KESKUSTELUT > RISTIKOT > DIGI-HS:N RISTIKON LÖYTÄMINEN
11949. Digi-HS:n ristikon löytäminen
Tuulitukka26.4.2025 klo 09:49
Miten löytyy digi-ristikko? Antaisitko tarkat etenemisviitteet. Olisin tosi kiitollinen vinkistä. Paperilehden ristikko on niin sumea.2. Utami26.4.2025 klo 10:04
Lainaus: 1. Tuulitukka 26.4.2025 klo 09:49Miten löytyy digi-ristikko? Antaisitko tarkat etenemisviitteet. Olisin tosi kiitollinen vinkistä. Paperilehden ristikko on niin sumea.
Voit käyttää digipalvelua joko osoitteessa HS.fi ja lataamalla HS-sovelluksen puhelimeesi tai tablettiisi. 1. Mene osoitteeseen HS.fi/kirjaudu 2. Kirjaudu sisään tunnuksillasi Avaa tai Google Play t laitteesi valmistajan mukaan.
Tämän pidemmälle en osaa neuvoa - nyt pyydän Jiikoota tai IsoS:ää antamaan lyhyen ja selkeän ohjeen tähän kirjautumiseen kännykällä ja pc:llä ellei sinulla satu olemaan kotonasi ketään "digitaitoista" auttamaan kirjautumisessa puhelimella ja tai pc:llä kumpi sinulla sattuukaan olemaan käytössä.
3. iso S26.4.2025 klo 11:12
Minun apuni on yhtä rajallista kuin muisti. Olen väliinputoaja: minulla on Hesarin tunnukset (pysyvät voimassa kun olen Iltiksen digitilaaja), mutta en ole Hesarin tilaaja. En siis pääse käsiksi näköislehtiin, mutta yritetään.Mene sivulle hs.fi, mieluiten läppärillä tai tabletilla. Voihan kännykälläkin lehteä tihrustella, mutta isompi näyttö on mukavampi, ja läppäriltä voi halutessaan printata ristikon.
Sieltä löytyy linkki Kirjaudu. Klikkaa sitä. Jos sinulla ei ole vielä Hesarin tunnuksia, oletettavasti sieltä löytyy Rekisteröidy. Minulle sellaista ei tarjota, kun on jo tunnus. Jos tunnusta ei vielä ole, klikkaa Rekisteröidy ja perusta sellainen. Ei maksa mitään. Käyttäjätunnukseksi sähköposti osoite ja salasanaksi itse valitsemasi, jonka joudut luultavasti antamaan varmuuden vuoksi kahteen kertaan. Sitten olet ehkä jo sisällä, mutta mahdollisesti joudut kirjautumaan erikseen.
Samalla sivulla (hs.fi) on linkki Lehdet. Klikkaa sitä.
Aukeaa sivu, jossa on otsikon Näköislehdet alla neljän tuoreimman Hesarin etusivun kuvat. Jos joku niistä on perjantan lehti, klikkaa sitä. Muuten voit valita pykälän verran ylempää allakkakuvakkeesta oikean päivämäärän. Lehteä voi selata vasemmalla ja oikealla olevia nuolia klikkaamalla. Kerralla taitaa näkyä koko aukeama, joka on liian piemtä pränttiä normaalisilmällä luettavaksi. Halutun sivun saa suuremmaksi klikkaamalla sitä. Jonkinlainen hakemistokin lienee saatavilla, kuvake jossa on muutama vaakaviiva päällekkäin. Eiköhän näillä arvailuilla onnistu, kun maalaisjärjellä täydentää.
Siellä on myyös linkki Siirry aikakoneeseen. Sieltä pääsee kiinni vanhojen Hesareiden näköisversioihin. Siitä voi olla iloa, jos joskus haluaa jäljittää jotain vanhaa uutista - tai tutustua Auliksen ristikoihin ennen Googlea.
Varsinaisten näköislehtien ja Aikakoneen näköislehtien välissä on tai ainakin ennen oli jostakin syystä usean vuoden aukko, ties mistä syystä.
4. Tuulitukka26.4.2025 klo 16:41
Kiitos auttajille. Monta oli mutkaa matkassa ja täksi päiväksi vain sain. Musta sainpas!
5. Tarkkailija26.4.2025 klo 16:56
Aikakoneen ja näköislehtien välistä puuttuu vuodet 1998-2012. Jossakin säikeessä joku laittoi esille 19.6.2008 ristikon, jota olen yrittänyt ratkoa. Siinä osasta vihjeistä ei saa riittävästi selvää.
6. iso S26.4.2025 klo 17:20
Kun laitoin hakukentään päiväyksen 19.6.2008, löysin useita äikeitä joissa viitataan tuohon legedaariseen spiraaliin. Alkuperäinen tuota ristikkoa käsittelevä säie on 4053. HS 2489 iso ja esimerkiksi säikeissä 10041. Kysykää ristikoiden laadinnasta - 3 ja 10094. Erikoisia ristikoita viitataan siihen.Tässä lainaus siitä alkuperäisestä:
POH julkaisi kuvan omasta ratkaisustaan, joka on lähellä oikeaa:
https://aijaa.com/b3rubO
Elva kiitti ja kommentoi: "Olen keksinyt (vähän työlään) keinon, millä saan ratkontasi häivytetyksi, joten sopivan ajan löydettyäni ryhdyn toimeen."
En jäänyt odottamaan, vaan tein Paintilla oman versioni:
https://aijaa.com/L2Ef3q
Minusta äkkivilkaisulla ainakin tekstivihjeet näyttävät lukukelpoisilta. Vasemmassa reunassa on pari melko tummaa kuvaa. Siitä alueesta voi ottaa kuvakaappauksen ja yrittää vaalentaa esimerkiksi Valokuvat-sovelluksella. Hesarin tilaajat voivat mennä aikakoneeseen ja printata alkuperäisen, tai joku voisi ottaa Aikakoneesta kuvakaappauksen ja julkaista sen Aijaa:ssa. Originaalista saatu versio olisi parempi kuin tuo POH:in versiosta (joka on jo ehtinyt poistua) värkätty.
7. Tarkkailija26.4.2025 klo 18:15
On tämä parempi kuin edellinen, mutta Aikakoneesta ei nyt ole hyötyä, mikä tuli esille komm. no 5. Ehkä Hesan kaupunkinkirjastossa olisi paperilehti.
8. Tarkkailija27.4.2025 klo 13:23
Kysyi asiasta Hesarilta ja sain vastaukseksi:"Nuo aikakoneen lehdet puuttuvat tuolta väliltä tekijänoikeussyistä, emmekä valitettavasti saa niitä näyttää."
9. POH27.4.2025 klo 14:41
No, katsotaanpas melkein homehtuneen HS ristikkokasan pohjalle. Sillä on kai vuodelta 1998 oleva ristikko 1994. Näitä vanhoja pohjia on osin kokonaan tyhjinä ja osin ratkottuina ilmeisesti kaikki tästä eteenpäin olevat tyhjän aukon täytteet.
Kokeeksi se vanhin, jotta voi arvella sen käyttökelpoisuudesta.
https://aijaa.com/my5Aj6
Toivottavasti linkki toimii.
10. Jukkis27.4.2025 klo 14:43
Jostain syystä Suomen Kuvalehteä tekijänoikeudet ei estä laittamasta kaikkia ilmestyneitä lehtlä nettiin.
11. iso S27.4.2025 klo 19:44
POH: hyvältä näyttää ja auttaa varmasti, jos on kiinnostunut vanhoista Hesarin ristikoista yleensä. Tuo ei ole kuitenkaan se HS 2548 vuodelta 2008, jonka epäselvyyttä Tarkkailija harmitteli. Sellaistahan et varmaan luullutkaan.
12. Tarkkailija27.4.2025 klo 20:10
Lainaus: 11. iso S 27.4.2025 klo 19:44POH: hyvältä näyttää ja auttaa varmasti, jos on kiinnostunut vanhoista Hesarin ristikoista yleensä. Tuo ei ole kuitenkaan se HS 2548 vuodelta 2008, jonka epäselvyyttä Tarkkailija harmitteli. Sellaistahan et varmaan luullutkaan.
Nyt on riittävän selvä, mutta en osaa ratkoa ristikkoa loppuun asti.
Jotkut vihjeet tuntuvat tosi hankalilta. Esim. oikeassa alakulmassa olevan aiemman ristikon ratkaisun vieressä on kuvavihje, josta en ymmärrä, mitä se esittää.
13. Maikku27.4.2025 klo 21:22
9. POH. Tuon vuiden 1998 ristikon 1994 alakulmassa on ristikon 100 markan voittajana tuttu kaverikin. On hän voittanut myöhemminkin. Minun nimeä ei ollut.
14. iso S28.4.2025 klo 11:11
Mainonta kannattaa. Matkani maailmanmaineeseen etenee sen ansiosta hitaasti mutta epävarmasti. Postaamistani kuvista tuo kesäristikko 2548 on ylivoimaisesti katsotuin ja tämän kertainen maininta on tuottanut 31 osumaa lisää. Lukema on nyt 695, Se ei vielä riitä siihen että sponsorit alkaisivat soitella. Miljoonasta katselukerrasta puuttuu enää 999035.Rekisteröitynyt käyttäjä pääsee näkemään omista kuvistaan kuvakohtaisen katsomiskertojen määrän ja muutaman viikon ajalta käyrän kokonaismääristä. Käyrästä näkee, että kiinnostus leimahtaa ja laantuu nopeasti. Uusista osumista parikymmentä tuli 26.4. ja kymmenkunta 27.4. Huhtikuun ajalta keskiarvo on 4 kertaa per päivä. Muutamia pieniä piikkejä ja muuten lievää taustakohinaa, 0-2 osumaa per päivä. En siis ole mikään Aijaa:n Päätalo tai Remes.
KOMMENTOI