KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 3.–4.1.2026
12179. IS Viikonloppu 3.–4.1.2026
Jiikoo3.1.2026 klo 08:57
Erehdyin jo pitämään Kovista (Vuokila/Lavonius) helpohkona, kun ylä- ja alaosat sekä 8 koodikirjainta 9:stä löytyivät joutuisasti, oikeanpuoleiset keltaisetkin ihan kohtuuajassa. Vasemmalla keskivaiheilla onkin sitten paljon autiota ja tyhjää ja tyhjää lyö pääkopassakin.Eki ottanut tällä kertaa vähän lehtomaisen konseptin kolmine rinnakkain juoksevine päälauselitanioineen, mikäpäs siinä! En osaa pitää myöskään sanastoa ja vihjeitystä pahana niiltä osin mitä olen paperille ehtinyt saada. Eiköhän tuo rankkaus 2½ kohdallaan liene, vaikka minulle siinäkin vastusta kerrakseen.
2. Eki3.1.2026 klo 10:03
Kiitos Jiikoolle aloituksesta.Vaikka Lehto on tämän viljelijä, hän ei todellakaan ole kylväjä.
Piilis muuten Parkkiselta.
3. Jiikoo3.1.2026 klo 10:40
Kiitos Ekille muistutuksesta, että vkl-Iltiksestä löytyy Piiliskin! Piti ottaa se nyt välipalaksi ja kerätä voimia ristikkorutistukseen. Yksi nopeimmin ratkenneita Parkkisiani! Opin samalla itselleni entuudestaan tuntemattoman keksityn kielen nimen. En aio opetella – jo luontaisten kielten opiskelussa haasteita, liiaksikin.Entisten oppien unohtumisesta puhumattakaan! Bremeniläinen kaverini v:sta 1968 täytti eilissäpänä seiskaviis eikä onnitteluviestin raapustaminen käynyt suit sait tosta vaan.
4. PM3.1.2026 klo 22:17
Koviksen ratkonnassa oli helpohkoja kohtia, etenkin kaakossa ja yläosassa. Luoteessa olin havaitsevinani perin ajankohtaisen vastaussanan, jonka vihjekin oli mainio. Olisikohan laadinta varsin tuore? Tai sitten kyse on vain sattumasta.Keskikohdalla oli eteneminen verkkaisempaa, etenkin keltaisia miettiessä. Siellä myös haksahdin ratkojan perussyntiin jopa kahdesti. Liian pitkään pitäydyin oikeiksi luulemissani vastaussanoissa, kun olisi pitänyt ottaa kumi aikaisemmin mielestäni kauniiseen käteen. Kun sen tein, jatko aukeni.
Kirjailijavihjeen jouduin etsimään tietolähteistä. Yhden vihjeen ja vastaussanan välinen yhteys on vielä avautumatta.
5. Jiikoo3.1.2026 klo 22:18
Olipa ankaraa kumitusta tuolla vasemmanpuoleisten keltaisten tienoilla, mutta uskallan väittää saaneeni Koviksen umpeen, lopultakin! Kahden ristikkäisen nuolen symboloima juttu on edelleen arvoitus, vaikka siihen kelvollisen oloinen sana muodostuikin. Rock Hudsonin tarina oli tässä sivutulta osaltaan puolituttu, mutta oikean ratkaisusanan löytyminen jäi aivan viime tinkaan.Eki ja Heikki, onnistuitte työllistämään minua kunnolla, pikku erissä pitkin päivää. Näytti jo pahalta, mutta nyt on kiitoksen paikka. Mieluisaa askarettahan tämä!
6. Juse3.1.2026 klo 23:41
Jaa—a, mitähän sanoisi. Mini- tai joku sentapainen pehmokovis kai tällainen vähäruutuinen ja nopeasti ratkottava ristikko on. Ei kyllä työtä teettänyt, mutta skaala vaikeuksissahan on todettu moneen kertaan ja monelta taholta hyvin vaihtelevaksi ja laajaksi. Mukavia ratkontoja siitä huolimatta itse kullekin säädylle Tiernapoikia mukaillen.
7. Kuju3.1.2026 klo 23:55
Sain joka kirjaimen pakerettua kohdalleen vähin chekkauksin eikä kysymysmerkkejä jäänyt. Oli helppo päästä alkuun, mutta vasemman puolen keski- ja alaosa tökki pitkään. Nautinnollisempi ratkaistava kuin useimmat muut kovikset.
8. Jiikoo4.1.2026 klo 11:45
Lainaus: 5. Jiikoo 3.1.2026 klo 22:18”Kahden ristikkäisen nuolen symboloima juttu on edelleen arvoitus, vaikka siihen kelvollisen oloinen sana muodostuikin.”
Ei mikään arvoitus, aivot vain olivat jäässä! Niin yksinkertaisen nerokas vihjeitystapa, että jäi tajuamatta.
9. Jaska4.1.2026 klo 14:09
Ei nyt oikein lähtenyt indikatiivisesti eikä potentiaalisestikaan. Kumitustakin etenkin keltaisissa riittoisasti ennen täyttymistä täyskolmosena. Siihen Lavoniuskin jopa miinuksen varran osasyyllinen.Vahvimmat plussat tod. näk. uutuuksille MAKSAMATTA ja LÄHTENEN. Keskipituus näytti ensi vilkaisulla erinomaiselta, mutta pinnistikin laskettuna lukemaan 6,04 hyvittäen sanaston pari no jaa -tapausta täysiin silti riittämättä.
10. Jare4.1.2026 klo 15:19
Erilaisista materiaaleista vuoden kasaaminen on nyt kolmatta kertaa (kaikki Vuokilan laatimia ristikoita). Olisko tämä hauskin?
11. pelaaja4.1.2026 klo 15:22
Että mä kärsin! Viimeviikkoinen kolomonen oli ihan lasten leikkiä Vuokilan kipakan koviksen rinnalla. Numero 6 kuvaili tätä pehmokovikseksi, joten hänen kanssaan en nyt lähde olusille. Itä minullakin valmis mutta länsi tavoittamattomissa. Tiedä sitten häntä, pääsenkö jossain vaiheessa syömään sanani.
12. Kaapo4.1.2026 klo 21:03
Yhtä piilokirjainta en keksi kädenkuvasta.
13. Joutilas4.1.2026 klo 21:29
Muutenhan tämä oli 2½, mutta tyhmyyttäni en tiennyt useita asioita, vaan jouduin etsimään niitä netin verkoista. Eniten olen kuitenkin miettinyt pääkuvan sommittelua, sillä kakkoset ovat vallan erilaiset, eli montakohan askartelijaa on ollut puuhastelemassa? :) 12. Kaapo, kuvia kannattaa tutkia tarkasti.
14. Jontte5.1.2026 klo 07:23
Ristikossa keskellä ylhäällä on vihjeenä eläin, jonka vastaus ei mielestäni ole eläinopillinen.
15. Jiikoo5.1.2026 klo 07:51
Jontte, saman havainnon tein minäkin.
16. pelaaja5.1.2026 klo 14:42
Pääsenpä ilokseni syömään eiliset sanani. Yksi vahva ? silti vielä kaihertaa. Antaa sen nyt hautua. Kumman vaikeaksi turhaan tein itselleni luoteiskulman. Kiva oli kuitenkin punnertaa. Mitä 14 ja 15 tarkoittavat sillä, että eläimen ratkaisu ei ole eläinopillinen, en tajua mutta ei minun varmasti tarvitsekaan.
17. Kare5.1.2026 klo 16:08
Mitä 14 ja 15 tarkoittavat sillä, että eläimen ratkaisu ei ole eläinopillinen, en tajua mutta ei minun varmasti tarvitsekaan.Sitä että ratkaususana ei kelpaisi vastaukseksi biologian kokeessa. Ei ole eläinopin mukaan se, mikä tulee ratkaisusanaksi.
KOMMENTOI