KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 50/2025

12161. SK 50/2025

Adelina14.12.2025 klo 14:58
Mukavia ratkottavia molemmat Erkki Vuokilan tuotokset: yksitähtinen ristikko ja piilosana. Jälkimmäisen ratkaiseminen vei tuokion pidempään, hieman yrityksen ja erehdyksen kautta. V9:stä en ole vieläkään aivan varma, onko sanani oikea. Saattaa olla virheellinen ratkaisusana, koska se tuntuu vähän vieraalta.
2. Heppu15.12.2025 klo 15:58
Ristikko oli oikein laatuisa ykkönen. Selvisin perille vaikka Aflatunista en ollut kuullutkaan. Kuplansa kullakin.
3. iso S16.12.2025 klo 13:06
Jos et ole kuullut niin luullakseni olet nähnyt, mutta nimi ei ole jäänyt mieleen. Nimimerkkisi ei ole mikään eilisen teeren ratkoja, joten arvelen että olet ratkonut yli 35 ristikkoa.

Viidessäsadassa ristikossa Aflatuni oli vihjeenä 14 kertaa eli keskimäärin noin joka joka 36:s ristikko tutustuttaa tuohon sanaan. Etunimi oli ratkaisuna 25 kertaa eli se esiintyy viidessä prosentissa ristikoita. Aflatunin lisäksi vihjeenä on tasapuolisesti joko Sapelitanssin säveltäjä (eri tavoin ilmastuna) tai "Ahtisaari" takaperin (eri tavoin ilmastuna).
4. Funny16.12.2025 klo 13:39
Hassua, mutta minullekaan tuo Aflatuni ei ollut tuttu. Olen kai niin valikoiva ristikoitten suhteen, että tuollainen ei helposti tule vastaan. Mutta jos on tullut, se ei ole minunkaan ratkomistani hidastanut.
5. Jiikoo16.12.2025 klo 13:44
Tässä kysytyn Aflatunin isä, iranilaislähtöinen vuoden 1969 maahanmuuttaja, Aalto-yliopiston edeltäjä-TKK:ssa opiskellut Zekrollah Aflatuni oli 40-45 vuotta sitten kollega-työkaverini asiakas. Tämä isä-Aflatuni on lukemani mukaan päässyt myöhempinä vuosina julkkisasemaan Kiinassa ollessaan Nokian sikäläisen tehtaan varatoimitusjohtaja. Ristikkojulkkiksemme kerrotaan olevan kansainvälisesti palkittu tuottaja, kouluttaja ja yhteiskunnallisten kehityshankkeiden asiantuntija. Itse en ole sattunut tekemisiin kummankaan Aflatunin kanssa.
6. Heppu16.12.2025 klo 17:44
Lainaus: 4. Funny 16.12.2025 klo 13:39
Hassua, mutta minullekaan tuo Aflatuni ei ollut tuttu. Olen kai niin valikoiva ristikoitten suhteen, että tuollainen ei helposti tule vastaan. Mutta jos on tullut, se ei ole minunkaan ratkomistani hidastanut.
Naulankantaan Funny/Hassua, pun intended, minustakin. Ristikkovalikoimani on niin suppea etten usko Aflatuniin törmänneeni.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *