KESKUSTELUT > RISTIKOT > TAVUTUS

6287. tavutus

m4.7.2011 klo 17:28
Miten tavutetaan sana katastrofi?
2. Matti4.7.2011 klo 17:47
ka-ta-stro-fi?
3. tonimikael4.7.2011 klo 19:30
Yhdyn Mattiin.
4. Jukkis4.7.2011 klo 19:43
Paitsi että se menee että ka-tas-tro-fi.
5. Marco Poloinen4.7.2011 klo 19:50
Sikälis kun tulkitsen oikein, niin Timo Nurmen Uudessa suomen sanakirjassa esitetään kaksi vaihtoehtoa: tuo Matin esittämä, ja sitten ka-tast-ro-fi (kirjan tavutusesitys kata•st•rofi, joka tarkoittanee jakamista jompsin kumpsin).
6. Maikki4.7.2011 klo 20:06
Pirkko Leinon toimittamassa Hyvää suomea, joka kodin suomen kielen opas kertoo seuraavaa. "Vieraat sanat, kuten vieraskieliset nimet, tavutetaan alkukielen mukaan. Muut vierasperäiset sanat noudattavat suomen kielen tavutussääntöjä. Jos sanoissa kuitenkin on selvästi tunnistettavat yhdysosat, tavuraja on niiden välissä.

eks-klusiivinen

Monesti sanan yhdysperäisyyttä on vaikea tietää. Silloin kahdenlainen tavutus on mahdollinen.

sub-stantiivi tai subs-tantiivi; per-spektiivi tai pers-pektiivi."
7. Jukkis4.7.2011 klo 20:44
Iso suomen kielioppi antaa esimerkkejä vierassanojen tavutuksesta:
ka-tas-tro-fi
abs-trak-ti
de-mons-traa-ti-o
mais-traat-ti
or-kes-troin-ti

_http://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=11

Nuo käy hyvin ainakin minun kielikorvaan. Mutta tosiaan tässä ei taida yhtä ehdottoman oikeaa tapaa olla.
8. Jondalar4.7.2011 klo 21:35
Kainosti haluan sanoa oman tuntemukseni. Sanan osat olisivat Kreikan kata (kato), joka tarkoittaa hajalle, alas
ja strofi tarkoittaa pyörähdys, käännös. Sanan katastrofi voisi suomentaa muotoon käänteentekevä onneton tapahtuma, kaikk mänt eikä piisantkaa...
9. Kravattimies1.6.2012 klo 03:39
Tietoa tavutuksesta antaa Kotimaisten kielten keskus (Kotus)

Etusivu > Kielenhuolto > Suomen kielen huolto > Ohjeita ja suosituksia > Tavutus

Linkki:http://www.kotus.fi/?s=4363

(Sevillassa käyneenä ja siitä kirjoittaneena olen tavuttanut väärin Sevil-lassa, kun ohjeen mukaan olisi pitänyt tavuttaa Sevi-llassa. Mitäpä tuosta; en aio muuttaa tyyliäni.)
10. Jaska1.6.2012 klo 11:39
Kotus tietäköön huutia.
11. Matti1.6.2012 klo 15:10
Luulisi että Kotimaisten kielten keskus, jos jokin, olisi valinnut itselleen kielen rakenteita heijastavan, komeasti kalskahtavan, perisuomalaisesti jyrähtävän ja vaaramaisemassa kiirivän nimen.

Vaan ei. Kotus?? Nimi on varmaan työryhmän viikonloppuseminaarin äänestystulos. Siitä tulee mieleen lähinnä vätys.
12. Kyselevä1.6.2012 klo 19:36
Onkohan jossain palsta, jossa voisi pähkäillä enemmän näitä kielioppijuttuja?
13. RR4.1.2014 klo 15:12
Miten tavuttuu kokainisti ja heroinisti?
14. Artsi4.1.2014 klo 16:47
Täältä löytyy tavutusautomaatti: lokalisointi.org/cgi-bin/fun/hyphen/tavutus.cgi
15. RR4.1.2014 klo 17:11
Kiitos Artsi, mutta...

Tavutusautomaatti tavutti ko-kai-nis-ti, joka ei minun korvaani kuulosta hyvältä. Itse tavuttaisin ko-ka-i-nis-ti.

Samainen automaatti tavutti kokaiinin ko-kaii-ni.
16. tapio4.1.2014 klo 19:48
No oudoin näistä oli

Kravattimies 1.6.2012 klo 03:39

Sevillassa - miten ihmeessä voi edes ajatella tavuttaa niin, että tulee alkuun kaksi konsonanttia? Tosi oudon tuntuista.
17. Funny4.1.2014 klo 20:43
Tapio, tuossa viestissä olevan linkin takaa paljastuu, miten ihmeessä voi edes ajatella tavuttaa Sevi-llassa. Sana kun kuuluu lausua Sevijassa. Ei olekaan enää niin oudon tuntuista, vai?
18. Ari18.1.2018 klo 22:14
En tiedä onko asiaa enemmälti tutkittu, mutta oma havaintoni on, että jo kolmivuotias voi osata tavuttaa vaikka ei osaa lukea tai kirjoittaa.
19. TU18.1.2018 klo 23:07
Ari, jo vain ja osaa lukea kolmevuotiaana, eikä tavutus tuo ongelmia koulussa. Kiitos Aku Ankan.
20. Pr19.1.2018 klo 07:48
Edellisten kommenttien jälkeen kehtaan tuoda esiin oman suhtautumiseni tavuristikoihin. Minä todella opin lukemaan omia aikojani sarjakuvalehdistä. Tavaamaan opetettiin/pakotettiin vasta koulussa. Piti kai lukeakin ääneen KIS-SA. Olen kokeeksi aloittanut tavuristikoita, mutta kesken ovat jääneet, kas kun vielä näyttävätkin niin ikäviltä. Toki suon tavuilun niille, jotka siitä nauttivat. Purin vain tuntojani, jos niitä vaikka jakavat muutkin.
21. Ari19.1.2018 klo 08:00
Se mistä päättelin tuon tavutuksen taidon, oli tilanne että tuo 3-vuotias lauloi joululaulun sävelellä omilla sanoillaan. Tuossa laulussa nuotit menevät tavuttain, kuten usein menee.
22. Tapio19.1.2018 klo 08:39
Epävarmoissa tapauksissa olen turvautunut
https://joukahainen.puimula.org/webvoikko/hyphenat e

Aina antanut saman tavutuksen kuin ristikon laatija. Kun tämän säikeen kävi läpi, ei tavutus monelle muullekaan ole aina itsestäänselvyys. Suositelen tarvittaessa käyttämään, jos tavuristikoita ratkoo. Ei se nin kamala häpeä ole, jos ei ole varma, miten tavutetaan. Hieman ärsyttää henkilöt, jotka kehuvat oman tavutustaitosa erinomaisuutta.

Ymmärrän Pr:ää, mutta rohkaisen kärsivälliseen yrittämiseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *