KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 26.-27.4.2025

11947. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Ylläpito25.4.2025 klo 10:09
Huomenna Vuokilan ja Lavoniuksen 2½ kovis ja Pallosen kanssa tehty taiteellinen pehmis. Lavonius siirtyy tämän viikon myötä vuorotteluvapaalle.
2. Eki25.4.2025 klo 10:51
Kovis on todennäköisesti kunnon kakspuolikas tai jopa 3-.

Tässä yhteydessä voisin kertoa, että olen vastikään saanut visaisiin ristikoihin vihjeitysapua. Sitä hankittiin etenkin Eeva Ristikoiden visaisten saamiseksi kunnolla visaisiksi, mutta jo edellinen IS-kovikseni oli myös tiiminä vihjeitetty. Jätän kuitenkin tässä vaiheessa kertomatta tarkemmin.

Huomisen piiliksen viimeistelin viikolla erään keskiöisen sanalouhoksen jälkeen. Oli vähän väsynyt olo, mutta väänsin aiemmin laatimaani pohjaan vihjeet. Seuraavana päivänä sitä tarkastuksen jälkeen viimeistellessäni silmäilin vähän vihjeitä ja tuli jotenkin tyytyväinen olo siihen. Tsekatkaa piilis sillä silmällä!

Ehkä vähän tyhmää etukäteen näin mainostaa, mutta oma tyytyväisyys ei ole itsestään selvää. Usein käy niinkin, että mielestään saa hyviä piilosanamaisia sanoja pohjaan, mutta ei niistä kaikista sitten saakaan niin hyviä lausekokonaisuuksia kuin olisi odottanut. Joskus hyväntuntuinen sanaleikki pitää kääntää anagrammiksi, kun ei saa hyvää rakennetta.

Oma arviointi voi kyllä mennä pieleenkin. On vaikea täysin asettua ratkojan asemaan, siis siihen miltä se kokonaisuus tuntuu, kun tehtävä selviää vihje vihjeeltä.
3. iso S26.4.2025 klo 11:40

Päivän keskis on kuin musteen- ja ajansäästäjän toiveuni. Isoja vihjekuvia siältävät ristikot kouraisevat lompakkoa, kun mustekasettien hinta ylittää printterin hinnan. Ovathan ne usein komeita katsella. Ratkonnan kannalta vähempikin koko riittää, joten pienennän ne Paintilla. Tätä keskiksen vihjekuvaa en vaivautunut pienentämään. En vielä ole ratkonut, mutta arvaan: talviasuinen naali lumimyrskyssä. Käpälä peittää mustan kuononpään. Naalia on vaikea hahmottaa, mutta tarpeeksi kauan kun tuijottaa niin kyllä sen näkee. Jos ei näe, niin ei ole tuijottanut tarpeeksi kauan...
4. pelaaja26.4.2025 klo 14:20
Sain taas hyvälaatuisen hepulin koviksen pääkuvasta. Kaikkee ne insinöörit keksii, aplodit siitä. Mutta pitkä tulee minulla olemaan matka talviasuisen naalin kanssa lumimyrskyssä. Tuntuu nimittäin siltä, että tämä laatimus ei ole kakspuolikkaasta kuullutkaan. Hautumistaukokikka käyttöön.
5. Joutilas26.4.2025 klo 14:34
Kyllä oli erittäin vaikea. Liian paljon vihjeitä Vuokilan spesiaali alueilta. Ei niistä tällainen tietämätön meinaa ottaa tolkkua mistään. Ei edes naapurin Erkkikään tiennyt! "Ponille" vihjeen piilokirjainkin on täysin arvailun varassa. Pääkuva vastaa täydellisesti ratkaisusanaa, tai sitten ei? Kiitokset kimurantit.
6. Utami26.4.2025 klo 15:30
Miksi ristikoissa osa tekstivihjeistä on LIHAVOIDUIN SUURAAKKOSIN kirjoitettu - onko se jokin lisävihje jostain.
Olen aloitteleva ristikoiden täyttäjä.
7. Jiikoo26.4.2025 klo 15:45
Vuoden pääkuva! Muualla täyttä yhtä piilokirjainta lukuunottamatta, jopa ymmärryksen kautta, mutta koilliskulma kiikastaa. Luulin jo saaneeni kasaan kaikki numeroidut kirjaimet 1–9, mutta ei se nro 2 pahalainen sitten meinaakaan varmistua... Pitänee katsoa, josko sauna ja saunajuomat auttaisivat.

Nautittava ratkottava tähän saakka joka tapauksessa, hieman taidehistorian syventävää kertaustakin!
8. eol26.4.2025 klo 17:32
Lainaus: 5. Joutilas 26.4.2025 klo 14:34
" "Ponille" vihjeen piilokirjainkin on täysin arvailun varassa. "

Minusta kyseinen kohta ei sentään ole lähimainkaan niin paha kuin hieman hätäisempi tuon kuvauksen perusteella saattaisi lähteä päättelemään.
9. Jiikoo26.4.2025 klo 19:11
Lainaus: 7. Jiikoo 26.4.2025 klo 15:45
”Pitänee katsoa, josko sauna ja saunajuomat auttaisivat.”

Auttoivat. Tai jos eivät ne, niin jokin auttoi. Nyt on kirjain jokaisessa ruudussa ja avainkirjaimelle 2 koin löytäneeni vahvistuksen (muuttui alkuperäisestä ehdokkaasta). Vasemmassa laidassa kummitellut piilokirjainkin valkeni muutettuani yhtä risteävän sanan kirjainta. Vaikuttaa siis kuin kaikki olisi kunnossa, viikonloppukin! Minusta tuo 2½ oli vähän alakanttiin, mutta haetannooko tuo mittää (se on kuulemma ranskan ”c'est la vie” savoksi)!
10. Kuju26.4.2025 klo 20:04
En ole saanut valmiiksi. Vasen puolikas täynnä aukkoja edelleen. Kolmoseksi luonnehtisin.
11. Ritu27.4.2025 klo 10:31
Minä en lähde arvioimaan vaikeustasoa, sillä minusta se on niin subjektiivinen kokemus ja sellaista hienosäätöä, ettei se minusta voi koskaan ollakaan kaikille ratkojille samanlainen kokemuksena. Kovikset ovat minulle aina riittävän kimurantteja ja toisinaan sen ylikin ja rimakauhulle altistavia.

Eilen roudasin taas aurinkotuolini ulos talomme seinustalle ja nautin niin auringosta, ruuasta kuin ristikoistakin. Koviksesta ei vielä eilen tullut läheskään valmista. Keltaiseen muodostuneen sanan sain vasta tänään korjattua oikeaksi.Samoin vasen yläkulma ratkesi vasta tänään.
Ratkaisuhetkien hienoimmat sykettä nostattavat hetket olivat, kun keksi ratkaisut vihjeisiin JOILLAKIN KUOPASSA?, RUUHET, LUMOAA, KOKIN KÄYTÖSSÄ. Niitä jouduin pitkään miettimään ja auettuaan pitkinä sanoina ne aurasivat tietä muihinkin ratkaisusanoihin. Ja toki pääkuvasta keltaisiin auenneen ratkaisusanan keksiminen on luettava mukaan tähtihetkiin.

Eräs pystyvihje nauratti, kun keksin sen. Toisaalta jälkeenpäin ihmettelin samaista vihjettä eräiltä osin. Asiaa en itse ilmaisi niin.

Eki kun tuolla aiemmin mainitsi, että on saanut vihjeitysapua. Tuli itsellä ristikkoa ratkoessa mieleen, että avunantosopimus on tehty jomman kumman P:n tai jopa molempien kanssa. No, veikataan Pallosta nyt kuitenkin yhdeksi.

Mielestäni tässä ristikossa pääsin ilman apuja eteenpäin paremmin kuin ehkä joissain Ekin aikaisemmissa laatimuksissa. Kaikkea tietoa ei nytkään hallussa ollut, mutta ne oudoimmatkin ratkaisusanat muodostuivat kuin itsestään paikoilleen risteävien avustuksella. Ja noinhan sen pitäisi ristikoissa ollakin. Uutta tietoa, nippelimpääkin, saa ja voi olla, muttei se saisi muodostua ratkomisen ylivoimaiseksi esteeksi. Tosin laatijoiden hartioille ei ei pidä mennä laittamaan taakaksi kaikkea sitä, missä itsellä on tiedossa aukko. He kun tekevät työtä sen eteen, että aukot eivät pääsisi entisestään suurenemaan.

Tämän ristikon isoksi plussaksi mainittakoon myös se, että kun ratkaisun keksi, niin sen kyllä tiesi sitten oikeaksi. Eli tästä jäi todella sen ratkaistun kovikseen mukava jälkimaku.

Siinä missä kiitokset lähtevät koviksesta,niin pehmis ansaisee ne myös! Kiva idea IS:n pehmiksissä, että helpoissakin ristikoissa on joku koko ristikon täyttävä ja silmäniloa tuova teema! Minä olen niin alusta asti fanittanut näitä taidepläjäyksiä.
12. Eki27.4.2025 klo 10:55
Olen saanut apua taholta, josta ei muita IS-koviksia tule, joten vihjeitys on saanut lisää ilmettä, se ei jatku "sisäsiittoisena".
13. Kuju27.4.2025 klo 20:11
TEA-vihje jäi ymmärtämättä. Sana senkin alle muodostui muista vihjeistä, mutta lieneekö jotain väärin kun en ymmärrä? Muut ruudut ovat täynnä ymmärrettävästi.
14. Joutilas27.4.2025 klo 22:43
13. Kuju, luulen ratkaisusi olevan oikein, mutta ehkä yön yli nukkuminen kannattaa tässäkin tapauksessa. ;)
15. iso S27.4.2025 klo 23:07
Oikea puolikas teetti töitä koko rahalla.Googlelta sain jonkin verran apua. Työvoitto, jossa kaikesta ei jäänyt päällimmäiseksi keksimisen ilo.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *