kuitenkaan ole näet heti ristikon ylänurkassa on piilokirjain.
8. Eki23.8.2013 klo 21:35
Siihen on jäänyt vanha sivun 12 teksti leijumaan ihan väärään paikkaan. Siitä on lähetetty jo tieto nettisivujen päivittelijälle.
9. Portteri23.8.2013 klo 23:03
onkos minikryptoja vielä tulossa?
10. Eki24.8.2013 klo 00:04
Ei tässä vaiheessa ainakaan.
11. Emma24.8.2013 klo 10:39
Yllättävän kimurantti oli Hannu Salokankaan 2½-tähtinenkin. Aivan upea funtsittava! Muuttaisin puolikkaan kokonaiseksi, jos minulta kysyttäisiin (onneksi ei kysytä).
12. Emma26.8.2013 klo 11:41
Portteri pitää nyt vain oletuksensa omana tietonaan - vastausaikaa PuPen tehtävissä on 28.10.2013 asti!
13. Matias-Myyrä26.8.2013 klo 14:12
Olen Emman kanssa ihan samaa mieltä. Portteri pitäköön tuommoiset mölyt mahassaan. Ainakin minä olisin halunnut itse kokea sen ahaa-elämyksen ristikkoa ratkoessani! Pystyisikö Ylläpito sensuroimaan tuon Portterin viestin?
14. Matias-Myyrä26.8.2013 klo 15:39
Hyvä, homma Ylläpito, kiitoksia. Viesti on näköjään poistettu. Toivottavasti kovin moni ei sitä nähnyt.
15. Kaapo26.8.2013 klo 16:59
Harto Hakosen ristikkoon s. 28 tulee sellainen sana, ettei Googlekaan anna yhtään osumaa.

Nykäsessä on verbi, jonka johdos se saattaisi olla. Tiukka paikka ollut Hartolla laadinnassa?

Tai sitten se on oma virheeni varmaan?
16. Tuomas L.26.8.2013 klo 19:53
Lieneekö kyseessä kuusikirjaiminen sana jossakin oikealla alhaalla? Aika oudolta sanalta vaikuttaa minustakin, en ole sitä lähtenyt hakuteoksista tarkistamaan.
17. iso S27.8.2013 klo 16:36
Hmm... osa-aikaisesti tarkkana kakarana tulen siihen käsitykseen että joku on paljastanut jotain ja tuo paljastus on poistettu. Tämä nähdäkseni paljastaa, että Ylläpidolla on keinot lisääntyneet, toisin kuin entisellä siementäjällä, jolta olivat keinot lopussa.

Ennen muistaakseni kerrottiin, että systeemissä ei ole mahdollista peukaloida viestien sisältöä eikä poistaa niitä jälkiä jättämättä (kuulosti tosin oudolta väitteeltä). Ainoa tapa oli korvata loukkaava viesti Sensuroitu-viestillä, joka ei mennyt sensuroidun paikalle, vaan sensuroinnin aikaleiman mukaiselle paikalle. Väliin oli saattanut tulla vino pino paheksuvia viestejä, joten sensuroinnin jälkeen sensuroitua näkemätön voi vain ihmetellä, mitä tässä a) paheksutaan b) sensuroidaan.

Sinänsä olen sitä mieltä että Ylläpidolla pitää olla oikeus poistaa tavalla tai toisella sopimattomia viestejä. Toivotan Ylläpidolle jatkuvaa hyvää harkintaa siihen, mitä pitää poistaa. Toistaiseksi puuttumista on ollut ennemminkin liian vähän kuin liikaa. Tämä on tietysti sananvapauden kunnioittamisen ja Ylläpidon ajankäytön vuoksi oikeansuuntainen vinoutuma.
18. Ylläpito27.8.2013 klo 16:52
Sivustoa ollaan uusimassa ja uusija on löytänyt tavan poistaa viestejä. Olemme poistaneet lisäksi kaksi loukkaavana pidettyä viestiä, joihin olemme saaneet yksityispyynnöt, kahdelta täysin eri taholta. Koska olisi typerää nostaa numero loukkaavista viesteistä, nuo kaksi on tehty hiljaisuudessa.

Onhan täällä eräs henkilö taannoin taajaan väittänyt, että sitä ja sitä on poistettu, mutta ne väitteet eivät ole koskaan pitäneet paikkaansa. Jos ylläpito poistattaisi vaikka itseään koskevan loukkaavan viestin, se voisi sen mainiosti myös ilmoittaa, joten salaisiin poistoihin ei ole mitään syytä kuin yksityishenkilöiden niin vaatiessa ja keskustelun siitä häiriintymättä.
19. iso S27.8.2013 klo 22:46
Ok.
20. kysyn vaan29.8.2013 klo 09:13
Onko Malojen ristikossa virhe -suola-vihjeen kohdalla? Se viimeinen kirjain?
21. Wexi29.8.2013 klo 09:30
Ei virhettä.
22. kysyn vaan29.8.2013 klo 11:03
Niinpä, -sekoilin tuon emsinsuolan kaa, ja siitähän ei ollut kyse.
Pitäisi aina muistaa tuumailla hetki ja toinen hetki ennen kuin hötkyilee.
23. Onerva10.9.2013 klo 19:42
Montako vastausta Punaisen Pelikaanin ristikoihin suunnilleen lähetetään ja lähettääkö väki koko lehden vai osan? Jospa tekisi voittotodennäköisyyslaskelmia.
24. Eki10.9.2013 klo 20:30
Suht lyhyen kustantajakauden päätelminä vastauksia tulee paljon ja loppupään ristikot ovat monella ratkomatta, samoin välistä sekalaisia satunnaisia tai erikoistehtäviä.
25. Tilaaja11.9.2013 klo 15:16
Eki
Eihän tuo edellinen lauseesi vaan tarkoita, että loppupään ristikoita pitäisi helpottaa tai vähentää? Nehän ovat juuri PP:ssa se juttu, jonka takia lehteä aina odottaa kiihkeästi. Vaikeita ristikoita ei tässä maassa juuri ole saatavilla, helppoja sen sijaan pilvin pimein, joten pitäkää edes tämä yksi vaikeiden ystäville, kiitos!
26. Eki11.9.2013 klo 15:23
Ei loppupäästä silti valiteta vaan tulee lähinnä juuri tämäntyyppisiä kehuja. Kaikki ymmärtävät, että Punaisen kaltaista lehteä tarvitaan. Ei siis olla tekemässä merkittäviä muutoksia loppupäähän.
27. Wexi12.9.2013 klo 23:34
Kerrataanpas välillä tuntemuksia "täälläkin".
Pelikaani oli pari viikkoa evakossa sängyn alla lukuharrastuksen toimiessa unimaakarin houkuttimena.

Toisin kuin Emma, joka piti Salokankaan 2½-tähtistä kimuranttisena, yllätyin miten suht' tuskattomasti sain täytettyä sen. Salokankaat ovat yleensä minulle "kolmosia". Ei se helppo ollut, mutta kenties minulla oli mukana pari onnekasta "älyämistä".

Sitten taas toisin päin; joku kehaisi Pihlajamäen kolmosta tavallista kesymmäksi. Minulle se taas oli tavallista hankalampi, sai pariin otteeseen olla huilimassa.
Tykkään kuitenkin täyttää ko. laatijan ristikoita, vihjeissään hän ei kovinkaan paljon käytä kikkasteluja, vaan käyttää (mielestäni) "mielleyhteyksiä" joskus oivallisella tavalla.

Vuokilan "Kaksikon" ajattelin vetää siinä kevyenä välipalana, mutta se ei ollutkaan sitä! HÖH! Sai tuijotella hyvän aikaa.

Sitten iloinen yllätys! Olen yleensä sivuuttanut Hakosen ristikot, koska (muistaakseni) niissä on yleensä (minun) silmiä rasittava "kuiva fontti". Minun on ollut vaikea saada niitä hahmolleen, ne eivät elä.
Mutta mitä kummaa, nyt katselin sivua 28 hiukan pidempään, ja nythän siellä tekstiä oli elävöitetty erilaisilla fonteilla, oli jotain tartuntapintaa. (Onkohan ollut pitkäänkin)?
Ei muuta kuin työn alle. Ihmeekseni se etenikin, vaikkakin hitaasti, koiliskulman jäädessä käytännössä tyhjilleen. Sitä nurkkaa saikin sitten tuijotella koko ehtoon, ennen kuin olin oivaltavani "lauseen" ja sitä myöten täyteen.
Ihan mukava "uusi" tuttavuus. Minun taitojen ja kokemuksen äärirajoilla, alkaa muistuttamaan jo työntekoa:-)

Voi hitsi! Se tavuristikko! Mulla meni vuoden päivät totutellessa, ja oppiessa tykkäämään RA:n vihjeityksistä. Mä en saa "tuntumaa" ulkoasuun, enkä fonttiin. Se ei ole laatijan vika, vika on minussa. Harmi.

Pyrin yleensä siihen, että saan riittävän määrän avainsanoja T-paitoihin (oikeine ratkaisuineen), mutta tällä kertaa se oli mielestäni keskimääräistä haastavampaa. (Kaikki tehtävätyypit eivät ole suosikkejani).
28. MN16.9.2013 klo 09:34
Kumpihan on ollut ensin ratkoja vai laatija?
29. Pauli Katainen16.9.2013 klo 11:09
Voihan viitasusi! Eki on kaikkialla.
30. Tilaaja18.9.2013 klo 16:27
Eki!
Kirjoittelin sinulle tuossa aiemmin (11.9.2013 klo 15.16) ja palaan nyt hieman pettyneenä samaan aiheeseen. Täyttelen PP:n aina alusta lähtien sivu sivulta ja odotan innolla pääseväni sinne loppupuolelle todellisten kovisten kimppuun, joita saa meikäläinen pakertaakin sitten päivä- jopa viikkotolkulla, mikä on tosi antoisaa ja mukavaa. Nyt kuitenkin tässä lehdessä (5/13) kaikki meni läpi samalla kaavalla eli mitään pahempia ponnisteluja ei loppupään ristikot tuottaneet ja ihan varmasti en ole viisastunut niin paljon, että helppous siitä johtuisi! Onko nyt linjanne kuitenkin muuttumassa vai oliko tämä ehkä jokin poikkeus?? Tietysti mielipiteitä on satoja, mutta tämä on vain minun ja toivon, että saisin edelleen nauttia lehtenne parissa niistä suurista tähtihetkistä oivallettuani aiempien vaikeiden ristikoiden pulmia ja "ansoja". PP:n laatijat ovat kyllä osanneet näitä tehdä mainiosti, joten siitä se ei ainakaan ole kiinni - miten lienee sitten lehden muut syyt..?
31. Eki18.9.2013 klo 16:55
Ei lisättävää aiempaan lausuntoon. Vaikeusasteen pieni heittely johtuu niin monesta asiasta eikä ole aivan faktista vielä parin ratkojahavainnon perusteella.
32. markus20.9.2013 klo 00:06
Paljolti Tilaajan kanssa samaa mieltä,vaikeampia! Tämän numeron valopilkku oli ehdottomasti Vuokilan "KAKSIKKO",uutuus PuPen repertuaarissa.Arvelisin,jotta tommoista laatimusta monet laatijatoveritkin ohottelevat : ) P.S. Kummastuttaa tuo kansikuva,maton kulma,mitenkähän teidän markkinontijohtaja sen perustelee.
33. pösilö22.9.2013 klo 20:57
Meiikäläisenkin tasolle sopivan vaikeita, osa kolmitähtisistäkin aukeamassa.
Miltä muuten kuulostaa Luukkalan ristikon vihje KUUSIA HALUAVILLA ?
Jotenkin se tökkii, olisiko muoto KUUTOSIA HALUAVILLA ollut parempi ?
AFRIKAN MAAN NAINEN myös vaikuttaa oudolta, tarkoittaako ratkaisusana todella naisen etunimeä ? Sukunimeksi sen itse miellän.
34. T.Avis23.9.2013 klo 10:16
Suomessa etunimenä alle 1358:lla naisella, Ruåtsissa luultavasti huomattavasti useammalla
35. Eki23.9.2013 klo 11:03
Katsoin just viime yönä ruotsalaisen leffan, jossa tuon niminen nainen oli pääosassa.

Toisaalta pösilön kumpikin kysymys on aika paljastava.
36. Portteri4.10.2013 klo 17:55
seppo I. Lahden ristikot ei vaan sovi pelikaanilaatuun ja tämä on minun mielipide. Ristikkojensanastot on ihan päättömiä ja vihjeitten keskinäinen rima keskenään ihan ääripäästä toiseen. Hyvästä esimerkistä käy PuPe:n s 15.
37. Wexi4.10.2013 klo 18:58
Aika rankka arvio Portterilla Seppo I. Lahden ristikoista.
Mun mielestä ihan hyvä tavuristikko "kakkoseksi", ja (minun miestä) on laatijalta keskimääräistä ansiokkaampi suoritus.
38. Matami5.10.2013 klo 10:40
Seppo I. Lahden kohdalla saa aina hengittää vapaasti, eli se on
sellainen helpotus kaikkien vaikeimpien joukossa. Kun jumittaa, niin täytetään Sepon ristikko välillä. Mielestäni puolustaa hyvin paikkaansa tässä joukossa.
39. Leku6.10.2013 klo 10:00
Laitan usein PP:n postiin 2. luokan postina ikimerkillä. Meneeköhän ne perille, onks kellään mitään tietoa?
40. Matami6.10.2013 klo 11:21
Leku,
Niin teen minäkin. Miksei menisi perille siinä missä ykköspostikin. Pitää vain muistaa, että jos laittaa koko lehden, niin yksi ikimerkki ei riitä.
41. Wexi7.10.2013 klo 02:35
Muistelen aikaisemmin olleen kryptossa maininta siitä, että oikean yläkulman taulukon täyttäminen oikeilla kirjaimilla on riittävä vastaus. Onko vielä näin?
42. Maikki7.10.2013 klo 13:09
Toivoisin itsekin vastausta. Lehdestä en löytänyt ohjetta.
43. Eki7.10.2013 klo 13:13
Taulukko riittää. Pitää muistaa lisätä taas ohjeisiin, on jossain vaiheessa tippunut.
44. Wexi11.10.2013 klo 02:15
...mutta saako niin tehdä,
ei kai niin saa tehdä,
vahvasti epäilen...
45. Wexi11.11.2013 klo 22:55
Tuo edellinen viittasi tietenkin käärmeeseen. Pikku jippona mukana kaksikin kolmekirjaimista sanaa, toinen muistaakseni Kia (palautin lehden hyvissä ajoin arvontaan, jonka otaksun tällä kertaa olevan menestyksellinen).
46. Tuomas L.19.12.2013 klo 12:26
Tässä lehdessä minua jäi ihmetyttämään Keräsen sivun 29 ristikossa kohta RANKING-YKKÖNEN = NOVAK. En keksinyt muuta selitystä, kuin että Kim Novak näyttelee Hitchcockin Vertigossa, joka on rankattu maailman parhaaksi elokuvaksi; vihjeen pitäisi kuitenkin mielestäni silloin olla esimerkiksi RANKING-YKKÖSESSÄ. Muuten kai voitaisiin saman tien vihjeyttää VERTIGO = NOVAK? Mutta ehkä kyse oli jostain muusta.

Samassa ristikossa oli lisäksi kohta KASSISTAKIN = LOHI. Lohta voi tietenkin ottaa ostoskassista, niin kuin melkein mitä tahansa, mutta oliko tässä jokin ovelampikin juju?
47. Tiio19.12.2013 klo 12:33
Liekö tennispelaaja Novak Djokovic ollut jossain vaiheessa listan ykkönen.
Meressä olevia kasvatushäkkejä sanotaan kassaeiksi.
48. Tiio19.12.2013 klo 12:34
...kasseiksi.
49. jarike19.12.2013 klo 12:59
Djokovic oli ykkösenä ristikkoa laadittaessa, mutta Rafa meni edelle loppusyksystä..
Ja kasvatuskasseihin viitataan ei kaupan..

JK
50. Hannu19.12.2013 klo 20:26
Paljonhan on uutisoitu Norjan kassilohesta. Ongelmalliseksi osoittautunut jättibisnes, jossa taustalla on monia pörssiyhtiöitä. Useamman kerran niitä on päässyt kasseista toiseen siirrettäessä karkuun kymmeniä tuhansia kerralla, jolloin niitä on isoina operaatioina viranomaisen myöntämän verkkopyyntiluvan turvin yritetty estää leviämästä lohijokiin uhkaamaan villilohikantaa ja sen perimää.
51. Tapio18.1.2018 klo 07:33
Olen yrittänyt saada vanhat keskeneräisesti ratkotut PuPe:t lokerikosta kuleksimasta, kun minua kiusaa moiset. Muuten kaikki ristikot on tavalla tai toisella selvitetty, mutta tämän lehden Lähteenmäki on kesken. En ymmärrä, miksi juuri tämän lehden Lähteemäki on näin paljon kesken, kun yksikään muu tähän asti vastaan tullut PuPe:n ristikko ei ole jäänyt yhtä paljon kesken. Tässä säikeessä ristikkoa ei edes ole käsitelty. Osa Lähteemäistäkin (yht. 16 kpl) on ratkennut varsin vaivattomasti, vaikka eräiden suhteen on ollut suuriakin vaikeuksia. Toivon, että saisin vähän apuja, mutta en suoria vastauksia, jos en niitä nimen omaisesti pyydä.

Pääkuvaan sain JOKU PIKKUTUVAN PAKERTANUT (,) SEN AJAN HAMMAS NAKERTALUT (lisäsin loogisen pilkun) . Mielestäni sain sen oikein.

Alaosassa osa ratkomatta.

Vasemmassa alareunassa on kaksi sinistä esinettä, voisiko ratkaisusana olla jokin näistä:
PRENIKAT
LUSIKAT
ALPAKAT
HOPEISET
PALKINNOT
MITALIT
Sekin auttaa, jos pitää etsiä jotain muuta sanaa.
52. Rampe18.1.2018 klo 09:17
Jos haluat eliminoida vääriä vaihtoehtoja, laske ruudut! Nyt sinulla on kolme 8-. ja neljä 7-kirjaimista sanaa.
NAKERTALUT tuskin oikein.
53. iso S18.1.2018 klo 10:17
Sekin auttaa kiusallisten kuittailujen välttämisessä, jos muistat mainita että kyseessä on tavuristikko. Se ei käy ilmi, jos kirjoitat vain "Lähteenmäki" tai "ristikko". Hyväntahtoiset auttajat eivät välttämättä tiedä, että Lähteenmäki on tavujen erikoisasiamies. Lisäksi kannattaisi kiinntittää erityistä huomiota siihen että kirjoitat saamasi ratkaisusanat täsmälleen siinä muodossa kuin olet niitä ristikkoon sovitellut. Muuten auttamiselta, varsinkin ristikkoa näkemättä, putoaa pohja pois.

Rampe taisi laskea 9-kirjaimisen sanan (palkinnot) kahdeksi 8-kirjaimiseksi!
54. Tapio18.1.2018 klo 11:03
Pahuksen kirjoitusvirhe. NAKERTANUT olin laittanut. Täytyy laittaa kuva niistä kahdesta esineestä, joita en varmuudella tiedä, mitä ne esittävät.
55. Eki18.1.2018 klo 11:18
Yksi noista kuudesta sanasta on oikein.
56. Tapio18.1.2018 klo 11:42

"Polyteknikkojen ilmailukerhon rakennus > PIKKO - PIK- porukan kolo eli kerhotalo"

piti olla

"Polyteknikkojen ilmailukerhon rakennus > PIKKOLO - PIK- porukan kolo eli kerhotalo"
57. Tapio18.1.2018 klo 12:05
Itse asiassa minulla oli Lähteenmäen ristikoihin rimakauhu siksi, että voi tulla vaihtoehtosia ratkaisuja, joita sitten ei pidetäkään oikeina. Niin näemmä ei käynyt merkittävässä määrin kuin tämän ristikon kohdalla.
58. Tapio18.1.2018 klo 13:46
Olen edelleen sitä mieltä, että viidelle ensimmäiselle laittamalleni sanalle on kaikille risteäville hyväksyttävissä oleva logiikka ja viisi ekaa sanaa sinänsä muodostavat mielekkään kokonaisuuden. Joku muu ei välttämättä ajattele niin. Niiltä osin, joista vaihtoehtoratkaisujani voidaan pitää hyväksyttävänä, en halua ratkoa tehtävää etsien Lähteenmäen tarkoittamaa ratkaisua vaan sen voi kertoa suoraan.

Jos moderaattori sallii, voisin ottaa nykyisestä tilanteesta skannauksen.
59. Jukkis18.1.2018 klo 16:30
Tähän ristikkoon aikoinaan onnistuin sijoittelemaan 12 tavua, joista muodostui 6 täyttä sanaa ja muutama vajaa.
60. Tapio18.1.2018 klo 16:41
Sitten ihmettelen, ettei tätä aikoinaan käsitelty enemmän, koska tuon perusteella tämä on yksi pahimpia Lähteenmäkiä. Ihan hirveällä pohdinnalla sain 70-80% täyteen, mutta siitäkin osa eri lailla kuin laatija ajatteli. Potuttaa, kun en meinaa päästä tästä irti.

KAHLITSEVA ylimmäksi ratkojaan liittyväksi sanaksi on 100% toimiva ratkaisusana, sillä se on ainakin minulle ihan totta - tiedä häntä sitten, miten laatija tuohon yläkulmaan ajatteli.

kolmannelle sanalle keksimäni risteävän yksi sana on vähän keinotekoinen. Jos minulla kuudesta sanasta vain yksi oikein, hyväksyttävissä olevia ratkaisuja voi olla todella paljonkin, kun otetaan eri variaatiot huomioon.

Passeli Pelikaanissa, jonka vaimo osti, oli yksi duaali ja myös tällä sivustolla pidettiin keksimääni toista ratkaisua oikeana, joten duaaleja tavuristikoihin voi oikeasti syntyä. Mahdollisuudet siihen ovat tavanomaista ristikkoa suuremmat.
61. Tapio20.1.2018 klo 08:53
Lukiessani erästä toista säiettä, huomasin, etten ole ainoa, joka näitä Lähteenmäkiä on vierastanut. Tässä ristikossa kulminoituu kaikki ne syyt, miksi minun oli erittäin vaikea alkaa ratkomaan lähteenmäen ristikoita:

* Voivat olla tosi vaikeita, tosin onneksi eivät sentään muut olleet tätä vaikeustasoa; en osaa niin helposti irrottautua vaikeasta ristikosta kuin eräät muut ratkojat; pääsin nyt kuitenkin sen verran pitkälle, että voisin ehkä antaa jäädä vähän kesken.

* Vaihtoehtoiset ratkaisut. Vaihtoehtoratkaisussa saa sitten tapella itsensä ja muiden kanssa, onko vaihtoehtoratkaisu hyväksyttävissä vai ei. Vaihtoehtoratkaisu voi olla aivan yhtä looginen kuin laatijan ajattelema ratkaisu tai hieman teennäisempi, mutta silti toimiva (vihjeen ja ratkaisun välillä on looginen yhteys). Kun olemassa vaihtoehtoratkaisuja, mistä ratkoja voi tietää, mitä laatija ajattelee. Ongelma koski tosin onneksi vain tätä ristikkoa.

* Epäselvät tai tahattomasti moniselitteiset kuvat sekä tarkoituksellisesti moniselitteiset kuvat; tällä kertaa tarkoituksellisesti moniselitteinen kuva tuottaa ongelmia; joillakin kerroilla tiedä häntä oliko kuva tahallisesti vai tahattomasti moniselitteinen/epäselvä ja olen joskus joutunut pyytämään muilta apua selvittääkseni, mitä vihjekuva esittää.

Pahoittelen, että ylipäätänsä otin esille 1-2/2015, koska en niissä mitään apua tarvinnut – olivat Lähteenmäen ristikoissa helpointa osastoa, 1/2015 ehkä ylipäätänsä helpoin Lähteenmäen ristikko. Koska muutkin pitivät sitä helppona, ehkä vuosien 2013-2017 aikavälillä helpoin Lähteenmäki. 6/2014 tuli tarpeettoman paljon kommentoitua yhtä vihjettä.
62. Jaska21.1.2018 klo 13:12
Voi hyvät hyssykät, Tapio. Sinulla ei ole tahdonvoimaa katsoa ratkaisua?? No, ehkä ake tai joku lehden säästänyt vaivautuu vinkkaamaan, kun en itse voi. Tuli näet viime vuonna dumpattua kasa vanhoja PuPeja. Kaikki päättyy aikanaan...
63. Tapio21.1.2018 klo 13:17
Minulla ei ole tästä lehdestä ratkaisua koskaan ollutkaan, koska 1/2014 minulla ei ole koskaan ollut. Ymmärrän Jaskaa ja on kohtuutonta edellyttää Jaskalta muistamaan, mitä kuva esitti. Toivo minullakin lähinnä ake:ssa.
64. Jukkis21.1.2018 klo 15:45
Autojätti varmaan on NIssan.
65. Tapio21.1.2018 klo 15:49
Kokeilin sitäkin, mutta en keksinyt risteäviin mitään järkevää. Muita kaksitavuisia autojättejä kuin Tata ja Nissan en ylipäätänsä keksinyt. Ei auttanut Wikipedian autovalmistajalistauskaan.
66. Jukkis21.1.2018 klo 15:52
Alariville kävis Ruskeasanta. Joka tosin on Vantaalla. Ehkä se vaakuna siihen jollain logiikalla sopii.
67. Eki21.1.2018 klo 15:57
Otin minä tämän ratkaisun esiin jo silloin, kun vastasin viimeksi. Mitä haluat tietää?

Jukkis esitti mielenkiintoisen dilemman, en osaa vastata!
68. Tapio21.1.2018 klo 16:02
Pääkaupunkiseudun. alueet eivät tulleet mieleen enkä niitä hirveän paljon tiedä, joten tuo oli faktatietona aika paha, vaikka olen minä jossain joskus nimen kuullut. Kaima on Lapista ja hän on saattanut sekoittaa sijaintikunnan. Oikeassa alakulmassa Eki... ja puntavihje eniten ihmetyttävät. Onko ydin tilan kapenemisessa vai punnissa. Viimeinen voisi olla joko YLÄRAJA tai ALARAJA riippuen mistä suunnasta asiaa tarkastelee.
69. Tapio21.1.2018 klo 16:03
Ekille. Ks. kommentti no 56.
70. Eki21.1.2018 klo 16:04
Joku muu raja vielä.
71. Tapio21.1.2018 klo 16:04
sekä 51
72. Eki21.1.2018 klo 16:06
55.
73. Tapio21.1.2018 klo 16:08
TAKARAJA mulla oli siinä jossakin vaiheessa, mutten saanut sitä sopimaan muiden sanojen kanssa. Sitä pidin lähtökohtaisesti luontevimpana.
74. Täyttelijä21.1.2018 klo 16:10
Rantahaka
75. Tapio21.1.2018 klo 16:10
Laitoin aitaan joskus AITALANKA, mutta sen kanssa ei tullut järkeviä risteäviä.
76. Jukkis21.1.2018 klo 16:11
Listaa nyt Eki kaikki alariville päättyvät pystysanat. Tietysti, jos sulla on aikaa ja halua tässä päivystää kun Tapio kyselee monella kymmenellä viestillä omia arvauksiaan noihin sun vihjauksiin, niin kaikin mokomin. Mutta että pääsisi Tapiokin tekemään jotain hyödyllistä välillä.
77. Eki21.1.2018 klo 16:13
Tuskin olisi listaus mieleen. Yritin nyt saada selkeitä pyyntöjä. En jaksa lukea pitkiä epäselviä litanioita ja pohdintoja.
78. Tapio21.1.2018 klo 16:16
RAHATULOT oli jossakin vaiheessa. RANKATA sopii RANTAHAKA kanssa - tuo sana tuotti ongelman

Osaisko täyttelijä kertoa komm. 51 liittyen, mitä ne lusikan näköiset voisivat olla
79. Eki21.1.2018 klo 16:19
LUSIKAT.
80. Tapio21.1.2018 klo 16:20
79 liittyen. Mielestäni sain toimivat sanat lauseeseen. Kysyin, voisivatko risteävät toimia vaihtoehtoratkaisuna. Mikä on oikea lause?

Hieman harmittaa toi oikea alakulma kun muuten sain jossakin vaiheessa oikein, mutta yksi tavu kiusasi.
81. Eki21.1.2018 klo 16:22
Lause oli oikein paitsi nakertalut.
82. Täyttelijä21.1.2018 klo 16:23
Ottimet, atulat, lusikat, tjms.
83. Tapio21.1.2018 klo 16:23
81 liittyen. Kiitti. Lusikoina minä niitä ensisijaisesti pidin, mutta ei Lähteenmäen piirroksista aina varmuudella tiedä, mitä ne esittävät. Yritän pohtia ympäristöä. Pyydän apua siihen, jos tarvitsen.
84. Tapio21.1.2018 klo 16:27
83. liittyen

"Nakertalut" oli kirjoitusvirhe Sain käsityksen, että vain yksi sana oli oikein.
"
55. EkiLainaa18.1.2018 klo 11:18
Yksi noista kuudesta sanasta on oikein.
"
Ajattelin, että pitäisi keksiä yläosalle toinen ratkaisu.
85. Jukkis21.1.2018 klo 20:37
Epäilen että sahapukilla on puusorkat ja poropeukalolla surmitupet.
86. Jukkis21.1.2018 klo 20:38
Siis sormitupet.
87. Tapio21.1.2018 klo 20:39
Viimeksi laittamani linkin takana olevassa kuvassa ratkaisu on hieman väärin, keksin loput ja pääsin loppuun asti. Poistan tiedoston, ettei kenelläkään ole siitä huomauttamista.
88. Tapio21.1.2018 klo 20:41
Jukkikselle. Keksin pari minuuttia sitten noi kaksi kohtaa, mistä mainitsit.
89. Tapio21.1.2018 klo 20:45
Jukkis. Noi sinun kommenttisi luin vasta komm. 90 jälkeen. No pääsit nyt itsekin tämän pahuksen kanssa pidemmälle kuin muutama vuosi sitten. Oli todella hankala.

Lemahtaa > AROMI tuli viimeksi.
90. Tapio22.1.2018 klo 08:07
Lähteenmäen kohdalla. surin ongelma ovat vihjekuvat, joiden virhetulkinta on sotkenut ratkontaa. Tässäkin oikea alakulma oli kerran yhtä pystysanaa vaille valmis, mutta kun tulkitsin rantahaan mäkilaitumeksi, poistin aiemmin oikein ratkomani kohdat yrittäessäni saada virhetulkintaan sopivan ratkaisusanan.

Uudemmissa nimim. happonen kerran tappeli vastaavan ongelman kanssa kun tulkitsi erään vihjekuvan kaulinpariksi - hän pääsi omin avuin irti virhetulkinnasta.

Verbaliikka aina näissä on ollut mainiota ja sitä näisä kaipaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *