KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 18.9.2026

12803. HS 18.9.2026

Ylläpito17.9.2026 klo 11:53
Tuleeko HS Viikko tänään jo illansuussa, sen aika näyttää. Viikon ristikossa on kuitenkin kulttuurihahmon vuoro. On ollut kaksi kirjailijaa ja yksi näyttelijä, tällä kertaa muuta.
2. Ratco17.9.2026 klo 14:39
Toivotaan että tulee jo illalla, torstai-ilta on ristikolle pyhitetty :-D
3. Usko17.9.2026 klo 16:38
Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato :-D
4. Eikka17.9.2026 klo 17:26
Usko, Toivo ja raskaus. Siinä avaimet syntyvyyden lisäämiseen.
5. Tsuppi17.9.2026 klo 17:50
Ihan mielenkiinnosta, kuinka te muut torstairatkojat teette ristikkonne? Itse otan ruutukaappauksen näköislehdestä ja käytän tablettia tai tietokonetta ristikon täyttämiseen. Käytän avukseni taulukkolaskentaohjelmaa. Tämä tapa on toiminut hyvin jo vuosia.
6. TJV17.9.2026 klo 18:38
Osaisinpa tuon. Minä otan paperikopion, mutta katselen tietokoneen ruudulta ristikkoa niin kauan kuin saan paperille tehtyä lyijykynällä. Koneella joudun paljon tarkastelemaan vihjeitä suurennoksilla. Toki ne laatijakolmikon kohdalla paljonkin selvempiä ovat kuin Auliksella.
Viimeviikkoinahan HS Viikko ei tosin torstaina ole näkynytkään.
7. Eikka17.9.2026 klo 19:28
Aika toivottu uudistus olisi, jos HS julkaisisi SK:n tavoin ristikon nettiversiona. En hirveästi pidä "digitäyttämisestä", mutta aika harvoin olen kustannuspaikalla, kun pe-ristikko tulee. Onnistuuko maksullinen lähettäminen digiveriosta?
8. Tsuppi17.9.2026 klo 19:39
Lainaus: 7. Eikka 17.9.2026 klo 19:28
Aika toivottu uudistus olisi, jos HS julkaisisi SK:n tavoin ristikon nettiversiona. En hirveästi pidä "digitäyttämisestä", mutta aika harvoin olen kustannuspaikalla, kun pe-ristikko tulee. Onnistuuko maksullinen lähettäminen digiveriosta?

SK:n tapauksessa pidän siitä, että sieltä voi ladata ristikon kuvana ja se on helppo laittaa taulukon taustalle. Digitäyttö lehtien sivuilla ei ole ihan niin joustava tapa. Laskentataulukon saa myös jaettua muiden kanssa, voi ratkoa ristikoita myös porukalla kun edistyminen synkronoituu kaikille osallistujille. Itse en palaisi enää paperille täyttämään.
9. Eikka17.9.2026 klo 19:47
Tsuppi, millä kirjoitat ratkaisut (näppis, kosketusnäyttö tms.)?
10. Tsuppi17.9.2026 klo 19:54
Lainaus: 9. Eikka 17.9.2026 klo 19:47
Tsuppi, millä kirjoitat ratkaisut (näppis, kosketusnäyttö tms.)?

Käytän molempia. Tietokoneella näppistä ja tabletilla kosketusnäytön virtuaalinäppistä. Kokeilin aikoinaan myös tabletin kynän käyttämistä, mutta tämä tapa vei voiton. Varsinaisen ristikon vieressä meillä on erillinen taulukko, jossa listaamme ehdotuksia epäselviin kohtiin ja muitakin kommentteja.
11. Ratco17.9.2026 klo 20:40
Voivoi, kyllähän tämä alkaa näyttää siltä, että Hesari on muuttanut julkaisuaikataulua.
12. Tapsa17.9.2026 klo 22:05
tapa tulostaa ristikko Windows-koneella on käyttää PrtSc -näppäimen ruutukaappausta:
1) Ristikon yläosan kaappaus ja talletus ilmaiseen IrfanView kuvaeditoriin.
2) Alaosan kaappaus ja talletus editoriin yläosan alle (Edit -> Paste Special -> to Bottom.
3) Lopuksi IrfanView Print toiminto.
13. Ratco18.9.2026 klo 08:50
Tulihan se sieltä taas kun malttoi odottaa. Ihan mukava ristikko. Jäin miettimään kolmatta kuvista tulevaa vastausta ylhäältä lukien. Siinä on mielestäni pienoinen asiavirhe, mitä mieltä muut ovat? Menee kenties hiukan semantiikan puolelle, mutta silti :-)
14. Jiikoo18.9.2026 klo 09:18
Aika juohevasti on ratkennut hyvässä järjestyksessä ylhäältä alkaen, mutta lounaisneljännes on pitänyt otteessaan pitkään. Viittä kirjainta vaille täyteen olen päässyt omillani, ratkaisukoodi on selvinnyt hyvän aikaa sitten. Kai tässä on otettava aikalisä ja hoksottimien jatkeet avuksi.

Asiavirhettä en mielestäni löydä kolmannessa pääkuvalauseessa ylhäältä lukien. Neljännessä minulla on juuri niitä aukkoja tiedon puutteesta johtuen.
15. Jiikoo18.9.2026 klo 09:28
Täyteenhän tuo tuli ulkoisten voimien varassa. Kolme kirjainta siinä rytäkässä meni vaihtoonkin, mutta pääasia että kaikki vaikuttaa nyt ymmärrettävältä.
16. Maikku18.9.2026 klo 09:43
On niitä erikoisia tapoja täyttää ristikko kun lukee noita juttuja. Minä aloitin Hesarin ristikon täyttämisen noin vuonna 1970 niin että lehti oli pöydällä, teroitettu lyijykynä oikeassa kädessä ja hyvä pyyhekumi vieressä. Nyt jatkan edelleen samalla tavalla ja hyvin toimii tänäkin päivänä.

Täytetyn ristikon vein ensin HS:n Erottajan toimistoon ja myöhemmin Sanomatalon alakerran vastaanottoon. Tietenkin lähetin niitä myös postitse ja viime vuosina nykyaikaisestikin mutta kyllä tuo 12. Tapsan kertoma tapa on minulle täyttä utopiaa. Mutta nyt on kynä ja kumi taas valmiina joten eiku hommiin ja sitten tavallinen tekstiviesti voittoa tavoittelemaan.
17. lapatossu18.9.2026 klo 09:48
Alempi kuva näyttää kyllä enemmän drag-artistilta kuin yläkuvan henkilöltä, mutta voihan kyse olla lehden painojäljestäkin... Kiva ristikko kategoriassa helppo
18. Uusi18.9.2026 klo 13:11
Täällä kaikki ovat kai jo täyttäneet ristikon muutamassa tunnissa. Minä en ja vieläkin kesken. Olen tykännyt viettää perjantaina alkavaa viikonloppua Hesarin parissa ja ratkoa kohtuuhaastavaa ristikkoa.
Mutta nyt menee minulla yli, en halua monen tunnin urakkaa. Joten HS ei enää ole minua varten.
19. Jaska18.9.2026 klo 13:29
17. Minäkin luulin ensin, että lettipää on eri henkilö. Ylemmän kuvan blondi oli tutun näköinen, mutta nimi ei tullut heti mieleen. Nyt ymmärrän, että alemman täytyy olla nuoruuskuva. Aika pahasti meni ohi mukavuusalueeni, niin kuin tietenkin "Twist in my sobrierty": Onneksi tuttu ratkaisusana tuli googlaamatta risteävistä. Vaikka en hirveästi pitänyt ristikosta, uskon sen ratkojien enemmistöä palkitsevaksi.
20. Old fart18.9.2026 klo 14:22
Kelvollinen keskitasoinen kellistyi kiitettävästi kotiaskareitten keralla. Kiitos.
21. Tintti18.9.2026 klo 14:34
Jotkin vihjeet pyytävät kyllä pitkämielisyyttä ratkaisijoilta, mutta menköön, ja kukan kera...
Suht jouhevasti ratkesi tämäkin, oli kivaa myräkkäisen perjantaipäivän ajankulua.
22. Tallukas18.9.2026 klo 14:39
Lainaus: 18. Uusi 18.9.2026 klo 13:11
Täällä kaikki ovat kai jo täyttäneet ristikon muutamassa tunnissa. Minä en ja vieläkin kesken. Olen tykännyt viettää perjantaina alkavaa viikonloppua Hesarin parissa ja ratkoa kohtuuhaastavaa ristikkoa.
Mutta nyt menee minulla yli, en halua monen tunnin urakkaa. Joten HS ei enää ole minua varten.

Minä taas nautin siitä, että ristikko ei täyty muutamassa tunnissa, vaan ratkomista voi jatkaa useamman päivän ajan. Aina tauon jälkeen alitajunta on selvittänyt jonkin kohdan ihan kuin ilmaiseksi. Sellainen on tämäkin ristikko ja hyvä niin.
23. Jontte18.9.2026 klo 14:51
Hyvin laadittu ristikko. Itseäni jäi hymyilyttämään, kun tajusin vasta ratkaisun saatuani mistä tulevat "kissan papukaija" ja "saavu jäätön" vastaukset. Elämä on.
24. Tallukas18.9.2026 klo 15:03
Ja miksi suuttua siitä, jos yksi HS-ristikko ei miellytä. Tuleehan niitä uusia. Aina ei aihekaan välttämättä ole kaikkein kotoisin, mutta yritetään silti. "Twist in my sobriety" ja monet suku- tai etunimet eivät ole minun suosikkejani, mutta netti auttaa niiden löytämisessä.
25. Eki18.9.2026 klo 15:09
Twist in my sobriety on kaunis biisi, jossa aivan erityistä on oboen soittama perusteema. Suosittelen kuuntelua.
26. Milou18.9.2026 klo 15:09
Onkos tuossa virhe liittyen kuvaan? Yksi vastauksista ei taida varsinaisesti pitää paikkaansa… Hiukan vaikea kuvailla asiaa paljastamatta vastausta, mutta se liittyy taiteen myyntitapaan.
27. Tallukas18.9.2026 klo 15:10
Löysin kyllä vielä suuremman inhokin kuin jo mainitsemani: ....TA - siihen voi tulla melkein mitä tahansa mistä tahansa aiheesta.
28. Tallukas18.9.2026 klo 15:44
Lainaus: 26. Milou 18.9.2026 klo 15:09
Onkos tuossa virhe liittyen kuvaan? Yksi vastauksista ei taida varsinaisesti pitää paikkaansa… Hiukan vaikea kuvailla asiaa paljastamatta vastausta, mutta se liittyy taiteen myyntitapaan.

Minun ratkonnastani ei löytynyt mitään, mikä ei voisi olla totta. Ei mitään viitteitä taiteen myyntitapaan.
Ei tämän ristikon ratkaiseminen nyt kuitenkaan vienyt useampaa päivää, mutta tuli pidettyä muutama tauko tämän päivän aikana kuitenkin.
29. PM18.9.2026 klo 16:25
Ristikko oli kohtuullisen helpohko, mutta silti kiinnostava ratkoa. Sain pääkuvien sisällöstä selkoa vasta ensimmäisistä ratkomistani harmaista sanoista. Silti pääsin päätyyn asti ilman ulkoisia apuja letkeästi perjantaipäivää kuluttaen.

Minusta olisi hyvä jättää pääkuviin liittyvät henkilötarkennukset tuonnemmaksi, jättää ratkojille oivaltamisen/tunnistamisen ilo. Yleensäkin välttää antamasta tarkkoja vinkkejä palkintokisan vastausaikana.
30. Cuculus18.9.2026 klo 17:24
Lainaus: 7. Eikka 17.9.2026 klo 19:28

Hieno juttu, kun HeSa vihdoinkin vuosien odotuksen jälkeen suostui julkaisemaan ristikon täytettävänä nettiversiona à la SK. Siitä iloisena kiitos ja kumarrus!
31. lapatossu18.9.2026 klo 18:10
Lainaus: 19. Jaska 18.9.2026 klo 13:29
17. Minäkin luulin ensin, että lettipää on eri henkilö. Ylemmän kuvan blondi oli tutun näköinen, mutta nimi ei tullut heti mieleen. Nyt ymmärrän, että alemman täytyy olla nuoruuskuva.

---
Tunnistin henkilön kyllä heti. Ylempi on nuoruuskuva, alempi muistuttaa vuoden 2019 versiota samasta henkilöstä, paitsi että letit näyttävät tässä kuvassa päälleliimatuilta -ei siis omista hiuksista tehdyiltä niin kuin oikealla henkilöllä ja tässä poskilla näkyy varjonomaisesti pulisongit
32. lapatossu18.9.2026 klo 18:11
Tuo 'en ole robotti' on muuttunut tosi ärsyttäväksi
33. Max Luftdruck18.9.2026 klo 18:45
Lainaus: 32. lapatossu 18.9.2026 klo 18:11
Tälläkö sivustolla? Minulta pyydetään vain rasti ruutuun.
34. Jon18.9.2026 klo 18:51
Minun mielestäni Auliksen jälkeiset pe-ristikot alkavat asymptoottisesti lähestyä kuvalehtiristikkotasoa, sitä toivottavasti kuitenkaan koskaan saavuttamatta.

Tylsyys siis kuitenkin pikkuhiljaa lisääntyy.
35. lapatossu18.9.2026 klo 18:59
Lainaus: 33. Max Luftdruck 18.9.2026 klo 18:45

--
Niin minultakin aiemmin. Nyt oon jo kaksi kertaa peräkkäin joutunut etsinyt suojateitä ja busseja suttuisista kuvista
36. eol18.9.2026 klo 21:47
Mukava ristikko iltapuhteeksi, sanavarastokaan ei jäänyt laajenematta.

13. Ratco, 26. Milou: Nettihakujeni perusteella tulin siihen tulokseen, että mielestäni kyseisessä pääkuvalauseessa ei tarkkaan ottaen ole asiavirhettä (vaikka epäilyttävältä tuo kohta kyllä minustakin alkuun näytti).
37. iso S19.9.2026 klo 10:14
Lainaus: 33. Max Luftdruck 18.9.2026 klo 18:45

Tälläkin sivustolla, läppärillä lähettäessä. Robotit eivät ilmeisesti osaa käyttää kännykkää, koska kännykällä lähettäessä (lähes?) aina riittää rasti ruutuun.

Voi olla että reCAPTCHAn (jonka olen suomentanut kapselikeittimeksi, osittain onomatopoettisin perustein, osittain siksi että se saa sappeni kiehumaan) kyselyinnokkuus riippuu ainakin jonkin verran käyttäjän aktiivisuudesta. Minä kun olen lähes johtava sisällöntuottaja (viittaan Jukkiksen tilastoihin) niin olen kai sen erityisesti epäilemä. Päivittäistä vaihtelua toki esiintyy. Joinakin päivinä selviän rastin ruksaamalla, joinakin kertakyselyllä. Joskus kun se on oikein känkkäränkkänä, joudun ruksaamaan ruutuja parikymmentä kertaa. Muutaman kerran jälkeen onkin parempi säästää hermoja: kun kopioin viestini, palaan aiheisiin, avaan säikeen uudelleen ja liitän viestini tekstikenttään, kapselikeitin on yleensä jäähtynyt ja päästää minut suosiolla läpi. Tietysti en voi silloin tietää, olisiko silloin vaadittu 20 kierrosta vai olisiko esimerkiksi 7 riittänyt.

Moiselta nilkiltä voisi toivoa parempaa johdonmukaisuutta. Jos pitää ruksata esimerkiksi moottoripyöriä, niin miksi se hyväksyy joskus sen että jättää ruksaamatta ruudun jossa on joku vähäinen osa moottoripyörästä? Paljonko on paljon eli kuinka paljon pitää näkyä, että ruutu on ruksattava? Joskus tuntuu nimittäin siltä että tuollaisen ruudun ruksaaminen on virhe. Entä onko ruudussa moottoripyörä(ä), jos siinä on moottoripyörän kuljettajan istumapuoli, jonka alla mitä luultavimmin on persuksen peittämä satula? Miksi pitää ruksata ruutu jossa on ilmiselvä skootteri tai mopo? Entä onko kyselijä halleluja varma, että kaukana horisontissa oleva muutaman pikselin kokoinen täplä on/ei ole moottoripyörä? Jos kerran kysellään, pitäisi olla selvät säännöt ja varmuus siitä, mitkä ruudut vastaavat kysymystä.
38. Jaska19.9.2026 klo 11:14
25. Kuuntelin äsken toisen kerran. Rauhallinen ja rauhoittava mollimelodia (e-?), sattuva sanoitus, sonorinen solisti. Saa minunkin kuuntelupuoltoääneni.

37. Onkohan kapselikeitin minut lopullisesti hylännyt, kun ei ole uuden koneen (vajaa vuosi) aikana käynyt kertaakaan tervehtimässä?
39. Mooses19.9.2026 klo 12:06
Olen edelleenkin sitä mieltä että vihjeiden pitää olla selvää suomen kieltä,ei sellaisia mitään merkitseviä sanoja kuin mauaste ja mallomaija.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *