KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 22.-23.3.2025
11917. IS Viikonloppu 22.-23.3.2025
Ylläpito21.3.2025 klo 00:36
Huomenna Brigitta Kalpa ja 3-.2. Hilkka22.3.2025 klo 13:55
Nyt!!
3. Keltanokka22.3.2025 klo 17:26
Brigit(t)an kovis oli mielestäni vaikeusasteeltaan selvästi alle 3-, ehkä jopa 2+. (Tai sitten mulla oli vain erityisen hyvä päivä..) Oikean alakulman VUOLE KEIHÄS -ratkaisun hogattuani hihkaisin hiljaa, mutta muuten ristikko ei juuri ahaa-elämyksiä tarjonnut.
4. Jiikoo22.3.2025 klo 18:00
Brigitta Kalpa on tarjonnut minulle upeampiakin ratkontaelämyksiä. Kivaa tässä se, että olen saanut kirjaimen jokaiseen ruutuun ja jaksan jopa uskoa avainkirjainteni 1–9 oikeellisuuteen. Vähemmän kivaa se, että en olisi uskoakseni pystynyt tähän missään kohtuullisessa ajassa ilman mittavaa lunttausta. Omat ajatukset eivät jaksaneet joka kohdassa yltää laatijan sfääreihin saakka. Joitakin oivalluksia lohduksi sentään.
5. pelaaja22.3.2025 klo 20:20
Minulle tämä Brigitta kyllä kelpasi taas mainiosti. Ihmeellistä, nyt ei jäänyt ainuttakaan kysymysmerkkiä. Vai ei Reinoilla voi :)Jiikoo, suosittelen kyllä niin vahvasti kuin ikinä osaan kokeilemaan lunttauksen jättöä edes kerran. Kunhan maltat, saatat yllättää itsesi siinä määrin, että ratkonta alkaakin tuntua uudelta harrastukselta.
6. Kuju22.3.2025 klo 21:03
Minäkin selvisin Jiikoon tavoin lunttailemalla, mutta sitä joutuu harjoittamaan yleensä aina koviksissa. Pääkuvan keskiosan vaakasanassa voi olla jokin fiba minulla, kun siinä on ikäänkuin yksi kirjain liikaa. Samoin "VUOLE KEIHÄS" -ratkaisuksi tullut sana on edelleen ymmärtämättä.
7. iso S22.3.2025 klo 21:11
Ristikkoa näkemättä: vuole keihäs, onko 6 kirjainta?
8. pelaaja22.3.2025 klo 21:13
Vuole keihäs! = 4 kirjainta
9. Rampe22.3.2025 klo 22:59
Ei ristikko minulle ollut ainakaan Keltanokan tarjoamaa 2+-tasoa. Pystyharmaa oli pitkään täysin käsittämätön sanapari, johtuen ehkä siitä että olen muutenkin pihalla maailman menosta.Oikea yläkulma on muutamista epämääräisistä risteävistä vihjeistä koottu loukko, joka kuitenkin monien arvailujen jälkeen taisi täyttyä oikein.
Eläkeukkona suurin osa valveillaoloajasta taitaa nykyisin mennä Reinoila. En ole kokeillut voiko, mutta uskon laatijaa.
10. Jiikoo23.3.2025 klo 12:49
Keihäänheitto ei ole ollut koskaan otollinen laji minulle ja tähän vuolemani keihäskin tuntui ratkonnan jälkeen aivan ventovieraalta. Vihjeen jujun luulen nyt lopulta löytäneeni, mutta en osaa riemusta revetä.Tohvelisankarista käyn minäkin, mutta Reinojen sijasta köpöttelen nykyisin Sauleilla. Olivat Reinoja halvemmat muutama vuosi sitten legendaarisessa Saastamoisen kenkäkaupassa.
Muuan tunnettu Sauli-eläkeläinen kuuluu nuoruudessaan heittäneen keihästä ihan kelpo lukemiin! Vetreästä rullaluistelijasta ja pipolätkäilijästä käy toki yhä. Kuulemani mukaan tenniskin kuuluu näinä päivinä repertuaariin.
11. Kuju23.3.2025 klo 13:25
"VUOLE KEIHÄS" avautui aivan loogiseksi, kun korjasin yhden kirjaimen vaakasuorassa pääkuvarivissä. Sen rivin sana olisi ollut ihan OK korjaamattakin, mutta nyt se mallaa myös tuon keihään kanssa.
12. Jiikoo23.3.2025 klo 13:31
Kuju, pääsin omalla tahollani samaan, olet ehtinyt tänne raportoimaan korjauksestasi ennen minua. Onnittelen! Keihässanan kolmannen kirjaimen vaihdolla vihje/ratkaisusana-pari avautui hyvinkin ymmärrettäväksi. Avainkirjaimiin 1–9 tällä ei ollut vaikutusta, joten ratkaisun lähettämistä ei ole tarvinnut katua.
13. PM23.3.2025 klo 20:54
Kovis on kahta kirjainta vaille täynnä, mutta etenemisen jumiuduttua on turvauduttava hakemaan tietoa, sieltä missä sitä voisi olla. Toinen kohta on pääkuvan alla, jossa voi olla jotakin väärin, ja toinen on keskemmällä lähellä harmaiden risteystä. 1 - 9 on uskoakseni valmis. Palaan asiaan, kun tiedän enemmän.
14. PM23.3.2025 klo 21:12
Puuttuneet kirjaimet löysin. Pääkuvan alla löytyminen johti toisen kirjaimen vaihtoon, siis oma virhe siinä. Keskemmällä harmaidén risteyksen lähellä puuttunut kirjain kuuluu ´never heard´ - sanaan, ja lisäksi risteävään outoon ps sanaan, jonka yhteys vihjeeseen jää odottamaan valaistusta.Muutoin tykkäsin koviksesta. Jos laatija oli tavoitellut selkeitä, mutta pitkään ratkojalta ratkomattomina pysyviä ilmaisuja, hän oli siinä onnistunut. Meni varsin lähelle täyttä ristikkoa ennenkuin olivat harmaat löytyneet.
Yksi tietovihje harmistutti pitkään. Kun en tiedä yhtään Neptunuksen kuuta, koin todella syvää alemmuudentunnetta yleistietoni puutteellisuudesta, kun olisi pitänyt tietää paitsi kuut myös niiden virrat, tai ainakin yksi sellainen. No, löytyihän tuo lopulta risteävien avulla,
15. happonen23.3.2025 klo 21:59
Brigitta ei pettänyt tälläkään kertaa. Taas tunsin itseni luolamieheksi kun tuskailin kulttuuripainotteisten vihjeiden kanssa. Vajaan tunnin tätä askartelin ja ihan viimeisenä taistelin pääkuvan lauseiden jujun kanssa. Sekin selvisi eikä muutenkaan jäänyt epäselvää. Kaksijakoiset tunnelmat jäi tästäkin Kalpasta. Hyviä sanoja ja vihjeitä mutta tämä tietty trivia ei vaan ole ns. minun kuppini teetä kuten britti sanoisi
16. Hilkka24.3.2025 klo 00:00
Minulle kelpasi! Vähän piti totutella, kun en taas useaan kuukauteen ole ratkonut mitään ristikoita!
17. iso S24.3.2025 klo 12:22
Minullekin kelpasi, ehkä jopa paremmin kuin mikään aikaisempi kalpamiekkailu.En pysty varmuudella arvaamaan mikä sana oli "pääministerille" (PM) outo ja aiheutti ymmärrysvajeen poikittaisen sanan ja vihjeen välillä. Epäilen että alueella on ratkontavirhe. Ehkä minulla, mutta siinä tapauksessa mukava virhe, koska saamani sanat ovat tuttuja ja yhteydet ymmärrettäviä. Yksi arvuuttelemistani sanoista tosin on sellainen että ei kuulu jokapäiväiseen sanavarastooni, lienkö sitä koskaan ääneen lausunut. Toiseen löydän muististani heti kaksikin vahvistusta.
OIkean reunan kulmat kangersivat viimeisinä, kun ei löytynyt oikein mitään varmaa sanaa johon voisi nojata. Grönlannissa päivävierailulla käyneenä tosin arvasin mitä on vain kaupungeissa, mutta siitä ei ollut ratkaisevaa apua. Kulusuk on varmaan sikäläisellä asteikolla kaupunki. Täällä se olisi pienehkö kylä. Joka tapauksessa voi tofeta että matkailu avartaa, siellä näin sellaisen.
Molemmissa kulmissa oli yksi sana jonka yhteys vihjeeseen on kyllä tosi mutta tavalla joka mielestäni voidaan julistaa harhaanjohtavaksi ilman että kyseessä olisi ns. rehellinen harhaute. Toinen yhdestä syystä, toinen toisesta. Sen tarkemmin ei voi tässä vaiheessa murista. Tästä epämääräisestä napinasta toivon mukaan erkkikään ei saa apua (pienellä kirjaimella, koska viittaan sanonnan erkkiin, en kehenkään sellaiseen Erkkiin joka ei ole mielikuvitusolento).
Se on kyllä totta että hämmästyttävän pienet asiat voivat auttaa ratkaisemisessa. Tällä kertaa kylläkin ns. iso asia. Pohdiskelin ennen nukahtamista oikeaa alakulmaa. Olin googlaillut yhtä sanaa kahta tutkintalinjaa seuraten ilman tulosta. Kissa päätti mennä hiekkalaatikolle ja väänsi peittelemättömän tortun. Piti nousta ylös ja pussittaa tuotos. Palasin sänkyyn, tartuin ristikkoon ja oivalsin heti sen sanan jota olin etsinyt, vaikka sillä ei ollut mitään järjellä selitettävää yhteyttä kissan tekoseen. Yhteen tuon sanan kanssa poikittaiseen en ollut keksinyt kuin yhden mahdollisen ratkaisun, jolle en ollut löytänyt kunnollista vahvistusta. Nyt tuo ainokainen muuttui mahdottomaksi, mutta yhden kirjaimen saaminen toi mieleen oikean sanan.Sitten loppu meni tuosta vaan. Aika fakiiri saa olla, jos ymmärtää miksi apuvälineestä tuli mieleeni Kaj!
Niin, se vuole keihäs! En ollut vielä printannut ristikkoa ja oletin että ratkaisu olisi ollut loistelias anagrammi. No se olikin nelikirjaiminen eikä kuusikirjaiminen, joten en ollutkaan kaukaa viisas ja säihke silmistäni sammui. Luulen kuitenkin ymmärtäväni sen mitä siihen poikittaisen avittamana sain. En toivo tuollaisen yleistyvän. Pitää laatia niin että vaikutan fiksulta!
PS: saako ristikkokisoihin ottaa kissan ja hiekkalaatikon mukaan? Aromaattinen apu voisi olla tarpeen, eikä neitokaisen tarvitsisi kärsiä eroahdistuksesta. Kyseessä olisi selvä eläisuojelullinen armeliaisuus, tukiolentoa tarvitsevan vanhuksen auttamisen lisäksi...
18. Ripe24.3.2025 klo 19:06
Kelpo kokonaisuus mielestäni niin kuin BK:lta sopii aina odottaa. Muuten täysin ratkottuna, mutta kuvasta tuleva pitkä, vaakasuora sana ei avaudu loppuosastaan millään…Yksi aika keinotekoinen ratkaisu minulla on, mutta tuntuu itsestäni kovin kaukaa haetulta enkä sitä kyllä ole varmaksi hyväksynyt.
19. Hilkka26.3.2025 klo 11:29
Oli taas superihana ristikko, kiitos!
KOMMENTOI