KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3368

11948. Hs 3368

Juho25.4.2025 klo 10:48
Kaikki ruudut täynnä, pari logoa vain piti tarkistaa nettikuvasta. KAROTENOIDI oli uusi tuttavuus.
2. Jiikoo25.4.2025 klo 11:27
Kauan sain haeskella tuota karotenoidia minäkin, biologia oppiaineena on aikanaan jäänyt toisinvalinneille ja varsin vähälle huomiolle muutenkin. Uutta oppiahan tässä on saanut omaksua kohtalaisen paljon, enkä noita lainsäätäjiäkään tunnistanut suoralta kädeltä! Viidestä ruudusta puuttuu yhä kirjain. Nettilehden ristikosta muistin ottaa tulosteen vasta puolenyön jälkeen enkä jaksanut yöllä saada paperille montakaan sanaa.
3. Jiikoo25.4.2025 klo 11:50
Täyteen tuli lopulta, suoraan pääkuvan alla oleva 3 × 3 -neliö täyttyi viimeisenä. Sitä ennen olin tokavikana ihmetellyt, mitä saisin irti kuvavihjeestä R9 – olkoonpa sitten vaikka se, mitä siitä tuli.

Aulikselta tulee paljon helppoa tavaraa ratkonnan alkajaisiksi, sen kun vain kirjoittelee sen mitä ensimmäisenä mieleen juolahtaa. Vastapainoksi sitten saattaa tulla helposti tunnistettava kuva henkilöstä, jonka etu- ja sukunimi ovat samanpituisia, mutta eivät kumpikaan tunnu kelpaavan – eikä ratkaisusanaksi tosiaan tule nimistä kumpikaan! Ihan piristäviä juttuja, kun kyseessä ovat x kertaa laatijan ristikoissa esiintyneet iänikuiset tuttavuudet. Ja ainahan näistä löytyy sitten visaisenkiperiäkin kohtia – maaliin pääsy avuitta ei tahdo luonnistua millään, ei ainakaan missään kohtuullisessa ajassa.
4. Jontte25.4.2025 klo 12:22
Tehty. Paitsi T15. Löytyykö apuja?
5. Jiikoo25.4.2025 klo 12:31
Jontte: K+AAVISTUSTA.
6. Jontte25.4.2025 klo 12:36
Kiitos Jiikoo
7. Jiikoo25.4.2025 klo 12:43
Päivän Ratkojat-vitsi: Sivusto ratkojat.fi on tunnetusti paitsi oivallinen ryytimaa, myös varsinainen rikkaruohopesäke. Sinne saanee kuka tahansa työntää mitä tahansa, eikä sitä nähtävästi kukaan koskaan siivoa. Missä lienee sivuston ylläpitäjän (if any) moraali?

Tänään tökkäsin Ratkojiin hakusanan KAROTIINI (ristikon vihjesanan KAROTENOIDI innoittamana). Yksi sattuma löytyi: BLACKBURN (!)

Sattumoisin olen ollut nelisenkymmentä vuotta sitten työasioissa tekemisissä sympaattisen näyttelijä KAROLIINA BLACKBURNIN isän kanssa. Ymmärtääkseni sukunimi on perintöä pari sukupolvea aikaisemmin maahamme tulleelta esi-isältä, jonka sukujuuret johtavat Karibialle. Yhteyksiä karotiiniin en kykene mieltämään.
8. Arto25.4.2025 klo 13:05
Jiikoo 7: En ole vielä aloittanut tämän ristikon ratkaisemista mutta KAROTENOIDIN ratkaisuksi varmaan kelpaa tuo mikä on tänään lisätty Ratkojiin.
En nyt enää muista mikä se oli mutta ei kannata katsoa paitsi, jos ei muuten onnistu tuota kohtaa ratkaisemaan.
9. yks vaan25.4.2025 klo 13:23
On ihan mahdollista, että arpoja ei jaksa käydä ratkaisuja ehkä ollenkaan läpi vaan ottaa voittajat ja kirjaa ne.
10. Funny25.4.2025 klo 13:38
Sen verran arpojat tietysti vilkaisevat, että ristikko on täytetty, mutta ehkä eivät aina sen enempää tutki, onko joka ruudussa oikea kirjain.

Mitä tulee tuohon KAROLIINAN ja KAROTIININ yhteyteen, niin eihän niissä ole kuin kahden kirjaimen ero. Joku neropatti, joka ei ole Karoliina Blackburnista kuullut, on ratkaissut väärin ja innoissaan julkaissut keksimänsä ratkaisun ratkojissa. Taikka sitten joku on ihan kiusallaan pannut sinne tuon. Eikö sellainen voisi jonkun mieleen juolahtaa?
11. Utami25.4.2025 klo 13:52
Oikea ylänurkka on minulla jumissa. Millä alalla herra paikassa W1 on meritoitunut?
12. W1125.4.2025 klo 13:58
ent. ministeri, ei piikles.
13. Utami25.4.2025 klo 14:18
KIITOS W11 - nyt solmu aukesi.
14. outsider25.4.2025 klo 15:40
Ratkesi ilman suurempia synnytystuskia. Pääkuvien tyylin toistumiset alkavat maistua puulta.
15. Allez25.4.2025 klo 15:53
Hei kaikki "ratkojat" ja ratkojat. Koskaan ei ole ollut helpompaa ratkoa HS-ristikkoa (?). Itse ei tarvitse osata tai miettiä mitään, sen kun katsoo ratkaisut tiedätte kyllä mistä ja kirjoittaa ne sitten ristikkoon. Eli edelleen tarvitaan luku- ja kirjoitustaitoa, ei muuta!

Pitkästä aikaa katsoessani tuota "ratkojien" auttajaa, oli siellä merkinnällä "Tänään" ainakin seuraavat vihjeet: jäähdytin, tukee mökkejä, karotenoidi, Sundwall, Eulalian muunnoksia, Shaw, kaavistusta, laatikon kuva, eläimiä, punaista ristiä, Halosen vaimo, paksuus, liian puhdas, Sylvia, julkisia, linjoja. Nämä nyt ainakin tällä hetkellä. Siihen kun lisää ratkaisut, jotka on laitettu ennen tätä päivää, niin eiköhän tämän osaa tehdä lapsikin. Mukavaa ratkomista!
16. Artsi25.4.2025 klo 16:20
Minä pidin tästä ristikosta. Harmaisiin tuli järkevät ratkaisut. H1 vihjeen ratkaisu oli hyvin haettu laatijalta. I8 vihjeen karotenoidi ratkaisu löytyy googlaamalla ellei ole aikaisemmin törmännyt sanaan.

Olen 15. Allez kanssa samaa mieltä, että ratkojiin ei pitäisi heti laittaa ratkaisuja nähtäville, koska eihän se kehitä ongelmanratkaisutaitoja ellei itse yritä ensin ratkaista annetun vihjeen perusteella asiaa.
17. Jiikoo25.4.2025 klo 16:45
Lainaus: 15. Allez 25.4.2025 klo 15:53
”Pitkästä aikaa katsoessani tuota "ratkojien" auttajaa, oli siellä merkinnällä "Tänään" ainakin seuraavat vihjeet: jäähdytin, tukee mökkejä, karotenoidi, Sundwall, Eulalian muunnoksia, Shaw, kaavistusta, laatikon kuva, eläimiä, punaista ristiä, Halosen vaimo, paksuus, liian puhdas, Sylvia, julkisia, linjoja. Nämä nyt ainakin tällä hetkellä. Siihen kun lisää ratkaisut, jotka on laitettu ennen tätä päivää, niin eiköhän tämän osaa tehdä lapsikin. Mukavaa ratkomista!”

Huiiikea lista, kieltämättä! Lieneekö vaikka ennätys ilmestymispäivän saaliiksi? Jo aamupäivällä pari noista oli framilla enkä onnekseni sen enempiä tarvinnutkaan.

Kenenkähän intresseissä lienee lisäillä noita ratkaisusanoja tuollaisella kiireellä ja niinkin ilmiselvästi juuri kertakäyttöisen makuiseen hetkelliseen tarpeeseen?

Ratkojat Oy on tietenkin liikeyritys. Se ilmoittaa toimialansa seuraavasti:

”Mainostilan vuokraus ja myynti. Internet- ja mobiilipalvelut. Yhtiö voi harjoittaa kaikkea mainontaan, markkinointiin, viestintään, tapahtumiin, koulutukseen, konsultointiin, digitaalisuuteen, palvelujen tuottamiseen ja ohjelmistojen suunnitteluun liittyvää toimintaa sekä kustannustoimintaa.”

Yhtiö on 10 toimintavuotensa aikana ehtinyt saavuttaa kumulatiivisesti liikevaihtoa hieman toista miljoonaa euroa (ylivoimainen leijonanosa tästä vuosina 2021–22). Mainostilan myynnistä saatavat tulot määräytynevät siitä, kuinka paljon yhtiön sivustosta tehdään hakuja, ja hakujahan luonnollisesti tehdään sitä enemmän, mitä enemmän niillä koetaan saatavan relevantteja hakutuloksia...

Itse kukin tehköön omat johtopäätöksensä.
18. outsider25.4.2025 klo 16:49
Itse googlasin vain karotenoidin, enkä sitäkään Ratkojista, jossa en käy koskaan. Tätähän eivät viisaat usko, mutta siitä viis!
19. Ihmettelijä25.4.2025 klo 17:13
Lainaus: 18. outsider 25.4.2025 klo 16:49
Itse googlasin vain karotenoidin, enkä sitäkään Ratkojista, jossa en käy koskaan. Tätähän eivät viisaat usko, mutta siitä viis!

Tottakai uskotaan - miten sinä kehtaat edes epäillä toisten uskoa - noin kun sanasi asetat tulee vaan mieleen että
et taida itse uskoa sanomaasi - minä nostan olematonta hattua ja peukutan toimintaasi kun pääsit maaliin vain yhden sanan googlauksella.
20. Allez25.4.2025 klo 17:45
18. outsider: respect! Vaikka minäkään en koskaan käytä ratkojia, en vajaan 5 vuoden kokemuksellani vielä tuohon pysty, ehkä kuitenkin jonain päivänä.

Useimmat oudot sanathan muodostuvat risteävien avulla ja minulla on sellainen tapa, myönnettäköön jopa pakkomielle, että minun on ne varmistettava jotenkin. Jos karttakuvan perusteella ratkaisuksi tulee minulle täysin uusi paikannimi (kylä tms.), on minun varmistettava sen löytyminen Google Mapsista. Jos epämääräiseen kuvaan tulee jokin itselle tuntematon tuotenimi, sama juttu, tarvitsen Googlea ja kuvahakua varmistukseen. Henkilökuviin tulee yleensä järkevä, esim. Erkki, mutta taas minun on etsittävä kuvia, kunnes löydän oikean Erkin kuvan. Sitten on vielä harvinaiset sanat, joita joudun tarkistamaan Munasesta (Muinais-suomen sanakirja). Sellaisia oli tässäkin ristikossa. Mutta että katsoisin Ratkojista, se olisi pyhäinhäväistys, eikä tuottaisi minulle mitään tyydytystä!
21. outsider25.4.2025 klo 17:48
Sallittakoon tässä jo ristikkoni ratkettua luetella näiden säikeiden moniammatillinen osallistujalista: Tarkkailija-tulkitsija--hämmästelijä- tuumailija- pähkäilijä- ihmettelijä -suht aloittelija, vain muutaman mainitakseni! Kai siihen jatkoksi yksi sivustaseuraajakin mahtuu...:)
22. Jontte25.4.2025 klo 17:49
Eläkeläisenä voin aloittaa ratkonnan jo aamunkoissa. Apuja kyllä ratkojista haen, mutta uudet avut eivät ehdi vielä aamutuimaan ja vanhojakin käytän hyvin vähän. Nyt ehkä ainoa uusiapu oli tämä porkkanajuttu. Ristikko on mielestäni minun taidoilleni hyvä. Niin, on tietysti jokaisen oma ilo ja suru käyttääkö ratkojien apua. Parhaan tunteen saa, kun käyttää sitä mahd. vähän
23. outsider25.4.2025 klo 17:56
20. Allez, nyt olivat tähdet oikeassa asennossa kohdallani. Hyllyssäni on myös monta ikivanhaa ratkojan apukirjaa, joita voi vilkaista pahimpaan tuskanpaikkaan. Yhdenlaista perinnettä tämäkin itselläni.
24. Tarkkailija25.4.2025 klo 18:17
Tämä tosiaan oli tavanomaista helpompi. Kasvokuvista C-D7 sain ratkaisusanan, mutta en pysty varmistamaan sitä. Minullekin usein tarve varmistaa ratkaisusanat.
25. lapatossu25.4.2025 klo 18:22
Allez (20) kuvaat täsmälleen minunkin toimintatapaani, joka johtuu siitä, että käytän kuulakärkikynää
26. Jiikoo25.4.2025 klo 18:23
Lainaus: 24. Tarkkailija 25.4.2025 klo 18:17
”Kasvokuvista C-D7 sain ratkaisusanan, mutta en pysty varmistamaan sitä.”

Minä uskon varmistamattakin. Käväisin syksyllä 2000 ja kyllä siellä juuri tuollaisia kukkaiskaunokaisia näki! Kun oma kulta oli völjyssä, en yrittänytkään tehdä lähempää tuttavuutta kauniimman sukupuolen lokaaliväestöön :o)

Liki päivän uudissana: KARATENOIDI = itämaisia kamppailulajeja harjoittava humanoidi?
27. spa25.4.2025 klo 18:53
Tarkkailija (24.) ja Jiikoo (26.): kyllä kuvan pystyy varmistamaan. kaunottarella on suomalaisittain hauska etunimi.

Eläkeläisenä minäkin aloitin aamutuimaan, joten olen todella tyytyväinen, kun selvisin maaliin ennen noita kaikkia Ratkojiin vietyjä, olisin varmaan niihin sortunut eikä olisi tuntunut yhtä kivalta. Yhden jo aiemmin sinne viedyn minulle entuudestaan tuntemattoman sanan tunnustan luntanneeni. Ko. sanaa ei löydy Kielitoimiston sanakirjasta, Nykäsestä kylläkin.
Minulle eniten ongelmia tuotti alue A-D/11-16, koska en tunnistanut kolmesta herrasta kuin yhden ja hänkään ei ensin sopinut johtuen väärästä risteävästä sanasta. Kun suostuin luopumaan siitä, muidenkin nimet muodostuivat risteävistä ja kuvat löytyvät kuvahausta varmistukseksi.
28. Artsi25.4.2025 klo 19:27
20. Allez ja 25. Lapatossu. Tutulta toiminnalta kuulostaa. Noin vuosi sitten ollessani kynäostoksilla huomasin kynä valikoimassa Sajp ristikkokynän pyyhekumilla. Se on ikään kuin kuivamustekynä jonka jälki on poispyyhittävissä kynän päässä olevalla kumilla. Huomasin, että kynän säiliö ei ole riittoisa verrattuna kuivamustekynän riittoisuuteen.
29. outsider25.4.2025 klo 21:28
Kyllä se tämä 6B-lyijärin rutina kunnon teroittimessa sentään nostaa ratkomisinnon tappiinsa...:D
30. Artsi25.4.2025 klo 21:39
29. outsider. Minäkin siirryin nopeasti takaisin lyijykynään.
31. lapatossu25.4.2025 klo 22:27
Artsi, kokeilin kerran tuollaista kumitettavaa kuivamustekynää -merkkiä en enää muista. Jälki ei lähtenyt mihinkään sillä kumilla, joten se siitä. Kuivamustekynän käyttöä pidän myös eräänlaisena muistiharjoituksena, kun yritän rakentaa päässäni jonkin kohdan valmiiksi ennen se kirjoittamista ristikkoon
32. Artsi25.4.2025 klo 22:52
31. Lapatossu. Tämä kyseisen Sajp kynän jälki lähtee erittäin hyvin pyyhkimällä, mutta kynän säiliön lyhytaikainen kesto on ongelma.
33. Sofia25.4.2025 klo 23:11
Haa tietäjät ja muutkin, minäpä katsoin ratkojista ja sain silti ratkottua ristikon luultavasti oikein.
34. Vasta-alkaja25.4.2025 klo 23:40
Jiikoo ja Allez ynnä muut oikeat ratkojat, jotka eivät käy eivätkä alennu Ratkojan apuihin näyttävät silti tietävän hyvin tarkkaan Ratkojaan kulloinkin viedyt uudet avut.
Ilahduin Sofian kommentista. Minäkin katsoin Ratkojasta vihjeitä, sain suurimman osan ristikosta valmiiksi. Ei tämä ristikon ratkominen ole niin vakavaa...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *