KESKUSTELUT > RISTIKOT > SUNNUNTAIVIERAS
12082. Sunnuntaivieras
Ylläpito25.9.2025 klo 17:56
Erkki Vuokila on Radio Suomen Sunnuntaivieraana 28.9. klo 15.15. Areenaan ohjelma näyttäisi tulevan jo sunnuntaina klo 9.15.2. Eki28.9.2025 klo 13:14
Ihan mukavasti oli keskustelu leikattu mielestäni. Täältä löytyy.https://areena.yle.fi/1-76062293
3. tiipii28.9.2025 klo 22:06
Ihan mielenkiintoinen haastattelu. Aika peruskysymysten äärellä kuitenkin oltiin! Mutta oishan noita jorinoita voinut kuunnella pidempäänkin!
4. kravattimies29.9.2025 klo 01:32
Nyt keittiössämme juttelemme mistä Eki puhui. Miksi hän käytti englannin sanoja kuten SUPER FLOW, miksei käyttänyt suomalaista vastinetta. Mitä on super flow suomeksi. Katsotaan Google Translatesta. Se on Supervirtaus! Kukaan ei olisi ymmästänyt supervirtausta!Vaikeassa ristikossa karikatyyri oli hehkuva. Se oli hauska!
5. kp29.9.2025 klo 09:31
Eki sanoi, että laatijat ei pidä yhteyttä keskenään.... OIkeinhan tämä on. Toivottavasti ei pidä vihollisenaan?
6. Jaska29.9.2025 klo 09:58
5. Yleistävä lause "Laatijat eivät pidä yhteyttä keskenään." ei ole kuitenkaan absoluuttinen totuus.
7. Eki29.9.2025 klo 10:44
Sanoinko minä niin? Näin siteerattuna en sitä ainakaan tarkoittanut, onhan minullakin pari-kolmekymmentä laatijaa lähipiirissä ihan työn puolesta ja kp:n kanssakin pidämme välillä yhteyttä.
8. iso S29.9.2025 klo 10:47
Kuuntelin juuri tuon haastattelun. Asiallista tekstiä ja useimmista haastateltavista poiketen Vuokilan vatstaukset eivät alkaneet sanalla no.No eihän siinä haastattelussa Vuokila ihan noin jyrkästi väittänyt että laatijat eivät pidä yhteyttä keskenään. Varmaankaan yleensä eivät kesken laatimisen rupea soittelemaan toisilleen, että miten saan nämä kaksi sanaa menemään ristiin keskenään kun toinen on pöljä ja toinen toope ja jotenkin en löydä yhtään yhteistä kirjainta.
Onhan täälläkin aina siellä täällä pilkistänyt merkkejä yhteydenpidosta ja jopa yhteistyöstä. Laatijana voi olla "Kopla" tai "Ilmo Juhani Liljeroos". Nimimerkin takaa löytyy useampi ihminen eikä jakautunut persoonallisuus. Jotkut laatijat kokoontuvat ajoittain yhteen, laativat yhdessä ja erikseen ja siinä ohessa jorisevat joutavia. Saman alan ihmiset ovat usein samanhenkisiä ja jotkut löytävät yhteisen sävelen, jotkut eivät. Pääsääntöisesti laatija on laatimuksensa kanssa yksin eikä homma sillä etene että kilauttelee kavereille.
SIlloin kun minä vielä laadin, firman laatijoilla oli vuosittain viikonlopun mittainen laatijakokous, jossa käytiin läpi pelisääntöjä ja "bondattiin". Mukavaa oli tavata kollegoja ja tuntea kuuluvansa joukkoon. Kaikki laatijat eivät kokoukseen osallistuneet, kuka mistäkin syystä, eikä se ollut mitenkään pakollistakaan. Kaikkien osalta en tiedä muusta yhteydenpidosta, mutta minun osaltani se oli kokousten välillä aika minimaalista. Sen tiedän että parilla laatijalla oli yhteisiä projekteja ristikoiden ulkopuolellakin. Eli asiat ovat joko niin tai näin tai toisinpäin, ei voi yleistää.
Enemmänkin niissä kokouksissa olisi voinut puhua laatimisen tekniikasta. Olisin voinut oppia enemmän ja nopeammin. Käytännössä olen itseoppinut. Kuten Vuokila alussa, katselin muitten laatimia ristikoita ja tavallaan analysoin, mikä tuntuu ratkojan (eli minun) mielestä hyvältä ja mikä ei. Ratkontataustaa minulla oli riittävästi yli 30 vuoden ajalta silloin kun aloitin laatimisen. Siispä yritin laatia sellaisia ristikoita joita itse haluaisin ratkoa ja siltä osin kuin se on mahdollista, ottaa huomioon että oma mielipiteeni, vaikka se onkin oikea mielipide, ei ole välttämättä yleinen mielipide.
Vielä itse asiasta eli siitä haastattelusta. Haastattelija oli ilmeisesti perehtynyt aiheeseen tai sitten Vuokila oli kertonut hänelle, mitä pitää kysyä. Hyviä asioita kuitenkin tuli esille. Harmi vain, että mahdolliset ratkonnan aloittajat eivät luultavasti tuota haastattelua kuuntele. Lopussa kun tuli hyviä neuvoja ja kannustusta juuri sellaisille.
Vuokila oli siinä turhankin ylikorrekti, kun ei maininnut aloittelijoille sopivia lehtiä ja varsinkaan mainostanut omiaan. Passeli Pelikaani tosin ei välttämättä olekaan aloittelijan käteen hyvä vaiinta, Punaisesta puhumattakaan. Saattaisi harrastus tikahtua alkuunsa, kun kynnys on liian korkea. Paha moka että Mustan Pelikaanin nimi ei ollut Helppo Pelikaani, lehti saattaisi vieläkin olla elossa ja voida hyvin.
9. Ritu29.9.2025 klo 11:43
Kyllä se tällainen radio-ohjelma varmasti tuo jonkin verran lisää näkyvyyttä ristikoille.Itse en tuosta ohjelmasta tiennyt vielä mitään, kunnes loppuviikosta eräs asiakkaamme töissä mainitsi siitä minulle, että sunnuntaina tulee radiosta Erkki Vuokilan haastattelu. Hän oli kuullut siitä radiosta ennakkomainoksen usempaan kertaan.
Harmittelin, että en pääse kuulolle, kun olen töissä silloin. Hän osasi heti kertoa, että voin kuunnella sen Yle Areenastakin jälkeen päin. Tuon kyseisen asiakkaan kanssa olen ollut samassa työpaikassa yli 20 vuotta sitten, mutta hän muisti, että kuuluin siihen ristikkohullujen seurakuntaan.
Sunnuntaina kun tuo radiohaastattelu oli meneillään, puhelimeeni kilahti töissä viesti. Tällä kertaa entinen koulukaverini infosi minua samasta asiasta. Haastattelun jälkeen häneltä tuli vielä toinen viesti, jossa kertoi sen olleen mukava kuunneltava.
Eli hyvin minua pidetään ajan tasalla, mitä ristikkorintamalla tapahtuu.
Mutta oli kiva työpäivän jälkeen ajella kotiin ja samalla kuunnella autossa rauhassa tuo haastattelu. Ekillä on sitä paitsi miellyttävä radioääni ja rauhallinen tapa selittää asioita. Ristikoiden salojen avaaminen aloittelijoille ymmärrettävästi ja mielenkiintoa herättävällä tavalla ihan vain kertomalla sanoin on melko haastavaa. Mutta hienostihan tuo haastattelu meni.
Yllätyin myös siitä, että haastattelija osasi kysellä asioista niin luontevasti. Iso S epäili, että haastattelija oli perehtynyt asiaan perinpohjaisesti tai Ekin avittaneen kysymyksissä. Minä pohdiskelin haastattelua kuunnellessa, että mahtoiko haastattelija olla myös ristikoiden ratkoja, jolle asiat olivat sitä kautta tulleet tutuiksi.
10. Eki29.9.2025 klo 11:54
Ihan olin pässinä narussa ja haastattelu oli kaikkiaan 10 minuuttia pitempi. En kyllä muista, mitä jäi ulos. Tuollainen tilanne vie mukanaan ja yrittää vain selviytyä niin, että puhuisi ymmärrettäväksi.
11. kp29.9.2025 klo 12:27
"Laatijat eivät pidä yhteyttä keskenään." Viittasi lähinnä tuollaiseen yhteyteen mikäratkojilla on.
12. Jiikoo29.9.2025 klo 12:31
Sain kyllä eilen ajoissa vihiä lähetyksestä, mutta olin estynyt kuuntelemasta sitä ajallaan. Jätin kuuntelun Yle Areenan varaan ja kuuntelin sen nyt. Podcast löytyy osoitteestahttps://areena.yle.fi/1-76062293
kuten Eki itse edellä jo mainitseekin (2.)
Luontevan sujuvaa jutustelua, jossa haastattelija ja haastateltava pelaavat hyvin yhteen ja osaavat esittää asiansa miellyttävällä tavalla!
Yle Areenasta löytyy toinenkin Ekin haastattelu, tämä on vuodelta 2022:
https://areena.yle.fi/1-63856418
13. Tiedoksi29.9.2025 klo 14:31
Lainaus: 5. kp 29.9.2025 klo 09:31Eki sanoi, että laatijat ei pidä yhteyttä keskenään.... OIkeinhan tämä on.
Toivottavasti ei pidä vihollisenaan?
En nyt moista huomannut. Ihan tarkka sitaatti olisi paikallaan.
14. Tiedoksi29.9.2025 klo 14:44
Eki puhui toisten laajijoiden toimintatapojen ymmärtämisestä seuraavasti:"Siinä (laadinnassa) on paljonkin lainalaisuuksia, mutta mutta niitä ei kuitenkaan ei me sillai pystytä jakamaan keskenään, että voitas voitas niinku tajuta, miten kukakin tekee, toki niistä jutellaan, mutta ei niissä sellaista tota - on oikeastaan mahdoton selittää."
Ei liittyy yhteistyöhön toisten laatijoiden kanssa.
15. kp30.9.2025 klo 18:02
Minä en hävitä vanhaa ristikkopohjaa......Siinähän ne kuvien paikat on valmiina.
Laadinnassa siirtelen paikkoja......
Näin ei ainakaan jää mitään nurkkaa missä
on kolmikijaiminen sana.....
KOMMENTOI