KESKUSTELUT > RISTIKOT > SAMA RISTIKKO KOLMESSA VALEPUVUSSA - HUOMAISITKO?
12174. Sama ristikko kolmessa valepuvussa - huomaisitko?
Entinen29.12.2025 klo 18:08
Pohdin tällaista ajatuskoetta ristikon rakenteesta ja hämäämisen taidosta – eli siitä, voiko saman laadinnan tehdä täysin eri ulkoasuun niin, ettei ratkoja huomaa mitään...Leikitäänpä, että lukisimme lauantain Ilta-Sanomista tammikuussa 2026 tällaisen uutisen.
HUOMASITKO? RATKOIT SAMAN RISTIKON KOLME KERTAA – NÄIN TESTASIMME LUKIJOIDEMME AIVOJA
Ilta-Sanomien ja Sanaris Oy:n yhteistyössä testattiin, voiko saman tehtävän julkaista uutena, jos vain ulkoasu vaihdetaan. Tulokset yllättivät jopa kokeneet tekijät.
Oletko yksi heistä, joka koki taannoin deja-vu-ilmiön ratkoessaan IS-ristikkoa? Jos vastasit kyllä, kuulut tarkkaavaiseen vähemmistöön.
Tänään paljastamme erikoisen kokeen: Kahden viikon takainen ristikko oli sanastoltaan ja ruudukoltaan tismalleen sama kuin vuoden 2025 tammi- ja kesäkuussa julkaistut tehtävät. Vaikka ristikon "luuranko" oli Erkki Vuokilan käsialaa, lukijat saivat eteensä kolme täysin erilaista maailmaa.
KUVITTAJAN VIIVA HÄMÄÄ AIVOJA
Kokeessa käytettiin Sanaris Oy:n luottokuvittajia: kullakin oma tunnistettava tyylinsä, ja kaikki tuttuja IS:n ristikkoja ratkoneille.
Vuoden takaisessa ristikossa oli Heli Kärkkäisen värikäs tietokonekuvitus.
Kesäkuun ristikon kuvitti P. A. Manninen sarjakuvamaisella tyylillään.
Tammikuun 2026 ristikon sai kuvitettavakseen Heikki Lavonius, jonka selkeää mustavalkotyyliä pidetään yhtenä Suomen eleganteimmista.
"Ihminen on visuaalinen eläin. Kun pääkuva puuttuu ja pienet vihjekuvat vaihtuvat, aivot eivät osaa yhdistää sanoja aiemmin koettuun", selittää kuvittajakonkari Lavonius.
VIHJE ON RISTIKON SIELU
Pelkkä kuvitus ei ollut hämäyksen takana. Jokaiseen versioon laadittiin uudet vihjeet, sekä kuvin että sanoin. Osa tekstivihjeistä oli suoria synonyymeja, kun taas osassa leikittiin kielen rakenteella. Ristikot myös toteutettiin lähellä ajankohtaa, joten nimivihjeissä saattoi olla sillä hetkellä pinnalla olleita henkilöitä.
"Jos ratkaisusana on KANI ja vihjeenä on ‘pupu’ tai ‘Fagerholm typpijodi’, ratkaisija kulkee aivan eri reittiä vastaukseen. Muistijälkeä ei synny, koska oivallus on joka kerta erilainen", Vuokila analysoi.
VAIN KOURALLINEN HUOMASI
Ilta-Sanomien toimitukseen tuli puolen vuoden aikana vain kolme palautetta, joissa epäiltiin tehtävän olevan tuttu. Suurin osa ratkojista nautti samasta sanaristikosta kolmesti – täysin tietämättään.
Keskustele: Huomasitko sinä yhtäläisyyden? Kerro kokemuksesi sanaristikot.net-sivustolla tai IS:n kommenttikentässä!
Tämä on tosiaan vain ajatusleikki, ei toteutettava suunnitelma. Mutta mitä tuumaatte: olisiko tämä hauska lukijakokemus vai paheksuttavaa "sisällön kierrätystä"?
2. ++juh29.12.2025 klo 21:06
Sanasepon 3/1992 sivulla 3 oli P. A. Mannisen laatima(ksi ilmoitettu) helppo ristikko. Sivulla 24 oli Erkki Vuokilan laatima visainen ristikko, jonka ratkaisusanat olivat kolmea Mannisen ristikon alkupiiloa lukuun ottamatta samat. Ristikko oli käännetty lävistäjän suhteen, joten Mannisen ristikon vaakasanat olivat Vuokilan tehtävässä pystysanoja. Jokunen ratkoja huomasikin jujun: "Kertakäyttöideana loistava."Sanasepossa 2/2002 oli Juha Leinosen visainen ristikko palkintotehtävänä. Sitä ei kukaan osannut ratkoa edes väärin – vastauksia näet kertyi pyöreä nolla, ja palaute oli sen mukaista. Ristikko julkaistiin vaivihkaa uudelleen piirrettynä helpohkoin vihjein Sanasepossa 4/2002. Palautteessa ratkojat mainitsivat ristikon helppouden, mutta uudelleenlämmitystä kukaan ei maininnut.
Sanasepossa 3/2025 julkaistiin kaksi Laurin Kultin laatimaa tavuristikkoa. Sivulla 6 oli kesäpäivillä ratkottavana ollut visainen ristikko – jonka nimi oli "Déjà-vu?" Sivulla 27 oli helppo "Samat sanat"-ristikko. Ratkojat eivät ole kertoneet huomanneensa yhtäläisyyksiä.
3. Entinen30.12.2025 klo 06:21
++juh: Kiitos tiedosta: näin ajattelin, että Sanasepot olisivat voineet tehdä tällaisia kokeiluja.Mitä mieltä muut vakiokeskustelijat (esim. Jaska, iso S., eol + toki kaikki muutkin) tai "todellinen" Vuokila olisivat ideasta (tulisiko lopussa hauska oivallus vai petetty olo)?
Vai estäisikö tosielämän käytäntö ja "lehtimiesmoraali" tällaisen kokeilun?
4. Entinen30.12.2025 klo 06:29
PS: Ajatellen siis sitä, että - toisin kuin Sanasepot-kokeiluissa kaiketi, poislukien Juha L. - saman ristikkoluurangon välissä on julkaistu monia muita tehtäviä 6 kk ajan, jolloin ratkoja on alistettu uusille tehtäville, jolloin vanhan ristikon rakenne olisi toivon mukaan unohtunut.
5. iso S30.12.2025 klo 11:32
Sattuuhan noita tahattomastikin, että sama ristikko julkaistaan uudelleen. Hesarissa esimerkiksi on muistaakseni ollut. Tuore tapaus on vähän erilainen, julkaistiin ristikon ratkaisu yhdessä ristikon kanssa, eikä kolmen viikon takaisen ratkaisu kuten olisi pitänyt. Osalta (täällä kommentoineista) ratkojista jäi annettu apu huomaamatta ja joiltakin huomanneilta meni halu ratkoa, kun arvelivat että palkinnolle pyrkiviä on tavallista enemmän ja voiton mahdollisuus näin ollen hyvin pieni.Lisäksi julkaistaan koostelehtiä, joissa kierrätetään tietoisesti edellisten vuosien julkaistua tuotantoa ihan sellaisenaan. Kauan sitten on puitu oikeudessa tekijänoikeusjuttua. Joku sankari julkaisi vanhoja ristikoita, joissa oli peukaloinut osaa vihjeistä. En muista miten jutussa kävi.
Muisti on rajallinen, ainakin useimmilla. Minä ratkon Iltiksen ristikot digilehdestä printattuna. Joskus on käynyt niin että olen vahingossa printannut saman ristikon kahdesti ja toinen kappale on jäänyt hävittämättä ja löytyy myöhemmin jostakin. Uudelleen ratkoessa totuus ehkä paljastuu jossakin vaiheessa, kun alkaa tuntua tutulta. Näissä tapauksissa yleensä aikaa ei ole kulunut kovin paljon eikä vihjeitä tietenkään ole muutettu.
Olen aikaisemmin kertonut huvittvan esimerkin niiltä ajoilta kun itse leikin laatijaa. Ratkoin edustamani yhtiön lehteä ja yhden ristikon kalkkiviivoilla tuli vastaan harvinainen sana, jota hämärästi muistin itsekin käyttäneeni. Vilkaisin laatijan nimeä ja sehän olin minä itse. Ilman tuota yksityiskohtaa en olisi huomannut ratkovani omaa tekelettäni. Siihen vaikutti se, että ristikkon laatimisen ja lähettämisen välillä oli kulunut vuoden verran. Lisäksi en kuvitttanut ristikoita itse, joten käsiala ei ollut omani ja kuvat olivat oleellisesti parempia kuin mihin olisin itse pystynyt. Ehdottamiani sanallisia vihjeitäkin kuvittaja oli mahdollisesti muuttanut. Siihen oli lupa ja ajoittain nimenomaan siihen kannustin, koska muutokset ovat yleensä parannuksia, varsinkin muuttajan mielestä.
Kotioloissa olen tehnyt vuosia "eläinkoetta" lievästi aihetta sivuavassa yhteydessä eli sudokuissa. Vaimolle kelpaa nykyään vain sellaiset multisudokut, joissa on eri tavoilla limittäin 2-5 perinteistä 9x9-sudokua. Niitä julkaisevat erikoislehdet kuolivat sukupuuttoon 2013, mutta onneksi niitä oli jonkinlainen pino jäljellä (Kotiristikossa ja Suuressa Ristikossa oli edelleen yksittäiskappaleita ja 2021 Iltis alkoi julkaista niitä noin yhden viikossa). Tallensin niitä Excel-tiedostoon ja kierrätän niitä vaimon ratkaistavaksi. Jossakin vaiheessa aloin tilastoida tuloksia. Yhtä vanhimmista sudokuista vaimo on ratkonut vähintään 57 kertaa eikä ainakaan vielä ole alkanut tuntua tutulta. Tulosten jakaumakin on pysynyt vakaana: suunnileen 2/3 menee oikein, 1/6 jää eri syistä kesken ja 1/6 menee väärin. Nykynen varasto on yli 600 tehtävää ja kiertoaika yli vuoden.
Ristikon vihjeiden vaihtamista vastaa sudokuissa se, että olen tehnyt noin 30 sudokusta rinnakkaisversiot, joissa numerot on arvottu uudelleen. Ne ovat siis periaatteessa täysin identtisiä alkuperäisten kanssa. Silti muunnoksella on jonkin verran vaikutusta. Useimmissa tapauksissa onnistumisprosentti on samaa luokkaa kuin alkuperäisissä, mutta joissakin sudokuissa se heittää niin paljon että kyseessä ei voi olla sattuma. Muutetut on merkattu u-kirjaimella joten vaimo tietää, ratkooko aitoa vai käpälöityä. Hänestä tuntuu että muutetut ovat vaikeampia, vaikka tilasto ei sitä kaikissa tapauksissa tue. Psykologinen juttu!
6. Jaska30.12.2025 klo 17:01
2. Muistelen tuijottaneeni mainittua viiden tähden kesäpäivätavista muutaman minuutin vailla hentoisintakaan valonsädettä. Katsoin parhaaksi luovuttaa suosiolla ja säästyä pahemmilta epätoivon hetkiltä. Luultavasti moni muukin päätyi samaan ratkaisumattomuuteen. Ihme kyllä, kukaan ei tainnut kummastella kakkospainoksen nimeä.
7. Ville30.12.2025 klo 17:40
iso S (30.12. klo11.32),ajattelitkö,että jotakuta kiinnostaisi?
8. lapatossu30.12.2025 klo 18:29
Ville, jos sinua ei kiinnosta, se ei tarkoita etteikö muita voisi kiinnostaa. Jätä lukematta!Minä luin ja mielestäni ihan kiinnostavaa
9. Funny30.12.2025 klo 18:36
Valistunut arvaukseni on, että iso S:n kirjoitukset kiinnostavat paljon useampia kuin Villen kommentit.
KOMMENTOI