KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 9.-10.8.2025

12034. IS Viikonloppu 9.-10.8.2025

Ylläpito8.8.2025 klo 11:10
Huomenna Eki/Heli-kovis, jossain 2½ ja 3- välillä, merkitty 3-. Piiliksessä Henrik.
2. Joutilas9.8.2025 klo 13:27
Vähän "pelolla" odottelin tätä Kovista, kun jostain syystä minulla on lähes aina vaikeuksia Vuokilan laatimusten kanssa. Tämä yllätti kyllä positiivisesti ja oli yksi Vuokilan parhaista, tai ainakin mukavimmista ristikoista. ( olen kuitenkin noin 50 vuotta ratkonut Vuokilankin ristikoita :)) Oli todellakin nautinto puuhastella tämän parissa. Ehkä vaikeudessa tuo 2½ on lähempänä minun arviotani. Kiitos ja kumarrus!
3. Kuju9.8.2025 klo 19:41
Minulle tämä oli lähellä täyskolmosta. Vasen laita oli vaikein, mutta myös oikeassa laidassa keskellä takkuili pitkään. Onneksi siniset sanat pystyi melko helposti keksimään, se auttoi.
4. Mumma10.8.2025 klo 10:53
Alku oli vaikea, mutta lähti hyvin aukeamaan sinisen vaakarivin ratkettua. Kahden ratkaisusanan idea ei aukea, vaikka ristikkäiset sanat niitä tukevatkin.
5. PM10.8.2025 klo 21:34
Minustakin miellyttävämpiä ratkomiani laatijan tuotoksia oli tämänkertainen kovis. Piti otteessaan tunteja eikä helppoja vastaussanoja ollut kovinkaan monia. Ei ollut myöskään harvinaisuuksia. Piirrosvihjeet olivat selkeitä, ei tarvinnut tihrustella. Onneksi käytin lyijykynää, usean sanan jouduin vaihtamaan. Vaikeustason sijoittaisin lähelle kolmosta.
6. PM10.8.2025 klo 21:35
Piti kirjoittaa ... miellyttävimpiä... .
7. iso S10.8.2025 klo 22:44
Vaikeuden arviointi on vaikeaa. Minulle sitä oli annosteltu sopivasti. Muuten on vaikea päättää, oliko tämä nannaa vai mannaa. Täydellisessä maailmassa ratkonnasta jäisi aina tämä tuntemus, mutta kävisikö se sitten tylsäksi kun ei pääsisi kitisemään? Varmaankin, joten olkaamme kiitollisia huonoista ristikoista ja vielä kiitollisempia niiden (toivottavasti) vähyydestä.
8. Jiikoo11.8.2025 klo 00:28
Täyttyi yllättävän nopsaan ja vaivattomasti, varsinkin sinipohjaisten pitkien sanojen osalta. Kaikki olisi hyvin jos saisin kiittää ”helppoudesta” ikiomaa osaamistani, mutta krediitit kuuluvat monenkin sanan kohdalla toisaalle. Varsin antoisa ristikko joka tapauksessa, tykkäsin!
9. Jaska11.8.2025 klo 13:44
Ei yllättäen oli kovis täyskolmossellainen, mutta ei ratkojan lailla huono. Kiitokset lankeavat luonnollisesti pääosin pitkille sinisille, joiden tässä tapauksessa ei-miinustettavana hintana nelikirjaimisia on enemmän kuin laki tavallisille ristikoille sallii. Plussaa vielä 6,1 valiokeskipituus ja kahdeksan kaunistavaa pikkuaukiota.

Yllätyksettä ei kuitenkaan selvitty muista tehtävistä. Kryptis oli näet helposta vihjekuvastaan huolimatta jopa suhteellisesti kovista vaikeampi. Eli miellyttävä ylläri tietenkin ropisuttaa laatijan pistelaaria. Hankalimmista sanoista yksi oli ennestään tuntematon. Luen sen röyhkeästi erityissivistyksen piiriin, jotta ei tarttis hävetä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *