KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 4.-6.4.2026
12502. IS Viikonloppu 4.-6.4.2026
Ylläpito3.4.2026 klo 01:01
Huomenna Viitamäen kirkas kolmonen! Alkuvuoden vaikein?2. Ville3.4.2026 klo 09:59
Hyvä tietää!
3. happonen3.4.2026 klo 14:16
Loistava uutinen. Ollutkin vähän turhan kevyttä alkuvuoden tarjonta IS:ssä.
4. faketaxu4.4.2026 klo 17:53
Pari tuntia takana ja oikea reuna täyttynyt. Pelkkää priimaa ollut tähän asti. Jos sama taso jatkuu niin menee mulla tämän vuoden parhaaksi!
5. happonen4.4.2026 klo 23:20
Huhhuh. Pari tuntia ja kolme mallasjuomaa kumottuna. Vähän yli puolet ruuduista täynnä, vasen yläkulma jumittaa pahasti.On kyllä laadukas pahis, iso kiitos tästä ja näitä voisi olla vaikka joka viikko. Pakko jättää tämä lepäämään yön yli ja nautiskella loput huomenna.
Mitään epäselvää ei jäänyt toistaiseksi. Aika paljon on ns tuplakoukkuja eli esim. piilosanakätköjä jotka ovat varsinaisen vihjeen takana.
6. Kuju5.4.2026 klo 13:39
On tämä aika väkerrystä. Vajaa puolet on valmiina,oikeassa puolikkaassa pääosin. Jos ratkaisuni "saa tarttumaan puikkoihin" on "oikeaksi tarkoitettu", niin olen vihjeen pätevyydestä eri mieltä. Vaikka on kimurantti, niin loksahtavien sanojen keksiminen on hyvin antoisa kokemus.
7. Lauri Kultti5.4.2026 klo 13:55
Olihan kyllä "Alkuvuoden vaikein"! Vasen yläosa jumitti pisimpään. Eikä oikeastaan jäänyt edes kysymysmerkkejä. Googlettaminen jäi vähälle. Kun kerran vielä olen työelämässä, en tohdi Happosen tavoin toivoa näin hankalaa ihan joka viikko!!
8. pelaaja5.4.2026 klo 19:17
Pahiskovis. Puolet ratkottu ja ymmärrettykin. Ristikossa on enteellinen vihje: puoli paperia. Toivottavasti sitä ole tarkoitettu kirjaimellisesti. Tahtoisin kuitenkin enemmän kuin puolet valmiiksi.
9. Joutilas5.4.2026 klo 21:23
Kyllä tämä oli ainakin parin viime vuoden vaikein ja saattaapi olla, että jää tämänkin vuoden vaikeimmaksi. Nähtäväksi jää. Vihjeiden ratkaisut eivät olleet kovinkaan ennalta, tai suoralta kädeltä arvattavissa, vaan hakoteillä sekoilin ihan urakalla ja välillä täysin eksyksissä. Minun sieluani hiveli eniten "lukeneelta?" vihjeen ratkaisu. Tosin monia muitakin herkkuja oli, mutta en kehtaa niitä kaikkia mainita. Eläkeläisenä kelpuuttaisin tämän tasoisen ristikon joka lauantain lehteen, tai edes kuukausittain.
Kauniit kiitokset!
10. Kaapo5.4.2026 klo 21:33
Hyvä ristikko Viitamäeltä taas.Pitkien pähkäilyjen jälkeen mukavia oivalluksia.
11. happonen5.4.2026 klo 22:04
Olihan mahtava myös vasen yläkulma! Reilun tunnin askartelin sitä aamulla. PRONSSI? -vihjeen ratkaisua mietin pitkään, tuliko epäsana? No ei todellakaan vaan mestari harhautti ratkojan lukemaan ihan väärin. Myös PITÄÄ MYYJÄN AVATA AAMULLA oli aivan briljantti, pitkään lähestyin sitä aivan väärästä kulmasta ja siksi tämä alue jumitti todella pitkään.Yhtään triviahakua Tiedon Valtatieltä ei tämän mestariteoksen ratkomiseen tarvittu, pelkkää raakaa ajatustyötä ja oivalluksia. Pari kohtaa piti kyllä avata "laatimalla" eli hakemalla mahdollisia sanoja sokkona risteävien tarjoamien apujen kautta ennen kuin lamppu syttyi.
Isot kiitokset Viitamäelle ja Sanarisille tästä!
12. Joutilas5.4.2026 klo 22:10
11. happonen, vihje on oikeasti "pitää myyjän aamulla".
13. eol5.4.2026 klo 22:19
Ensiluokkainen vaativimman kategorian kovis. Yksi uppo-oudolta tuntunut sana oli, mutta niin vain piilokirjaimettomana sekin ristikkoon materiaalistui, ja jälkitarkistus vahvisti yhteyden vihjeeseen. Kahta vihjettä olisi ainakin minun tämänhetkisen ymmärrykseni mukaan ollut syytä jonkin verran viilata, mutta sillä ei ole vaikutusta kokonaiskuvaan. Erittäin positiivista oli, että käytännössä mikään vihje ei jäänyt kiusaamaan turhan väljyyden takia.
14. pelaaja6.4.2026 klo 10:23
Onneksi sitä enteellistä vihjettä (puoli paperia) ei ollut tarpeen ottaa kirjaimellisesti. Aamuinen myyjä tuli ja sulatti sydämeni. Miten sen kanssa risteävä runojuttu osasikin minua hämätä niin kauan.
15. Tuomas L.6.4.2026 klo 11:15
Vaikea oli. Moninkertaisella SM-mitalistillakin ratkonta venyi sunnuntain puolelle, kiusana myös muutama sinnikäs virhesana. Mutta kuten usein käy, yhdenkin oikean sanan oivaltaminen voi viedä monta harppausta eteenpäin. Viimeisenä minulla ratkesi lounaisnurkka.Presidenttivihjeen suluissa oleva lisäys on vielä oivallusta vailla, muuten mikään ei jäänyt askarruttamaan.
16. Jiikoo6.4.2026 klo 11:35
Minulle aivan liian vaikea! En siis voi kehua ratkaisseeni tai ratkoneeni, täyttelinpähän vain älynjatkeita häpeilemättä hyödyntäen ja aikaa uhraten. Ymmärrys tuli jälkijunassa jos silloinkaan. Kaikissa ruuduissa on nyt joka tapauksessa kirjain ja Sanoma et Elisa saavat tapella keskenään, kuinka jakavat keskenään telelaskuani kerryttävät 1,19 €.
17. PM6.4.2026 klo 12:05
Aivan liian paljon paloi aikaa minullakin koviksen täyttämisessä! Ratkomisesta en voi puhua. Lista niistä vastaussanoista, jotka jouduin etsimään eri tavoin ja eri lähteistä, on aivan ylipitkä. Jotkut vastaussanat ja etenkin niistä useiden vihjeyhteydet olivat "never heard"-osastoa. Yksi kirjain vielä puuttuu. Se on piilokirjain lähellä alareunaa matematiikkavihjeen vastaussanassa. Matematiikan osaan, vihjettä en saa auki. Muutamia vihjeitä voisin kritisoida, esim. oikeassa laidassa ´ .. Porin lähellä´. Ei mielestäni ole! Joissakin alareunan vihjeissä tuli mieleen eräs suomen kielen adjektiivi, jonka taustaa hieman katsoin. Juuret näyttävät juontuvan saksan kielen naseweis - sanasta, ruotsiksi adjektiivini on näsvis.
Tällaiselle kylläkin perin laadukkaalle ja ansioita omaavalle pahiskovikselle luulisin olevan oikea paikka vaativia ristisanatehtäviä sisältävissä alan julkaisuissa, joita on tarjolla. IS:ssä ei mielestäni tulisi tällaisia pahiskoviksia esiintyä. Toki IS itse päättää siitä, irtonumeron ostajana voinen ilmaista mielipiteeni.
18. Jiikoo6.4.2026 klo 13:13
PM, matematiikkavihjeen mukainen laskutoimitus oli helppoa päässälaskua ja kuvittelin aluksi ratkaisusanan perustuvan tavalla tai toisella sen tulokseen. Onnistunut harhautus, oleellisempia olivat nuo ” ”.
19. Ylläpito6.4.2026 klo 14:25
Tämä ajoitettiin tarkoituksella pitkiin pyhiin.Tosi harvoin näin pahoja tulee, niin kuin on todettukin ja uumoiltu.
20. Uki6.4.2026 klo 14:48
Nautittava ristikko, jonka oikea paikka oli juuri IS-kovis.
21. Jiikoo6.4.2026 klo 14:48
Tyhmäksihän tätä ”ratkoessa” sai itsensä tuntea kerran jos toisenkin – mutta saipa kokea myös joitakin positiivisia elämyksiä: hiffata eräät kierohkot jutut jo ennen kuin niitä oli ehditty tuoda tyrkylle kultalautasella Lunttaamoon!;•)
22. Kaisu6.4.2026 klo 16:13
Mikä on Lunttaamo?
23. Jiikoo6.4.2026 klo 17:13
Lainaus: 22. Kaisu 6.4.2026 klo 16:13”Mikä on Lunttaamo?”
Nimi on ihan vapaasti tulkittavissa.
24. Kuju6.4.2026 klo 17:39
Muutama kirjain vielä puuttuu vasemmalta laidalta. Kukaan ei näköjään ottanut "koppia" aiempaan kritiikkiini "SAA TARTTUMAAN PUIKKOIHIN" -ratkaisuun, mutta mielestäni se on edelleen virheellinen. Tai sitten aivan liian laajalla perspektiivillä vihjeistetty tyyliin "KUUMA" = "SUOMI", koska onhan Suomessa joskus kuumakin..
25. Jiikoo6.4.2026 klo 18:16
Kuju, en epäile yhtään, etteikö tuosta vihjeestä minun ristikkooni tullutta sanaa edustava taho saisi minua tarttumaan puikkoihin, jos tarve vaatisi! Kömpelyyteni minä kyllä epäilemättä osoittaisin.
26. Kuku6.4.2026 klo 20:33
Jiikoo: todennäköisesti kaikki muutkin läsnäolijat olisivat yhtä kömpelöitä, kun eivät ole harjaantuneet asiaan. Kyseisen henkilön ympäristössä moinen on harvinaista
27. faketaxu6.4.2026 klo 21:42
Toiset kaks tuntia vaati mamman kanssa ratkontaa ja vielä puuttuu 16 kirjainta vasemmalta alhaalta! Jätetään se huomiselle ja jos ei aukea niin pakko tyytyä apukeinoihin.Heittämällä vuoden parasta vihjeistystä. Saataisiimpa seuraavaksi Pitkälältä tähän nokitus!
28. Jiikoo6.4.2026 klo 22:47
Kuju/Kuku (?), ilmeisesti kyseinen ympäristö on sitten sinulle tutumpi kuin itselleni. Minuun tuo laatijan asetelma meni täydestä.
KOMMENTOI