KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2025

12100. Punainen Pelikaani 6/2025

Ylläpito14.10.2025 klo 11:42
Punainen Pelikaani on tullut tai tulossa tilaajille ja on loppuviikosta lehtipisteissä. Kustantajan uusi omistaja on ottanut ensimmäiset askeleet kohti sitä, että lehti säilyy elinvoimaisena ja vähintään yhtä laadukkaana kuin aiemminkin.

Lehden irtonumerohinta on pysynyt samana arviolta 15 vuotta, vaikka kaikki kustannukset ovat nousseet huimasti tänä aikana. Nyt tehtiin noin euron korotus. Tilaushinnat ovat toistaiseksi ennallaan. Nyt on siis hyvä hetki tilata Pupe.

Korvauksena myös palkintojen viilauksesta tarjoamme lehden hankkineille pari ekstraa, yhden erikoisristikon ja yhden paljastusartikkelin.Viimeisen supervisaisen aukeaman laatineen Unski Kivistön tarina selviää.

Pääasia meille on, että laadukkaita ristikoita (visaisia ja vähemmänkin visaisia) arvostavat ihmiset saavat suosikkilehtensä kohtuullisella kustannuksella ja tuttujen hyvien tekijöiden suunnittelemana, toki uusia tuulia unohtamatta. Esimerkiksi Arto Kuivanen ja Petri Karaksela ovat hyviä suht tuoreita pelikaanilaisia.
2. Hämeestä14.10.2025 klo 21:43
Kiitos teille taas - lehti kannettiin Tampereelle eilen! Enkä malttanut pitää näppejäni irti kansikisasta, vaikka Viitamäki on edellisestä numerosta vielä tekemättä. Sen voimalla jaksan kituuttaa siihen saakka, että tavut löytyvät kohdilleen.
3. Jaska14.10.2025 klo 22:28
2. Sama Uudeltamaalta. Ratkoin uuden kansiristikon, vaikka yksi tavuruutu mättää Viitamäen n:o 5 taviksessa. Sivun 28 kovis myös aukollinen.
4. Hidas Käsi15.10.2025 klo 13:31
Täällä Helsingin Kampissa kolahti postiluukku jo maanantaina. Viitosesta samoin on tavuristikossa pääkuvan alla ammottava aukko. Muut kovikset täynnä, liekö ihan oikein mutta tyydyttävästi.
5. TU15.10.2025 klo 14:12
Kopsahti, Pupe taas kivaa. Nyt sanonkin, että Karakselasta kaipaan vielä hänen tikku-ukkopääkuviaan. Olivat aivan mainioita! Karaksela, tikku-ukot takaisin! Jookos, kiitos?
6. Jiikoo15.10.2025 klo 17:18
Minulla PuPe 5 oli elo-syyskuun mökkireissun ajan laukussa ja jäi kotiinpaluun jälkeenkin sinne unohduksiin – ilman sitäkin riitti ratkottavaa. Viime aikoina onkin sitten pitänyt yrittää kuroa umpeen pitkää takamatkaa. Kolmosista ratkottuina vasta IJL, Keränen ja (yhtä kirjainta vaille) Pitkälä. Loput saattavat hyvinkin jäädä ratkomatta.

Mitä sitten Karakselan tikku-ukkoihin (5. TU) tulee, minä puolestani en toivo niitä takaisin! Kerran, pari käytettyinä olivat ihan OK, mutta vitsi väljähtyi sittemmin piankin. Vitos-PuPen sivun 21 Karakselan tikku-ukottoman 2½-ristikon ratkoinkin nautinnokseni! Makuerot sallittakoon.
7. iso S16.10.2025 klo 14:05
Paikallsesta lähikaupasta on turha etsiä, mutta Itiksen vieressä olevan Prisman lehtihyllysä oli tarjolla. Jouduin omasta tahdosta riippumatta ja itse asiassa sen vastaisesti käymään Helsingissä. Pisteet joukkkoliikenteelle ja sen mobiilisovellukselle. Maatiaispojan liikkuminen sujui luistavasti.
8. juju17.10.2025 klo 14:43
Yllättäen Lahtisen piilis ratkesi nopeimmin. V1 huvitti!:D
9. paivi18.10.2025 klo 13:32
Keränen s.26, näyttää olevan pieni fiba vihjeessä 534 m korkeuteen.
10. Jarike18.10.2025 klo 16:47
Kiitos, paivi, huomiosta! Otetaan 10 metriä pois.
11. Portteri18.10.2025 klo 17:43
Viitamäki oli läpikirjotettava . Ei ollu kyl kolmonen mielestäni tällä kertaa
12. Portteri18.10.2025 klo 17:44
S.28 viitamäki siis
13. Pekku18.10.2025 klo 22:59
Lainaus: 11. Portteri 18.10.2025 klo 17:43
Viitamäki oli läpikirjotettava . Ei ollu kyl kolmonen mielestäni tällä kertaa

Tämä oli taas kerran niitä vihoviimeisiä kommentteja, näiden jälkeen ko laatija yleensä "kostaa" seuraavissa numeroissa, unohda Antti tällainen kommentti, armoa please :)
14. Antti Viitamäki19.10.2025 klo 00:48
Kiitos Portterille kommentista. Olin tavoitellut tuossa kyseisessä ristikossa noin kahden ja puolen tähden vaikeustasoa. Taisi tulla jonkin sortin kommunikaatiokatkos minun ja toimituksen välillä. Pahoitteluni.

Ideana oli se, että kun siellä loppupäässä on multa jo tavuristikko, niin toinen tehtäväni voisi olla helpompi.

Kannustan kaikkia antamaan visaisuuteen ja muuhun liittyen palautetta, varsinkin sitten kun vastausaika on päättynyt ja voi vapaammin jutella. Ymmärrän toki, että siihen on pitkä aika ja tällaiset fiilikset ehtivät unohtua.

Koeratkontoja tehdään kyllä ristiin rastiin, mutta aina ei osaa silti katsoa asioita joka kantilta.

Tavuristikon visaisuutta olen tainnut lähestyä sieltä kevyemmästä päästä. Moni ehti tottua Lähteenmäen tyyliin, ja mulla on tietenkin hyvin erilainen tyyli. Tavuristikot ovat lähtökohtaisesti vähän haastavampia kuvaristikoihin verrattuna, ja niihin voi helposti jäädä useampia vaihtoehtoja liian väljien vihjeiden myötä, niin en halunnut ainakaan heti hyökätä mahdottomuuksiin.

Vaikeustasoa voi kyllä ruuvata ylöspäin, kaikessa. Mutta oma tavoitteeni on aina, että mahdollisimman moni vihje tuntuisi selkeältä — ja toivon mukaan hauskaltakin — sitten kun sen keksii. Toisaalta tykkään suht tasaisesti sirotella kuvavihjeitä, ja niissä visaisuus toteutuu vähän eri lailla.

Kaikkea tätä kannattaa kommentoida, joko meilitse toimitukselle tai sitten myöhemmin täällä. En usko että reagoin erityisen vahvasti yksittäisiin kommentteihin, mutta jos yleinen mielipide on kiristämisen tai hölläämisen kannalla, niin kukapa tietää. :-)
15. Kuuno19.10.2025 klo 13:50
Viimeinen aukeama täytetty. Ihan mukava, mutta yhteen sanaan ei ollut vihjettä tai sitten en tajunnut.
16. pelaaja19.10.2025 klo 15:09
Samat sanat kuin Kuunolla. Unski Kivistö minulle suht vieras mutta yllättävän hyvin tulin juttuun hänen kanssaan. Vallan fiksut nuo exitit.
Kovin paljon taas kivaa tässä lehdessä. Pitää vaan malttaa olla hidas ratkoja.
17. Ylläpito19.10.2025 klo 15:14
Unskin aukeamassa on oveluutta eikä ole syytä olettaa puuttuvia vihjeitä.
18. Kaapo19.10.2025 klo 17:39
Tykkäsin kovasti Petri Karakselan konstailemattomasta ristikosta sivulla 21.
19. paivi19.10.2025 klo 22:28
Viimeisellä aukeamalla en edelleenkään (re. #17) löydä vihjettä eräälle vasemman sivun ylälaidasta lähtevälle pystysanalle, unski veti kirkkaasti pidemmän korren tuossa...
20. Ylläpito19.10.2025 klo 22:59
Ok, pitääpä tutkia.
21. Ylläpito19.10.2025 klo 23:27
Kyllä, tosi harmillista, mutta kaikkia korjauksia ei ole tehty viimeisessä vaiheessa. Kerromme huomenna ja lisäämme myös virhepalveluun.
22. Ylläpito20.10.2025 klo 11:34
Kyllähän se selvisi, että neljän korjauksen lista oli jäänyt huomiotta viimeistelyssä ja tässä ne.

Yläreunasta puuttuu vihje: KAUKOMATKAILIJOITA
Aika ylhäällä oikealla vihjeestä PÄÄKAUPUNKI puuttuu ä-pisteet
Alemman kuvan vasemmassa yläkulmassa puuttuu yksi tavuviiva vihjeestä U2-SOLISTIN NIMINEN
Oikeassa laidassa keskikorkeudella kirjoitusvirhe, sanan JULIA pitäisi olla JULLA
23. pelaaja20.10.2025 klo 17:45
Onpa kiva, että JULIA sai näin selityksen. Olin jättänyt asian hautumaan, kun en millään keksinyt logiikkaa vaikka läheltä liippasi enkä vielä myöskään "kehdannut" ajatella kirjoitusvirhettä. Nuo pari muuta pientä kehtasin.
24. Kuuno20.10.2025 klo 17:58
Lainaus: 23. pelaaja 20.10.2025 klo 17:45
Onpa kiva, että JULIA sai näin selityksen. Olin jättänyt asian hautumaan, kun en millään keksinyt logiikkaa vaikka läheltä liippasi enkä vielä myöskään "kehdannut" ajatella kirjoitusvirhettä. Nuo pari muuta pientä kehtasin.

Sen verran hämärässä ratkoin, etten edes huomannut noita pikkuvirheitä;)

Puuttuvaan vihjeeseen sentään näkökykynikin riitti
25. Jiikoo20.10.2025 klo 22:30
Tähän päivään mennessä olin ratkonut vain kansiristikon, koska nrossa 5 on ollut rästitöitä ja nuo HS:n, IS:n ja SK:n nopeakiertoisemmat tehtävät mokomat ovat vaatineet huomionsa nekin. Tänään olen kuitenkin urakoinut umpeen PuPe 6:n kolme piilistä, suureksi mielihyväkseni. Siitä se alkaa käynnistyä!
26. Aleksanteri21.10.2025 klo 18:05
Unski Kivistön ristikko oli todella mahtava! Päivä meni rattoisasti sen parissa. Muutkin ristikot ovat tasokkaita ja viihdyttäviä. Tosin Viitamäen jäänee ratkaisematta.
27. Aleksanteri21.10.2025 klo 18:08
Tarkennus: Viitamäen tavuristikko ei aukene harmaille aivosoluilleni. Viitamäen perinteinen täyttyi sujuvasti..
28. Pete22.10.2025 klo 21:49
Lähteenmäen tavu oli hyvä sekin, mutta olen tykännyt vielä enemmän Viitamäen laatimista.

Olen muuten Antin tähdityksistä sitä mieltä, että ainakin minulle ovat aina olleet tähdet kohdallaan. Tietää mitä saa, kun katsoo tähtien määrää. Ihan kaikista muista laatijoista ei voi sanoa samaa, vaikka pupessa aika hyvin yleensä toimivatkin.
29. anni23.10.2025 klo 09:58
Viitamäen ristikot ovat minusta aina mieluisia, vihjeet selkeitä ja taso sopiva. S. 28 ristikon vihjeeseen huomaamattomia sain tosin tyypin joka ei minusta ole millään lailla huomaamaton, mutta olen ehkä tavannut toisenlaisia kavereita kuin laajija... Tai sitten olen ratkonut kulman kokonaan pieleen, mahdollista sekin, vaikkei siltä näytäkään.

Viimeisen aukeaman Unski oli ihan kiva tuttavuus, uuden laatijan tyyli vaatii aina hetken tottumista. Se exit-vihje vei vähän aikaa ennen kuin sen älysin, ihan hauska.
30. anni23.10.2025 klo 10:06
Ja heti kuin kirjoitin tuon edellisen kääntyivät aivot oikeaan asentoon ja älysin sen huomaamattomuuden. Höh. Hidassytytteinen minä.
31. Jiikoo23.10.2025 klo 10:40
Lainaus: 29. anni 23.10.2025 klo 09:58
”Viimeisen aukeaman Unski oli ihan kiva tuttavuus, uuden laatijan tyyli vaatii aina hetken tottumista.”

anni, luulenpa sinun ratkoneen Unskin molempien sivupersoonien tuotantoa enempi vähempi. Vilkaisepa ristikon päällä oleva linkki!
32. Jaska23.10.2025 klo 12:08
Kivistön lisäksi nostalgiaosaston laatijoista on mainittava Helsingin puolelta Tapani N. Vainio. Kivoja koviksia kummallakin IS-viikonloppuisin joskus vajaat pari dekadia sitten.
33. juju23.10.2025 klo 13:15
S. 26 Keränen ratkottu. Tykkään hänen koviksistaan, ovat kuitenkin tavallaan pientä ja keskisuurta ratkojaa ymmärtäviä.
34. Uudehko24.10.2025 klo 14:04
Viitamäki s.28 ei kyllä ainakaan minulle ollut läpi kirjoitettava vaan vaati useamman päivän. Sopiva kolmoseksi siis. Anni kommentoi vihjettä HUOMAAMATTOMIA. Kyllä tuon ratkaisusanan voi ymmärtää niinkin päin että se sopii vihjeesen.
35. Tuomas L.24.10.2025 klo 14:55
Pieni virhe lienee myös avoristikossa: WILLHELM saanut liikaa älliä.
36. Minä24.10.2025 klo 16:49
Olen kaivannut Lähteenmäen ristikkoa, joka on yksi suosikkilaatijoistani. Viitamäen tavuri paljolti samaa luokkaa joten eipä tarvinnut pettyä, oli mainio ratkottava.
37. Virpi25.10.2025 klo 05:28
Kaikki ratkottu. S30 Kivistö ristikossa oudoksuttaa vihjeettömät sanat , joista vaakaan tulevaa en edes ymmärrä
38. Aleksanteri25.10.2025 klo 08:48
Virpi! Tässä puuttuvat vihjeet

Lainaus: 22. Ylläpito 20.10.2025 klo 11:34
Kyllähän se selvisi, että neljän korjauksen lista oli jäänyt huomiotta viimeistelyssä ja tässä ne.

Yläreunasta puuttuu vihje: KAUKOMATKAILIJOITA
Aika ylhäällä oikealla vihjeestä PÄÄKAUPUNKI puuttuu ä-pisteet
Alemman kuvan vasemmassa yläkulmassa puuttuu yksi tavuviiva vihjeestä U2-SOLISTIN NIMINEN
Oikeassa laidassa keskikorkeudella kirjoitusvirhe, sanan JULIA pitäisi olla JULLA
39. juju25.10.2025 klo 20:00
Salokangas s. 25,oikea alakulma, hykerrytti tuo Seinäjoki!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *